TURISTIKU PODPORUJÍ
61 465 turistů a cestovatelů
109 131 výletů, turistických cílů, tras a cestopisů
1 363 112,- odměny za články

Žilinský kraj

Cestování na Slovensko 2022

Na severu Slovenska naleznete Žilinský kraj. Sousedí s Českou republikou a je tedy skvělým místem pro vaši dovolenou a výlet, pěší turistiku i cykloturistiku. Za návštěvu stojí Oravský hrad, dřevěný kostel ve Svatém Kříži, Malá Fatra a Velká Fatra nebo Chočské vrchy.

Turistika Žilinský kraj
Oblíbená místa a aktivity Doporučujeme
Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Památky a muzea Ubytování Slovensko
Turistické cíle / Mapa Slovenska Jánošíkovy diery, Velký Rozsutec Demänovská ledová jeskyně

Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Evropa
Tipy na výlet vybrat: vše / nic
 ↓ 
Druh vybrat: vše / nic
Do přírody
Na golf
Na hory
Na kole
Se psem
Vinařská turistika
Za gastronomií
Za kulturou
Za sportem
Náročnost vybrat: vše / nic
Pro zdatnější
Romantika
Rodina s dětmi
Délka vybrat: vše / nic
Vycházka - půldenní
Celodenní výlet
Putování (více dnů)
Turistické cíle vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava vybrat: vše / nic
Autobusová zastávka
ŽST
Letiště
Žel. stanice
Města, obce, vesnice vybrat: vše / nic
Vesnice
Městečko
Město
Osada
Samota
Městská část
Hlavní město
Přístav
Místní část
Náměstí
Ulice
Městys
Ostatní vybrat: vše / nic
Bivak
Hraniční přechod
Infocentrum
Nordic walking point
Ostatní
Turistická známka
WebKamera
Zajímavost
Památky a muzea vybrat: vše / nic
Hrad
Zámek
Zřícenina
Trosky
Kaple
Klášter
Pomník
Kříž
Chata
Muzeum
Bouda
Kostel
Památník
Měšťanský dům
Salaš, koliba
Letohrad
Farma
Hřebčín
Zámeček
Tvrz
Skanzen
Hradiště
Rotunda
Statek
Dům, budova
Chrám
Hřbitov
Hradby
Lapidárium
Kašna
Socha
Boží muka
Hrádek
Panský dvůr
Rychta
Pevnost, opevnění
Radnice
Drobné památky
Mešita
Synagoga
Příroda vybrat: vše / nic
Hora
Kopec
Štít
Vrchol
Jezero
Potok
Pleso
Rybník
Vodopád
Propast
Minerální pramen
Jeskyně
Krasový útvar
Údolí
Skalní útvar
Jezírko
Řeka
Říčka
Pohoří
Údolí, dolina
Kaňon
Sedlo
Travertíny
Planina
Hřeben
Louka
Pramen
Kámen
Zahrada
Rašeliniště
Slatě
Památný strom
Přírodní park
Ostrov
Sopka
Pobřeží
Poušť
Park
Rokle
Přírodní památka
Vodní nádrž
Studánka
Soutěska
Tůň
Pláž
Poloostrov
Bažina, mokřady
Sport a rekreace vybrat: vše / nic
Lázně
Rekreační oblast
Koňská stezka
Aquapark
Letovisko
Koupaliště
Ledovec
Ski areál
Golf
Půjčovna lodí
Cyklo bar - hospůdka
Cyklo shop - servis
Potápění
Zábava, atrakce
Půjčovna kol
Vinařský cíl
Technické zajímavosti vybrat: vše / nic
Důl, štola, šachta
Elektrárna
Jez
Lanovka
Mlýn
Most
Přehrada
Rozhledna
Technická památka
Zvonice
Výletní místa a parky vybrat: vše / nic
CHKO
Chodník, naučná stezka
Národní park
Odpočinkové místo
Orientační bod
Poutní místo
Rezervace
Rozcestí
Turistická trasa
Turistické destinace
Vyhlídka
Výletní místo
ZOO a botanické zahrady vybrat: vše / nic
Arboretum
Botanická zahrada
ZOO
Trasy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Typ vybrat: vše / nic
Autem
Balónem
Běžecká trasa
Běžky
Cyklotrasa
Golf
In line brusle
Pěší trasa
Po vodě
Ski areál
Náročnost vybrat: vše / nic
Malá náročnost
Střední náročnost
Velká náročnost
Cestopisy vybrat: vše / nic
Tipy a novinky vybrat: vše / nic
Rady a tipy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava
Jídlo a ubytování
Ostatní
Peníze a ceny
Práce a život
Zdraví a bezpečnost
Moje dovolená vybrat: vše / nic
 ↓ 
Kdy jsme jeli vybrat: vše / nic
Jaro
Léto
Podzim
Zima
Délka dovolené vybrat: vše / nic
Méně než 1 týden (do 6 dní)
1 týden (7-9 dní)
Delší než 1 týden (10-12 dní)
2 týdny a více (13 a více dní)
S kým vybrat: vše / nic
Rodina s dětmi do 5-ti let
Rodina s dětmi do 10-ti let
Rodina s dětmi 10-18 let
S partnerem
S přáteli
Typ vybrat: vše / nic
Pobyt
Aktivní dovolená
Poznávací dovolená
Eurovíkend
Plavba
Prodloužený víkend
Zaměření vybrat: vše / nic
K moři
Na lyže
Za zábavou a poznáním
Do přírody
Na hory
Cyklo
Se psem
Na vodu
Aerobic
Golf
Wellness
Potápění
Za kulturou
Zábavné parky
Aquaparky
Gastronomie
Jak jsme jeli vybrat: vše / nic
Autem
Autobusem
Letadlem
Lodí
Jinak
Jak a kde jsme bydleli vybrat: vše / nic
Dům / rekreační objekt
Kemp
Apartmán
Hotel / Penzion
Stravování na dovolené vybrat: vše / nic
Vlastní
Snídaně
Večeře
Polopenze
Plná penze
All Inclusive
Ultra all inclusive
Fotogalerie vybrat: vše / nic
zobrazit výsledky
Změnit oblast
Vyhledat oblast:

