Tipy a novinky Chaty a chalupy LitoměřiceChaty a chalupy  Mapa Litoměřice

Litoměřice leží na soutoku Labe a Ohře na západním okraji Polabské nížiny. V samotných Litoměřicích žije přibližně 24 tis. obyvatel, ale v celé aglomeraci s navazujícím městy Terezín, Lovosice a Bohušovice nad Ohří žije přibližně 40 tis. obyvatel. Pro úrodnou polohu se Litoměřicím přezdívá jako "Zahrada Čech".

Trasy Litoměřice (42)
Krušné hory a Podkrušnohoří
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Krušné hory a Podkrušnohoří

Nědělní odpoledne na Košťálově a Holém vrchu.

Zřícenina hradu Košťálov.
Zřícenina hradu Košťálov.  •  Fotografie (31)  • Foto: rychlobezka

Už to vypadalo, že díky různým nepříznivým situacím, neudělám s fenkou Rinou jedinou procházku v letošní na sníh bohaté zimě. Ale naštěstí, i když tzv. za minutu dvanáct, se to podařilo.

Neděle 19.2.2017 začala hezky slunečně, ale během dopoledne se k nám pod Milešovku dostavila nepříjemná mlha. To už to se mnou začínalo uvnitř cloumat, protože při tom hezkém slunečném ránu to vypadalo, že budeme s Rinou konečně moc vyrazit na pořádnější procházku. Mlha se ovšem očividně rozhodla, pokoušet dál moji nervy. Naštěstí její působení nebylo moc dlouhé a k polednímu se opět udělalo hezky. Hurá, po obědě vyrážíme.

Pohled z Košťálova k jihozápadu....

Další pokus o zničení mých nervů následoval hned po obědě, kdy se od západu začala nasouvat oblačnost. To už jsem byl ale pevně rozhodnut, že na ten výlet vyrazíme, ať se děje, co se děje. Víc to odkládat jsem už nehodlal. Sedl jsem do auta, zajel jsem na Hrušovku pro Rinu, mého věrného psího společníka, která se s velkou radostí usadila v mém vozidle a následně jsme vyrazili ke ,,startu“ našeho výletu ve vsi Sutom.

Po odstavení auta ve vsi Sutom jsme s Rinou vyrazili k prvnímu místu našeho výletu, či chcete-li, procházky. Tím místem se stala zřícenina hradu Košťálov. Když jsme šli po hlavní cestě, šlo to celkem v pohodě i na částečně rozbředlém sněhu. To horší nás čekalo při samotném výstupu na samotný hrad. Ušlapaný sníh a oteplení udělali na pěšince vedoucí na hrad pěknou ledovku. Na horu to ještě jakžtakž šlo, třeba i po čtyřech u člověka. To, co nás ale čekalo dolů…. No nebudu předbíhat.

...,k jihu, vpravo vydíme vrch Vršetín.

Po výstupu na horu nás uvítal studenější vítr, ale s tím jsem netrápil. Radost mi udělaly vydařené výhledy, které ani oblačnost nějak výrazně neomezila. Tak alespoň, že to stálo za to, drápat se sem na horu na Košťálov. Potkali jsme se tu i s jedním příjemným párem, který měl taktéž sebou psa. Po zjištění, že to není fenka- naštěstí, se mi ulevilo a nechali jsme ty dva psí miláčky seznámit. Seznámení proběhlo v pohodě. Když jsme si prohlédli i vnitřní část zříceniny, sešli jsme dolů pod hrad, kde jsem do vrcholové knihy udělal zápis a po nafocení několika dalších snímků jsme s Rinou vyrazili na o dost dobrodružnější cestu zpět.

Po pěšince zejména pod samotným hradem byl sestup téměř nereální, naštěstí vedle pěšinky to šlo, takže to nejhorší jsme zvládli. Hůř na tom byl o něco níže další návštěvník hradu, který šel na horu a na jednom zledovatělém místě se pěkně natáhl a sklouzl se několik metrů dolů. Naštěstí se mu nic nestalo a mohl pokračovat dále. Raději jsem ho upozornil na další zledovatělá místa nahoře. Když jsme dorazili dolů na rozcestí, docela se mi ulevilo. Tak hurá k našemu dalšímu cíli, na Holý vrch.

Pohled západně. V pozadí dominuje Milešovka, v popředí je za jižním svahem Jezerky dobře patrný Sutomský vrch a v jeho zákrytu Holý vrch.

Díky tomu, že návštěva Košťálova nám nezabrala moc času, jsem byl rozhodnut navštívit ještě Holý vrch, nacházející se hned nad vsí Sutom. Když jsme dorazili k cestě obepínající od jihovýchodu Holý vrch, vypadalo to, že jsme dorazili k potoku. Voda z tajícího sněhu udělala z cesty pěkný potůček. Vzali jsme to tedy vedle po louce. Přístup k samotnému vrcholu Holého vrchu není ze začátku jednoduchý, protože ho dole obepíná chroští, takže nahoru je nejpohodlnější přístup jen v jednom místě. To jsem tak trochu netrefil, ale i tak jsme tu ,,hradbu“ překonali a mohli se vyšplhat bez omezení k samotnému vrcholu.

