TURISTIKU PODPORUJÍ
61 462 turistů a cestovatelů
109 073 výletů, turistických cílů, tras a cestopisů
1 361 979,- odměny za články

Vysoké Tatry

>> Cestování na Slovensko 2022

Pohoří Vysoké Tatry se nachází v severní části Slovenska na hranicích s Polskem. Jedná se o nejvyšší slovenské pohoří s charakteristickými štíty a hlubokými údolími. Z turistického hlediska je známé členění na Západní Tatry, Vysoké Tatry a Belianské Tatry. Horské štíty dosahují výšek přes 2600 m n.m.. Nejvyšším štítem je Gerlachovský štít (2655 m), následují Lomnický štít (2632 m) a Ľadový štít (2627 m).

Turistika Vysoké Tatry
Oblíbená místa a aktivity Doporučujeme
Tipy na výlety Vysoké Tatry Kriváň / Téryho chata Mapy Vysoké Tatry
Turistické cíle Zelené pleso / Rysy Chaty a chalupy Vysoké Tatry
Pěší trasy Vodopád Skok Víkendové pobyty Vysoké Tatry

 

Vysoké Tatry
Cestování a výlety
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Vysoké Tatry
Tipy na výlet vybrat: vše / nic
 ↓ 
Druh vybrat: vše / nic
Do přírody
Na golf
Na hory
Na kole
Se psem
Vinařská turistika
Za gastronomií
Za kulturou
Za sportem
Náročnost vybrat: vše / nic
Pro zdatnější
Romantika
Rodina s dětmi
Délka vybrat: vše / nic
Vycházka - půldenní
Celodenní výlet
Putování (více dnů)
Turistické cíle vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava vybrat: vše / nic
Autobusová zastávka
ŽST
Letiště
Žel. stanice
Města, obce, vesnice vybrat: vše / nic
Vesnice
Městečko
Město
Osada
Samota
Městská část
Hlavní město
Přístav
Místní část
Náměstí
Ulice
Městys
Ostatní vybrat: vše / nic
Bivak
Hraniční přechod
Infocentrum
Nordic walking point
Ostatní
Turistická známka
WebKamera
Zajímavost
Památky a muzea vybrat: vše / nic
Hrad
Zámek
Zřícenina
Trosky
Kaple
Klášter
Pomník
Kříž
Chata
Muzeum
Bouda
Kostel
Památník
Měšťanský dům
Salaš, koliba
Letohrad
Farma
Hřebčín
Zámeček
Tvrz
Skanzen
Hradiště
Rotunda
Statek
Dům, budova
Chrám
Hřbitov
Hradby
Lapidárium
Kašna
Socha
Boží muka
Hrádek
Panský dvůr
Rychta
Pevnost, opevnění
Radnice
Drobné památky
Mešita
Synagoga
Příroda vybrat: vše / nic
Hora
Kopec
Štít
Vrchol
Jezero
Potok
Pleso
Rybník
Vodopád
Propast
Minerální pramen
Jeskyně
Krasový útvar
Údolí
Skalní útvar
Jezírko
Řeka
Říčka
Pohoří
Údolí, dolina
Kaňon
Sedlo
Travertíny
Planina
Hřeben
Louka
Pramen
Kámen
Zahrada
Rašeliniště
Slatě
Památný strom
Přírodní park
Ostrov
Sopka
Pobřeží
Poušť
Park
Rokle
Přírodní památka
Vodní nádrž
Studánka
Soutěska
Tůň
Pláž
Poloostrov
Bažina, mokřady
Sport a rekreace vybrat: vše / nic
Lázně
Rekreační oblast
Koňská stezka
Aquapark
Letovisko
Koupaliště
Ledovec
Ski areál
Golf
Půjčovna lodí
Cyklo bar - hospůdka
Cyklo shop - servis
Potápění
Zábava, atrakce
Půjčovna kol
Vinařský cíl
Technické zajímavosti vybrat: vše / nic
Důl, štola, šachta
Elektrárna
Jez
Lanovka
Mlýn
Most
Přehrada
Rozhledna
Technická památka
Zvonice
Výletní místa a parky vybrat: vše / nic
CHKO
Chodník, naučná stezka
Národní park
Odpočinkové místo
Orientační bod
Poutní místo
Rezervace
Rozcestí
Turistická trasa
Turistické destinace
Vyhlídka
Výletní místo
ZOO a botanické zahrady vybrat: vše / nic
Arboretum
Botanická zahrada
ZOO
Trasy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Typ vybrat: vše / nic
Autem
Balónem
Běžecká trasa
Běžky
Cyklotrasa
Golf
In line brusle
Pěší trasa
Po vodě
Ski areál
Náročnost vybrat: vše / nic
Malá náročnost
Střední náročnost
Velká náročnost
Cestopisy vybrat: vše / nic
Tipy a novinky vybrat: vše / nic
Rady a tipy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava
Jídlo a ubytování
Ostatní
Peníze a ceny
Práce a život
Zdraví a bezpečnost
Moje dovolená vybrat: vše / nic
 ↓ 
Kdy jsme jeli vybrat: vše / nic
Jaro
Léto
Podzim
Zima
Délka dovolené vybrat: vše / nic
Méně než 1 týden (do 6 dní)
1 týden (7-9 dní)
Delší než 1 týden (10-12 dní)
2 týdny a více (13 a více dní)
S kým vybrat: vše / nic
Rodina s dětmi do 5-ti let
Rodina s dětmi do 10-ti let
Rodina s dětmi 10-18 let
S partnerem
S přáteli
Typ vybrat: vše / nic
Pobyt
Aktivní dovolená
Poznávací dovolená
Eurovíkend
Plavba
Prodloužený víkend
Zaměření vybrat: vše / nic
K moři
Na lyže
Za zábavou a poznáním
Do přírody
Na hory
Cyklo
Se psem
Na vodu
Aerobic
Golf
Wellness
Potápění
Za kulturou
Zábavné parky
Aquaparky
Gastronomie
Jak jsme jeli vybrat: vše / nic
Autem
Autobusem
Letadlem
Lodí
Jinak
Jak a kde jsme bydleli vybrat: vše / nic
Dům / rekreační objekt
Kemp
Apartmán
Hotel / Penzion
Stravování na dovolené vybrat: vše / nic
Vlastní
Snídaně
Večeře
Polopenze
Plná penze
All Inclusive
Ultra all inclusive
Fotogalerie vybrat: vše / nic
zobrazit výsledky

