Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Náchoda

Náchod leží na řece Metuji na úpatí Orlických hor v oblasti Kladské pomezí. Náchod má přibližně 20 tis. obyvatel. Dominantou města je Náchodský zámek, který se tyčí nad městem.

TIP:

Zimní Broumovské Stěny z Machova do Police nad Metují

Trasy Pěší trasa Velká náročnost

číslo 1 Machov, náměstí (foto 1 a 2) Asfalt 0,0 km
  Červená značka nás vyvede z Machova po silnici.
číslo 2 Nad Židovkou 0,8 km
  Značky vedou po silnici do Řeřišného, ale hezčí je stará Strážní stezka lesem nad potokem Židovka (foto 3 - 5). Zabloudit se nedá, navíc občas se na stromech objevují i teď staré červené značky. Původně totiž trasa vedla tudy.
číslo 3 Řeřišný Šotolina 1,6 km
  Teď už zase po červené, lehce do kopce. (foto 6)
číslo 4 U Zabitého (foto 7 a 8) 2,8 km
  Tady začíná legrace. Lesní cesta začíná dost slušně stoupat (foto 9 a 10).
číslo 5 Pod Sovím Hrádkem 3,8 km
  Z lesní cesty se odbočuje strmou pěšinou mezi stromy nahoru ke skalám (foto 11 a 12).
číslo 6 Soví Hrádek (foto 13 - 23) 4,0 km
  Nejhorší stoupání máme za sebou. Dál už se jde sice stylem nahoru - dolů, ale v krátkých úsecích. Hodně se leze po kamenech, v zimě bývají silně namrzlé.
číslo 7 Bludiště 5,0 km
  Hodně náročný (v zimě ve sněhu), ale velice atraktivní úsek (foto 24 - 43).
číslo 8 Junácká vyhlídka 5,7 km
  Zasloužená odměna v podobě nádherného výhledu (foto 44 - 55). Od vyhlídky pomalu sestupujeme k Pánovu kříži (foto 56 - 59).
číslo 9 Pánův kříž (foto 60 a 61) Šotolina 6,2 km
  Ideální místo pro odpočinek. Další cesta je pohodová, převážně mírně klesá, v zimě je na ní udržovaná běžecká stopa (foto 62). Alternativou je trochu delší zeleně značená cesta přes Zelený hájek.
číslo 10 Pelovka (foto 63) Šotolina 7,2 km
  Ať po červené nebo po zelené, odtud se pohodlně jde až nad Slavný (foto 64 a 65).
číslo 11 Odbočka ke Slavenské vyhlídce Šotolina 8,6 km
  I v zimě je přístupná.
číslo 12 Nad Slavným (foto 66 - 69) 9,0 km
  Rozcestí mnoha cest, místo dalekého výhledu. Zde si vybereme zelenou značku, s ní budeme klesat loukou po okraji lesa (foto 70).
číslo 13 Vítkovo podskalí (foto 71) 9,4 km
  Lesem sestoupíme do Hruškovy rokle s potokem Ledhujkou (foto 72 - 92).
číslo 14 Hájkova cesta 10,1 km
  Tady se na chvilku spojí naše zelená značka se žlutou. Společně nás dovedou k ústí Hájkovy rokle.
číslo 15 Hájkova rokle 10,3 km
  Od rozcestí se nejprve proti proudu pravostranného přítoku Ledhujky zajdeme podívat na tzv. Suchodolskou Niagáru (foto 93 - 99). Vrátíme se zpět a pokračujeme již pohodlně do Suchého Dolu.
číslo 16 Suchý Důl (foto 100 - 104) Asfalt 11,8 km
  Projdeme ještě kus obce po silnice, pak sejdeme do louky.
číslo 17 Lurdská kaple (foto 105 - 108) 12,6 km
  Tedy přesněji kaple sv. Marie Lurdské. Od ní jdeme loukami dále.
číslo 18 Ochoz (foto 109 a 110) Asfalt 13,2 km
  Nyní už jen místními uličkami do centra Police nad Metují.
číslo 19 Police nad Metují, náměstí (foto 111 a 112) Asfalt 14,6 km
  Konec trasy.
1-Machovské náměstí, vzadu Machovský Šefel
1-Machovské náměstí, vzadu Machovský Šefel  •  Fotografie (112)  • Foto: HonzaC8
2-Kostel sv. Václava v Machově

