Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Středočeský kraj

Středočeský kraj je největším krajem v Česku. Najdete zde oblasti Český kras nebo biosférickou rezervaci UNESCO Křivoklátsko, památky a hrady KarlštejnKokořínČeský ŠternberkKonopištěKřivoklát či historické centrum Kutné Hory, které zapsané na seznamu světového kulturního dědictví UNESCO. Chcete-li navštívit nejsušší a nejteplejší místo v ČR, zavítejte do okolí Mělníka.

TIP:

Okresy: Benešov / Beroun / Kladno / Kolín / Kutná Hora / Mělník / Mladá Boleslav / Nymburk / Příbram / Rakovník

Turistické oblasti:   Středočeská pahorkatina  /  Polabí  /  Kutnohorsko  /  Kladensko Rakovnicko  /  Kraj blanických rytířů

Trasy  (372)

Za dobrodružstvím do Luk pod Medníkem

1.Vybydlené nádražíčko v Lukách pod Medníkem, ale jinak super obec...

Za dobrodružstvím do Luk pod Medníkem a jeho okolí…

Blížil se den dovolené, kterou jsme si zálohovaly na chatce v Lukách pod Medníkem a tak jsme začaly balit, já trochu s nervozitou, abych na nic nezapomněla a starostí, jak to zvládnu s mým psím kamarádem Maxíkem. A taky hlavně jak to bude zvládat on, jestli ho budu moci mít na volno, anebo bude muset být uvázán. Neboť v lese, to je všelijakých pachů zvěře, a aby nenabral stopu a pak nepádil bůhví kam za úlovkem…I když si myslím, že pudl není lovecký pes, ale kdysi dávno bývával tak i využíván, jak jsem se někde dočetla.

2.Naše chata z boku i s kadibudkou

A tak jsme měli sbaleno, a nasměrovali jsme si to k troleji, aby nás zavezla na nádraží. Neboť mít na zádech batoh, přes rameno tašku, v jedné ruce kufr na kolečkách a v druhé zas psa na vodítku a k nádraží daleko, to by bylo na mě moc. Zakoupila jsem jízdenku pro mě i Maxíka, dojeli na nádraží a čekali na náš vlak.

3.Máme i hlídače

Jenže co se mi nestalo…ráno jsem se probudila zděšením ze snu, který se mi zdál. S hrůzou jsem si v hlavě promílala, co to má znamenat, že jsem místo, kdy jsem měla odjíždět z Teplic, jela o 2 hodiny dříve, než jsem měla jet. To proto, že jsem měla oba odjezdy vlaků napsané na papíře na stole, a já vyděšená snem, jsem mrkla hned na ten první odjezd, aniž bych uvažovala, a začala dělat přípravy k odchodu. V Ústí nad Labem, kde jsem se měla setkat s dalšími dvěma kolegyněmi, se kterými jsem měla trávit dovolenou na chatce, jsem je už vyhlížela z okna, jak jsme byly domluvené, ale ony nikde… Tak jsem hned volala, kde jsou a teprve hovorem s jednou z nich, jsem si uvědomila, že jsem jela o 2 hodiny dříve, než jsme byly domluveny. No stalo se a já jela dál do Prahy, kde jsem na ně ty 2 hodiny, o které jsem jela dříve, počkala. Maxík z toho už byl celý nervózní, cestoval takhle daleko poprvé, neboť je to jedenácti měsíční štěně a já byla na sebe naštvaná, že jsem to takhle zkonila. No, za chyby se platí, takže mě nic nezbývalo, než ten čas přečkat a pak jsem jim šla už naproti k jejich vlaku, kterým měly přijet. Poté jsme nastoupily do vlaku, který nás už zavezl do našeho konečného místa – do Luk pod Medníkem, kde nás měla čekat paní, která nás měla dovézt k chatce a předat nám ji.

Dojeli jsme na naši konečnou a paní nikde…Tak jsem ji zas naháněla telefonem, omlouvala se, že se zdržela na Karlštejně, kde zas předávala další chatku, že za chvíli dojede. Takže jsme došli všichni do chatky, ukázala nám, co kde je, „nahodila“ bojler, který nás mimochodem zlobil celou dobu našeho pobytu, což mě ale nevadilo, neboť jsem „studenovodomil“, doplatili jsme zbytek poplatku za pronájem a ona odjela.

4.A velkého...

