TURISTIKU PODPORUJÍ
61 461 turistů a cestovatelů
109 091 výletů, turistických cílů, tras a cestopisů
1 362 304,- odměny za články
 Moje oblíbené
Cestování do zahraničí 2023 Cestovní pojištění  Ubytování Ukrajina  Mapa Ukrajiny
Ukrajina je země ležící na výchoě Evropy, které se pro její úrodnou půdu přezdívá "obilnice Evropy". Hlavním městem Ukrajiny je Kyjev. Ukrajina má přibližně 48 mil. obyvatel. Mezi další turisticky zajímavá města patří např.: UžhorodLvov,  TernopolOděsaVinnycja. Na výlet můžete vyrazit i do nechvalně známé, ale zajímavé oblasti Černobylu a Pripjati.
Oblíbené destinace a místa    
  Matka vlast - Kyjev   Letovisko Solotvino  >  Koločava  >  Pripjať  >  Památník bitvy u Zborova  > Radar DUGA  
Příspěvky z Ukrajiny od zkušených turistů a cestovatelů  (530)  
   Tipy na výlet (4)     Turistické cíle (472)     Trasy (1)     Cestopisy (46)    Fotogalerie (33)
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Evropa
Tipy na výlet vybrat: vše / nic
 ↓ 
Druh vybrat: vše / nic
Do přírody
Na golf
Na hory
Na kole
Se psem
Vinařská turistika
Za gastronomií
Za kulturou
Za sportem
Náročnost vybrat: vše / nic
Pro zdatnější
Romantika
Rodina s dětmi
Délka vybrat: vše / nic
Vycházka - půldenní
Celodenní výlet
Putování (více dnů)
Turistické cíle vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava vybrat: vše / nic
Autobusová zastávka
ŽST
Letiště
Žel. stanice
Města, obce, vesnice vybrat: vše / nic
Vesnice
Městečko
Město
Osada
Samota
Městská část
Hlavní město
Přístav
Místní část
Náměstí
Ulice
Městys
Ostatní vybrat: vše / nic
Bivak
Hraniční přechod
Infocentrum
Nordic walking point
Ostatní
Turistická známka
WebKamera
Zajímavost
Památky a muzea vybrat: vše / nic
Hrad
Zámek
Zřícenina
Trosky
Kaple
Klášter
Pomník
Kříž
Chata
Muzeum
Bouda
Kostel
Památník
Měšťanský dům
Salaš, koliba
Letohrad
Farma
Hřebčín
Zámeček
Tvrz
Skanzen
Hradiště
Rotunda
Statek
Dům, budova
Chrám
Hřbitov
Hradby
Lapidárium
Kašna
Socha
Boží muka
Hrádek
Panský dvůr
Rychta
Pevnost, opevnění
Radnice
Drobné památky
Mešita
Synagoga
Příroda vybrat: vše / nic
Hora
Kopec
Štít
Vrchol
Jezero
Potok
Pleso
Rybník
Vodopád
Propast
Minerální pramen
Jeskyně
Krasový útvar
Údolí
Skalní útvar
Jezírko
Řeka
Říčka
Pohoří
Údolí, dolina
Kaňon
Sedlo
Travertíny
Planina
Hřeben
Louka
Pramen
Kámen
Zahrada
Rašeliniště
Slatě
Památný strom
Přírodní park
Ostrov
Sopka
Pobřeží
Poušť
Park
Rokle
Přírodní památka
Vodní nádrž
Studánka
Soutěska
Tůň
Pláž
Poloostrov
Bažina, mokřady
Sport a rekreace vybrat: vše / nic
Lázně
Rekreační oblast
Koňská stezka
Aquapark
Letovisko
Koupaliště
Ledovec
Ski areál
Golf
Půjčovna lodí
Cyklo bar - hospůdka
Cyklo shop - servis
Potápění
Zábava, atrakce
Půjčovna kol
Vinařský cíl
Technické zajímavosti vybrat: vše / nic
Důl, štola, šachta
Elektrárna
Jez
Lanovka
Mlýn
Most
Přehrada
Rozhledna
Technická památka
Zvonice
Výletní místa a parky vybrat: vše / nic
CHKO
Chodník, naučná stezka
Národní park
Odpočinkové místo
Orientační bod
Poutní místo
Rezervace
Rozcestí
Turistická trasa
Turistické destinace
Vyhlídka
Výletní místo
ZOO a botanické zahrady vybrat: vše / nic
Arboretum
Botanická zahrada
ZOO
Trasy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Typ vybrat: vše / nic
Autem
Balónem
Běžecká trasa
Běžky
Cyklotrasa
Golf
In line brusle
Pěší trasa
Po vodě
Ski areál
Náročnost vybrat: vše / nic
Malá náročnost
Střední náročnost
Velká náročnost
Cestopisy vybrat: vše / nic
Tipy a novinky vybrat: vše / nic
Rady a tipy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava
Jídlo a ubytování
Ostatní
Peníze a ceny
Práce a život
Zdraví a bezpečnost
Moje dovolená vybrat: vše / nic
 ↓ 
Kdy jsme jeli vybrat: vše / nic
Jaro
Léto
Podzim
Zima
Délka dovolené vybrat: vše / nic
Méně než 1 týden (do 6 dní)
1 týden (7-9 dní)
Delší než 1 týden (10-12 dní)
2 týdny a více (13 a více dní)
S kým vybrat: vše / nic
Rodina s dětmi do 5-ti let
Rodina s dětmi do 10-ti let
Rodina s dětmi 10-18 let
S partnerem
S přáteli
Typ vybrat: vše / nic
Pobyt
Aktivní dovolená
Poznávací dovolená
Eurovíkend
Plavba
Prodloužený víkend
Zaměření vybrat: vše / nic
K moři
Na lyže
Za zábavou a poznáním
Do přírody
Na hory
Cyklo
Se psem
Na vodu
Aerobic
Golf
Wellness
Potápění
Za kulturou
Zábavné parky
Aquaparky
Gastronomie
Jak jsme jeli vybrat: vše / nic
Autem
Autobusem
Letadlem
Lodí
Jinak
Jak a kde jsme bydleli vybrat: vše / nic
Dům / rekreační objekt
Kemp
Apartmán
Hotel / Penzion
Stravování na dovolené vybrat: vše / nic
Vlastní
Snídaně
Večeře
Polopenze
Plná penze
All Inclusive
Ultra all inclusive
Fotogalerie vybrat: vše / nic
zobrazit výsledky
Změnit oblast
Vyhledat oblast:

