TURISTIKU PODPORUJÍ
58 954 turistů a cestovatelů
94 286 výletů, turistických cílů, tras a cestopisů
969 763,- odměny za články
Fotogalerie Slovensko (60)

Slovensko

Bezprostředními sousedy Slovenské republiky jsou Polsko, Maďarsko, Ukrajina a Česko, hlavním městem je Bratislava na jihozápadě země. Rozkládá na obou březích řeky Dunaje, druhé největší evropské řeky. Na Slovensku se nachází mnoho památek a zajímavostí, čím se však může tato země především chlubit je krása Vysokých Tater a Nízkých Tater, které jsou součástí Karpat. Nejvyšší horou je Gerlachovský štít (2655m), druhý je potom Lomnický štít (2632m) a následují Rysy (2499m) a Kriváň (2494m). Po ledovcích zůstala v Tatrách ledovcová jezera neboli plesa - Štrbské, Popradské, Skalnaté, Velké a Malé Hincovo pleso. 

Turistika Slovensko Oblíbená místa a aktivity Doporučujeme
Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Památky a muzea / Tatralandia Ubytování Slovensko
Turistické cíle / Mapa Slovenska Bratislava / Košice / Trenčín Lázně Slovensko / Termály Podhajská

Slovenské Rudohorie
Cestování a výlety
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Slovenské Rudohorie
Tipy na výlet vybrat: vše / nic
 ↓ 
Druh vybrat: vše / nic
Do přírody
Na golf
Na hory
Na kole
Se psem
Vinařská turistika
Za gastronomií
Za kulturou
Za sportem
Náročnost vybrat: vše / nic
Pro zdatnější
Romantika
Rodina s dětmi
Délka vybrat: vše / nic
Vycházka - půldenní
Celodenní výlet
Putování (více dnů)
Turistické cíle vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava vybrat: vše / nic
Autobusová zastávka
ŽST
Letiště
Žel. stanice
Žlab
Města, obce, vesnice vybrat: vše / nic
Hlavní město
Městečko
Město
Městská část
Městys
Místní část
Náměstí
Osada
Přístav
Samota
Ulice
Vesnice
Ostatní vybrat: vše / nic
Bivak
Hraniční přechod
Infocentrum
Nordic walking point
Ostatní
Turistická známka
WebKamera
Zajímavost
Památky a muzea vybrat: vše / nic
Bouda
Boží muka
Chata
Chrám
Drobné památky
Dům, budova
Farma
Hrad
Hradby
Hrádek
Hradiště
Hřbitov
Hřebčín
Kaple
Kašna
Klášter
Kostel
Kříž
Lapidárium
Letohrad
Mešita
Měšťanský dům
Muzeum
Památník
Panský dvůr
Pevnost, opevnění
Pomník
Radnice
Rotunda
Rychta
Salaš, koliba
Skanzen
Socha
Statek
Synagoga
Trosky
Tvrz
Zámeček
Zámek
Zřícenina
Příroda vybrat: vše / nic
Bažina, mokřady
Hora
Hřeben
Jeskyně
Jezero
Jezírko
Kámen
Kaňon
Kopec
Krasový útvar
Louka
Minerální pramen
Ostrov
Památný strom
Park
Planina
Pláž
Pleso
Pobřeží
Pohoří
Poloostrov
Potok
Poušť
Pramen
Propast
Přírodní památka
Přírodní park
Rašeliniště
Rokle
Rybník
Řeka
Říčka
Sedlo
Skalní útvar
Slatě
Sopka
Soutěska
Studánka
Štít
Travertíny
Tůň
Údolí
Údolí, dolina
Vodní nádrž
Vodopád
Vrchol
Zahrada
Sport a rekreace vybrat: vše / nic
Vinařský cíl
Aquapark
Cyklo bar - hospůdka
Cyklo shop - servis
Golf
Koňská stezka
Koupaliště
Lázně
Ledovec
Letovisko
Potápění
Půjčovna kol
Půjčovna lodí
Rekreační oblast
Ski areál
Zábava, atrakce