Na hoře se mi opět potvrdilo to, co už jsem věděl dávno. Z Holého vrchu jsou jedny z nejhezčích výhledů v Českém středohoří. Kolem dokola vám ve výhledu nepřekáží jediný strom, takže je krásně vidět na jihu Vršetín, či Košťálov, na západě Ostrý, či královna Milešovka, severně hezky z blízka Sutomský vrch a na východ majestátný lev Lovoš. Prostě a jednoduše je to nádhera.

Pohled na východ. Vlevo za východním hřbetem Jezerky je dobře patrný Lovoš a blíže špička Ovčína.

Po tom, co se mi zdárně podařilo zarazit v činnosti můj fotoaparát, jsem i tu na Holém vrchu udělal zápis do vrcholové knihy a po rychlém seznámení Riny s další fenkou, která tu byla na návštěvě s dalšími návštěvníky, jsme vyrazili zpět dolů do vsi. Delší seznamování těch dvou ,,ženských“ by nedopadlo moc dobře. Opět se mi potvrdilo to, že feny se mezi sebou moc rády nemají. Dole ve vsi jsme pak nasedli do auta a vyrazili jsme domů. Při cestě jsem ještě udělal několik ,,povinných“fotozastávek.

Na to, jak se paní mlha a oblačnost ze začátku pokoušeli o mé duševní zdraví, to nakonec dopadlo dobře a mé pošramocené nervy jsem si dostatečně vyléčil při pohledu na můj milovaný rodný kraj jak z vrcholu Košťálova, tak i z Holého vrchu. A Rina se konečně po mnoha všedních procházkách v okolí Hrušovky opět dostala do pro ni dalších nepoznaných míst. Poznávání si očividně užila, i když by klidně pokračovala dále, třeba zrovna na Sutomský vrch, kam mě to provokovalo ještě zajít. To jsem ale nakonec zamítl, protože den se už schyloval ke konci. Musíme si nechat také něco na příště.

Poslední aktualizace: 19.2.2017

Jenčice

Příspěvky z okolí Nědělní odpoledne na Košťálově a Holém vrchu.

