Provincie Udine
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Provincie Udine

Julské Alpy na kole aneb cesta z hor k moři 1 (italská horská jezera a Planica)

Alpy ještě rakouské a pivo stále naše
Alpy ještě rakouské a pivo stále naše  •  Fotografie (32)  • Foto: markyz63

Při pohledu z okna jistě mnozí rádi zavzpomínají na letní dny, kdy sluníčko bylo usměvavější a venkovní teploty naší tělesné schránce příjemnější. A proto i my si připomínáme moment, kdy jsme - po loňském cyklozájezdu do italských Dolomit – začátkem už loňských prázdnin vyrazili do států s Itálií sousedících a dříve sdružených pod sjednocující výsostné znaky Jugoslávie. Oblíbená Itálie však ani tentokrát opomenuta rozhodně nezůstala. Protože ale horské části byla věnována jen první polovina nabízené cestovní atrakce, mnozí z loňských účastníků zájezdu letošní akci „odpískali“. Nahradit je měl jeden z občanů Spojených států amerických, který neváhal dorazit až z Floridy a – alespoň pro mě – početný soubor chorvatských historických památek. K těm však bylo ještě hodně daleko, protože jsme se teprve hotovili k odjezdu ze Šumperka a na kalendáři „svítil“ čtvrtek 30. června 2016. Odjížděli jsme tradičně z parkoviště jednoho šumperského chrámu konzumu a já teď jen doufám, že jsem toho půlroku udržel v hlavě dost myšlenek na to, abych dal dohromady tento soubor cestopisů. Deník výpravy jsem si sice nevedl, ale snad mi pomůže obsáhlá fotodokumentace …

První skutečný zájezdový den byl tedy až pátek 1. července, kdy jsme nejprve projeli Rakouskem do Itálie, a poté již pokračovali v sedle svých bicyklů. Autobus nás vysadil v sedle Sella Nevea a my se těšili nejen na pobyt v místě, kde trénují závodníci SP ve sjezdovém lyžování, ale také na výjezd lanovkou k horské chatě Rifugio Gilberti a následné výhledy, focení a krátkou túru. Lanovka však „nepremávala“ a my také – po nedlouhém prudkém sjezdu a následném zpětném stoupání - hned pochopili, že se tentokrát bude jezdit po hodně malých skupinkách, protože jsme se okamžitě totálně „roztrhali“. Nejen Američan Ivan tím byl celkem dost zaskočen …

Výjezd lanovkou k vrcholkům hor tak nahradil sjezd k vodním hladinám. Konkrétně k jezeru Lago del Predil a stejnojmenné pevnosti. Okolo jsou kopečky s výškou pohybující se většinou mezi 1.600 až 1.900 nadmořských metrů a nás čeká první pivo, ty odvážnější také první skok do živlu rozbouřeného střemhlav. A pak se již vydáme směrem na Tarvisio. Zde se napojíme na novou asfaltovou cyklostezku, která vede po zrušeném tělese železnice. A zamíříme směrem na Slovinsko.

Ještě před tím nás však čeká jedna zajímavá odbočka. Bude to sice do kopce a výšky téměř tisíc metrů nadmořských, ale odměnou nám bude „dvojpodlažní“ ledovcové jezero Lago di Fusine s krásným panoramatem okolních hor. Horní jezero sice viděli jen někteří z nás, ale pivo na terásce nad hladinou toho dolního chutnalo opravdu všem. Velmi pěkné místo, nacházející se v blízkosti italsko-slovinské hranice, mnohdy označované za jedny z nejkrásnějších alpských jezer vůbec, je dnes už přírodním parkem.