Technické zajímavosti vybrat: vše / nic
Důl, štola, šachta
Elektrárna
Jez
Lanovka
Mlýn
Most
Přehrada
Rozhledna
Technická památka
Zvonice
Výletní místa a parky vybrat: vše / nic
CHKO
Chodník, naučná stezka
Národní park
Odpočinkové místo
Orientační bod
Poutní místo
Rezervace
Rozcestí
Turistická trasa
Turistické destinace
Vyhlídka
Výletní místo
ZOO a botanické zahrady vybrat: vše / nic
Arboretum
Botanická zahrada
ZOO
Trasy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Typ vybrat: vše / nic
Autem
Balónem
Běžecká trasa
Běžky
Cyklotrasa
Golf
In line brusle
Pěší trasa
Po vodě
Ski areál
Náročnost vybrat: vše / nic
Malá náročnost
Střední náročnost
Velká náročnost
Cestopisy vybrat: vše / nic
Tipy a novinky vybrat: vše / nic
Rady a tipy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava
Jídlo a ubytování
Ostatní
Peníze a ceny
Práce a život
Zdraví a bezpečnost
Moje dovolená vybrat: vše / nic
 ↓ 
Kdy jsme jeli vybrat: vše / nic
Jaro
Léto
Podzim
Zima
Délka dovolené vybrat: vše / nic
Méně než 1 týden (do 6 dní)
1 týden (7-9 dní)
Delší než 1 týden (10-12 dní)
2 týdny a více (13 a více dní)
S kým vybrat: vše / nic
Rodina s dětmi do 5-ti let
Rodina s dětmi do 10-ti let
Rodina s dětmi 10-18 let
S partnerem
S přáteli
Typ vybrat: vše / nic
Pobyt
Aktivní dovolená
Poznávací dovolená
Eurovíkend
Plavba
Prodloužený víkend
Zaměření vybrat: vše / nic
K moři
Na lyže
Za zábavou a poznáním
Do přírody
Na hory
Cyklo
Se psem
Na vodu
Aerobic
Golf
Wellness
Potápění
Za kulturou
Zábavné parky
Aquaparky
Gastronomie
Jak jsme jeli vybrat: vše / nic
Autem
Autobusem
Letadlem
Lodí
Jinak
Jak a kde jsme bydleli vybrat: vše / nic
Dům / rekreační objekt
Kemp
Apartmán
Hotel / Penzion
Stravování na dovolené vybrat: vše / nic
Vlastní
Snídaně
Večeře
Polopenze
Plná penze
All Inclusive
Ultra all inclusive
Fotogalerie vybrat: vše / nic
zobrazit výsledky

Údolím Čierneho Hrona se stříbrnými rovnoběžkami.

Cestopisy

Výletní vlak v čele s motorovou lokomotivou Rába přijel do Chvatimechu.

A zase jeden trochu tajuplný nadpis, ale i tento má své jasné vysvětlení- aby vám to, milí přátelé, nevrtalo dlouho hlavou, hned vysvětlím: stříbrnými rovnoběžkami jsou často mezi železničními nadšenci nazývány koleje, takže už vám po tomto vysvětlení určitě došlo, že můj další příběh se bude opět týkat kolejí. Nejedná se ale o klasický rozchod 1435 mm, ale úzký o rozměru 760mm, který se na českém a slovenském území nenachází tak ,,hojně“, jako ten klasický. Mé další vyprávění se bude odehrávat na Čiernohronské železnici, která patří mezi dvě jediné provozované úzkorozchodné dráhy svého druhu na Slovensku, ta další je Oravsko- Kysucká úvraťová železnica.

Při objíždění soupravy.

Moji červencovou dovolenou na Slovensku jsem měl v plánu řádně využít k různým výletům a dobrodružstvím (ještě tak sedět na zadku a nic nedělat, fuj), dalším cílem se v pondělí 20.7.2015 stala již zmíněná Čiernohronská železnica.

