Krátce o židovském osídlení ve Velké Bukovině
Velká Bukovina bývala původně ryzou českou obcí, o níž pochází první zmínka již z roku 1461. V tomto stavu to zůstalo až do 18. století, kdy připadla ves do majetku šlechtického rodu Šporků (1730). Ten ji spolu s celým okolím začal osazovat německy hovořícími osadníky, z nichž část byla právě Židy. Ti se původně živili obchodem a půjčováním peněz, protože nic jiného jim tehdy nebylo povoleno, ale na Šporkových panstvích si mohli více oddychnout než jinde. Zde nebyl takový antisemitismus jako v ostatních částech království Českého, neboť Šporkové byli v mnohém pokrokoví a umírnění, navíc si dokázali spočítat, co jim může nebo nemůže být ku prospěchu. A proč tedy nevyužít peníze židovských rodin?
Vydělaly na tom de facto obě strany. Šporkové měli dostatek možností, kde získat potřebné finance pro své projekty a Židé si mohli pod jejich ochranou žít v klidu a míru. Některé zdroje však hovoří o tom, že s nápadem osadit Velkou Bukovinu Židy nepřišli Šporkové, nýbrž císař Josef II. První zmínky o Židech na Velké Bukovině pocházejí z 1. poloviny 18. století, ale můžeme vycházet z toho, že se zde začali pravidelně usazovat již krátce po získání této vsi Šporky. Některé zdroje kladou počátek židovského osídlení již do roku 1680, a tudíž ještě před Šporky. V 1. polovině 19. století tu již bylo 18 židovských rodin, jejichž domy se nacházely podél silnice ke Střeziměřicím. Od toho se začalo těmto místům říkat "Židovská ulice" a již počátkem 19. století obsahovala 10 roubených domů a synagogu s rituální lázní (mikví).
Ohledně doby vzniku zdejší synagogy se prameny rozcházejí, protože v jedněch se hovoří o roce 1828 a druhé přicházejí až s následujícím rokem. Buďto měli zdejší Židé svoji modlitebnu zpočátku jinde nebo byla stavba synagogy zahájena již uvedeného roku 1828, ale dokončena až o rok později, a tak vznikly výše zmíněné nesrovnalosti. S jistotou však víme, že synagoga s čp. 54 existovala v roce 1829 a v tomto objektu se nacházela rovněž pekárna. To z toho důvodu, aby byla místní židovská komunita soběstačná. Vždyť v jednom z domů v severní části Židovské ulice (něm. Judengasse) byla košer jatka, v dalších se tkalo a prodávalo textilní zboží a tak bychom mohli pokračovat. Dá se říci, že tamní Židé si opravdu vystačili sami, což však mnohdy bylo trnem v oku jejich křesťanským sousedům, ale nikdy zde nedošlo k nějakým větším rozporům. Oba tyto živly se dokázaly respektovat a žít vedle sebe v míru a pokoji, na což dohlížela též hrabata z Kuksu, jež nedala možnost vzniku nějakých půtek, neboť hospodářství panství vzkvétá vždy, když je v něm klid a pořádek.
Velkobukovinští Židé si dokázali pro své děti získat též vlastního učitele. Nejprve zde učili Josef Sommer a David Sommer, po nichž nastoupil Abraham Adler, který mohl od roku 1856 vyučovat i jiné předměty než náboženství. Tím vznikla v Bukovině privátní škola, i když školní plat se nadále odváděl do Chvalkovic, k nimž byla obec oficiálně přiškolena. Zdejších Židů si tehdy všimla při svém pobytu i Božena Němcová, jež měla údajně zavítat i do zdejší "zahrady života". V roce 1862 vznikl jako součást náboženské obce též Židovský modlitební spolek ve Dvoře Králové nad Labem, z něhož se později stala samostatná židovská náboženská obec, jež si roku 1890 vystavěla i vlastní synagogu.
