Tachov

Tachov leží na řece Mži pod vrcholky Českého lesa západně od Plzně u hranic s Německem. Tachov má přibližně 12 tis. obyvatel a patří mezi nejstarší sídla západních Čech. První písemná zmínka o městě je z roku 1126.

Kam vyrazit?

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody

Fotografie (3)  • Foto: jircak
Foto: jircak

Na jeden z letošních horkých víkendů jsme odjeli do chladnějšího Českého lesa. V pátek jsme se cestou ještě zastavili na malé vyhlídkové věži v Boru u Tachova. Milujeme rozhledny, takže tuhle nemůžeme vynechat, i když je malá.

Město Bor se nachází zhruba 17 km na jihovýchod od Tachova, jen kousek na jih od dálnice z Prahy do Norimberka. Již dříve zde byla obchodní stezka. První písemná zmínka je z r. 1263. Díky své poloze se město stalo střediskem obchodu. Rozvíjela se zde i řemesla. Na náměstí se konaly dobytčí trhy. I když na konci 2. světové války byla řada budov poničena, bylo centrum města r. 1992 prohlášeno městskou památkovou zónou.
Z památek za zmínku stojí na náměstí Republiky kostel sv. Mikuláše, jehož základy jsou z doby založení města. Současná barokní podoba je z let 1739 – 1750, kdy po požáru nahradil původní kostel.
Na severní straně náměstí je původně středověká budova radnice, která po požáru musela být koncem 17. století přestavěna. Další úpravy byly v 18. i 19. století. Nad vstupním portálem je městský znak a ve výklenku socha madony. Uvnitř jsou zachované křížové a plackové klenby.
Za kostelem vpravo je v havarijním stavu budova bývalého špitálu. Byla přistavěna kolem r. 1515 k ještě starší kapli sv. Jana Křtitele, která byla v té době obnovena a upravena sklípkovou klenbou ve tvaru hvězdice. V kapli je löwensteinská hrobka a několik historických náhrobků ze 16. století i z doby pozdější. Špitál byl později proměněn na klášter. Jenže ho nikdo neudržuje a chátrá.
Kousek dál jižním směrem - u Zámeckého rybníka stál snad od pol. 13. století vodní hrad. Z něho se dochovala bílá válcová věž. V 19. století byl novogoticky přestavěn na zámek. Jeho součástí je kaple sv. Vavřince z r. 1362. Uvnitř je z pozdější doby sklípková klenba a renesanční malby.
Na druhé straně silnice je Loreta. Byla založena jako poutní místo r. 1668 těsně před hradbami na místě malé mariánské kaple z r. 1588. Koncem 18. století poutě zanikly a kolem poloviny 19. století je uváděna již jako pustá. I když v 19. století byly poutě na nějaký čas obnoveny, kaple nebyla udržována. Nové období Lorety začalo první poutí k borské Černé madoně dne 8. září 1991, ale s opravou se začalo až r. 1994.
Pod Šibeničním vrchem necelé 2 km severozápadním směrem byla r. 2014 otevřena minirozhledna – dřevěná vyhlídková věž. Patří mezi podobné stavby, které byly v té době postaveny z iniciativy Svazku obcí Domažlicka a z prostředků Programu přeshraniční spolupráce. Stejné vyhlídky jsou postaveny také u Bělé nad Radbuzou, Tlumačova, Čermné, Puclic, Chrastavic a Semněvic.
Rozhledna je blízko silnice z Boru do Starého Sedliště, je tam parkoviště i krytý přístřešek. V lese, kousek nad rozhlednou je kamenný památník z r. 1959, který je vzpomínkou na Chody, kteří zde byli upáleni r. 1503.
Rozhledna je vysoká 5 metrů, volně přístupná krytá vyhlídková plošina je ve výši 2,5 metru. Výhled je jen jižním a jihozápadním směrem – je vidět část Českého lesa a město.

U této vyhlídky se lze najíst pouze z vlastních zásob. V obci samozřejmě je možností na občerstvení víc.

Moc se nám líbil pohled na město, hodně zajímavý je pohled na zámek i kostel.