Nic ale netrvá věčně, a tak i my se dokocháme, já najdu na krátkou dobu ztracené cyklistické brýle, a všichni se odměníme sjezdem do údolí. Zanedlouho pak legálně překročíme státní hranice. Po naší cyklostezce však nejedeme dlouho, protože nás čeká další odbočka s následným – tentokrát podstatně mírnějším – stoupáním – na jejímž konci nás čeká mamut. Tím není myšlen nějaký zamrzlý prehistorický chlupatý slon ani jiná fosilie, ale slavný planický skokanský můstek, na kterém svého času padaly všechny světové rekordy v letech na lyžích a kde si i naši borci hravě plnili svá osobní maxima, překračující 200 naměřených metrů. Krátce zde spočneme, prohlédneme si zajímavý sportovní komplex Nordijski center Planica a pomalu se vydáme k místu, kde máme být ubytováni.

Podhorská vesnička Podkoren nás přivítá nepřívětivě. V jakési chalupě prodávají jen předražené lahváče a obchod tady nemají vůbec. Žádná velká tragedie to pro nás ale není, protože jinak se jedná o velmi příjemné místo, které každoročně ožívá hlavně při pořádání závodů SP ve sjezdovém lyžování. Já si stihnu prohlédnout i zdejší hřbitovní kostelík sv. Ondřeje, na kterém se i dnes můžeme potkat s nepatrnými pozůstatky časů gotických, včetně venkovních fresek, a poté jsme již rozděleni v různých soukromých zařízeních po celé obci. Pro nás je jistou nevýhodou, že na večerní porady musíme chodit poměrně daleko, navíc s celkem zbytečně velkým převýšením. Nakonec jsem patřil k nepatrné menšině, která se těchto porad s fasováním mapek a točením hanušovického Šeráku zúčastňoval poctivě a pravidelně. Na rozdíl od jiných jsem pak při závěrečném vyúčtování chvíli i lehce zalitoval, že jsem nebyl střídmější. Škoda, že tu chyběl Pekoš …

Pro většinu účastníků zájezdu nastává období večerního klidu, jen my s Ivanem si – zřejmě v rámci svazu česko-amerického přátelství – ještě zajedeme do nedalekého věhlasného městečka a lyžařského centra Kranjska Gora. Naším úkolem je sice hlavně nákup základních potravin, jako jsou např. pivo, víno, sýr a okurky, ale ke své velké radosti stihnu také prohlídku zdejšího kostela Nanebevzetí Panny Marie. Jeho současná podoba pochází z roku 1510, gotika zde rozhodně nechybí a pohyb je zde opravdu hodně volný, včetně možnosti vystoupit na kůr a okouknout chrámové „hammondky“ hodně zblízka. Pak ještě koupit na pěší zóně pár pohledů a je opravdu pomalu konec prvního – dle programu zájezdu, samozřejmě, již druhého - dne. Ivan se ještě vydává v plen tlupě našich osamělých krásek a já se v klidu usadím k televiznímu fotbalovému zápasu. Příští den nás prý čeká opět pěkné počasí a převážně dlouhé prudké sjezdy …

Poslední aktualizace: 3.1.2017
Autor příspěvku: markyz63
Julské Alpy na kole aneb cesta z hor k moři 1 (italská horská jezera a Planica)</strong> mapa
mapa Julské Alpy na kole aneb cesta z hor k moři 1 (italská horská jezera a Planica)

Příspěvky v okolí Julské Alpy na kole aneb cesta z hor k moři 1 (italská horská jezera a Planica)

