Moje oblíbené
  Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Zlín a okolí

Krajské město Zlín leží ve východní části Moravy, na rozhraní Hostýnských a Vizovických vrchů. Svou polohou zasahuje do tří národopisných oblastí - Valašska, Hané a Slovácka. Svým charakterem má však nejblíže k Valašsku. Město proslavil Tomáš Baťa. Unikátní je místní funkcionalistická architektura, která nemá jinde v republice, ale ani ve světě obdoby.

Tip:
  Trasy Zlín a okolí (65)
Východní Morava
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Východní Morava

Přes Komonec a skály Tři sestry ke Starému Světlovu

Fotografie (46)  • Foto: Franta

Krásné březnové slunečné dny pokračují dál a já se v sobotu rozhodl dokončit to, co jsem před dvěma týdny započal – kompletní návštěvu Provodovska. Tentokrát ale z opačné strany, od zastávky busu Hájenka nad Horní Lhotou, kam mne brzy ráno dopravil autobus.

Modrá barva je prý „dobrá“, ale jí značená tur.trasa vedoucí z Tutkovského sedla ke zřícenině Engelsberka (Sehradu) jako by se na začátku zbláznila: neprve mne vedla oklikou do lesa a pak dlouhým obloukem asi po 400 m doklesala nazpět k hlavní silnici, kde se teprve napojila na zpevněnou lesní cestu - kdybych šel až sem po silnici, udělal bych líp!

Cesta stále mírně stoupala a vlnila se pod svahy jako had. Je trošku dusno a proto jsem uvítal nabídku kvalitní H2O ze studánky nad cestou kousek pod hřebenem. Pak už přišel poslední výšvih a já se ocitl u rozcestí s Info tabulí poblíž Vodnického jezírka.

studánka pod zříceninou Tetova

Jeho vodní hladinu jsem spatřil vzápětí a byl překvapen nad jeho proměnou: severní břeh dosud částečně kryje rákos, ale zbylé svahy, ještě před nedávnem odlesněné, už rychle rostoucí houština mladých listnáčů.

Dnes kupodivu poklidnou vodní plochu brázdil zamilovaný párek divokých kachen… a já se velmi podivil, na jakých výšinách už si tito vodní ptáci hledají nerušený azyl!

V minulosti tu takový klídek rozhodně nebyl: řádil zde totiž zvrhlý vodník, který kradl divokým sviním selata a poté je házel do jezírka. Což by mohl dosvědčit (kdyby v dnešní době ještě žil) jeden starý uhlíř živící se pálením dřevěného uhlí v milířích, který to prý viděl na vlastní oči!

Na blízké ruiny Egelsberka se mi dneska moc nechce – vždyť jsem tam byl posledně… a navíc tam toho k vidění moc není.

Hrad založený osvíceným olomouckým biskupem Brunem ze Šaumburka se původně skládal z dřevěného podhradí a vlastního kamenného jádra, chráněného od hřebenové šíje nevídaným množstvím za sebou vyskládaných příkopů a valů.

Foto: Franta

Byl opuštěn již v šestnáctém století a obyvatelům okolních dědin se jej poté podařilo tak dokonale rozebrat (posloužil jako levný stavební materiál), že z něj v terénu zůstaly celé jen již zmíněné příkopy a valy. Na místě hradního jádra pak pahorek, kde stávala věž... a jinak už jen prohlubně, z nichž místy vystupují skromné a nizoučké zbytky zdiva.

Raději jsem po modré vedoucí tady pořádný kus po hřebeni, vyrazil k jednomu z nejvýznamnějších kopců Vizovických vrchů – 672 metrů vysokému Komonci, jehož témě mne už na dálku radostně zdravilo. (Podle pověsti prý kopec nese jméno po uprchlících z Komně, kteří se na něm skrývali za tureckého vpádu roku 1663.)

Jenže abych si jeho vrcholek po dlouhé době prohlédl zase hezky zblízka, k tomu mi chyběly ještě asi dva kilometry. Ten první k rozcestí pod Slavickým kopcem vedl po rovině a uběhl rychle. Při stoupání na Komonec se mi otevřel zpětný poněkud nevábný pohled na kuželovitý vrchol Slavického kopce: les kryjící jeho svahy notně prořídl, neboť se tu těží stromy zasažené kůrovcem.

To ale nebylo nic proti severnímu srázu Komonce, na němž se „díky“ kůrovci nyní nacházela tak rozlehlá paseka, až mi při pohledu na ní málem povylézly oči z důlků!