Městem prochází zelená turistická trasa. Vede od jihu ze Stráže (6 km), kde začíná i 3 km dlouhá naučná stezka Stráž – Souměř. Na trase je 5 zastavení, kde se dozvíte něco z historie těchto dvou obcí. Vede i přes židovský hřbitov, který byl založen r. 1330. Nejstarší dochovaný náhrobek je z r. 1579. Tyto trasy kousek vedou společně.
Obcí vedou na několik stran i cyklotrasy.
Poslední aktualizace: 2.1.2019

Bor

Příspěvky z okolí Bor u Tachova - vyhlídková věž pod Šibeničním vrchem

Bor - Loreta
Město Bor se nachází v okrese Tachov. Dominantou obce je zámek. Naproti zámku stojí loreta z roku 1668. Loreta byla založena tehdejšími majiteli panství von Götzen. Postupem času však budova pustla a až v 19. stol…
Podčeskoleská pahorkatina je turisty, na rozdíl od jiných částí naší země, trochu opomíjená. Ale i tady se najde mnoho zajímavých historických památek. Jednou takovou je i zámek v Boru. Tento, původně gotický hrad…
Barokní kostel (1739-49) je vlastněpátou kostelní stavbou na svém místě, když prvý kostel je zde zmiňován již r. 1282. Bohatá fresková výzdoba. Hlavní oltář je vzácnou barokní památkou - i v detailech zdařilou replikou würzburgské předlohy. Návrh oltáře je s největší pravděpodobností dílem Baltazara Neumana, význačného architekta 18.století. Pozoruhodné jsou i …
Bor leží v Západních Čechách, jihovýchodním směrem od města Tachov. Severně od města Boru prochází dálniční tah z Plzně do Německa. Město Bor se rozkládá v údolí tvořeném Lužním potokem. Západním směrem od města…
Stráž leží v Západních Čechách, západním směrem od města Plzeň. Městečko se rozkládá pod vrcholky hor Českého Lesa. Městečko je obklopeno zalesněnými stráněmi okolních kopců a jihovýchodním…
Stráž, náměstí – Hamr – Valcha – Borek u Tachova – Sycherák – Jadruž – Stráž, náměstí Dnešní trasa je plná vody – drobných i větších potoků protínajících cestu a mnoha rybníků provázejících naše putování. Jedinou turisticky známější lokalitou je rybník Sycherák. I přesto je pravděpodobné, že žádné početné davy turistů nepotkáte a naplno si vychutnáte zdejší krásnou přírodou. P…
Malebný barokní zámek se nachází ve vsi Nové Sedliště na Tachovsku v Plzeňském kraji. Zámek je patrová obdélná budova s mansardovou střechou a dvěma hranolovými vížkami v nárožích severního průčelí. U zámku je a…
Přimda
Zřícenina hradu Přimda stojí na jižním konci skalnatého hřebene nad stejnojmennou obcí na Tachovsku v Plzeňském kraji. Přimda se považuje za nejstarší dochovaný kamenný hrad u nás. Přimda je národní kulturní památkou. Z hradu se dochovala zřícenina mohutné hranolové románské obytné věže ? donjonu, která byla postavena z lomového kamene, dále se zachovaly zbytky poloválcové…
Neděle 25. 10. 2020 V noci na dnešek se změnil letní čas na zimní. Ráno proto vůbec nevíme, kolik je hodin, zda se mobil přeřídil. Když jsme se v 7 hodin nějakého času probudili, je venku mlha hustá tak, že by se dala…
Zřicenina jednoho z nejstarších hradů u nás - Přimda
Dominanta česko- německého pohraničí s krásným výhledem na Tachovsko a příhraniční Německo (Waidhaus apod.). Přimda je považována za nejstarší kamenný hrad na našem území. U zříceniny je možnost odpočinku na lavi…
V roce 1735 po faráři Christophu Schlögelovi, prvním světském knězi dosazeném v Boru, převzal faru v Bernarticích horlivý a plný zásluh farář P. Adalbert Hanika. Už dva roky na to 2. května 1737 bylo dohodnuto mez…
Vysílač s rozhlednou. Další vysílač, který je využit i pro turisty. Branku v plotu si může každý sám otevřít a potom už jen hurá vzhůru. Pokud máte problémy se závratěmi, tak si tento záž…
V hlubokých příhraničních lesích u obchodní cesty z Prahy do Norimberka byl vystavěn na počátku 12. století na skalnatém vrcholu hrad Přimda. Jedná se o nejstarší dochovaný kamenný hrad u nás postavený v románském…