Laghi di Fusine jsou dvě jezera, Horní a Dolní, v Julských Alpách blízko hranic s Rakouskem a Slovinskem. Vlastně to bylo naše první seznámení s přírodou Julských Alp na cestě do Triglavského národního parku. K …
Přijeli jsme do Planici ke skokanským můstkům autobusem a odtud šli pěší túru krásným údolím s Julskými alpami po obou stranách. Na vrcholcích a nejen na nich byl ještě sníh. Jde se asi 4 kilometry do mírného kopce. Došli jsme k horské chatě Tamar. Kromě naší výpravy nikdo nikde. Čistý vzduch, klid, balzám pro obyvatele měst! Pramen řeky Nadiža, ke kterému jsme přišli, je…
Julské Alpy (2): Veliki Mangart (07/2014) Hora Veliki Mangart (2 679 m n. m.), obvykle označována pouze Mangart nebo Mangrt, je třetí nejvyšší horou slovinské části Julských Alp (1. Triglav…
Mangart - třetí nejvyšší v Julkách  2679 m n.m  29.8.2013  Mangart přesně řečeno je třetí nejvyšší horou Julských alp na jeho slovinské straně.   Počasí se ustálilo, tak ke konci dovol…
Malá Mojstrovka 2332 m n.m. 27.8.2013  Ráno pohled z okna, hm tak snad už nebude pršet.   Jedeme do sedla Vršič ( 1611 m n.m.), čeká nás 12% stoupání, 760 výškových metrů během deseti …
Pramen řeky Sáva Dolinka je vlastně travertinové jezero. Dojeli jsme k němu cestou od Planici k horskému středisku Kranjska Gora. Od autobusu k prameni je asi 5 minut cesty lesem. Celé okolí, 15 hektarů, je příro…
Nejvýraznější stavbou a nejvýznamnější památkou historické slovinské obce Podkoren, nacházející se pod kranjskogorskými sjezdovkami, je bezesporu zdejší kostel sv. Ondřeje. Kdyby tento – původně gotický - svatostá…
Možná to mnohé překvapí, ale skutečným středobodem věhlasných závodů Světového poháru ve sjezdovém lyžování, které každoročně probíhají ve slovinské Kranjske Goře, není toto světoznámé lyžařské středisko a městečko…
Moc pěkné hřiště s panoramatickými výhledy na Alpy. Zázemí je na vysoké úrovni. Zaznamenanou trasu si můžete prohlédnout zde.
Světoznámé slovinské lyžařské středisko Kranjska Gora, ležící nedaleko italských i rakouských hranic, nejsou jen nekonečné sjezdovky a s nimi spojené zázemí, ale hlavně nádherné…
Mezi Julskými Alpami a Karavankami najdeme horské městečko Kranjska Gora. V zimě je z ní středisko zimních sportů, především lyžování, v ostatních částech roku středisko turistiky a východisko do hor na různě náro…
Velmi známé a oblíbené zimní středisko Kranjska Gora (Kraňská Hora) se nachází poblíž hranic s Rakouskem a Itálií Karavanky a Juljské Alpy. Platí za výchozí bod, odkud se lyžaři vydávají…
Řeka Soča je určitě nejkrásnější řekou Slovinska. Její zeleno-modré vody nejen krásně kontrastují s okolními horami ( pramení v Julských Alpách), ale také lákají stále více lidí k vodním sportům. V Kobaridu nebo v…
Raftování na Soči Tato řeka patří mezi nejkrásnější řeky ve Slovinsku (národní park Triglav) v Julských Alpách. Pramení nedaleko obce Trenta pod horou Jalovec. Nejvíce se sjíždí na kajacích a raftech. Má nádherně čistou smaragdově modrou vodu. Některé úseky jsou vhodné i pro začátečníky- ty jsme jeli my, některé už pro opravdu zkušené vodáky-při dostatečném stavu vody.
Horské Městečko Bovec leží v blízkosti řeka Soči. Na náměstí najdete všechno, co k životu potřebujete-banku, směnárnu, supermarket, poštu, restaurace. Také speciální agentury nabízející rafting, canyoning, hydrospining, včetně výbavy. Bovec je jedním z výchozích bodů do úchvatné krajiny Julských Alp. V zimě na sjezdovku Kanin.
