Travel blog Jeseníky Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Šumperk
Šumperk leží na řece Desná u západního okraje oblasti Hrubý Jeseník, má přibližně 30 tis. obyvatel. První zmínka o městu je z roku 1281.
Tip:
  Tipy na výlet (281)
   Trasy Šumperk a okolí (302)
> Do přírody   > Na kole   > S dětmi
> Cyklotrasy   > In-line brusle   > Pěší trasy
Střední Morava - Haná
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Střední Morava - Haná

Ze zastávky ČD Moravičany přes Bouzov do Olomouce

Trasy Cyklotrasa Velká náročnost

číslo 1 Moravičany (243 m) Asfalt 0,0 km
  Obec se nachází na trati ČD Olomouc - Zábřeh na Moravě v okrese Šumperk. První písemná zmínka o obci pochází z roku 1249. Jsou obklopeny loukami a polnostmi a protéká skrze ně říčka Třebůvka, jež se nedaleko za vesnicí vlévá do koryta řeky Moravy. V obci se donedávna nacházel nejstarší železný most v okrese Šumperk z r.1888. Původní mostovka byla v roce 1985 nahrazena železobetonovou deskou. Most byl ve špatném stavu, proto byl 5. 4. 2009 odstraněn a bude nahrazen mostem novým.
číslo 2 Loštice (258 m) Asfalt 3,5 km
  Město leží na řece Třebůvce v nejjižnější části okresu Šumperk. První zaručená zpráva pochází z roku 1267. Byla založena jako trhová ves na místě, kde se již dříve nacházela stará slovanská osada. V Lošticích se ve středověku od počátku 15. století vyráběly unikátní keramické loštické poháry s hrubým povrchem a s puchýřky.
číslo 3 Bouzov Asfalt 11,4 km
  Hrad Bouzov - více se dozvíte v samostatné kapitole
číslo 4 Podolí Asfalt 14,5 km
  Podolí je vesnice, část obce Bouzov v okrese Olomouc
číslo 5 Bílá Lhota (395 m) Asfalt 18,9 km
  První písemná zmínka o obci pochází z roku 1350. Zdejší tvrz z konce 15. století byla kolem r. 1660 byla přebudována na čtyřkřídlý renesanční zámek. Byl opakovaně přestavován a jeho renesanční podoba byla prakticky setřena. Dnešní zámek je jednoduchá, jednopatrová, čtyřkřídlá budova s malým dvorem. Ze zámku jsou přístupné pouze prostory sloužící dnes pro veřejnost. V zámku sídlí OÚ Bílá Lhota, zdravotnická zařízení, pošta a další subjekty. Ten dnes slouží jako obecní úřad, pošta, knihovna a zdravotní středisko.
číslo 6 Řimice Asfalt 20,5 km
  Řimice je část obce Bílá Lhota. Na kraji obce stojí pravoslavný chrám svaté Ludmily z let 1933–34, který vznikl podle návrhu duchovního otce Andreje Kolomackého pozvaného z Podkarpatské Rusi. Chrám je jednoduchá stavba ve tvaru hranolu, který je završen jehlanem střechy a cibulovitou bání. Na vstupní straně je předřazena nízká čtverhranná přístavba se zvonicí a freskou sv. Cyrila a Metoděje vytvořenou r. 1972 podle kresby Mikoláše Alše.
číslo 7 Nové mlýny Asfalt 23,0 km
  Je to malá obec na trase, kam jsme dojeli už více než hladoví. Na Bouzově jsme zaváhali a cestou jsme na nic nenarazili. Naštěstí zde - kousek jsme museli odbočit vpravo - jsme našli malou soukromou restauraci s příjemným venkovním posezením, kde jsme se velice dobře najedli. Ani nám nebylo líto, když jsme chvíli na to o kousek dál minuli Rybářskou hospodu.
číslo 8 Nové zámky Asfalt 25,8 km
  Obec nové zámky leží v chráněné krajinné oblasti Litovelské Pomoraví. V 2. polovině 16. století zde postavili Černohorští z Boskovic nevelký renesanční lovecký zámek. Na jeho místě v roce 1690 vybudovali Lichtenštejnové rozsáhlejší barokní zámek, který v roce 1805 vyhořel. Mezi lety 1813-1820 byl opět obnoven podle plánů lichtenštejnského architekta v klasicistické podobě. Zámek a park sloužil především pro pobyt v době lovů a občas též jako letní sídlo. V části byly kanceláře lesního úřadu, od konce 19. století byl zámek přeměněn na kanceláře správy úsovského panství. Administrativním potřebám Lichtenštejnů sloužil do roku 1945. V současnosti zde sídlí ústav sociální péče. Zvláštností zámku jsou především vnější neporušené empírové fasády. Lichteštejnové vybudovali v letech 1813 - 1820 také park v anglickém stylu, ve kterém jsou empírové budovy, např. Chrámek přátelství (altánek), obelisk „Komín“, rytířská síň "Rytírna" (altán s 16 toskánskými sloupy). V době romantismu byly oblíbené dostavby a úpravy přírodních útvarů, takže do zámeckého parku v Mladči stavitel postavil Čertův most, který tvořil zděnou lávku, či bránu spojující skaliska. Anglický park zvolna přechází do volné přírody.
číslo 9 Litovel (233 m) Asfalt 29,4 km
  Tomuto městu na řece Moravě bude věnována samostatná kapitola.
číslo 10 Olomouc nádraží ČD Asfalt 55,3 km
  Cíl našeho dnešního cyklovýletu. Informace o tomto krásném městě si můžete přečíst v samostatné kapitole
Hrad Bouzov z dálky - při příjezdu
Hrad Bouzov z dálky - při příjezdu  •  Fotografie (12)  • Foto: jircak

