Louny

Louny leží na řece Ohři východně od města Žatec. Louny se rozkládají ve známé chmelařské oblasti v údolí mezi Českým středohořím a Džbánem. Severním okrajem města protéká řeka Ohře a dále na sever najdeme celou řadu rozlehlých chmelnic.

Tipy na výlety (69)  Lubenec / Zámek Líčkov Ubytování Louny
Turistické cíle (346)  Oldřichův dub   Žatec
Trasy (25) Cestopisy (15) Klášter Dolní Ročov Mapa Louny
Dolní Poohří
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Dolní Poohří

Zámek Líčkov-Galerie malíře Oskara Brázdy a siesta se zámeckou paní...

1.Vstupní rokoková brána zámku
1.Vstupní rokoková brána zámku  •  Fotografie (64)  • Foto: Bruklin

Zámek Líčkov, galerie malíře Oskara Brázdy a siesta se zámeckou paní…

Strašně moc let jsem se toužila podívat na zámek Líčkov a vidět obrazovou galerii Oskara Brázdy. Jenže mě tomu bránila jednak vzdálenost od místa mého tehdejšího bydliště, později zase, když jsem se přestěhovala o trochu blíže, tak zase špatná Doprava do obce, kde se zámek nacházel.

2.Zámek s válcovou věží

Ale to už byl ve mně zaseknutý drápek, který mě nedával pokoje a nutil mě přemýšlet, jak to udělat, abych se do zámku dostala ještě letos a splnila si svoje dávné přání. Neboť léta běží a pohybové ústrojí ať chcete nebo ne, se horší. To, co mohu zdolat ještě letos, nemusím již dokázat další rok. A protože nejsem majitelka dopravního prostředku, musela jsem se spolehnout na veřejnou Dopravu. A tak jsem začala hledat spojení, které sice bylo prachbídné, ale dostat se tam dalo, ale bohužel jen ve všední den. O víkendech, kdy byla jen návštěvní doba zámku, tam žádná Doprava nevedla. A co teď? A tak jsem znovu prostudovala webové stránky zámku Líčkova, abych se ujistila, zda tam není napsána nějaká výjimka. A objevila jsem, že lze návštěvní dobu dohodnout též s majitelkou zámku!

Hurá!!! A telefonní číslo bylo též uvedeno, takže jsem zavolala a pokoušela se o štěstí, zda bych mohla být přijata ve všední den, pro nemožnost Dopravy o víkendu. Velice milý hlas mě řekl do telefonu, že promluví s paní Mařenkou a za týden si mám zavolat. Tou Mařenkou byla míněna paní Brázdová – majitelka zámku, neboť jsem se o ní dočetla, že jí tak místní lidé z obce nazývají a že ji nesmírně milují. Tak a teď jsem se v duchu modlila a doufala, až budu volat za týden, zda dostanu kladnou odpověď. Mezitím jsem zvažovala, když mně návštěvu zámku umožní, že bych mohla vyrozumět moji partu ženských, se kterými vyrážíme na výlety, zda by i ony měly zájem se mnou jet.

3.Bližší záběr

A tak nadešel den „D“. Byla to neděle a já vytáčela s obavou číslo zámku, jakou to odpověď uslyším. Telefon zvedla jiná paní podle hlasu, než se kterou jsem mluvila dříve a když jsem se zeptala, kdo je u telefonu, slyšela jsem…Brázdová. Byla to sama majitelka zámku, o čemž jsem se sama ujistila. Byla do telefonu velice milá, ochotná a vstřícná k mojí prosbě o návštěvu a dokonce mě řekla, že mě bude čekat na zastávce její neteř. No sláva! To bylo daleko více, než jsem si představovala a mohla očekávat!

Takže jsem byla pozvána a celá nažhavená jsem se již nemohla dočkat středy, kdy jsme měly vyrazit z Teplic přes Most a Žatec do Liběšic a dál do Líčkova. Jen to počasí mě dělalo starost, protože skoro stále pršelo. A protože jsme měly jít z Liběšic do Líčkova 2 km, tak jsem se s obavou dívala na tmavou a nevlídnou oblohu, která nevěstila nic dobrého.

Ve středu ráno pršelo, takže bez deštníků se jít nedalo. No buď, jak buď, počasí se objednat nedá, hlavně že se na zámek dostaneme. Ostatní vem čert, třeba ať padají trakaře, už mě to bylo všechno jedno, hlavně že si splním moje dávné přání. Na nádraží se nás sešly čtyři ženy, mělo jich přijít víc, ale asi je odradilo počasí.