Jak jsem nevylezl jednu z nejjednodušších ferrat na Slovensku, část II - má první "obtížnost C" v životě.

Turistické cíle Rokle

Kritický úsek je ten nahoře, jak stoupají dvě "postavičky" úplně nahoře.

     Pokračování předešlého článku o výstupu ferratou HZS Martinské hole těžší cestou s maximální obtížností C.

https://www.turistika.cz/mista/jak-jsem-nevylezl-jednu-z-nejjednodussich-ferrat-na-slovensku-cast-i-cesta-k-rozcesti-obtiznosti-b-a-c/detail

     Od rozcestí s poslední naučnou tabulí číslo 5 se vydávám doprava, tedy na náročnější, ale podle všech i mnohem krásnější úsek. Na rozcestí neodpočívám a to je možná chyba. V „zápalu boje“ se zapomínám při překračování potoku zapnout karabinami do ocelového lana, ale už jsem nad balvany a v takovém „fofru“, že to již musím zvládnout a doufat, že mi nohy nepodjedou. Nepodjely. Když stojím na pevnější zemi, tak se již ale zajišťuji a dál již stoupám jako uvědomělý ferratista :-) Zatím je cesta snadná, ale vše se během chvíle změní.

     Dostávám se ke kouzelnému úseku s vodopádem, který se trochu stáčí. Chvíli se mohu kochat, ale poté je třeba se začít pořádně soustředit při překonávání mého prvního úseku obtížnosti C v životě. Pochopitelně nezklame. To co vidím ve mně vzbuzuje úctu. Tak tady to nebude snadné. Příliš mnoho umělých stupů zde již není, ale tam, kde je to těžší, tak ano. V mnoha případech je třeba se „vytahovat lanem“ nahoru. Musím do toho dávat spoustu energie a síly, aby byla alespoň nějaká šance vylézt nahoru. Po chvíli se již první stoupání zmírňuje, zato se dostávám na dlouhou „plotnu“ bez stupů. Cítím, že už jsem hodně nastoupal a tak ani nechci domýšlet co by se stalo, kdybych uklouzl. Prý se zde ti největší machři nejistí, ale já to ani v nejmenším nemíním podceňovat. Pohled dolů k rozcestí je krásný, dívám se tam již ze solidní výšky. Lidi jsou tam již jen jako malé tečky. Zvládl jsem svůj první úsek obtížnosti C v životě. Dal mi poměrně hodně zabrat. Svaly na rukou mám po tom stále ještě trochu napnuté…

