Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Turnov

Dlaskův statek

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

Fotografie (10)  • Foto: Tanathos

Naše společná cesta začíná na rychlostní silnici R10 Exitu 71 směr Turnov. V Turnově dále pokračujeme na Železný Brod/Harrachov.Projedem kruhový objezd "rovně" a po necelém 1,5 kilometru je odbočka na Dolánky (kousek před odbočkou je ze silnice vidět železniční zastávka. Po odbočení přejedeme železniční přejezd a po 200 metrch již vidíme Dlaskův statek, pod kterým se nachází parkoviště.

Foto: Tanathos

Dlaskův statek je typickou ukázkou tradiční lidové architektury turnovského typu z konce 18. století. Původními majiteli statku byla rodina sedláků Dlasků, z nichž nejznámějším byl Josef Dlask, narozený v roce 1782. Lidový písmák, dolánecký rychtář a novátorský hospodář byl významnou postavou regionální historie. Roubený Dlaskův statek s typickou pojizerskou skládanou lomenicí a pavlačí je od roku 2010 národní kulturní památkou. Při vchodu do usedlosti se nachází socha Panny Marie z roku 1784 a patrový roubený špýchar, který sem byl v šedesátých letech 20. století přenesen z Malého Rohozce. Od r. 1967 je celý areál součástí národopisného oddělení Muzea Českého ráje v Turnově, které objekt v r. 1969 zpřístupnilo veřejnosti. V současné době se zde nachází stálá expozice lidového interiéru a podomácké výroby v oblasti Pojizeří, doplněná o krátkodobé tematické výstavy. Dvůr obehnaný unikátní trámcovou hradbou ožívá několikrát do roka, zvláště o Velikonocích, posvícení nebo masopustu, tradičními lidovými slavnostmi.

Cestou jsme nevaužili žádné stravovací a ubytovací zařízení.

Je zdne krásně zachovalá historická stavba.