Začátek výletů na Čiernohronce většinou začíná ve Chvatimechu, místní části města Podbrezová- Chvatimech je doslova železničním rájem, kdo ho pozná, určitě mi dá za pravdu, jen ve zkratce- na klasické trati mechanické závory, krycí mechanická návěstidla atd. Tím hlavním je ale pro turisty začátek Čiernohronské železničky, nacházející se pod zastávkou ,,velké“ železnice.

A vlak je připraven k odjezdu směr Čierny Balog.

Je až obdivuhodné, po nedobrých zkušenostech z minulých let, ale vlaky z Tisovce až do Chvatimechu krásně navazovaly a to i na ten úzkorozchodný čiernohronský vlak. Takže cesta do Chvatimechu byla jedna báseň. Ve Chvatimechu jsem měl dost času, abych přeběhnul z ,,velké“ zastávky na tu na Čiernohronské železnici, nacházející se velmi daleko od té velké, asi 100 metrů :-). Na začátku Čiernohronky jsem i s dalšími turisty počkal na příjezd vlaku tažený dieselovou lokomotivou Rába. Když Rába objela soupravu, mohli jsme konečně započít výlet po Čiernohronské železničce.

V místní části Valaská. Zřetelné jsou oba rozchody kolejí.

Nejprve jsme přejeli most u soutoku Bieleho (hlavního) Hrona a Čierného Hrona a dál pokračovali až do Hronce- rodiště slavného herce Ladislava Chudíka. Za Hroncem nás pak čekala hlavní a jedna z nejzajímavějších částí Čiernohronky, údolí Čierného Hrona. Je to malebné, klidné a dlouhé údolí táhnoucí se až k Čiernému Balogu, pomalá jízda výletním vlakem tímto údolím vám doslova učaruje, kdo má alespoň trochu romantickou duši, má rád přírodu i železnici. Já jsem si tuto jízdu vychutnával plnými doušky, zaposlouchal jsem do klapotu spojů kolejnic, když přes ně vlak přejížděl, no prostě nádhera. A to na Svätém Jáne se napojuje na údolí Čierneho Hrona údolí Kamenistého potoka, jímž v minulosti vedla největší větev Čiernohoronské železnice (dříve Čiernohronská lesná dráha-ČHLD), končící až v obci Sihla. Možná, snad někdy, se alespoň po části bývalé, dnes již neexistují větvi Čiernohronky znovu projedou vlaky.

Křížení úzkého a klasického rozchodu u pily ve Hronci.

Zajímavý zážitek nás cestující čekal na výhybně Šánske, kde jsme křižovali s parním vlakem, který mířil opačným směrem dolů do Chvatimechu. Na chvíli jsme zastavili, aby si cestující do Čierneho Balogu mohli parní vlak prohlédnout a pak jsme už dál opět pokračovali na horu do Čierneho Balogu, tam jsme po určitém čase zdárně dorazili. Cesta vlaků z Chvatimechu ale na staničce Čierny Balog nekončí, kdo chtěl, mohl se svézt až do Vydrovo skanzen a až na konec do Vydrovo Korytárske, kde prozatím železnička končí na této Vydrovské větvi. Já jsem už ale vystoupil na staničce, protože do Vydrova jsem se hodlal projít po vlastních, tak jsem tedy razil. Cesta za asistence žhavých paprsků od slunce probíhala bez nějakých zásadných zážitků, akorát kousek před Vydrovo skanzen mě ,,dojel“ vlak, kterým jsem přijel do Čierneho Balogu. Zaujal jsem pozici pro dokumentaci a už jsem točil projíždějící výletní vlak. Když vlak projel, pokračoval jsem dál po ,,760 milimetrech“ do Vydrova skanzenu.