Máte-li rádi zimní turistiku a skály k tomu, určitě si na tuto trasu za rok vzpomeňte. Broumovské Stěny jsou krásné v každém ročním období a v zimě získávají opravdu neobyčejné kouzlo. Proto jsou i v tomto ročním období hojně navštěvované a hlavní trasy tak ani nestačí zapadat sněhem natolik, aby nebyly normálně schůdné. O dost jiné je to ale na těch méně známých trasách. A tak se mi v únoru stalo, že zatímco červeně značená hřebenovka od Hvězdy na Slavný byla plná lidí a tedy řádně prošlapaná, na Soví Hrádek jsem šplhal jako první neporušeným panenským sněhem. Neskutečná nádhera. Čtvrt metru sněhu, majestátní skály a nikde nikdo.
Pokud se do takovýchto dobrodružství chcete vydat, bude to chtít určitě patřičnou výbavu. Čili kvalitní pevné boty, pořádné nesmeky, protože kameny zabalené do ledu docela slušně kloužou, a nechcete-li si občas nabrat sníh do bot v momentě, kdy se zrovna propadnete do nějaké díry, poslouží dobře návleky přes botu a nohavice. Nemám rád hůlky, ale do těchto podmínek se k udržení stability taky hodí. No a pak už to chce jen trošku toho masochismu a chuti potrápit vlastní tělo a může se vyrazit.

Trasu začínám v Machově. Tam se snadno dostanete z Police nad Metují autobusem. První úsek je v pohodě. Červená značka, místní silnička nebo lesní cesta a mírné stoupání. Zlom přichází na rozcestí s vysoce optimistickým názvem - U Zabitého. Na něm přejdeme na značku žlutou. Ta už přináší změnu. Jednak tady už ta cesta nebude nejspíš moc prošlapaná a druhak se stoupání mírné mění na stoupání značné. A když značka odbočí z cesty mezi stromy lesa, je ze stoupání značného pořádný prďák, kde se zapotíte i tam, kde se člověk obvykle nepotí. Naštěstí na Soví Hrádek je to jenom kousek a tam se spolehlivě vydýcháte, než si to všechno nafotíte.
Další úsek, to je taková docela legrace. V podstatě rovina, ale ve stylu 5 metrů nahoru, 7 metrů dolů, ze šutru na šutr, zkrátka jako ve skalách, kde ještě nestačili vybetonovat pořádný chodník. Takže tady si nepřijdou na své jenom nohy, ale zapojíte do akce všechny svaly, co máte. Odměnou za námahu je nespočet krásných skalních scenérií. Takto se dojde na Junáckou vyhlídku na Božanovský Špičák, obě polské Hejšoviny a Bor. Z vyhlídky sestoupíme na rozcestí u Pánova kříže, kde je přístřešek a tam se dobře svačí. Teda pokud máte co.

Další úsek, asi tříkilometrový, je v porovnání s tím, co předcházelo a tím, co záhy bude následovat, docela nudný. Široká cesta lesem, později okořeněná výhledem směrem k Ostaši, Krkonoším a Teplickým skalám, je samozřejmě taky hezká, ale taková moc normální. Končí na rozcestí Nad Slavným. Tady zvolíme zelenou značku, projdeme se kousek po louce a jsme zase v divočině. Spadneme do Hruškovy rokle, opět plné skal a navíc s potůčkem Ledhujkou, která dokáže taky vykreslit pěkné scenérie. Konec divočiny přichází na souběhu Hruškovy a Hájkovy rokle, kde stojí za trochu námahy se dojít podívat, co dělá Suchodolská Niagára. Vodopád, který v zimě mění podobu do ledopádu.

Tím jsme vyčerpali adrenalin, zbytek cesty už je pohodlný. I v zimě. Projdeme skoro celý Suchý Důl, za ním to vezmeme přes louku k Lurdské kapli, na Ochoz a jsme na náměstí v Polici nad Metují, kde je fajnová cukrárna a pokud zrovna vaří, tak i dobrá hospoda. Vlastně hotel.

Trasa měří asi 15 km, ale počítejte na ni radši celý den. Na kolo, kočárek, ani lakýrky to není, na běžky taky ne. Zkrátka po svých a budete toho mít dost. Ale věřím, že si tu trasu užijete a vychutnáte stejně dobře, jako já.