Moderní doba a postupná industrializace okolních měst a obcí přispěla k postupnému odchodu zdejších Židů jinam, protože postupně zanikla i různá dosavadní omezení a ti se konečně mohli realizovat po svém. Poslední bohoslužby proběhly ve zdejší synagoze kolem roku 1906, neboť po tomto roce nejsou o nich žádné zprávy. Nepřímým důkazem může být také to, že již roku 1910 byla synagoga částečně zbořena. Do dnešní doby z ní zůstaly pouze přízemní obvodové zdi, ohraničující nově vzniklý dvorek. Při přestavbě domu v roce 1989 zanikla též dvojice žulových portálů, na nichž byly vytesány citáty ze Starého zákona. Roku 1908 tak žilo ve Velké Bukovině 8 Židů a v roce 1930 pouzí 2 Židé.
Jedinou, v původní podobě dochovanou památkou na zdejší židovské osídlení, je tudíž místní hřbitov. Můžeme uvažovat, proč tomu tak je, zda jeho umístěním v polích mezi Velkou Bukovinou a její částí, které se říká Kopaniny, nebo jestli místní Němci nebyli tak zapřísáhlými nacisty jako jinde v okolí a toto pohřebiště jim v ničem nevadilo. Nejspíše šlo o kombinaci obojího, protože mnoho zdejších Němců bylo velmi religiózně zaměřených, a tak neměli vůli něco ničit, natož když se zde nacházely lidské ostatky, na takové věci prostě neměla většina z nich žaludek, i když doba byla taková, jaká byla.
První zprávy o existenci tohoto pohřebiště máme z roku 1731. Postupem času však kapacitně nestačilo, a tak došlo k jeho rozšíření. Zprávy o tom se nám nedochovaly, ale v indikační skice stabilního katastru z roku 1840 od adjunkta 2. třídy Josepha Wiedermanna a geometra 4. třídy Antona Richlyho ještě vidíme, že má hřbitov poloviční rozlohu oproti dnešku (1 079 m2), a tak můžeme říci, že jeho zvětšení bylo provedeno ve 2. polovině 19. století. Pro ty, jež se hodlají do tohoto mapového díla podívat (https://ags.cuzk.cz/archiv/openmap.html?typ=skicic&idrastru=HRA126018400), připomínám, že hřbitov naleznou na jihu hruškovitého výběžku, jenž byl vklíněn do katastru Malé Bukoviny. Rovněž uvidí to, že existence židovského hřbitova dala místům mezi ním a Velkou Bukovinou nové pojmenování - "U židovského hřbitova" ("beim Judemfriedhof").
Do dnešní doby se zde zachovalo na 182 náhrobních kamenů, z nichž ty nejstarší pocházejí právě z období vzniku hřbitova a ty nejmladší z doby kolem roku 1897, přičemž ty starší jsou neodmyslitelně spojeny s reliéfní výzdobou obecných židovských symbolů, rodinné příslušnosti (Hirch - jelen, Mayzl - myš, Jehuda lev) či povolání zesnulého (krejčí - nůžky, svitek tóry či kniha - rabín, hmoždíř - lékárník). Mladší náhrobky odtud zmizely až po 2. světové válce, takže na jejich zničení nemají podíl odsunutí Němci, nýbrž dosídlování opuštěného území novým obyvatelstvem. Nejspíše tak skončily v různých základech a stavbách po okolí, což se stávalo i jinde, kde probíhala výstavba. Dodejme ještě, že je zde pohřbena řada tehdejších osobností, jež dnes nikomu mnoho neříkají, i když tehdy určovaly chod různých úřadů, továren nebo institucí. Zmiňme např. učitele náboženství jaroměřské židovské obce Osiase Altschula, padlého z bitvy u Dvora Králové nad Labem roku 1866 Avrahama Lewyho (na horní části náhrobníku se nachází zkřížený meč se šavlí, aby bylo poznat, že šlo o vojáka), úspěšného obchodníka Šloma Müllera (jeho náhrobek z roku 1870 má na sobě vyobrazenu kotvu s kérykeionem, též známým jako caduceus, atributem boha Herma čili Merkura, což bylo bráno jako symbol obchodu) a byli zde pohřbeni také předci Ludwiga Nettla, známého obchodníka a člena představenstva Židovské náboženské obce v Liberci, který se v roce 1895 vystěhoval s rodinou do USA.
