Velká Británie

Spojené království Velké Británie a Severního Irska (samotná "Velká Británie" je název pro jeden z britských ostrovů) je jednou z největších zemí Evropy s bohatou historií. Hlavním městem Spojeného království je Londýn. Mezi další turisticky zajímavá města patří např.: Salisbury, Cardiff, Brighton, Edinburgh. Celé Spojené království má přibližně 61 mil. obyvatel. (Anglie - 51; Wales - 3; Skotsko 5; Severní Irsko - 2)

Tipy na výlet / Cestopisy / Trasy Oxford / Caledonský kanál Ubytování Velká Británie
Turistické cíle / Mapa Velké Británie Zámek Windsor / London Eye - rozhledna Londýn - Greenwich

Caernafon

Fotografie (14)  • Foto: jircak
Foto: jircak

Jedeme na zájezd, kdy bychom měli poznat hlavně Irsko a Severní Irsko. Cesta je to dlouhá. Abychom stále jen neseděli v autobuse, vyrazili jsme ve Welsu na výlet do národním parku Snowdonia a přespali jsme v kempu nedaleko přístavního města Caernafon. Tak proč se tam nezajít podívat aspoň na chvíli, když je to královské městečko, kde je nejslavnější středověký hrad ve Walesu, jeden z nejlepších příkladů evropské architektury konce 13. století a počátku 14. století.

Caernafon leží západním pobřeží v hrabství Gwynedd, prakticky jen kousek od severní části národního parku Snowdonia. Osídlení této oblasti spadá již do období, které je známo jako římská Británie. Kolem roku 80 n.l. zde byla již založena římská pevnost Segontium.

Po skončení římské vlády kolem r. 410, osada zůstala vstupní branou do Anglie. Koncem 11. století těsně u ústí řeky do moře byla vybudována opevněná tvrz.

R. 1283 král Edward dobyl Wales. Ještě téhož roku tvrz přestavěl na kamenný hrad, aby získal důstojné královské sídlo. Vzorem mu byl hrad v Konstantinopoli. Měl devět věží a dvě vstupní brány. Současně s hradem bylo budováno i mohutné opevnění – souvislé hradby okolo starého města o délce 730 m s 8 věžemi. Další dvě věže byly vstupními branami.

Ve městě bylo sídlo vlády, stalo se významným tržním i administrativním centrem. Zde se v dubnu r. 1284 narodil králův čtvrtý syn, Edward Caernarfon, známý jako anglický král Edward II. Byl prvním anglickým princem, který měl titul princ z Walesu.

Svůj účel splnil opevněný hrad zhruba koncem 15. století a začal chátrat. Zanedbáván byl až do 19. století, kdy stát začal financovat opravu. R. 1911 a r. 1969 byl opravený hrad použit pro uvedení do úřadu princů z Walesu. Od r. 1986 je zapsán na seznamu světového kulturního dědictví UNESCO. Je přístupný veřejnosti. Součástí prohlídky ji plukovní muzeum Royal Welch střelců. Přístupná veřejnosti je i část hradeb.

Ve městě je snad deset kostelů. Nejstarším z nich je kostel sv. Pebliga. Stojí na římském základu, blízko bývalé římské pevnosti Segontium, kde je dnes návštěvnické centrum a kde je možno si prohlédnout základy tehdejší pevnosti. Současný kostel je převážně ze 14. století. Románský oltář byl nalezen ve stěně při restaurování v průběhu 19. století. Najdete ho u velkého hřbitova přibližně v jižní části města.

Ve městě jsme se dlouho nezdrželi, jídlo jsme měli v nedalekém kempu. Hned u mostu přes řeku bylo jedno občerstvení, další možnosti byly i ve městě.

Hrad vlastně hned vedle náměstí vypadá hodně majestátně. A protože jsme tu byli večer, byli jsme tu sami, tak o to to bylo zajímavější. Zase byla škoda, že už hrad byl zavřený.