4.Budova zámku

Nasedly jsme do vlaku a jely do Mostu. Odtud jsme dál pokračovaly autobusem do Žatce, ze vzdálenější zastávky, neboť zastávka v Mostě byla přesunuta pro opravu mostu. Autobus nám jel až za hodinu, bylo to zdlouhavé cestování, přestupy na sebe nenavazovaly. Po příjezdu do Žatce jsme čekaly další půl hodinu na spoj do Liběšic - Líčkova. Ale jak jsem tak hledala, ze které zastávky pojedeme do Liběšic a zastávku našla a ještě se ujistila žen, které tam seděly, zda odtud skutečně jede autobus tím směrem, přišla ke mně paní s tím, že na nás už čeká. A to byla neteř p.Brázdové. Jak já byla překvapená, že nás již očekávala dokonce už v Žatci. Myslela jsem si, že nás bude čekat teprve v Liběšicích. Jaké milé překvapení se nám dostalo už tímhle přivítáním a to nemluvím o přivítání na zámku p.Brázdovou – když jsme stoupaly nahoru po schodech do 1.patra ke galerii Oskara Brázdy.

Autobus nám zastavil na silnici skoro před zámkem, kde žádná zastávka není, ale to bylo přímluvou paní, která nám přijela naproti, takže ty 2 km, které jsme měly šlapat a kterých jsem se obávala v dešti jsme šlapat nemusely, až teprve nazpátek po prohlídce galerie a zámku.

Musím napsat, že jsem věděla již dopředu, jak vypadá vstupní rokoková zámecká brána podle fotografií, ale když jsem ji spatřila na vlastní oči, to se nedá ani popsat, jaká to byla krása.

Nechci se rozepisovat o historii tohoto objektu, to si každý můžete zadat na netu pod „Zámkem Líčkov“, a vřele bych Vám to doporučovala, je tam dlouhé povídání a stojí za to si ho přečíst, historie tohoto místa má hluboké kořeny.

5.  •  Foto: Bruklin

Jen tak okrajem ale něco dodám. V r.766, tu měla být údajně založená obranná tvrz, v 11.-14.století měla být přestavěna na hrad a na přelomu 16.-17. století zase hrad přestavěn na zámek. Atd, atd, skutečně stojí za to, si historii tohoto místa vyhledat. Já jen dodám, že zámek koupil v r.1925 malíř Oskar Brázda, kterému byl několikrát odňat a zase vrácen a znovu odňat, pak v něm bydlel jen jako nájemce a nakonec jej zdědila po jeho smrti v restituci jeho druhá manželka Marie Brázdová.

Oskar Brázda se narodil 30.9.1887 v Rosicích u Pardubic a zemřel 9.12.1977 na Líčkově. Vystudoval Akademii výtvarných umění ve Vídni, kde získal za malbu zlatou medaili se stipendiem do Říma, kterou dostal od samotného císaře Františka Josefa I.

V Římě se seznámil se svojí první ženou Švédkou, která byla všestranně nadaná. V době 1.světové války se aktivně zúčastnili československého odboje spolu s dr.Ed.Benešem a M.R.Štefánikem, s nimiž se seznámili. Nějakou dobu zůstali ještě v Itálii, kde pořádal výstavy svých obrazů, taktéž i v jiných evropských městech. V r.1925 se rozhodli opustit Itálii a odjeli do Čech, kde si zakoupili zámek Líčkov.

Zde se věnoval své tvorbě, kterou rozšířil ještě mimo portrétů, kterým se dříve věnoval, o zátiší a krajinomalbu. A pustil se do opravy zámku, kterou přerušila 2.světová válka.

6.  •  Foto: Bruklin

Po smrti jeho první ženy se mu stala oporou jeho pozdější druhá paní, která svojí krásou a mládím je zobrazována na mnoha jeho obrazech. Ta při něm stála a dodávala mu energii a potřebný klid při práci a pečovala o něj až do posledního dechu.

Sama vyvinula nemalé úsilí, aby jeho obrazy nebyly ze zámku vystěhovány. Začala vlastními silami jak zámek, tak jeho okolí opravovat a přetvářet v obrazovou galerii. A tak to jsem jen chtěla něco málo podotknout jak k zámku, tak k osobě malíře i jeho paní.