Jako hmotný doklad přítomnosti židovského obyvatelstva na venkově v novověku byl hřbitov 28. února 1964 zapsán do státního seznamu kulturních památek, ale svoji ochranu získal již předtím, což můžeme zjistit z článku "Věstníku Židovské obce náboženské v Praze" z 1. prosince 1950:
"HRADEC KRÁLOVÉ
Naše židovská náboženská obec dostala nedávno dopis jistého nežidovského občana z Jaroměře, v němž píše o své návštěvě na židovském hřbitově ve Velké Bukovině u Dvora Králové nad Labem, o kterém slyšel vyprávět, že jde o hřbitov památkový. Píše nám dále, že i zbytky někdejší synagogy ve Velké Bukovině zůstaly zachovány, ačkoliv toto místo v době okupace patřilo již k sudetskému území, kde většinou všechny synagogy byly zničeny. Pisatel, jenž zdůrazňuje, že sám je bez vyznání, přimlouvá se za to, aby tato historická památka obce Velké Bukoviny nezmizela a vybízí nás, abychom působili k jejímu zachování.
Zjistili jsme, že hřbitov i trosky někdejší synagogy jsou pod ochranou státního památkového úřadu v Praze, čímž je dána záruka, že tyto pamětihodnosti zůstanou zachovány.
Hřbitov ve Velké Bukovině je historický hřbitůvek, celý zarostlý, působí dojmem, jakoby celá ta příroda patřila těm starým náhrobním kamenům.
R. Z."
Ještě v roce 1988 však J. Roubíček napsal: "Je nutné provést celkovou opravu ohradní zdi (kvádříky jsou ve většině případech na místě) a obnovit podle dokumentace vchod do hřbitova. Doporučuji především zemní úpravu a postavení pomníků. Hřbitov je naprosto neudržován." To se změnilo až v polistopadovém období, kdy byl postupně upravován. Více se o tomto hřbitově dá dozvědět na webu památkářů: https://pamatkovykatalog.cz/zidovsky-hrbitov-13464219 nebo na této straně: http://bohemiaorientalis.cz/zidovsky-hrbitov-ve-velke-bukovine/. O tomto pohřebišti se zmínil rovněž Jaroslav Achab Haidler ve své knize "Židovské hřbitovy a pohřbívání". Na závěr musím ještě zmínit legendu o tom, že sem měli přijít Židé z Bukoviny, historického území, dnes rozděleného mezi Rumunsko a Ukrajinu.
Vydělaly na tom de facto obě strany. Šporkové měli dostatek možností, kde získat potřebné finance pro své projekty a Židé si mohli pod jejich ochranou žít v klidu a míru. Některé zdroje však hovoří o tom, že s nápadem osadit Velkou Bukovinu Židy nepřišli Šporkové, nýbrž císař Josef II. První zmínky o Židech na Velké Bukovině pocházejí z 1. poloviny 18. století, ale můžeme vycházet z toho, že se zde začali pravidelně usazovat již krátce po získání této vsi Šporky. Některé zdroje kladou počátek židovského osídlení již do roku 1680, a tudíž ještě před Šporky. V 1. polovině 19. století tu již bylo 18 židovských rodin, jejichž domy se nacházely podél silnice ke Střeziměřicím. Od toho se začalo těmto místům říkat "Židovská ulice" a již počátkem 19. století obsahovala 10 roubených domů a synagogu s rituální lázní (mikví).