Mimochodem pro případné zájemce takovéto týdenní dovolené je poplatek mimo sezonu 2.500 a v sezoně 3.300 za celou chatku. Je to pro 5 lidí. Vybavení je dvou-plotýnkový vařič, mikrovlnka, varná konvice, veškeré nádobí, deky a polštáře s povlečením a hlavně, co je velmi důležité, je tu pitná voda. Je tu umyvadlo a sprchový kout. V přízemí je jedna místnost a v patře druhá. Jsou tu v přízemí i kamna na topení a gril. Topivo si už musí každý obstarat sám, ale toho je všude v okolí dostatek…Samozřejmě žádný přepych, chata je zařízená pro trempy, ne pro „fajnšmekry“, z čehož taky vyplývá její cena, ale dostačující ke strávení krásné dovolené a hlavně výletů po okolí, zkrátka pro ty, kdo má rád přírodu a není vybíravý.

Naše chatka byla v lese, mezi stromy, v osadě Toronto, kde bylo docela chladno, když sluníčko stávkovalo a nechtělo nám ukázat svoje paprsky, což byla jediná chyba. Ale bylo to také dáno tím, že ji asi nikdo dlouho předtím nenavštěvoval a neudělal průřezy stromů v jejich počátečním růstu a tím tam slunce tolik neprosvítalo, jako u jiných chatek. Taková byla informace od nedalekého chataře. Mimochodem chata nesla název „Eliška“. Lze ji objevit na Internetu pod názvem: Luka pod Medníkem – chata Eliška i s kontaktem.

5.Vyrážíme terénem...

Jak jsem se zmínila, že bylo na chatce docela chladno, tak holt počasí se nedá objednat, a tak nezbývá si jen přát, aby vyšlo ve dny, kdy jsme si tu naší dovolenou naplánovali. Nám to docela vyšlo, až na jediný den, kdy pršelo a museli jsme zůstat na chatě, spíš před ní na zastřešené malé verandě. Ale jinak je to kouzelné místečko pro trampy, kterými jsme se právě všichni ocitli včetně mého pejska… Kousek dál jsme viděli prosvítat střechu další chatky, zastíněnou větvemi stromů, dole pod ní se taky jevila další střecha chatky, byli jsme zkrátka na vrcholu kopce a pod námi tekla Sázava, jejíž hukot jsme sem tam zaslechli, to jak se valila přes kameny. Musím podotknout, že vody bylo docela málo. Nad našimi hlavami se ozýval zpěv ptáků, jakých, jsem neuměla určit, nejsem odborník, ale kolegyně viděla nedaleko nás přeběhnout i srnku. A můj pes dával hlasitým štěkotem a vystartováním od chatky najevo, že se něco někde děje. Sem tam prošel po cestičce dál od nás i človíček zas ke své chatce někde za námi. Takže jsem Maxíka, ač nerada nakonec musela přivázat na vodítko na dostatečně dlouhou vzdálenost, aby měl rozběh, ač mě to bylo líto. Ale taky bych se s ním možná už nemusela shledat a on by byl nešťastný a já též. Třeba by se i vrátil, ale kdoví…

6.Kousek od nás je další chatka v dohledu

Po zabydlení jsme se vydali na obhlídku našeho prozatímního bydliště. Místo bylo samý dolík a hned zas kopeček a zas dolík, jako kdyby tam někdo kdysi dávno kopal, což nám později potvrdil jeden místní osadník. V jedné chatě, jak nám vyprávěl, která tam stála na skále nad Sázavou, jako vůbec první ze všech, se usadil esesák a odtud řídil různé operace. Chata ale patřila někomu jinému, on ji vlastně jen obsadil. Všude okolo bývávaly zákopy, po kterých zůstaly ještě patrné památky z větší části zapadané zeminou a listím. Od té chatky, kde pobýval, byl výhled na kaňon Sázavy, lemovanou kolem dokola lesy a sem tam prosvítaly i střechy chatek, kterých je tu nespočetné množství. Obrátili jsme se druhým směrem ke vsi, abychom prozkoumali i další část obce a věděli, kam si dojít nakoupit, až nám dojdou naše vlastní zásoby.

V obci byla jedna prodejna potravin, ale úplně dostačující, neboť měla všechno možné i nemožné k dostání, dokonce v koutku udělané i malé bistro pro místní milovníky dobrého moku. Od prodejny byl nádherný výhled do okolí a v dálce pod zamračenými nebesy na kopci se rýsovala obec nebo osada Petrov. V obci jsou dvě Restaurace. My ale navštívili jen jednu, ta druhá byla dost vzdálenější a dali si smažák s hranolky, zapili to černým pivkem a to samé jsem ještě provedla s mojí dcerou, která mě přijela navštívit a jež bydlí nedaleko.

7.Jdeme hore, dole, kopečky, dolíky....