Ale abych pokračovala ještě k naší návštěvě…

Majitelka zámku - paní Marie Brázdová nás hned přivítala při úpatí schodiště a chodby ke galerii celá v bílém – vskutku pravá dáma, s milým úsměvem a stopy bývalé krásy ve tváři. Dále nás provázela její neteř, která nám podávala výklad k jednotlivým obrazům i fotografiím ze života malíře i jeho ženy na zámku. Bylo pro mě velkým zadostiučiněním, že jsem si mohla vše vyfotit, aniž bych platila jako na jiných zámcích. Bylo vskutku na co se dívat. Provedla nás několika místnostmi galerie, taktéž i mistrovou pracovnou a salonky.

7.  •  Foto: Bruklin

Jeho dílo bylo vskutku unikátní - takové velké množství obrazů a to jich ještě za války bylo hodně rozkradeno. Jeho tvorba, když si uvědomím, kolik jich bylo v galerii, kolik jich ještě má v soukromých prostorách paní majitelka zámku, kolik jich nenávratně zmizelo a kolik jich ještě zdobí byty lidí, které si je koupily, tak musel být úžasně pilný a pracovitý. Ani nemohu pochopit, že toho mohl tolik stihnout za svůj život, i když se dožil vysokého věku.

Ještě jsme viděly nádhernou kapli sv.Anny, do níž jsme se dívaly z panské tribuny.

Zámecká paní nám ukázala i část svého soukromí a na závěr naší návštěvy nás pozvala do salonu na kávičku a zákusek. Zkrátka byla to nezapomenutelná a úžasná atmosféra. Komu se povede v dnešní době posedět se zámeckou paní na zámku? A ještě s takovou milou a vzácnou ženou! Snažila jsem se vyfotit dost obrazů a i když jsem se snažila dát dost fotek na Turistiku, všechny nelze. Kdo bude mít zájem, další fotky může shlédnout na webu: „alba mihorac“

No a jako v pohádce - zazvonil zvonec a naší návštěvě byl konec.

8.Vstup do budovy zámku

Rozloučily jsme se s paní majitelkou i její neteří. Taky s pejsky, které si vzala z útulku, jsou v kotcích a stará se o ně. A jeden z nich, snad kříženec jezevčíka při našem posezení v salonu se snažil sem tam navázat kontakt, moc se mě líbil. Myslím si, že jich má snad dokonce šest, už přesně nevím. To svědčí též o její lásce a dobrém vztahu ke zvířatům, které vždy chovala a jež jsou spolu s ní i na některých fotografiích v obrazové galerii. Když jsme odcházely, tak na nás poštěkávali a dávali nám po svém způsobu taky nashledanou…

Po odchodu ze zámku jsme se ještě porozhlédly po návsi v Líčkově, neboť se zde nachází malá kaplička, kterou nechala paní Marie Brázdová zrekonstruovat na vlastní náklady a darovala do ní nový zvon, který je zasvěcen sv.Anně, patronce rodin. Zvon nechala odlít v Holandsku, neboť zvonařská dílna P.R.Manouška ze Zbraslavi, starého zvonařského rodu, byla při povodních zatopena. Kaple pochází z 19.století. Byla postavena na místě původní gotické kaple. S předáním zvonu a jeho vysvěcením byla spojená velká oslava v obci.

9.Stoupáme do 1.patra

Ale pršelo a nás čekala teď dvoukilometrová cesta v tom dešti do Liběšic, takže jsme musely jít s deštníkama nad hlavou, což zrovna nebylo milé a tak jsme zamířily nazpět pod zámkem a po silnici jsme si to kráčely směrem k autobusové zastávce. Autobus nás zavezl do Žatce, kde jsme měly chvíli čas si zajít na drškovku do restaurace, abychom se zahřály, protože jsme byly i když pod deštníkama, ale zmoklé a zmrzlé. Za chvíli nám jel autobus, my nasedly, dojely do Mostu a pořád v dešti jsme pokračovaly zas na vlakové nádraží a dojely jsme domů do Teplic.

I přes nepřízeň počasí v začátku a v závěru dne, jsme měly úžasný zážitek návštěvou zámku s obrazovou galerií Oskara Brázdy, jeho paní a její neteří. Na to se jen tak nezapomene!

Na závěr bych chtěla všem čtenářům tohoto článku návštěvu tohoto zámku vřele doporučit! Kdo jste milovníky obrazů a ještě jste na tomto zámku nebyli, určitě si ho nenechte ujít. Nebudete litovat! Obrazy Oskara Brázdy jsou unikátní!

