Moje oblíbené
Cestování do Itálie 2024 Letenky Itálie od 655 Kč Ubytování Itálie  Mapa Itálie
Hlavním městem Itálie je Řím. Součástí italské metropole je samostatný stát Vatikán - sídlo papeže (památky Andělský hrad a Bazilika Sv. Petra). Sever země pokrývají Alpy a Dolomity s mnoha  ski areály. Táním ledovců zde vznikla turisty oblíbená jezera. Na jihu země je největší středomořský ostrov Sicíle, který pokrývá pohoří Apeniny s nejvyšší sopkou Evropy - Etna (3 323m). Mezi další oblíbené italské ostrovy patří Sardinie nebo Elba.
Oblíbené destinace
 > Garda   > Bibione & Caorle  > Benátky  > Elba   > Dolomity - region Trento  > Řím  > Sicílie
Příspěvky z Itálie od zkušených turistů a cestovatelů  (1 639)
   Tipy na výlet (55)     Turistické cíle (1 139)     Trasy (57)     Cestopisy (164)    Fotogalerie (21)

Argenta aneb krvavá cesta za poznáním

Tipy na výlet Za kulturou Do přírody

dům s modlitebnou San Croce
dům s modlitebnou San Croce  •  Fotografie (11)  • Foto: markyz63
mariánská svatyně Celletta

Výlet do severoitalské Argenty, nacházející se mezi hlavními historickými městy dvou provincií v oblasti Emilia-Romagna, tedy Ravennou a Ferrarou, pravděpodobně nikdo nepodnikne jen tak ze svého bydliště. Možná tak výlet virtuální nebo starou osvědčenou metodou – tedy prstem po mapě. Pokud však někdo tráví dovolenou na „městských“ plážích v okolí Ravenny a jeho krev je neklidná, tak se snaží cestovat. I já tedy opustil letovisko Lido Adriano a jeden ze svých výletů nasměroval do tohoto téměř pětadvacetitisícového města. Z Lida do Ravenny je to pár kilometrů příměstskou autobusovou linkou a potom už mě čeká vlak směr Ferrara. Od Ravenny je Argenta vzdálena 41 kilometrů a protože i regionální vlaky jezdí v Itálii – pokud tedy železničáři zrovna nestávkují – opravdu načas, jsem za chvíli na místě.

Jistou představu o rozmístění zdejších památek mám, takže město nechám na později a vyrazím hned k jedné z nejvýznamnějších z nich. Jedná se o mariánskou svatyni zvanou Celletta, která se nachází asi dva kilometry od centra při silnici na Ravennu. Vracím se tedy zpět kolem železniční trati k této – původně renesanční a později barokizované – okrouhlé stavbě s obvodovými kaplemi. Stavbě architekta Marca Nicola Balestriho a Giana Battisty dall'Aleotti, která se stala svatostánkem, skrývajícím zázračný obraz Panny Marie. A také stavbě, která bez jakékoliv újmy na zdraví přežila velké zemětřesení v roce 1624, které jinak zničilo téměř celé město, ale nezvládla bombardování Argenty spojeneckými vojsky v průběhu II. světové války. Smutná vizitka moderní doby. Současná podoba chrámu je dílem obnovy v roce 1954 a je to s ní jako v tom vtipu o manželkách. Znalce a milovníka památek uspokojí, ale rozhodně nenadchne.

Vracím se do města, které obklopuje krásná příroda přírodních rezervací a národních parků údolní nivy mezi deltou řeky Pád, šestou nejdelší řekou Itálie Reno a „říčky“ Idice, která se do Rena nedaleko odsud vlévá. Města, které svým návštěvníkům nabízí příjemnou poklidnou atmosféru i něco té historie. Města, které bylo možná založeno již starými Římany, ale pravděpodobněji až v letech 425 – 430 ravennským biskupem Esuperanziem. Bohatého města, které mělo ve své historii neuvěřitelnou smůlu, zejména na polohu. To se projevilo při bojích mezi ferrarskou větví rodu d´Este a ravennskou šlechtou. Hospodářský pád Argenty započal rokem 1598, kdy se město stává součástí papežského státu. A je jistě zajímavé, že během druhé světové války byla Argenta opakovaně bombardována Američany a Brity, kteří viděli město jako nacistické operační středisko. Přitom byla Argenta – stejně jako mnohá další italská města včetně Ravenny nebo Jiří Kodet v Pelíškách – po válce oceněna medailí za chrabrost v boji proti fašismu.