Podkarpatská Rus: polonina Svidovec

Cestopisy

Cestou z Rachova na poloninu
Cestou z Rachova na poloninu  •  Fotografie (9)  • Foto: mirekvostry

[1.) Praktické informace a více fotek na http://www.prospektor.wz.cz/Podkarpatska-Rus-2004-UTF-8.html

2.) Od naší návštěvy v r. 2004 se ledacos změnilo, viz praktické informace z naší cesty v r. 2007 na http://www.prospektor.wz.cz/Podkarpatska-Rus-2007-UTF-8.html]

Jak jsme si s Jirkou slíbili, po dvou letech jsme na Podkarpatskou Rus vyrazili znova. Tentokrát se naším cílem stal Svidovec, nejvyšší a nejrozlehlejší polonina vypínající se mezi Rachovem, Jasiňou a Usť Čornou. Kromě poloniny jsme měli v plánu projít Jasiňu a navštívit své přátele v Lopušném. Protože ale odjezd hned v pátek po práci byl nad naše síly, domluvili jsme se až na sobotu večer, čímž se původní časový plán narušil.

Tam vzadu je Hoverla

Zatímco minule jsme se pekli ve vlastní šťávě, nyní jsme zvolili pozdější období, které slibovalo pěkné a o něco chladnější počasí. Jelikož ale letošní počasí je atypické, to „něco" bylo dost významné a nebojím se říct, že byla opravdu zima. Jinak ale bylo krásně a i viditelnost byla bez chyby.

Poučeni od posledně, kdy jsme vláčeli batohy plné zbytečného jídla, sbalili jsme nyní tak úsporně, že i po doplnění veškeré vody nevážily víc než 13 kg. Taky nám po celou cestu na zádech nijak nevadily.

Sobota-neděle

Útulný nocleh v salaši

Jirka přichází, rozkládáme věci na zem, balíme tak, abychom oba nesli stejně, dáváme poslední klidné kafe a usedáme do vraku favorita, o němž doufáme, že nás doveze až do Michalovců. Cesta probíhá nad očekávání hladce, takže u pumpy před Michalovcemi máme ještě hodinku na zdřímnutí. Auto pak necháváme na sídlišti a pevně věříme, že o něco takového nemohou mít zájem snad ani ti nejvýchodnější cikáni. Na autobusové nádraží dorážíme právě včas, abychom zjistili, že autobus do Užhorodu nám za chvíli jede - z vlakové stanice na opačném konci města. Nakonec nám nezbývá než vzít autobus do Vyšného Německého, hranici přejít pěšky a na ukrajinské straně vzít taxi. Jak nám vysvětluje postarší řidič postarší volhy, rád by nás vzal až do Rachova (rádi mu to věříme, ale na to bychom ani při místních cenách neměli), pokud ale chceme chytit autobus, který už z Užhorodu vyjel, doveze nás do Mukačeva.

Cesta k Bliznici

Cestou povídá o neutěšených poměrech - ceny stoupají, benzín tu stojí 2,90 Hrn, což je pro nás sice pohádková cena, ale pro něj dvojnásobek loňské ceny; on sám je polda ve výslužbě a jeho penze činí v přepočtu jen 50 $. Taky zjišťujeme, že nejen u nás je politika výnosným zaměstnáním, tady je to ještě o něco horší. Avšak i policisté (tedy kromě penzistů) si v poslední době přijdou na své: požadují úplatky za cokoliv, s čímž se on, až ho to potká, nehodlá smířit („хуй заплатім!"). Podél silnice vidíme stovky nedostavěných neuvěřitelně honosných rezidencí; povídá, že lidem běžně před dokončením dojdou peníze. Na druhou stranu nebylo možné přehlédnout skvělou silnici, která se mezi Užhorodem a Mukačevem právě dokončuje. Domluvili jsme se na 1,50 Hrn za kilometr a nepochybně je spokojený, protože v ceně je veškerý myslitelný servis - v Mukačevě nám kupuje jízdenky, vracíme se do auta a účtujeme ve všech dostupných měnách, takže nejlikvidnější oběživo, dolary, můžeme nechat na horší časy. Máme pocit, že nás nenatáhl, ale i kdyby, ta cesta s ním za to stála.