Vodnické jezírko...

Dříve svahem vedla „rovno hore“ tur.trasa, před lety ale byla přeložena na úbočí a boční hřeben, kde stojí telekomunikační stožár.

Já se vydal jak za starých časů přímo vzhůru svahem, co chvíli se otočil, abych si do paměti vtiskl ten dosud nevídaný rozhled na celé okolí… bohužel marná sláva - „středobodem“ všeho byla ta naprosto nepatřičná a ohromná mýtina, k níž mé zraky neustále klouzaly.

Byl to opravdu smutný pohled a to si Komonec své užil už před tím rozežraným broukem: roku 1992 tady řádil velký požár, který zlikvidoval 23 ha lesa a teprve později holé plochy skryla nová výsadbu.

... a jeho noví obyvatelé

Nahoře jsem narazil na turistický rozcestník, odpočívadlo s ohništěm, mariánský obrázek s křížem, vrcholovou knihu, dřevěnou houpačku, budku se skulpturou sovy a plápolající českou vlajku. Jen ta půvabná světlinka obklopená stinným hvozdem byla již dávnou minulostí… a znavený pocestný se odtud bude muset za horkých letních dnů kvůli pálícímu slunci rychle zdekovat, neboť by se při delším odpočinku na lavičkách upekl.

Zajímavostí je, že vrchol Komonce patřil k význačným bodům I.řádu geodetických základů České republiky. Trigonometrické body u nás byly zřizovány již za Rakousko – Uherska mezi léty 1821 – 1864, do konce století byla zbudována přesnější trigonometrická síť a po vzniku samostatného Československa bylo vše dokončeno. Na našem území tak vzniklo 181 trigonometrických bodů I.řádu a na 75 tisíc bodů II. až V.řádu.

Po modré jsem pokračoval z Komonce dál nejprve prudkým sestupem k další „vyhlídkové“ pasece, (opět na vině kůrovec), minul na stromě zavěšený svatý obrázek a příjemným úsekem sestoupil pod naprosto vyrubaným vrcholkem Baby (636 m) k tur.rozcestí pod zříceninou Starého Světlova.

Foto: Franta

Hrad jsem si nechal „na potom“ a nejprve se vydal po trase Naučné stezky Ekopark Starý Světlov dolů do kotlinky pod skalní amfiteátr Tří Sester se – ke studánce Sojsínce.

Nacházel se zde plácek se zastřešeným turistickým odpočívadlem, lavičky, Info panely o NS Ekopark Starý Světlov a Sojsínce, malá dřevěná plastika divočáka od řezbáře Martina Bořuty z Podkopné Lhoty, nějaké ty prolézačky pro děti… a pochopitelně i vlastní studánka.

Skrývala se pod romantickým kamenným obloukem, ale přístup k vodě moc romantický není: ze studánky nevedl žádný trubkový vývod, člověk chtějící se napít musí pokleknout (což moje koleno nedalo) a navíc tu chyběly hrníčky.

Takže svědectví, jaká je je její voda chuti, bohužel nemohu poskytnout, ale zase můžu čtenářům (vlastními slovy a rád) přetlumočit pověst, kterak studánka obdržela své jméno.

No, ona má ta pověst vlastně dvě verze…

v dáli Komonec

Na blízkém Starém Světlově měl hradní pán velice pěknou dceru. Jenže chudák holka byla náměsíčná a za úplňků trajdávala po střechách hradu a též na nich tancovala.

Jednou v noci okolo procházel mladý uhlíř, a když viděl, jak baletí na samém krajíčku střechy, křikl na ni: „Hej – co to tam vyvádíš?!“

Děvče procitlo, hrozně se leklo a jak zralá hruška spadlo ze střechy dolů. Naštěstí ne až na zem (to by se zabilo), její košile se při pádu zachytila o křoví a uhlíř jí z něho pomohl sestoupit.

Jakmile se pak ti dva za svitu luny bledé zahleděli sobě navzájem do očí, okamžitě věděli, že jsou ztraceni, neboť je právě postihla ta - v románech tolik opěvovaná - láska na první pohled. (V tomto případě i na ten dotek…)

Mladík měl víc rozumu, a proto milou nabádal, aby doma rodičům o jejich setkání nic neprozrazovala: on že je pouze obyčejný uhlíř, ona komteskou… prý by to špatně dopadlo!