Ohledně doby vzniku zdejší synagogy se prameny rozcházejí, protože v jedněch se hovoří o roce 1828 a druhé přicházejí až s následujícím rokem. Buďto měli zdejší Židé svoji modlitebnu zpočátku jinde nebo byla stavba synagogy zahájena již uvedeného roku 1828, ale dokončena až o rok později, a tak vznikly výše zmíněné nesrovnalosti. S jistotou však víme, že synagoga s čp. 54 existovala v roce 1829 a v tomto objektu se nacházela rovněž pekárna. To z toho důvodu, aby byla místní židovská komunita soběstačná. Vždyť v jednom z domů v severní části Židovské ulice (něm. Judengasse) byla košer jatka, v dalších se tkalo a prodávalo textilní zboží a tak bychom mohli pokračovat. Dá se říci, že tamní Židé si opravdu vystačili sami, což však mnohdy bylo trnem v oku jejich křesťanským sousedům, ale nikdy zde nedošlo k nějakým větším rozporům. Oba tyto živly se dokázaly respektovat a žít vedle sebe v míru a pokoji, na což dohlížela též hrabata z Kuksu, jež nedala možnost vzniku nějakých půtek, neboť hospodářství panství vzkvétá vždy, když je v něm klid a pořádek.
Velkobukovinští Židé si dokázali pro své děti získat též vlastního učitele. Nejprve zde učili Josef Sommer a David Sommer, po nichž nastoupil Abraham Adler, který mohl od roku 1856 vyučovat i jiné předměty než náboženství. Tím vznikla v Bukovině privátní škola, i když školní plat se nadále odváděl do Chvalkovic, k nimž byla obec oficiálně přiškolena. Zdejších Židů si tehdy všimla při svém pobytu i Božena Němcová, jež měla údajně zavítat i do zdejší "zahrady života". V roce 1862 vznikl jako součást náboženské obce též Židovský modlitební spolek ve Dvoře Králové nad Labem, z něhož se později stala samostatná židovská náboženská obec, jež si roku 1890 vystavěla i vlastní synagogu.
Moderní doba a postupná industrializace okolních měst a obcí přispěla k postupnému odchodu zdejších Židů jinam, protože postupně zanikla i různá dosavadní omezení a ti se konečně mohli realizovat po svém. Poslední bohoslužby proběhly ve zdejší synagoze kolem roku 1906, neboť po tomto roce nejsou o nich žádné zprávy. Nepřímým důkazem může být také to, že již roku 1910 byla synagoga částečně zbořena. Do dnešní doby z ní zůstaly pouze přízemní obvodové zdi, ohraničující nově vzniklý dvorek. Při přestavbě domu v roce 1989 zanikla též dvojice žulových portálů, na nichž byly vytesány citáty ze Starého zákona. Roku 1908 tak žilo ve Velké Bukovině 8 Židů a v roce 1930 pouzí 2 Židé.
Jedinou, v původní podobě dochovanou památkou na zdejší židovské osídlení, je tudíž místní hřbitov. Můžeme uvažovat, proč tomu tak je, zda jeho umístěním v polích mezi Velkou Bukovinou a její částí, které se říká Kopaniny, nebo jestli místní Němci nebyli tak zapřísáhlými nacisty jako jinde v okolí a toto pohřebiště jim v ničem nevadilo. Nejspíše šlo o kombinaci obojího, protože mnoho zdejších Němců bylo velmi religiózně zaměřených, a tak neměli vůli něco ničit, natož když se zde nacházely lidské ostatky, na takové věci prostě neměla většina z nich žaludek, i když doba byla taková, jaká byla.
První zprávy o existenci tohoto pohřebiště máme z roku 1731. Postupem času však kapacitně nestačilo, a tak došlo k jeho rozšíření. Zprávy o tom se nám nedochovaly, ale v indikační skice stabilního katastru z roku 1840 od adjunkta 2. třídy Josepha Wiedermanna a geometra 4. třídy Antona Richlyho ještě vidíme, že má hřbitov poloviční rozlohu oproti dnešku (1 079 m2), a tak můžeme říci, že jeho zvětšení bylo provedeno ve 2. polovině 19. století. Pro ty, jež se hodlají do tohoto mapového díla podívat (https://ags.cuzk.cz/archiv/openmap.html?typ=skicic&idrastru=HRA126018400), připomínám, že hřbitov naleznou na jihu hruškovitého výběžku, jenž byl vklíněn do katastru Malé Bukoviny. Rovněž uvidí to, že existence židovského hřbitova dala místům mezi ním a Velkou Bukovinou nové pojmenování - "U židovského hřbitova" ("beim Judemfriedhof").
