>> Cestování na Slovensko 2022

Pohoří Vysoké Tatry se nachází v severní části Slovenska na hranicích s Polskem. Jedná se o nejvyšší slovenské pohoří s charakteristickými štíty a hlubokými údolími. Z turistického hlediska je známé členění na Západní Tatry, Vysoké Tatry a Belianské Tatry. Horské štíty dosahují výšek přes 2600 m n.m.. Nejvyšším štítem je Gerlachovský štít (2655 m), následují Lomnický štít (2632 m) a Ľadový štít (2627 m).

Turistika Vysoké Tatry
Oblíbená místa a aktivity Doporučujeme
Tipy na výlety Vysoké Tatry Kriváň / Téryho chata Mapy Vysoké Tatry
Turistické cíle Zelené pleso / Rysy Chaty a chalupy Vysoké Tatry
Pěší trasy Vodopád Skok Víkendové pobyty Vysoké Tatry

Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Vysoké Tatry

Orla Perć

Fotografie (2)

V polovině června volám Jonášovi s úmyslem zmermomocnit jej na přechod Roháčů během prodlouženého víkendu 4.7. – 7.7. 2001 a on mi sděluje, že v tento termín jede s Michalem a jeho přítelkyní do Vysokých Tater a jestli prý chci, mohu jet s nimi. Doporučujeme turistickou kancelář CK Turistika a Hory Slovo dalo slovo a ve středu už sedíme v poledním rychlíku směr Slovensko – Štrbské Pleso vybaveni dobrou náladou, vším potřebným do hor, lahváčemi do vlaku a rumem do stanu. Za tmy nás zubačka vyváží do stanice Štrbské Pleso, odkud jdeme asi 20 min. po trase na Popradské pleso a hned, jakmile nacházíme docela dobrý flek na spaní, vybočujeme z chodníčku do lesa a uleháme (správci parku určitě prominou!). Brzy ráno vstáváme a pokračujeme přes Popradské pleso, kde děláme snídací zastávku a po půlhodině vyrážíme směrem na Žabie plesá. Počasí nám přeje, viditelnost je dobrá a daleká a já fotím ty místy zasněžené štíty v kontrastu s modrou oblohou a mám pocit, že kdybych tady byl zítra i pozítří, dělal bych naprosto identické fotografie. Krajina kolem je tak poutavá, že v každém pohledu vidím snímek! U Žabích ples se posilňujeme energetickou tyčinkou a po vskutku morálních řetízcích postupujeme výš, zatímco se začínají kumulovat mračna a než docházíme na chatu pod Rysmi, zvedá se vítr a sněží. Je sice pátý červenec, ale nadm. výška téměř 2 500 m. jasně vypovídá o charakteru počasí a jeho náhlých změn, dnes je to naštěstí jen přeháňka. V chatě je sice plno, ale útulno a přátelsky. Pivo zde stojí 25 Sk i poté, co jej mimo i jiných potravin musí nosiči vlastohřbetně vynést!! Po odpočinku jdeme přes sněhové pole a vrchol Rysy (2 499 m.n.m.) na polskou stranu, která je mnohem strmější, než slovenská, s bezpočtem metrů ocelových lan a řetězů. Až na chvilkové čekání na uvolnění lana se bez potíží dostáváme dolů a obcházíme Czarny Stav, v němž je voda krásně průzračná a je možné vidět mnoho ryb. Na kamenitém břehu, zatímco obdivujeme zdejší přírodní scenérie, si máčíme nohy a vaříme oběd. Konečně zase s plnými žaludy obcházíme Morskie Oko, přičemž se krátce zastavujeme na zdejší chatě, což je obrovská komerční stavba se spoustou "automobilových turistů" v riflích – až tady totiž vede asfaltová silnice dolinou Rybiego Potoku. Naše trasa pokračuje po modré značce do prudkého kopce přes vrchol Swistowa Czuba (1 763 m.n.m.) do doliny Pieciu Stawow Polskich, jedné z nejhezčích dolin Vysokých Tater. Těsně před vrcholem Swistowa Czuba se nám naskýtá krásný pohled severovýchodně na Belianské Tatry s dominujícími vrcholy Havran a Vidla. Za večera scházíme do doliny k