Cestování do Maďarska 2023 Cestovní pojištění  Ubytování Maďarsko  Mapa Maďarska

Rozkládá se po obou stranách toku řeky Dunaj, v Karpatské pánvi. Hlavní město Budapešť bylo po druhé světové válce přestavěno a stalo se významným turistickým centrem s bohatým kulturním životem. Největší jezero střední Evropy Balaton a termální lázně jsou nejatraktivnější cíle domácích i zahraničních turistů. Tip: Kolik stojí dálnice a jak koupit dálniční známku v Maďarsku

Oblíbené destinace a místa
 Aquapark termální koupaliště Lipót     /    Výlet na Balaton a Siofók     /     Zámek Keszthély     /     Hrad Szigliget
Příspěvky z Maďarska od zkušených turistů a cestovatelů  (654)
   Tipy na výlet (26)     Turistické cíle (550)     Trasy (9)     Cestopisy (41)    Fotogalerie (4)

Znovuobjevení Balatonu

Veszprem
Veszprem  •  Fotografie (7)  • Foto: msch30

Maďarsko 2010

2.7.

Veszprem
Veszprem  •  Foto: msch30

Po loňském úspěchu se opět vydáváme, tentokrát společně se švagry, do země našich bývalých sousedů. Ale než překročíme maďarské hranice, zastavíme se u rakouských břehů Neziderského jezera (největší stepní jezero v Evropě). V malém starobylém městečku Rust poobědváme a hlavně provětráme našeho dvouletého Adámka. Střed města, obehnaný hradbami, tvoří malé náměstí s gotickým kostelem a barokními domy. My ovšem, z časových důvodů uděláme jen par fotek a spěcháme zázračnou zkratkou tety Soni do maďarského města Sopron. Na toto středověké město mám krásné vzpomínky z dob mého putování západním Maďarskem na kole. Mé spolucestovatelé lákám k vyhlídce z požární věže na severním konci náměstí Fo ter, toulkám úzkými uličkami starého města, procházce po hradbách a na výbornou zmrzlinu na ulici Var kerulet. Vyplnila se nám pouze ta zmrzlina. Celé náměstí Fo ter a jeho okolí je v rekonstrukci. Do historického centra se po pár marných pokusech nakonec dostáváme, ale odevšud na nás útočí bagry a sbíječky.

Za naši centrálu pro výpravy do Okolí Balatonu jsme si vybrali poklidné městečko Veszprem, které se rozkládá na pěti pahorcích mezi severním a jižním hřebenem Bakoňského lesa, kdysi obávaného území loupežníků. Hlavní dominantou města je Hradní vrch. Tam se ovšem dostaneme až zítra. Po ubytování v příjemném penzionu Peter Pál se jdeme najíst na náměstí Ovaros ter. Jídlo je dobré, ale postrádáme maďarskou kuchyni a hlavně maďarské pivo. Staropramen jsme opravdu nečekali.

3.7.

Koszek
Koszek  •  Foto: msch30

Hned ráno, dokud je ještě snesitelná teplota, začínáme stoupat z již zmíněného Ovaros ter s mnoha krásnými budovami z 18. století, po Var utca k Hradnímu vrchu. Vstupem na dominantu města je brána Hosok Kapuja. Hradní vrch vlastně tvoří jedna ulice s mnoha kostely a převážně barokními domy. Původní hrad ve Veszprému byl roku 1702 během Rákocziovské války Habsburky vyhozen do povětří. Tyto události však otevřeli zlatou éru Veszprému. Tamní biskupové a bohatí měšťané na jeho místě vybudovali hradní město nové a ještě výstavnější. Procházkou se dostáváme až na místo nazvané Na konci světa, kde se nám z hradeb naskytne krásný výhled na město pod námi a hřeben Bakoňského lesa.

Slunce útočí, to znamená, že odpoledne věnujeme maďarským lázním a akvaparkům. Pro dnešní den padne volba na vodní svět ve městečku Ajka. I když, měla tento nápad i většina místních tak si koupání užíváme. Adámek se nemůže vody nabažit. Nakonec nás vyženou až krvelační komáři. Z včerejšího zklamání z nedostatku restaurací s maďarskou kuchyní se k večeři rozhodneme uspořádat piknik na zahradě našeho penzionu. Potraviny (převážně vyhlášené maďarské uzeniny) nakoupíme v nejmenovaném supermarketu a pivem (maďarským) nás zásobuje majitel penzionu. Adam má dostatečný prostor ke svým hrátkám, takže pohoda.

4.7.