Opatrné seznámení se s Tatrami, aneb po třech desítkách let opět ve velehorách - část I, PREDNÉ SOLISKO.

Turistické cíle Hora

Fotografie (66)  • Foto: TomášNejedlý

      Tento kratší článek by se mohl klidně nazývat „JAK JSEM NAPOPRVÉ NEVYLEZL PREDNÉ SOLISKO A OTOČIL SE PÁR SET METRŮ PŘED VRCHOLEM.“

      Kdo ví na jakou dobu nám mocipáni dovolili opustit domovy a tak využívám příležitosti a po několika letech zase vyrážím za hranice. Tuto možná jen chvilkovou příležitost beru pořádně „za pačesy“ a je mi vcelku jedno, že si ani moc nepospím. To, že půjde určitým pohledem o dobrodružství, ač v horách o nějaký adrenalin oproti ostatním nějak moc netoužím, tak to největší nastalo právě při zmíněném cestování. Bylo to v začátcích ukrajinské války a já k cestování přistupoval jako bych jel jen do Brna a mířil dále především do „Krasu“. Tam nebyl problém ani s jízdenkami, natož místenkami. Do té doby nebyl problém koupit místenku na Slovensko třeba jen půlhodiny před odjezdem. Nyní mi bylo řečeno, že místenky již nejsou a další vlak, který bude snad volný, bude až kolem šesti hodin z Ostravy…

      To byl pro mě šok na který jsem nebyl vůbec připraven, absolutně jsem s ním nepočítal. Můj smělý plán se mi rozpadá. Musím uznat, že z toho nejsem ani trochu dobře naladěn. A podle všeho by počasí nemuselo být úplně nejhorší. Představa, že by pro mě v tom okamžiku VELEVÝLET skončil, aniž by začal, byla velice smutná. Jako zářící oheň na vrcholu nějakého blízkého kopce je informace „Že ale na té a té koleji by měl přijet zpožděný „žluto-černý“ vlak a že bych ho mohl stihnout… „. Poděkuji a jen se ještě zeptám zda je možné zaplatit jízdenku ve vlaku. Že prý ano a prodavačka lístků mi ještě popřeje ať jej stihnu…

      Rozloučím se, poděkuji a fičím jak jen to jde. Myslím, že už vidím jak přijíždí. Abych se nenudil, tak to vypadá, že se jedná až o to nejvzdálenější nástupiště. Běžím seč to jde. Tento vlak je mou vstupenkou do Tater a nervozita je na maximu. Pokud bych jej nestihl, tak už mohu vymýšlet jen nějakou cestu do Beskyd nebo Jeseníků. Na nástupiště mi zbývá ještě spousta schodů z podchodu. Kdyby mě někdo v ten okamžik viděl, tak by se asi za břicho popadal. Možná třeba také ne, možná jsem běžel dobře… :-) V očích mám jen jediný cíl – nejbližší dveře vlaku. Do něj možná naskakuji přes dva schody. Až teprve tady se mohu vydýchat.

      Vím, že dobrodružství právě začalo. Průvodčímu říkám, že bych rád jízdenku do Tatranské Štrby. Je vcelku ochotný a neprotestuje, jen jestli mám kartu? V tomto ohledu jsem v klidu, mám jak české koruny, tak eura, tak i tu kartu. Až jsem se konečně vydýchal, tak jsem si uvědomil, že bych spíš měl mít také již místenku. No co, v nejhorším mě vyhodí někde ve Frýdku, Bohumíně nebo kudy pojedeme. Nic takového se nestalo a ani jízdenka nebyla extrémně drahá, tak jsem rád. Na druhou stranu ale říkali, že už mnoho volných míst nemají. Upřimně řečeno i kdybych měl sedět ne úplně pohodlně, tak bych se nezlobil – já jsem byl ten, kdo poněkud „rozhodil zaběhaná pravidla“. Hlavně, že mířím do vysněných Tater. Standardně by cesta měla trvat asi tři hodiny a půl, což je skvělý čas.