Cesta autobusem utíká rychleji, než jsme čekali. Zatímco posledně jsme si všimli, že na vesnicích se domy malují na žluto a modro, ve městech se těší oblibě zejména jedovatě fialová se zářivou tyrkysově zelenou či jiné naprosto nemožné barvy. Přestože tu nejsme poprvé, na všeobecnou zanedbanost a špínu si musíme trochu zvyknout. Na druhou stranu to je to, co nás tu kromě přírody láká. Co nám ale dělá starosti, je počasí. Postupně se zhoršuje, až úplně na východě setrvale prší a celé údolí Tisy před Rachovem je zcela neprůhledné. Chodit v tomhle po polonině je nesmysl. Doufáme, že přes noc bude foukat od západu a že ráno bude líp.

Terasa pod Dohjaskou - tam dole zatáboříme

V Rachově zčerstva kupujeme horilku s percem, shledáváme vybavenost mahazínů víc než dobrou a zalézáme do baru na poradu. Stejně nemůžeme vymyslet nic jiného než spaní pod střechou, ale protože to, čemu se tady říká turbáza, by nás stálo 160 Hrn, ptáme se po levnějším noclehu a je nám doporučena noclehárna na nádraží. Že bude cena příznivější, bylo jasné, ale s 11 Hrn za oba jsme nepočítali. Přesně takhle jsme si to představovali - zcela prostý, v podstatě čistý pokoj s výhledem na kolejiště (jak Jirka trefně poznamenal, předloni nás za pohled na koleje čekala málem poprava a teď tady beztrestně koukáme přímo na nádraží). Jen záchod nezklamal; je naprosto nevídaný a jeho použití vyžaduje od člověka přivyklého aspoň minimální kultuře značnou dávku zručnosti.

Po minulé probdělé noci upadáme do bezvědomí už kolem osmé.

Pondělí

Probouzíme se v osm a naše radost nezná mezí: je hezky!

Po snídani prcháme, kupujeme poslední vodu a hurá přes most na kraj města. Jen co jsme počali stoupat, narážíme jsme na malebný židovský hřbitov. Brzy přicházíme na zpevněnou cestu, která se v četných zákrutech pozvolna vine vesnicí rozhozenou v prudkém svahu - předměstím Rachova. Lidi tu žijí podle našich měřítek zcela odříznuti od světa, dostat se do města znamená převýšení až 500 m. Za to zasluhují náš obdiv, i když někteří podvádějí a pomáhají si například motorkou, jejíž tlumiče zatížené třemi chlapy dosedají ve výmolech nadoraz nebo gruzavikem, jenž rovněž vydrží všechno. Pohled na stráně porostlé barevnými stromy je příslibem skvělých rozhledů, které nás čekají výš.

Tábor pod Dohjaskou - lepší místo jsme si nemohli přát

První část výstupu mě tak zaujala, že si ji prostě musím zopakovat. Někde v 800 metrech z hrůzou zjišťuju, že bunda zůstala v pokoji na věšáku. Čert vem těch 20 $, co bylo v kapse, ale bez bundy se nahoru jít nedá. Nechávám Jirku i batoh jejich osudu a prchám zpátky do města. Tak trochu doufám v poctivost zdejších lidí. Paní recepční mě nezklamala - bundu našla a schovala a nejspíš se ani nepodívala do kapes, takže si vysloužila 5 $.

Nahoru přicházím značně zahřátý, ale Jirku nacházím promrzlého; tady totiž pěkně fouká. Proto v závětří kůlny hned vaříme nudle s obrovskou bedlou, kterou jsme před chvílí našli.

Stoupáme vytrvale dál až pod první horu, Terentin s vysílačem na vrcholu. Samotný vrchol ale obcházíme, protože je zrovna v mraku. Zato na úbočí (to už jsme vstoupili na poloninu a kamenná cesta se změnila v neméně dobrou prašnou) nacházíme neskutečně sladké borůvky a brusinky.

Hoverla a Bliznica z Dohjasky

V sedle pod Terentinem se nám otvírá úchvatný pohled na zasněžený Petros a Hoverlu. Dál pokračujeme po polonině přes několik bezejmenných vrcholků a kolem Hory Stará po cestě, která je opatřena dalšími pohledy na Hoverlu a Bliznicu. Ta je dnes ale celá v mracích, stejně jako většina hřebenů centrálního Svidovce a ani silný vítr si s mraky nemůže poradit. Na úbočí následujícího kopce nacházíme zhruba ve 1400 m salaš se stájí, která sice je v provozu, ale bača ani jeho stádo tu v tomto období nejsou. Raději však jdeme do spodní salaše, která podle všeho běžně slouží jako noclehárna.

