Travel blog Žiju Lípou Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Česká Lípa

Česká Lípa má přibližně 37tis. obyvatel. Rozkládá se mezi Lužickými horami a CHKO Kokořínsko. Česká Lípa byla vystavěna u vodního hradu Lipý u brodu přes řeku Ploučnici. Za zakladatele je považován rod Ronovců, především Jindřich z Lipé.

TIP: / /
  Tipy na výlet (212)
   Trasy Česká Lípa a okolí (98)
> Do přírody   > Na kole   > S dětmi
> Cyklotrasy   > In-line brusle   > Pěší trasy

Okolo Máchova jezera přes Swamp

Máchovo jezero
Máchovo jezero  •  Fotografie (18)  • Foto: Karolus

Jeden z dalších každoročních, tradičních, letních výletů, je okruh okolo Máchova jezera, známého letoviska na českolipsku. Do mého plánu tras, které jsme chtěli o naší dovolené podniknout, jsem samozřejmě neopoměl i tuto zahrnout. Ovšem, aby se tento výlet dal uskutečnit,bylo třeba ještě jedné maličkosti,- dobré povětrnostní podmínky. Ale o tom se zmíním více na dalším místě tohoto příspěvku.

Z lávky pod Klůčkem

Vyrazili jsme opět vlakem z České Lípy do Doks. Vlak byl plný po vodě dychtících lidí, prázdniny byly v plném proudu, počasí přímo ukázkově letní, takže se vůbec nebylo co divit. Přešli jsme lávku nad nádražím, z které se naskýtá nevšední pohled na Bezděz, ocitli jsme se na cestě vedoucí k hlavní pláži, vyhnuli jsme se stánkům vietnamských obchodníků a za nedlouho jsme se ocitli na další lávce, přetínající zátoku pod Klůčkem. Chvíli jsme se zdrželi krmením kachen, než jsme mohli pokračovat. Mírným svahem nad pláži Klůček jsme se dostali do borového porostu, tu a tam se nám zdařilo nasbírat pár borůvek. Podle pověsti právě někde v těchto místech, na skále nad jezerem, stávalo vězení, v kterém čekal na popravu hrdina Máchova Máje, loupežník Vilém. Dnes by mu ve výhledu na " širou to zemi" bránili vzrostlé stromy.

Došli jsme k autokempu Na Klůčku, kupodivu byl téměř prázdný, podél jeho plotu jsme si zkrátili cestu k opuštěným chatičkám a dále až k chatové osadě Bílý Kámen. Propletli jsme se mezi chatami a vyšli na rozlehlé louce. Sotva znatelnou stezičkou mezi rákosím jsme po dřevěné lávce přešli stojatou, černou hladinu Břehyňského potoka a vydali se po cestičce, lemující po levé straně močály jezera. Zhruba jsme kopírovali jeho břehy, zatím se cesta vyhýbala příliš nebezpečným a těžko schůdným místům. Místy jsme nacházeli borůvky, jen v této lokalitě se vyskytuje odlišný druh borůvek, rostlina je vyšší než normální, má světlejší lístky, plody jsou větší, mírně podlouhlé,světlejší a chuť mají trošku nakyslou.

Od nádraží v Doksech

Obešli jsme po okraji rozsáhlou mýtinu, která tu vloni ještě nebyla a pomalu jsme se blížili k nejobtížnějšímu místu naší výletní trasy, k Národní přírodní rezervaci Swamp. Swamp, v anglickém jazyce označuje tento výraz bažinu. Oblast zahrnuje celou Břehyňskou zátoku, tvořenou rozlehlými močály s močálovitými jezírky a zbytky původních rašelinišť. Na chráněném území je uchována jedinečná flóra a fauna, typická pro močálovitou oblast. Hnízdí zde několik poměrně jinde vzácných druhů vodního ptactva, jako třeba bukač velký, moták pochop, ledňáček říční a další ohrožené druhy. Chráněnou oblastí pro její těžkou průchodnost nevede žádná cesta, navíc je zde oficiálně i vstup zakázán. Ovšem i zde jsem nakonec objevil úzkou stezičku, nacházející se v nejužším místě, napříč močálem okolo zrádných rašelinišť. Tuto adrenalinovou zkratku rozhodně nedoporučuji podnikat těsně po déletrvajících deštích, či po Jarním tání, kdy stoupne hladina jezera. Ještě před pár roky se zde dalo poměrně slušně přejít haťovém chodníčku, ale ten byl rok od roku v znatelně horším stavu.

I když se nedávno našim regionem prohnaly poměrně silné deště, které přinesly i nečekané záplavy, utěšoval jsem se že poměrně dlouhotrvající slunné a teplé počasí učinilo tento úsek dostatečně průchodným. Bohužel, deště byly přece jen silnější, hatě nahradily jen tu a tam položené klacky a větve, navíc své asi i přidalo rozsáhlé kácení lesa v těsné blízkosti. Už jsme uvažovali, že se vrátíme zpět, nebo alespoň nebezpečný úsek obejdeme, ale nakonec jsme to přece jenom riskli. Úsek, který jsme museli zdolat je dlouhý maximálně 100 metrů, ale nám to připadalo, že musíme ujít kilometry. Už v polovině jsme si oba řádně ťápli do smrdutého bahna a v duchu jsme se proklínali za naší lehkomyslnost. Nakonec jsme ale zpocení a zablácení přeci jen stanuli na pevné půdě a zapřísahali jsme se, že tudy již v životě nepůjdeme.