Na kraji skanzenu jsem se v místím občerstvení začal poohlížet po něčem na zub, tradiční oběd, který jsem si v minulosti dával na staničce v Čiernem Balogu jsem musel oželet, protože staniční restaurace se po výbuchu plynu stále ,,lečí“ ze svých šrámů, ale léčení vypadá dobře, takže příště se snad budu moc opět naobědvat na pro mě tradičním místě, tentokrát jsem ovšem musel vzít za vděk alespoň menším občerstvením v bufetu na železniční zastávce Vydrovo skanzen.

Projíždíme Svätým Jánem.

Po zaplnění žaludku jsem se vypravil zpět do Čierneho Balogu a odtud už jen po svých jsem ve společnosti stříbrných rovnoběžek, neboli srozumitelněji kolejí vyrazil dolů údolím Čierneho Hrona do Hronce a Chvatimechu. Procházka a ještě k tomu po ,,malých“ kolejích je pro milovníka železnice a přírody prostě krása, takže jsem si to vychutnával hezky naplno, času sem měl dost, jen ta žhavá koule na obloze nemusela tolik pálit, naštěstí jsem měl sebou dostatek tekutin, takže žízeň, když mě chtěla otravovat, jsem zahnal, podotýkám, nealkoholickými neslazenými tekutinami- to jen aby si někdo nemyslel, že jsem požil něco alkoholického, když se pohybuji v kolejích, ono tak jako tak, ten alkohol by při těchto vedrech mohl mít až fatální následky, naštěstí jsem o něm ale ani neuvažoval, takže vše bylo v pořádku a moje zpáteční cesta až na to vedro byla pohodová.

Po nějakém čase jsem došel na výhybnu Šánske,kde jsem se ale nějak nezdržoval a pokračoval jsem dál, abych už byl na odbočce Svätý Ján, o které jsem vám již vyprávěl na začátku tohoto příběhu, ale pro osvěžení paměti- dříve z této odbočky vedla Kamenistou dolinou, která se z leva napojuje na údolí Čierneho Hrona, největší větev Čiernohronské železničky, která končila až v obci Sihla. Dnes s této velké ,,větve“ zbylo pouze pár metrů kolejí končících u jediné dodnes zachovalé památky na tuto větev- železniční most u soutoku Čierneho Hrona a Kamenistého potoka. Most jsem si opět po čase prohlédl, zdokumentoval a vrátil se zpět k odpočívadlu, kde jsem se posílil zásobami v mém baťohu a následně pokračoval dál v mé cestě údolím Čierneho Hrona.

Setkání výletních vlaků na výhybně Šánske.

Při cestě ze Svätého Jána do Hronce narazíme po asi půl hodině chůze na další bývalou odbočku jménem Selecká, odkud dříve vedli koleje do vsi Osrblie, pro někoho známou zejména biatlonovým centrem. Sem dnes též už koleje nevedou, ale ve vzduchu stále ,,lítají“ úvahy o tom, že by se do Osrblí mohli koleje opět vrátit a to kvůli tomu, aby se sem mohli zejména milovníci zimních sportů dostat i jinak, než jen autem, či autobusem, zároveň by to skoro s jistotou zvýšilo turistický ruch v regionů Čierny Hron, tak uvidíme, snad tyto plány vyjdou. Na Selecké také narazíme na další zajímavou památku a to obloukový železniční most, přes který vede provozovaná část železničky. Tak, popsal jsem vám další zajímavé místo v údolí Čierneho Hrona a teď už hurá do Hronce.

V rodišti slavného herce Ladislava Chudíka stojí za zmínku třeba zvonice z roku 1835, kde se dodnes mají nacházet čtyři zvony, z nichž původní je pouze jeden a to ten největší a nejstarší pojmenovaný Sv. Cyril a Sv. Metod. Zbylé tři byly zabaveny pro potřeby 1. Světové války, následně ale po této smutné kapitole dějin byly v roce 1924 odlity nové tři zvony, tak aby opět mohli v hronecké zvonici sloužit čtyři zvony. Zvonice žel nebyla v dobu mé návštěvy zpřístupněna, takže jsem se dovnitř nemohl podívat, tak alespoň zvenčí. Dále se nachází v Hronci římsko- katolický kostel sv. Klementa z roku 1826.

