Železniční stanice Hradec Králové-Slezské Předměstí
Turistické cíle • Žel. stanice


Železniční trať z Hradce Králové do Týniště nad Orlicí se přes Slezské Předměstí stavěla v rámci Rakouské severozápadní dráhy na trati č. 020 z Velkého Oseka do Chocně (úsek Velký Osek - Chlumec nad Cidlinou byl odevzdán veřejné dopravě 21. prosince 1870, úsek Chlumec nad Cidlinou - Hradec Králové 4. října 1873, úsek Hradec Králové - Týniště nad Orlicí 14. ledna 1874 a úsek Týniště nad Orlicí - Choceň 26. července 1875), ale zástupci obce usilovali o zřízení zdejší zastávky již při staniční komisi roku 1872. Tehdy však byli ještě odmítnuti a odkázáni na dobu, kdy bude zastávka skutečně potřebná. 14. prosince 1873 projel Slezským Předměstím nákladní vlak s lokomotivou "Vitruvius" a se 40 vozy, z nichž polovina zůstala v Třebechovicích pod Orebem kvůli vykládce materiálu). Tehdy si však mohli místní vybrat pouze nádraží v Hradci Králové nebo v Třebechovicích pod Orebem, mezi nimi tehdy žádná zastávka nebyla.
Vlastní slezskopředměstská železniční zastávka v podobě hrázděné čekárny vznikla teprve roku 1886 a již v roce 1904 se poprvé pomýšlelo na rozšíření místní zastávky na nádraží. Tehdy ovšem ještě neúspěšně, i když se 5. dubna 1904 uskutečnila schůze zájemců z okolí, na níž se jednalo o vedení dráhy z Opočna na Slezské Předměstí a o rozšíření místní zastávky na nádraží. Nic na tom nezměnila ani účast říšského poslance Vojtěcha Václava hraběte Sternberga. O další výstavbě přinesla krátkou zprávu "Obnova" 30. října 1914: "Nové nádraží bude se stavěti na Slezském Předměstí směrem od cihelny k šraňkům. Bude to práce nouzová. Příslušná komise po shlédnutí místa již dala svou aprobaci."
Nové nádraží bylo postaveno stavitelem Václavem Rejchlem starším až v letech 1915-1916 jako nouzová stavba, která byla řešena se zřetelem na projekt dráhy Hradec Králové-Černilov-Opočno. Náklad byl rozpočten asi na 200 000 K. Na stavbu přispělo Slezské Předměstí bezplatným poskytnutím potřebných pozemků, královéhradecký okres 10 000 K, Hradec Králové 5 000 K (z upsaného roku 1909 podílu 25 000 K na akcie dráhy slezsko-předměstsko-opočenské), Černilov 900 K, Pravovarečné měšťanstvo v Hradci Králové 3 000 K, továrník J. Pilnáček 1 000 K a továrna vápenopískových cihel na Slezském Předměstí dodala zdarma 150 000 cihel. Dosavadní čekárna byla nahrazena objektem podle modifikovaného plánu státních drah č. 252/H.
1. března 1916 byla tato osobní zastávka otevřena jako samostatná zastávka a nákladiště pro dopravu osob a neomezenou dopravu zavazadel, jakož i pro veškerou dopravu zboží (v letech 1917-1924 pod pojmenováním Slezské předměstí u Hradce Králové a v letech 1924-1952 nesla stanice název Slezské předměstí). Ve stanici byla proměněna teprve v dubnu 1925. O květinovou výzdobu se staral tamní okrašlovací spolek.
Od 2. poloviny 20. let 20. století bylo pomýšleno na rozšíření dosavadního nádraží, neboť osobní a nákladní frekvence prudce vzrůstala. 12. července 1926 schválila okresní správní komise v Hradci Králové bezúplatný převod částí cest č. kat. 988-2, 1000-2 a 1068 železniční správě pro rozšíření nádraží. O uvažovaném rozšíření napsaly "Národní listy" z 14. října 1930 toto: „Rozšíření nádraží na Slezském předměstí u Hradce Králové. Správa státních drah vykupuje pozemky, potřebné k rozšíření nádraží na Slezském předměstí, z něhož má býti vybudováno veliké nádraží nákladní.“ Komise ohledně tohoto kroku se uskutečnila 6. listopadu 1930, kdy mělo dojít k dohodě, jak nejlépe nádraží rozšířit. Realizace plánů však nebyla nakonec provedena, a to z mnoha důvodů, ať již šlo o malou návratnost investovaných prostředků, tak o řadu námitek místního obyvatelstva.