V rámci našeho putování po Hané jsme se rozhodli vyrazit na hrad Bouzov. Z Přerova je to přece jen daleko, a tak jsme se rozhodli si cestu zkrátit vlakem. Proto naše putování začíná na zastávce ČD. Hned u nádraží se napojíte na cyklotrasu (pěší mohou vyrazit po modré turistické značce), která vás dovede až na hrad Bouzov. Nutno podotknout, že hrad je na kopci a že se to nechá šlapat. Ale pak už je vyhráno.

V obci Bouzov doporučuji nedržet se striktně cyklotrasy a odbočit jednou ze silnic vzhůru ke hradu. Po cyklotrase to zbytečně objíždíte.

Hrad Bouzov
Hrad Bouzov  •  Foto: jircak

Po prohlídce hradu jsme pokračovali vlastně po cyklostezce, která by nás na hrad dovedla, okolo areálu minikár a pak už z kopce směr Podolí, Bílá Lhota atd. Jen pozor, ať jedete po správné silnici. Vpravo je silnice - také cyklostezka, ale vede po ní zelená turistická značka - tak tudy ne. Vezměte to trochu víc vlevo - pojedete okolo hřbitova.

A dál podle mapky. Za obcí Řimice jsme odbočili vpravo po Moravské stezce, která nás dovedla téměř po rovině až do Olomouce.

Ujeli jsme skoro 60 km a s tím stoupáním na hrad a s prohlídkou hradu to bylo akorát, abychom v Olomouci sedli na vlak a do Přerova se už zase nechali dovézt. Byl to příjemně strávený den v poklidném prostředí.