Foto: rychlobezka

Ovšem Hronec je hlavně známí nejen železničkou, či jako rodiště herce Ladislava Chudíka, ale tím, že se zde nachází slévárna, jejíž historie sahá až do 18. Století a může se pochlubit jedním z významných prvenství- v roce 1810 zde byl vyroben první litinový most ve střední Evropě. Slévárna je provozní i v dnešní době.

Pro železničního fandu se v této obci nachází další zajímavost- křížení klasické (1435 mm) a úzkorozchodné (760 mm) tratě a to u místní pily, do Hronce totiž vede z Chvatimechu i vlečka klasického rozchodu, která je dnes hlavně využívána pro potřeby přepravy dřeva z místí pily. Díky tomu, že z Hronce do Chvatimechu vedou koleje s klasickým a úzkým rozchodem vznikla taková zajímavost, že po většinu cesty z Hronce do Chvatimechu, či naopak vedou tyto dva ,,rozchody“ vedle sebe, což naskýtá zajímavou podívanou hlavně při akcích pořádaných Čiernohronskou železničkou- příklad při otevírání sezóny souběžná jízda parních vlaků na obou ,,rozchodech“. Tak to by bylo ,,pár“ informací k obci Hronec a teď zase zpět k mému putování.

Kravky pasoucí se pod tratí u Čiernho Hrona.

Po pohlídce Hronce jsem pokračoval k cíli mého výletu- do již několikrát zmíněného Chvatimechu, při cestě jsem v místní části Valaská ještě jednou potkal soupravu výletního vlaku v čele s dieselovou lokomotivou Rába a po projetí vlaku jsem bez výrazných zážitků došel až na most ve Chvatimechu- most, který se nachází nad soutokem hlavního Bieleho Hrona a Čierneho Hrona, který mi při tomto výletě dělal milou, příjemnou společnost.

Putování po Čiernohronské železničce jsem tedy na Chvatimechu zakončil, ale to železniční ještě úplně ne, šel jsem si totiž ještě nafotit jak zdejší mechanická návěstidla, tak i mechanické závory-již po několikáté, tentokrát ale z jednou překvapující změnou, dříve tříramenné závory jsou dnes pouze dvouramenné, trochu záhada, proč to tak je, ale pídit se po tom nějak nehodlám, když tak jen trochu, moje zvědavost mi stejně určitě nedá pokoj, znám se. V nedaleké Valaské jsem počkal na vlak do Brezna a odtud jsem musel už jen autobusem, protože do Tisovce už žádný vlak nejel, ale co, hlavně, že jsem se v pořádku do Tisovce vrátil, to je to hlavní.

Místní část Čierneho Balogu Nový Krám.

A na závěr? Železnice, přírody a památek jsem si užil do sytosti, takže spokojenost se opět stala milým společníkem mé ,,maličkosti. Dobitý dobrou náladou a i žhnoucím sluníčkem jsem mohl zavelet k dalšímu výletu při mé dovolené na Slovensku, ale o tom je zase jiný příběh.

Ještě jedno, úplně na konec tohoto příběhu dávám odkazy na videa, které jsem natočil na Čiernohronce, tak snad se vám je podaří otevřít a prohlédnout, když ne, zadejte do vyhledávače youtube.com a v jeho vyhledávači Zeleznica 1909 (2) a tam mé ,,díla“ v sekci videa najdete.

https://www.youtube.com/watch?v=7NxODuqnYJ8

https://www.youtube.com/watch?v=U5jsYp3g4Ig

GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor (48.747, 19.649)
Poslední aktualizace: 26.8.2015
Vyhledání vlakového spojení na výlet
Datum a čas:
Odkud:
Kam:
Kvalita příspěvku:    
Hodnotit kvalitu příspěvku
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Čierny Balog

Vyhledání vlakového spojení
Datum a čas:
Odkud:
Kam:

Příspěvky z okolí Údolím Čierneho Hrona se stříbrnými rovnoběžkami.