Ke zvětšení nádraží došlo až později, a to v souvislosti s rozvojem a rozšiřováním průmyslových ploch Skladištní oblasti (seřaďovací a nákladní část), ale od poválečné doby mu jinak nebyla věnována žádná velká péče, zvláště co se týká samotné údržby. Některé plány však naplněny nebyly, když se v polovině 70. let 20. století přišlo s projektem nového nákladového a seřaďovacího nádraží, mezi nímž a hlavním nádražím měla vést čtyřkolejná trať.
Jeho rozvoji posléze pomohla elektrifikace trati. Vůbec první elektrický vlak č. 7257/7801 o 3 čtyřnápravových osobních vozech tudy projel 15. prosince 1965, a to z Chocně a Týniště nad Orlicí. Vezl totiž kolaudační komisi vedenou Ing. Janem Krejčíkem ze severozápadní dráhy v Praze. Lokomotiva řady E. 669.1139 byla z českotřebovského lokomotivního depa a byli na ní strojvedoucí Jaroslav Měchýř a cvičný strojvedoucí Jaroslav Pařízek. Vlak vedli královéhradečtí vlakvedoucí Ladislav Jirucha a Miroslav Jedlička. Zbytek trati k Velkému Oseku byl zkolaudován 28. prosince téhož roku.
V roce 1980 byla provedena obnova železničního svršku, v jejímž rámci bylo položeno 225 m nové trati a 5 výhybek. Další opravy tu byly provedeny již o 4 roky později. Skutečné rekonstrukce se však stanice dočkala teprve v letech 2010-2011, kdy získala též novou fasádu. V plánu je modernizace a zdvoukolejnění trati mezi Hradcem Králové a Týništěm nad Orlicí. V rámci toho by mělo dojít k další rekonstrukci stanice. V projektu se plánuje čtveřice hlavních kolejí a dvojice manipulačních, jež budou zakončeny zarážedlem. Vzniknout by mělo nové ostrovní nástupiště o délce 170 metrů, na které bude veden bezbariérový podchod z prvního nástupiště před výpravní budovou (viz https://www.stavby.szdc.cz/letaky/S621600048.pdf). Detail této stanice lze najít na webu Českých drah: https://www.cd.cz/stanice/hradec-kralove-sl-predm-/5453140.
Vlastní slezskopředměstská železniční zastávka v podobě hrázděné čekárny vznikla teprve roku 1886 a již v roce 1904 se poprvé pomýšlelo na rozšíření místní zastávky na nádraží. Tehdy ovšem ještě neúspěšně, i když se 5. dubna 1904 uskutečnila schůze zájemců z okolí, na níž se jednalo o vedení dráhy z Opočna na Slezské Předměstí a o rozšíření místní zastávky na nádraží. Nic na tom nezměnila ani účast říšského poslance Vojtěcha Václava hraběte Sternberga. O další výstavbě přinesla krátkou zprávu "Obnova" 30. října 1914: "Nové nádraží bude se stavěti na Slezském Předměstí směrem od cihelny k šraňkům. Bude to práce nouzová. Příslušná komise po shlédnutí místa již dala svou aprobaci."
Nové nádraží bylo postaveno stavitelem Václavem Rejchlem starším až v letech 1915-1916 jako nouzová stavba, která byla řešena se zřetelem na projekt dráhy Hradec Králové-Černilov-Opočno. Náklad byl rozpočten asi na 200 000 K. Na stavbu přispělo Slezské Předměstí bezplatným poskytnutím potřebných pozemků, královéhradecký okres 10 000 K, Hradec Králové 5 000 K (z upsaného roku 1909 podílu 25 000 K na akcie dráhy slezsko-předměstsko-opočenské), Černilov 900 K, Pravovarečné měšťanstvo v Hradci Králové 3 000 K, továrník J. Pilnáček 1 000 K a továrna vápenopískových cihel na Slezském Předměstí dodala zdarma 150 000 cihel. Dosavadní čekárna byla nahrazena objektem podle modifikovaného plánu státních drah č. 252/H.