Přístaviště

Po chvíli jsme došli k námi oblíbenému místu u zajímavého kamenného útvaru, odpočinuli si, skromně posvačili a hlavně si zklidnili rozjitřelé nervy. Cesta dál již byla jednoduchá a pohodlná. Za nedlouho nás dovedla k prvním chatám a rekreačním střediskům. V jednom z nich, patřící podniku Preciosa, opět činíme tradičně zastávku k občerstvení, eventuelně použijeme jejich areál i k rychlému vykoupání. U oroseného pulitru Svijan a dobré kávy,jsme rychle zapoměli na předešlé dobrodružství. Osvěženi jsme pokračovali dál, za nedlouho jsme se napojili na žlutě značenou turistickou cestu,prošli jsme pod Borným, po stejné, značené cestě jsme, tentokrát poslušně obešli, další močálovitou zátoku pod Šroubeným.

Na výhlídkové plošině s odočívadlem a rozcestníkem jsme se vychutnali krásný, romantický pohled na celé Máchovo jezero i s typickou dominantní siuletou Bezdězu na obzoru. Pak jsme již kamennou úvozovou cestou došli do Starých Splavů, dalšího známého rekreačního místa na břehu Máchova jezera. Prošli jsme alejí po hrázi, okolo výpustě, další zajímavé technické památce a naši cestu jsme skončili u kiosku u mola naproti Jachtklubu. Obvykle pokračujeme ještě dále po červené až zpátky na nádraží v Doksech.Ale horko, náročný přechod močálů a také to, že jsme se zdrželi při hovoru s majiteli stánku, kterým hrozilo, že Budou nuceni stánek uzavřit, protože stojí v cestě podnikatelským záměrům mocnějších.

Krása dle pana Máchy

Nakonec jsme přidali své podpisy na petiční listinu,slíbili, že se pokusíme oslovit i další milovníky turistiky prostřednictvím těchto webových Stránek. Viz https://www.turistika.cz/rady/kiosek-v-ohrozeni;. Přesto jsme byli s výletem spokojení a jen uvidíme, zda tuto si trasu zopakujeme i v příštím roce, či zvolíme již raději zchůdnější a bezpečnější.