     Zatím ovšem nesmím v úsilí příliš polevit. Úsek je nyní jednodušší, ale vím, že by mě ještě měl čekat další těžký úsek u „Velkého vodopádu“ ve kterém je padlý obrovský kmen dávného mohutného stromu. Najednou je přede mnou jakési miniaturní skalní „žebro“ spadající dolů do potoka. Na první pohled nevypadá přelezení těžce, ale pro mou nižší postavu a krátké ruce se najednou stává problémem. Nemám tak pružné nohy, abych jednu zvedl tak vysoko, jak je umístěna malá kramle. Ty jsou na celé ferratě poměrně úzké, tak maximálně na jednu nohu a pokud se na ní má umístit i druhá, tak je to jen velice „symbolické“. Jsou tak široké, že pasují spíš jen na jednu ruku. Po chvíli jsme na tomto místě tři nebo čtyři a všichni přemýšlíme jak jít. Ten poslední je asi zkušenější a tak během mžiku najde ten správný jistý postup, který je jednoduchý a snadný jak facka. Jen ho stačí „objevit“. Video je zde: [2].

     Pak již se dostávám k dalšímu místu obtížnosti C. Úsek je mnohem těžší než ten spodní a je nekompromisně kolmý. Cesta k tomuto „schodu“ je z větší dálky viditelná na titulní fotce článku. Před místem je již menší fronta, ale zatím se na vše dívám optimisticky. Jako ubohý ferratový „učeň“ s minimálními znalostmi jsem si již před nějakou dobou vytvořil jednu iluzi:

„Pokud jsou někde kramle, schůdky apod., tak se to přece poleze dobře. Pokud to nebude převislé, tak půdu jen jako po žebříku. Kdo neumí chodit po žebříku?“

ZDE JSEM DOSTAL ŘÁDNOU LEKCI POKORY!

      Netušil jsem, jak hluboce jsem se zmýlil. Nějak jsem zapomněl, že mohou být často velice různě „rozhozeny“ po skále a hlavně jsem zapomněl, že na úsecích C již mohou být občas vytvářeny i menší „naschvály“ od tvůrců cesty. Příkladem může být větší vzdálenost těchto umělých prvků nebo jejich úplná neexistence. Ferrata má být jakousi formou „cvičné“ zajištěné cesty, podobně jako jsou „cvičné“ skály, aby zájemce naučila něčemu novému. Pochopitelně nebyl by problém z kolmého stupně udělat pohodlný „žebřík“, kdyby byly opěrné body blíž k sobě, ale pak by již i obtížnost klesla a člověk se ničemu novému nenaučil. Pocit z výšky je zde násoben ani ne tak samotnou výškou, ale díky velice mokré skále pode mnou, vytvářející solidní, velmi prudce klesající „skluzavku“ mířící někam hluboko do potoka pod ještě děsivější zbytky větví padlého stromu. Pokud by někdo tímto směrem sjel do nějakého úzkého místa, tak by zranění mohly být velice ošklivé – BRR. To mi pak podvědomě kolovalo v hlavě, když nahoře, jen kousek nad kotvením docházeli síly v rukou, kterými jsem se držel malé kramle a nevěděl jak dále nahoru.

     Nejprve se musím do toho místa ovšem dostat. Ze začátku je to vcelku snadné a pár kroků stoupám jako po žebříku. Pak již ale nevím kam dát nohu nebo jak nohy navzájem přehodit s tím, že se snažím nohy dávat pouze na kramle. Při prvním pokusu mi dojdou síly a tak ručkuji zpět dolů a absolutně netuším jak bych měl příště stoupat nahoru. Myslím, že jsem zde poprvé, ale vcelku mírně spadnul. Lidi za mnou se trochu lekají, ale jsem v pořádku (tedy v tom ohledu, že žiji a asi nemám ani nic zlámané). Nicméně z toho všeho se mi pořádně klepou ruce, nohy a s vypětím posledních sil si sedám na jistější místo a je mi zcela jedno, že ten kámen je mokrý. Stále jsem přichycený karabinami k ocelovému lanu, kdyby ni to třeba i ze sedu podklouzlo. Vydýchávám se, pokukuji po cestičce, která vede někam mimo skalnatý kaňon potoku a snažím se uklidnit pořádně rozjetý „šicí stroj“. Naposledy jsem toto zažil v Moravském krasu, ve vstupních skružích jeskyně „ZUB“ - Závrt u borovice [3]. Zde je to vše ovšem mnohem výraznější, i obavy jsou silnější.