Jenže dívka doma nevydržela v sobě to sladké tajemství dusit a ze samého štěstí vše vycvrlikala matičce.

Foto: Franta

Ta bohužel neměla pro dceru pražádného pochopení, rozpálila se vztekem do běla a vykřikla: „toho uhlíře necháš být – ty hloupá sojko!“

V ten moment se zablesklo, komteska se proměnila v uřvaného opeřence a ten vylétl z komnaty oknem ven. Přeletěl hrad, prolétl lesem a usedl na větev dubu nad blízkou studánkou.

Zrovna šel kolem panský myslivec s flintičkou. Uviděl sojku, i strhl pušku z ramene, zamířil a zmáčkl spoušť.

Nebohá, smrtelně raněná sojka spadla dolů přímo do studánky… a ta se od těch časů nazývá Sojsínkou.

Ve druhé verzi pověsti se hradní slečna jmenovala Světlana, uhlíř Janek… no a ten zbytek dopadl rovněž tragicky:

svahy Slavického kopce

Jen co se hradní pantatík dozvěděl, kdo mu brousí za dcerou, rozhodl se neurozeného viníka potrestat ztrátou hrdla. Světlanka vyběhnuvší tryskem z hradu byla o něco rychlejší než zbrojnoši a stačila milého varovat. Oba se chytli za ruce a dali se na útěk lesem, jenže poblíž studánky se probořili do bezedné bažiny a zmizeli navěky ze světa…

Tolik tedy o studánce… ale teď rychle do svahu pod skalní amfiteátr Tří sester, jejíž skalní výchozy se na mne už nedočkavě šklebí a skoro se mi zdá, jako by mi telepaticky vyčítaly: „No to je dosť, že sas na nás po dlúhéj době došél zaséjc podívat! Napřed nás „objevíš“ a potem po tobě není skoro deset roků ani čuchu…“

Od Sojsínky je to k nim asi sto metrů. Ve stejné délce tady ze svahů tří klesajících hřebínků, připomínajících jakési skalnaté splazy, vystupují vlastní útvary. Navzájem od sebe oddělené dolíky s balvany a vysoko napadaným starým listím. Ty dolíky jsou zrádné: já při chůzi do jednoho zapadl a ruka držící fotoaparát jej naštěstí stačila při pádu odhodit vedle do listí, jinak by se objektiv střetl s trčícím balvanem a měl bych dofocené!

Naraženou ruku stačilo trochu pofoukat a mohlo se jít dál...

Foto: Franta

První Sestra (zcela vpravo) je pouze větším mrazovým srubem, ale zbylé dvě sourozenkyně jsou tvořeny až osm metrů vysokými, divoce rozeklanými útesy, které jsou členěny římsami, spárami a četnými svislými puklinami.

Nejzajímavější „švýcou“ je až ta třetí (zcela vlevo), jejíž bizarní vrcholek při správném úhlu pohledu navodí představu hlavy jakési babice čarodějnice… a z boku pak nestvůry, která kdyby obživla, mohla by zdárně konkurovat i slavnému filmovému Vetřelci.

Souskalí Tří sester se pyšní zářivě teplým okrovým zbarvením a jako ostatní okolní skalní útvary je tvořeno luhačovickými vrstvami (hrubozrnné arkózové a drobové pískovce s drobnozrnnými slepenci) zlínského souvrství, přináležícího do račanské jednotky magurského flyšového pásma.

Po rozloučení se skalními kráskami jsem po naučném chodníku namířil nahoru k sedlu a ku hradu, ale stačil jeden pohled vlevo… a vše bylo na chvilku zase jinak:

severní svah Komonce

Můj slábnoucí zrak se stal na pár vteřin bystřejším, neboť v prudkém srázu pod zříceninou mezi kmeny zatím neozeleněných listnáčů zahlédl něco, co se podobalo další velké skále!

Příkaz mozku stočil chod nohou směrem vlevo (vůbec mu nevadilo, že to bylo strmým lesním svahem a přes četné nesympatické roklinky téměř půl kilometru daleko) a já se nakonec úmorně doplahočil až k viděnému objektu.

Nutno přiznat, že tato skála pod zříceninou byla docela velkým „mackem“, o němž jsem dosud neměl ani tušení. Nebyl tu sám: v abnormálně strmém srázu se táhl několik desítek metrů dlouhý pás skalních výchozů. Jejich nejdominantnější součástí ale byl mohutný a rozložitý mrazový srub se stěnou dosahující výše aspoň sedmi metrů. Dole pod ním a pod srázem byla vidět kotlinka s močálem.