prvnímu plesu (Przedni Staw), kde na místní chatě doplňujeme zásoby vody a pokračujeme k největšímu z pěti ples (Wielki Staw), kde pod rouškou tmy scházíme ze stezky a za balvanem, hned vedle pramene stavíme stan. V malé potoční tůňce nedaleko stanu si umývám důležité tělní partie a po únavném dni a několika doušcích rumu se konečně soukám do spacáku a s pocitem, že mě zítra čeká nejexponovanější turistická trasa celých Karpat, usínám jako kotě. Následující den vstáváme časně ráno, kdy je jitřenka ještě ve fázi možnosti dopletení punčošky a kvapně balíme stan. Při stoupání pod Kozí Wierch se kolem postupně objevuje sníh, zatímco se sluníčko nepříjemně opírá do našich temen. Když přicházíme pod strmé stěny, všimnu si dvou lidí ve stěně a upozorňuji na ně Jonáše s dotazem: „vidíš tam ty dva horolezce?“, načež mi Jonáš odpovídá, že to nejsou horolezci, nýbrž, že tam tudy vede naše stezka! Náš nástup začíná štěrbinou mezi Malým a Velkým Kozím Wierchem po řetězech a vzdušných kramlích v závěrečné části tohoto úseku, kde jsem se trochu vybál. Naštěstí jsme zvolili přechod jen dvou třetin tohoto ostrého hřebene, který je v průvodci popsán jako 9-ti hodinová túra v lanech, řetězech a kramlích. V některých úsecích mám docela strach, protože místy chybí řetěz, jinde zase končí pod sněhem a musí se traverzovat několik metrů v 80° žlebu. Po Swinicu (2 300 m.n.m.), kde se to turisty už hemží a tvoří se zástupy pod řetězy, potkáváme jen malý počet turistů a nedivíme se jim, že jdou nalehko. Když konečně docházím nahoru, uvědomuji si, proč se vlastně Swinica jmenuje právě takto. Ale nabídku výhledů z vrcholu se JI nedá upřít! Scházíme s vidinou brzkého oběda do sedla pod Swinicou a za krásného výhledu na Kriváň vaříme. Posilněni Vifonem a těstovinami vyrážíme s plánem přejít Červené Vrchy s jednou pivní zastávkou na Kasprově Wierchu. Při zjištění, že pivo zde stojí v přepočtu 90 Kč, přičemž až tady vede lanovka, pokračujeme dál. 10 min. za "Kasprovem" nás zastavuje polský celník, prohlíží si naše pasy a klade množinu otázek typu: kde jste přešli hranici, kde jste spali, kam jdete apod. Kdyby bylo skutečností, že při lhaní se prodlužuje nos, musel bych od něj stát dobré 2 metry. Po bezmála 40-ti minutovém zdržení, kdy si stále něco ověřoval vysílačkou, nás propustil s tím, že musíme jít buď zpět, nebo přejít oficiálním přechodem někde v Polsku. Jasně! Kopírujeme slovensko-polskou čáru, směrem na jih jsou nádherné Liptovské Kopy a v dálce poznáváme Ostrý Roháč. Po cestě potkáváme několik kamzíků bez cestovních pasů a je jim fajn. Sotva mizíme celníkům z dohledu dalekohledů, scházíme ze stezky na slovenskou stranu a příkrým Červeným úplazem se plahočíme dolů vysokou trávou, kde jsem málem šlápl na zmiji. V závěrečných metrech úplazu se prodíráme polomem a dole brodíme Tichý potok, nedaleko něhož táboříme. Ráno se budíme opět do krásného dne a po červené značce jdeme do sedla Závory, odkud je krásný výhled na Vajanského vodopád. Odpočati scházíme Kobylinou a potažmo Koprovou dolinou do Podbanského, kde se uvelebujeme v místní hospůdce a po zavíračce jdeme poslední noc strávit k řece. V neděli, kdy už sedíme v busu, se začíná blýskat a v zápětí se strhuje obrovská bouře. To jsme ten čas zase jednou trefili říkám si, zatímco se Tatry pomalu noří do oblak a mizí z dohledu. Aleš Sokol Doporučujeme turistickou kancelář CK Turistika a Hory