      Do Štrby jsem nikdy nejel a tak bude sranda abych vystoupil v té správné stanici. Po dlouhé době (naposledy při cestě na ferratu v Martinských Holích, respektive jen na její jednodušší spodní část) jsem si opět připomněl „nevšední“ atmosféru rychlíků mířících z Prahy (někdy i z větší dálky) až na opačný konec Slovenska, do Košic. Atmosféra, která mi není příliš příjemná, ale opět nic co by snad mělo můj víc než smělý plán překazit. Atmosféra při níž je cítit všudepřítomný alkohol – no, nyní to bylo snad již méně výrazné než při cestě na Fatru, ale hlavy občas přepadávající do uličky mi vše připomněly jako by to bylo včera. Naštěstí byl klid a všichni se chovali spořádaně. Nastavuji si budík na odpovídající čas příjezdu i se zpožděním a určitou asi půlhodinovou rezervou, kdybych snad také já, na chvíli „nezalomil“. Linka RJ1021, kterou nyní už znám nazpaměť je naštěstí mnohem pohodlnější než mnohem slavnější Pendolino. To zdaleka není tak pohodlné a navíc je i výrazně dražší. Ovšem v současnosti není příliš mnoho jiných variant. Zhruba hodinu po půlnoci vyjíždím z Ostravy vlaky RJ a odpoledne se snažím výlety stihnout tak, abych chytl Pendolino v 16h22 z Tatranské Štrby. Poučil jsem se a místenky s jízdenkou si kupuji již asi o tři dny dříve a pak doufám, že vše vyjde, abych zhruba tisícovku za cestu nevyhodil jen tak oknem ven.

      Ještě za tmy přijíždím do Štrby a zorietovávám se na místě. Jsem zvědav jak bude možné zaplatit jízdenku na zubačku. Druhá varianta je, že bych těch pár kilometrů šel nahoru pěšky – přece to nebude tak vážné. Až při cestě zubačkou dolů si uvědomuji kolik času bych těmito „pár“ kilometry ztratil. Ke Štrbskému plesu dojede vláček zhruba za čtvrt hodiny. Zato já bych pěšky solidním stoupákem šel minimálně hodinu a půl a spousta drahocenné energie by také šla vniveč. Cena dvou euro za zpáteční jízdenku je úplné nic. Kolem půl šesté ráno se otevírá okénko dole ve stanici Tatranská Štrba a pokud člověk stihne přijet ještě dříve, tak si může přímo ve vláčku koupit síťovou celodenní jízdenku platební kartou za čtyři eura. V tom případě by měl cestující moci využívat i další místní linky. Netuším ovšem, jestli si musí síťovou jízdenku ve vedlejším označovači potvrdit.

      Zubačky jsou nové, ale vzhledem k tomu, že jsem v Tatrách poprvé možná po 30 letech, tak už si příliš nepamatuji jak vypadaly kdysi. To jsem nebyl ani tak ve Štrbě, jako spíš ve Starém Smokovci a mířili jsme k lanovce na Skalnaté pleso.

      Počátky „zubačky“ na Štrbské pleso se váží k roku 1896, kdy nahoru mířila parní mašina. Ta skončila před počátkem druhé světové války po přibližně 40 letech existence. Impulz k jejímu vzniku byla významná železniční tepna Bohumín – Košice z roku 1871. Novodobý provoz zubačky začal v roce 1970 při převýšení necelého půl kilometru a vzdálenosti zhruba 4 a třičtvrtě kilometru. Rozchod kolejí je přesně jeden metr. Ve srovnání s normálním rozchodem (Stephensonovým) 1435 mm se tedy jedná o úzkorozchodný systém, ale není tak výrazný jako například u slavné Osoblažské úzkokolejky, která má rozchod kolejí pouhých 760 mm což je skoro poloviční hodnota oproti té „normální“. S přestavbami ozubnicové železnice zůstal zachovám rozchod, ale byl změněn systém. V parní éře se jednalo o „Riggenbachův ozubnicový systém“, v novodobé éře po roce 1970 se jednalo o systém „Von-Roll“ a po velké rekonstrukci v letech 2020 až 2021 „Strubův systém“. Výrobce současné soupravy je stejný jako například v Ostravě v případě tramvají – Stadler. Pět souprav je pojmenováno po významných tatranských štítech – Bradavica, Vysoká, Ganok, Stredohrot a Kostolík. „Dvouvrcholovou“ Vysokou určitě není třeba znalcům Tater představovat (po nedávném výstupu na Kriváň budu mít už její siluetu do konce života zapsanou hluboce v paměti) a čtenářům horolezeckých knih nepochybně, stejně jako mně, při přečtení jména „Ganek“ bude běhat mráz po zádech. Galerie Ganku - 300 metrů vysoká skalní stěna nejobtížnějších lezeckých cest v Tatrách nepochybně bude uchvacovat nebo děsit spoustu běžných smrtelníků, běžných turistů. Doufám, že i já ji někdy uvidím na vlastní oči a hory mě dopřejí i šťastný návrat zpět.

     Vlaky jsou napájeny stejnosměrným napětím 1,5 kV. V úseku Štrba – Štrbské Pleso dosahují maximální rychlosti 30km/h. Na tratích Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad je maximální rychlost 60 km/h. Maximální rychlost souprav je 80 km/h. Každá jednotka („vagón“) má necelou stovku míst na sezení, nicméně zejména při návratu do Štrby bývá velmi zaplněna, je lepší zde být o nějakou tu čtvrthodinu dříve (což se mi jen málokdy daří…).

     Bez nátlaku musím říct, že se mi vláčky velice líbí a svým způsobem nepochybně dotvářejí atmosféru Tater. Stejně tak musím uznat, že alespoň na nejvýznamnější železniční trati přes celé Slovensko, jsem viděl vozy, které můžeme v Čechách a na Moravě Slovensku jen závidět.

