Moje oblíbené
Travel blog Budějovicko Tipy a novinky Chaty a chalupy České BudějoviceChaty a chalupy  Mapa České Budějovice
Historie na každém kroku, regionální gastronomie a vynikající Budvar. To jsou „Budějce“. Město s více než 750letou tradicí se spoustou zajímavých památek a úchvatnou okolní přírodou. K nejvíce navštěvovaným místům patří zámek Hluboká nad VltavouTerčino údolímenhirový kruh v HolašovicíchZOO Hlubokázřícenina CuknštejnKraví hora a další.
TIP:
 Trasy České Budějovice (36)
Jižní Čechy
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Jižní Čechy

Žumberk - socha sv. Jana Nepomuckého s kamennou balustrádou
Žumberk - zvonice s kostelem Všech svatých

Neděle 13. 9. 2020 - odpoledne
Z města Chrast pokračujeme na jihozápad do Žumberku, kde je zřícenina hradu ze 13.století. Prohlásila jsem, že už bylo dost rozhleden, že potřebuji změnu. Už na návsi nás zaujala socha sv. Jana Nepomuckého z r. 1734 s kamennou balustrádou a kostel Všech svatých se samostatně stojící zvonicí. Kostel z 1. pol. 14. století byl ve 2. pol. 18. století přestavěn v pozdně barokním slohu a v 19. století upraven pseudorománsky a pseudogoticky. Zvonice s dřevěným patrem byla obnovena r. 1789. Báň je pokryta šindelem.
Ještě víc mne zaujala naproti stojící obrovská sýpka. Jde se okolo ní k hradu, tak snad patřila k hospodářskému dvoru, který byl jeho součástí. Je neudržovaná, chátrá, ale oknem se nechá dovnitř podívat. Jsou tam nádherné zachovalé barokní klenby - no nádherné. Nádherné by byly, kdyby byly opraveny. To jsou prostory. Každým oknem dovnitř koukám.
Za chvilku už jsme u volně přístupné zříceniny hradu, který byl postaven na ostrohu nad řekou Holetínkou pravděpodobně na konci 13. století. První písemná zmínka o něm je z r. 1318. Patřil k jedněm z největších a nejpevnějších hradů v kraji. Ještě v letech 1760 – 1770 se tady bydlelo, ale od poč. 17. století už chátral. V současné době jsou tady zbytky hradního paláce a věže. Překvapivě jsou zachované i zbytky dřevěných trámů a místy i psaníčková fasáda. Je to větší, než jsem čekala.
Ještě jsme si prošli náves. Stále je horko, ale tady mezi stromy to není tak hrozné. Je zde 20 metrů hluboká roubená obecní studna z r. 1794. R. 1920 se zbortila. Sesuté kamení bylo vybráno, ostatní neporušené roubení ponecháno, studna zevnitř byla zpevněna. Vodu je stále možno čerpat pomocí okovu, který je zavěšený na rumpále. Vedle studně je pískovcová kašna z r. 1901. Naproti je hezký roubený domek. Na parkovišti jsou zajímavě udělané informační tabule.
Dnešní den chceme zakončit na jih od Chrudimi, kde je lesní park Podhůra s rozhlednou. Na okraji parku je parkoviště, které je na mapě označené jako nouzové nocoviště Podhůra. Jsme tedy přesvědčeni, že je toto místo pro nás vhodné. V září v neděli by tam mohl být klid. Dáme si pivo a užijeme si poslední den naší dovolené. Zítra se projdeme parkem k další rozhledně a pojedeme domů.
Jenže všechno je samozřejmě jinak. Když projíždíme Chrudimí, je všude strašně lidí a také zaparkovaných aut. Na silnici odbočující k parkovišti je jich ještě víc – po obou stranách silnice stojí jedno auto za druhým, že se sotva nechá projet. Do toho je tu hrozně lidí. Spousta aut odjíždí, ale jet proti proudu se skoro nedá a ani nechceme. Jenže nejde to ani zpátky. Naštěstí hned na kraji na odbočce k nějaké firmě je trochu místa, tak tu auto necháváme a jdeme nahoru pěšky. Podíváme se aspoň k rozhledně. Už víme, že siesta nebude. Je tu hrozný blázinec. Auta jezdí sem tam, či spíše stojí a řidiči nadávají.
Parkoviště je pěkné, ale plné. Pokud auta odjedou, tak by to tu bylo skvělé. Ale odjedou? Jdeme tedy k rozhledně Bára 2. Je tu otevřené občerstvení, kupodivu skoro bez fronty, ale jinak je tu všude plno lidí, hlavně s malými dětmi. Jak jsme zjistili, právě končí akce Pohádkový les. Ota dává pivo, já birella.