Lesnícky skanzen
Lesnícky skanzen
Chodník, naučná stezka
Lesnícky skanzen ve Vydrovské dolině u Čierného Balogu vznikl v místě horní stanice Černohorské lesní železničky. Přibližně tříkilometrový okruh vedený po obou stranách údolí potoka Vydrovo názo…
0.5km
více »
Opět po čase v Čiernom Balogu
Opět po čase v Čiernom Balogu
Cestopisy
Tak jsem se zase po čase, tedy přesně po roce, pěti měsících a pár dní, vypravil do obce Čierny Balog a jejího okolí. Chtěl jsem se ještě svézt vláčkem na Čiernohronské železnici, jejímž centrem je právě Čierny Ba…
0.6km
více »
Čiernohronská železnica a Čierny Balog
Čiernohronská železnica a Čierny Balog
Tipy na výlet
Pokud se chcete svézt po Čiernohronské železnici, nejlépe je přijet vlakem do Chvatimechu buď z Banské Bystrice, nebo z Brezna. Do Čierneho Balogu se dostanete i autem a to nejlépe z města Brezno. V městě je to do…
1.1km
více »
Lesnícky skanzen-Vydrovská dolina, Čierny Balog
Lesnícky skanzen-Vydrovská dolina, Čierny Balog
Tipy na výlet
Autom v smere od Banskej Bystrice odbočíme do prava na Čierny Balog. Prejdeme Č.Balog a sledujeme informačné tabule, ktoré nás dovedú k Lesníckemu skanzenu vo Vydrovskej doline. Hneď pri vstupe do open-airového múzea je veľké bezplatné parkovisko. Lesnícky skanzen vo Vydrovskej doline v rámci asi 70 zastavení v príjemnom lesnom prostredí hovorí o histórií a súčastnosti lesníctva, o význame lesa, o dôležitosti jeho och…
1.8km
více »
Město Brezno
Město Brezno
Město
Město Brezno, se nachází v horní části regionu Horehronie, jehož je také centrem, toto město se dá také považovat jako metropole Horehroní. Nachází se tu muzeum, v kterém se dozvíte vše možné o této obla…
6.3km
více »
Brezno – procházka městem a historií
Brezno – procházka městem a historií
Tipy na výlet
    Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji naplánovali na 5 - 6 týdnů. Chtěli jsme si udělat nějakou túru v horách, zastavit se v historicky zajímavých místech a prohlédno…
6.3km
více »
Kdy jste byli na Slovensku naposled?
Kdy jste byli na Slovensku naposled?
Tipy a novinky
Čerstvé statistiky vypovídají jednoznačně: Slovensko se v posledních letech dostalo na špici v žebříčku zemí, kam Češi jezdí nejvíce. Kdo by se divil, má to svoji logiku. Je to blízko, z formalit je třeba jen dáln…
9.7km
více »
3 tipy na výlety na Slovensku, které zvládnou i méně zdatní turisté
3 tipy na výlety na Slovensku, které zvládnou i méně zdatní turisté
Tipy a novinky
Ačkoliv prázdniny pozvolna končí, můžete si i nadále užívat cestování. Co takhle vyrazit k našim slovenským sousedům? Zabalte si turistickou obuv a batoh, podíváte se na jedny z nejkrásně…
9.7km
více »
Přes tři sedla
Přes tři sedla
Cestopisy
Jen taková prvotní informace, v tomto případě jsem si žádného oře neosedlal, musel jsem se spolehnout jen na své nohy. Ze začátku si ale stoupání pěkně vychutnaly včetně zbytku mého těla. Krajina Slovenská je…
13.5km
více »
Ze sedla Zbojská přes Tri Kopce do města Tisovec.
Ze sedla Zbojská přes Tri Kopce do města Tisovec.
Trasa