Do dnešní doby se zde zachovalo na 182 náhrobních kamenů, z nichž ty nejstarší pocházejí právě z období vzniku hřbitova a ty nejmladší z doby kolem roku 1897, přičemž ty starší jsou neodmyslitelně spojeny s reliéfní výzdobou obecných židovských symbolů, rodinné příslušnosti (Hirch - jelen, Mayzl - myš, Jehuda lev) či povolání zesnulého (krejčí - nůžky, svitek tóry či kniha - rabín, hmoždíř - lékárník). Mladší náhrobky odtud zmizely až po 2. světové válce, takže na jejich zničení nemají podíl odsunutí Němci, nýbrž dosídlování opuštěného území novým obyvatelstvem. Nejspíše tak skončily v různých základech a stavbách po okolí, což se stávalo i jinde, kde probíhala výstavba. Dodejme ještě, že je zde pohřbena řada tehdejších osobností, jež dnes nikomu mnoho neříkají, i když tehdy určovaly chod různých úřadů, továren nebo institucí. Zmiňme např. učitele náboženství jaroměřské židovské obce Osiase Altschula, padlého z bitvy u Dvora Králové nad Labem roku 1866 Avrahama Lewyho (na horní části náhrobníku se nachází zkřížený meč se šavlí, aby bylo poznat, že šlo o vojáka), úspěšného obchodníka Šloma Müllera (jeho náhrobek z roku 1870 má na sobě vyobrazenu kotvu s kérykeionem, též známým jako caduceus, atributem boha Herma čili Merkura, což bylo bráno jako symbol obchodu) a byli zde pohřbeni také předci Ludwiga Nettla, známého obchodníka a člena představenstva Židovské náboženské obce v Liberci, který se v roce 1895 vystěhoval s rodinou do USA.
Jako hmotný doklad přítomnosti židovského obyvatelstva na venkově v novověku byl hřbitov 28. února 1964 zapsán do státního seznamu kulturních památek, ale svoji ochranu získal již předtím, což můžeme zjistit z článku "Věstníku Židovské obce náboženské v Praze" z 1. prosince 1950:
"HRADEC KRÁLOVÉ
Naše židovská náboženská obec dostala nedávno dopis jistého nežidovského občana z Jaroměře, v němž píše o své návštěvě na židovském hřbitově ve Velké Bukovině u Dvora Králové nad Labem, o kterém slyšel vyprávět, že jde o hřbitov památkový. Píše nám dále, že i zbytky někdejší synagogy ve Velké Bukovině zůstaly zachovány, ačkoliv toto místo v době okupace patřilo již k sudetskému území, kde většinou všechny synagogy byly zničeny. Pisatel, jenž zdůrazňuje, že sám je bez vyznání, přimlouvá se za to, aby tato historická památka obce Velké Bukoviny nezmizela a vybízí nás, abychom působili k jejímu zachování.
Zjistili jsme, že hřbitov i trosky někdejší synagogy jsou pod ochranou státního památkového úřadu v Praze, čímž je dána záruka, že tyto pamětihodnosti zůstanou zachovány.
Hřbitov ve Velké Bukovině je historický hřbitůvek, celý zarostlý, působí dojmem, jakoby celá ta příroda patřila těm starým náhrobním kamenům.