Pak nastává problém. Ota, který jak vidí rozhlednu, musí nahoru. Jenže na věži může být max. 8 lidí, před rozhlednou se tvoří fronta. Nahoře jsou převážně děti, všude je děsný kravál. Já se pouze zmínila, zda by nebylo lepší zajít k té druhé rozhledně a tady se zastavit při zpáteční cestě, až bude klid. Do Oty jako když bodne vosa, že prý musí být furt po mém, že si nemůže dělat co chce. Na mou odpověď, ať si jde, kam chce, že já ale nahoru teď nejdu a čekám dole, nereagoval, urazil se, ale dal najevo, že tam také nejde. Takhle jsem ho za ta léta ještě nepoznala. Mlčky, oba naštvaní, jsme procházeli docela zajímavým parkem. Až do r. 2004 tady byl hospodářský les, tohoto roku byl převeden do kategorie lesů zvláštního určení – lesů příměstských a lesů se zvýšenou rekreační funkcí. Byly tady vyznačeny turistické trasy i cyklotrasy, cca 2,7 km dlouhá okružní Lesní naučná stezka Podhůra se šesti zastaveními, třemi odpočinkovými místy a dětským hřištěm a stejně tak dlouhá okružní naučná stezka Ke Kočičímu hrádku a další stejně dlouhá jednosměrná naučná stezka Kolem Kochánovických rybníků. Je tady 1,7 km dlouhý okruh typu singltrek - jednosměrná stezka pro horská kola. Ta vede mezi stromy a využívá přírodních překážek a terénních nerovností. Některé trasy jsou upraveny i pro vozíčkáře. To vše doplňuje lanový park pro malé i větší děti a lezecká stěna. Postupně tu vznikly i dvě rozhledny, resp. jedna rozhledna a druhá byla zrekonstruována.
My jsme vyrazili po vlastní trase, zpočátku po neznačených cestách. Jak jsme opustili místo pod rozhlednou, lidi ubývají, je tu klid. Snad nejkratší cestou jdeme k vyhlídkové věži Na Chlumu. Jak ji Ota zahlédl, začal se tvářit přátelštěji. Je skutečně hodně podobná rozhledně Hláska na Kypuši, kde jsme byli včera. Snad jen ta podezdívka má trochu větší průměr.
Tato rozhledna tehdy v parku zámku Slatiny byla postavena na přelomu 19. a 20. století knížetem Františškem Josefem Auersperkem. Kromě výhledu v myslivecké oboře sloužila i jako protipožární hláska. Na masivní kamenné podezdívce je dřevěný krytý ochoz, kam vede 18 schodů, což je o 4 méně než na tu na Kypuši. Po 2. světové válce byla obora zrušena, zámek zestátněn, věž se rozpadala. V 90. letech 20. století pokus ji opravit narazil na nevyjasněné majetkové poměry. Až když r. 2013 ruinu získal státní podnik Lesy ČR, provedl rekonstrukci a rozhledně vrátil původní vzhled. Od pol. prosince 2013 je opět volně přístupná, ale výhledy z ní nejsou. Stromy ji přerůstají. Nejlíp je snad vidět odpočívadlo nedaleko rozhledny.
Od rozhledny jdeme po zelené přes rozcestí Nad Monakem ke Kočičímu hrádku. Tuto miniaturu hradu na skalce nechala v letech 1898 – 1901 postavit kněžna Vlemína Auerspergová pro své děti. Děti se tam vyřádí i nyní. Tady přecházíme na modrou a po té se dostáváme na kopeček nad rozhlednu Bára 2. Občerstvení je už sice zavřené, ale rozhledna je otevřená – konečně bez lidí. Teď si můžeme tuto rozhlednu řádně vychutnat. To přiznává i Ota, i když nerad. Byla postavena na Čertově skalce na vrchní části zrušeného lomu Podhůra r. 2008 jako další turistické lákadlo tohoto parku. Jako projektant byla vybrána skupina architektů okolo Martina Rajniše, která již řadu rozhleden navrhla. Vždy se jedná o dřevěné stavby. Jako jejich poslední jsme viděli rozhlednu Na Štvanici v pohoří Králický Sněžník. Rozhledna má podobu trojbokého jehlanu z dětské stavebnice. Byla projektována na sílu větru do 120 km/hod. Rozhledna Bára byla otevřena 21. června 2008. O čtyři dy později se krajem přehnala větrná bouře a rozhledna šla nečekaně k zemi. Projekt byl předělán na sílu větru do 200 km/hod. Muselo se použít nové dřevo – vše původní bylo pádem zničeno. Byly vylepšeny jistící prvky. Speciální mechanismus kotevního systému každou hodinu na 30 sekund automaticky povolí - dřevěná konstrukce musí reagovat na změny vlhkosti a teploty. Při silném větru je toto uvolnění blokováno. Od vchodu je dokonce vidět na displej, který ukazuje rychlost větru v m/s. Rozhledna Bára II. je 29,8 metrů vysoká, na vrcholu je umístěné signalizační světlo, protože je rozhledna v letištním koridoru, Na vyhlídkovou plošinu ve výši 17 metrů vede 78 schodů. Shora je téměř kruhový výhled na Železné hory, Jizerské hory, Krkonoše, Orlické hory i Jeseníky. Druhá rozhledna byla otevřena 3. 9. 2009. V podobném duchu je postaveno i zdejší občerstvení. Ať to k sobě ladí.
