Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Praha
Tipy na výlet všechny kategorie / nevybrat nic
 › 
Druh vybrat: vše / nic
Vinařská turistika
Za gastronomií
Na kole
Na hory
Na golf
Do přírody
Za sportem
Za kulturou
Náročnost vybrat: vše / nic
Pro zdatnější
Romantika
Rodina s dětmi
Délka vybrat: vše / nic
Vycházka - půldenní
Celodenní výlet
Putování (více dnů)
Turistické cíle všechny kategorie / nevybrat nic
 › 
Příroda vybrat: vše / nic
Bažina, mokřady
Poloostrov
Pláž
Tůň
Soutěska
Studánka
Vodní nádrž
Přírodní památka
Rokle
Park
Poušť
Pobřeží
Sopka
Ostrov
Přírodní park
Památný strom
Slatě
Rašeliniště
Zahrada
Kámen
Pramen
Louka
Hřeben
Planina
Travertíny
Sedlo
Kaňon
Údolí, dolina
Pohoří
Říčka
Řeka
Jezírko
Skalní útvar
Údolí
Krasový útvar
Jeskyně
Minerální pramen
Propast
Vodopád
Rybník
Pleso
Potok
Jezero
Vrchol
Štít
Kopec
Hora
Doprava vybrat: vše / nic
Autobusová zastávka
ŽST
Letiště
Žel. stanice
Žlab
Sport a rekreace vybrat: vše / nic
Půjčovna kol
Cyklisté vítáni
Zábava, atrakce
Potápění
Cyklo shop - servis
Cyklo bar - hospůdka
Půjčovna lodí
Golf
Ski areál
Ledovec
Koupaliště
Letovisko
Aquapark
Koňská stezka
Rekreační oblast
Lázně
Památky a muzea vybrat: vše / nic
Synagoga
Mešita
Drobné památky
Radnice
Pevnost, opevnění
Rychta
Panský dvůr
Hrádek
Boží muka
Socha
Kašna
Lapidárium
Hradby
Hřbitov
Chrám
Dům, budova
Statek
Rotunda
Hradiště
Skanzen
Tvrz
Zámeček
Hřebčín
Farma
Letohrad
Salaš, koliba
Měšťanský dům
Památník
Kostel
Bouda
Muzeum
Chata
Kříž
Pomník
Klášter
Kaple
Trosky
Zřícenina
Zámek
Hrad
Ostatní vybrat: vše / nic
Prima Port
Babyfriendly
Bivak
WebKamera
Infocentrum
Nordic walking point
Turistická známka
Hraniční přechod
Ostatní
Zajímavost
Města, obce, vesnice vybrat: vše / nic
Hlavní město
Městečko
Město
Městská část
Městys
Místní část
Náměstí
Osada
Přístav
Samota
Ulice
Vesnice
Technické zajímavosti vybrat: vše / nic
Důl, štola, šachta
Elektrárna
Jez
Lanovka
Mlýn
Most
Přehrada
Rozhledna
Technická památka
Zvonice
Výletní místa a parky vybrat: vše / nic
CHKO
Chodník, naučná stezka
Národní park
Odpočinkové místo
Orientační bod
Poutní místo
Rezervace
Rozcestí
Turistická trasa
Turistické destinace
Vyhlídka
Výletní místo
ZOO a botanické zahrady vybrat: vše / nic
Arboretum
Botanická zahrada
ZOO
Trasy všechny kategorie / nevybrat nic
 › 
Typ vybrat: vše / nic
Balónem
Golf
Pěší trasa
Cyklotrasa
In line brusle
Běžky
Po vodě
Ski areál
Běžecká trasa
Autem
Náročnost vybrat: vše / nic
Malá náročnost
Střední náročnost
Velká náročnost
Druh vybrat: vše / nic
Video trasa
Cestopisy všechny kategorie / nevybrat nic
Články redakce všechny kategorie / nevybrat nic
Fotogalerie všechny kategorie / nevybrat nic
zobrazit výsledky