Julské Alpy (1): Seznámení s Julskými Alpami (07/2014) Julské Alpy jsou částí Jižních vápencových Alp a dělí se na dvě základní skupiny: Západní Julské Alpy na území Itálie (Alpi Giulie) a Východn…
Triglavský národný park sa nachádza v severozápadnej časti Slovinska.Je to jediný národný park v tejto krajine.Svojou rozlohou 880 kilometrov štvorcových zaberá 3 % z celého územia Slovinska.Nájdeme ho v pohorí Ju…
Triglav je najvyšší vrchol Slovinska,ktorý sa nachádza v Julských Alpách,a je považovaný za symbol Slovinska a je aj v štátnom znaku.Vraví sa,že každý Slovinec by mal aspoň raz za život vystúpiť na tento národný v…
Náš výstup na Triglav jsme pojali jako dvoudenní a zvolili jsme dlouhou a velice pěknou trasu, která začínala a končila v kempu Zlatorog u Bohinjského jezera. Nejprve se vystoupá do stěny u vodopádu Savica, odkud …
Triglav je se svoji výškou 2 864  m nejvyšší hora Slovinska…
Júlské alpy patria k najkrajším a zároveň najteplejším pohorím Európy. Autom z Bratislavy sa dostanete do centrálnej doliny Trenta za 6-7 hodín. Cakajú Vás nádherné štíty akými sú Triglav Mangart, Kanin Prísojní…
Koča pri Triglavskih jezerih leží v nadmořské výšce 1685 m u Dvojna jezera. Nachází se v oblasti Triglavského národního parku na začátku doliny triglavských jezer. Přístup k ní je od…
Vodopád Savica, vysoký 78 m, patří mezi největší lákadla oblasti kolem jezera Bohinj a je nejznámějším slovinským vodopádem. K vodopádu se jde lesem, poslední úsek před vodopádem je placený. Poplatek se vybírá u kamenného mostu přes Malou Savicu. Připravte se na asi půlhodinové stoupání po schodech k vrcholu, kde je postaven vyhlídkový altánek. Vedle Velkého vodopádu se…
V Triglavském národním parku ve Slovinsku v kopcích nad jezerem Bohinj je Savický vodopád. Je dvojitý a jeho výška je 78m. Od jezera se k němu dostanete procházkou po pěší stezce. Dole zaplatíte vstupné 2,-EU a vydáte se na procházku. Píšou že 20minut, ale je to asi půl hodiny. Cestou nahoru je taky na co se dívat, protože potok Sava je kouzelný a má spousta tůní a Zákoutí.
Po dálnici A2 z Ljubljaně směrem do Julských Alp sjedete z dálnice u města Radovjlica a pojedete kolem jezera Bled do Triglavského národního parku k jezeru Bohinj. Bohinjské jezero je druhé největší jezero ve Slovinsku. Leží v nadmořské výšce 525 m. Má rozlohu 3,18 km² a je 4,35 km dlouhé a 1,25 km široké. Dosahuje maximální hloubky 45 m.Nachází se v povodí říčky Sava…
Bohinjské jezero se svou výhodnou polohou je vyhledávaným místem k turistice v Julských Alpách. Nedaleko se nachází vodopád Savica (viz článek), dá se vyjít či vyjet lanovkou na horu Vogel (viz článek). My jsme by…
Na horu Vogel v Julských Alpách se dá vystoupat pěšky, my jsme vyjeli lanovkou asi do výšky 1600 metrů. Celková výška hory je 1922 metry. Lanovka stoupá strmě vzhůru a nahoře nás čekaly fantastické výhledy. Pod n…
Vlastně nevím, jestli je tato opravdu nádherná soutěska dostupná celý rok. Říkali nám na začátku zájezdu, že je po květnových povodních nepřístupná, ale v červnu jsme si ji mohli projít. Jde se stejná cesta tam a …
Bledské jezero leží na severozápadě Slovinska, v Podhůří Julských Alp těsně na hranici Triglavského národního parku. Vzniklo na konci poslední doby ledové roztáním Bohinjského ledovce. Je více jak 2000 metrů dlouh…
Dojeli jsme autobusem do lázeňského městečka Bled. Má asi 6000 obyvatel a leží v nadmořské výšce 500 metrů. Lázně tu fungují od poloviny 19. století, kdy byl postavený první hotel zásluhou švýcarského lékaře Arnol…