Poslední aktualizace: 6.3.2019
Autor: HonzaC8

Machov

Příspěvky z okolí Zimní Broumovské Stěny z Machova do Police nad Metují

Z Machova na nejvyšší vrchol Broumovských stěn
Vydejte se s námi na pěší výlet do východní části Broumovských stěn. Navštívíme několik míst, která nám nabídnou překrásné výhledy nejen na Policko a Broumovsko, ale i na hřebeny Krkonoš, Sovích hor, Orlických a B…
Turistické rozcestí leží na severovýchodním rohu náměstí. Vycházejí odtud tyto turisticky značené trasy: červená SV směrem - Řeřišný, U zabitého, Machovská kříž, Pánův kříž, nad Slavným, Su…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, rád vás pozvu na krásný výlet, jehož mezibodem je nádherné skalní město Bledne skaly, které se nachází těsně za hranicí v Polsku. Vyrážíme z náměstí v Machově a jdeme po žluté značce a jdeme přes rozcestí Pod Bukovinou a rozcestí Pod Blednymi skalami a dále stoupáme po žluté až na rozcestí Bledne skaly na parkovišti. V tuto chvíli máme za s…
V článku o Blednych Skalach (https://www.turistika.cz/mista/bledne-skaly) zmiňuje autor přístupnost těchto skal z české strany z Machova. Tento přístup je od roku 2008 možný po žlutě značené…
Od přátel jsem dostal echo, že „se nějak“ změnilo značení turistických tras mezi Machovem, polskou Pasterkou a Hejšovinou, pročež jsem se to vydal prozkoumat. Skutečně jsem dost změn zaregistroval,…
Turistické rozcestí leží na okraji Machovské Lhoty. Procházejí tudy tyto turisticky značené trasy: červená SV směrem - Řeřišný, U zabitého, Machovská kříž, Pánův kříž, nad Slavným, Supí hnízdo, Hvězda červená Z směrem - Machov,Závrchy, Zlíčko, Hronov Kromě toho se jedná o křižovatku několika cyklotras (viz foto).
Další trasa, využívající nedávno vytyčené turistické značky na česko-polském pomezí, které zpřístupňují zdejší krásnou, dosud nenarušenou přírodu zapadlých koutů obou států. Trasa není okruž…
Toto je poslední machovská trasa na území Polska, která nám ještě zbývala projít a popsat. Vychází se opět z náměstí v Machově, kam je nejlépe dojet z Náchoda nebo Hronova buď autobusy nebo …
Machov je určitě nejčastějším startovním místem mých tras. Celkem logicky. Je velice snadno dosažitelný veřejnou dopravou a těch túr se odsud dá vymyslet neuvěřitelně mnoho. Dva týdny dovole…
Rekreační obec Machov ležící jihovýchodním směrem od Police nad Metují. Jedná se o centrum letní i zimní rekreace v Broumovských stěnách, které nabízí lyžařský areál s teleskopickým vlekem o délce 600 metrů, upravovanou sjezdovkou a skokanskými můstky vč. um. hmoty. Najdete zde množství značených turistických tras, vnitro- i mezinárodní cyklotrasy, horolezecké …
Turistické rozcestí leží v Machovské Lhotě na konečné autobusu. Procházejí tudy tyto turisticky značené trasy: modrá V směrem - Penzion U Lidmanů, Pod Pasterkovem (Polsko), zde navazuje na polské značky do Pasterky a Karlówa modrá J směrem - Machov, Bor, Pstraźna (Polsko), Závrchy Zvláštní směrník upozorňuje na nedaleké rozcestí Machovská Lhota, most, kudy ved červená značka z Hronova do Broumovských Stěn.
Velká Hejšovina (neboli v originálu Szczeliniec Wielki) je stolová hora s krásným labyrintem skal a několika nádhernými vyhlídkami. Není proto divu, že v turistické sezóně se t…
Zvu vás na další "polský skalní" okruh z našeho oblíbeného střediska Machova. Jako začátek volím konečnou autobusu v Machovské Lhotě a nejdříve si projdeme cestu, po které se ještě v roce 20…
Další  velice hezký okruh z Machovské Lhoty. Nejdříve je sice nutné šplhat do prudkého kopce k Blednym Skalam, ale stoupání vám zabere maximálně hodinku. Pak už je cesta velice pohodlná se s…
Na Machovsku, v severní části Kladského pomezí, se nabízí upravované tratě pro klasiku i bruslení.  Mají návaznost na trasy v polských Górach Stolowych…