Poznávacím znamením skaliska je krom nápadného žlutooranžového zbarvení absence jakýchkoliv viditelných forem selektivního zvětrávání pískovců… což přeloženo do češtiny znamená, že vykazovalo jen velmi malou členitost.

Foto: Franta

Vzhůru srázem by ke zřícenině Starého Světlova odtud lezl asi jen magor anebo blbec... ale zvládl jsem to!

Poslední aktualizace: 14.7.2022
Autor: Franta

Horní Lhota

Příspěvky z okolí Přes Komonec a skály Tři sestry ke Starému Světlovu

Tetov - Starý Světlov - Březůvky    (  2003)
Tetov - Starý Světlov - Březůvky ( 2003)
  Budík nám ráno kdáká už v 6 hodin, proto rychle snídaně a přesun na autobusák, odkud nám odjíždí spoj do Horní Lhoty. Vystupujeme ale už nahoře v sedle u hájovny, odkud se rozbíhá síť turistic…
Sehrad (Engelsberk, Tetov) byl postaven na konci 13. století nad obcí Horní Lhota, severně od Luhačovic. Nechal ho tady postavit Olomoucký biskup Bruno ze Šaumburka, který tak chtěl chránit Slavič…
Jeho vodní hladinu spatříme na hřebeni poblíž hradu hned za rozcestím s Info tabulí. Jezírko má rozlohu 25 x 12 m a jeho severní břeh částečně kryje rákos. Zbylé břehy - ještě před nedávnem odlesněné, pak rychle…
  Ty z vás - kteří teď marně loví v paměti, jak vypadá silueta tohoto hradu - tak ty musím zklamat. Ze zříceniny Engelsberka se nám do dnešních dnů zachovaly jen velmi sporé zbytky nadzemního zdiva, příkopy a valy…
Naše trasa začala na parkovišti u hájovny nad Horní Lhotou. Je tam i autobusová zastávka, ale my se dovezli autem, přešli silnici a začali po modré značce směrem na Sehrad. Trasa je nenáročná, jdete většinou po vr…
Obec Horní Lhota se nachází asi devět kilometrů od lázeňského města Luhačovice, na samém okraji moravského Valašska a Vizovických vrchů. V obci žije asi šest stovek obyvatel a poprvé je písemně zmiňována v roce 14…
Obec pod Sehradem je poprvé zmiňována v I. polovině 15. století a leží – v nadmořské výšce okolo 350 metrů - na okraji moravského Valašska ve Vizovických vrších, jihovýchodně od krajské metropole Zlína. Někdejší K…
  Do radostných příprav na první větší předjarní výlet přichází "jobovka" - manželka musí přes víkend do práce ! Nezbývá tedy, než abych na nějakou kratší půldenní cestu do blízkého okolí vyrazil sám. Při páteč…
Obec Horní Lhota leží v okrese Zlín asi 9 kilometrov o Luhačovic na rozhraní Vizovických vrchov a CHKO Biele Karpaty. Prvá zmienka o obci je z roku 1449, ale vznikla pravdepodobne skôr. Znak, erb obce tvorí modro červený štít, v ktorom je plavovlasý anjel v striebornom šate so zlatými pásmi a lemami na rukávoch a červenobielymi krídlami. Pod nim sú dve skrížené zlaté vetvičky…
  Janu dnes nechávám doma - velice jí bolí pata a já to vítám, protože mám naplánován průzkum skal a tůru o délce 20 kilometrů. Je nádherné ráno na konci léta, zatím…
Zřícenina hradu se nachází na zalesněném svahu mezi obcemi Pozlovice a Podhradí. Cesta k němu vede již z nedalekých Luhačovic. Poprvé písemně zmiňován v roce 1360. Tehdy byl v majetku rodu Šternberků…
  Nestává se příliš často v dnešních dobách osvícené turistiky, aby poutník mohl "objevit" pro širší veřejnost dosud neznámé a nepopsané skalní útvary... Při sestupu po modré značce od vrcholu Komonce (672 m) ku h…
  Je až k nevíře, co dříve nevídaných hovad v současnosti spásá traviny z českých, moravských a slezských pastvin. Jednu takovou notně exotickou formou skotu je možno spatřit u zeleně značené turistické cestě, špl…