Poslední aktualizace: 20.9.2013
Autor: Bruklin

Liběšice

Příspěvky z okolí Zámek Líčkov-Galerie malíře Oskara Brázdy a siesta se zámeckou paní...

Líčkov
Zámek Líčkov je dominantou stejnojmenné malebné vesničky, nacházející se 11 kilometrů jihovýchodně od Žatce. Zámek Líčkov se nachází v Ústeckém kraji. Zámek je otevřen od dubna do října o víkendech, větší skupin…
Liběšice - Kostel sv.Martina a Navštívení Panny Marie - Mariánské poutní místo.               Liběšice leží kousek od Žatce, vzdáleny asi 7 km na jihovýchod a jsou 237 m.n.m. O vsi je písemně doložena zmínka z r.1281, kdy byl připomínán šlechtic Zdislav z Liběšic. V poplužním dvoře vznikla později tvrz, kterou dal postavit majitel panství. Obec má bohatou historii.…
Nečemické kamenné řady se nacházejí uprostřed borového lesa asi 1,5 km severozápadně od Nečemic, 10 km jihovýchodně od Žatce a asi 6 km od Kounovských kamenných řad. Vede k nim modrá turistická značka, která vychází z Holedečku a vede přes Lhotu a Kozlov na Nový svět a dál k rozcestí Pod Výrovem, do blízkosti Kounovských kamenných řad a pak přes Konětopy až do Loun. Za…
Zámek Dobříčany se nachází v centru stejnojmenné obce, vzdálené 5 km jihovýchodně od Žatce. První zmínka o vsi Dobříčany je z r. 1318. Tvrz se zde připomíná poprvé v roce 1437. V roce 1620 dal Kryštof Hro…
Zřícenina hradu Pravda leží na okraji pěkného kraje Přírodního parku Džbán Rozsáhlá zřícenina hradu Pravda se nachází u obce Domoušice.Hrad vznikl v 1.pol.14 století za pánů z Kolovrat ,v 15.stol.byl výrazně rozšířen a lépe opevněn a v 16.stol se uvádí j…
Tato přírodní památka byla zřízena v roce 1997 k ochraně zbytku smíšené teplomilné Doubravy. PP se nachází v prudkém jižním svahu hřebene vrchu Výrov v přírodním parku Džbán. Zavede nás sem po 2 km červená turisti…
Každé tajemno nás velice láká. A tak když jsem se dočetl o Nečemických kamenných řadách,které jsou nedaleko od Kounovských kamenných řad, tak jsem se tam vypravil. Vlakem jsem se rozjel přes Žatec do stanice Holedeček. Od zastávky vychází modrá turistická značka společně s naučnou stezkou. Upravená cesta s turistickými odpočívadly vede hezkými lesy přes osadu Lhota na rozcestí…
Zalesněný tabulový vrch vysoký 509 metrů, dominanta přírodního parku Džbán. Na vrcholové planině jsou znát pozůstatky hradiště z doby halštatské, později byl vrch osídlen Slovany. Dnes je zde umístěn anténní stožá…
7 km jihovýchodně od Žatce, nedaleko Drahomyšle stojí druhý největší a nejznámější menhir, 2,2 metru vysoký Zkamenělý mnich nebo také Zakletý mnich. Dostaneme se k němu polní cestou z Drahomyšle směrem do Strkovic. Uvidíme ho asi po 400 metrech po levé straně blízko cesty v poli.
Obec Lipno se zámkem se nachází 10 km východně od Žatce. První zmínka o obci Lipno se objevuje v r. 1266. Zdejší tvrz se prvně dokládá r. 1393, za Jaroslava z Opočna. Během…
Mezi jeden z nejvýznamnějších rokokových zámků v naší republice patří zámek Stekník. Zámek najdeme na Žatecku, na vyvýšenině nad řekou Ohří, v nekonečné záplavě chmelnic pod ním se rozprostírajících. Necelé dva ki…
Lesní naučná stezka se nachází v zalesněném svahu dominanty přírodního parku Džbán, tabulového vrchu Výrov /509 m/. Stezka je dlouhá 3,5 km a vede v nadmořské výšce 400 – 450 metrů. Byla vybudována Lesy České republiky. Stezka je zaměřena na zdejší přírodní poměry, funkci lesa, jeho složení, způsoby lesního hospodaření a také na jeho flóru a faunu. Na Naučnou stezku se…
