Opava

Opava leží na březích řeky Opavy severozápadně od Ostravy. První písemná zmínka o Opavě je z roku 1195 a dnes žije v Opavě přibližně 57 tis. obyvatel. Směrem na jih z Opavy dojdeme do obce Raduň na Raduňský zámek.

Tip:

číslo 9 Nad Kajlovcem Asfalt 15,1 km
číslo 10 Bukový chodník Asfalt 16,7 km
číslo 11 Hradec nad Moravicí 17,6 km

Od železniční stanice Opava-východ se vydáme po žluté značce jihovýchodním směrem přes městskou část Kylešovice do obce Raduň a kolem kostela Nejsvětější Trojice k místnímu zámku. Projdeme kolem zámku a pokračujeme jihovýchodním směrem kolem malé vodní nádrže do lesa a po západním úbočí vrcholku Raduňka ( 403 m.n.m.) do údolí Raduňky. Dále půjdeme proti toku Raduňky a lesem zvaným Na Pasekách stále po žluté na rozcestí Jakubčovice ? silnice. Nedaleko tohoto rozcestí se na vrcholku kopce ( 511 m.n.m.) dochovaly pozůstatky kamenných šancí, které tu byly vybudovány koncem 18. století. Z výše uvedeného rozcestí jdeme stále po žluté do obce Jakubčovice a odtud po zelené severozápadním směrem přes rozcestí Nad Záviliším a Nad Kajlovcem na rozcestí Kalvárie. Cestou budeme procházet kolem náspů pocházejících z nedokončené železniční trati na trase Fulnek - Hradec nad Moravicí. Východním směrem od rozcestí Kalvárie se zvedá stejnojmenný vrchol kopce Kalvárie ( 414 m.n.m.). Na vrcholku kopce se dochovaly pozůstatky šancí a z Hradce nad Moravicí byla na vrchol Kalvárie v roce 1890 až 1900 vybudovaná Křížová cesta. Z Kalvárie jedeme dolů po zelené na rozcestí Bukový chodník a odtud se vydáme severním směrem po modré kolem zámeckého areálu v Hradci nad Moravicí k místní železniční stanici.

Nejsou zde žádné fotografie, jestli k tomuto příspěvku nějaké vlastníte, nahrajte je.
Poslední aktualizace: 1.12.2005