1. března 1916 byla tato osobní zastávka otevřena jako samostatná zastávka a nákladiště pro dopravu osob a neomezenou dopravu zavazadel, jakož i pro veškerou dopravu zboží (v letech 1917-1924 pod pojmenováním Slezské předměstí u Hradce Králové a v letech 1924-1952 nesla stanice název Slezské předměstí). Ve stanici byla proměněna teprve v dubnu 1925. O květinovou výzdobu se staral tamní okrašlovací spolek.
Od 2. poloviny 20. let 20. století bylo pomýšleno na rozšíření dosavadního nádraží, neboť osobní a nákladní frekvence prudce vzrůstala. 12. července 1926 schválila okresní správní komise v Hradci Králové bezúplatný převod částí cest č. kat. 988-2, 1000-2 a 1068 železniční správě pro rozšíření nádraží. O uvažovaném rozšíření napsaly "Národní listy" z 14. října 1930 toto: „Rozšíření nádraží na Slezském předměstí u Hradce Králové. Správa státních drah vykupuje pozemky, potřebné k rozšíření nádraží na Slezském předměstí, z něhož má býti vybudováno veliké nádraží nákladní.“ Komise ohledně tohoto kroku se uskutečnila 6. listopadu 1930, kdy mělo dojít k dohodě, jak nejlépe nádraží rozšířit. Realizace plánů však nebyla nakonec provedena, a to z mnoha důvodů, ať již šlo o malou návratnost investovaných prostředků, tak o řadu námitek místního obyvatelstva.
Ke zvětšení nádraží došlo až později, a to v souvislosti s rozvojem a rozšiřováním průmyslových ploch Skladištní oblasti (seřaďovací a nákladní část), ale od poválečné doby mu jinak nebyla věnována žádná velká péče, zvláště co se týká samotné údržby. Některé plány však naplněny nebyly, když se v polovině 70. let 20. století přišlo s projektem nového nákladového a seřaďovacího nádraží, mezi nímž a hlavním nádražím měla vést čtyřkolejná trať.
Jeho rozvoji posléze pomohla elektrifikace trati. Vůbec první elektrický vlak č. 7257/7801 o 3 čtyřnápravových osobních vozech tudy projel 15. prosince 1965, a to z Chocně a Týniště nad Orlicí. Vezl totiž kolaudační komisi vedenou Ing. Janem Krejčíkem ze severozápadní dráhy v Praze. Lokomotiva řady E. 669.1139 byla z českotřebovského lokomotivního depa a byli na ní strojvedoucí Jaroslav Měchýř a cvičný strojvedoucí Jaroslav Pařízek. Vlak vedli královéhradečtí vlakvedoucí Ladislav Jirucha a Miroslav Jedlička. Zbytek trati k Velkému Oseku byl zkolaudován 28. prosince téhož roku.
V roce 1980 byla provedena obnova železničního svršku, v jejímž rámci bylo položeno 225 m nové trati a 5 výhybek. Další opravy tu byly provedeny již o 4 roky později. Skutečné rekonstrukce se však stanice dočkala teprve v letech 2010-2011, kdy získala též novou fasádu. V plánu je modernizace a zdvoukolejnění trati mezi Hradcem Králové a Týništěm nad Orlicí. V rámci toho by mělo dojít k další rekonstrukci stanice. V projektu se plánuje čtveřice hlavních kolejí a dvojice manipulačních, jež budou zakončeny zarážedlem. Vzniknout by mělo nové ostrovní nástupiště o délce 170 metrů, na které bude veden bezbariérový podchod z prvního nástupiště před výpravní budovou (viz https://www.stavby.szdc.cz/letaky/S621600048.pdf). Detail této stanice lze najít na webu Českých drah: https://www.cd.cz/stanice/hradec-kralove-sl-predm-/5453140.
GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor
(50.222, 15.860)
Poslední aktualizace: 21.1.2022
Vyhledání vlakového spojení na výlet
Byl jsem zde!
Zapamatovat
Hradec Králové
Vyhledání vlakového spojení
Příspěvky z okolí Železniční stanice Hradec Králové-Slezské Předměstí