R. Z."
Ještě v roce 1988 však J. Roubíček napsal: "Je nutné provést celkovou opravu ohradní zdi (kvádříky jsou ve většině případech na místě) a obnovit podle dokumentace vchod do hřbitova. Doporučuji především zemní úpravu a postavení pomníků. Hřbitov je naprosto neudržován." To se změnilo až v polistopadovém období, kdy byl postupně upravován. Více se o tomto hřbitově dá dozvědět na webu památkářů: https://pamatkovykatalog.cz/zidovsky-hrbitov-13464219 nebo na této straně: http://bohemiaorientalis.cz/zidovsky-hrbitov-ve-velke-bukovine/. O tomto pohřebišti se zmínil rovněž Jaroslav Achab Haidler ve své knize "Židovské hřbitovy a pohřbívání". Na závěr musím ještě zmínit legendu o tom, že sem měli přijít Židé z Bukoviny, historického území, dnes rozděleného mezi Rumunsko a Ukrajinu.
GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor
(50.422, 15.953)
Poslední aktualizace: 6.8.2025
Vyhledání vlakového spojení na výlet
Byl jsem zde!
Zapamatovat
Chvalkovice
Vyhledání vlakového spojení
Příspěvky z okolí Krátce o židovském osídlení ve Velké Bukovině
Velká Bukovina - Židovský hřbitov
Hřbitov
O počátcích židovského osídlení ve Velké Bukovině nejsou dochované záznamy, patrně se ustavilo někdy v průběhu 18. století. Ve vsi vzniklo malé ghetto, tzv. Židovská ulička. V té byla dok…
0.3km
více »
Chvalkovice - kostel sv. Jiljí
Kostel
Historie chvalkovického kostela sv. Jiljí sahá do období gotiky, kdy byl založen Berkou z Dubé v r. 1304 (dle dochovaného vytesaného nápisu). Významná barokní přestavba kostela byla realizována nákladem Ferdinanda Rudolfa Dobřenského v letech 1690 - 1694, v této době se uskutečnila i přístavba Věže v západní části kostela. Další opravy a rekonstrukce se uskutečnily v letech…
1.8km
více »
Běluňka
Potok
Tato říčka, dnes spíše pouze potok, je na svém horním toku nazývána rovněž jako Černý potok. Toto pojmenování pochází od toho, že si zdejší české obyvatelstvo počeštilo její německý název „Schwarzbach“. Její tok j…
2km
více »
Chvalkovice - socha sv. Jana Nepomuckého
Socha
Socha sv. Jana Nepomuckého, která dnes zdobí prostor u přepadu Koupaliště pod zámkem, byla na současné místo přenesena v r. 1932 z pravého břehu potoka u mostu. Plastika, jejíž autor není znám, pochází z 1. poloviny 18. století.
2.1km
více »
Chvalkovice
Vesnice
Obec Chvalkovice se rozkládá severním směrem od města Jaroměř. Obcí protéká říčka Beluňka a na jejím toku je ve středu obce vybudován rybník. Ve východní části obce stojí na vyvýšenině nad rybníkem budova zámku.…
2.1km
více »
turistické rozcestí Chvalkovice - u koupaliště
Rozcestí
Turistický rozcestník, který se nachází v centru Chvalkovic pod koupalištěm, ukazuje turistům cestu do dvou směrů. Po červené značce ve směru Kuks, Kohoutov - Větrník, Česká Skalice, Podhradí a po značce modré ve …
2.1km
více »
Chvalkovice - Hořičky a údolím Běluňky zpět
Trasa
Snad každému turistovi se občas stane, že nemá možnost nebo náladu zdolávat túry, na které je zvyklý. Rád v tom případě vezme zavděk i nenáročnou procházkou kdekoliv v přírodě, hlavně pryč o…
2.1km
více »
Chvalkovice - pomník obětem 1. sv. války
Pomník
Chvalkovický pomník obětem 1. sv. války se nachází na okraji Koupaliště pod zámkem, umístěn je na zdobné stěně z pískovcových kvádrů. Uprostřed stěny je umístěna „fontánka“ ve tvaru lví hlavy nad malou kašnou. Zda…
2.2km
více »
Soutěž 1
bod
www.turistikaprozivot.cz
Chvalkovice - zámek
Zámeček
Zámek v Chvalkovicích je dominantou této hezké obce, která se nachází na rozhraní Podkrkonoší a Náchodska. Historie zámku, resp. tehdy tvrze spadá do 14. století, prvními doloženými majiteli jsou páni z Chvalkovic. V roce 1768, kdy tvrz patřila rodu Dobřenských, byla Ferdinandem Rudolfem Dobřenským tvrz přestavěna na zámek s vysokou věží. V dalších letech prodělal zámek…
2.2km
více »
turistické rozcestí Chvalkovice - bus
Rozcestí
Turistický rozcestník, který se nachází ve východní části Chvalkovic u autobusové zastávky, ukazuje turistům cestu do dvou směrů. Po červené značce ve směru Kuks, Kohoutov - Větrník, Česká Skalice, Podhradí a po značce modré ve směru Jaroměř (severní okraj) - Hořičky, Rýzmburk, Žernov.