Opava

Příspěvky z okolí Údolím Raduňky

Opava, Horní náměstí, Slezské divadlo
Na Horním náměstí v Opavě je jednou z dominant Slezské divadlo. Bylo postavené v letech 1804-1805. Přestavba probíhala v letech 1882-1883. Budovu postihl začátkem 20. století požár. Po něm bylo potřeba interiér zn…
Významná památka moderní architektury, to je obchoní dům BREDA, postavený v r. 1928 slavným architektem Leopoldem Bauerem. Stavba má sedm pater, nejzajímavější je přízemí a schodiště do prvního patra, zakončené p…
 V Opavě na ulici U Fortny 9/10 se nachází minipivovar, v dřívějším sídle  opavského pivovaru, kde se pivo vařilo již od roku 1825. Dnes jsou minipivovary módou stejně jako minimuzea.  Kromě jiných piv zde točí …
Tato asi největší stavba slezské cihlové (červené) gotiky v českém Slezsku je dominantou města snad ze všech stran. Dnes je to konkatedrála biskupství Ostravsko - opavského. Chrám byl…
Hněvošický háj je komplex přírodě blízkých lesních porostů dubohabřin a acidofilních doubrav a nachází se zde významné druhy rostlin a živočichů, které jsou svým výskytem vázány na karpatskou oblast, jejíž západní…
Na Horním náměstí v Opavě naproti Slezskému divadlu je další opavská dominanta - Hláska. Také se jí říká Městská věž, Hodinářská věž. V minulosti bývala nejstarším obchodním centrem města. Pod ní byly umístěné ob…
Opava leží na Severní Moravě, severozápadním směrem od Ostravy a nedaleko hranice s Polskem. Opava se rozkládá na obou březích řeky Opavy a oblasti Poopavské nížiny. Ve městě sídlí Slezská univerzita. V okolí města je vybudováno několik rybníků a u se…
Jednou z nejzajímavějších památek slezské Opavy je bezesporu kostel sv. Václava, někdejší to středobod dominikánského kláštera. Pro ty, kteří d…
   Nyní nečekaně uvedu kratší informaci pro zájemce o nevšedních výhledy, které se nepořádají „každý týden“. Jednou z mnoha významných budov v historickém centru Opavy je i „Hláska“. Jen málokdo z místních by asi …
Možná to někoho překvapí, ale existují věci, které jsou stejné ve slezské Opavě i vlámských Antverpách. Pomineme-li v tomto případě slepou podřízenost EU, která nikomu moc radosti asi…
Přesto, že opavské Slezsko máme poměrně blízko, cílem našich výletů se zase až tak moc často nestává. A hned na úvod je potřeba si přiznat, že je to z naší strany chyba. Koneckonců název jedné úspěšné výstavy pražské NG zněl „Slezsko – perla v koruně české“ (objemný katalog jsem pak celý den vlekl Prahou až do stavu jistého vyčerpání). A byl to název celkem výstižný. A tak jsme jednou stanovili srpnový termín, nastart…
Původně stála v místě dnešního Horního náměstí dřevěná strážní hlásná věž, která svému účelu sloužila až do počátku 17. století, kdy byla v roce 1618 nahrazena zděnnou renesanční stavbou se čtyřbokou věží, která nesla třípatrovou báň s otevřenou lucernou a třemi zvony. Ovšem ani tato budova se celá do dnešních časů nedochovala. Na začátku století dvacátého v letech 1902 až…
Tento článek bude spíš než přesným popisem cesty inspirací na současné zajímavosti v Opavě, případně v jejím okolí. Nejprve uvedu ty které jsou časově omezené. Opava byla od roku 1742 do konce listopadu 1928 hlavn…
Další zajímavost, po výstavě věrné kopie největší evropské zlaté mince v ostravském muzeu, kterou jsem stihl na poslední chvíli, byla návštěva věže opavské radnice „Hláska“. Výjimečnost je i v tom, že ne vždy se d…
Jednou ze zajímavých opavských historických atrakcí je rovněž unikátní drobná technická památka, nacházející se v Dvořákových sadech. Zmíněnou „kuriozitkou“ je meteorologický sloup. Od roku 1958 se jedná dokonce o…
Opava, historické centrum města. Unikátní model sluneční soustavy.   Opavě mají model sluneční soustavy ve skutečném poměru - jak velikostí planet, tak vzdálenostmi mezi nimi. Na to jsem byla fakt zvědavá a tak …
Památník Petra Bezruče je jedním z šesti expozičních objektů a areálů Slezského zemského muzea. Vznikl ještě za života básníka Petra Bezruče a stojí na místě jeho rodného domu. Památník Petra Bezruče…
Budova kostela sv. Vojtěcha (dříve svatého Jiří) na Dolním náměstí v Opavě představuje monumentální stavbu, která byla postavena po vzoru římského Il Gesu v letech 1675 až 1679. Kostel byl stavěn jezuitským řádem …
Na výletě do předvánoční Opavy na křižovatce před kostelem sv. Jana Křtitele jsem narazila na Petra Bezruče, se kterým je toto město neodmyslitelně spjato. Na velkých panelech postavených do kr…
V nádherné budově Slezského zemského muzea v Opavě kromě stálých expozic si můžete prohlédnout různé výstavy. Má pozornost byla hlavně věnována výstavě ke 150. výročí narození slezského barda, autora Slezských písní,…
Opavská socha římské bohyně plodnosti a úrody je jednou z mnoha ukázek spolupráce blanenských salmovských železáren s rakouskými umělci. Spolupráce, která - stejně jako antická kultura - v 19. století silně fascinovala českou šlechtu. Většina jejich společných litinových výtvorů vycházela nejen z antiky, ale také z podoby děl, umístěných v pařížském Louvru nebo toskáns…
Mariánský sloup vytesaný z pískovce najdeme v Opavě před kostelem svatého Vojtěcha na Dolním náměstí. Sloup zde nechal postavit podle vídeňského mariánského sloupu "Am Hof" v roce 1675 hrabě Jiří Štěpán z Vrbna. Bohužel do dnešních časů se toto původní barokní dílo nedochovalo a tak tehdejší podobu dnes známe jen z několika mála vyobrazení. Sloup byl totiž z důvodu velkého…
Za jistě pozoruhodnou historickou budovu můžeme označit opavský Obecní dům, tedy někdejší objekt Státní banky. Abychom však byli přesní, museli bychom uvést fakt, že se jednalo původně o Rakousko-uherskou banku, a…
Úterý 29.6.2021 - dopoledne Spíme na parkovišti u rozhledny Šibenice, kam jsme včera večer dojeli. Zatím je v noci stále skoro stejně - teplo. Při nedovřených dveřích se spí však skvěle. Vedro nás opět vyhnalo v půl osmé. Mají být tropická horka, odpoledne bouřky - tak to tvrdili ve včerejší předpovědi. Zatím je mlhavo, občas nějaký mráček a slabě to protahuje, takže je d…
Blücherův palác, ve kterém má své sídlo Slezské zemské muzeum, najdeme v Opavě v Masarykově ulici. Jedná se o šlechtický barokní dům s bohatou štukovou výzdobou, který byl postaven ve 30. letech 18. století na mís…
Opava jako město se v listinách objevuje počátkem 13. století, ale již před tím zde zřejmě existovala nějaká osada poblíž brodu přes řeku Opavu. Společný název řeky, která pramení v Hrubém Jeseníku (přesněji se stéká ve Vrbně pod Pradědem ze tří zdrojnic), a města odkazují na starší osídlení. Slovní základ AVA odkazuje na Kelty, je i patrný v německém názvu Troppau (ten odkazuje na ten brod). Město bylo vždy důležitým centrem…
Bludné balvany se – pomalu, ale jistě - stávají z volně pohozených kamínků oblíbenými památkami, umístěnými často na významném a nepřehlédnutelném místě v centru měst. Nejinak je tomu ve slezsk…
Naším cílem je slezská „metropole“ Opava, kterou můžeme za „město muzeí“ označit plným právem už jen proto, že zdejší Slezské zemské muzeum bývá občas označováno za pomyslnou bránu do Slezska a součas…
   Při naší návštěvě Opavy v roce 2008 se nám velmi zalíbil krásný park na okraji městského centra. Zde jsme před rozsáhlým klášterním komplexem také narazili na jeho "největší atrakci" - sousoší tří …
Krásné slezské město Opava se nachází v Moravskoslezském kraji v oblasti Poopavské nížiny. Projdete - li historické centrum s Velkým a Malým náměstím, kolem krásných kostelů, radnice s věžičkou, moderních domů a d…