Poslední aktualizace: 4.8.2013
Autor: Karolus

Doksy

Příspěvky z okolí Okolo Máchova jezera přes Swamp

Vycházková trasa kolem národní přírodní památky Swamp
Národní přírodní památka Swamp je dnes tvořena dvěma samostatnými lokalitami nacházející se v severní a východní zátoce Máchova jezera a na ně navazujícími plochami, které mají charakter připomínající nížinnou taj…
Hned v sousedství Máchova Jezera se nachází národní přírodní památka o rozloze 1,45 ha - bažina slatinného charakteru uchovaná na naplavených píscích. Jedno z nejmenších míst na světě s…
Rekreační středisko Preciosa leží v nádherném prostředí borového háje přímo na východním břehu Máchova jezera pod vrchem Borný v CHKO Kokořínsko - Máchův kraj. Ubytování je u nás možné v…
Recesistický pomník stojí u silnice mezi Břehyní a Starými Splavy východně od Máchova jezera. Připomíná akci proběhlou 4.-6. května 2001, při které hasiči natáhli hadicové vedení z Máchova jezera až na letiště Hradčany v bývalém vojenském výcvikovém prostoru Ralsko. Délka tohoto vedení byla úctyhodných 47,2 km. Pokořili tím předchozí německý rekord, který je na pomníčku zmíněn jako pohřbený :-) Tento rekord vydržel až do 8.…
Tentokrát vyrážíme do Máchova kraje. Konkrétně chceme strávit víkend u Máchova Jezera. Meteorologové straší, že bude ošklivo, tak bereme hry. Co kdyby se jim to náhodou povedlo. Jedeme z Prahy autem přes Mladou Bo…
Naším cílem bude okolí Máchova Jezera, které vlastně celé obejdeme a vystoupáme i na kopce u něj ležící a pokocháme se krásnými výhledy na tuto moc pěknou oblast. Náš výlet začneme na nádraží v Doksech, odkud se v…
Vrch Borný je čedičový vrchol s nadmořskou výškou 446 metrů. Vypíná se nad Máchovým jezerem mezi Starými Splavy a Břehyní v okrese Česká Lípa, asi 2,5 km od městečka Doksy. Jedná se o nejvyšší bod Jestřebské kot…
Přejdi Jordán řeku všech nadějí, ona smyje tvé stopy i rány ti zkropí, a trest ti pomůže nést. Přejdi Jordán řeku všech nadějí, snad tam na břehu druhém zas rozoráš pluhem, tu step a sklidíš svůj chléb.   Nejsem s…
Zvláště teď v létě vyhledávají lidé jakoukoliv možnost ke koupání. Jednou z mnoha možností, která se nabízí je známé Máchovo Jezero. Přestože kvalita vody v něm není ani po chemickém ošetření v minulých letech ide…
Pláž pod Borným je nejklidnější ze tří hlavních pláží na Máchově jezeře. Na pláži se nachází půjčovna šlapadel, převlékárny, sprchy, WC, Restaurace, autokemp a různá hřiště na sportování. Pláž je písčitá s mírným …
Písčitá pláž ve Starých Splavech se nachází v lese, asi 5 minut chůze z Městečka. V areálu s pláží se nachází velké množství atrakcí pro malé i velké. Jsou zde dvě skluzavky, vodní trampolína, horolezecká…
Máchovo jezero je velmi oblíbenou a navštěvovanou turistickou lokalitou. Rozkládá se v nadmořské výšce 266 m, má rozlohu 284 ha. Dosahuje hloubky 12 m. Bylo založeno v roce 1366 Karlem IV. v rašeli…
Možná i letos roku 2010 nastane léto a pak si položíte otázku "Kam k vodě?". Jednou z možností je navšívit "České moře" - Máchovo Jezero a vybrat si jdnu z mnoha pláží, které se tu nabízejí. Pokusím se vám je přib…
Velmi příjemná,nikterak náročná trasa Máchovým krajem, který zde zanechal nesmazatelnou stopu, a provází nás již od nádraží, ať už v podobě Máchova jezera, či Máchova muzea v Doksech nedaleko místního náměstí, či …
Hlavní pláž Doksy je nejrozlehlejší pláží na břehu Máchova Jezera. Pláž je písčitá s mírným vstupen do vody. Na pláži se nachází spousta restaurací, převlékárny, sprchy, WC, stánky s rychlým občerstvením atd. Spo…
Legendárnímu kreslenému Čtyřlístku, který je vydáván od roku 1969, je věnovaná expozice, která se nachází ve zrekonstruovaných půdních prostorách Knihovny v Doksech. Město Doksy si spisovatel Jaroslav Němeček vybr…
Z Doks kolem máchova jezera. Je skoro polovina ledna ale počasí spíš připomíná předjaří. Tak to snad vydrží i dneska. Kolega Karel, odborník na vše severně od Mělníka a široké okolí připravil okružní trasu z Doks…
Rozhodli jsme se, že si uděláme radost a pojedeme na výlet třeba do Doks u máchova jezera. Z hlavního tahu Liberec-Praha sjíždíme na exitu 46 směrem na Českou Lípu, kdy zhruba v polovině…
Doksy leží v Severních Čechách, severozápadně od města Mladá Boleslav. Doksy patří mezi vyhledávané rekreační města. Rozkládají se v oblasti Ralské pahorkatiny. U severozápadního okraje města najdeme máchovo jezero, jedná se o největší …
Starý Bernštejn je zřícenina hradu z 15. století. Nachází se mezi Dubou a Doksy na čedičovém kopci nad obcí zvanou Vrchovany. DopravaZ Housky se vydejte do Doks a odtud po žluté turistické značce kolem Máchova J…
Zámek se nachází ve městě Doksy na Českolipsku v Libereckém kraji. Na trojkřídlý zámecký komplex navazuje park a hospodářské budovy. Nejstarší je západní renesanční křídlo s bohatě zdobeným průčelím. Střední čás…
Vycházíme od turistického rozcestníku na náměstí v Doksech a volíme  cestu značenou žlutou turistickou značkou. Ta nás zprvu provede okrajou části města, později lesem až první zastávce na naší trase, kterou je vý…
  Byl postaven kolem roku 1638 na místě staršího dřevěného kostelíka. Autorem raně barokní stavby byl vlámský architekt Bernard Canevall. O sto let k němu byly přistavěny kaple– roku 1748, z jihu kaple sv. Barbor…
Břehyňský rybník se nachází asi 3km severovýchodně od známého rekreačního letoviska Doks, leží v blízkosti silnice č.270 spojující Doksy s Mimoní. Od Doks, nebo od Starých Splavů k Břehyňskému rybníku vede žlutě z…
Romantická krajina v okolí Máchova jezera láká mnohé poutníky. Neodolal jí ani Karel Hynek Mácha, který zde nechal vzniknout své slavné lyricko-epické skladbě Máj.  Báseň Máj, odehrávající se u jezera, v je…
České moře - to je Máchovo Jezero v Doksech. A pokud si chcete užívat písečnou pláž a slaměné slunečníky, tak navštivte hlavní pláž Staré Splavy - Aquapark. Najdete tu jemný písek, veškeré zázemí, které ke koupán…
Bezděz
Hrad Bezděz, který je národní kulturní památkou, stojí na 604 metrů vysokém kopci Velký Bezděz. Hrad se nachází na Českolipsku v Libereckém kraji. Hrad Bezděz je jedním z našich nejcennějších hradů. Nejvzácnější č…