Loading...

Cogolo - kostel sv. Filipa a Jakuba (Chiesa di San Filippo e San Giacomo)

Turistické cíle Památky a muzea Kostel

Nejvýraznější a nejcennější památkou italského městečka Cogolo, ležícího pod horskými velikány v údolí Val di Peio, je bezesporu pozoruhodný kostel svatých Filipa a Jakuba, který „obklopují“ vysoká zvonice a hřbitov s kaplí sv. Antonína. Díky tomu působí dojmem uzavřeného církevního komplexu. Tento kostel patří mezi nejstarší stavby svého druhu v celé „spádové“ oblasti děkanství Ossana; předpokládá se totiž, že se jeho historie začíná psát již někdy v průběhu 13. století. Na severní stěně kostela si však můžeme přečíst, že byl přestavěn již v roce 1322 a následně také roku 1400. Místním se stavební práce na kostele evidentně zalíbily, a tak k dalšímu rozšíření gogolského svatostánku došlo o pouhých padesát let později. V každém případě je dnes kostel – i při nepříliš podrobném pohledu – celkem zajímavým asymetrickým „slepencem“, který ještě v roce 1970 doplnila nová křtitelnice.

Kostel byl pak – i s třemi novými oltáři - v roce 1497 nově vysvěcen, což jej „postihlo“ i roku 1558. Hlavní zásluhu na tehdejší stavební činnosti měli zřejmě kameničtí a zedničtí mistři Adamo a Giacomo da Laino D’Intelvi. Jejich značka a nápis s letopočtem 1588 nám prozrazuje, kdy byl kostel zaklenut. Roku 1616 mohli zdejší věřící ocenit vyčištěné a opravené fresky a v roce 1672 byl kostel opět částečně rozšířen (v této souvislosti si - i když zvenku je to patrné - snad ani nedokážeme představit, jak musel být původně kostelík malý). Na počátku roku 1800 byl kostel vážně poškozen při požáru a zachránila jej jen pomoc řádových bratří, kteří na opravu chrámu věnovali veškerý svůj majetek. Další obnova venkovní i vnitřní freskové výzdoby zde proběhla v letech 1933 a 1979 až 1980.

Hlavní průčelí kostela je sedlové, členěné pilastry, a v jeho středu se nachází jednoduchý kamenný portál, lemovaný dvěma obdélníkovými okenními otvory. Nad portálem se nachází další okno, tentokrát v podobě kříže. Nedávné průzkumy ukázaly fragmenty fresek, které naznačují, že i tato část fasády byla původně malbami vyzdobena. Sklon střechy jasně ukazuje velikost a polohu lodi oproti polygonálnímu presbytáři. Další část budovy se napojuje na severní straně kostela, vedle štíhlé zvonice, na jejíž severní stěně můžeme vidět zbytky fresky s obrovským Svatým Kryštofem, datovaným do let 1370 až 1380. Tato freska bývá připisována umělci, který v této době putoval mezi Trentem a Veronou a který ve své tvorbě vychází z veleslavného Giotta. Údajně se říká, že kdo se na toto zobrazení světce podívá, nebude po celý den sužován žádnou nemocí. Asi proto je v této oblasti zobrazování sv. Kryštofa v nadživotní velikosti a na viditelném místě – jako jsou venkovní stěny kostelů a zvonic – celkem běžné.

Největší zájem však vzbuzuje severní stěna přístavby, která se nachází v místech, kde měl být původně hřbitov. Je tam také malá svatyně, postavená jako schránka na relikvie z ostatků svatých Filipa, Jakuba, Antonína a Kateřiny, které byly později umístěny v kostele. Tato svatyně byla dříve mylně považována za románskou. Jedná se však zřejmě o lombardskou práci z konce 15. století. Malé architektonické dílko z hnědého kamene ve své podobě spojuje dekorativní vzorce románského i gotického slohu, ale ozývá se zde již také tiché volání paní Renesance. Sloupky „portálu“ jsou zdobeny reliéfem v podobě vinných kmenů , zatímco na archivoltě se nachází stylizované jetelové listy. Freska ve výklenku pochází z konce 15. století a najdeme zde i monogram Krista.

Zbytek severní stěny pokrývá cyklus fresek, který v roce 1643 namaloval Giovanni Angelo Vallorsa z Grosia, syn Cipriana Vallorsy, který je autorem freskové výzdoby kostela Panny Marie v Pellizzanu. Fresky zde tvoří samostatné orámované obrazy, umístěné do dvou řad. V té horní můžeme vidět (zleva) Ukřižovaného Krista s Marií a Janem u paty kříže, Poslední večeři a scénu Bičování Krista. V dolní řadě (opět zleva) se jedná o „nečitelnou“ fresku s andělem, Vzkříšení a velký panel znázorňující Krista a Šimona Cyrenenského na cestě ke Kalvárii. Tuto scénu ještě doplňuje sv. Kateřina (vlevo) a postava jeptišky (vpravo). Zcela vpravo se ještě nachází poslední obraz, představující sv. Barboru s mohutnou věží. Největší panel zachycuje rovněž erby rodů Migazzi a Mayr, které vznik těchto fresek financovali. Pod spodní řadou fresek z I. poloviny 17. století lze vidět ještě fragmenty pásu goticko-renesančních fresek s hlavami světců. Tyto fresky jsou připisovány členům velké malířské rodiny Baschenisů a datovány do konce 15. století.