Jedná se o středně náročnou trasu. Je dobře značená turistickými značkami, ovšem je dobré si tyto značky hlídat- dobře je sledovat, protože na některých místech jsou uměle vytvořené cesty pro stahování dřeva. Znač…
14km
více »
Jedeme na Slovensko - část osmá - Slovenské rudohoří - západ
Jedeme na Slovensko - část osmá - Slovenské rudohoří - západ
Cestopisy
Středa 22. 11. Opustili jsme oblast Slovenského ráje a přemýšlíme, co dál. Je vedro k padnutí, chtěla jsem jet někam k vodě, někde se vykoupat, ale cestou nebylo nikde nic. Jeli jsme podle Hronu, ani tím bych nepohrdla, ale tam, kde se dalo sjet ze silnice, se nedalo zajít k vodě. Břehy byly vysoké a zarostlé, navíc vody bylo malinko. Vždyť pramen Hronu jsme nedávno m…
15.2km
více »
Procházka se zubačkou
Procházka se zubačkou
Cestopisy
Tak jsem se rozhodl napsat opět článek z mé oblíbené oblasti, jež je železnice. Nadpis tohoto článku může nezasvěcenému připadat minimálně trochu zvláštní, ale ti, co se pohybují ve světě železnice už určitě …
16.4km
více »
Návrat do sedla Burda a k prameni Rimavy.
Návrat do sedla Burda a k prameni Rimavy.
Cestopisy
Při dovolené na přelomu srpna a září letošního roku jsem mezi mé plány opět po letech, tedy konkrétně po 6 letech, zařadil návštěvu sedla Burda a pramenu tak trochu neprávem opomíjené řeky Rimava. V roce 2012 jsem…
18.2km
více »
Z Čertovice na Ďumbier a zpět Starobocianskou dolinou
Z Čertovice na Ďumbier a zpět Starobocianskou dolinou
Tipy na výlet
Sedlo Čertovica (1.232 m n. m.), které odděluje Ďumbierské Tatry na západě od Kráĺovohoĺských Tater na východě, je vhodným nástupním místem k výstupu na Ďumbier (2.046 m n. m.), nejvyšší vrchol Ďumbierských…
20.7km
více »
Výlety a procházky krásnou přírodou okolo Tisovce.
Výlety a procházky krásnou přírodou okolo Tisovce.
Cestopisy
Tak jsem se konečně dostal k tomu, abych se s vámi podělil se zážitky z mých putování, či jen procházek přírodou okolo města Tisovec. Krása této téměř nedotčené přírody je někdy až fascinující a pro…
21.1km
více »
Objevování tajemství hory Hradová.
Objevování tajemství hory Hradová.
Cestopisy
Hradová, hlavní dominanta města Tisovec, už mi za ty roky, co sem jezdím, nějak zevšednila. Řekl jsem si ale, že bych se přeci jenom na ní měl zase po čase jít podívat, mohlo by se tam třeba vyskytnout něco zajíma…
21.8km
více »
Zubačka Tisovec- Pohronská Polhora
Zubačka Tisovec- Pohronská Polhora
Technická památka
V tomto článku vám představím jednu unikátní železniční trať, nacházející se na středním Slovensku, v malebném Slovenském rudohorí. Tato železniční trať, vedoucí z města Tisovec do obce Pohronská Polhora je unikátní tím, že mezi klasickými dvěma kolejemi se nachází ještě jedna, respektive dvě spojené k sobě v podobě zubů. Tato ozubená ,,pomocnice“ byla…
21.9km
více »
Na Chopok lanovkou
Na Chopok lanovkou
Tipy na výlet
Jedeme zdolat vrchol Chopok v Nízkých Tatrách. Jedeme autem z Liptovského Mikuláše do lyžařského střediska Jasná, kde začneme cestu na vrchol Chopku 2024 m nad m.  Při naší letní dovolené na Slovensku&nb…
22km
více »
Chopok