Národní technické muzeum v Praze

Turistické cíle Památky a muzea Muzeum

Expozice národního technického muzea
Expozice národního technického muzea  •  Fotografie (1)  • Foto: petr554

Počátky sbírání technických památek na území Čech souvisí se založením podnikatelské organizace Jednota pro povzbuzení průmyslu v Čechách v roce 1833. V rámci vzdělávacích aktivit Jednoty vznikala postupně sbírka různých strojů a přístrojů, která byla přístupná zájemcům o vzdělání. První soukromé, veřejně přístupné technické muzeum založil Vojta Náprstek ze strojů dovezených převážně z USA a Anglie. Jednalo se ale spíše o nové stroje pro inspiraci domácím výrobcům.

Tip Turistika.cz: Program nedaleko ležícího Zemědělského muzea v Praze

Novinky 2011:

18. 7. 2011 – vstup od 15 do 18 hodin do dopravní haly zdarma!

V pondělí 18. července NTM oslaví 120. výročí první elektrické dráhy v Praze. Pro návštěvníky bude připraven vstup od 15 do 18 hodin do dopravní haly zdarma! Po 18 hodině v kinosále NTM budou probíhat tématické přednášky. Jste srdečně zváni!

V roce 1891, v souvislosti s Jubilejní výstavou, se objevily snahy ponechat část exponátů výstavy ve stálých expozicích. Tato myšlenka ještě nebyla realizována. Vznik vídeňského technického muzea na začátku 20. století ale tyto snahy urychlil. V roce 1907 vznikl přípravný výbor a 5. července 1908 proběhla zakládací schůze spolku Technické muzeum království českého. Vznik muzea souvisel i s další velkou průmyslovou výstavou v roce 1908. Část exponátů spolu se sbírkami Jednoty pro povzbuzení průmyslu se staly základem sbírek. První expozice byla otevřena ve Schwarzemberském paláci na Hradčanech 28. září 1910.

Nová budova muzea byla plánována už od 20. let 20. století. Architektonická soutěž však byla vypsána až ve 30. letech a stavba podle vítězného projektu (autor: Milam Babuška) proběhla v letech 1938 - 1941.

Budova byla pro muzejní účely využita až po válce. První expozice byly zpřístupněny v roce 1947. 1. března 1951 bylo muzeum zestátněno (předtím stále bylo ve vlastnictví zakládajícího spolku). Expozice byly dále rozšiřovány - především o expozici hornictví v letech 1952-1953. V roce 1995 byla z důvodu neutěšeného stavu budovy provedena částečná rekonstrukce. V roce 2007 začala celková rekonstrukce budovy i expozic.

V polovině února po více než čtyřleté rekonstrukci otevírá své zbrusu nové expozice Národní technické muzeum v Praze. Kromě dopravní haly s řadou vzácných exponátů budou k vidění i předměty, které dosud nebyly vystaveny. Zdá se, že se máme na co těšit!

Novinky v expozici Dopravy

Poutavý historický příběh automobilové, motocyklové, cyklistické, letecké a lodní Dopravy v českých zemích představí rozsáhlá expozice, umístěná opět v hlavní muzejní dvoraně se třemi galeriemi, 70 m dlouhé, 25 m široké a 14 m Vysoké. Chybět nebudou ani menší expozice vývoje hasičské techniky a železniční Dopravy, i když některé exponáty tu už budete hledat marně – například obrovské lokomotivy, které se přesunou do chystaného železničního muzea na Masarykově nádraží.