Výhledy jsme si nakonec užili v klidu a v pohodě. Nikomu jsme nepřekáželi a nikdo nám. A Ota se konečně dočkal. Na parkovišti ještě bylo pár aut, ale ty by nám už nevadili. Došli jsme si pro auto, vybrali pěkné místečko a šli večeřet. Místo odpolední siesty jsme se pohádali, takže to vše až tak dobře nevyšlo. Ale konec byl dobrý a to je hlavní. Ještě večer bylo teplo, tak jsem se aspoň po tmě mohla po horkém dnu trochu opláchnout. Nakonec tam s námi přes noc zůstal jen jeden karavan. Zítra už nás čeká jen cesta domů.
Poslední aktualizace: 1.3.2021

Žár

Příspěvky z okolí Směřujeme na severovýchod republiky – 25. den/2. část - Žumberk - zřícenina hradu a ost. památky obce, lesní park Podhůra - rozhledna Bára II. a vyhlídková věž na Chlumu

Žumberk (vesnice)
Vesnička Žumberk ležící na úpatí Novohradských hor je velice atraktivním výletním místem. Představuje typickou ukázku hrazené vesnice s částečně zachovaným středověkým opevněním. Po…
Veřejnosti přístupná tvrz se nachází ve vsi Žumberk na Českobudějovicku v Jihočeském kraji. Dochovaly se historické interiéry ? např. rožmberský salón či rytířský sál. Přístupné jsou i některé z pěti zachovaných…
Cílem našeho výletu je malebná středověká ves Žumberk, která se nachází asi 30 km jihovýchodně od Českých Budějovic. Přijet můžeme autem nebo na kole. Vesnice na Slunečním návrší (Sonnberg) byla založena ve 13. století. V 15. století zde byla postavena kamenná gotická tvrz, která byla na přelomu 16. a 17. století přestavěna na renesanční zámeček. Od 17. století tady ale žádná…
Tvrz Žumberk leží cca 30 km od Českých Budějovic a jen pár kilometrů od Nových Hradů. První zmínky o tvrzi jsou z poloviny 13. století. V 17. století byla přestavěna na renesanční vilu v italském stylu. Kromě pře…
Pobočka Jihočeského muzea– sezónní objekt je otevřen od května do září, svátky, út-ne: 9-17 hodin Tvrz Žumberk u Nových Hradů je historicky i stavebně velmi zajímavým komplexem a turisticky …
Tvrz Žumberk je panské sídlo nacházející se ve stejnojmenné vesnici, části obce Žár v okrese České Budějovice. Vyjíždíme z Českých Budějovic směrem na Nové Hrady, v obci Žár odbočujeme na…
Nedaleko obce Žár (Sohors), u silnice na Nové Hrady, leží rybník, který patří k nejstarším v Čechách. V historických pramenech je…
Udržované chalupy a usedlosti v osadě Střeziměřice slouží dnes převážně rekreantům. Před válkou zde žilo asi osmdesát převážně německých obyvatel. Po odsunu německého obyvatelstva byla osada částečně dosídlena, postupně však počet obyvatel stále klesal. V roce 1970 zde žilo pouze 13 obyvatel. Pamětihodností Střeziměřic je výklenková kaple. Dnes je osada Střeziměřice částí obce Horní Stropnice.