     Po příjezdu vlaku z Ostravy jsem měl k odjezdu zubačky dost času a tak jsem si ji i do detailu prohlédl. Oko každého milovníka železnice určitě pookřeje při pohledu na elegantní tvar i kultivované provedení interiéru. Udělám poslední fotky a nastoupím. Při nástupu je třeba si dát pozor na jedinou „drobnost“ - při otevírání dveří se vyklopí i lišta, která umožní lehce nastoupit i vjet například s vozíkem. Není radno tedy dávat nohy příliš blízko dveřím. Dolní stanice vláčku je zastřešena. Přes průjezd je vidět i to, že se rozednívá a červené signalizační světla na trati naznačují, že za pár minut se vydám na dobrodružství do míst, kde jsem nikdy nebyl, ale už dlouho jsem o nich snil. Co tam bude, jak asi ty hory, které jsem viděl jen v knihách a časopisech budou vypadat? Jak ty velehory, kde se psala historie, ať už slavná nebo i ta smutná budou ve skutečnosti vypadat? Zatím jsem nezahlédl žádnou horu ani štít. Překonají mé očekávání? To se dovím možná za čtvrt, možná za půl hodiny. Cesta zubačkou do Štrbského Plesa trvá právě tu čtvrthodinu. Co mě přivítá, je relativní chlad a modrá obloha. Chvíli mi trvá než se zorientuji kam se mám vydat. Studuji mapu i informační tabule. Potkávám turistu, který také nelitoval brzkého vstávání a po šesté hodině ranní stoupáme pomalu a jistě (já pomaleji) směr Predné Solisko. První obrovitý vrchol je asi Patria.

     Dívám se a nechápu… Odpověď na předešlé otázky je jasná… Očekávání bylo mnohonásobně překonáno…

    Spíš jsem se ptal sám sebe „Jestli jsem zcela normální, jestli jsem se nezbláznil?“

     Jestli si o sobě moc nemyslím, pokud chci něco tak šíleného lézt nahoru. Červený teploměr nad cestou ukazuje „příjemné“ -4 stupně. Zdá se jakoby trochu mrholilo. Chvíli se chladu snažím odolávat, ale není to moc dlouho a oblékám bundu a rukavice. Přál jsem si ať není příliš dusno a tak jsem si bral věci spíš „na lehko“. V batohu mám ještě záložní oblečení a další věci, tak jsem relativně v klidu. Je jaro a letní sezóna ještě nezačala. Uvidím jak počasí přitvrdí. Nejprve se jde relativně po rovince, ale to za chvíli skončí. Nasadíme tempo a daří se mi spolustoupajícího se držet. Kopce sjezdovky začínají být již značně prudké, ale daří se mi s dobrými pohorami držet „záběr“ aby neprokluzovaly. Nasazovat již zde nesmeky bych bral jako osobní prohru. Čím více stoupám, tím více se mi otevírají pohledy do okolí, údolí a nakonec i po okolních strmých svazích.

      Když jsem již z údolí uviděl prvního velikána, tak bylo jasné, že jen pro tento pohled stálo sem až z Ostravy jet. Viděl jsem něco, co do té doby ne. Se zvyšující se výškou se údiv nad vším jen zvětšoval. Svahy spadaly do neuvěřitelných až děsivých údolí a to jsem ještě netušil co uvidím za další hodinu. Stoupání bylo náročné a sám jsem si říkal, kdy už skončí nebo spíš, kdy už zahlédnu „Chatu pod Soliskom“ výrazný orientační bod. Po vystoupání nejprudší koncové části sjezdovky zabočujeme doprava a cesta již tak prudká není, ale sále stoupá. Dostávám se do míst jakési vlny nebo „hrbu“ a za ním konečně chatu vidím. Turista se psem, se kterým jsem šel na začátku, je už vcelku daleko ode mě a jako dvě nyní již nenápadné tečky mě utvrzují ve správném směru. Zde je první místo, kde se otevírají daleké výhledy po okolních hřebenech a později vzdálenějších štítech.

      Přede mnou je v celé své kráse „Predné Solisko“. Zatím stále vypadá poměrně daleko. Chvílemi mi běhá mráz po zádech a není to již z důvodu, že mrzne. Možná už ani ne. Ať tak či onak, kopec mi dal vcelku zabrat a určitě již jsem dobře „rozcvičen a prohřát“. Bundu sundávám, ale nesmím se na delší dobu zastavit, pak je zase cítit chlad. Do této chvíle byl na svahu vcelku klid patrně jsme po něm šli jen my dva a pes. Po vedlejší části sjezdovky vidím k Chatě pod Soliskom přijíždět rolbu. Také se zdravím s turistou se kterým jsem chvíli stoupal nahoru. Nyní se z turisty změnil na skialpinistu a elegantními vlnkami sjíždí svah. Následuje ho jeho huňatý čtyřnohý kamarád. První cíl mám za sebou, stojím u chaty a rozhlížím se po okolí. Už se nedá říct, že by bylo zataženo, ale je modrá obloha, sem tam mráček. Ideální počasí.

     Dívám se na směrovku a říkám si, že zkusím stoupat ještě kousek výš. Zde si již nesmeky nasazuji a pokouším se stoupat nahoru. Žádný zákaz zde nevidím, ani v mapách žádná zimní uzávěra tohoto vrcholu napsána nebyla. Až při dalších výletech již v letním období poznávám jak tyto tabule vypadají. Jsou na významných a viditelných místech výrazným písmem na tmavězelené tabuli. Možná padesát metrů nade mnou jsou dva lyžaři, ale nějak se jim moc do pohybu nechce – doufám, že to nejsou ochranáři a nečekají na někoho, kdo vstoupí tam kam nemá.