Hrad Košťálov
Na zříceninu hradu Košťálov, která se nachází v Českém středohoří cca 15km od Litoměřic, se dá dojít dvěma způsoby, buďto po zelené značce z obce Jenčice, nebo po asfaltové silnici (zákaz vjezdu) z obce Sutom, obě…
Hrad připomínaný poprvé roku 1372 sloužil od husitských válek jako rezidence významného severočeského rodu Kaplířů ze Sulevic; i on dosloužil v renesančním 16. století, kdy jej nahradila jiná, dostupnější sídla. S…
Když jedete z Mostu do Lovosic po silnici č.15, vidíte vlevo v Českém středohoří spoustu zřícenin. Vede zde turistická červená trasa. Můžete si vybrat, který hrad si chcete prohlédnout a při…
Zřícenina hradu Košťálov stojí na strmé čedičové Skále stejnojmenného vrchu (481 m) nedaleko Třebenic na Litoměřicku v Ústeckém kraji. Zřícenina hradu Košťálov je jednou z nejpůvabnějších…
Já jsem si jako výchozí místo výletu zvolil obec Velemín. Od autobusové zastávky, v současnosti tam stojí i autobusy nahrazující vlakové spojení, jdeme cca 100 metrů zpět směrem na Lovosice, zahneme vpravo a jdeme…
Vesnička Teplá leží v Českém středohoří dva kilometry severozápadně od Třebenic. V roce 1710 zde byl objeven železitý pramen, který se brzy stal vyhledávaným mí…
Zalesněný čedičový vrch v Českém středohoří nedaleko od zříceniny hradu Košťálov. Spolu s Ovčínem,Sutomským vrchem a Borečským vrchem uzavírají Borečskou kotlin…
Nízký nezalesněný čedičový vrch nad obcí Sutom mezi Sutomským vrchem a Jezerkou. Někdy se mu také říká Holáček. Kopec je porostlý travinami stepního charakteru se spoustou chráněných rostlin a živočichů. Na vrcho…
Konečně jsem se ,,rozhoupal“ k tomu, abych se vydal podívat na Holý vrch (456 m.n.m.), nacházející se nad vsí Sutom. Z vrcholu jmenovaného kopce se naskýtají jedny z nejhezčích výhledů na krásné České středohoří. …
Vše můžete zažít v jediném víkendu pouhých 60 km SZ od Prahy – v keramické dílně Sutom u Třebenic /Litoměřicko. GPS 50°30'13.6"N, 13°58'27.46 E a. Z Prahy lze využít BUS na Teplice nebo…
Starobylé město Třebenice, ležící na Lovosicku v krásné krajině Českéhostředohoří, je proslulé ovocnářstvím a dobýváním českého granátu. Malebné pozadí města tvoří hora Košťálov se…
- je čtyřdenní keramicko-turistický program pro rodiče a děti pořádaný v dílně na Sutomi / pod ochranou sutomského genia loci / . Naše rodina  / děti 6 – 9 let / tam strávila prodloužený podzimní víkend , a to…
GPS    50°30'13.796"N, 13°58'27.333“ E Cesta autem od Prahy Na dálnici D8 si najdete exit Lovosice –západ / 60 km SZ od Prahy – zde dálnice končí a plynule pokračujete po E 55 – rovně 1 km. Ve směru od Prahy zde …
Muzeum Českého granátu v městě Třebenice nalezneme v bývalém německém luteránském kostele. Dostaneme se sem poměrně snadno od Lovosic po silnici I/15 směrem na Most. U Třebenic sjedeme s této silnice vlevo. Stačí …
Zřícenina hradu Skalka stojí na skalnatém vrchu nad vsí Vlastislav na Litoměřicku v Ústeckém kraji. Z hradu se dochoval okrouhlý bergfrit z bílé opuky a zbytek zdiva bývalé brány. Hradní …
Třebenice se rozprostírají v okrese Litoměřice v příjemném prostředí s mnoha kouzelnými místy. Jsou častým výletním místem pro turisty a zdrojem nových informací pro všechny znalostí chtivé. Největší zajímavostí Třebenic je místní Muzeum českého granátu, které je vám k dispozici během celého roku dle návštěvních hodin. Třebenice byly městem jmenovány jižve 13.stol. jako věn…
Návštěvní doba:duben a říjenSO,NE od 10:00 - 16.00 hod.květen a záříkaždý den mimo PO 10:00 - 16:00 hod.červen – srpenkaždý den mimo PO 9:00 - 17:00 hod.Muzeum českého granátu v Třebenicích na Litoměřicku n abízí …
Barokní zámek stojí na skalnatém vrchu nad vsí Vlastislav na Litoměřicku v Ústeckém kraji. Zámek je jednoduchý dvoupatrový obdélný objekt, který má patra členěná pilastry. Zámek není veřejnosti přístupný. Histori…
Jedu vlakem do obce Sutom kousek od Lovosic pokochat se krásnými výhledy na kopečky ČESKÉHO STŘEDOHOŘÍ  a navštívit kamaráda Vítka.    Každý člověk má sny, některé jsou nereálné a jsou i takové sny, které se při t…
Nevelké sídlo místních panských rodů, připomínané poprvé roku 1357, se bezvětších peripetií dočkalo třicetileté války, kdy je zničili Švédové. Z trosek hradu postavili následně Hrzánové z Harasova novou zámeckou budovu, jejíž siluetu značně neobvyklým způsobem obohacuje stará hradní věž. V prostorách zámku jsou umístěny výstavy regionálních umělců a malá expozice hradů Českého…
Jedeme, či jdeme na zříceninu hradu Skalka týčící se nad obcí Vlastislav v okrese Litoměřice. Nejlepší cesta, jak se dostat do Vlastislavy je když se vydáme z města Lovosice po silnici 1/15 směrem na Most a na kři…
Navštívíme krásnou přírodu Českého středohoří, po cestě uvidíme tři zříceniny hradů a nakonec si prohlédneme expozice Ulriky von Levetzow v Třebívlicích. Jako výchozí  místo výletu jsem si vybral Třebívlice, kde s…
Po delší době byla zprovozněna železniční trať nazvaná Švestková dráha. Trať vede z Mostu do Litoměřic nádhernou krajinou Českého středohoří. Z oken vlaku se ta…
Rád bych vam doporučil vylet na kopec v českém středohoří. Je to Boreč, který je zajímavý tím ze v zimě se na jeho vrcholu neleži sníh a v létě tam fouká příjemný chládek z prohlubní v zemi…
Vrch Boreč se nachází v Ústeckém kraji severním směrem od města Lovosice a je ideálním turistickým cílem jak v létě, tak i v zimním období, kdy je na něj asi nejkrásnější pohled. Od jara do podzimu se zde v růstu …
Jedná se o jeden z mnoha kopců Českého středohoří. Jeho výška činí 448 m. n.m.  Není to ovšem jen tak obyčejný kopec. Jeho hlavní zvláštností jsou průduchy, nacházející se zejména na vrcholu. Tyto průduchy se nazý…
Hora ležící na jižním okraji Českého Středohoří, přímo nad městem Lovosice. Masiv hory vystupuje osamoceně z okolní zvlněné krajiny. Na sever od kopce se táhne Opárenské údolí, na východě teče řeka Labe. Na jihu j…
Hazmburk
Soutěž 2 body
Zřícenina gotické hradu Hazmburk, stojící na strmém čedičovém útesu (418 m), je snad nejznámější dominantou Českého středohoří. Hradní zřícenina Hazmburk se nachází na Litoměřicku v Ústeckém kraji. Hradní cesta ná…
Vrchol Milešovka leží nad obcí Milešov, 10 km severozápadně od Lovosic. Je nejvyšší horou Českého středohoří a zároveň největrnější horou celé ČR. Z východu odděluje Milešovku od ostatníc…