Poslední aktualizace: 19.1.2011

Moravičany

Příspěvky z okolí Ze zastávky ČD Moravičany přes Bouzov do Olomouce

Moravičany – obec plná (nejen drobných) památek
Moravičany jsou jednou z nejdéle osídlených lokalit šumperského okresu i celé severozápadní Moravy, ale první písemná zmínka o obci pochází až z roku 1249. Možná však již z roku 1200, kdy se můžeme setkat se jméne…
   Sokolovna v Moravičanech slouží moravičanskému TJ Sokolu. Má svůj sportovní řád a domovní řád. Byly sepsány při prvních akcích konaných po výstavbě v roce 1921. Tyto řády jsou k nahlédnu uvnitř budovy v průběhu…
Česko je vodáckým rájem, o čemž asi nikdo nepochybuje. Kde tkví kořeny této vášně je možná trošku záhadou. Jedním z vysvětlení popularity masivního splouvání řek je možná absence moře a rovněž i fakt, že dlouhá lé…
  Jednou z nejpěknějších památek obce Moravičany, ležící na okraji šumperského okresu nedaleko CHKO Litovelské Pomoraví, je zajímavé barokní sousoší, které zobrazuje Pannu Marii, sv. Floriána a sv. Jana Nepomucké…
Soutok Moravy s Třebůvkou najdeme nedaleko Moravičan na severním okraji CHKO Litovelského Pomoraví. Soutok tak zakončuje tok 48km dlouhé říčky Třebůvky, která pramení nedaleko Křenova na Svitavsku a vytváří osu ji…
Obec Moravičany najdeme východním směrem od města Mohelnice a u severozápadního okraje chráněné krajinné oblasti Litovelské Pomoraví. Obec se rozkládá v místech kde řeka Třebůvka protékající obcí ústí do řeky Mora…
S mariánskými sloupy se na našem – ale například také polském – území setkáváme poměrně často. Na střední Moravě a Hané však nebývá žádnou zvláštností výskyt hned dvojice takových sloupů.…
Pomníky 1. (i 2.) světové války se dají najít v každé větší (ale i menší) obci po celé republice. Pomník původně zasvěcený obětem té války, které se říkalo velká je tedy i v Moravičanech, jedné z nejjižnějších obcí bývalého okresu Šumperk, dnes pro snažší lokalizaci jihovýchodně od Mohelnice (ta je o něco známější). Pískovcový pomník se skládá z hranolového podstavce se…
Cykloturisté i pěší turisté se ke kapličce dostanou od moravičanského vlakového nádraží = po modré turistické značce (2 km) nebo od zámku Úsov = také po modré turistické značce (6,5 km). Každému turistovi může připadat kaplička nově vystavěna, ale není tomu tak. Je pouze pěkně a nově opravena firmou "Lesy České republiky". Pravidelně v červenci se zde konaly a konají poutě…
Jeden ze smírčích křížů šumparského okresu se nachází v historické obci Moravičany, ležící na jeho jihovýchodním okraji. Tento pískovcový kříž se skrývá na zahradě rodinného domu vedle kapličky sv. Floriána, tedy při křižovatce cest na Mohelnici a Loštice. A díky pletivovému plotu není – bohužel - příliš fotogenický. Jedná se o kříž vysoký 86 až 90 centimetrů. Jeho šířka je 70…
Okolí Mohelnice díky své chráněné poloze mezi Zábřežskou vrchovinou a Úsovskou pahorkatinou v rovinaté nivě řeky Moravy lákalo k osídlení již od pravěku. Četné památky na osídlení najdeme i v okolních obcích a osa…
Před Hradištěm nad Moravičany a Stavenicemi najdeme u modré turistické značky malou kapličku zasvěcenou sv. Josefu. Podle vyprávění místní kroniky zde někdy v 16. století kolem Vánoc natrefil myslivec Josef Chaloupek na stádo divých sviní (pod…
Večerníčková tvorba v našich končinách je určitým fenoménem, který v jiných koutech světa nemá zcela odpovídající podobu. Nakonec většina odvysílaných sérií je domácího původu. Tvorba večerníčků pak dává vyniknout specifické škole české animace, která má ve světě stále dobrý zvuk. Na rozdíl od světově rozšířené kreslené animace je v Česku rozvinutá tradice loutkové an…
Doubravice jsou malou vesnicí na samém okraji okresu Šumperk, která je písemně poprvé zmiňována v roce 1349 a od roku 1976 je nedílnou součástí obce Moravičany. Přesto zde však najdeme relativně vysoký počet památ…
