Krížava z Martina po ferratě HZS

číslo 6 vysílač Krížava 5,9 km
číslo 7 cesta po sjezdovce 6,9 km
číslo 8 Hodinovka - odbočka na ferratu u děla 10,2 km

Lúčanská část Malé Fatry, tzv. Martinské hole, se v roce 2013 staly prvním místem Slovenska, kde lze turistický výšlap doplnit ferratou (blíže o ferratě). Výstup začíná v části města Martin Podstráne (někdy Stráne), kde je začátek červené značky, autobusová zastávka a nové parkoviště. Starší parkoviště je o kousek výš (250 m, udává se 150) na zpáteční cestě nebo ještě výše u staré lanovky na Martínky. V podstatě kterékoliv lze použít, trasa se tím neprodlouží. Z výšky 505 m n/m jdeme po levém břehu Pivovarského potoka až k posledním chatám. Míjíme postupně informační tabule (je jich 6 celkem). Tato část trasy (1-4) vznikla až v roce 2014 a je obousměrná. Mnohokrát dřevěné mostky překonávají potok, až podél starého lomu s rezivějícími vozíky, drtiči i kolejemi dojde na rozsáhlou mýtinu pod vlastní ferratou (1 hod.). Nad ní se na červenou napojuje neznačená (resp. jen místně značená) cesta od "Hodinovky", což je památník s dělem na žluté značce. Kdo chce, může okruh uzavřít odbočením přes dřevěný mostek na tuto část nebo se vrátit. Dál začíná jednosměrná trasa, pouze vzhůru. Mnozí turisté tento pokyn nedodržují, což ukazuje na rozdíl mezi obdobnými trasami např. v Alpách, kde k takovým projevům "frajeřiny" dochází nepoměrně méně často.

Ferrata HZS začíná tedy na malé křižovatce 925 m n/m. Dvakrát překročí ještě trasa Pivovarský potok (tady se ale nazývá Mlýnský) a začíná vlastní jištěná stezka. Vhodným místem k nasazení výstroje je ještě (jediný) železný žebřík, tj. prostor pod a nad ním. Až do výšky cca 1000 m n/m se jedná o lehkou ferratu, v podstatě ocelová lana slouží pouze za "zábradlí" a kramle ulehčují stupy. Asi po 30 min. cesta přichází na místo soutoku dvou pramenů Mlýnského potoka, kde se dělí. Vlevo je obtížnost B, vpravo C. "Céčko" lze ostatně lehce poznat podle vysokého vodopádu a mírného převisu u jeho konce, kudy se leze. "Béčko" je jen o málo těžší než stávající trasa. B i C zaberou asi 1 hod. Pro absolvování sportovní (cvičné) ferraty (ferratového chodníku, protože stezka přeci jen není nijak "vzdušná") se doporučuje: sedací úvazek, ferratový set, přilba, rukavice a neklouzavá obuv. Celý terén tvoří amfibolit, takže přilba není (s výjimkou námrazy) nezbytná. Vzhledem k malým rozestupům a možnosti odpočinku není nutná ani odsedávací smyčka. Rukavice se hodí nejen v zimním období, ale jistí se ocelovými (pletenými lany). Sedák a ferraťák používá minimum turistů (v některých místech by asi nedokázal pád zbrzdit, protože výška od pevného podkladu je příliš malá), na rozdíl od obdobných tras v Alpách (k tomu několik rad). Protože jde o sportovní, cvičný klettersteiger, měli by "lezci" bez jištění respektovat, že i zkušenější klettersteiger-turisti ztrácí spoustu času přecvakáváním karabin, aby si procvičili ferratové návyky, takže je budou pravděpodobně zpomalovat.

Ferrata obtížnosti C má dva těžší úseky a jeden B/C. První a nejdelší těžší úsek (přesto jen několik m) je hned u vodopádu (pro menší postavy těžší výšvih přes mírný převis) a další uprostřed trasy (asi poloviční). Ferratový chodník pak končí asi ve 1200 m n/m, kde odbočuje po staré lesní cestě ke skále s křížem a vrcholovou knihou, kde se spojuje s úsekem "B". Pak serpentýnou vlevo a Doprava lesem na modrou značku, pohodlnou lesní cestou k chatě Na Martinských holiach. Zde je vhodné odbočit kdekoliv vlevo a dostat se na asfaltovou silnici na vysílač Krížava ve výšce 1453 m n/m (30 min.) Z něj a z nedaleké Veľké lúky je krásný výhled (při dobrém počasí).

Cesta zpět může vést po modré/žluté značce až zpět k chatě na Martinkách, ale lze jít i přímo dolů po sjezdovce, kde se nabízí stále pěkné výhledy. Od chaty pak dolů po žluté, přičemž z asfaltky pak značka schází na lesní cestu a na ní je řada "zkratek". Oblast není přírodní rezervací ani parkem, takže se jich nabízí spousta... Po pravé straně máme starou lanovku, nyní nepoužívanou. U pomníku SNP s dělem ("Hodinovka") je "stará" (z roku 2013) odbočka na ferratu (asi 20 min.). Žlutá se nakonec opět napojuje na asfaltovou silnici, kolem dolní stanice lanovky se pak kolem parkovišť vrací na křížení s červenou. Z Krížavy 2 hod. Celkem 948 m převýšení, 5 hod. Na klettersteigu lezecké úseky (přitažení rukama).

Poslední aktualizace: 14.2.2024
Krížava z Martina po ferratě HZS na mapě
Autor: Martin1977

Příspěvky z okolí Krížava z Martina po ferratě HZS

Pivovarský potok
8 km dlouhý levostranný přítok Turiece nese ve své dolní části název…
  Na této ferratě (označované také jako „zajištěná cesta“, „klettersteig“ nebo „via ferrata“) jsem již před mnoha lety byl. Spíš pře…
     Minulou sobotu jsem byl na setkání trabantistů (i dalších zástupců…
Ferratový chodník (pomineme-li řetězy zajištěné úseky v jiných částech Karpat) představuje první klettersteig (jak by se asi v…
      Tento článek je pokračováním předešlého dílu popsaného zde: https://www.turistika.cz/mista/ferrata-hzs-martinske-hole-dil-prvn…
     Pokračování předešlého článku o výstupu ferratou HZS Martinské hole těžší cestou s maximální obtížností C. https://www.turistik…
Lúčanská Malá Fatra je v létě opomíjená oproti Kriváňské Malé Fatře. Je to…
Mesto Martin ležiace v severnom okraji Turčianskej kotliny ohraničené Malou a Veľkou Fatrou sa stalo v druhej polovici 19. storočia…
Martin je mesto na brehoch rieky Turiec v Turčianskej kotline pod…
Mesto Martin je historicky späté s Maticou Slovenskou, …