     Ač mi všichni říkají, že nahoru je možné jít, tak nějak v hloubi duše cítím určitou nejistotu, jestli se skutečně do míst, kde vlastně pod sněhem nevidím značky a ani zde není „tyčové značení“ jako například v Jesenících, mohu. Čekám až skialpinisti odjedou a mezitím fotím a kochám se krajinou, kterou jsem do té doby neviděl. Nevím kam se dívat dříve. Je mi jedno, že jim někdo, možná tak trochu posměšně, říká nejmenší velehory. Naopak ti co je mají rádi, uznávají a mají k ni respekt říkají třeba toto:

     „Nejmenší velehory na nichž je nejkrásnější to, že na malém území mají snad úplně všechno z těch „velkých“ velehor, snad jen bez ledovců…“

     Já vidím, že se jedná o úplně jiný kalibr, něco na co budu muset ještě hodně trénovat, cvičit a učit se správně odhadovat co je ještě rozumné a co už ne. Možná to v tomto okamžiku ještě netuším, ale nebude trvat dlouho než se ke svému prvnímu „vyskohorskému rozhodnutí“ při své úplně první vysokohorské tůře v životě budu muset sám donutit. Odhadnout, kdy má větší důležitost odhodlání a určitá zarputilost při cestě k cíli i při hodnocení a poznání toho co je skutečně důležité.

     Ať je to tak či onak, nyní již vlastně skládám pro sebe jeden osobní horský rekord za druhým. I kdybych se měl již nyní otočit, tak určitě veškerá snaha za to vše co jsem viděl určitě stála a nebudu zklamán, když bych se musel otočit. Zatím jsem vším kolem sebe „omámen“, zažívám něco co jsem zatím v turistice nikdy nezažil. Sám se tak bavím se sebou, s horami i s jakýmsi tichem, které je v určitém ohledu děsivě tiché a v druhém naopak i sebeslabší poryv větru děsivě hlučný. Jakýsi zvláštní hlas hor, které mi radí, napovídají i varují zároveň. Kdybych mohl a měl ten čas, tak sednu a kochám se a kochám, někdo by snad řekl, že i medituji… Cítím v sobě určité, těžko popsatelné chvění i zcela odevzdaný klid. Okolní prudké svahy mě naplňují úctou, obdivem i strachem zároveň.

      Pokouším se stoupat dále nahoru, ale ač již od chaty mám na nohou nesmeky a drží dobře, tak si zatím v pozadí pohrává myšlenka, jestli je rozumné pokračovat, když chybí další jistota a to opora v ruce. Sníh je někde ve formě velmi pevného ledu a někdy vypadá trochu měkčí. Vidím „fleky“, které jsou už spíš jen ledem než sněhem. Hroty nesmeků se zapichují jen do relativně malé hloubky, pokud stoupnu na něco co již vypadá jako měkčí sníh, tak je situace lepší jen o trochu. Nohy musím pro nejlepší „přilnavost“ držet ve vcelku nepřirozeném a nepohodlném úhlu. Pokud chci mít jistější pozici, musím si nohou „vysekávat“ bezpečnější „otisk boty“. Terén by byl v létě snadný, ale nyní se začíná z hloubi mysli vkrádat znepokojující představa, jak bych zastavil „skluz“, kdyby hroty podklouzly. Na jednu stranu bych to možná ještě ukočíroval, ale na druhé by mě asi čekal „přívětivý“ sráz. To jaký by byl poznám za pár hodin, při cestě k zamrzlému vodopádu Skok.

    Radši nedomýšlet…

      Nechci se ovšem vzdát úplně lehce. Udělám deset kroků a vydýchávám se. Vzpomínám si na prudká stoupání ke krásným mrazovým srubům nedaleko hranice NPR Mazák v Beskydech. Tam byl ovšem sníh mnohem měkčí a nesmeky jsem tehdy neměl. Stoupání dalo neskutečně zabrat a ač je místo velice kouzelné, tak si tuto „rozcvičku“ dopřeji jen párkrát do roka. No nic, zpět do Tater.

      Přibližuji se k balvanu, který považuji pro ten okamžik jako cíl, místo jakési jistoty v nejistém zledovatělém sněhu. Pochopitelně není tomu tak. V létě by bylo, ale v zimě ne. Povrch kamene, který v létě bývá tou největší jistotou, je nyní pokrytý tlustou vrstvou neskutečně pevného ledu. Po několika neúspěšných pokusech jej bezpečně obejít a pohledu na větší ledovou plochu výš, kde kloužou ruce a párkrát i boty s nesmeky je pro mě jasným znamením, že povel k ústupu je pro dnešek to nejrozumnější co mohu udělat.

     Těžce se loučím s představou že jsem od vrcholu třeba jen třista, dvěstě, sto, možná jen padesát metrů a musím se otočit. Přemítám nad tím možná tak pět, deset minut, ale nakonec se přesvědčuji k sestupu. Z něj mám možná ještě větší strach než s postupu nahoru. Jak mě budou nové nesmeky „držet“ při pohybu dolů? Vidím, že prudkost svahu je mnohem větší než jsem si při výstupu vůbec připouštěl. Chatu pod Soliskom mám tak hluboko pod sebou až se mi z toho točí hlava. Nebo že by to bylo z příliš čistého vzduchu?