Na dvojlůžku vystlaném slámou se celkem pohodlně ukládáme a posloucháme skučící vichr. Ten je tak silný, že nám celou noc dělá potíže pořádně usnout. Navíc se po nějaké době probouzím a zjišťuju, že nám v ložnici sněží. Střecha totiž není připravená na vodorovné sněžení. Spacáky už jsou dost mokré a před další pohromou je musíme ochránit pláštěnkami.

Úterý

Ráno je vichr sice neméně silný a ledový, ale jinak je krásně - na zemi sněhový poprašek a jasno. Tedy aspoň tady; jak jsme později zjistili, všechny mraky přicházející ze severovýchodu úspěšně zadržuje Bliznica. Přimět vařič, aby uvařil vodu na čaj, není v -4°C jednoduché, ale nakonec jsme úspěšní.

Západní část Svidovce z Dohjasky

Přes další pahorky pokračujeme po polonině až k předkopci Bliznice, zbaběle se ukrývajícímu v mraku. Cesta teď vede po vrstevnici a my hledáme, kde se odděluje cesta do sedla a pak na vrchol Bliznice. K tomu pořád nedochází a v místě, kde se naše cesta sklání dolů, aby zmizela kdesi v údolí, se musíme rozhodnout. Svah Bliznice vypadá hrozivě: je prudký, porostlý drny trávy a borůvčím, zapadaný sněhem, ošlehávaný vichrem a postupně mizící v mraku. Protože ale víme, že naše cesta vede přes vrchol a dolů se nám prostě nechce, musíme tudy nahoru. Je to nesmírně fyzicky vyčerpávající a psychicky jen těžko snesitelné. S větrem, který se nás snaží shodit ze stráně, bojujeme o každý metr, ve vyšších polohách přitom dokonce nevidíme víc jak na několik desítek kroků. Naštěstí se po nekonečně dlouhé době ocitáme na skalnatém srázu, který lze dobře najít v mapě. Teď vím, že když se probijeme ještě kilometr na východ, skončíme u dalšího srázu a tam už ta cesta musí být. Pomalu dospíváme k tomu, že nám Bliznica může být ukradená, hlavně když najdeme cestu.

Je to tak, jak ukazuje mapa: nacházíme cestu, kašleme na Bliznicu, obracíme na sever a dobýváme naší nejvyšší kóty, vrcholku 1771 m. Nejprve je dost obtížné udržet cestu, ale jakmile jsme se dostali pod mraky, tak už to je v pořádku a pohodlně slézáme pod Stih. Máme dost a Jirka má zaječí úmysly. To je samozřejmě nemyslitelné, jelikož to nejhezčí nás dnes a zítra teprve čeká. Schováváme se na úbočí Stihu v budce u lyžařského vleku. I uvnitř jsou jen 2°C, ale nefouká tu, takže vaříme a po tomto posilnění se i Jirka na všechno dívá jinak. Vyčerpání zůstává, ale nálada je lepší. Po obědě se zdá, jako by vítr už nebyl tak silný a objevuje se slunce. Směrem na jih je hezky vidět, ale ze severu neustále dorážejí mraky. Jdeme celkem pohodlnou, teď už rozbahněnou cestou po úbočí různých zasněžených kopců.

Usť Čorna

Jak se blíží večer, začínáme se zabývat otázkou noclehu. Na mapě jsou zakresleny salaše, ale jsou nízko a jen velmi těžko dostupné, takže nezbývá než postavit stan. Naštěstí přímo před námi je rozlehlá nezasněžená terasa, kde to dobře půjde. Jen kdyby člověk nebyl tak líný stavět stan a za ranního mrazu ho mokrý zase balit. Co se týče zimy, kterou tady očekáváme, k vypodložení využíváme všech věcí, které máme s sebou, a do spacáku lezeme strašlivě nabaleni. Taky se zabýváme případnou medvědí návštěvou, ale nakonec se shodujeme, že zvíře, které má všech pět pohromadě, ví, že v 1580 m a v téhle zimě nic kloudného nemůže ulovit.

V noci mě neminulo to, čeho jsem se obával, a musím ven. Vítr se utišil, jsou nádherné hvězdy, ale taky strašná zima, která mě zase zčerstva zahání do teplého spacáku. Spí se dobře, jen drny pod námi jsou trochu hrbolaté.

Středa

Vylézt ze spacáku, obout zkamenělé boty a jít něco dělat, je v -12°C téměř nemožné (ve stanu je -5°C). Přesto se hned po Jirkovi odhodlávám taky. Je nejkrásnější ráno, jaké si můžeme představit: okolní zasněžené Hory jiskří ve vycházejícím slunci, pod Dohjaskou se leskne jezírko, vítr nefouká a konečně vidíme, jak vypadá Bliznica. Mám pocit, že jsme včera udělali dobře - vrchol je špičatý a v mlze by výstup mohl být nebezpečný.

Jdeme do nedalekého jezírka pro vodu, která nám připadá nádherně teplá, a po návratu si vaříme čaj a kafe. Podpořen slunečními paprsky se Mrazík snaží a za chvíli už můžeme snídat.