zvonice u sv. Mikuláše

Pomalu se procházím ve stínu domů v centru města a hledám informační centrum. Má to však malý háček; staré íčko je zavřeno a nové prostory místní informátoři ještě neotevřeli. Mám však štěstí, protože – nevím jaké s tím máte zkušenosti vy, ale já to zažil mnohokrát a mnohde – na malých městech bývá člověk mnohem úspěšnější než v tzv. velkoměstech. Větší klid, více materiálů a ochotnější lidé. Takže jsem pozván do prostor původní kanceláře. Jistým handicapem je pro mě absence znalosti cizích jazyků. Téměř každé slovo sice umím i jinak než česky, ale bohužel mé větné složenině ze slovíček anglických, německých, francouzských a ruských, které bych povinně okořenil italským výkřikem, by asi nikdo nerozuměl. Naštěstí mám relativně zdravé ruce a nohy a tak je pro mou maličkost vzápětí vyčleněno několik materiálů určených k přesunu stěhovacím vozidlem. S mapkou a plánkem města se hned cítím bezpečněji a lépe.

Vydávám se tedy k dalším důležitým památkám města. Tou první památka je farní kostel sv. Jiří (Pieve di San Giorgio), nacházející se na okreji Argenty, na pravém břehu řeky Reno. Byl založen ravennským biskupem Agnellem, pochází z roku 569 a je nejstarším kostelem v celé provincii Ferrara. Tento malý kostelík je dnes jednolodní stavbou, v jejímž interiéru můžeme obdivovat mramorový oltář a fragmenty byzantského malířství 12. století. Zbytky freskové výzdoby a mozaiky ravennského typu z 9. století, které zde byly objeveny, jsou v současnosti k vidění v místním muzeu v chrámu San Domenico. Pozoruhodný je však zejména portál z roku 1122, jenž je dílem Giovanniho da Modigliana a zobrazuje světce i alegorie jednotlivých měsíců v roce. A potěší i okolí kostela na okraji přírodní rezervace Svatého údolí Campotto. Kolem se totiž rozkládá příjemný park s dětským hřištěm, altánem a lavičkami.

Piazza Garribaldi

Vracím se do města a čeká mě první velká nepříjemnost, kterou jsem během italských výletů zažil. Únava materiálu dokáže být sviňa a můj sportovní sandál praskl – již cestou ke sv. Jiří - na nejméně vhodném místě. Rozevírající se a vzápětí stažená hmota mi každý krok působí stále intenzivnější bolest. Snažím se myslet pozitivně, ale postupně vznikající puchýř na chodidle se stejně nakonec změní v krvácející plochu. Na nové botky u sebe nemám dost peněz a náplast, zakoupená v místní apatyce, moc nepomohla. Trpím však statečně a poznávám dál. Naštěstí už mě toho zase tolik nečeká a když je nejhůř, simuluji odpočinek u kávy a cigarety, později u piva … a cigarety.