     Cítím, že místo je vysoce nad mými možnostmi a zkušenostmi. Až se na povrchu přestanu tolik klepat, tak se odhodlám k druhému pokusu o vylezení. Dostanu se o nějakou tu kramli výš, ale jen se ji držím a opět nevím co s nohami. Pod sebe prakticky nevidím a zase netuším o co kterou nohu opřít. Další kramle je od mě strašně vysoko a veškeré síly opět bleskově odcházejí. Je to obrovský pocit beznaděje. Zde se mi předkládá i s úroky onen názor, že „posilovat ruce není třeba“ - vždyť jsem jen turista a nějakou tu sílu vždy najdu. Zde vidím, že té síly potřebuji minimálně tolik, jako má sám „Bivoj“ a nějak chybí. Síly mám jen na pár okamžiků, abych se podíval kolem sebe a ani ten pohled mi nedává žádnou nápovědu, jak bych to měl příště lézt. Pro poučení své i jiných zde dávám video mých obrovských nesnází [4]. Pokud zde bude někdo, kdo by mě poradil, jak tento úsek bezpečně, efektivně a svižně přelézt, tak budu více než vděčný. Jestli je místo nutné překonávat „na sílu“ nebo elegantněji?

     Sestupuji dolů, ale obrovská únava a vyčerpání končí tím, co se dalo již na začátku čekat. Dalším pádem, který je větší, ale naštěstí set vydrží, protože když dopadám nohami na pevnou zem, tak se ocelové lano jen mírně prohne. Doma kontroluji a vidím, že je ferratová „brzda“ nepoškozená a tak ji mohu i nadále s klidným svědomím používat.

      Ferrata Martinské hole zde pro mě nyní končí a já jen doufám, že úniková cesta přede mě nepostaví další podobnou „nepřekonatelnou“ překážku. Myslím, že jsem se nedal jen tak lehce a bojoval jak nejlépe uměl. Sice jsem ferratu nevylezl, ale určitě jsem podal nejlepší výkon ze všech na kterých jsem byl. Nebylo jich tolik, ale žádná z nich mě nezklamala, natož abych jich litoval. Zatím jsem byl jen na pár jednodušších (tak to alespoň tvrdí znalci) ferratách – tedy na této, dále na ferratě „Priečné sedlo“ [5] a ve Velké Dohodě v Moravském krasu [6],[7]. Toť zatím vše.

     O další pokus ve stoupání se nepokouším, už by to bylo skutečně „o hubu“. Po úzké, ale přece jen vyšlapané cestičce se vydávám pryč. Je vidět, že tuto možnost nepoužívám zdaleka jen já a je více takových, co zde „prohráli“. Pokračuji stoupáním do velmi prudkého kopce. Oproti ferratě je cesta výrazně lehčí, ale na druhou stranu nejsem nikterak jištěn a případné uklouznutí by asi skončilo kdo ví kde dole. I zde je třeba se maximálně soustředit na každý krok a co to jen jde se držet zlatého „tři jisté body“. Na takové svahy jsem zvyklý z Beskyd. Po několika krocích se musím zastavovat, abych se vydýchal. Společná část ferraty i úsek B nejsou tak prudké, zato „céčko“ i k němu přilehlý levý „hřebínek“ (při pohledu stoupání nahoru, tedy proti proudu potoku) jsou velice strmé. Když konečně dojdu prakticky přesně pod skalku s křížem a vrcholovou knihou, tak se mi ještě klepou ruce a nohy, jak jsem už dlouho nezažil. Není to ani tak ze strachu, ale z pořádného vyčerpání. Hory mi opět ukázaly, kdo je zde pánem a že budu muset ještě hodně a hodně a hodně… cvičit než se zde budu moci vrátit na „reparát“. Klepajícími rukami se snažím vysunout ferratový set z úvazku, kde i tak jednoduchý uzel jako je „lišák“ se mnou trošku liškuje. Oko, kterým se má provléknout a nyní naopak zase vyvléknout jen o trochu menší „pouzdro“ na „párací“ smyčky setu. S vypětím posledních sil sundávám sedák i rukavice. Jsem na jednu stranu šťastným, že jsem nahoře a „neblokl“ se v místech, kde bych nemohl ani nahoru, dolů ani někam jinam, na druhou stranu jsem dost zklamaný, že jsem místo neprošel. Inu mistrem se člověk nerodí, ale musí se k němu dřinou dopracovat. Já budu rád pokud se dostanu na úroveň trochu lepšího smrtelníka.

