Korutany

Spolková země Korutany leží na jihu Rakouska u hranic s Itálií a Slovinskem. Autem z Prahy sem dorazíte za 6 hodin, můžete využít i pohodlného vlakového spojení. Hlavním městem je Klagenfurt na jezeře Wörthersee.

Korutany nabízejí opravdu vše, co si může turista přát. Kulturní i přírodní památky, údolí i pohoří různé výšky, včetně nejvyšší hory Rakouska Grossglockner (3798 m). Dále přes 8000 km řek a 1270 jezer s průzračnou, čistou vodou. Letní teplota vody v nich dosahuje až 28°C. Korutany jsou přezdívány zemí křišťálových jezer.
Turistika Korutany Lyžování  Doporučujeme
Výlety (29)  Cestopisy (6) Mölltaler - Gletscher Ubytování Korutany
Pěší trasy  /  Památky a muzea Skiareal Nassfeld Aktuální tipy Korutany
MAPA Korutany    Ski areály a střediska (10) Jezera Korutany

Putování Rakouskem IV.

Nákladní vlak na trati přes Semmering, na zastávce Wolfsbergkogel

Tomuto dílu vyprávění předchází tento.

Co Vám mám povídat, zkrátka krasné rakouské ráno. A krásné rakouské slunce, pravda spíše schované kdesi nahoře v mracích. Taky vinice pnoucí se po nevelkých pahrbcích. Naším údělem se stávají dvě železné kolejnice, co se nikdy neprotnou.

Tramvaj u nádraží Wien Meidling

Vlastně to není tak daleko, k nádraží do Deutschkreutzu. Žehnáme místním, co nechali vystavět supermarket hned u kolejí, mají tu asi takových poutníků více. Nikdy mi snad ten almdudler nechutnal lépe. Nemůžeme se nabažit talentu, co nás, mírně vysílené, poveze do hlavního města. Jde o poměrně zajímavou trasu, opět využijeme pohostinnosti maďarské peáže, navíc se ve stanici Ebenfurth koná úvrať. Míjíme tedy Vídeňské Nové Město. Konečná vlaku je i naší konečnou, tedy nádraží ve vídeňském Meidlingu, které převzalo činnost Jižního nádraží v dálkové Dopravě. Ale těšme se na revoluci, zanedlouho se dočkáme vpravdě přelomové události, totiž celkového uvedení hlavního nádraží v činnost.

Pro další cestu je dobře, že již není Jižního nádraží. Jinak se ovšem pořád těžce loučíme s naším oblíbeným. Výchozí místo toulek po Rakousech, takový ten první bod, kde se noha dotkne půdy na jihu. Ta oprýskanost a dlouhověkost nás moc těšila a rádi jsme se sem vraceli. No, pokrok nezastavíš. Vážně, z těch prvních let toho tolik nezbylo. A jakási moderní sterilita nám začíná trochu vadit. Ale na cestu do Korutan máme ještě štěstí na klasickou soupravu.

Hrad Hochosterwitz u města St. Veit an der Glan, Korutany

Samozřejmě u okna a na mé přání ve velkoprostorovém vagoně sedíme s nedočkavými výrazy sledujíce sice známou dráhu, přeci však tak zajímavou, že bychom ji nikdy nepromeškali. Už ten kraťoučký tunel za Vídni, na Jižní dráze, je zkrátka úžasný. Neopomeňme mé oblíbené borové hvozdy za Novým Městem a pak ten zázrak. Ano, ten Semmering, co se mu nic nevyrovná. Ten Semmering, co ho projíždíme zas a znovu. A stále tam nacházíme tolik nových pohledů. Stačí trochu jiný čas a jako bychom tam jeli poprvé.

Ani dál nedáme zrakům odpočinout. Bruck, Judenburg, St. Veit s dechberoucím Hochosterwitzem. Celovec a jeho přídomek Wörthersee. Voda barvy, co by si ji ani ten nejkýčovitější malíř nedovolil. Villach a vlastně také Bělov a Bělák, no Beljak asi uslyšíte a uvidíte častěji. Snad trochu i lákají dálavy toho bělehradského rychlíku. My máme poněkud jiný cíl, mnohem výše výškou...