San Giorgio
San Giorgio  •  Foto: markyz63

Další památkou, která mě čeká, je modlitebna sv. Kříže (Oratorio di San Croce). Nebo přesněji řečeno venkovní pohled na dům místního stavitele G.B. dall'Aleotti z roku 1610, který modlitebnu „skrývá“ a kterému vévodí elegantní a harmonické průčelí s dvojúrovňovým sloupořadím (spodní sloupy jsou dórské, ty horní ionské) a třemi portály. Následuje zdejší katedrála sv. Mikuláše, patrona města. Původně byla postavena v roce 1122 na základech staršího chrámu z II. poloviny 8. století a jednalo se – podle všeho – o pozoruhodnou a důležitou stavbu. Prošla barokní přestavbou a později byla zcela zničena. Nově vystavěný kostel byl otevřen v roce 1954. Můj výletový pobyt ve „stříbrném městě“ se teď už pomalu blíží ke konci. Krátké korzo po náměstí Piazza Garribaldi s nárožní hodinovou věží, a poté odpočinek v kapucínském klášteru s kostelem sv. Vavřince (Chiesa di San Lorenzo e Convento Cappuccini), který byl postaven – alespoň podle pamětní desky u vchodu - v roce 1556. Kostel je jednoduchý – a jednolodní – s trámovým stropem a hlubokou apsidou. Vpravo od něj se nachází klášter, který byl dvakrát ve své historii využíván jako nemocnice (v polovině 19. století a od roku 1939). Komplex byl následně zrekonstruován a v současnosti slouží jako víceúčelové kulturní centrum. O to méně však působí „opravdu historicky“.

Zcela na závěr jsem si nechal kostel sv. Dominika (Chiesa di San Domenico), který je naopak typickým příkladem monumentální italské cihlové architektury 15. století. V jeho interiéru se nacházejí cenné fresky ferrarské školy z počátku 16. století, ale samotný kostel byl postaven již v období let 1495 až 1522. Původně se jednalo o dominikánský klášterní komplex, ale všechny budovy – vyjma kostela sv. Dominika – byly později zničeny. Vedle kostela se nachází vysoká štíhlá zvonice. Budova kostela prošla velkou rekonstrukci v roce 1973 a od roku 1998 zde sídlí Městské muzeum (Museo Civico) s několika desítkami uměleckých děl z období mezi 15. a 18. stoletím. Muzeum je – bohužel - přístupné pouze v sobotu a v neděli odpoledne, a tak to mám bez. Škoda, vlaky jezdí každou hodinu a docela rád bych se tam podíval. Snad někdy příště.

Teď už mě čeká jen cesta na okraj Argenty, kde se nachází vlakové nádraží. To je vlastně také historická památka, protože pochází z konce 19. století. Mám ještě čas si umýt bolavou - a lepkavě červenou (odtud ten bulvární titulek článku) - nohu pod proudem studené vody (štípe potvora, ale ta úleva) a dát si cigaretku. Pak se tak nějak zasním a najednou je tu vlak. Hbitě vyskočím, došlápnu na pravou nohu ... a je mi naprosto jasné, že podchodem to na další nástupiště už nestihnu. Takže přes koleje a nastoupit z opačné strany, která je proti otevření – samozřejmě – hydraulicky uzavřena. Poleje mě studený pot, ale hodní italští železničáři mi všemožně naznačují, že mám vlak v klidu obejít a nastoupit si z peronu. Jen nerad jim uvěřím a zkusím to. Neujeli mi a vlak získal jen minutové zpoždění. Ani spolucestující – moc jich ovšem nebylo – mi nenadávají, takže je vše v pořádku. Včetně příjezdu do Ravenny i autobusové přepravy do Lida Adriana. Tam mě čekalo odborné ošetření manželkou, skok do moře i bazénu a večerní hodokvas u vínka.

Ubytován jsem byl v Lidu Adriano u Ravenny, kde jsem také využíval výhod polopenze. S sebou jsem si vzal jen nějaké ovoce, tatranku a plechovkové pivo.

interiér katedrály San Nicolo

Nebudu nikomu tvrdit, že Argenta je nejzajímavějším italským městem, které jsem kdy navštívil. Možná spíše naopak. Ale přesto to byl výlet příjemný a zajímavý a jsem rád, že jsem ho absolvoval a toto město si prohlédl. Mrzí mě jen to zavřené muzeum v San Domenico i nepřístupný interiér stařičkého San Giorgio. Vysloveným průšvihem pak byl onen prasklý sandál. Také jsem se naivně domníval, že najdu alespoň něco zachovaného z původní katedrály San Nicolo. A určitě je škoda, že jsem neměl čas na celodenní akci, v rámci které bych si mohl projít i nejzajímavější místa krásné přírody v okolí Argenty. A ještě bych asi měl přidat informaci, že tento výlet jsem uskutečnil v červnu roku 2004 a přiložená Fotogalerie je tvořena skeny fotografií 9x13 cm, které jsem zde tehdy pořídil.