     Na to jak moc mohu být zklamaný, tak je třeba si přiznat i to, že jsem dneska podal výkon jaký jsem na ferratách nikdy předtím nepodal. Tedy udělal jsem pro sebe nemalý krok dopředu. A pro ty další kroky inu bude třeba se mnohem lépe připravit. Taky je třeba uznat, že podmínky byly stížené tím, že většina skal byla více méně mokrá. Na druhou stranu v kritickém místě díky vodopádu bude mokrá asi vždy!

     I když jsem se nedostal úplně nahoru, tak se jednalo o neskutečnou rozcvičku, jejíž následky pociťuji ještě dnes, když píši tento článek, tedy po necelém týdnu. Odnesl jsem to pochopitelně několika barevnými modřinami, škrábanci, ale hlavně asi mírným naražením žeber, které jsem si ten den ani moc neuvědomoval. Další dny se na tu stranu nedalo ani lehnout. Vůbec netuším, kde jsem k tomu přišel, ale hádal bych, že právě u „Velkého vodopádu“. Ani bych neřekl, že mi cesta nahoru trvala kolem čtyř hodin – byla velice zábavná a velmi rychle utíkala (alespoň tak se mi to zdálo). Po žluté a zkratkami (takový jakýsi okruh s ferratou, která je jen jednosměrná - nahoru) jsem byl dole asi za něco víc než hodinu. Minule jsem tuto sestupovou cestu bral jako nekonečně dlouhou, teď již to bylo mnohem lepší. Že Martinské hole nejsou bez rizika potvrzuje i to, že při sestupu kolem mě jela, právě tou zkratkou „na majáky“ horská služba někam do údolí.

     Takže vždy opatrně. Autobus jsem dole nestihl a tak bylo třeba čekat asi tři čtvrtě hodiny na další (jezdí co hodinu). I vlaky jsem stihl poměrně dobře.

     Oproti mému případu je většinou lepší zařadit dřív „zpátečku“ než se tak vehementně o něco snažit. Jak jsem v jakémsi průvodci po ferratách četl: „ferratový set není od toho, aby se člověk dostával na hranice svých možností, protože každý pád je špatně. Set jen zajistí to, aby se člověk rovnou nezabil“.

     A ač to tak ze začátku, ani o něco později nevypadalo, tak ony pády mi zajistili to, že jsem měl opět výmluvu pro „neposilování“. To jsem mohl zahájit již tento týden, ale teď to musím posunout.

     Nelituji ovšem ničeho, jsou to zkušenosti, jež mají hodnotu zlata. Faktem je ale i to, že z uvedeného místa mám pěkný strach a to není pro jeho úspěšné překonání příliš dobrá startovní pozice.

    Ať tak, či onak, ferratu doporučuji všemi deseti. Člověk se díky ní dostane do míst, kam by se jindy vůbec nedostal.

TAKÉ SE JI ŘÍKÁ NEJKRÁSNĚJŠÍ FERRATA NA SLOVENSKU.