Poslední aktualizace: 21.6.2005

Příspěvky z okolí Orla Perć

Výlet k vodopádu Skok.
Původně to měl být celodenní výlet až Čapiemu plesu a zpět okolo Vyšného plesa a Soliska, ale vzhledem ke špatnému počasí a silnému větru jsme ho museli zkrátit. Cesta k vodopádu je příjemný výlet po žluté turisti…
Ideme na veľmi navštevovanú trasu,ktorá začína na Štrbskom Plese a pokračuje okolo skokanských mostíkoch,vodopádu Skok nad ktorým nájdeme Pleso nad Skokom.Po Bystrú Lávku pôjdeme Mlynickou dolinou v ktorej sa nám …
23.8.2010 Štrbské pleso-Solisko  Z Podbanského autem na Štrbské pleso 17km. Ze Štrbského plesa z areálu snow lanovkou na Chatu pod Soliskom. Odtud prudce na Vrchol Predného Soliska.    Zaparkujeme na Štrbském p…
Chata pod Soliskom sa nachádza na svahu Predného Soliska vo výške 1840 m.n.m., priamo nad Štrbským Plesom. Ku chate sa môžete dostať buď lanovkou alebo po modrej turistickej značke za 1:30 hod zo Štrbského Ple…
V Starej Lesnej som bol pracovne odutorka 18. augusta. Pracovné povinnosti ma viazali do štvrtka. Cestou domov som si urobil tatranskú túru. Vyrazil som skoro ráno, aby som zo Štrby chytil…
  Bratislava - Kriváň - Bratislava   Zaujímavé túry sa dajú na Slovensku urobiť aj bez dlhých príprav, pričom môže byť miesto vzdialené aj 300 kilometrov. Ako príklad opíšem svoju cestu Bratislava - Kriváň - …
výzkum působení moravské slivovice na lidský organismus ve vysokohorském prostředí Při dalších sezeních již i manželkami uznávaného spolku recesistů koncem roku 2005, bylo přijato a potvrzeno usnesení, že výprav…
Osmá Expedice dostala název Halič 2006 podle jedné z dominant polských Bieszcad, ale skupina 42 studentů a čtyř učitelů zavítala i do jiných pohoří. Letošní Expedice se v mnohém lišila od těch předešlých. Po sed…
Světle modrá plesa Vysokých Tater vypadají při pohledu z vrcholků hor téměř bezedná. Nejsou však jediným skvostem zdejší fascinující vysokohorské krajiny. která strmě stoupá do ze Spišské Magury n…
Rysy patria k najnavštevovanejším štítom vo Vysokých Tatrách a zároveň je najvyšším bodom, ktorý sa dá dosiahnuť turistickým chodníkom bez vodcu.Rysy sú aj najvyšším bodom Poľskej republiky. Na jeho vrchole sa na…
V tomto hotelu jsem měla možnost strávit moc hezký týden a vřele doporučuji všem milovníkům Tater. Hotel leží zhruba v 900 metrech n. m. a je vynikajícím výjezdním místem - jen pár kiláků od něj do kopce je Štrbsk…
Na tento odpolední výlet vycházíme z parkoviště od Štrbského plesa. Cesta vede po červené- Tatranské magistrále. Asi v polovině cesty, u rozcestníku Trigan, odbočujeme na zelenou sestoupáme dolů k potoku a podél n…
  Jelikož jsme byli ubytováni u Liptovské Mary, pojali jsme návštěvu Štrbského plesa a Starého a Nového Smokovce jako jednodenní výlet autem. Z Liptovského Mikuláše na Štrbské pleso je to asi 40 km po silnici E50…
Jedna ze sedmi naučných stezek Tatranského národního parku vede ze Štrbského Plesa K Popradskému plesu. Je dlouhá 3 925 m a projdete ji za 1,5 hodiny. Po cestě je 14 informačních panelů, které byly obnoveny v roce 2001 a které zajímavě informují o tatranské živé i neživé přírodě. Frekventovaný naučný chodník prochází úbočím Triganu do Mengusovské doliny a je značen červenou turistickou značkou. Zpět z naučné stezky se…
