Machovská Lhota - Biale Skaly - Skalniak - Bledne Skaly - Machov

Trasy Pěší trasa Velká náročnost

číslo 1 Machovská Lhota, konečná autobusu Asfalt 0,0 km
  U hasičárny nás vyplivne autobus a jdeme po svých. Po silnici a modré značce.
číslo 2 Machovská Lhota, žlutá značka Asfalt 0,2 km
  Zleva se k nám připojuje žlutá značka, všímat si jí nebudeme.
číslo 3 Penzion U Lidmanů Asfalt 0,5 km
  Původně pokračovala modrá značka dále po silnici, dnes odbočuje před penzionem doleva. Naopak doprava přes potok odbočuje značka žlutá pod Bor. My půjdeme ještě chvilku po silnici už bez značení. Cestou je pěkný výhled na Bor (foto 1) a potkáme zajímavý rozcestník "U Lhoteckého mlýnku", kde ta původní modrá ještě je (foto 2).
číslo 4 Česko-polská hranice 1,4 km
  Přímo na hranicích končí asfalt a je zde "mezinárodní turistické odpočívadlo".
číslo 5 Pod Ostrou Górou 1,6 km
  Napojíme se na polskou zelenou značku po cestě doleva, nejdříve přes louku, později lesem (foto 3). Jak je i z fotografie zřejmé, kamenitá cesta místy strmě stoupá. Vedení zelené značky je v horní části mírně změněné proti starším mapám, jde téměř po hranicích.
číslo 6 Rozcestí Nad Pasterkou 2,8 km
  Nové rozcestí, ze kterého dále rovně pokračuje zelená a polská modrá značka do Pasterky. Tato modrá značka v opačném směru pokračuje na louky nad Pasterkou a po ní my půjdeme dále. Od roku 2012 z rozcestí vychází také česká modrá značka do Machovské Lhoty a Machova. Na foto 4 vidíte tuto cestu jako úzkou pěšinku podél lesa. Všechny tyto změny jsem popsal na http://www.turistika.cz/rady/nove-znaceni-turistickych-tras-mezi-machovem-a-hejsovinou.
číslo 7 Louky nad Pasterkou 3,7 km
  Krásné louky s krásnými výhledy (foto 5), zejména na Malou Hejšovinu (foto 6 a 8) a Broumovské stěny (foto 7).
číslo 8 Rozcestí Nad Karlowem 4,4 km
  Zleva se k nám připojuje zelená značka z Pasterky, po které sejdeme do Karlówa.
číslo 9 Sawanna Pasterska 4,7 km
  Zajímavá skála uprostřed louky (foto 9 a 10). Jako na dlani zde máme i Malou (ten větší kopec vpředu) a Velkou (menší vzadu) Hejšovinu (foto 11).
číslo 10 Karlów Asfalt 5,7 km
  V centru (foto 12) je spousta občerstvovacích možností a parkovacích míst. Nás čeká jediný nepříjemný úsek po docela frekventované silnici a se všemi barvami turistických značek.
číslo 11 Rozcestí značek Asfalt 7,1 km
  Kromě modré všechny značky z hlavní silnice odbočují, ale my musíme ještě chvíli vydržet.
číslo 12 Lisia Przelecz Asfalt 7,5 km
  Křížení se žlutou značkou. Po té se sem budeme vracet.
číslo 13 Odbočka ze silnice 7,6 km
  A honem ze silnice pryč. Na odbočce je nově vybudované odpočívadlo, za ním začíná cesta pomalu stoupat. Poslední úsek cca 100 metrů je docela strmý mezi kameny.
číslo 14 Narožnik 7,9 km
  Skalnatý vrchol s 849 metry nadmořské výšky (foto 14)poskytuje nádherné výhledy (foto 13 - Skalniak). Následuje cesta téměř po hraně hřbetu, takže výhledy se často opakují.
číslo 15 Kopa Szmierci 8,8 km
  Jeden z mnoha zajímavých útvarů na trase (foto 15).
číslo 16 Skaly Puchacza 10,8 km
  Místo s výhledy, rozsáhlými puklinami ve skále (foto 16) a kolmou skalní stěnou (foto 17).
číslo 17 Rozcestí Skaly Puchacza 11,1 km
  Změníme barvu značky na zelenou. Zakrátko vstoupíme na dřevěné, nově zbudované chodníčky nad močály (foto 18).
číslo 18 Rozcestí se žlutou značkou 11,8 km
  Od rozcestí vedou zelená a žlutá značka až do Bialych skal společně.
číslo 19 Biale Skaly 12,6 km
  Proplétáme se mezi krásnými skalami (foto 19 - 21). Později se jde lesem, skály máme neustále po levé ruce.
číslo 20 Lisia Przelecz 14,4 km
  Tady už jsme jednou byli (foto 22). Teď silnici jen přejdeme a po zelené značce stoupáme vzhůru na vrch Ptak a k Fort Karola (foto 23 a 24).
číslo 21 Rozcestí Fort Karola 15,0 km
  Po červené značce vystoupáme dále na Lisi Grzbiet, z kterého už bohužel moc výhledy nejsou. Jen výjimečně zahlédneme Hejšovinu (foto 25) a Narožnik. C esta vede pod vrcholem Skalniaku, je lemována skalami (foto 26) a pozor na cestu. Je to samý šutr (foto 27).
číslo 22 Rozcestí se zelenou značkou 18,9 km
  Krátký úsek společně se zelenou značkou z Pasterky a Ostre Góry do Bukowiny Klodzke a Kudowy Zdroje.
číslo 23 Bledne skaly 19,2 km
  A jdeme se proplétat skalním bludištěm (foto 28 - 33). Upozorňuji objemnější lidi, že tu budou mít občas problémy. Moje padesátikilová manželka v jednom místě trefně poznamenala, že je štěstí, že nemá pětky prsa, protože by si je nejspíš odřela...
číslo 24 Bledne Skaly, vyhlídka 19,9 km
  Z vyhlídky bývá krásný výhled na Broumovské stěny, Policko a Krkonoše. Nám tentokrát díky inverzi zůstaly jen částečně ty Krkonoše (foto 34 a 35).
číslo 25 Bledne Skaly, parkoviště 20,0 km
  Prudký sestup dolů zpočátku společně se zelenou polskou značkou do Kudowy Zdroje, později už jen po naší žluté značce.
číslo 26 Pod Blednymi skalami 20,5 km
  Rozcestí s modrou značkou. Obě značky vedou do Machova a jsou přibližně stejně dlouhé, tak si hoďte korunou, po které jít. Na žluté je více výhledů, na modré odbočka na Bor (vyhlídka) a Machovská studánka. Ta nás zlákala víc, proto zde volím modrou značku.
číslo 27 Pod Borem 21,1 km
  Zde je odbočka na vyhlídku a začátek žluté značky do Machovské Lhoty. Pokud jste tam nechali auto nebo chcete sednout na autobus tam, jděte po žluté.
číslo 28 Machovská studánka 22,4 km
  Odbočka ke studánce, k ní je to asi 100 metrů.
číslo 29 Rozcestí se žlutou 22,8 km
  Zleva přichází žlutá značka od Blednych Skal. Je odtud hezký pohled na Machov (foto 36 v podvečerním slunci a mírném oparu).
číslo 30 Machov, náměstí Asfalt 23,4 km
  Jsme v cíli.