 

DOPORUČENÁ A POUŽITÁ LITERATURA A ZDROJE:

[1] https://www.turistika.cz/mista/jak-jsem-nevylezl-jednu-z-nejjednodussich-ferrat-na-slovensku-cast-i-cesta-k-rozcesti-obtiznosti-b-a-c/detail

[2] https://www.youtube.com/watch?v=2x7NDkF1wys

[3] https://www.turistika.cz/mista/prohlidka-zubu/detail

[4] https://www.youtube.com/watch?v=2B9RxomkQqQ

[5] https://www.turistika.cz/mista/ferrata-priecne-sedlo-vysoke-tatry/detail

[6] https://www.youtube.com/watch?v=3SMFy-t592E

[7] https://www.youtube.com/watch?v=INY2IJdqQCk

GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor (49.089, 18.832)
Poslední aktualizace: 8.7.2023
Vyhledání vlakového spojení na výlet
Datum a čas:
Odkud:
Kam:
Kvalita příspěvku:    
Hodnotit kvalitu příspěvku
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Martin

Vyhledání vlakového spojení
Datum a čas:
Odkud:
Kam:
16,5km od místa

Příspěvky z okolí Jak jsem nevylezl jednu z nejjednodušších ferrat na Slovensku, část II - má první "obtížnost C" v životě.