     Je mi jasné, že nyní mám před sebou (nebo spíš pod sebou) nejobtížnější část celého výletu. Pozornost budu moci zmírnit až u ní. Až u ní si budu moci říci, že to nejhorší a nejnebezpečnější mám za sebou. Snažím si dávat pozor, abych se příliš nepřiblížil skalnímu srázu do Mlynické doliny po mé levé straně. Nejradši bych byl už u chaty, ale musím být do té doby značně obezřetný a poprvé s nesmeky musím sestupovat tak, že si musím vysekávat stupy. Při pohybu dolů! Kdybych měl ten den po ruce cepíny, tak bych mohl bezpečně stoupat nahoru i dolů. Nyní jsem si ale musel dávat velice pozor. Chtěl bych svah seběhnout, ale to je to poslední rozumné. Pokud by mě nohy podklouzly, tak bych se zastavil kdoví kde…

    I přes to další davy mířily nahoru. Já si pro tenkráte musím přiznat, že Predné Solisko si do seznamu dneska nedám, ani nepřekonám výškový rekord, kterým je zatím Chopok.

https://www.turistika.cz/mista/chopok--4/detail

https://www.turistika.cz/mista/chopok--5/detail

      Když tento kritický úsek konečně sejdu, tak teprve nyní si začne (a spíš ještě s několikahodinovým či několikadenním zpožděním) mozek z tohoto neskutečně krásného i trochu dobrodružného výletu ukládat ty nejzajímavější okamžiky. A nebylo jich málo…

     Ani by mě nenapadlo, že se dostanu skoro pod vrchol tohoto VELEKOPCE. Na místo, kde jsem si dole říkal, že mě nikdo nedostane. Dalším překvapením je, když volám domů a podívám se na čas. Hádal bych, že může být kolem půl jedné odpoledne. Podívám se na mobil a mám pocit, že se asi zastavil čas, mobil zresetoval, vymazal čas nebo něco podobného. Ukazují totiž teprve kolem půl desáté dopoledne. Když domů oznamuji kde jsem, tak mi nejprve nechtějí věřit. Je neděle a já byl minulý den ještě na VŠB, na mineralogické burze.

     Nyní mohu „honosně“ prohlásit, že jsem si jen tak „odskočil“ do Tater na výlet… :-)

     Upřimně řečeno ani já sám ještě nevěřím tomu, že jsem po třiceti letech ve Vysokých Tatrách a dokonce si mohu poprvé v životě do poznámek napsat – VYSOKOHORSKÝ VÝLET. Že bych se tímto okamžikem alespoň na chvíli stal vysokohorským turistou (VHT)? Je to krásný pocit úplného uvolnění se od „malicherných“ problémů běžného života. Tento výlet si budu ještě dlouho v mysli „zpracovávat“. Teprve teď začínám v plné síle vnímat nepopsatelné kouzlo velehor. To zatím netuším, že za pár týdnů mi tato hory připraví skutečný „křest ohněm“, ale i na něj s odstupem času s láskou vzpomínám. Na druhou stranu přípravy na výlety těmito velehorami v sobě zahrnují i pocit jakési větší nervozity, obav a někdy i pocitu strachu co mě asi na nich může čekat a na co všechno bych se měl připravit. Něco jako když jsem se připravoval na nějaký dobrodružný výlet do neznámé, tajemné jeskyně. Budu se muset smířit s přijmutím určité, ne malé míry rizika na které jsem nebyl z Beskyd nebo Jeseníků zvyklý – snad jen, když jsem se začal pohybovat kolem skal.

     Nejsem zastáncem adrenalinu a do hor chodím pro krásu přírody a ne abych sobě nebo někomu jinému ukazoval, že nemám strach. Strach je kamarád, který člověku pomůže od velkých problémů.

    V Tatrách si budu muset zvyknout na to, že bude často třeba být ochoten na dlouhé hodiny akceptovat nemalou míru rizika a to především pádu. A na to nevím jestli jsem zcela úplně připraven. Pokud to nepřijmu, tak si asi budu muset nechat Tatry zajít.

    A to se lépe říká než dělá. Ony totiž s každým krokem a s každým nevšedním zážitkem či výhledem dokáží velice nenápadně, ale o to silněji „vlézt pod kůži“. Pokud se člověk v prvních okamžicích někde pěkně „nevymázne“, tak si ho Tatry nepochybně tak „ochočí“, že již nikdy nebude chtít odejít. Mám takové vážné obavy, že to u mě pomalu, ale jistě nastává. Teď jen abych měl dost odvahy, síly a zdravého rozumu, abych nedělal zásadní chyby a Tatry mě k sobě pustily. A také aby mě dovolily bezpečně odejít…

    První díl výletu nějak nabobtnal, ale zážitek to byl obrovský, že jej těžko dokáži popsat nebo vyjádřit fotkami. Další díl bude pokračováním cesty k vodopádu Skok.

GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor (49.148, 20.040)
Poslední aktualizace: 5.8.2022
Vyhledání vlakového spojení na výlet
Datum a čas:
Odkud:
Kam:
Kvalita příspěvku:    
Hodnotit kvalitu příspěvku
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Vysoké Tatry

Vyhledání vlakového spojení
Datum a čas:
Odkud:
Kam:

Příspěvky z okolí Opatrné seznámení se s Tatrami, aneb po třech desítkách let opět ve velehorách - část I, PREDNÉ SOLISKO.