Klub "Na Výstavišti"
Cyklo bar - hospůdka
Zveme Vás do stylového nekuřáckého soukromého klubu s velkou zahradou v chovatelském areálu na Slezském Předměstí v Hradci Králové.
Pro děti: trampolína, skluzavka, kolotoč, houpačka, pí…
0.5km
více »

Hradec Králové - pomník ukřižování se zvoničkou na Slezském předměstí
Drobné památky

Bokem hlavních cest v Kladské ulici se nachází pomník ukřižování se zvoničkou z železné konstrukce. Pomník ukřižování byl postaven „ke cti a slávě boží“ v roce 1872. Po větrné smršti byl obnoven v roce 1929. Stav zvoničky je takový, že při větším větru nebude radno být v její blízkosti…..
0.6km
více »

Fišerova Stoletá hospoda na Slezském Předměstí
Dům, budova
Nejdříve to bývala přízemní dřevěná formanská hospoda na druhé straně cesty, později se postavil zděný dům na dnešní parcele. V královéhradecké kronice je o hospodě zmínka z roku 1870, ale stála zde již dříve a pa…
0.6km
více »

Poliklinika II na Slezském Předměstí v Hradci Králové
Dům, budova
V polovině 70. let 20. století byla královéhradecká čtvrť Slezské Předměstí jednou z nejrozvinutějších. Žilo zde kolem 35 000 obyvatel. Vedle tří ZDŠ se dokončovala čtvrtá, rozvíjely se a budovaly různé průmyslové…
0.6km
více »

Hradec Králové - pamětní deska bratří Štefanů
Památník

Ulici Bratří Štefanů zná v HK snad každý, jedná se o komunikaci s výjezdem na Třebechovice pod Orebem. Ale po kom je tato komunikace pojmenována, kdo byli bratři Štefanové….? Starší Ivan Štefan - četař 2. ČS pluku…
0.7km
více »

Jezero Holštejn
Jezero
Tato vodní plocha u Slezského Předměstí bývá nazývána jezerem, ale ve skutečnosti jde o slepé rameno řeky Orlice. Původně totiž tekla těmito místy tato řeka, která tehdy vytvářela řadu zákrut. Některé meandry byly…
0.8km
více »

Kaplička Panny Marie Pomocné pod bývalým Rožberkem odhalila tajemství
Kaple
Jednou z nejmenších sakrálních staveb na Hradecku je kaplička Panny Marie Pomocné. Nachází se ve Slezské ulici na Slezském Předměstí - jih v Hradci Králové. Krčí se vedle většího novorománského kostelíku Neposkvrněného Početí Panny Marie z 20. století.
Do roku 1766 malá kaplička stála pod kopcem Rožberkem. V tomto roce stavitelé hradecké pevnosti začali s odkopáváním kopce,…
0.8km
více »

Kostel Neposkvrněného Početí Panny Marie na Slezském Předměstí
Kostel
Na tomto místě se nacházel původně slínovcový pahorek Rožberk (německé názvy: Rosperg v Knize zádušních odkazů z let 1410-1411, Friedenberg na oslavu konce třicetileté války a Kroatenberg podle původu vojáků, kteř…
0.9km
více »

Jezera a slepá ramena Orlice na Slezském Předměstí
Jezírko
Slezské Předměstí, dnes součást Hradce Králové, bylo od dávných dob protkáno velkou řadou bočních toků řeky Orlice, z nichž se mnohdy stávala slepá ramena, ať již přírodními procesy, či zásahem člověka. Některá je…
0.9km
více »

