Tipy a novinky Chaty a chalupy LitoměřiceChaty a chalupy  Mapa Litoměřice

Litoměřice leží na soutoku Labe a Ohře na západním okraji Polabské nížiny. V samotných Litoměřicích žije přibližně 24 tis. obyvatel, ale v celé aglomeraci s navazujícím městy Terezín, Lovosice a Bohušovice nad Ohří žije přibližně 40 tis. obyvatel. Pro úrodnou polohu se Litoměřicím přezdívá jako "Zahrada Čech".

Trasy Litoměřice (42)
Krušné hory a Podkrušnohoří
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Krušné hory a Podkrušnohoří

Vzpomínková procházka vonící jarem.

Blíže vrch Srna, v dáli vpravo Radobýl.
Blíže vrch Srna, v dáli vpravo Radobýl.  •  Fotografie (47)  • Foto: rychlobezka
Lovoš (obě fotky jsou z křižovatky do lomu Dobkovičky).

Na tuto procházku jsem vyrazil z několika důvodů a to byly, že venku se po dlouhé době udělal krásný den a vzduch byl krásně cítit jarem. Další důvod byl to, že jsem se chtěl projít do míst, které jsem dříve procházel téměř pravidelně při mé cestě do Prackovic nad Labem, kde bydlela moje babička s dědou a můj otec tu sloužil na železniční stanici jako výpravčí. Tomu je ale dnes všemu konec. Babička už nežije, děda se odstěhoval a železniční stanice už je zavřená. Jednou za čas akorát navštívím tetu, která tu také bydlí, o té jsem se zapomněl zmínit. Proto jsem se rozhodl, že si tuto cestu opět z větší části připomenu. Procházka těmito místy je něco jako klidový balzám na duši a klid člověk v dnešní hektické době doopravdy potřebuje. Alespoň já si to myslím. Klid ale v těchto místech už dlouho trvat nebude, protože podél této cesty se staví dálnice, takže za nějaký čas tu budou hučet auta. Existovala varianta, že těmito místy dálnice vůbec nepovede, protože měla vést tunelem pod vrchem Kubačka, ale to by se musela zastavit těžba kamene právě na Kubačce a to se samozřejmě těžařům nelíbilo, tak se zvolila tato varianta, která víc narušuje přírodu a vzhled KRAJINY, než ten tunel. Ale s tím mi obyčejní lidé moc nenaděláme.

Ale vracím se zpět na začátek mé cesty. Vyrazil jsem ze vsi Hrušovka i s fenkou Rinou a šli jsme spolu nejdřív po silnici směrem ke vsi Kletečná, ale pak jsme odbočily na silnici k lomu a z té pak na polní cestu klesající ke vsi Dobkovičky. Od této polní cesty se naskýtají krásné výhledy na České středohoří, proto jsem tudy vyrazil. To byla jediná změna vůči cestě, kterou jsem dříve uskutečňoval do Prackovic. To jsem chodil hruškovým sadem za Hrušovkou.

Vrch Kubačka ze silnice do lomu.

Při sestupu k Dobkovičkám jsem se pokochal krajinou, udělal nějaké snímky a potom jsme po okraji vsi pokračovali dále už po cestě k Prackovicím, nebo pro někoho také k Radejčínu. Do obou míst se dá touto cestou dostat. Cesta chvíli vede po asfaltu až ke křižovatce u malého železničního mostu. Od této křižovatky dříve vedla obyčejná polní cesta, ale od té doby, co se začala budovat dálnice, tu místo polní cesty je opět asi 100 metrů dlouhá asfaltová silnice jako přívod ke stavbě. Naštěstí po těch asi sto metrech silnice odbočuje Doprava a vlevo už pokračuje opět polní cesta k Prackovicím. V těchto místech, jak už jsem psal, je krásný klid, tak jsem se ho snažil co nejvíc užít. Vzduch byl provoněn jarem, Rina prozkoumávala množství stop na cestě….. Co víc dodat. Jedině, že se jedná o krásnou procházku.