Ferrata HZS Martinské Hole, část druhá, závěrečná.
Ferrata HZS Martinské Hole, část druhá, závěrečná.
Rokle
      Tento článek je pokračováním předešlého dílu popsaného zde: https://www.turistika.cz/mista/ferrata-hzs-martinske-hole-dil-prvni-spolecna-cast-s-lanovymi-mosty/detail Má videa jsou tady: https://www.youtube.com/watch?v=JkuT-DA_V2w&t=5s … úvodní část, trochu šok. Toto má být „áčko“, jak asi bude vypadat to těžší? https://www.youtube.com/watch?v=_ZGn9QyicLI&t=45s … Zde se po…
0.3km
více »
Ferrata HZS
Ferrata HZS
Zábava, atrakce
Ferratový chodník (pomineme-li řetězy zajištěné úseky v jiných částech Karpat) představuje první klettersteig (jak by se asi v bývalých zemích Habsburské monarchie měly zajištěné lezecké trasy označovat) na Slovensku. Vznikl v roce 2013 (zpřístupněna vlastní jištěná část) a 2014 (otevření turistického chodníku podél potoka). Zbudovali jej s pomocí Horské záchranné služby,…
0.3km
více »
Jak jsem nevylezl jednu z nejjednodušších ferrat na Slovensku, část I - cesta k rozcestí obtížností B a C..
Jak jsem nevylezl jednu z nejjednodušších ferrat na Slovensku, část I - cesta k rozcestí obtížností B a C..
Kaňon
     Minulou sobotu jsem byl na setkání trabantistů (i dalších zástupců dvojtaktních vozidel, především tedy wartburgů) [1] a v neděli jsem se rozhodl, že vyrazím na ferratu HZS Martinské hole, kde jsem již dvakrá…
0.3km
více »
Ferrata HZS Martinské Hole, díl první - společná část s lanovými mosty.
Ferrata HZS Martinské Hole, díl první - společná část s lanovými mosty.
Kaňon
  Na této ferratě (označované také jako „zajištěná cesta“, „klettersteig“ nebo „via ferrata“) jsem již před mnoha lety byl. Spíš přesněji v její spodní části, kterou bych ferratou ani neoznačil. Spíš „jen“ velmi zajímavou a pestrou turistickou trasou. Na druhou stranu ani tato spodní část není úplnou procházkou po rovině a kolena při překračování kamenů a někdy i menších balvan…
0.4km
více »
Turistická známka č. 720 - Ferrata HZS na Martinské hole - Malá Fatra
Turistická známka č. 720 - Ferrata HZS na Martinské hole - Malá Fatra
Turistická známka
0.8km
více »
Krížava
Krížava
Hora
Plochý travnatý vrchol v Lúčanské Malé Fatře, resp. v oblasti Martinských holí, jak se označuje severní část tohoto pohoří, měří 1456 m n/m. Na vrcholu stojí radiový a televizní vysílač z roku 1970, 116 m vysoký. …
1.1km
více »
Slovensko – Lúčanská Malá Fatra (1): Hřeben kolem Veľké lúky, Minčol
Slovensko – Lúčanská Malá Fatra (1): Hřeben kolem Veľké lúky, Minčol
Pohoří
Slovensko – Lúčanská Malá Fatra (1): Hřeben kolem Veľké lúky, Minčol (08/2018) Jižněji položená Lúčanská Malá Fatra je od své známější sestry Kriváňské Malé Fatry oddělena hlubokým zářezem ř…
1.2km
více »
Pivovarský potok
Pivovarský potok
Potok
8 km dlouhý levostranný přítok Turiece nese ve své dolní části název Pivovarský, ale pod kopcem Stráne v části obce Martin - Podstráne mění svůj název i na Mlýnský potok přibližně v místech, kde se výrazně zařezáv…
2.2km
více »
Krížava z Martina po ferratě HZS
Krížava z Martina po ferratě HZS
Trasy
Lúčanská část Malé Fatry, tzv. Martinské hole, se v roce 2013 staly prvním místem Slovenska, kde lze turistický výšlap doplnit ferratou (blíže o ferratě). Výstup začíná v části města Martin Podstráne (někdy Stráne…
3.2km
více »
Webkamera - Martinské Hole
Webkamera - Martinské Hole
WebKamera
Ski areál Martinské Hole se nachází ve středu regionu Turiec, Lúčanské části Malé Fatry, pod Velkou Lúkou a to nad městem Martin. http://www.holidayinfo.sk/cz-cz/winter/gallery/?id=286102&page=1
3.4km
více »
Lúčanská Malá Fatra
Lúčanská Malá Fatra
Tipy na výlet
Lúčanská Malá Fatra je v létě opomíjená oproti Kriváňské Malé Fatře. Je to škoda, protože i zde je nádherně. Vydejme se tedy do nejvyšších vrcholových partií Lúčanské Fatry. Čeká nás poměrně náročná túra 22km dlou…
5.8km
více »
Mesto Martin - Divadelná ulica
Mesto Martin - Divadelná ulica
Ulice
Divadelná ulica v Martine sa nachádza na pešej zóne v centre mesta. Vedľa seba tu stoja tri budovy - Národný dom, ktorý je spojený s novšou budovou Štúdiom. Cez Kmeťovu ulicu od Národného domu je dom Jozefa Gašpar…
7.2km
více »
Martin - sklenená budova Millénium
Martin - sklenená budova Millénium
Dům, budova
Mesto Martin, ležiace v severnej časti Turčianskej kotliny je hospodárkym a kultúrnym centrom Turca. Po prvykrát sa spomína v roku 1264, udelenie mestských práv získalo v roku 1340. Po roku 1848 sa stalo hlavným c…
7.2km
více »
Martin - Štúrovo námestie - SORELA 4
Martin - Štúrovo námestie - SORELA 4