Malá vodní elektrárna na Mlejnku na Slezském Předměstí
Elektrárna
Tato elektrárna, jež byla původně nazývána jako Orlická elektrárna (podobně jako elektrárna na Labi u Hučáku Labskou), byla vystavěna v letech 1920- 1921 na pravém břehu řeky Orlice mezi Malšovicemi a Slezským Pře…
1km
více »

Přírodní park Orlice
Louka

Lokalita se nachází v Přírodním parku Orlice, konkrátně v jeho záplavových loukách na východním okraji města Hradce Králové.Park byl zřízen roku 1996 podél toků Tiché a Divoké Orlice. Po jejich soutoku pokračuje d…
1km
více »

Malšovický jez na Orlici
Jez

Malšovický jez na Orlici se nachází mezi královéhradeckými částmi Slezské Předměstí a Malšovice, v nejzápadnějším výběžku Přírodního parku Orlice. Vede kolem něho žlutá turistická značka z krajského města do Malšo…
1km
více »

Hradec Králové - zvonička na Pouchově
Zvonice

Nenápadná, ale zajímavá funkcionalistická železobetová zvonička se nachází v křižovatce Malá a Velká v městské části Pouchov nedaleko vojenského hřbitova. Strohý betonový vzhled dokládá dobu vzniku zvoničky. Vybudována byla církví československou v roce 1930, jak potvrzuje štítek s datem. Současný zvon pochází z r. 1946.
1.3km
více »

Hradec Králové - Pospíšilova třída
Ulice

Pospíšilova třída - jedna z páteřních ulic Hradce Králové. Pojmenována je po Ladislavu Pospíšilovi jenž je znám jako "osvoboditel města od hradeb pevnosti". Zejména zásluhou Ladisalava Pospíšila došlo k převodu pe…
1.3km
více »

Hradec Králové - Rybárna, Rybářský svaz MO HK
Rybník

Místní organizace Českého rybářského svazu se nachází v lokalitě lidově zvané Rybárna. Podrobné informace o prodeji povolenek a o revíru jsou zde: http://rybarihk.cz
Prodej ryb veřejnosti se koná každý pátek n…
1.3km
více »

Hradec Králové - vojenský hřbitov
Hřbitov

Hradecký vojenský hřbitov se nachází v městské části Pouchov. Na hřbitově jsou pohřbeni účastníci tří světových válek. A to války prusko-rakouské roku 1866, 1. a 2. sv. války, Češi, Rakušané, Němci, Rudoarmějci...…
1.4km
více »

Hradec Králové - kostel sv. Pavla na Pouchově
Kostel

Historie kostela sv. Pavla v Hradci Králové je datována před rok 1510, kdy je poprvé zmiňován. Místo, na kterém byl postaven přesně známo není. Během výstavby hradecké pevnosti byl rozebrán a přenesen na Pouchov. …
1.5km
více »

Hradec Králové - Rudolfinum
Dům, budova

Rudolfinum, bývalý ústav hluchoněmých, budova mezi hradečáky obecně zvaná Hluchák se nachází na Pospíšilové třídě naproti Kubištovým sadům. Tato mohutná pseudobarokní budova s mansardovou střechou byla postavena v…
1.6km
více »

Soutěž 1
bod
www.turistikaprozivot.cz
Hradec Králové - Šimkovy sady
Park

Dnešní Šimkovy sady byly zakládané v letech 1932-35, tehdy jako Herrmannovy sady. Mnohem známější byly pod názvem sady Pionýrské, doba soudruhů je zaplať pánbu pryč a tak se po r. 1990 název sadů měnil potřetí, na…
1.7km
více »

Hradec Králové - po stopách vojenské pevnosti
Tipy na výlet

Jedeme do města, které bývalo (a snad stále je) po právu nazýváno Salón republiky. Ještě než se Hradec Králové, díky práci architektů Jana Kotěry, Josefa Gočára, Oldřicha Lisky a dalších, salonem stal býval vojenskou pevností. Putujeme do doby, kdy byl Hradec Králové v letech 1766-89 přeměněn na tehdy moderní mohutnou bastionovou pevnost s 8 bastiony a 8 raveliny. Popud ke…
1.9km
více »