V deset vyrážíme a stoupáme z terasy. Už cestou je čím dál lepší rozhled, ale to nejlepší nás čeká na předkopci Dohjasky (který je o metr vyšší než ona - 1762 m). Odtud je nejen vidět celá naše včerejší cesta, ale i celá dnešní, takže vlastně celý asi 60kilometrový Svidovec. To, co je nad zhruba 1600 m, je zasněžené, nižší hřebeny jsou plyšové.

V poslední části poloniny si v sedle děláme oběd s výhledem na sousední poloninu Krásnou. Příjemně najedeni překonáváme několik nepodstatných vrcholů a nakonec nás řádně zahřívá poslední vrchol Svidovce - Tempa. Z té na severozápad vybíhá hřebínek, po kterém budeme už celkem pohodlně sestupovat k Usť Čorné.

Z Tempy ještě naposledy přehlížíme celý Svidovec a nemůžeme se odtrhnout. Dochází nám voda, tak ještě než slezeme, musíme nabrat sníh, který se schovává za jednotlivými drny. Takhle po nějaké době získáváme něco kolem litru a teď už opravdu jdeme dolů.

Kdo si však myslel, že už nás nečeká nic namáhavého, ten se tragicky mýlil. Ten neškodný hřebínek se skládá ze samých prudkých vrcholů a zejména druhá a třetí lysá bakule nás dorazila.

Když už máme úplně dost, otevírá se na poměrně Ostrém hřebínku louka. Salaš, která tu podle mapy měla být, neexistuje a strašlivé drny trávy a jiné vegetace slibují velmi nepohodlný nocleh. Nedá se ale nic dělat, jednak se nám už nikam nechce a jednak máme tak akorát čas si za světla uvařit nudle s bedlou, kterou Jirka před chvílí našel. Jinak je to ale pěkné místo. Přestože v nižších polohách (kolem 1300 m) bylo odpoledne docela teplo, po západu slunce teplota rychle klesá na -5°C, což nás zahání do spacáků. Noc je docela teplá, ale v mém případě tak hrbolatá, že se mi dlouho nedaří usnout. Volný čas tedy trávím, zcela vysušen, představami o jakémkoliv pití.

Čtvrtek

Za svítání se probouzíme do mrazivého rána. Není už tak jasno jako včera, ale pohled na sever na zasněžené Horhany utápějící se v červáncích, je úchvatný. Snažím se uvařit čaj, i horká voda by stačila, ale i když dnes nemrzne zdaleka tak jako včera, voda je pouze lehce ohřátá. Slunce je totiž schované za lesem a jeho podpora je při této teplotě nezbytná. Navíc je vody žalostně málo.

Nečekáme, až slunce vysuší stan, a vydáváme se na strmý sestup do Usť Čorné. Na 6 kilometrech slézáme o 800 metrů. Cestou jdeme přes několik hebkých a posečených luk, kde by se bylo krásně spalo. Vytrvale klesáme, ale pořád jsme strašně vysoko. Potkáváme houbaře a uvědomujeme si, že houbaření tu je tvrdý sport vyžadující pořádnou kondici. Procházíme zbytky nějakého opevnění a ztrácíme cestu. Tady se nedá zabloudit (prostě pořád dolů), ale bez cesty se jde z čím dál prudšího svahu dost těžko. Nakonec se dostáváme do vsi.

Usť Čorná je neuvěřitelně dlouhá ves roztažená v údolí řeky podél silnice. Hned zkraje se ptáme paní, kdy jede autobus do Mežhorje. Dozvídáme se, že takový autobus tady nejezdí, což radikálně mění naše plány. Lopušné budeme tedy muset nechat na příště a zamýšlet se nad cestou přes Ťačevo do Užhorodu. Otázkou tedy je, jestli odtud dnes pojede autobus. Ptáme se, „колі єде аутобус до Тячева" a paní odpovídá, že „єжедневно". Pro ni to je sice dostatečný údaj, ale nám to přece jen nestačí. Ptám se tedy v mahazíně a tam už se dozvídám, že ve tři čtvrtě na jednu, ale problém je, kterého času. Prodavačka zarytě tvrdí, že kyjevského času, ale ten mám na hodinkách já a ona zjevně mluví o místním, tedy pražském. Ať je to, jak chce, máme víc než dvě hodiny, které trávíme nákupem jídla a fůry bonbónů a v jednom z místních kafé si dopřáváme kafe, pivo a pohled na pěknou servírku.

Nejzajímavější však je procházka po vsi, která je na první pohled trochu jiná, neboť je původně německá, stejně jako několik sousedních obcí. Jsou tu dva kostely a půl vesnice chodí do pravoslavného a půl do německého. Lidé, kterých je na návsi tolik, jako by ani nebyl pracovní den, evidentně nemají co dělat. Ti starší, jsou slavnostně oblečeni podle módy z první republiky, což kontrastuje s koženým oděním mladých kluků a několika džínovými mladými ženami. Nápisy na některých obchodech jsou dvojjazyčné a prodavačka na nás dokonce spustila německy, než se přiznala, že v podstatě německy moc neumí. Ale na domluvení se s vesničany jí to nejspíš stačí.