Tihany
Tihany  •  Foto: msch30

Stejně jako včera věnujeme dopoledne poznáváním Okolí Balatonu. První naší zastávkou je muzeum Balaca puszta. V naší expedici je totiž archeoložka teta Soňa a návštěvu této římské vily tvrdohlavě vyžaduje. Chvilku nám trvá, než najdeme tu správnou odbočku, ale nakonec vše dobře dopadlo a teta archeoložka je uspokojena. Na závěr prohlídky se však všichni shodneme, že prohlídka obydlí římského velkostatkáře předčila naše očekávání. Kromě zbytků zdiva jsou v muzeu k vidění zachovalé mozaiky, zbytky nástěnných maleb a dobového nádobí. Když připočtu příjemné okolí, musím tetě Soni, za tuto kulturní vložku poděkovat.

Další program je už zase pevně v mojí režii. Po půlhodině jízdy se přesouváme k hradu Kinizsi v městečku Nagyvazscony. Jelikož nám ale právě Adámek usnul, prohlédneme si tento hrad z 15. století jen z venku. Nám to ale nevadí, dnes máme v plánu hrad ještě jeden.

Jedná se o stejnojmennou dominantu města Sumeg. Tato impozantní pevnost se tyčí na 270 metrů vysokém vápencovém kuželu nad městem. Na tento kopec vzpomínám hlavně já, protože právě mě připadla povinnost za hradby dostat i kočárek s Adámkem. Pří výstupu jsem nemohl nepomyslet pocity útočících zbrojnošů. Hrad Sumeg je největším hradem v celém Zadunají a tak přitahuje různé kulturní akce. My jsme měli štěstí na vystoupení historických tanečnic. Dokonce nám ochotně zapózovali i s Adámkem.

Hevíz
Hevíz  •  Foto: msch30

K obědu jsme využili stánků pod hradem a konečně ochutnáváme místní krmi. Ono jde spíše o zákusek, ale v tomto parnu není na maso moc pomyšlení. Objednali jsme si palačinku plněnou směsí ořechů zalitou čokoládou. Byla to sice kalorická bomba, ale móóóc dobrá.

Odpoledne je tradičně řešeno koupáním. Dnes jsme si zajeli do lázeňského města Hevíz. Právě zde se nachází největší evropské termální jezero Gyógy – tó. Jezero se nachází na ploše 5 hektarů uprostřed lesoparku a po většinu roku je pokryto růžovími a bílými lekníny. Napájí ho pramen, vyvěrající z kráteru asi 40 metrů pod povrchem, který chrlí přibližně 80 miliónů litrů horké vody denně, takže se voda za zhruba 48 hodin kompletně vymění.

Dětem není koupání v jezeře doporučeno, a proto první moje kroky míří s Adámkem k dětskému bazénu. Napřažené ručičce a výkřiků „voda, tam“ se nedá odolat. Nakonec se vystřídáme všichni a zbyla i trošku času na návštěvu welnes.

Foto: msch30

Pro návrat do Veszpremu zvolíme sice časové delší a o to hezčí cestu po severním břehu Balatonu. Výhledy na jezero jsou úchvatné. Rušnou balatonskou riviérou bychom ovšem za poklidný Veszprem nevyměnili.

Večeříme společně, ale závěr dne jsme si my chlapy vydobyli pro sebe. Holky odešli uspat Adámka a já s Otou jsme si dopřáli maďarské čepované.

5.7.

Den před odjezdem je snad největší parno z celé balatonské expedice. Plánovanou návštěvu poloostrova Tihany plánujeme co možná nejvíce zkrátit, ale stejně zůstaneme do oběda. Toto historicky nejvýznamnější místo u Balatonu nás hned tak nepustí. Nejprve si sjedeme do přístavu Tihanyi ošplouchnout si nohy v sladkovodním evropském moři a pokračujeme do města Tihany. Prohlídku začínáme na návrší s Opatským kostelem z roku 1754, odkud je krásný výhled na jezero. Odtud se vydáme uličkou původních venkovských obydlí s rákosovými střechami až na protější kopec s křížovou cestou. Dopoledne završíme obědem v restauraci s vyhlídkou na jezero a závěr dne už zase patří vodním radovánkám.

Sumeg
Sumeg  •  Foto: msch30

Lázně Balatonfured, kromě atrakcí luxusního letoviska a sanatoria pro léčbu srdečních chorob, nabízí i obrovský moderní akvapark. Víc nemusím dodávat. Celé odpoledne prakticky trávíme ve vodě. Tolik vodních atrakcí jsem pohromadě ještě neviděl. Ani jsem nestačil vyzkoušet všechny skluzavky a tobogány. Většinu času jsem stejně trávil ve vodě s našim plaváčkem. Dokonce již odmítal brouzdaliště pro mimina a vybaven jen rukávky jsme se odvážili i do dětského bazénu, kde na rozdíl ode mne všechny skluzavky a atrakce vyzkoušel několikrát.