Hrad v Prostiboři byl postaven počátkem 14. století, od roku 1372 patřil hrad ke Kladrubskému Klášteru. Roku 1843 je koupen cel…
Rozhledna Milíře stojí cca 5 km západně od Rozvadova, v CHKO Český les. Radiokomunikační věž z roku 2001 s vyhlídkovou plošinou ve výšce 25 m je celoročně přístupná a vstupné se neplatí. Jestli si chcete udělat pěkný výlet, můžete se na rozhlednu vydat pěšky, nebo na kole z Přimdy, kde stojí jeden z nejstarších hradů v ČR. Rozhlednu provozuje obecní úřad Rozvadov a pro turis…
Zajímavý kopec nad soutokem Mže a Kosího potoka. Čedičový vrchol je částečně pokryt lesem, částečně křovinatým porostem a suťovisky. Ze samotného vrcholu je výhled omezený, ale pěkné pohledy se…
Romantická zřícenina hradu Volfštejn se ukrývá uprostřed lesů na Tachovsku v Plzeňském kraji. Volfštejn byl hradem bergfritového typu a vynikajícím příkladem raně středověkého hradu, který nebyl na…
Tachov leží v Západních Čechách, západním směrem od města Plzeň a nedaleko hranice s Německem. Město se rozkládá pod zalesněnými stráněmi vrcholků Českého Lesa. Tachovem protéká řeka Mže. Západním směrem od měst…
V údolí pradávné řeky Úhlavky, 7 km od města Stříbra se rozkládá bývalý benediktinský Klášter, založený na počátku 12.století knížetem Vladislavem I. Dnešní podoba areálu je z třetiny 18.století. Dominantou ar…
Kosí potok pramení v oblasti Českého lesa pod vrcholkem Dyleň ( 940 m.n.m.). Na dolním toku vytvořila voda hluboké kaňoňovité údolí dnes chráněné jako přírodní park Kosí potok. Ten představuje lidskou činností m…
Téměř osmitisícové historické město Stříbro leží v západočeském okresu Tachov. Bylo založeno – pravděpodobně – českým knížetem Soběslavem I. roku 1131, poprvé je však zmiňováno až roku 1183 jako hornická osada. Založení skutečného města Stříbro (německy Mies) bývá většinou přičítáno až Václavu I. v roce 1240, přičemž k povýšení na město došlo teprve roku 1263.   Město se může dodnes chlubit množstvím zajímavých historic…
Stříbro leží v Západních Čechách, západním směrem od Plzně. Město je z jihovýchodní strany obtékáno řekou Mží. Ve městě je továrna na výrobu hudebních nástrojů nesoucí značku Amati. Severovýchodním smě…
Méně známá rozhledna stojí na Bohušově vrchu (580 m), dříve nazývaném Šibeniční vrch, v Plané u Mariánských Lázní. Od přelomu 19. a 20. století zde stál dřevěný vyhlídkový gloriet, jejž si turisté velmi oblíbili.V roce 1909 zde byla otevřena nová zděná rozhledna u které stával i výletní hostinec. V průběhu let zanikla hospoda a rozhledna na Bohušově vrchu smizela z povrchu…
Švamberk (Krasíkov)
Zřícenina významného hradu Krasíkov, nazývaného také Švamberk, stojí na výrazném kopci západně od Konstantinových Lázní na Tachovsku v Plzeňském kraji. Z kdysi mohutného hradu se zachovala…
Gutštejn je jednou z nejromantičtějších hradních zřícenin u nás. Zřícenina hradu Gutštejn stojí na zalesněné výšině nad údolím potoka Hadovky poblíž Konstantinových Lázní na Tachovsku v Plzeňském kraji. Dispozic…
Konstantinovy Lázně jsou jedním z nejklidnějších lázeňských míst v České Republice. Už v 16. století byl nalezen Sirný pramen v močálech severně od dnešních lázní, ale historie se oficiálně datuje do let pozdějšíc…
Mariánské Lázně najdeme v Západních Čechách, jižním směrem od Karlových Varů. Město se rozkládá u jižního okraje Slavkovského lesa. Mariánské Lázně jsou naše…
Buben
Zřícenina hradu Buben stojí na skalnatém ostrohu nad soutokem Plešnického potoka a řeky Mže na Plzeňsku. Dispozice hradu byla dvojdílná. Hradní jádro obíhal parkán s obdélnou baštou. Obytná věž zanikla. Z hradu se…
Klasicistní Zámek Kynžvart leží v údolí pod městečkem Lázně Kynžvart v Karlovarském kraji. Zámek je otevřen v dubnu a říjnu pouze o víkendech a svátcích a od května do září každý den kromě pondělí. Interiér zámku …