Štrbské Solisko
Štrbské Solisko
Štít
Štrbské Solisko (2302 m vysoké) je předposledním výrazným vrcholem před snížením soliskového hřebene na Predné Solisko. Posledním je předvrchol Mlynické Solisko. Je lehce přístupné z…
0.3km
více »
Opatrné seznámení se s Tatrami, aneb poprvé po třech desítkách let ve velehorách, část II - VODOPÁD SKOK.
Opatrné seznámení se s Tatrami, aneb poprvé po třech desítkách let ve velehorách, část II - VODOPÁD SKOK.
Vodopád
      Mé milé překvapení s časem u „Chaty pod Soliskom“, i když jsem jej pro nedostatek „odvahy“ a a chybějícího pocitu jistoty v rukou na zmrzlém vcelku strmém terénu (s cepíny by se šlo jistěji) nekorunoval dosažením vrcholu, ale otočil se u menších skalek a opatrně vracel zpět k chatě. V tom okamžiku bylo neuvěřitelných cca 9h30. Více jsem popsal v prvním dílu mého prvního s…
0.5km
více »
Satan hřebenem Bašt
Satan hřebenem Bašt
Trasa
Hřeben Bašt s výstupem na Satan přibližně uprostřed je oblíbenou tůrou pro horolezce, případně turisty s průvodcem. Není volně přístupný, je součástí přechodu od Patrie po Mlynické…
0.6km
více »
Malé Solisko
Malé Solisko
Štít
Malé Solisko je protáhlý vrchol v tzv. Soliskovém hřebeni (mezi Bystrým sedlem a Predným Soliskem). Prvovýstup se odehrál až v roce 1906. Turisticky není přístupné a vedou na něj pouze…
0.9km
více »
Výstup na Rysy 2017
Výstup na Rysy 2017
Tipy na výlet
Jedem vlakem do Vysokých Tater zdolat vrchol Rysy. Jedeme Pendolinem do Tartranské Štrby, kde budeme na krátké dovolené.     Někdy má člověk sen, někdy je splnitelný a jindy utopický. Pokud máte sen, který si může…
1km
více »
Štrbské pleso
Štrbské pleso
Tipy na výlet
Vyjeli jsme brzy ráno autem a naším cílem je dovolená v lázeňském městečku Vyšné Ružbachy na východním Slovensku. Vyjíždíme z Orlové a směřujeme k naší první zastávce ve Vysokých Tatrách u Štrbského plesa. Cestou …
1km
více »
Satan žlabem pod Satanovým zářezem
Satan žlabem pod Satanovým zářezem
Trasa
Pravděpodobně technicky nejlehčí způsob, jak se dostat na tatranský Satan, je použít stezku z Mlynické doliny. Nejedná se o turistickou trasu, používá se pouze horolezecky nebo s průvodcem.…
1.3km
více »
Kozie pleso pod Soliskem
Kozie pleso pod Soliskem
Pleso
Kozí plesa jsou skupinou jezer ve střední části Mlynické doliny. Přímo u turistické značky (žluté) se nejníže nachází zanikající Malé Kozí pleso a na opačné (západní) straně pod svahy masívu Soliska jiné podobně m…
1.3km
více »
Mlynická dolina-pamätník leteckej havárie vrtuľníka HS
Mlynická dolina-pamätník leteckej havárie vrtuľníka HS
Pomník
25.6.1979 sa rozbehla záchranná akcia smerom do Mlynickej doliny k Capiemu plesu , kde bola zranená turistka.Na pomoc vyšla šesťčlenná záchranná skupina+ posádka na vrtuľníku Mi-8.Všetko prebiehalo bez problémov a…
1.4km
více »
Ostrá vežička
Ostrá vežička
Štít
Ostrá vežička je 2000 m vysoký vrchol v tzv. Kozím chrbátu mezi masívem Kriváně a Solisek. Turisticky je nepřístupná, samotný vrchol je dostupný ze západní strany lehkým terénem (zákaz…
1.4km
více »
Dolní Wahlenbergovo pleso
Dolní Wahlenbergovo pleso
Pleso
Nižné (Dolní) Wahlenbergovo pleso je jedním ze 2 větších ples ve Furkostské dolině přístupné po žluté značce ze Štrbského plesa. 2 ha rozlehlé a 8 m hluboké morénové pleso bez povrchového přítoku a odtoku je jední…
1.5km
více »
Vrchol Predného Soliska
Vrchol Predného Soliska
Vrchol
Predné Solisko ( 2093m.n.m.) je zpravidla jedním z míst, kam bude prvně směřovat zrak návštěvníka Vysokých Tater, když se octne u Štrbského Plesa. Výrazný hřeben, jímž končí Furkotský štít ve jihovýchodním směru, …
1.7km
více »
Slovensko - Vysoké Tatry (3): Ze Štrbského plesa kolem Solisek přes Bystrou lávku
Slovensko - Vysoké Tatry (3): Ze Štrbského plesa kolem Solisek přes Bystrou lávku
Pohoří
Slovensko - Vysoké Tatry (3): Ze Štrbského plesa kolem Solisek přes Bystrou lávku (09/2021) Při pohledu na turistické mapy se nabízí okruh horami, při kterém se člověk nemusí k autu vracet…
2km
více »
Opět ve Vysokých Tatrách aneb dobrodružná výprava obloukem přes Bystrou lávku, díl první.
Opět ve Vysokých Tatrách aneb dobrodružná výprava obloukem přes Bystrou lávku, díl první.
Sedlo
      První návštěva Vysokých Tater ve mně zanechala hlubokou stopu. Není možné divit se tomu, že jsem s nervozitou čekal „otevření cest“ a „letní sezónu“. Jediným nepatrným „minineúspěchem“ bylo, že jsem na Predn…
2km
více »
Opět ve Vysokých Tatrách aneb dobrodružná výprava obloukem přes Bystrou lávku, díl druhý.
Opět ve Vysokých Tatrách aneb dobrodružná výprava obloukem přes Bystrou lávku, díl druhý.