Interiér filipojakubského kostela je jednolodní, rozdělen do dvou polí, s presbytářem a polygonální apsidou. Na levé stěně lodi byla v roce 1980 obnovena freska, zobrazující epizody ze života sv. Kateřiny. Fresky byly poškozeny při stavebních úpravách kostela i umístěním kazatelny, dnes již odstraněné. Tento freskový cyklus je rovněž dílem někoho z okruhu Baschenisů a také pochází z konce 15. století. Pod ním se však pravděpodobně nachází fresková výzdoba ještě starší. Středověké fresky doplňují malby v imitaci mramoru, které na zrcadlech, sloupech a pilířích vytvořil v roce 1933 malíř Teodoro Fengler. Část interiérových dekorací je však ještě připisována dalšímu umělci a roku 1725. Tím umělcem by měl být malíř Pietro Paolo Dalla Torre Mezzana.

Kostel má celkem tři oltáře. Ten hlavní pochází z roku 1734, je zasvěcen patronům kostela, tedy svatým Filipovi a Jakubovi. Je z mramoru a nacházejí se na něm postranní sochy sv. Jana Nepomuckého a sv. Vincence z Pauly. Klenotem tohoto oltáře – i celého kostela – je zlacená oltářní „stěna“, nahrazující obraz, na které se nachází několik pozdně gotických soch (kolik z nich jsou skutečné originály, autor článku nevypátral, ale například v Commezzaduře je v II. polovině 20. století ukradli všechny). Jedná se o vyřezávané a zlacené dílo Simona Lennera z roku 1629, které je jedním z nejvýznamnějších příkladů kombinace baroka s pozdně gotickými triptychy. Jistou přestavbu této části oltáře uskutečnil v roce 1731 sochař Vigilio Prati z Cles a rekonstrukci v roce 1902 Giuseppe Obletter. Pravý boční oltář byl vyroben z lakovaného dřeva v imitaci mramoru v roce 1608. Jeho autorem je Martino Teófilo Polacco a je zasvěcen sv. Antonínovi Velikému. Třetí oltář býval do roku 1610 zasvěcen sv. Kateřině, poté Panně Marii Růžencové. Je dřevěný, vyřezávané i zlacený … a z uměleckého hlediska shledán jako nezajímavý

Na závěr ještě alespoň pár vět o dalších stavbách, které tvoří kostelní komplex v Cogolu. Hned vedle kostela a starého hřbitova se nachází kaple sv. Antonína (cappella di Sant’Antonio), vysvěcená v roce 1527 jako kaple sv. Lorence a Rocha. Své současné jméno nese od roku 1672, kdy byl vysvěcen oltář věnovaný sv. Antonínovi. Dva sloupy, zazděné v rozích na přední straně, svědčí o tom, že kaple byla původně otevřená (podobně jako kaple sv. Valentýna v Male nebo sv. Rocha v Cusianu). V současné době slouží tato drobná sakrální stavba ke skladování nábytku z fary. Druhou stavbou je pak Loretánská kaple (Cappella di Loreto), připomínající legendu o nálezu Černé Matky Boží v sutinách u Plaza Montina. Kaple je sice poprvé zmiňována až v roce 1732, ale její historie je zřejmě podstatně delší.

Poslední aktualizace: 8.9.2015
Nadmořská výška:
1163 metrů nad mořem
Cogolo - kostel sv. Filipa a Jakuba (Chiesa di San Filippo e San Giacomo) na mapě
Autor: markyz63
Kvalita příspěvku:
hodnotit kvalitu příspěvku | nahlásit příspěvek redakci
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Příspěvky z okolí Cogolo - kostel sv. Filipa a Jakuba (Chiesa di San Filippo e San Giacomo)