Piletice - Šrámkův statek
Statek

Areál Šrámkova statku v Pileticích je tvořen roubenou obytnou budovou, roubenou stodolou, kamennou trojosou bránou a hospodářskými budovami. Jedná se o jednu z mála zachovaných staveb lidové architektury z počátku…
2km
více »

Hradec Králové - koupaliště Flošna, aquapark
Tipy na výlet

Vydáme se na nové hradecké koupaliště Flošna, které se nachází nedaleko II. silničního okruhu a malšovického stadionu u bývalé Pivovarské flošny. Flošna je jedním z pozůstatků na dobu, kdy Hradec Králové byl vojen…
2.1km
více »

Hradec Králové - aquapark, koupaliště Flošna
Aquapark

Hradecké koupaliště FLOŠNA, které bylo veřejnosti otevřeno 22. května 2010, se nachází nedaleko II. silničního okruhu a malšovického stadionu u bývalé Pivovarské flošny. Flošna je jedním z pozůstatků na dobu, kdy …
2.1km
více »

Hradec Králové
Město

Hradec Králové je krajským městem Královehradeckého kraje a leží východním směrem od Prahy. Metropole východních Čech, Hradec Králové, je označován jako jedno z nejstarších českých měst. Ve středověku šlo o věnné město českých královen a této době vděčí za gotickou katedrálu sv. Ducha na svém Velkém náměstí, která dnes vedle Bílé věže a Staré radnice patří mezi městské dominant…
2.2km
více »

Soutěž 1
bod
www.turistikaprozivot.cz
Hradec Králové - jižní terasy mezi Bono publicem a Gočárovým schodištěm
Odpočinkové místo

Jižní terasy v Hradci Králové najdete nad Komenského ulicí, mezi Bono publicem a Gočárovým schodištěm. Z obou schodišť jsou terasy přístupné po většinu roku od 7 do 21 hodiny. Od prosince do února jsou z bezpečnos…
2.3km
více »

Bílá věž - Hradec Králové
Tipy na výlet

BÍLÁ VĚŽ je velmi zajímavá stavba v centru města Hradec Králové. Pohled na věž je téměř ze všech světových stran. Stojí na Velkém náměstí, je k ní dobrý přístup z několika směrů. Pěšky se k ní dostanete např. po b…
2.3km
více »

Soutěž 5
bodů
www.turistikaprozivot.cz
Hradec Králové - chrám Sv. Ducha
Chrám

Chrám Svatého ducha je společně s Bílou věží nepřehlédnutelnou dominantou Hradce Králové. Chrám dala, z důvodu nízké kapacity kostela sv. Klimenta, vystavět Eliška Rejčka r. 1307. Kostel byl v průběhu 14-16. století několikrát poškozen požáry a přestavován. V letech 1788-89 byl barokně upraven, regotizován byl v letech 1864-66. V chrámu, který tvoří tři lodě, najdeme např. pozdně gotický oltář z konce 15. století, raně barokní oltář ze 17. století, na bočním oltá…
2.4km
více »

Soutěž 5
bodů
www.turistikaprozivot.cz
Muzeum východních Čech v Hradci Králové
Muzeum

Muzeum Východních Čech - vrcholné dílo české secesní architektury a jedna z dominant Hradce Králové. Budova muzea byla postavena v letech 1909 - 1912 dle plánů Jana Kotěry, jednoho z nejvýznamnějších českých archi…
2.4km
více »

Stříbrný rybník - autokemp, rekreační areál, koupaliště
Koupaliště

Rekreační oblast a přírodní koupaliště Stříbrný rybník, lidově zvané "Stříbrňák" najdeme východně od centra Hradce Králové mezi Malšovou lhotou a Svinary. Rybník je napájen Stříbrným potokem, který přitéká z Hrade…
2.9km
více »