Zvláštností je most přes řeku Afon Seiont, pod kterým plují lodě do moře. Most se patrně přes den občas zvedá, ale pravidlem je, že na noc zůstává zvednutý, resp. otočený tak, aby lodě mohly v noci proplouvat. Protože jsme přišli až večer, museli jsme pospíchat, abychom se zvládli přes most dostat zpátky do kempu. Jinak bychom to měli zhruba o 2 km delší. To jsme si nemohli dovolit – v kempu na nás čekala večeře. Procházka by to však byla zajímavá, určitě bychom se pak dostali k bývalé římské pevnosti Segontium.

Další zajímavostí je, že r. 1955 se město ucházelo o titul hlavního města Walesu, to se mu získat však nepodařilo.

uložit .gpx soubor (53.140, -4.274)
Poslední aktualizace: 2.9.2016

Caernarfon

Příspěvky z okolí Caernafon

Caernarfon, hrad a město, Wales, UK
Caernarfon je přístavní město na břehu průlivu Menai oddělujícím ostrov Anglesey od pevninské části Walesu. Je známé především svým hradem z 11. století, který je hradem britských korunních princů. Dle legendy ang…
Caernarfon je město na severozápadě Walesu, ležící na hranici národního parku Snowdonia.Nejatraktivnějším turistickým cílem je mohutný hrad vybudovaný Eduardem I., dále pozůstatky římské pevnosti Segontium č…
Nabízím další místo jako tip na Váš výlet ve Velké Británii,konkrétně ve Severním Walesu. Hrad Caernarfon je jedním z hradů železného kruhu,postavených Edwardem I. proti nájezdům Normanů. Najdete jej na pobřeží…
Nabídka dalšího výletu v podobě trasy vedoucí na horu Snowdon (1085m) nejvyšší ve Walesu. První cestu z Llanberies absolvujete vláčkem přímo až do stanice na vrcholu(jezdí většinou podle manuálu od května ale abso…
Městečko Llanberis najdete v národním parku Snowdonia. Pokud se rozhodnete navštívit Snowdonii, neměli byste zapomenout právě na Llanberis. Čím je toto městečko vyjímečná? Samotné městečko se neliší od ostatních, strategická je jeho poloha. Městečko Llanberis naleznete při Silnici A4086, kde také leží jezera Padarn a jezera Peris ale hlavně v Llanberis najdete Snowdonia…
Město s nejdelším jménem v Evropě (58 písmen) se nachází na ostrově Anglesey při severozápadním pobřeží Walesu, ve Spojeném království. Je "povinnou" zastávkou každého turisty, který směřuje na Holyhead na trajekt do…
Další tip na váš výlet v národním parku Snowdonia, konkrétně nedaleko městečka Llanberies je zřícenina hradu Dolbadarn. K hradu se dostanete po silnici A4086 a to jak pěšky, na kole tak samozřejmě autem. Ke zřícenině můžete též dojít po turistické stezce od jezera Padarn. Z hradu se zachovaly základy a poměrně zachovalá hradní válcová běž, s funkčními schody, po nichž můžete…
dalším tipem pro Váš výlet je bájná hora Snowdon (1085m.n.m.; 3560 stop) podle legendy sídlo obra Rhita(z doby Krále Artuše). Dominanta Snowdonského národního parku nabízí hned 7 stezek, ke svému zdolání(mezi nejz…
Na nejvyšší horu Walesu Snowdon(1085m) vede hned 7 pěších tras, nabízím jednu s nejzajímavějších právě svou náročností a krásou okolního terénu.Trasa vede z Pen y Pass(můžete dojet autem , na kole, Sherpa busem z Betswy- Coed či Llanberis za 1 libru). Stezka začíná hned za parkovištěm u Pen-y-Pass a vede zprvu po úzké asfaltové silniččce, přivádí Vás k prvním dvěma jezerům a…
Llanberis Pass se nachází v NP Snowdonia na severu Walesu. Prochází jím silnice z města Llanberis, jihovýchodně od Conwy, na sedlo Pen-y-Pass. Průsmyk prochází horami, které v jeho okolí nepřevyšují 500 m nad moře…
Země Cymru (čti kumri), známější pod svým anglickým názvem Wales, se může pochlubit hornatou, oku lahodící krajinou. Od severu k jihu jí prostupuje staré Kambrické pohoří, které bylo na počá…