Náměstí
Mesto Martin, ležiace na toku rieky Turiec som navštívila už niekoľkokrát. Väčšinou som bola na hlavnom námestí, kde stojí napr. budova Milénia - sklenená budova, mestské divadlo, neďaleko sa nachádza aj budova Ma…
7.3km
více »
Martin
Martin
Město
Okresní město, administrativní a hospodářské středisko Turca s rozvinutým strojírenským průmyslem. Ve druhé polovině 19.století a začátkem 20.století centrum slovenského národního a…
7.3km
více »
Sklabinský hrad v Turci
Sklabinský hrad v Turci
Tipy na výlet
Stručná nápoveda ako sa dostať na Najnavšťevovanejší, Najväčší  hrad v Turci. Východzí bod mesto Martin, okres Martin, Žilinský kraj. Smer Dražkovce, Záborie, Sklabiňa, Sklabinský Podzámok. Za Sklabiňou v smere …
7.3km
více »
Hrad Strečno
Hrad Strečno
Hrad
Unikátny hrad, ktorý akoby vyrástol zo skaly. Poloha a celá konštrukcia hradu je úchvatná. Vysokánske strmé Hory naokolo, do nich zarezaný mohutný Váh, ktorý prerezal Malú Fatru na dve polovice. Hrad je postavený …
9.7km
více »
Ze Spiše na Pováží, 2. část (z Liptova přes Oravu do Pováží) - cykloretro 2008
Ze Spiše na Pováží, 2. část (z Liptova přes Oravu do Pováží) - cykloretro 2008
Cestopisy
Druhou část slovenského cestopisu tedy zahajujeme na Liptově, kde se časně ráno probouzíme u kostela sv. Ladislava v obci Liptovské Matiašovce. V následujících dnech nás tedy opět čeká krásná příroda,  romantické …
10km
více »
Víkend na Malej Fatre
Víkend na Malej Fatre
Tipy na výlet
Už tradične sme si naplánovali stráviť víkend na Malej Fatre. Chodievame tam na Chatu pod Suchým, kde máme priateľa chatára. Štartovali sme autami už v piatok doobeda a asi o 13.00 sme v…
10km
více »
prechod cez malu Fatru
prechod cez malu Fatru
Trasa
Trasa vedie zo Strecna(parkovisko pod hradom) cez skoro vsedky najvavecie pohoria Malej Fatry zo zaverecnou zastavkou v dedinke Stefanova.Je to stredne narocna trasa (celodnova) z krasnym…
10km
více »
Poluvsie - Poluvsianska Skalná ihla
Poluvsie - Poluvsianska Skalná ihla
Skalní útvar
Zaujímavý dominantný skalný útvar, jeden z najkrajších na Slovensku, je  Poluvsianska skalná ihla. Tá sa týči v Poluvsí, pôvodne samostatnej obci, dnes miestnej časti Rajeckých Teplic. Poluvsie leží v Žilinskej kotline pri vyustení Stránskeho potoka do Rajčianky. Prvá zmienka o obci je z roku 1483, vtedy patrila k strečňanskemu panstvu. V blízkosti obce objavili sídlisko z…
10.4km
více »
STREČNO-HRAD A VESNICE
STREČNO-HRAD A VESNICE
Hrad
STREČNO JE KULTURNÍ PAMÁTKA V NEDÁVNÉ DOBĚ OPRAVEN.ZACHOVANÁ ARCHITEKTURA HRADU VYPOVÍDÁ O VÝVOJI STŘEDOVĚKÉ PEVNOSTI OD GOTIKY PO BAROKO. ATRAKCÍ POD HRADEM JE PLAVBA NA PLTÍCH,DÁLE NEDALEKÝ Starhrad,VESNICE A P…
10.5km
více »
Strečno
Strečno
Městečko
Obec ležící na levém břehu řeky Váh, východně od Žiliny. První písemná zmínka o obci pochází z roku 1321, tehdy patřila hradu Strečno. Obci vévodí zřícenina hradu Strečno, pocházející z roku 1384. Z vrcholu hrad…
10.6km
více »
obec Strečno - pamiatky
obec Strečno - pamiatky
Vesnice
Obec Strečno leží vo výške 360 m. n. m. na rozhraní turčianskej a žilinskej kotliny v mieste, kde rieka Váh preteká cez pohorie Malá Fatra. Má približne 2550 obyvateľov, patrí do okresu Žilina a je dôležitý doprav…
11.1km
více »
Rajecké Teplice
Rajecké Teplice
Lázně
Rajecké Teplice se nachází nedaleko hranice mezi Českou a Slovenskou republikou, severně od města Raje. RAJECKé TEPLice jsou lázeňským městečkem, které bylo založeno kolem roku 1376 a patřilo pa…
11.5km
více »
Lietavská Lúčka – zřícenina hradu Lietava – Rájecké Teplice
Lietavská Lúčka – zřícenina hradu Lietava – Rájecké Teplice
Tipy na výlet
V červnovou sobotu jsem se vydal s Františkem a přáteli na výlet do zahraničí. Jeli jsme na Slovensko a naším hlavním bodem trasy byla zřícenina hradu Lietava. Samozřejmě, že jsme nejeli jen na hrad, ale taky pěšk…
11.9km
více »
Rajecké Teplice - Muzeum Dopravy
Rajecké Teplice - Muzeum Dopravy
Muzeum
Milovníkov železnic určite poteší návšteva  Muzea Dopravy v Rajeckých Tepliach, ktoré sa nachádza v budove železničnej stanice na trati zo Žiliny do Rajeca. …
11.9km
více »
Malý Kriváň
Malý Kriváň
Vrchol
- výrazný travnatý vrchol (1670,9 m n.m.) v hlavním hřebeni Kriváňské Malé Fatry. Druhý nejvyšší vrchol tohoto pohoří.…
15.6km
více »
Súlovské vrchy
Súlovské vrchy
Pohoří
Súlovské vrchy jsou součástí CHKO Strážovské vrchy. Nejkratší částí jsou právě Súlovské skály tvořící skalní jehly, homole a věže ze slepenců. Hradba skal obklopuje dědinu Súlov a vytváří pěkné panorama. Skály…
20.5km
více »