2.2km
více »
Vlčkovice v Podkrkonoší - kostel sv. Josefa
Kostel
Původně prastará německá obec Vlčkovice v Podkrkonoší vznikla za vlády Otakara II. při osidlování českého pohraničí německými sedláky. Podle jména vůdce osadníků Wolfa získala obec pravděpodobně i svůj název. V ro…
2.3km
více »
Chvalkovice - socha sv. Linharta
Socha
Při levé straně silnice z Chvalkovic na Újezdec se nachází zajímavá socha. Jedná se o sochu sv. Linharta stojící na podstavci, na kterém je znak Dobřenských z Dobřeni. Při pohledu na sochu si všimneme, že u levé nohy má postavenu knihu a v levé ruce drží berlu. Podstavec sochy je datován rokem 1791, socha samotná je však mladší, pochází zřejmě z 1. poloviny 18. století. Zub…
2.4km
více »
Chvalkovice - socha sv. Vincence a starý rozcestník
Drobné památky
Barokní socha sv. Vincence a starý směrník (pyrám) se nachází v křižovatce cest na Miskolezy a Jaroměř. Socha sv. Vincence, která je v životní velikosti pochází z roku 1730. Směrník (pyrám) je z poloviny 19. století. Dodnes jsou dochovány nápisy „Cesta do Skalice - nach Skalitz“ a „Cesta do Jaroměře - nach Jaroměr“
2.5km
více »
Svinišťany - sloup se sochou sv. Panny Marie
Socha
Při příjezdu do Svinišťan, ve směru od Jaroměře, upoutá naši pozornost výrazný pískovcový sloup se sochou sv. Panny Marie. Podstavec pod sloupem je zdoben reliéfy sv. Rozálie a sv. Šebestiána. Celek doplňují erby Dobřenských z Dobřenic a erb paní Bořinky Dobřenské rozené ze Lhoty. Sloup, který je dílem neznámého autora byl postaven v roce 1684 z podnětu Ferdinanda Rudolfa…
4km
více »
Kuks
Městečko
Kuks leží ve Východních Čechách, jihovýchodním směrem od Dvora Králové. Kuks se rozkládá v pěkné krajině Podkrkonoší. Městečkem protéká řeka Labe. Nedaleko jihozápadního okraje města je les. V severním okraji to…
4.7km
více »
Kuks, Braunův Betlém a zámek
Tipy na výlet
Zámek Kuks a ojedinělou galerii soch Matyáše Bernarda Brauna v přírodě, zvanou Braunův betlém, najdeme jen kousek od Dvora Králové. Vy, kdož jste stejně šikovní jako naše výprava, si předtím než vyrazíte namažte l…
4.8km
více »
Kuks
Tipy na výlet
Naším cílem je poznání barokního skvostu, který vypadá jako zámek a zámkem není - tedy hospital Kuks. Historie hospitalu spadá do počátku osmnáctého století, kdy nechal hrabě František Antonín Sporck na svém panst…
4.9km
více »
Soutěž 5
bodů
www.turistikaprozivot.cz
Kuks - Hospital
Muzeum
Počátkem osmnáctého století nechal hrabě Sporck na svém panství, u obce Kuks, zbudovat velkolepý areál, který dodnes okouzluje návštěvníky. Kromě proslulých lázní, které patřily k nejslavnějším v tehdejší Evropě, vyrostl v nádherném labském údolí také klášterní Hospital, který ozdobily sochy Ctností a Neřestí z dílny mistra Matyáše Bernarda Brauna. Špitálnímu komplexu, který připomíná zámek, vévodí kostel Kostel Nejsvětě…
5km
více »
Hospital a Zámek Kuks
Tipy na výlet
Obec Kuks se nachází v Podkrkonoší, na hlavním silničním tahu z Hradce Králové do Krkonoš. Je dobře dostupná vlakem i autobusem. Původně si toto honosné sídlo na levém břehu Labe nechal postavit F.A.Špork jako svů…
5km
více »
Hospital Kuks.