Jedeme na poznávací zájezd, kdy bychom měli poznat hlavně Irsko a Severní Irsko. Cesta je to dlouhá. Abychom stále je…
Kruhová trasa vedoucí na nejvyssi horu welšského národního parku Snowdonia (Snowdon). Trasa začíná i končí v Pen-y- Pass na parkovišti naproti hostelu YHA. Miner´s track nabízí akčnější část, Pyg track pak více odhalí z vniřních krás okolních masivů. Celá trasa je na pohodový půldenní výlet. Na vrcholu Snowdon se lze občerstvit v Snowdon café.
Zdolání nejvyššího vrcholu v národním parku Snowdonia. Poměrně náročná trasa s nádhernými výhledy. Vyrazili jsme z pa…
Tryfan je 915 metrů Vysoká hora v pohoří Snowdonia ve Walesu. Hora se dá zdolat bez speciálního horolezeckého vybavení, ale i příznivci náročnějšího lezení si zde přijdou na své. Takovým…
Dalším skvělým typem na Váš výlet ve Velké Británii, může být místo(hrad) a město Conwy. Nachází se na pobřeží severního Walesu. Už  toto může být velkým lákadlem, neboť Walles je určitě nejzajímavější částí Spojeného království (Skotsko má také své kouzlo). Navíc nedaleko Conwy se nachází jeden z nejhezčích národních parků Británie (Wallesu) - Snowdonia.  Hrad Conwy je…
Dalším tipem na výlet v Severním Walesu, zřícenina hradu Criccieth ve stejnojmenném přímořském Městečku nad Tremadog zátokou. Hrad byl založen někdy kolem 11.století(přesné záznamy se nedochovaly) pravděpodobně N…
Břidlicové doly Llechwedd poblíž Blaenau Ffestiniog patří k nejznámějším turistickým atrakcím ve Walesu, pro veřejnost se otevřely v roce 1972.Návštěvníci mají možnost vybrat si…
Blaenau Ffestiniog je městečko v severozápadním Walesu, v centrální části pohoří Snowdonia, bývalé centrum těžby břidlice.Nejznámější zdejší turistickou atrakcí jsou břidlicové doly…
Vodopády Swallow Falls jsou ve Walesu v jižní části NP Snowdonia poblíž města Betws-y-Coed na řece Afon Llugwy. Celková výše vodopádů je 42 m.
Betws-y-Coed je vesnice v severozápadním Walesu, v národním parku Snowdonia.Je výchozím místem pro tůry do tohoto parku a nachází se zde řada obchodů s outdoorovým vybavením.Betws-y-Coed…
Conwy, známé též jako Conway je město v severním Walesu. Kdysi významné obchodní centrum bohatlo především díky obchodu a rybolovu.Dnes je Conwy jedním z oblíbených cílů turistů. Táhne je sem především hrad, který nechal ve 13. století vystavět král Eduard I, Klášter Aberconwy či nejmenší dům na světě, zapsaný v Guinessově knize rekordů.
Conwy je středověké město v ústí stejnojmenné řeky do Irského moře na severu Walesu. Městu vévodí mohutný hrad ze 13. století. Je jeden z těch, stavbou kterých zde Angličané po porážce Welšanů upevňovali svou moc. Stará část města má zachovalé hradby, po kterých se lze projít. Významnou památkou města je i Plas Mawr, palác ze 16. století. Má to být v původní podobě jedna…
23.6. Cestou z Chesteru přejíždíme hranici do Walesu a stavujeme se v klášterním komplexu Pantasaph. Obyvatelé Walesu jsou dost patriotičtí. Jednak se zde udržují dvojjazyčné nápisy a také na mnoha usedlostech vla…
Musím říct, že původně jsme dovolenou v Irsku vůbec neplánovali. Snem mého přítele Oty je jet na Island. Když mu kamarád řekl, že CK Kudrna tam loni byla – autobusem asi na 3-4 týdny, tak se nadchl. Jenže zrovna v…
Abaty Cymer (anglicky Cymer Abbey) jsou pozůstatky cisterciáckého kláštera z 12. století. Nacházejí se v severozápadním Walesu, po…
Cadair Idris je 893 metrů Vysoká hora v severozápadním Walesu, v jižní části národního parku Snowdonia. Není-li pokryta sněhem a ledem, je schůdná bez speciálního horolezeckého vybavení,…