Nablýskané parní krasavice ovšem uvolnily místo jiným vozidlům, na které dřív nezbývalo místo – například koněspřežnou hasičskou stříkačku z roku 1795, vůz Benz Viktoria z roku 1893, první automobil provozovaný na našem území, první automobil vyrobený na našem území roku 1898 NW Präsident nebo první u nás vyrobený závodní automobil NW 12 HP Rennzweier. Chybět samozřejmě nesmí ani muzejní klenot první kategorie, letoun Kašpar JK, systém Blériot z roku 1911, s nímž Jan Kašpar uskutečnil před sto lety první dálkový let u nás.

Příběhy osobností

První návštěvníci vstoupí do interiérů Národního technického muzea 16. února 2011. Tohle datum nebylo vybráno náhodně – o den dříve, patnáctého února, si totiž připomeneme 180. výročí narození českého mecenáše, architekta a stavitele Josefa Hlávky (1831–1908), který se zároveň stal prvním prezidentem České akademie věd a umění. Mimochodem, po Josefu Hlávkovi je pojmenován most přes Vltavu, který spojuje Karlín s Holešovicemi, a mezi ostatními Pražskými mosty drží nezanedbatelný rekord: navzdory všem měnícím se politickým režimům dodnes nese původní jméno.

Příběh svých majitelů připomíná také řada exponátů Národního technického muzea. Těšit se například můžete na jediný dochovaný vůz dvorního salonního vlaku císaře Františka Josefa z roku 1891, automobil značky Tatra 80 z roku 1935, který používal prezident T. G. Masaryk, automobil Tatra 87 z roku 1947, který sloužil cestovatelům Hanzelkovi a Zikmundovi či pancéřovaný vůz Mercedes Benz 540 K z let 1939–1942, užívaný K. H. Frankem.

Staletí lidského důvtipu v několika unikátních expozicích

Při rekonstrukci se samozřejmě proměnily i další muzejní expozice a dostalo se i na obory, pro které dřív nezbývalo místo. Poprvé během více než šedesáti let existence Národního technického muzea tak budete moci obdivovat sbírky architektury, kde se projdete secesní a kubistickou ulicí s dobovou dlažbou a nahlédnete do pracoven architektů 19. a 20. století, vybavených originálním nábytkem. K vidění budou i atraktivní modely mnoha nerealizovaných staveb ze začátku 20. století, například plánovaná dostavba Staroměstské Radnice z roku 1909. Novinkou je také polygrafická expozice, která by měla připomínat

tiskařskou dílnu z přelomu devatenáctého a dvacátého století, stylově vonící tiskařskými barvami s prostorem určeným pro workshopy.

Do expozice Foto kino projdete přes maketu živnostenského fotografického ateliéru z přelomu 19. a 20. století, v expozici astronomie si prohlédnete vzácné astronomické přístroje ze 16. století, s nimiž pracoval Tycho Brahe – ty pocházejí ze sbírky technických přístrojů císaře Rudolfa II.

V polovině února sice nebudou otevřeny všechny prostory, ale na otevření dalších expozic určitě nebudete čekat další čtyři roky. Těšit se můžete například na hnací stroje a motory, sbírky „pomocníků v domácnosti“, příběh Národního technického muzea či znovuotevření makety uhelného a rudného dolu v podzemí muzea.

Poslední aktualizace: 18.07.2011
Autor příspěvku: davidova
hodnotit kvalitu příspěvku | nahlásit příspěvek redakci
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat
Národní technické muzeum v Praze - Služby, informace
Národní technické muzeum v Praze na mapě
Přidat oblast mezi oblíbené
Vyhledání vlakového spojení
Datum a čas:
Odkud:
Kam:

