Ze Šťáhlav přes Lopatu, Nestlivský rybník a Kozel do Šťáhlav

číslo 1 Šťáhlavy ČD Asfalt 0,0 km

Z nádraží jsme vyrazily kousek podle kolejí ve směru od Plzně, odbočili vlevo, přes trať přesli po přechodu pro pěší a pokračovali po modré značce nádhernou alejí 2 km téměř až k zámku Kozel.

číslo 2 Kozelský rybník Šotolina 2,0 km

Vlevo vidíme zámek Kozel, my odbočujeme vpravo podél rybníka. Pokračujeme po modré lesem okolo lesního hotelu Hájek další 3 km až k rozcestí pod Lopatou. Cesta vede lehce zvlněným terénem.

číslo 3 Rozcestí pod Lopatou Šotolina 4,7 km

Jsme pod zříceninou hradu Lopata. Území bylo vyhlášeno chráněnou přírodní rezervací o rozloze 6,67 ha. Důvodem jsou chráněné listnaté porosty a pestrá hájová květena.

číslo 4 Zřícenina hradu Lopata (428 m) Šotolina 5,2 km

Zřícenina hradu založeného Heřmanem z Litic zřejmě v letech 1367–77 vznikla na místě pravěkého sídliště. R. 1397 byl dobyt královským vojskem. Zanikl po čtyřměsíčním obléhání Habarta Maršíka z Hrádku a Lopaty husitskými vojsky v letech 1432–33. Posádka hrad v noci podpálila a utekla. Vyhořelý hrad pak už nebyl nikdy obnoven.

V současné době ke zřícenině vede dřevěný mostek přes hluboký příkop, dochovaly se zbytky základů věže, cisterny a sálu.

My jsme si tentokrát návštěvu nejvyšších míst odpustili - cesta byla zasněžená a namrzlá. Vzhledem  k teplotě -10 st. jsme se ani dlouho nezdrželi, jen trochu zahřáli čajem z termosek a vyrazili zpátky na rozcestí.

číslo 5 Rozcestí pod Lopatou Šotolina 5,7 km

Tentokrát jsme vyrazili 1,5 km po žluté - opět lesem téměř po rovině až k Nestlivskému rybníku

číslo 6 Nestlivský rybník Šotolina 7,2 km

Rybník se nachází v přírodním parku Kornatický potok. My jsme se rozhodli si pod hrází udělat malý ohníček a opéct  si klobásky. Měli jsme obavy, zda ase nám podaří ohýnek rozdělat, ale podařilo se a tak jsme se  přece jen trošičku ohřáli.

Ohýnek jsme zasypali sněhem a pokračovali další 2 km po žluté až k hájovně.

číslo 7 Hájovna Potoky (446 m) Šotolina 8,9 km

Zde jsme chvilku  váhali, zda pokračovat po žluté až do Rokycan. Nakonec se rozhodli pro původní plán. U hájovny jsme odbočili vlevo po široké neznačené cestě. Zhruba po 2 km jsme došli na křižovatku lesních cest.

číslo 8 Odbočka vlevo Šotolina 10,6 km

Opět po neznačené cestě jsme odbočili vlevo. Zhruba po 2 km jsme došli k dalším lesním chatkám - na mapě označeným Svidná. A současně narazili na červenou turistickou značku

číslo 9 Svidná Šotolina 12,3 km

Po červené jsme krásnou rovnou lesní cestou mírně z kopečka došli až k jednomu z vchodů do parku zámku Kozel (cca 1,5 km). Tímto vchodem je možný přístup i vozem.  Je zde placené parkoviště.

číslo 10 Zámek Kozel (408 m) Asfalt 13,7 km

Zámek Kozel je vlastně klasicistní lovecký zámeček postavený na konci 18. století pod vedením stavitele Václava Haberditze pro stavebníka Jana Vojtěcha Černína. Čtyřkřídlá přízemní budova kolem obdéníkového vnitřního nádvoří byla podle návrhu Ignáce Palliardiho doplněna o kapli, jízdárnu, lokajnu a konírnu. Zámek leží v rozsáhlém zámeckém parku.

Zámek je hojně navštěvován, jízdárna je využívána jako obrazárna, ale konají se tam občas i koncerty. V parku je možno posedět i v příjemné restauraci se zahradním posezením. Překvapilo nás, že i v této zimní době měla restaurace otevřeno. Možná i proto, že v  jízdárně byla výstava betlémů. Tu jsme bohužel už nestačili.