Zvu vás na další "polský skalní" okruh z našeho oblíbeného střediska Machova. Jako začátek volím konečnou autobusu v Machovské Lhotě a nejdříve si projdeme cestu, po které se ještě v roce 2011 před změnou vedení modré značky chodilo na Hejšovinu. Projdeme se nádhernými loukami mezi Pasterkou a Karlówem, za ním absolvujeme okruh stolové hory Bialych skal a Skal Puchacza. Přes Lisi Grzbiet a Skalniak dojdeme do Blednych Skal a z nich sestoupíme zpět do Machova.

Délka celé trasy je cca 23 km a je celkem náročná. Místy značné převýšení, výstupy a sestupy po skalách a kamenech, v závěru celkový tělocvik při protahování se štěrbinami Blednych Skal dají tělu docela zabrat. Kromě krátkého úseku po silnici za Karlówem vás však trasa nenechá ani chvilku se nudit. Neustále je co obdivovat, ať už spoustu výhledů nebo krásy skal. Jídlo raději s sebou, kromě Karlówa možnost občerstvení potkáte až v závěru pochodu na východu z Blednych Skal. A ještě upozornění, v sezóně se do Blednych Skal platí vstupné, ve zlotých je levnější, než když vás nechají zaplatit korunami nebo eury. 21. října už ale byly obě kasy zavřené, přitom lidí dost.

Poslední aktualizace: 25.10.2012
Machovská Lhota - Biale Skaly - Skalniak - Bledne Skaly - Machov na mapě
Autor: HonzaC8

Příspěvky z okolí Machovská Lhota - Biale Skaly - Skalniak - Bledne Skaly - Machov

Turistické rozcestí Machovská Lhota, hostinec
Turistické rozcestí leží v Machovské Lhotě u penzionu U Lidmanů. Procházejí tudy tyto turisticky značené trasy: modrá V směrem - Pod Pasterkovem (…
Turistické rozcestí leží v Machovské Lhotě na konečné autobusu. Procházejí tudy tyto turisticky značené trasy: modrá V směrem - Penzion U Lidmanů,…
Velká Hejšovina (neboli v originálu Szczeliniec Wielki) je…
Další  velice hezký okruh z Machovské Lhoty. Nejdříve je sice…
V tomhle koutě republiky jsem ještě nebyl. Pro průzkum jsme si vybrali zakotvení v Machovské Lhotě. Jedná se útulnou horskou vesnici. Z důvodu špatn…
Turistické rozcestí leží na okraji Machovské Lhoty. Procházejí tudy tyto turisticky značené trasy: červená SV směrem - Řeřišný, U zabitého, Machov…
První část cesty byla stejná, jako včera. Po žluté k Zabitému (ani jsme se neptali, proč se to tak jmenuje). Ve vzduchu byla cítit…
Dříve samostatná obec dnes součást Machova. Obec se poprvé připomíná r.…
Ráno jsme po dobré snídani vyráželi. Po té žluté, kterou jsme si večer…
Turistické rozcestí leží uprostřed osady Řeřišný. Procházejí tudy tyto turisticky značené trasy: červená V směrem - U zabitého, Machovská kříž, Pá…