Jednou z mnoha památek vesnice Doubravice, která je dnes již součástí obce Moravičany na Šumpersku, je kaplička Nejsvětější Trojice. Přesto, že se rozhodně nejedná o památku nějak výrazně věkovitou, není přesně známo, kdy vlastně byla postavena. Žádný doklad o její stavbě totiž neexistuje. Předpokládá se ovšem, že byla založena na počátku 19. století a s určitostí v obci…
Do První světové války, tehdy se jí ještě říkalo Velká odcházeli bojovat muži a mládenci i z menších vesniček, erár si nevybíral. A protože smrt si nevybírá, mrtví byli z těch velkých i z těch malých sídel. Na památku svých hrdinů pak vznikaly po celé zemi pomníčky. Jeden z nich je k vidění i v Doubravici, dnes součástí sousední obce Moravičany. Doubravice nebyla ani v časech m…
Doubravice (Moravičany) – zámek
Malá vesnice Doubravice je součástí obce Moravičany a v podstatě tvoří poslední baštu šumperského okresu. Při patřičné síle už totiž kámen z Doubra…
Socha světce Jana Nepomuckého patří k „povinné“ výbavě každého „slušného“ českého i moravského města nebo vesnice. Ve většině případů se jedná o pozdně barokní skulpturu, pocházející z 18. století. Někdy jde o poz…
Jednou z mnoha památek, které můžeme v části obce, nacházející se na okraji šumperského okresu, nalézt, je zajímavý menší pískovcový smírčí kříž. Ten se „tyčí“ na konci Doubravice ve směru olomouckém, v blízkosti s…
Bradlec (342 m n.m.) je druhým nejvyšším vrcholem Litovelského Pomoraví. Tím nejvyšším je nedaleký Jelení vrch (o 3m vyšší). Paradoxem je, že stejnojmenná přírodní rezervace se nachází právě kolem Jeleního vrchu. …
Na prodloužený víkend jsem se vypravil na střední Moravu do kempu v Mohelnici. Cesta předčila mé očekávání, města Uničov, Litovel, Loštice, hrad Bouzov, zřícenina Brníčko, vyhlídka Bradlo, pěkná vrstevnicová cesta…
Jarní počasí aktuálního dubna prozatím ukazuje tu přívětivější tvář. Zahrádkáři a zemědělci sice lamentují nad nedostatkem vláhy (to je tedy pravda), ale na druhé straně výletníkům se daří v takových podmínkách ne…
Jdeme pěšky za krásami CHKO Litovelské Pomoraví z Moravičan do Litovle. Do Moravičam dojedete vlakem, je to zastávka na hlavní trase Olomouc - Praha, jen tam bohužel zastavují jen osobáky. Od nádraží začíná modrá tur.značka směr U Joséfka (kaplička) a dále jdeme po modré na křižovatku lesních cest kde zahneme Doprava a po 0,5 km se dostaneme na křižovatku s cyklotrasou č. 6026…
V letošním roce byl v Lošticích zahájen již 17. ročník krásné akce, nazvané  Loštický betlém u řezbáře Jaroslava Beneše. Jedná se o prodejní výstavu vyřezávaných betlémů a různých figurek,…
Městečko Loštice, ležící na hanáckém okraji šumperského okresu, mělo svým návštěvníkům vždy co nabídnout. A komu nestačila náplň duchovní, mohl si zakoupiti zdejší slavnou specialitu, tedy tvarůžky. Zcela nedávno …
Hlavním cílem mého letošního posledního srpnového cyklovýletu bylo dokončit mapování smírčích křížů na Šumpersku a doplnit některé chybějící kousky na Olomoucku. Tento úkol sice určil základní kostru plánované tra…
Loštice leží na Severní Moravě, severozápadním směrem od Olomouce. Městečko je známé především výrobou tak zvaných Olomouckých syrečků. V Lošticích je této pochoutce věnováno i muzeum, kde jsou k vidění stroje a…
Pozoruhodný soubor památek tvoří mohutná středověká pevnost a barokní zámek na zalesněné výšině nad městem Úsovem, na dohled CHKO Litovelské Pomoraví. Úsov se nachází na Šumpersku v Olomouckém kraji. V zámeckém …
Bouzov
Hrad Bouzov na Olomoucku je typickým romantickým sídlem se všemi znaky adaptace z konce 19. století, zvýrazněné cimbuřím, arkýři, střílnami, bezpočtem věží a bašt, parkem a dvěma dlouhými mosty, které se klenou n…