Dům, budova
Na prohlídku Kuksu jsme vyjeli ze Dvora Králové na kolech. Cesta vede po 2. Labské cyklostezce přes Žireč do Stanovic. Tady sjedeme k Labi a po krásné…
5km
více »
Barokní Kuks hraběte Šporka
Vesnice
Kuks je malá obec jihovýchodně od města Dvůr Králové na horním toku řeky Labe v malebném Podkrkonoší. Dnes je u nás i v zahraničí Kuks s nedalekou přírodní galerií Betlém proslulý množstvím uměleckých památek z do…
5km
více »
Babiččino údolí
Zajímavost
Babiččino údolí je velice půvabné místo rozprostírající se v údolí řeky Úpy nad vesničkou Ratibořice, ležící nedaleko České Skalice.
Bylo pojmenováno podle známého díla Babička spisovatelky Boženy Němcové, kter…
6.9km
více »
Soutěž 1
bod
www.turistikaprozivot.cz
Viktorčin splav
Jez
Viktorčin splav je dalším symbolem děje, který známe z filmu a knížky Babička. Právě zde měla šílená Viktorka hodit své děťátko do řeky Úpy a pak na toto místo chodit zpívat ukolébavky. Současný splav již není ten…
6.9km
více »
Ratibořice
Zámek
Empírově upravený barokní zámek Ratibořice, známý z díla spisovatelky Boženy Němcové ?Babička?, leží v údolí řeky Úpy, nazvaném Babiččino údolí. Zámek se nachází na Náchodsku v Královéhradeckém kraji, nedaleko m…
7.2km
více »
Česká Skalice
Městečko
Česká Skalice leží v Královehradeckém kraji, severovýchodně od Hradce Králové. Městem prochází železniční trať vedoucí z Hradce Králové přes Českou Skalici a dále do Náchoda. Město je postaveno na …
7.3km
více »
Soutěž 1
bod
www.turistikaprozivot.cz
Braunův betlém
Socha
Braunův betlém, unikátní přírodní galerie, kterou vytvořil mistr Matyáš Bernard Braun, z podnětu hraběte Františka Antonína Šporka, v letech 1718 - 1732.
O výz…
7.5km
více »
Braunův betlém
Tipy na výlet
Naše cesta směřuje do nejvýchodnější části Zvičinského hřbetu, do lesního porostu mezi Dvorem Králové a Kuksem. Jdeme za poznáním úžasné práce mistra Matyáše Bernarda Brauna, který zde v letech 1718 - 1732, na pop…
7.5km
více »
Jaroměř
Město
Jaroměř leží ve Východních Čechách, severním směrem od Hradce Králové. Město najdeme u soutoku řeky Labe a Úpy a nedaleko ústí Metuje do Labe. Východním směrem od Jaroměře se rozkládá Vodní nádrž Rozkoš. U severní…
8.1km
více »
Soutěž 5
bodů
www.turistikaprozivot.cz
ZOO - Dvůr Králové
ZOO
ZOO nabízí klasickou zahradu se všemi pavilony a s více než 2.400 zvířaty po celou otevírací dobu, velké letní výběhy osazené africkými kopytníky a ptáky a Africké safari, kde návštěvníci…
11.7km
více »