Příspěvky v okolí Národní technické muzeum v Praze

Do Prahy jsme jeli autem, parkovat se dá přímo u muzea. Parkovné je myslím 15,- Kč/hod., pokud chcete prohlídnout všechny expozice, doporučuji zaplatit tak na 5 hodin. Koho by to zajímalo, tak hned vedle je také z…
Jedeme do hlavního města  naší republiky  podívat se na osobnosti z dnešní i minulé doby. Dopravíme se vlakem z Přerova  a potom  metrem.   Jedeme za krásnou výstavou voskových figurín. …
Botanická zahrada je v Troji nad Zoologickou zahradou a Trojským zámečkem. Nejjednodušší je cestovat metrem - trasa C Nádraží Holešovice a dále autobusem č.…
Městská část
Návrší na levém břehu Vltavy od Holešovic a od Bubenče. Kopec se původně jmenoval Letná, čili Sluneční hora, tedy obrácená k jihu. Národní technické muzeum Dvojice monumentálních budov v individuálně pojatém f…
Pavilon navrhl ing. Vojtěch Krcha, železnou nosnou kostru dodala pražská Kolbenka. Uvnitř pavilonu byla vybudovaná železobetonová válcová stěna se sádrovou vrstvou, na kterou bylo plátno nalepeno. Budova Maroldo…
Stálá expozice Mořský svět byla založena na pražském Výstavišti v roce 2002. Od svého otevření se neustále vyvíjí, přibývají nové druhy živočichů i nové nádrže. V roce 2003 byla expozice rozšířena o korálovou j…
Královská obora Stromovka leží v sousedství holešovického Výstaviště mezi ulicemi Za elektrárnou, Nad Královskou oborou a slepým ramenem Vltavy nazvaným Malá říčka. Její rozloha se v různých dobách měnila, v současnosti se rozkládá asi na 95 ha. Vznikla za Přemysla Otakara II., který ji nechal roku 1266 ohradit jako loveckou oboru a postavil letohrádek. Za husitské doby byla…
Hlavní město
Praha je hlavní a současně největší město České republiky. Leží mírně na sever od středu Čech na řece Vltavě, uvnitř Středočeského kraje, jehož je správním centrem, ale jako samostatný kraj…
Staroměstské náměstí, nejstarší a nejvýznamnější náměstí historické Prahy, se formovalo již od 10. st. jako tržiště na křižovatce evropských obchodních cest. Bývala zde celnice (Ungelt), kde se odedávna proclívalo…
Nejrozsáhlejší městká památková rezervace v České Republice.
Staroměstská radnice vznikla v roce 1338 za vlády Jana Lucemburského. Základem radnice se stal gotický dům k němuž byla roku 1364 přistavěna mohutná věž. Na její jižní stranu pak v roce 1410 přibyl Orloj. Staroměstská radnice je spojena s nejvýznamnějšími událostmi země.
Pražský hrad je největším klenotem hlavního města i celé České republiky. Pražský hrad je národní kulturní památkou a tradičně patří k našim nejnavštěvovanějším památkám. Pražský hrad tvoří rozsáhlý komplex paláco…
Jedna z bran opevnění Starého Města Pražského. V nynější neogotické podobě patří spolu s přilehlým Obecním domem k symbolům hlavního města. Současný vzhled ale pochází až z období let 1878-86, kdy byla přestavěna pod vedením Mockera
Prašná brána stojí na svém místě už od 13. Století. Říkalo se jí Horská (podle Kutné Hory) nebo Odraná, současné jméno má od 18 století, kdy byla využívána jako skladiště střelného prachu. V roce 1757 při pruském obléhání byla hodně poškozena, ale koncem 19. a začátkem 20. století byla opravena. Vnější výzdobu tvoří sochy panovníků , světců, Ježíše Krista, Panny Marie,…
Karlův most je nejstarší pražský most a je to jedna z našich nejvýznamějších památek.
Prostor pozdější Zlaté uličky byl původně součástí opěvnění severní strany Pražského Hradu, vystavěného B. Riedem na konci 15. století. Prostor severního parkánu byl využit ke stavbě skromných obydlí, která jsou…