V tomhle koutě republiky jsem ještě nebyl. Pro průzkum jsme si vybrali zakotvení v Machovské Lhotě. Jedná se útulnou horskou vesnici. Z důvodu špatné prognózy počasí na sobotu jsme se rozhodli nejdřív se vydat na polskou stranu na Mali a Wielki Szcseliniec v NP Gór Stolowych.  Z Machovské Lhoty nejprve po červené TZ stoupáme vzhůru k Machovskému kříži. Cestou se osvěžujeme Dobrou Vodou ze studánky kousek pod vrcholem. Mach…
Turistické rozcestí leží v Machovské Lhotě u penzionu U Lidmanů. Procházejí tudy tyto turisticky značené trasy: modrá V směrem - Pod Pasterkovem (Polsko), zde navazuje na polské značky do Pasterky a Karlówa modrá Z směrem - Machov, Bor, Pstraźna (Polsko), Závrchy žlutá JZ směrem - Nouzín, Cvičné skály, Bor žlutá Z směrem - U zabitého, Soví hrádek, Bludiště, Junácká vyhlídka, Pánův kříž, Božanovský Špičák
V blízkosti obce Machov, na odbočce z modře značené cesty na Bor, se na kraji lesa nachází pěkně upravená studánka. O její upravenost se stará přímo obec Machov, o výbornou chuť sama Matka P…
Dříve samostatná obec dnes součást Machova. Obec se poprvé připomíná r. 1558. Dům č.p.54 bývalá tzv. Kubečkova evangelická fara (dům s vysazenou patrovou Komorou na sloupech).Rodiště Karla Dostála (1750-1813), vůd…
Ráno jsme po dobré snídani vyráželi. Po té žluté, kterou jsme si večer našli. Nešlo to jinak, než do kopce. Sluníčko připalovalo a začátek byl po louce. S loukou skončil i kopec, zatím. Když jsme vešli do lesa, cesta…
První část cesty byla stejná, jako včera. Po žluté k Zabitému (ani jsme se neptali, proč se to tak jmenuje). Ve vzduchu byla cítit změna počasí a mně se nešlo dobře. Už jsem na rychlé výkyvy tlaku vzduchu háklivý. Byl jsem rád za chvilku posezení na odpočívadle. Babočka osiková tu dneska nebyla, nějaký menší motýlek sice usedl Pavlíně na prst, ale než jsem stačil pohnout rukou…
Turistické rozcestí leží uprostřed osady Řeřišný. Procházejí tudy tyto turisticky značené trasy: červená V směrem - U zabitého, Machovská kříž, Pánův kříž, nad Slavným, Supí hnízdo, Hvězda červená JZ směrem - Machov, Závrchy, Zlíčko, Hronov modrá S směrem - PodBělým, Slavný, Suchý Důl, Kovářova rokle - dolní rozcestí modrá V směrem - U zabitého, Machovský kříž (navazuje polská modrá do Pasterky), Božanov
Machovská Lhota plynule navazuje na městys Machov směrem k česko-polským hranicím. Při její návštěvě zde najdeme nejen příjemný penzion U Lidmanů s výbornou kuchyní, ale také spoustu krásnýc…
Kopců jménem Signál je u nás víc. Jen v oblasti Kladského Pomezí jsou dva. Ten známější je mezi Náchodem a Hronovem u Slavíkova a je na něm rozhledna. Druhý najdeme nad osadou Řeřišný u Mach…
Hraniční přechod pro pěší a cyklisty na silničce vedoucí z Machovské Lhoty do polského Karlówa. Z Machovské Lhoty zde vede modrá tur. značka. Z Polska pak zelená turistická značka vedoucí na Bor k Blednym skalám…
Malé seskupení skal těsně pod vrcholem vrchu Signál nad osadou Řeřišný u Machova. Pozoruhodná je na tomto místě určitá ponurost, zřejmá zejména pokud se přichází ve směru od Pánova kříže a Junácké vyhlídky. Zřejmě vliv okolního, docela hustého smrkového lesa. Přestože jsem místo navštívil opakovaně v odpoledních hodinách a za jasného počasí, na trávě ležela rosa a fotoaparát vyžadoval dlouhé časy závěrky - nedostatek svě…
BOR (850 m.n.m., na polském území je nejvyšším bodem Skalniak – 915 m n.m.) - stolová hora na česko-polské hranici, zvaná též Machovská hora. Je součástí pískovcové skupiny polských Stolovýc…
Východisko Machovská Lhota. Cíle Bledné Skaly, Svitavy, Svojanov. Tentokrát jsme z Machovské Lhoty prošli dědinou kousek k centru. U místní školy jsou v předzahrádce zajímavé expozice. J…
Pokud máte rádi starou lidovou architekturu, neváhejte navštívit skanzen v obci Pstrążna hned za česko-polskou hranicí nedaleko lázní Kudowa Zdrój.   Toto muzeum v přírodě vzniklo v roce 1984 jako součást Regio…