Vstupné jsem neplatil nikde. Veškeré náklady tedy tvořily lístky na vlak a autobus, nějaké drobné do kasičky v Cellettě a uvedená konzumace (káva a pivo). Celkové náklady tak nepřekročily 15 euro.

Poslední aktualizace: 18.2.2014
Autor: markyz63

Argenta

Příspěvky z okolí Argenta aneb krvavá cesta za poznáním

Argenta - kostel sv. Dominika (la Chiesa di San Domenico)
Jedna z nejvýraznějších památek města Argenta - tedy chrám San Domenico - je typickým příkladem monumentální italské cihlové architektury 15. století typu Rossettiani (lícové cihly, střešní vaz…
Velmi cennou pamětihodností italského města Argenta je farní kostel sv. Jiří (Pieve di San Giorgio), nacházející se na samém okreji Argenty, na pravém břehu řeky Reno. Byl založen ravennským bisku…
Jednou z nejzajímavějších památek téměř pětadvacetitisícového severoitalského města Argenta je původně renesanční a později barokizovaná mariánská svatyně zv. Celletta. Nachází se na ulici Via Celletta - asi 2 kilometry od centra, při silnici na Ravennu - a upoutá…
Kostel San Pietro, řečený in Silvis, je skutečnou perlou téměř sedmnáctitisícového města Bagnacavallo i celého regionu. Místo, kde si podávají ruku raně křesťanská architektura se slohem romá…
Toto vyprávění není cestopisem v pravém slova smyslu. Jedná se spíše o shluk písmen a slov, jehož snahou je představit laskavému čtenáři místo takřka neznámé, a přesto - nebo právě proto -…
Jednou z mnoha barokizovaných památek sedmnáctitisícového severoitalského města Bagnacavallo je klášterní komplex sv. Františka, který je nejstarší stavbou tohoto typu v Bagnacavallu. První historické záznamy o něm pocházejí z období okolo roku 1270, kdy byl klášterní…
Klášterní komplex sv. Jana Křtitele ve městě Bagnacavallo byl postaven v roce 1336 podle návrhu kamaldulského mnicha Leonarda de Brusamolini. Tito pokračovatelé – a součást – řádu benedik…
I půvabné italské městečko Bagnacavallo, nacházející se nedaleko Ravenny, nabízí svým návštěvníkům množství historických památek, včetně pozůstatků hradebního opevnění v podobě městských bran. Původně se město m…
Původ tohoto chrámu je spojen s velkou dějinnou událostí, která se stala v roce 1309. Tehdy dochází k ukončení války mezi papežem a císařem Svaté říše římské a guelfové a ghibellini si „podávaj…
Nejstarší - a svého času také nejvýznamnější - kostel severoitalského města Ferrara je dnes  již stavbou víceméně renesančně – barokní. Byl totiž ve své současné podobě dokončen až v průběhu 18. stole…
V Itálii v oblasti Emilia-Romagna nedaleko prázdninových letovisek Lido di Spina nebo Lido di Volano jsme objevili takový malý poklad. Malé městečko Comacchio. Původně jsme tam jeli na nákupy na trhu. Nakonec jsme si prošli Comacchio skoro celé. Jak jsem se později dočetla Comacchio říkají místní i turisté malé Benátky. Městečko leží na ostrůvcích oddělených jako v Benátkách…
Jestliže bývá více než dvacetitisícové historické město Comacchio označováno za „malé Benátky“, je unikátní most Trepponti bezesporu jeho vstupní bránou i hlavním symbolem. Vždyť také tento pozoru…
Renesanční kostel sv. Františka z Assisi v severoitalské Ferraře je zřejmě nejkvalitnější stavbou architekta Biagia Rossettiho z konce 15. století, která byla v roce 1956 povýšena na baziliku minor.…
Svatojiřská katedrála je nejen jednou z nejvýznamnějších památek půvabného stotřicetitisícového severoitalského města Ferrara, ale současně i hlavním a největším chrámem arcidiecéz…