Pražské Benátky neboli Kampa: Další místečko v Praze, které můžete navštívit ať jste tu jen na návštěvě nebo místní. Tento klidný kout plný zeleně z jedné strany omývaný vodou Vltavy a z druhé strany uměle vytvořenou Čertovkou nalezneme přímo u Karlova mostu a jeho okolí. Ostrov Kampa je opředen mnoha záhadami a nejasnostmi, například ani jeho vznik není jednoznačný. A se…
Jedu vlakem do Prahy, projít centrum a udělat nějaké fotky. V dnešní uspěchané době nemá člověk času nazbyt a tak jsem spojil příjemné s užitečným. Potřeboval jsem zaslat balík dětem na letní tábor, ale z pra…
Městská část
Název nese od roku 1848 podle raně barokního pomníku sv.Václava, původně Koňský trh. Vzniklo při založení Nového Města 1348. 1786-89 na náměstí dřevěné divadlo (Bouda), 1848 sloužena u pomníku sv.Václava mše, po…
Katedrála svatého Víta je největším a nejvýznamnějším pražským chrámem. Kromě bohoslužeb se zde odehrávaly i korunovace českých králů a královen. Je místem uložení ostatků svatých zemských patronů, panovníků, šlechticů a arcibiskupů. Chrám je třetím kostelem stejného zasvěcení na témže místě. Kolem roku 925 zde kníže Václav I. založil románskou rotundu, která byla po roce 1060 přestavěna v trojlodní baziliku se dvěma …
Městská část
Ostrov Kampa byl postupně zvyšován přirozenými náplavami i navážkami, zejména po velkém požáru Malé Strany a Hradčan v r. 1541. Břehy byly pevně zformovány po r. 1600. Na ostrově nejprve vznikaly zahrady a teprve …
Sídlo českých králů v Hlavním městě Praze.
Do roku 1852 zakoupen pozemek bývalé solnice u řetězového mostu, v roce 1862 tu bylo postaveno Prozatimní divadlo pro 990 diváků (V.I.Ullmann), v roce 1868 položen základní kámen k novostavbě podle novorenesančn…
Tipy na výlet
Jedeme na zvířátka do Hlavního města Prahy. Do prahy jede spousta vláčků z celé republiky.  Jedeme poznávat exotická zvířata. Jejich rostomilé mladé a krásnou přírody Trojské zoo.  V celé zoo je spousta stánku na kávu ale taky na jídlo. Nechybí tady ani dětský koutek. Krásné prostředí mezi zvířáty. A PAK VÝLET LANOVKOU. Období  …
Pražská ZOO... Pražská ZOO patří mezi nejlepší a nejvybavenější Zoologické zahrady v České republice. A není ani divu. V ZOO najdeme například koně převalského, adaxy, zubry a mnohé další. ZOO je velmi vhodná na Krásně strá…
Hlavní město
Praha je hlavním a největším městem České republiky. Leží na řece Vltavě, která protéká městem, v délce 30 km. Z Prahy je vzdušnou čarou přibližně stejně daleko k Jaderskému a k Baltskému moři. Praha je…
Pozemní kolejová, vybudovaná v letech 1890-91 u příležitosti Zemské jubilejní výstavy, původní délke 396,5 m, rozchod kolejnic 1 m, původní provoz na principu vodní převahy. Doprava zastavena roku 1914, v roce 1932 prodloužena a elektrifikována, v provozu do roku 1965. Obnovena v letech 1983-85, délke 510 m, doba jízdy 3 min, použito opravené hnací soustrojí z roku 1932.
Botanická zahrada hl. m. Prahy je z pohledu ostatních Botanických zahrad benjamínkem. Svou činnost zahájila v roce 1969, první expozice byly otevřeny v létě 1992. Nemůžeme se chlubit bohatou minulostí, ale zajímav…
Petřínská rozhledna - historie Petřínské rozhlednyPetřínská rozhledna aneb jak to celé začalo. Roku 1889 se 363 členů Klubu českých turistů vypravilo na Světovou výstavu v Paříži. Výprava se pro ně stala nezapomen…
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. další informace