   Za exotickými zvířátky nemusíte u nás na Zlínsku jen do Lešné, ale velmi zajímavé cizokrajné exempláře uzříte i mimo hranici zoologické zahrady. Nám se tak náš kratší nedělní výlet změnil na cestu plnou překvap…
  Krásnou ukázkou půvabného a ryze přírodního vyhledového místa ve Vizovických vrších je tzv. "Terasová vyhlídka" nad obcí Lípa, která leží v nivě řeky Dřevnice. Z Lípy je dostupna po zeleně značené turistické tra…
Poprvé je má očička spatřila již v sedmdesátých letech loňského století. To ze mne bylo ještě dítko školou povinné, ale žádným „děťátkem“ jsem už pochopitelně nebyl. Návštěvu hradu tehdy zapříčinily dvě okolnosti. Prvou byla ta, že se můj mladší bratřík nedávno vrátil z luhačovických lázní, kde si léčil churavé průdušky. Rok předtím byl ve Cvikově, jenže tam léčba nezabrala. Za…
Pokud se vydáte z obce Slopné po žluté turistické značce přes vrch Klokočí (622 m) na hlavní hřeben Vizovických vrchů, narazíte vysoko na odlesněném hřebeni těsně před hradbou lesa na zajímavé vyhlídkové místo. …
V obci Slopné na Valašsku bylo pamatováno i na milovníky zimních sportů. Nedaleko severního okraje obce je vybudována sjezdovka s lyžařským vlekem. Vlek je dlouhý 380 m s možností večerního lyžování. Pokud se vydáte od o…
Poslední dubnovou sobotu je pravé předmájové počasí s bíle rozkvétajícími stromy a keři, zelenající se trávou a nádherně modrým nebem. Kdo by odolal procházce, proto s…
Slopné je hezká dědinka, rozkládající se mezi Sehradicemi a Loučkou pod jižními svahy hlavního hřebene Vizovických vrchů, kterou jsme se jednu dubnovou sobotu rozhodli poctít svou návštěvou. Možná vás zarazí…
Návštěvníci, kteří zavítají na Slovácko nebo Valašsko, mohou být překvapení počtem naprosto nových a moderních kostelů i kaplí, které v některých lokalitách svým počtem zcela zastiňují stavby původní, historické. …
  Města, ležící stulená v údolích vrchovin či při úpatí vyšších hor, mívají k  určité hoře ve svém okolí láskyplný a někdy až skoro majetnický vztah. Tak je tomu i v případě Vizovic. Zdejší oblíbenec nese poněkud …
 Slopné je dědina s téměř šesti stovkami obyvatel, leží na jižním úpatí hlavního hřebene Vizovických vrchů a je obklopena krásnou přírodou. Ani bychom neřekli, že tato na první pohled nenápadná, přesto ale krásn…
  Zhruba v půlce října jsem po poledni ženu vytáhl na „menší“ zdravotní vycházku. Tahle nesměřovala do nejbližšího okolí Zlína, našim cílem se stala romantická zřícenina Janova hradu u Vizovic. Otázku, kterým nám d…
  Kostel a známé moravské poutní místo na rozdíl od jiných sakrálních staveb nenajdeme v centru obce, ale vysoko ve svahu kopce. Je vzdáleno asi 1.5 km od Provodova a je přístupné po strmé silničce. (Pod stavbou chrá…
Téměř každý z nás má nějakou zálibu či koníčka. Téměř každý vzhlíží s úctou k někomu, kdo se stal v oblasti jeho zájmu uznávanou jedničkou. Může to být slavný herec, zpěvák, sportovec anebo - (fuj, nesnáším to slo…
Vizovice leží na Jižní Moravě, východním směrem od města Zlín. Město se rozkládá v severní části Vizovické vrchoviny a na obou březích říčky Lutoninky. Město je známé svou tradiční výrobou…
Luhačovice leží na Jižní Moravě, jižním směrem od města Zlín. Luhačovice jsou vyhledávaným lázeňským a rekreačním městem. V lázních se léčí nemoci dýchacích cest, cukrovka a zažívací nemo…
Zoo Lešná Zlínská zoologická zahrada je nejnavštěvovanější a nejkrásnější místo celé Moravy. Areál zoo se rozkládá v historickém lešenském parku, ve kterém roste více než1 140 druhů dřevin a okrasných bylin. Rom…