19. července 2006 Na tento den jsme si naplánovali celodenní výlet, a to Výstup na Rysy - 2499 m n.m. Autem jsme dojeli na Štrbské Pleso, odkud vycházíme v 8:30 směrem K Popradskému plesu po červeně značené cestě.…
Pásmo Vysokých Tater je ukryté černošedou mrakovou peřinou a mírný déšť zkrápí okolí našeho hotelu v Tatranské Štrbě. Taková dovolená na začátku září nebyla v našich představách, ale být celý den ve zdech hotelu t…
Sobota, 24.květen, den jako vymalovaný! Vstáváme v šest hodin, abychom vyrazili co nejdříve na naši celodenní výpravu za poznáním krás Vysokých Tater a to Mlýnickou a Furkotskou dolinou. Vyšli jsme tedy ze Štrbského plesa, přesněji řečeno z hotelu „Pátria“ cca v 7:30hod vstříc poznání již námi nepoznaného…. Vydáváme se tedy po žluté značce. Nedaleko od hotelu je první rozcestník, který nám napovídá, že prv…
Datum v kalendáři ukazuje 16.8.2003, naším dalším místem určeným pr…
Štrbské pleso se nachází v nadmořské výšce 1346 m a je to nejznámější a nejnavštěvovanější pleso středisko ve Vysokých Tatrách vůbec. Je nejtypičtějším morénovým, ledovcovým jezerem na jižní straně Vysokých Tat…
Při tomto výletu navštívíme Vysoké Tatry a projdeme se krásnou místní přírodou - tento výlet je vhodný i pro rodiny s dětmi (6let a výše by mělo zvládnout bez problémů - osobně jsem jich tam viděl mnoho i menších …
Kriváň 2495 m 20.8.2010  V pátek ráno po snídani vyrážíme zdolat horu Kriváň, jejíž majestátnost obdivujeme od příjezdu. Vypadá skutečně jako nedobytná velehora. Je chladno. Zaparkujeme a jdeme kus po silnici zpět. V 8.15 vyrážíme z Troch Studniček po zelené. Hned od začátku prudce stoupáme, celkové převýšení je totiž 1400m. Už na nás svítí sluníčko a doufám, že nám bude…
Přechod z Furkotské a Mlynické doliny patří k nejzajímavějším trasám, jaké lze podniknout přímo ze Štrbského plesa. Čas i výšku nutnou k překonání si lze výrazně zkrátit lanovkou z Chaty pod Soliskom, takže výlet …
Ideme na štít,ktorý je symbolom Slovenska.Začneme na Štrbskom plese a pôjdeme okolo Jamského plesa smerom na Malý Kriváň cez Daxnerovo sedlo až na vrchol.Je to celodenná trasa.Za pekného počasia sa z vrcholu nasky…
V překrásné Mlynické dolině je jeden z nejkrásnějších a nejvyšších vodopádů Vysokých Tater. Samotné jeho jméno Skok již předem dává ve známost, že se jedná o mimořádný přírodní úkaz. Vodopád padá  z třicetimetrové…
Miluju hory. S tím se prostě nedá nic dělat. V létě se po nich, s výjimkou ledovcových partií velehor, chodí pohodově i bez speciálního vybavení. Problém je ale v zimě. Nejsem žádný velký lyžař, na sjezdovce jsem…
Na Nové Štrbské pleso sa dostaneme zo stanice Štrba zubačkou na stanicu Štrbské pleso. K novému štrbskému plesu sa dostaneme buď chodníkom dolu lesom od stanice električiek alebo odbočkou z hla…
  Vysoké Tatry mají mnoho lákadel pro všechny typy turistů. Nabízí se ale i otázka, kde jsou hranice, které z pohledu výstavby různých objektů, nemá a vlastně nesmí být překročena. Mám – li být upřímný, má posled…
Nové Štrbské pleso Je to jediné jazero vo Vysokých Tatrách, ktoré bolo do dnešnej podoby rozšírené umelo. Pred zaplavením sa tu nachádzalo rašelinisko, takzvané Nakládske mozgovisko, s malým jazierkom …
Koliba na Janovej polianke Pri potulkách Štrbským Plesom sme cestou k skokanským mostíkom uvideli zaujímavú kolibu. Upútali nás Vysoké drevené sochy.Keďže bol čas obeda,…