Cesta zpátky

Autobus z Lopuchova přijíždí jen s nepatrným zpožděním a je to ten starý známý typ, který předstírá, že se každou chvíli rozpadne, ale přitom vydrží všechno. Spolu s námi nastupují oni specificky odění lidé. Za úporného kvílení motoru se řidič zcela marně snaží vyhýbat četným děrám v asfaltu, který v některých úsecích chybí úplně. Tam, kde to může opravdu rozjet, se řítíme asi čtyřicítkou. Motor nezná volnoběh - když řidič před zastávkou vyřadí, motor chcípne. Zanedlouho zjišťujeme proč a překypujeme obdivem k motoru, který za těchto podmínek vůbec pracuje: to, co do něj na pumpě teče, je 80oktanový benzín!

Nevíme, jestli se na Slovensko dostaneme ještě dnes, ale náš spolucestující tvrdí, že v Ťačevě po necelé půlhodině navazuje autobus do Užhorodu. Má pravdu, tentokrát jde ale o modernější stroj a řidiče, který nemá času nazbyt. Cesta, během níž se například dozvídáme, že červené světlo na železničním přejezdu lze považovat pouze za doporučení nebo že početné stádo krav je na státní silnici plnoprávným vozidlem, trvá namísto tří a půl hodiny jen něco přes dvě a půl. V Užhorodu navštěvujeme poslední obchod a protože dnes už žádný autobus nejede, bereme taxíka na hranici. Připadá nám neuvěřitelné, že za 10 hriven je někdo ochoten vůbec sednout do auta.

Na hranici vystupujeme z taxíku a hned se k nám hlásí taxikář, který nás v neděli vezl do Mukačeva. Ptá se, jak jsme přežili a jestli nechceme vyměnit peníze. To nás překvapuje stejně jako kurs, kterým nás zbavuje se našich hriven, Jirkovi zbývá jen pár drobných. Taxikář si jich všiml a povídá: „Тебе треба чотири гривні? Тебе на хуй!" S tím nelze než souhlasit, a tak mu je Jirka nechává.

Na rozdíl od motoristů, kteří tu čekají v dlouhé frontě (a celníkům na obou stranách to navíc vůbec nejde od ruky), pěšky procházíme zcela hladce a jedinou kontrolou batohů je rentgen na slovenské straně. Teď zbývá se jen odsud dostat. Stopujeme pod lampou hned za přechodem, kde na parkovišti probíhá čilé překládání právě propašovaného kontrabandu. Jirka, jenž není zvyklý na dlouhé hodiny čekání na silnici, po několika desítkách minut ztrácí naději a chce jít spát někam do polí. Je tma jako v pytli a mně se vůbec nechce jít hledat místo na spaní. V devět, tedy po hodině stopování, nám zastavuje Slovák, který ve frontě na přechodu strávil neuvěřitelných 12 hodin.

Auto nacházíme nedotčené, odjíždíme nakoupit do teska a cestou z Michalovců hledáme, kde bychom dostali něco teplého k jídlu. Všude je ale mrtvo, tak nám nezbývá než použít to, co jsme nakoupili. Zpáteční cesta je podle očekávání náročnější, jelikož už jsme značně opotřebováni. Děláme dvě krátké zastávky na zdřímnutí, ale moc nám to v malém prostoru nejde. Těšíme se, že do Prahy dojedeme kolem poledne, ale u Jihlavy se auto začne chovat jankovitě a Jirka musí zpomalit, aby se udržel na silnici. Nezbývá, než sjet z dálnice a pokračovat něco mezi 40 - 60 km/h. Tímto stylem dorážíme do Prahy až kolem čtvrté.

Třebaže jsme nemohli uskutečnit všechny naše plány, přechod Svidovce byl zcela jistě dostatečnou náplní naší výpravy. Vyzkoušeli jsme si nové hranice své psychické a fyzické odolnosti a navíc jsme díky dobrému počasí měli neuvěřitelné nádherné rozhledy. Také jsme zjistili, jak málo člověk musí jíst (a jak lehké mohou být batohy) a že jediné, čeho potřebuje víc, je voda (a tu a tam nějaká ta bedla). Že jsme nedobyli Bliznice, nám až tak nevadilo, ostatní polonina byla po všech stránkách plnohodnotná.

GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor (48.267, 24.200)
Poslední aktualizace: 30.3.2009
Kvalita příspěvku:    
Hodnotit kvalitu příspěvku
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Rakhivs'kyi district