Lovoš, Ovčín, Boreč a Sutomský vrch.

Po chvilce chůze po cestě jsem se ale zděsil. U cesty se nacházela skládka, ale taková, až by člověk nad tím brečel. Nacházela se tu odhozená televize a další nebezpečné věci. Tato skládka tu už byla dříve, nacházela se tu v té době i lednička. Věřil jsem v to, že tu skládku někdo zlikviduje, ale místo toho ještě nějaký ,,chytrák“ skládku rozšířil tím, že starší odpad zavezl stavební sutí. Lidi si holt neumí vůbec vážit přírody. Než abych si ale kazil náladu skládkou, tak jsem pokračoval i ze psem dále v mé procházce. Kousek dál od místa skládky se nachází vyvýšenina, z které je krásný výhled nejen na Labské údolí, ale je odtud dobře vidět i rozestavěná dálnice. Opět jsem udělal nějaké snímky a šel s Rinou dále. Už od Dobkoviček jsem při cestě vzpomínal na své předchozí cesty do Prackovic, hlavně na to, že tu nebyla žádná dálnice, ale i na to, jaký tu vládnul klid, jen jednou za čas narušovaný projíždějícím vlakem na trati z Lovosic do Teplic v Čechách. Časy se ale mění, ale vzpomínky zůstávají, ty nám nikdo nevezme.

Dále už procházka probíhala podobným způsobem, jako před tím. Udělal jsem nějaké snímky KRAJINY a dálnice a potom jsem spolu s Rinou, která mě stále věrně doprovázela, došli až k přemostění dálnice, neboli ke koridoru pro zvěř. Prohlídnul jsem si a nafotil přemostění- můžu říct, že je to docela hezká stavba, nic fádního. Alespoň ta dálnice bude trochu vypadat, když už tu má být. Přešel jsem tedy přes přemostění a po cestě jsem došel až na kraj svahu, po kterém cesta vede dolů a ž do Labského údolí, do Prackovic a do Litochovic. Rozhlídnul jsem se po krásném Labském údolí a rozhodl jsem se, že vyrazíme na zpáteční cestu, protože se blížil večer a chtěl jsem dojít ještě za světla zpět na Hrušovku.

Labské údolí od úpatí vrchu Srna.

Při této zpáteční cestě se mi naskytl krásný západ sluníčka nad kopečky Českého středohoří. Můj fotoaparát cvakal o sto šest, protože tyhle momenty mám rád, když zapadá sluníčko. To se České středohoří ještě vyrýsuje do krásy. Dál jsem i s Rinou prošel opět Dobkovičky a za přejezdem jsem se zastavil na chvíli u křížku z nápisem, ten ale už není moc čitelný. Potom jsem se vrátil kousek proti kopci po cestě, kterou jsem přišel, abych vyfotil západ sluníčka nad středohorskými kopečky. Potom jsem sešel dolů a spolu s Rinou jsme se hruškovým sadem vrátili zpět na Hrušovku.

Procházka se doopravdy povedla, to, že jsem ji uskutečnil, zapříčilo hlavně to, že den byl jak na jaře, vzduch krásně čistý, ptáci zpívaly, no jednoduše krása. Nemohl jsem odolat a vyrazili jsme společně s Rinou. Ta byla šťastná, že se mnou mohla jít a mohla se pořádně proběhnout. Budu se snažit tuto procházku znovu uskutečnit, něž bude dálnice dostavěná. Třeba dojdu až do Prackovic.

Poslední aktualizace: 10.1.2016

Prackovice nad Labem

Příspěvky z okolí Vzpomínková procházka vonící jarem.