Cogolo – srdce údolí Val di Peio
Cogolo – srdce údolí Val di Peio
Městečko
Cogolo je sice jen jednou – byť tou největší - z částí městečka…
0.6km
více »
Lyžařské středisko Pejo 3000.
Lyžařské středisko Pejo 3000.
Ski areál
Další den naší dovolené ve Val Di Sole jsme strávili v tomto malém příjem…
1.9km
více »
Val Di Sole
Val Di Sole
Údolí, dolina
Údolí slunce, jak se výstižně nazývá Val di Sole, nabízí ve svých moderní…
5km
více »
Dolomity Brenta, Val di Sole a velké italské dobrodružství 3 (Monte Spinale, Mt. Vigo a Pejo 3000)
Dolomity Brenta, Val di Sole a velké italské dobrodružství 3 (Monte Spinale, Mt. Vigo a Pejo 3000)
Cestopisy
Přichází další dolomití ráno, s ním pondělí 20.7.2015, a nás čeka…
5.8km
více »
Ossana – hrad sv. Michaela  (Castello San Michele di Ossana)
Ossana – hrad sv. Michaela (Castello San Michele di Ossana)
Hrad
Dominantou malého italského městečka Ossana v oblasti Trentino je…
5.9km
více »
Ossana – kostel sv. Vigilia  (Chiesa di San Vigilio)
Ossana – kostel sv. Vigilia (Chiesa di San Vigilio)
Kostel
Farní kostel San Vigilio je bezesporu jednou z nejzajímavějších s…
6km
více »
Ossana – letovisko mezi údolími Val di Sole a Val di Peio
Ossana – letovisko mezi údolími Val di Sole a Val di Peio
Městečko
Vesnice nebo spíše malé městečko a turistické letovisko Ossana se…
6km
více »
Cusiano – kostel sv. Máří Magdaleny  (Chiesa di S. Maria Maddalena)
Cusiano – kostel sv. Máří Magdaleny (Chiesa di S. Maria Maddalena)
Kostel
Nedaleko městečka Ossana, jehož je vlastně částí, se podél silnic…
6.2km
více »
Pellizzano – kostel Narození Panny Marie  (La Chiesa di Santa Maria)
Pellizzano – kostel Narození Panny Marie (La Chiesa di Santa Maria)
Kostel
Mariánský kostel v podhorské obci Pellizzano je typickou ukázkou …
7.1km
více »
Cyklistické Dolomiti 07/15 pt.2
Cyklistické Dolomiti 07/15 pt.2
Cestopisy
20.7.2015 Ačkoliv tedy přívěs na kola po včerejší srážce vypadá s…
7.2km
více »
VELKÁ VÁLKA VE VAL DI SOLE – Forte Strino (Werk Strino)
VELKÁ VÁLKA VE VAL DI SOLE – Forte Strino (Werk Strino)
Pevnost, opevnění
Valdimír Mišík, potažmo Josef Kainar vzpomíná, jak jeho strýček legionář válčil na Piavě. Nebyl to jen strýček, autorovi tam např. válčil dědeček ovš…
8.6km
více »
Val di Sole, Trentino
Val di Sole, Trentino
Tipy na výlet
 Jedeme do severoitalského Trentina, do Val di Sole (Úd…
9.1km
více »
VELKÁ VÁLKA VE VAL DI SOLE – Forte Mero (Mera)
VELKÁ VÁLKA VE VAL DI SOLE – Forte Mero (Mera)
Pevnost, opevnění
Opevňovací práce v oblasti dnešního Trentina probíhaly od 60. let…
9.6km
více »
Cascate di Saent
Cascate di Saent
Vodopád
Soustava vodopádů a kaskád na horním toku říčky Rabbiés (Torrente = bystřina Rabbiés) v horní části údolí Rabbi zvaném podle kaskád jako údolí Saent …
11.4km
více »
Commezzadura - Piano – kostel sv. Agáty  (Chiesa di Sant´Agata a Piano)
Commezzadura - Piano – kostel sv. Agáty (Chiesa di Sant´Agata a Piano)
Kostel
Téměř přesně na půli cesty mezi městečky Mostizzòlo a Passo Tonal…
11.4km
více »
Dolomity Brenta, Val di Sole a velké italské dobrodružství 1 (Cascate de Saent, Rabbi, Male)
Dolomity Brenta, Val di Sole a velké italské dobrodružství 1 (Cascate de Saent, Rabbi, Male)
Cestopisy
Ještě nikdy se mi nepodařilo vidět Alpy jinak než v dešti a mlze.…
11.8km
více »
Monte Cevedale (Zuffalspitze)
Monte Cevedale (Zuffalspitze)
Štít
Monte Cevedale je sedmým nejvyšším vrcholem tzv. Rétských Alp a t…
11.8km
více »
Lyžování ve středisku Marilleva - Folgarida.
Lyžování ve středisku Marilleva - Folgarida.
Ski areál
Dalším střediskem, které jsme navštívili byla Marilleva - Folgarida.  To …
12.2km
více »
Cyklistické Dolomiti 07/15 pt.1
Cyklistické Dolomiti 07/15 pt.1
Cestopisy
Když mě někdy v únoru potkala na pěší zóně jedna známá…
12.5km
více »
Dolomity Brenta, Val di Sole a velké italské dobrodružství 2 (Passo Tonale, Forte Strino, Ossana)
Dolomity Brenta, Val di Sole a velké italské dobrodružství 2 (Passo Tonale, Forte Strino, Ossana)
Cestopisy
Jestliže první den v italských Dolomitech byl takovým malým…
12.6km
více »
zavřít reklamu