Příspěvky z okolí Podkarpatská Rus: polonina Svidovec

Drahobratské jezero (Драгобра́тське о́зеро)
Drahobratské jezero (Драгобра́тське о́зеро)
Jezero
Drahobratské jezero (Драгобра́тське о́зеро) - zvané též Ivor (Iвop) je vysokohorské jezero ledovcového původu v ukrajinských Karpatech, v okrese Rachov (Рахів) v Zakarpatské oblasti. Zde jej najdeme ve východní čá…
5.3km
více »
Velká Bliznica (Близниця Beлика)
Velká Bliznica (Близниця Beлика)
Vrchol
Velká Bliznica (Близниця Beлика) – jeden ze dvou sobě blízkých vrcholů (1883 a 1872 m n. m.) ve východní části masivu Svidovec (Polonina Svidovec v ukrajinských Karpatech). Jsou zároveň i nejvyššími vrcholy celého…
5.8km
více »
Bliznica (Близниця)
Bliznica (Близниця)
Vrchol
Bliznica (Близниця) – jeden ze dvou sobě blízkých vrcholů (1883 a 1872 m n. m.) ve východní části masivu Svidovec (Polonina Svidovec v ukrajinských Karpatech). Jsou zároveň i nejvyššími vrcholy celého masivu. Nach…
6.6km
více »
Jasinja, Muzeum
Jasinja, Muzeum
Muzeum
Malé muzeum (Silskyj istoryko-krajeznavčyj muzej) najdeme v hlavní jasinjské ulici H09 od centra obce směrem na Lazeščynu. Za 10 hřiven (11 Kč) jsme si prohlédli malou expozici, která připomíná přírodu (faunu a fl…
12.1km
více »
Jasinja
Jasinja
Vesnice
Jasinja, česky Jasiňa, bývala nejvýchodnější obcí první Československé republiky. Říkávalo se: Od Jasini do Aše republika je naše. Jezdíval sem rychlík Praha-Jasiňa. Dnes je sem přístup mnohem složitější. Několik…
12.9km
více »
Návrat na Ukrajinu VI.
Návrat na Ukrajinu VI.
Cestopisy
Díl, co předchází, je k nalezení i zde. Ty Hory. Konečně jsme tedy spočinuli v Karpatech, co daly oblasti jméno. Rachiv, česky jej zoveme Rachov, nabízí všechen standart okresního města. Vlastně ukrajinského okre…
12.9km
více »
Návrat na Ukrajinu V.
Návrat na Ukrajinu V.
Cestopisy
Předchozí díl putování je k nalezení tady. La revedere, řeklo by se v jednom z místních jazyků, tedy v rumunštině, jejíž říše o 20 milionech mluvčích se rozkládá nedaleko za řekou. Ale rozloučit se se Solotvinem …
23.2km
více »
Výstup na Hoverlu 2061 m.n.m.
Výstup na Hoverlu 2061 m.n.m.
Cestopisy
Hned na úvod tohoto článku je potřeba říci, že zdolat nejvyšší horu Ukrajiny – Hoverlu 2061m.n.m. nevyžaduje nija…
25.3km
více »
Hoverlu
Hoverlu
Hora
1918-38 se Hoverla nacházela na hranici Polska a Československa.Je to nejvyšší a nejnavštěvovanější hora Ukrajiny. Nachází se v pohoří Čornohora. Z mad'arštiny se Hoverla překláda jako Sněžná hora. Od listopadu do května se se výstupy nedoporučují kvůli lavinovému nebezpečí. Cesta na Hoverlu je docela náročná. Při cestě z vesničky Jasiňa vede první třetina cesty lesem a…
25.4km
více »
Nejvyšší hora Ukrajiny
Nejvyšší hora Ukrajiny
Hora
Nejvyšší hora Ukrajiny zove se Hoverla. Nachází se ve výšce 2061 metrů nad mořem. Mezi světovými válkami patřila k první republice a ležela na hranici s tehdejším Polskem. Je zajímavé, že v této době rozhodně nebyla nejvyšším bodem v Československu.  Přestože nejsou Ukrajinci přílišnými milovníky túr do přírody, zde je to jiné. Na Hoverlu chodí v opravdu hojných počtech. Žial…
25.4km
více »
Hoverla (UA)
Hoverla (UA)
Hora
Nejvyšší hora Ukrajiny, leží na východní hranici bývalé Československé republiky, nyní na hranici Zakarpatské a Ivanofrankivské oblasti. Tvoří severní výspu masivu Čornohry. Bezkonkurenční rozhled, více viz odkaz na …
25.4km
více »
Zborov - Památník bitvy u Zborova
Zborov - Památník bitvy u Zborova
Památník
U ukrajinského městečka Zborov se dne 2. července 1917 odehrála významná bitva československých legií proti německým a rakousko-uherským vojskům. Tato bitva byla součástí tzv. Kerenského ofenzivy a českoslovenští legionáři v ní pop…
25.6km
více »
Návrat na Ukrajinu VIII.
Návrat na Ukrajinu VIII.
Cestopisy
Díl před tímto najdete tady. Štastně se shledáváme se svými zavazadly. Děkujeme majitelce, když v tom se do naší rozmluvy mísí další z místních. Nějakou dobu prý strávil prací v naší vlasti. Čeština mu jde, už vš…
27.2km
více »
Návrat na Ukrajinu VII.
Návrat na Ukrajinu VII.
Cestopisy
Zde klikněte pro předchozí episodu. Brzy na kutě, brzy z postele. V horách ideální, sice se ani jedno nedaří se sluncem, nicméně před osmou vyrážíme. Naše prostorná zavazadla můžeme složit na místě, dále se tak v…