Podzimní procházka se zimním nádechem.
Když už se podzim letošního roku pomalu chystal ke svému konci, udělalo se konečně na několik dní hezké počasí i u nás v Českém středohoří. Těch sychravých dnů už bylo nějak moc a to člověka docela ničilo, zejména…
Litochovice nad Labem - Porta Bohemica - Malé Žernoseky - Oparno - Lovoš - Lovosice
Trasa začíná v Litochovicích nad Labem kam dorazíme Vlakem z Prahy přes Lovosice, z vlakové zastávky vyrazíme po zelené značce, která vede lesem nad údolím Labe a otevírá nádherné výhledy a nejhezčí vyhlídka je sa…
U železničního viaduktu na jižním okraji Litochovic nad Labem stojí poničený barokní sloup, na kterém bývala socha svatého Antonína Peduánského. Na sloupu směrem k silnici je znak Nosticů, bývalých majitelů zdejšího panství. Na podstavci je německý nápis – Na paměť záchrany hraběte Nostice v roce 1750. Pověst uvádí, že kůň, na kterém hrabě seděl se při nastupování na převoznický vor splašil a skočil do Labe. Hraběti se podařilo ze splašeného koně zachránit. Sloup do roku 1854 stával na břehu Labe.
Pokud hledáte zajímavý nápad na výlet, doporučuji podívat se na rozestavěnou dálnici D8 z Lovosic do Ústí nad Labem. Turistům poslední víkend v dubnu 2013 bylo umožněno přímo si zmiňovaný úsek u Prackovic nad Labem projít. Jednotlivé úseky ještě nejsou propojeny a tak se všem zájemcům nabízí, když ne přímo na staveniště, tak z okolí si nově budovanou dálnici prohlédnout. Bohužel u Řehlovic bylo nalezeno uhlí a tak se zase d…
Sobota jako vymalovaná mistrem podzimem, tak to vypadalo dne 8.11.2014 u nás v Českém středohoří, proto už od rána jsem zvažoval, kam uskutečnit další podzimní procházku- nevyužít tento krásný den, to bych si vyčí…
Tak se konečně po dlouhé zimě naskytla možnost, udělat si někam jarem naladěnou procházku. Už podle předpovědi počasí z předchozího dne to vypadalo velmi slibně, tedy, že bude hezky a teplo. A předpověď doopravdy …
Konečně nastal den, který odpovídá zimnímu období, napadl sníh, teploty zůstaly pod nulou. Na tuhle dobu jsem dlouho čekal a konečně jsem se také dočkal. Nějaký čas jsem v hlavě nosil plán, opět se vypravit na vrc…
Konečně nastal den, který byl ideální na pozorování východu slunce. Žádná oblačnost, jednoduše lepší už to ani nemohlo být.  Východ slunce jsem se už předchozí den rozhodl sledovat z vrchu Dobrá, námi domácími zva…
Opět nastal den 26.12, den, kdy, jak už jistě víme, slaví svůj svátek všichni Štěpánové. Před dvěma roky jsem se rozhodl, že vždy v tento den uskutečním…
Cest na Kamýk je na tomto webu popsáno několik. Já jsem použil žlutou značku z Libochovan. Od železniční zástávky tratě 072 Lysá n/L - Ústí nad Labem západ se dáme vpravo po asfaltové silničce a u místního fotbalo…
Z Litochovic nad Labem do Prackovic také nad Labem….               Jak také jinak, když obě obce leží nad řekou Labe…a Litochovice spadají vlastně pod obec Prackovice. Podle písemných záznamů obec vznikla okolo …
Vyhlídka na Portu Bohemicu
Na levém břehu Labe, asi 1 km na jiho-východ od Litochovic se nachází skalnatý ostroh s nádherným výhledem na Portu Bohemiku - labský kaňon, kterým řeka vstupuje z rovinného polabí do kop…
Jedeme vlakem do zastávky Opárno v Českém Středohoří. Já jedu z Kladna, Milan z Prahy a Vítek přišel pěšky. Jedeme na poslední letošní výlet do Českého Středohoří.  Tento překrásný kout naší  země jsem poprvé nav…