Cestou domů jsme si prohlíželi zastavěnou obec, krásné a zajímavé domy, jen to nádražíčko, které tu mají, je ostuda a veliká. S tím by měli něco podniknout. Ale viděla jsem u konzumu plakát, že to již plánují, a že se má postavit nová zastávka v duchu, jaká tu kdysi dávno stávala, aby přijíždějící výletníky lákala a ne odpuzovala, jak je to v současné době. Prošli jsme i ulicí, kde má postavený dům náš trempský písničkář František Nedvěd, kterého jsem později viděla v Jílovém.

U chatky si rozdělali moje kolegyňky opatrně ohýnek na roštu a opékaly si buřtíky. Pohoda byla jedinečná, jen ten můj psí hlídač by až tak veliký hlídač být nemusel. Při každém šustotu hned štěkal a dával najevo, že tady jsme pány my! Ten snad cítil i myš, jestli se někde dobývala ze země ven. Protože děr tu bylo dost, jak jsme tak chodili okolím…

Poslední den jsme zažili i Posázavský Pacifik, jak projížděl nedaleko nás po trati.

Protože jsme každý den někam vyráželi, popíši další zážitky v dalších článcích.

Tak zatím nashledanou!!!!!!!!!

Poslední aktualizace: 30.6.2014
Autor: Bruklin

Jílové u Prahy

Příspěvky z okolí Za dobrodružstvím do Luk pod Medníkem

Za kandíkem na Medník
Za kandíkem na Medník Je první, respektive už druhý jarní den a já, jak jsem si vyhrožoval, vystupuju zase, letos snad už po čtvrté, na nádraží v Petrově. Mám v plánu kratší procházku po Naučné stezce Medník a po…
Přes Medník až do Rakous a ještě dál. Je poslední lednový týden a mám neplánovaně k dispozici volný den. Tak co s ním. Letos jsem vynechal novoroční výšlap na Medník, co kdybych si ho střihnul dnes? Žádný problém…
Pikovická jehla je štíhlá skalní věž ve svahu vysoko nad řekou. Přestože dostat se na vršek vypadá velmi obtížně, je to vcelku jednoduché. K samotné skále je nejlepší přístup od Zas…
Vyrážím k Sázavě. Podívat se na řeku z vyhlídek na jejím pravém břehu. Jedu se svým čtyřnohým kamarádem  Bertem  vlakem z nádraží Vršovice do stanice Petrov u Prahy. Našla jsem tuto vyhlídku někde na internetu, al…
Vyhlídka se nachází asi 5km po žluté trase od Jílového u Prahy. Je z ní nádherný výhled na řeku Sázavu, protější vrch Medník a Posázavský pacifik. Ke svému jménu přišla v době, kdy se po Sázavě ještě plavili vorař…
Západně od Jílového u Prahy, nedaleko obce Petrov se nachází překrásné vyhlídky na kaňon Sázavy. Vede k nim z Petrova žlutá turistická značka a stezka je sjízdná i na kole. Žlutá pak pokračuje do Jílového. Okruh z…
Po roce jsem se opět vydal k vyhlídce Máj a Smetanově vyhlídce.  Tentokrát jsem tu byl na západ slunce. Bylo to moc pěkné. Druhý den jsem využil k výletu…
Tentokrát jsme si vymysleli výlet v Posázaví a plán je takový… Pojedeme ráno vlakem do Petrova u Prahy , kde se po zelené vyškrábeme na Třebsín. Zajdeme na Smetanovu vyhlídku a pak zpět po Posázavské stezce, přes …
                          Třemšínskými hvozdy  Turistický pochod pořádaný odborem turistiky Rožmitálu pod Třemšínem, jsme si vybrali jako začátek našeho současného a věříme, že i budoucího putování hlubokými brds…
Okolí Jílového u Prahy bylo odpradávna jedním z nejvýznamnějších zlatonosných revírů v Českých zemích. Dnes jsou tu zpřístupněna tři stará důlní díla ve správě regionálního muzea, kde se lze …
Kostel sv.Ludmily v Kamenném Přívozu. Obec Kamenný Přívoz je známá trampská obec a nachází se v místě Praha-západ.Je rozdělena na dvě části a to řekou Sázavou, přes níž vede železný most.Tuto ves t…
Sázavo, ty řeko milená, krásná jsi, ba nádherná…             A tak jsme se vydali všichni dočasní osadníci v počtu tří žen + našeho hlídače Maxíka na obhlídku břehů řeky Sázavy. Od naší chatky jsme prošlapali do…
Údolí Kocour v blízkosti Jílového u Prahy je překlenuto druhým nejvyšším železničním mostem v Evropě. Jeho výška je 41,73 m a je tedy jen o necelý metr nižší, než Nuselský most.  Viadukt byl postaven v letech 189…