Poslední aktualizace: 31.7.2013
Autor: GRAZER

Villach

Příspěvky z okolí Putování Rakouskem IV.

Termální lázně KärntenTherme, Warmbad Villach (Rakousko)
Jedeme na jih Rakouska do Korutan, konkrétně do Villachu – cesta autem z Prahy trvá cca 7 hodin (ČB, Dolní Dvořiště, Linz, Salzburg, Villach) Jsou místa, která…
Rodinné balíčky - Ski for free – Akční skipasy Hermagor – Nassfeld  „SkiHits for Kids PREMIUM“ – Děti do 10 let jsou na dovolenou zvány (04.12.2015 – 24.12.2015  a 12.03.2016 –10.04.2016…
Jezero Faaker See ležící 7 km JV od Villachu svými rozměry 2,6 x 1,7 km zaujímá plochu 2,2 km2 a největší hloubka je 29,5 m. Významnými středisky na břehu jsou Faak am See a Drobolach. Panorama tvoří z…
 První vydařené obloučky na lyžích, stavění sněhuláka s nosem z mrkve a jízda do údolí na saních za úplňku. Ve svých lyžařských oblastech, vhodných pro rodiny, nabízejí Korutany nejlepší…
Jezero Ossiacher See, třetí největší jezero Korutan, se táhne v délce 11 km mezi Villachem a Feldkirchenem. Šířka se pohybuje mezi 600 – 1700 m, max. hloubka 52 m a zaujímá plochu 10,5 km2. Většími stř…
Korutany leží na jihu Rakouska u hranic s Itálií a Slovinskem – autem z Prahy tam dojedete za cca 6 hodin. Pokud použijete nejrychlejší trasu po dálnici, budete potřebovat rakouskou dálniční známku (cca 200,- Kč) …
V Rakousku téměř na pomezí Itálie a Slovinska, u města Villach se nachází nejstarší lyžařské středisko v korutanech - Gerlitzen.Vlastně se jedná o jednu horu z které vedou sjezdovky do všech stran. Na své si přijd…
Gerlitzen je hora v pohoří Nockberge v Korutanech. Je známá jako význačné lyžařské středisko, ale i v létě stojí za to se sem vypravit. Je odtud prvotřídní rozhled do všech stran. Dostat se sem je možné několika l…
 Na jižní straně rakouských Alp je na sjezdovkách obzvlášť slunečno. To je další důvod, proč jsou Korutany jako lyžařská destinace stále oblíbenější, a to především u rodin s dětmi.…
A je tu poslední den. Balíme stany, chroupáme sušenky a scházíme po Treffner strasse k Villašskému hlavnímu nádraží. Před nádražím na náměstí s autobusovým nádražím je také obchod jedoho mezinárodního řetězce, tak…
Mohutný masív Gerlitzen (1911 m) dominuje okolí známého korutanského jezera Ossiacher See. Jedinečný rozhledový bod je významným centrem letních i zimních sportovních aktivit – pěší i Cykloturistika, nord…
Řeka Dráva (německy Drau, italsky, chorvatsky a slovinsky Drava) pramení v Itálii v Karnských Alpách u Toblachu ve výšce 1450 m (stéká se zde 5 lokálních zdrojů). Protéká Rakouskem, Slovinskem, po maďa…
O Dopravě na místo jsem se zmínil již v 1. části – viz: https://www.turistika.cz/vylety/rodinna-dovolena-u-jezer-v-korutanech-1-cast Naše druhá návštěva u…
Velmi známé a oblíbené zimní středisko Kranjska Gora (Kraňská Hora) se nachází poblíž hranic s Rakouskem a Itálií Karavanky a Juljské Alpy. Platí za výchozí bod, odkud se lyžaři vydávají…
Slovinská Kranjska Gora svým návštěvníkům nenabízí jen množství krásných přírodních scenérií, sjezdovek a ubytovacích kapacit, ale také několik zajímavých pamětihodností. Jednou z nich je ta…
Možná to mnohé překvapí, ale skutečným středobodem věhlasných závodů Světového poháru ve sjezdovém lyžování, které každoročně probíhají ve slovinské Kranjske Goře, není toto světoznámé lyžařské středisko a městečko…