Večer trávím s Lenkou v příjemném prostředí penzionu a věnujeme se skotačícímu se synkovi. Ota se Soňou vrazili na "romantickou večeři" do historického centra.

6.7.

Nastal den odjezdu, který jsme si zpestřili kratičkou zastávkou ve městě Sarvár u hradu čachtické paní a návštěvou města Koszek spojenou s výborným obědem a prohlídkou historického centra s hradem Jurisics z 13. století. Na nádvoří právě probíhalo divadelní představení, tak jsme jen nakoukli a prošli se po okolí a přilehlém náměstí s gotickými a renesančními budovami. Já jsem však neodolal lákadlu fotografií z ptačí perspektivy a vystoupil jsem do Ochozu brány Hrdinů.

Z Koszeku nás na cestě domů zdržela jen povinná, plánovaná zastávka v outletu poblíž rakouského Pandorfu

Závěr:Maďarsko nás nezklamalo ani tentokrát. Milí lidé, historická města, dobrá kuchyně …

Sepsal: Marek Schauer

Poslední aktualizace: 14.7.2010
Autor: msch30

Balatonszemes

Příspěvky z okolí Znovuobjevení Balatonu

Užijte si podzimní dobrodružství na Balatonu!
Na Balatonu, největším jezeře ve střední Evropě, na vás po celý rok čekají skvělé zážitky a nezapomenutelné vzpomínky. V létě láká jezero o rozloze téměř 600 km2 návštěvníky do svých…
Na Balatóne som bol naposledy keď som mal sedem rokov. Pamätám sa niekde na fotku urobenú krátko pred odchodom za účelom možno nejakého identifikačného dokladu. Neviem. Na fotke jasne vidieť moje č…
Rozhodli jsme se smazat rest a vyjet na Balaton. Loni jsme to nějak nestihli. Vyrážíme tedy v pátek kolem poledne ze Světlé přes Mikulov do Rakouska. U Pasohlávek kupujeme burčák, bude veselejší večer. Jedeme mim…
Když se moji přátelé zmínili, že by chtěli jet kolem Balatonu a k Neziderskému jezeru, zbystřil jsem, protože to byla jedna z cest, která mě lákala. Z původního zájmu se nakonec stala…
 Balaton! Jakmile uslyšíme název tohoto největšího jezera střední Evropy, vybaví se nám okamžitě vůně čerstvě smažených langošů, pocítíme příjemně hřejivé paprsky sluníčka v horkém letním…
Balaton 2014 6.7  - 11.7 Cestou z Černé Hory máme naplánovaný třetí a zároveň poslední týden naší dovolené. Jedeme za kamarády na Balaton. Ten jsme si před čtyřmi lety během jednoho víkendu objeli, tak si chceme…
Netradičné sférické prevedenie má vyhliadka na jazero Balaton v Balatonboglári na sopečnom kopčeku nad mestom v nadmorskej výške 165 m.n.m. Názov má Xantus János Gömbkilátó.  „Maďarské atomium“ je inšpirované sláv…
Na neveľkom kopčeku nad Balatonboglárom nájdete viacero zábavných atrakcií, ktoré sú združené pod značkou Kalandpark. Nájdete tu neprehliadnuteľnú guľovú sférickú rozhľadňu, bobovú dráhu, lanový park, detské ihris…
Platan Strand (Platanová pláž) je hodnotená ako jedna z najlepších bezplatných pláží na Balatone. Nájdete tu hneď niekoľko detských ihrísk. Umelecky zaujme predovšetkým drevené folklórne ihrisko z dielne umelca Ko…
Platan Strand (Platanová pláž) v Balatonboglári je dlhodobo hodnotená ako jedna z najlepších bezplatných pláži na Balatone. Na jej návštevu s deťmi si vyhraďte pokojne aj celý deň. Nemusíte sa báť ani úpalu. Naoza…
Malý vodný park nájdete priamo na pláži  (Platan Strand) v Balatonboglári. Výhodou je viacero atrakcií pre menšie deti - vodné ihrisko s tryskami, malý bazénik so šmykľavkou a kamienkový potok. Starších (od výšky …
 Největší jezero střední Evropy a jeho okolí je regionem s unikátními přírodními hodnotami, jehož poklady jsou však všeobecně méně známé. V následujícím článku se pokusíme přiblížit vám toto nejoblíbenější letní letovisko Maďarska.  Legenda vypráví, že neodolatelná krása bohyně Thetis, vládk…
V prostorách budov benediktinského kláštera v Tihány je umístěno muzeum, týkající se historie Maďarska, benediktinského opatství a Balatonu. Muzeum je hojně navštěvováno turisty nejen pro svou historii, ale i krásná umělecká díla. Můžete si na panelech přečíst o h…