Historie celé provincie Ferrara je s rodem d´Este velmi úzce spjata, a proto jistě až tak napřekvapí, že jednou ze dvou zdejších nejvýznamnějších památek je středověký rodový hrad Archanděla Michaela, jehož sta…
Vysoce ceněný renesanční Palác diamantů je zřejmě nejznámějším a nejkrásnějším palácem severoitalského města Ferrara. Nachází se ve čtvrti Quadrivio degli Angeli, na adrese Corso Ercole I d'Este č. 21 a byl postaven – s…
Renesanční palác Prosperi-Sacrati z přelomu 15. a 16. století patří bezesporu k nejvýznamnějším a nejkrásnějším ferrarským stavbám tohoto typu. Palác je nejstarší budovou v městské části Addizione Ercu…
Sedmdesátitisícová Imola je sice mnohými spojována pouze se závody vozů Formule 1, ale jedná se hlavně o půvabné město plné zajímavých historických památek. Skutečným centrem Imoly je zdejší hla…
Zajímavé historické město na okraji oblasti Emiglia-Romagna se sice proslavilo zejména díky zdejšímu autodromu, na kterém mistři volantu prohání své „koně pod kapotou“ při  závodech Grand…
Komplex velkého benediktinského opatství Pomposa je jednou z nejdůležitějších sakrálních staveb severní Itálie, skutečným architektonickým klenotem i národní kulturní památkou, jejíž historie se začala psát…
Po krátkém ohlédnutí do historie Ravenny si tentokrát přiblížíme její nejvýznamnější památky. A začneme tedy hned osmi ravennskými stavbami, zařazenými mezi památky UNESCO, které můžeme…
Jestliže je Ravenna právem považována za světové hlavní město mozaiky v raně křesťanském umění – což patřičně ocenila i organizace UNESCO výběrem zdejších památek na svůj seznam kulturního dědictví - tak bazilika S…
Centrem Ravenny je krásné náměstí del Popolo, vybudované v 15. století Benátčany. Možná proto připomíná slavné náměstí sv. Marka, které najdeme právě ve městě na laguně. I jeho název je pro Itálii …
Tento pozoruhodný chrám, nacházející se na stejnojmenném náměstí, se postupně vypracoval na post mé zřejmě nejoblíbenější ravennské památky. Možná i proto, že ta kvanta pestrobarevné unescové mozaiky nemohou také bavi…
Kromě osmi raně-křesťanských staveb, zařazených na Seznam světového kulturního dědictví UNESCO, nabízí Ravenna svým návštěvníkům velké množství dalších významných, cenných a krásných…
Krásné italské město Ravenna, ležící ve stejnojmenném okrese oblasti Emilia-Romagna, je pro mnohé turisty – protože z pochopitelných důvodů si každý nepřečte Dějiny umění, které Ravennu rozhodně nezatajuj…
Bazilika Sant' Apollinare Nuovo je jednou z osmi ravennských památek, zapsaných v roce 1996 na seznamu UNESCO. Byla postavena za vlády Theodericha Velikého (493-526) - hned vedle jeho paláce - a původně sloužila ariánským křesťanům. Ti odmítají božství Ježíše Krista a považují ho „pouze“ za bytost Bohem stvořenou a Bohu Otci také podřízenou. Chrám byl zasvěcen sv Martinovi, biskupovi z Tours, a…
.... do Mirabilandie. Když se zeptáte našich dětí, dětí našich známých, kam chtějí jet v Itálii, co chtějí vidět, řeknou jediné. Mirabilandii. Tak jsme letos už asi po páté vyrazili opět na dovolenou s jediným cílem. Mirabilandia je velký zábavný park pro děti od tří až do sta let. Každý si tu najde něco, co ho pobaví nebo zaujme. A stojí za to se vracet. Park se rozrůstá o…
Už si ani nedovedeme představit léto bez delšího či kratšího pobytu v Itálii. Většinou jezdíme do míst, kde není daleko do Mirabilandie - největšího zábavního parku v Itálii. Park se nachází …