Otevírací doba

Dlaskův statek</strong> mapa
mapa Dlaskův statek

Příspěvky v okolí Dlaskův statek

Dlaskův statek v českém ráji.Dolánky u Turnova-vlakem Zemědělská usedlost a rychta z roku 1716.Roubená hospodářská usedlost s trámcovou ohradou se dvěma branami.Součastí usedlosti je roubená stodola s příč…
Dlaskův statek je jedním z nejkrásnějších a zároveň nejtypičtějších příkladů roubené architektury českého venkova. Bývalá svobodnická usedlost a rychta byla postavena v malebném údolí řeky Jizery v roce 1716.
Renesanční a empírový zámek, postavený na místě gotického hradu, se tyčí na skalnatém bloku nedaleko Turnova.
Naše společná cesta začíná na Exitu 71 rychlostní silnice R10. Odtud směřujeme na Turnov. Za čerpací stanicí (která se nachází v protisměru) odbočíme dle ukazatelů na Harrachov. Na Kruhovém objezdu odbočíme vpravo, dle ukazatelů. Po přibližně 500 metrech se dostaneme na složitější křžovatku, na které se držíme hlavní silnice a mírně se stáčíme Doprava. Za touto zatáčkou se již…
Jedeme do města, které je známo jako město drahých kamenů, ale také jako vstupní brána do severní části Českého ráje.   Historie města Turnov sahá do období kolem roku 1250, kdy bylo Markvartici, nad řek…
Historické město s řadou památek, východisko do Českého ráje. Městská památková zóna.
Turnovské Regionální turistické informační centrum, kde návštěvník obdrží veškeré informace o městě a okolí se nachází na náměstí Českého ráje v rohovém domě čp. 26 naproti kostelu. Otevírací doba: Od 1. červenc…
Vycházku zahájíme i ukončíme u centrálního rozcestí na náměstí v Turnově. Po červené značce směřujeme ke Hradu Valdštejn. Značka nás vyvede za město a začínáme stoupat do kopce. Dojdeme k osamoceně stojí…
Turnov leží v Severních Čechách, jihovýchodním směrem od Liberce. Město se rozkládá u severního okraje chráněné krajinné oblasti Český ráj a na obou březích Jizery. Město tvoří pomyslnou vstupní…
Míříme ke zřícenině hradu Valdštejn, který je společně s Troskami a Hruboskalskem jedním z nejnavštěvovanějších cílů v oblasti českého ráje. Valdštejn patří k nejstarším hradům na Trutnovsku, p…
Malá Skála - obec a letovisko v údolí Jizery pod svahy Vranovského hřebene, Suchých skal a Sokola severovýchodně od Turnova. První písemné zmínky o vsi Vranové, která je dnes součástí Malé Skály, pocházejí již z r…
Jen osm kilometrů od Turnova, na Malé Skále, se na strmém útesu nad řekou Jizerou tyčí skalní hrad Vranov, dnes známý spíše jako Pantheon. S délkou téměř 400 metrů je považován za nejkomplikovanější skalní hrad …
Janova vyhlídka se nenachází na hlavní červené značce jako např. Vyhlídka na Kapelu a Vyhlídka U Lvíčka, ale na značce modré ve směru Sedmihorky - rozcestí U Kavčin. Z vyhlídky se nabízí výhledy na Kozákovský hřbe…
Nádherné mystické místo. Mrkněte na mé video které jsem nahrál na stream.cz a snažil se maximálně zachytit kouzlo jednoho z největších skalních hradů v Čechách. Cesta ke hradu je do strmého kopce cca 1,5km, kdy ce…
Vyhlídku Na Kapelu najdeme, při červeně značené Zlaté stezce Českého ráje, cca v polovině cesty mezi Valdštejnem a Hrubou skálou. Jak název vyhlídky napovídá nabízí se z ní výhled na impozantní…
Hruboskalsko jsou pískovcové skalní věže, které najdeme v severovýchodní části chráněné krajinné oblasti Český ráj, jihovýchodním směrem od města Turnov. Tyto skalní útvary se zvedají nedaleko lázeňského městečk…
Náš výlet zahájíme v Malé Skále. Sem se dostaneme autem po E65, nebo vláčkem do stanice Malá Skála. Auto se dá zaparkovat na parkovišti které máme jako výchozí bod.  Chystáme se vystoupat na hrad Vranov-…
Naším cílem je zřejmě nejkrásnější vyhlídka českého ráje - Mariánská vyhlídka. K této vyhlídce dojdeme po žluté značce od rozcestí u Adamova lože, nebo ve směru od Sedmihorek od rozcestí u Antonínova pra…
Mariánská vyhlídka je považována za nejkrásnější vyhlídku v Hruboskalském skalním městě. Nabízí se z ní nádherné výhledy na Jěštěd, Turnovsko, ke Kozákovu, na Dračí skály, Lebku, Dračí věž, ale zejména na zámek Hr…
Novogotický Zámek Sychrov se nachází v Libereckém kraji. Zámek je otevřen každý den po celý rok a návštěvníci mají možnost výběru ze dvou prohlídkových tras. Interiér zámku je vybaven cen…
Romantický zámek Hrubá Skála se nalézá na okraji Hruboskalského skalního města uprostřed lesů na zalesněné skalní plošině nad obcí Hrubá Skála na Semilsku v Libereckém kraji. Historie zámku sahá do období kolem roku 1350, kdy zde Hynek z Valdštejna, postavil na mohutných pískovcových skalách, hrad Skála. S přestavbou původního hradu do podoby zámku započali Smiřičtí…
Na území Českého ráje byla roku 1955 vyhlášena první chráněná krajinná oblast u nás o rozloze 95 čtverečních kilometrů. Hranice CHKO dnes prochází od obce Kyselov podél silnice Turnov - Jičín až k obci Ktová, kd…
Trosky - jednoznačně nejvýraznější dominanta Českého ráje, která se nachází cca v polovině cesty mezi Jičínem a Turnovem. V letech 1380-90 byl Čeňkem z Vartenberka mezi dvěma čedičovými vrcholky postaven hrad s vě…
Hrad Trosky se nachází v oblasti Českého ráje na severovýchodním okraji Středních Čech. Autem Od Prahy je nejlepší spojení po dálnici E65 směrem na Mladou Boleslav a Liberec. Odbočit je třeba na 71. kil…
Zbytky skalního hradu Drábské světničky, které dnes tvoří malebný labyrint, se nacházejí na okraji rozsáhlé pískovcové plošiny Mužský nad osadou Dneboh východně od Mnichova Hradiště. Drábské světničky jsou jedním …
Zřícenina hradu Valečov se nachází na Zlaté stezce Českého ráje východně od Mnichova Hradiště. Historie hradu spadá do počátku 14. století, prvně je písemně zmiňován v letech 1316-18. Valečov je přístupný v květ…
Přírodní rezervace vyhlášena v roce 1933. Skalní město vzniklo usazením pískovců a slínovců na dně druhohorního moře a stalo se tak součástí českého křídového masívu. V okolí je prehistorické naleziště, svědčící o osídlení v 10. až 7. stol. př.n.l. Rezervací vede mnoho turisticky značených cest vedoucích roklemi, obklopenými pískovcovými stěnami a Krásnými vyhlídkami.…
Vrchol kopce Ještěd ( 1012 m.n.m.) je nepřehlédnutelnou dominantou Severních Čech. Přes vrchol kopce v minulosti vedla nejedna obchodní stezka. Ještěd rovněž tvořil hranici mezi Čechy a Německem. První označení …
V roce 1919 vznikla nejstarší Zoologická zahrada na území České republiky, která je nerozlučně spojena s městem Libercem. Liberec leží v kotlině mezi Jizerskými horami a Ještědským hřbetem,…