My jsme parkem prošli okolo jízdárny, zámku a restaurace, sešli k rybníku a nám již známou cestou odbočili vpravo alejí až k nádraží.

číslo 11 Šťáhlavy ČD 16,4 km

Vyšlo nám to super, za 10 minut už jsme seděli ve vyhřátém vláčku.

Příjemná okružní procházka, na kterou lze vyrazit autem nebo vlakem, která vede především lesem s poměrně malým převýšením, vhodná pro kteroukoliv roční dobu o celkové délce 17 km.

Poslední aktualizace: 19.12.2009
Ze Šťáhlav přes Lopatu, Nestlivský rybník a Kozel do Šťáhlav na mapě

Příspěvky z okolí Ze Šťáhlav přes Lopatu, Nestlivský rybník a Kozel do Šťáhlav

Šťáhlavy
Zámek je dominantou obce Šťáhlavy na Plzeňsku. Zámek má půdorys písmene U a skládá se z renesančního křídla a mladších přístaveb…
                     Turistické Kozlování    A tak jsme se po domluvě s…
Obec Šťáhlavy leží 14 km jižně od města Plzně v údolí řeky Úslavy. Západn…
Vystupujeme na šťáhlavském nádraží a díváme se jak koncová světla vlaku…
Zámek Kozel je známý zámek ležící jižně od Plzně. Jistě…
Zámek Kozel se nachází u Šťáhlavic, 2,5 km od Štáhlav, 5 km od Starého Plzence, 15 km od Plzně. Dostupnost: Vlakem - zastávka ve…
Klasicistní lovecký Zámek Kozel je v posledních letech nejnavštěvovanější…
Při současném koronavirovém nouzovém stavu pátráme po nedalekých místech,…
Vyjdeme si hezkou krajinou kolem Šťáhlav z nádraží ČD nebo přímo z…
Vážení přátelé Turistiky i turistiky,tentokrát Vás pozvu na Zámek Kozel.Doprava sem není zrovna jednoduchá,proto  výjimečně povoluji auto. V…
Obec Nezvěstice patří k nejstarším osídleným místům Plzeňska, i když první písemná zmínka je až z roku 1352. A tak je jisté, že i…
Kostel byl postaven již před rokem 1352 ve stylu cisterciácké gotiky.…
Vlak z Horažďovic předměstí do Plzně ukrajuje jeden kilometr za d…
Radyně
Výrazná zřícenina královského Hradu Radyně je významnou dominantou Plzeňského kraje. Radyně je otevřena v dubnu a květnu o víkendech…
Nejdřív musím říct, že v Plzni žiji strašně a strašně let a celá ta léta…
Naše Společná cesta začíná na exitu 73 dálnice D5.Odtud směřujeme na Ne…
Sklenka dobře vychlazeného sektu nechybí při oslavách narozenin, …
BOHEMIA SEKT CENTRUM - Prohlídky s degustacemi
Navštivte nás ve Starém Plzenci a poodhalte, kde a jak vzniká nej…
Starý Plzenec leží v Západních Čechách, nedaleko jihovýchodního okraje mě…
Milovníci historie a dávných časů nyní mají snazší přístup ke zřícenině…
U panského dvora v Nezvěsticích bývala tvrz, poníž se dosud násep a příko…
Naše společná cesta začíná na Dálnici D5 Exitu 73 (Praha - Rozvadov) /Exitu 76 (Rozvadov - Praha). Odtud směřujeme na Starý Plzenec.…
Je konec května. Touhle dobou jsme už chtěli spát v autě a cestovat někde jinde, ale počasí nám naše plány neustále narušuje. Každý …
Jak vyplývá z významných archeologických nálezů, byla krajina kolem Nezvě…
Naučná stezka Františka Xavera France se nalézá východně od Šťáhlav, kde …
Podle některých údajů je Rotunda sv. Petra a Pavla ve Starém Plzenci…
Zřícenina hradu Lopata se ukrývá na strmém skalisku uprostřed hlubokých l…
Vlaková zastávka ve Zdemyslicích je začátkem našeho dnešního výletu. Máme…
Turisty neprávem opomíjený a relativně neznámý zámek Nebílovy je …
Barokní Zámek Nebílovy stojí uprostřed stejnojmenné vsi v Plzeňském k…