Tato zděná boží muka patří do početného souboru drobných památek spojovaných s poutní Svatotrojiční cestou a areálem Svatá Trojice u jihočeského městečka Trhové Sviny. Patří zde však k památkám nejmladším, protože …
Poutní Kostel Nejsvětější Trojice u Trhových Svinů je právem řazen ke skvostům českého baroka. Byl vystavěn v letech 1708 - 1710 podle návrhu K. Diezenhofera. Má centrální kupoli a je obklopen zdí s ambity tak, že…
Naučná stezka Trhosvinensko je skutečným náhrdelníkem z perel. Velmi příjemná a nenáročná šestikilometrová trasa s dvanácti zastaveními provede zájemce po historickém jádru půvabného pětitisícového jihočeského měst…
Přehrada Humenice
Hráz vodní nádrže Humenice byla postavena na 45. kilometru říčky Stropnice v letech 1985-88. Stavba vodní nádrže Humenice byla součástí výstavby jaderné elektrárny Temelín. Přehrada měla…
Trhové Sviny leží v Jižních Čechách, jihovýchodním směrem od Českých Budějovic a nedaleko hranice s Rakouskem. Městečko se rozkládá v podhůří Novohradských hor a z větší části na pravém břehu Svin…
První zmínky o obci pocházejí již z roku 1259. Významnou památkou je zdejší Kostel Svatého Mikuláše postavený v první polovině 13. století. Původní hodnotná románská stavba byla kolem roku 1500 …
Vodopád - Terezino údolí
Umělý vodopád byl postaven nad řekou Stropnicí v roce 1817. Je typickou romantickou stavbou. Voda padá z výšky 10.5m a je příváděna náhodem dlouhým třičtvrtě kilometru. Několik desítek metrů od jezu, zachycujícího…
Na místě zříceniny Modrého domu (název odvozen od kdysi modré střechy) stával dům již v roce 1770. Opakující se povodně dům značně poškozovaly a byl několikrát přestavován. Rovněž okolí Modrého domu se v pr…
Tvrz Cuknštejn stojí nad říčkou Stropnicí jihozápadně od Nových Hradů na Českobudějovicku v Jihočeském kraji. Cuknštejn je ojediněle dochovaným a vzácným příkladem vladyckého sídla z…
Chráněný park Terčino (též Terezino) údolí leží asi 1 km jihozápadně od Nových Hradů v údolí říčky Stropnice v Novohradských horách. Původně krajinářský park se rozkládá na území o rozloze okolo 140 ha. Park byl zřízen ve druhé polovině 18. století hrabětem Janem Buquoyem. Popud k jeho založení dala hraběnka Terezie Buquoyová, jejíž jméno nese park dodnes. Koncem 18. a…
K romantickým procházkám vás tentokrát pozveme do Tereziina údolí, do něhož vede asi kilometr Dlouhá turisticky značená trasa z novohradského náměstí. Romantický park, ve kterém se údolí nachází, byl založen ve …
Buškův hamr, se nalézá v blízkosti městečka Trhové Sviny, jižně od Českých Budějovic v podhůří Novohradských hor. V oblasti Trhosvinenska, kraji kam průmysl pronikal jen velmi pomalu a i…
Do malebného městečka Nové Hrady na hranicích s Rakouskem se dostaneme autem (nebo také na kole). Za prohlídku stojí hrad, který se nachází nedaleko náměstí. Příjemný půlden můžeme strávit procházkou v nedalekém…
Starý hrad v Nových Hradech
Soutěž 2 body
První písemná zmínka o hradu pochází z roku 1279, kdy byl majetkem Vítkovce Ojíře. Hrad byl pravděpodobně postaven v první polovině 13. století jako strážní bod v blí…
Rozlehlý hrad je nejvýznamnější památkou města Nové Hrady na Českobudějovicku v Jihočeském kraji. V rozsáhlém hradním areálu se dochovala část opevnění z 15. století s mimořádně hlubokým vyzděným příkopem, východní…
Letovisko a poutní místo Dobrá Voda leží na severním úbočí Novohradských hor v nadmořské výšce 695 m. Ves vzdálená 7 km jihozápadně od Nových Hradů spadá do okresu České Budějovice. Dominantou v…
Nové Hrady leží v Jižních Čechách, jihovýchodním směrem od Českých Budějovic a nedaleko hranice s Rakouskem. Město se rozkládá v srdci Novohradských hor. Městem protéká řeka Stropnice. V…
Vrch (953 m) v Novohradských horách asi 1 km západně od Hojné Vody a 10 km jihozápadně od Nových Hradů. Na vrcholku je výhledové místo, z něhož je dobře vidět celé Novohradsko. Na úbočí se rozkl…
Autor textu i fotografie Oldřich Fencl, vloženo s jeho svolením. Aktualizace 2016: pan Fencl v roce 2015 zemřel ve věku 85 let. Na místě vyhlídky už není jeho kreslené panorama, ale je tam teď místo pouhé lavičky…
Novohradské hory se rozprostírají při státní hranici České republiky s Rakouskem na ploše 1…