Chopok
Vrchol
Druhý nejvyšší vrch (2024 m) v hlavním hřebenu Nízkých Tater ve skupině Ďumbieru. Přístup sedačkovými výtahy od jižní strany z Bystré Doliny ze Srdiečka, od severu z Demanovské doliny z Jasné. Vyhlídkový bod na …
22km
více »
Ski areál Jasná-Chopok
Ski areál Jasná-Chopok
Ski areál
Lyžařská sezóna: od začátku prosince téměř do konce DubnaNadmořská výška: 1 025 - 1 950 m. n. m.Převýšení: 925 mIndex zalidněnosti:Index zalidněnosti se počítá jako přepravní kapacita dělená délkou sjezdovek. Udáv…
22km
více »
Ďumbier
Ďumbier
Vrchol
Nejvyšší vrch Nízkých Tater (2043 m) v hlavním hřebeni horstva. Výrazný masív tvoří žulové horniny. Pod vrcholem klesají více než 500 m Vysoké stěny a žleby, pod nimiž jsou ledovcové kotle. Vrcholem prochází tur…
22.2km
více »
Zasněženým Tisovcem a jeho okolím.
Zasněženým Tisovcem a jeho okolím.
Cestopisy
Zima umí opravdu někdy vykouzlit takovou krásu, až z ní člověku oči přecházejí. Tentokrát jsem se o tom přesvědčil na dovolené v mém oblíbeném…
22.8km
více »
Město Tisovec
Město Tisovec
Město
Město Tisovec se nachází na středním Slovensku, v krásné krajině Slovenského rudohoria. Název města, jak už sám napovídá, pochází od stromu Tis, který se tu v minulosti hojně vyskytoval. Scházejí se tu t…
22.8km
více »
Dobrodružná výprava na horu Ostrá
Dobrodružná výprava na horu Ostrá
Cestopisy
Jak jsem slíbil v mém článku o přírodě kolem Tisovce, že se vypravím na horu Ostrá (1011 m.n.m.) nad Rimavskou Pílou, tak jsem při mém dalším pobytu na Slovensku na konci září výpravu na tuto horu uskutečnil.…
22.9km
více »
Hora Voniaca
Hora Voniaca
Tipy na výlet
Jdeme na jeden z vrcholů Slovenského rudohoria nacházejícího se severovýchodně od města Tisovec. Právě z města Tisovec je nejlepší začít cestu na vrchol této hory. Cestu začneme nejlépe od rozcestníku na zdejší že…
22.9km
více »
Putování za mechanickými závorami- díl 2.
Putování za mechanickými závorami- díl 2.
Cestopisy
Po delším čase jsem se opět dostal k tomu, abych napsal další díl o mém putování za mechanickými závorami- technickými unikáty, jichž už docela radikálně ubývá kvůli modernizaci tratí, konkrétně přejezdů. Ten…
26.2km
více »
Demänovská jaskyňa Slobody - Slovensko
Demänovská jaskyňa Slobody - Slovensko
Jeskyně
3>r class="Apple-interchange-newline" />Kam jedeme? Demänovská jaskyňa Slobody je součást Demänovského jeskyního systému v Nízkých Tatrách...   Technické informace: Teplota v jeskyni: +7°CVlhkost…
28km
více »
Hrad Muráň
Hrad Muráň
Zřícenina
Hrad vznikl v druhé polovině 13. století jako královský strážní hrad při cestě do Horehroní. Byl vystavěn rodem Bebekovců na skalnatém brale zvaném Cikánka. Další výstavba probíhala za skalní roklinou na SV a SZ. …
29.1km
více »
Muránská planina
Muránská planina
Národní park
Muránská planina má charakter náhorní pahorkatiny s krasovými prvky. Je součástí spišsko- gemerského krasu. Okraj planiny tvoří prudklé 200-600 m srázy. Nejvyšší vrchol je Klak (1409 m.n.m.) V o…
29.1km
více »
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. další informace