Sedlo
     Dosažení Bystré lávky není jen dosažením mého výškového rekordu – přechod do sousední doliny má krásných 2300 m.n.m. ač to tak vůbec nevypadá. Cesta Mlynickou dolinou se mi určitě nezdála jako dlouhé táhlé st…
2km
více »
Štrbské pleso-Bystré sedlo
Štrbské pleso-Bystré sedlo
Tipy na výlet
Pěší tůra začíná na Štrbském plese (1347). Mlýnickou dolinou se po žluté značce stoupá k nádhernému vodopádu Skok (1801) se dvěma plesy - Pod a Nad Skokom, dále po žluté kolem Kozieho a Capieho plesa (2075) strmě i po řetězech do nejvyššího bodu trasy Bystrého sedla (2314). Sestup k Vyšnému Wahleribergovu plesu (2157) stále po žluté Furkotskou dolinou kolem Nižného W.plesa (2053) až na rozcestí pod…
2km
více »
Velký Kriván 1709 m.n.m.
Soutěž 5 bodů
www.turistikaprozivot.cz
Velký Kriván 1709 m.n.m.
Cestopisy
Vstával jsem ve čtyři ráno, sbalil jsem si jakés takés věci na cestu a vyrazil jsem, bylo právě 28.8.2008, tedy bylo po ránu docela zima a já jsem měl na sobě pouze krátké kratase a tričko. Autobus ze Zlína měl …
2.7km
více »
Lanovka - Štrbské Pleso - Solisko - Slovensko
Lanovka - Štrbské Pleso - Solisko - Slovensko
Lanovka
Kam jedeme? Jedeme na Solisko lanovkou ze Štrbského plesa ve Vysokých Tatrách na Slovensku .   Technické parametry: nadmořská výška dolní stanice: 1420 metrů nadmořská výška horní stanice: 1820 metrů doba jí…
2.7km
více »
Končistá a Tupá přes Zlomiskovou dolinu
Končistá a Tupá přes Zlomiskovou dolinu
Trasy
Končistá je označení pro dlouhý hřeben vybíhající z masívu Tater směrem k jihu. V něm se nachází několik vrcholů, z nichž nejvyšší je 2537,5 m Vysoká Končistá - jižní vrchol oddělená Končistou štrbinou od severníh…
3km
více »
Výstup na Kriváň
Soutěž 2 body
www.turistikaprozivot.cz
Výstup na Kriváň
Tipy na výlet
Kriváň tyčící se do výšky 2.494 metry nad mořem je jedním z nejvyšších vrcholů Slovenska. Nachází se v západní části Vysokých Tater. Od Západních Tater ho odděluje Kôprová dolina. První oficiálně doložený výstup n…
3.1km
více »
Kriváň
Kriváň
Hora
Impozantní a symbolický vrch západní části Vysokých Tater. Je symbolem jednoty Slovanů a svobody Slováků. Je zde položen pamětní kámen na historickou vycházku Štúrovců. V období středověku se zde těžilo uhlí a r…
3.2km
více »
Vodopád Skok ve Vysokých Tatrách.
Vodopád Skok ve Vysokých Tatrách.
Tipy na výlet
V překrásné Mlynické dolině je jeden z nejkrásnějších a nejvyšších vodopádů Vysokých Tater. Samotné jeho jméno Skok již předem dává ve známost, že se jedná o mimořádný přírodní úkaz. Vodopád padá  z třicetimetrové…
3.2km
více »
Opatrné seznámení se s Tatrami - výstup na Kriváň.
Opatrné seznámení se s Tatrami - výstup na Kriváň.
Štít
     Po ne zcela úspěšném výstupu pod vrchol Predného Soliska a dobrodružného přechodu Bystré lávky jsem se rozhodl vyjít na vrchol všech Slováků. Velevrchol i pro mě tak majestátný, jakým nemůže být žádný jiný ne…
3.2km
více »
Kriváň 2494 m n.m.
Kriváň 2494 m n.m.
Štít
Kriváň je impozantný a symbolický vrch v západnej časti Vysokých Tatier.Je symbolom jednoty Slovanov a slobody Slovákov.Spomína sa v rôznych básňach a piesňach a zachoval sa aj v štúrovskej poézií i v ľudovej pies…
3.2km
více »
Slovensko - Vysoké Tatry (1): Výstup na Kriváň
Slovensko - Vysoké Tatry (1): Výstup na Kriváň
Pohoří
Vysoké Tatry (1): Výstup na Kriváň (09/2021) Výstup na Kriváň, jeden z národních symbolů Slovenska, jsem si dlouho rozmýšlela. Převýšení přes 1 400 m a skalnatý, špatně schůdný terén, to…
3.2km
více »
Výstup na Rysy 2503 m n.m.
Výstup na Rysy 2503 m n.m.
Trasa
Rysy patria k najnavštevovanejším štítom vo Vysokých Tatrách a zároveň je najvyšším bodom, ktorý sa dá dosiahnuť turistickým chodníkom bez vodcu.Rysy sú aj najvyšším bodom Poľskej republiky. Na jeho vrchole sa na…
3.4km
více »
Koprovský štít
Koprovský štít
Tipy na výlet
Trasa začíná a končí na Popradském plese. Z parkovišt…
3.6km
více »
Rysy z Popradského plesa
Rysy z Popradského plesa
Trasy
Výstup na II. nejvyšší VHT dostupný vrchol Tater (kromě Lomnického dostupného jen lanovkou je na I. místě Slavkovský , v polské části jsou Rysy vůbec nejvyšší - ostatně jsou nejvyšší horou Polska). Ze zastávky Pop…
3.6km
více »
Štrbské Pleso a Štrbské pleso.
Soutěž 5 bodů
www.turistikaprozivot.cz
Štrbské Pleso a Štrbské pleso.
Tipy na výlet
  Vysoké Tatry mají mnoho lákadel pro všechny typy turistů. Nabízí se ale i otázka, kde jsou hranice, které z pohledu výstavby různých objektů, nemá a vlastně nesmí být překročena. Mám – li být upřímný, má posled…
4km
více »