Neboli také putování nad Porta Bohemicou. Nastal opět den, kdy se sluníčko rozhodlo před nástupem zimy ukázat své hřejivé paprsky. Po předchozích sychravých dnech jsem tedy tento den nemínil promarnit nějakým pos…
Zřícenina gotického hradu Oparno stojí na Ostrohu nad stejnojmennou vsí na Litoměřicku v Ústeckém kraji. Oparno bylo ukázkou hradu s plášťovou zdí, která se dochovala i s pozůstatky…
Malebné Oparenské údolí je dlouhé cca 6 km a táhne se od Velemína k Malým Žernosekám. Pravděpodobně už staří Keltové a později Slované zde těžili křemenný porfyr na výrobu mlýnských kamenů, tzv. žernovů. Nad údolí…
Historie hradu, založeného před rokem 1344 pány z Vchynic a opuštěného před rokem 1530, nebyla nikterak pohnutá. Však také nevelký hrad na táhlé ostrožně nad romantickým oparenským údolím…
K myšlence a tedy i uskutečnění procházky Opárenským údolím v zimním období mě dovedla návštěva mého kolegy včelaře ve vsi Opárno. Ze vsi Hrušovka jsem vyrazil směrem na Chotiměř a odtud rovnou do Opárenského Údol…
České Středohoří je kraj známý svými vrcholy sopečného původu, kterým dominuje hora Milešovka. Co už tak známo není, je skutečnost, že se v tomto kraji nachází relativně velké množství zřícenin hradů, které byly p…
Tak rok se sešel s rokem a já jedu s dcerami do oblíbeného Sředohoří . Využili jsme prodlouženého víkendu a státního svátku 28. října, k výletu do Českého středohoří. Cílem našeho výletu je setkání s kamarádama a …
Kovová rozhledna se nachází na bezejmenném vršku nedaleko Radejčína a je součástí stožáru mobilního operátora. Stožár byl postaven v roce 2009 a je 30m vysoký. Vyhlídková plošina rozhledny…
Počasí se v poslední dny rozhodlo oklamat naší mysl, že už se blíží jaro, nebo že by to bylo už doopravdy? To je jedno, jestli tohle už je pravé jaro, či ne, jsem nemínil řešit a opět jsem rozhodl jeden krásný den…
Jedeme, nebo jdeme na skalnatý vrch Kalvárie ležící mezi Velkými Žernosekami a Libochovany. Na toto místo se dostaneme buď po silnici od Litoměřic do Velkých Žernosek a dále podle zelené turistické značky až do cí…
Vyrážíme na rozhlednu Radejčín. Nacházíse asi 700 metrů od nádraží Radejčín. K rozhledně se vydáme po žluté turistické značce od nádraží po silnici směrem na Dubice. Asi po 50 metrech dorázíme k pravé odbočce na takovou lepčí polní cestu. Po té se vydáme mezi zahradami a na konci zahrad- asi po sto metrech od silnice- se vydáme na levo proti svahu po cestě, která nás dovede na…
Kalvárie se nazývá rulový ostroh ( 269 m.n.m.), který se zvedá nad pravým břehem Labe v oblasti zvané Česká brána, západním směrem od města Litoměřice. Česká brána je součástí Českého středohoří. Vystoupáme-li na …
Kopec Lovoš se tyčí do výšky 569 metrů, nalezneme ho severozápadně od Lovosic. Po vystoupání na vrchol se nám naskytne překrásný výhled na Labskou nížinu a České středohoří. Posedět po…
Jdeme na vrch Lovoš v Českém středohoří. Je tu varianta několika turistických tras na vrchol. Po žlutě značené turistické trase se vydáme z Opárenského údolí, nebo z druhé strany z vesnice Bílinka. Po modře značen…
Hora ležící na jižním okraji Českého Středohoří, přímo nad městem Lovosice. Masiv hory vystupuje osamoceně z okolní zvlněné krajiny. Na sever od kopce se táhne Opárenské údolí, na východě teče řeka Labe. Na jihu j…
Vrchol Milešovka leží nad obcí Milešov, 10 km severozápadně od Lovosic. Je nejvyšší horou Českého středohoří a zároveň největrnější horou celé ČR. Z východu odděluje Milešovku od ostatníc…