Mezi Julskými Alpami a Karavankami najdeme horské městečko Kranjska Gora. V zimě je z ní středisko zimních sportů, především lyžování, v ostatních částech roku středisko turistiky a východisko do hor na různě náro…
Slovinské městečko Krajnska Gora proslulo zejména okolními sjezdovkami, na kterých se pravidelně prohánějí největší lyžařské hvězdy světa, ale najdeme tu i několik velmi zajímavých historický…
Nejvýraznější stavbou a nejvýznamnější památkou historické slovinské obce Podkoren, nacházející se pod kranjskogorskými sjezdovkami, je bezesporu zdejší kostel sv. Ondřeje. Kdyby tento – původně gotický - svatostá…
Pramen řeky Sáva Dolinka je vlastně travertinové jezero. Dojeli jsme k němu cestou od Planici k horskému středisku Kranjska Gora. Od autobusu k prameni je asi 5 minut cesty lesem. Celé okolí, 15 hektarů, je příro…
Ať si kdo chce co chce říká, ať si mamka slzy utírá … já se určitě nepůjdu učit na horníka, ale krásy okolí slovinského lyžařského střediska Kranjska Gora už mi zůstanou v paměti asi navždy…
Světoznámé slovinské lyžařské středisko Kranjska Gora, ležící nedaleko italských i rakouských hranic, nejsou jen nekonečné sjezdovky a s nimi spojené zázemí, ale hlavně nádherné přírodní…
Přijeli jsme do Planici ke skokanským můstkům autobusem a odtud šli pěší túru krásným údolím s Julskými alpami po obou stranách. Na vrcholcích a nejen na nich byl ještě sníh. Jde se asi 4 kilometry do mírného kopce. Došli jsme k horské chatě Tamar. Kromě naší výpravy nikdo nikde. Čistý vzduch, klid, balzám pro obyvatele měst! Pramen řeky Nadiža, ke kterému jsme přišli, je…
Vodopád Slap Peričnik sa nachádza v Julských Alpách asi 5 km od dedinky Mojstrana.Vodopád sa skladá z dvoch vodopádov-horný má výšku 16 metrov a dolný 52 metrov.Tento prekrásny prírodný jav je vidieť aj od cesty,ktorá vedie z Mojstrany na Aljažev dom.Nad vodopádom sa nachádza Vrtaška planina,ktorá je známa svojou bohatou flórou a faunou.Pod vodopádom tečie riečka Bystrica.
Při pohledu z okna jistě mnozí rádi zavzpomínají na letní dny, kdy sluníčko bylo usměvavější a venkovní teploty naší tělesné schránce příjemnější. A proto i my si připomínáme moment, kdy jsme - po loňském cyklozáj…
Trasa pro ty, kteří si chtějí zasportovat. Nalehko, pouze s výzbrojí a výstrojí na ferraty vyrážíme od Aljažev dom na rozcestí, které nás navede na variantu Tomiškova cesta. Chodník nekonečně dlouho stoupá prudkým zalesněným svahem, přechází na skalnatý hřebínek – výběžek Severni steny – který několikrát oblézáme a obíháme jednoduchým chodníkem, čím dál vzdušnějším a nad výhledy do údolí Vrata se tají dech. Výběžek nás zave…
Triglav, nejvyšší vrchol Julských Alp. Svou výškou ničím vyjímečný, výstupem však rozhodně ano…. 15.9.2006 cca v sedm ráno přejíždíme hranice Rakouska, vjíždíme do Slovinska. Hned za hranicemi nás čeká výběr „mý…
Náš výstup na Triglav jsme pojali jako dvoudenní a zvolili jsme dlouhou a velice pěknou trasu, která začínala a končila v kempu Zlatorog u Bohinjského jezera. Nejprve se vystoupá do stěny u vodopádu Savica, odkud …
Júlské alpy patria k najkrajším a zároveň najteplejším pohorím Európy. Autom z Bratislavy sa dostanete do centrálnej doliny Trenta za 6-7 hodín. Cakajú Vás nádherné štíty akými sú Triglav Mangart, Kanin Prísojní…