Při našem několikadenním pobytu na Žatecku jsme si vybrali pro první výlet zámek Stekník. Tato rokoková perla je vzdálená přibližně 7 kilometrů východně od Žatce. Po krátkém motání a…
Zámek s italskou terasovitou zahradou, patří k nejvýznamnějším rokokovým stavbám v Čechách. Památka vytváří jedinečnou kompozici v krajině spojené s tradicí pěstování žateckého…
Zámek patří k nejvýznamnějším rokokovým stavbám v Čechách. Od roku 1997 prochází celkovou rekonstrukcí. Veřejnosti budou v letošním roce 2015 poprvé zpřístupněny nově zrestaurované prostory: zámecké kaple s původním mobiliářem z r. 1772, dále vstupní hala a chodby prvního patra. S průvodcem se také podíváte do salónů…
Vlakem jsem jel do obce Tvršice, která je na trati Postoloprty - Žatec. Vydal jsem se za druhým největším a nejznámějším menhirem v oblasti Českého středohoří a Žatecka, který se jmenuje Zkamenělý mnich. Od nádraží v Tvršicích jsem šel po silnici do Rybňan. Po levé straně míjím chátrající zámek, na dvoře je pěkný několikapatrový holubník a za ním zajímavá stará kuželovitá…
Kounovské kamenné řady se nacházejí na náhorní plošině nad Kounovem. Lze je nalézt v mlází i vysokém lese.Jsou tvořeny čtrnácti řadami v délce 400 - 450 m.Celkem řady obsahují 2500…
V krajině mezi řekou Ohří a přírodním parkem Džbán se nachází plno megalitických památek. Jsou to neopracované velké kameny postavené pravěkými lidmi. Tyto kamenné stavby jsou stále zahaleny tajemstvím. Pravděpodobně sloužily k astronomickému , kultovnímu, nebo pohřebnímu účelu. V této oblasti se nacházejí Kounovské kamenné řady, Nečimické kamenné řady, menhiry Baba,…
  Zřícenina hradu Pravda se nachází na zalesněném ostrohu nad obcí Pnětluky. Je to v oblasti přírodního parku Džbán. K zřícenině vedou z okolních vesnic značené turistické cesty.Hrad je…
Měcholupy leží 7 km jižni od Žatce v údolí říčky Blšanky. Ves je připomínána poprvé r. 1295, kdy je doložen Hrdibor z Měcholup. V letech 1319 a 1320 Jindřich z Holedče pohnal Vítoslava, Střeha, Jarka a Hrzka z M…
První, co mě napadlo, když jsem se začal zajímat o hrad Pravdu, byla otázka, jak „ ke svému názvu přišel“. Hledaná odpověď se zúžila na skutečnost, že se to prostě neví. O to více bylo…
Já jsem si pro tento výlet vybral jako výchozí i cílový bod železniční zastávku Mutějovice, která je na trase z Rakovníka do Loun. Kousek od nádraží, za silnicí, najdeme turistické rozcestí. Začíná zde okružní NS…
Žatec leží v Západních Čechách, západním směrem od města Louny. Žatec je centrem chmelařské oblasti, v okolí města je založeno značné množství chmelnic. Město se rozkládá převážně na prav…
Od Žatce jedeme směrem na Most. Jedeme pořád rovně po Čsl. Armády. Za druhým kruhovým objezdem odbočíme vlevo na ulici Aloise Jiráska a poté postupujeme po Vinohradské a odbočíme vpravo na…
Chrám chmele sa nachádza v blízkosti veže Chmelový maják, s ktorým je spojený lávkou.Je umiestnený v budove starého skladu chmelu. Prehliadka sa začína labyrintom a kto zdolá tento labyrint medzi žokmi s chmelom n…
Obec Libořice leží 8 km jižně od Žatce v údolí potoka Blšanka (Zlatý potok, přítok řeky Ohře) a poprvé jsou připomínány v r. 1333, kdy je získal klášter v Roudnici nad Labem. Ten zde nechal…
Louny leží v Severních Čechách, východním směrem od města Žatec. Město se rozkládá v údolí mezi Českým středohořím a Džbánem. Louny jsou jedním z center české chmelařské oblasti. Severním…
Trojvrch, tyčící se nad obcí se shodným názvem, čedičového původu. Na jihozápadní části svahu se nachází přírodní rezervace. Většina vrchu je porostlá travinami, na jaře se můžeme kochat mnoha pestře kvetoucími …