28.3km
více »
Podkarpatská Rus: Hoverla, Čorna Hora, polonina Krásna
Podkarpatská Rus: Hoverla, Čorna Hora, polonina Krásna
Cestopisy
[Praktické informace (doprava, ceny, mapy, ...) a další forky na http://www.prospektor.wz.cz] Pro naši již třetí výpravu na bývalou Podkarpatskou Rus jsme po předchozích zkušenostech zvolili období, které dávalo …
28.3km
více »
5 dní Ukrajinských hôr a vidieka
5 dní Ukrajinských hôr a vidieka
Cestopisy
  1.deň : obec Goverla (dá sa ísť aj odinakiaľ)– Goverla 2061m.n.m. – útulňa 2. deň: utulňa – Kvasy 3. deň: Kvasy – Bliznica 1881m.n.m.– Gora Tempa - pekná lúčka pod hrebeňom 4. deň:…
28.5km
více »
Podkarpatská Rus: Horhany
Podkarpatská Rus: Horhany
Cestopisy
[Praktické informace (doprava, ceny, mapy, ...) a další fotky na http://www.prospektor.wz.cz] Při čtvrté výpravě na Podkarpatskou Rus jsme chtěli prozkoumat Horhany, Hory rozkládající se v severovýchodní části Za…
29.5km
více »
KOLOČAVA (nejen Četnická stanice), Užhorod, Viškovo  - Zakarpatská  UKRAJINA
KOLOČAVA (nejen Četnická stanice), Užhorod, Viškovo - Zakarpatská UKRAJINA
Rady a tipy
Zabili, zabili  chlapa  z Koločavy… Písničky  z Balady pro banditu  nás (tehdy studentky stř. školy) mnoho  večerů na internátním pokoji uspávaly. Proč se nezajet podívat  do kraje,  kde …
38km
více »
Podkarpatská Rus
Podkarpatská Rus
Hora
Podkarpatská Rus je úžasná krajina plná nádherné přírody, kopců hor, ale i starších vesnice. Hory jsou vyšší než naše Krkonoše. Jelikož nejsou moc značené, nebo lépe řečeno vůbec, doporučuji průvodce, který se v t…
38.5km
více »
Zakarpatské poloniny – epické výhledy v borůvkovém království
Zakarpatské poloniny – epické výhledy v borůvkovém království
Cestopisy
Zakarpatská Ukrajina je pro nás známá hlavně jako Podkarpatská Rus, nejvýchodnější výspa meziválečného Československa. Už tenkrát našince okouzlovala malebností horských panoramat. Sfoukněme tedy prach ze starého …
38.8km
více »
Zakarpatí -země blízká neznámá
Zakarpatí -země blízká neznámá
Cestopisy
Zakarpatí země blízká neznámá Vladimír Chilčenko Vyjet si na Zakarpatskou Ukrajinu jako turista,lyžař nebo vyznavač vodních sportů je sice pořád neobvyklý nápad,ale nikoliv originální.…
39.1km
více »
Podkarpatská Rus
Podkarpatská Rus
Cestopisy
Poprvé je Podkarpatská Rus připomínána pod názvem Podkarpatsko nebo také Uherská Rus.Dovolenou jsem trávila se skupinou turistů v Koločavě.Je velkou podhorskou obcí v jižním podhůří Vnitřních…
39.1km
více »
Mé cesty na Ukrajinu V.
Mé cesty na Ukrajinu V.
Cestopisy
Koločava. Je třeba něco dodávat? Tak pro jistotu: učil zde komunistický spisovatel Ivan Olbracht a na hřbitově je pochován Nikola Šuhaj, loupežník, jehož právě Olbracht literárně zvěčnil. Nutno podotknout, že tak …
39.1km
více »
Návrat na Ukrajinu III.
Návrat na Ukrajinu III.
Cestopisy
Pro díl předcházející tomuto klikněte tady. Vydatně vyspáni na té Ukrajině kráčíme na autobusové nádraží v Iršavě. Putujeme s busem pouze do nedalekého Chustu, co byl krátkou dobu za panování Československa metro…
42.4km
více »
Návrat na Ukrajinu IV.
Návrat na Ukrajinu IV.
Cestopisy
Předcházející díl hledejte tu. Ráno se ten Babylon v Solotvinu zdá ještě neskutečnější než včera. Totiž naše ubikace se nachází v jakési veliké dřevěné chatce, co skýtá spoustu duší. Málo očistného zařízení nutí ke kontaktu s okolím. Věru vhodné pro sociologa.  Tak jsme se vykoupali a dnes tedy, co se tu dělo předtím. Sůl už slouží pouze rekreaci, těžba ustala a mocné věže…
42.4km
více »
Solotvino, ukrajinské Mrtvé moře
Solotvino, ukrajinské Mrtvé moře
Letovisko
Při hranicích s Rumunskem leží na Ukrajině Solotvino. Jak sám název napovídá, městečko má co dočinění se solí. Nejprve však zabrusme trochu do historie. Mezi oběma světovými válkami patřilo totiž Solotvino k Česk…
42.4km
více »
Turistická známka č. 102 - Pnivský hrad, XVI. stol.
Turistická známka č. 102 - Pnivský hrad, XVI. stol.
Turistická známka
47.1km
více »
Turistická známka č. 105 - Vysoká pec, 1808-1811 - Místo Andělů
Turistická známka č. 105 - Vysoká pec, 1808-1811 - Místo Andělů
Turistická známka
48.5km
více »
cyklostezka Labská
cyklostezka Labská
Fotogalerie
49.8km
více »