 „Posázavskou stezkou“ -  část vlakem a část pěšky….               Na den „Čarodějnic“ v sobotu 30.dubna jsme se vydaly s dcerou na výlet okolo Sázavy. Ne že bychom jej chtěly spolu oslavit,ale moje dcerunka rád…
Jedeme se podívat do krásné přírody v okolí nádherné řeky. Jel jsem vlakem do Kamenného Přívozu a odtud stále po červené až do Davle. Když jsem došel do městečka Kamenný Přívoz a přešel přes most, zastavil jsem se v restauraci Na Staré poště, kde jsem si zakoupil TZ č.597 za 30 kč se samolepkou a pokračoval stále po červené po silnici až na konec obce, kde červená odbočuje na…
Vyrážíme zase vlakem. A opět se potvrzuje, že cestování s Českými dráhami je jedno velké dobrodružství. Ve stanici Měchenice se najednou lidé začnou zvedat a vy se necháte unášet davem a vystoupíte. Od 1.4 do 30.4…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, tentokrát Vás pozvu na kolotúru z trampských Pikovic do paďourské Prahy. Do Pikovic se s kolem dostanete vlakem do zastávky Petrov. Přímo u zastávky na začátku mostu přes Sáza…
*Pozn. redakce, 4.7.2020: Smetanova vyhlídka je uzavřena z důvodu nebezpečí úrazu a nepořádku, který po sobě neukáznění turisté zanechávali. Pozemek byl oplocen majitelem a tím znepřístupněn.Smetanova vyhlídka se nalézá u vrcholu kopce Kletecko (371 m) nad přehradní nádrží Štěchovice u obce Třebsín a osady V…
*Pozn. redakce, 4.7.2020: Smetanova vyhlídka je uzavřena z důvodu nebezpečí úrazu a nepořádku, který po sobě neukáznění turisté zanechávali. Pozemek byl oplocen majitelem a tím znepřístupněn.Součástí našeho výletu…
Rozhledna na Pepři
Ocelová telekomunikační věž z roku 2007 se nachází asi 1km od Jílového u Prahy na vrchu Pepř v nadmořské výšce 449 metrů. Její celková výška je 30,7 metrů a na vyhlídkovou plošinu ve výšce 18m vede dohromady 91 sc…
Obec Petrov leží na území Přírodního parku Střed Čech, západně od Jílového u Prahy, na ostrohu nad Vltavou. Petrov založili mniši Ostrovského kláštera, patrně ve 13. století. První písemná zmínka o vsi je z roku…
Malá procházka z Chlomku do Pikovic podél Sázavy…. Ráno hrozná námraza, okolo poledne nádherně a tak jsme se vydaly z Chlomku na malou procházku do Pikovic Podél Sázavy.…
Je to hezký půldenní výlet. Auto jsme nechali ve Štěchovicích a po modré turistické stezce jsme se vydali proti proudu Vltavy. Cestou jsme se často zastavovali a fotili. Jsou tu opravdu pěkné výhledy. Zvlášť posle…
Poslední zimní výšlap, Pikovické kolečko. Je poslední zimní den, počasí vypadá více než slibně. Zajíždíme vlakem do Petrova abychom absolvovali tzv. Pikovické kolečko, které na nás tentokrát ušil kolega Zdeněk. …
Ze Štěchovic Svatojanskými proudy a dál. Koncem října byla otevřena rekonstruovaná naučná stezka Svatojanské proudy. Důvod k tomu si jí projít a podívat se jak se to povedlo. Některá místa tam byla dost ošemetná.…
Jak název města napovídá leží ve Středních Čechách, jihovýchodním směrem od Prahy. Městečko se rozkládá u severního okraje Středočeské pahorkatiny. Jílové je ze všech stran obklopeno z…
Nedělní sjíždění nejromantičtější části Sázavy se pomalu stalo tradicí. Odjíždíme ráno v osm hodin z Hlavního nádraží, ostatní přistupují ve Vršovicích. Do Týnce nad Sázavou dojíždíme kolem desáté a to je čas tak …
Vyhlídka Máj.
Máj je krásná vyhlídka,  která  se pyšní nádherným pohledem na kaňon řeky Vltavy, která se zde stáčí do tvaru podkovy. Je na vysokém skalním výběžku asi 1 km od silnice z Krňan do Teletína.  Po deseti minutách ces…
Vojenské technické muzeum se nachází blízko Týnce nad Sázavou mezi obcemi Krhanice a Lešany. Parkování a vstup zdarma. Otevírací doba: červen a září jen o víkendu, červenec a srpen od středy do neděle - 9-17 h.…