V jedné části benediktinského kláštera v Tihány je galerie výtvarného umění. Při naší návštěvě, kromě jiných děl, zde vystavoval maďarský malíř István Czizmadia. Narodil se r. 1954 v Györu a vystudoval Vysokou školu pro učitele, obor zeměpis a výtvarné umění. Od r. 1969 sám maluje a od r. 1975 svá díla pravidelně vystavuje.
Ke konci procházky po městečku Tihány na břehu Balatonu jsem se zastavila v muzeu marcipánu a čokolády, kde je rovněž obchod. Muzeum je umístěno v jednom domku, které tvoří záro…
V Tihány jsem navštívila dvě Infocentra. Jedno je přímo v benediktinském klášteře. Druhé Infocentrum je v malebném kamenném domečku se slaměnou střechou přímo z kopce dolů od kláštera. Kromě informačních letáků a …
      Ve čtvrtek 25.7. 2013 vstávám brzo ráno. Krátce po čtvrté vyrážím autem směr Balaton. Do Balatonfüred k hotelu Blaha Lujza přijíždím asi o půl jedenácté. Auto parkuji na hotelovém parkovišti. Kupuji si snída…
Hegyesd je malinká obec nachádzajúca sa v kraji Vezprém u potoka Eger a má  približne 180 obyvateľov. Neďaleko od obce je zaujímavý špicatý kopec rovnakého názvu ako obec v tvare kužeľa. Ide o bývalu sopku a podľ…
Hrad Sümeg byl vystavěn na vápencovém vrchu (270 m.n.m.), jež se zvedá nad stejnojmenným Městečkem. První zmínky o hradu jsou z roku 1318. V 18. století byl hrad zničen. V 60. letech 20. století byl restaurován a dnes je jedním z největších a nejlépe zachovalých hradů v oblasti severně od Balatonu. V bývalých hradních stájích je Sedlářské muzeum. V areálu hradu je hradní…
Starobylý románsky kostol Avas, respektíve dnes už jeho ruiny, postavili v druhej polovici 13. storočia v maďarskej obci Sziliget ležiacej neďaleko severného brehu jazera Balaton. Obec  má približne 810 obyvateľov…
Szigliget je zřícenina hradu na kopci nad stejnojmenným maďarským městem na břehu Balatonu. Hrad byl postaven kolem roku 1262, v roce 1702 na příkaz Vídeňské válečné rady vyhozen do povětří, v roce 1967 částečně zrekonstruován. Jedná se o dvojhrad, spodní hrad s rondelem sloužil jako hlavní pevnost.
V malebnej krajine nad jazerom Balaton sa týči veľa vulkanických kopcov rôznych tvarov, jeden v sopečne ideálnom kužeľovitom tvare sa nachádza severne nad obcou Szigliget, ktorá je už takmer u pobrežia Balatonu. J…
Jedinečnou raritou nielen v Maďarsku, ale v celej strednej Európe je jazero v jaskyni v meste Tapolca, to sme sa dozvedeli pri návšteve tohto mesta. Jedným z miest, ktoré sme si chceli v meste Tapolca pozrieť bolo…
Námestie republiky sa nachádza na starom trhovisku, kde nechalo mesto postaviť pamätník na počesť svojej historie a mierovej zmluvy Trianonskej. Námestie sa nachádza medzi vstupom do centra mesta a komplexom hotel…
Kto navštívil mesto Tapolca, ležiace asi 12 kilometrov severne nad Balatonom a spravil si v jeho centre prechádzku, pravdepodobne sa mu najviac zapáčila krásna romantická časť okolo Mlynského jazera - Malóm - tó. …
V hoteli Pelion sme strávili jeden oddychový týždeň. Hotel Pelion v maďarskom meste Tapolca sa nachádza nad termálnym prameňom, ktorý je v hĺbke 224 metrov. Vďaka tejto termálnej vode má hotel celkovo päť bazénov…
Město Tapolca leží 12 km od jezera Balaton. Název města je odvozen od slova Topulcha, což je maďarský výraz pro termální vodu.Město proslulo produkcí vína, které bylo vždy vyráběno tradičními metodami. Víno ztohoto regionu je známé po celé Evropě.Jedinečná přítažlivost…
Po třiceti letech, přesně, jsem se vypravila s rodinou k Balatonu. Moc si toho z dřívějška nepamatuji. Snad jen, že tam měli pěkné výšivky na halenkách, dobrou vařenou kukuřici a tráva v kempu byla hodně spálená od sluníčka. Tehdy jsme spali tři v malém stanu, mamka obsadila auto. Seděli jsme u rozkládacího stolu a jedli z ešusů. Prostě idylka osmdesátých let minulého století.…
Den první 10.8. 2008 Vyrazíme k polednímu, užijeme si Slovensko a Západ slunce si vychutnáme už na Balatonu. Alespoň tak jsem si to maloval já. Naivka naivní. Nějaký přibližný…