Provincie Livorno
Cestování a výlety
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Provincie Livorno
Tipy na výlet všechny kategorie / nevybrat nic
 › 
Druh vybrat: vše / nic
Vinařská turistika
Za gastronomií
Na kole
Na hory
Na golf
Do přírody
Za sportem
Za kulturou
Náročnost vybrat: vše / nic
Pro zdatnější
Romantika
Rodina s dětmi
Délka vybrat: vše / nic
Vycházka - půldenní
Celodenní výlet
Putování (více dnů)
Turistické cíle všechny kategorie / nevybrat nic
 › 
Příroda vybrat: vše / nic
Bažina, mokřady
Poloostrov
Pláž
Tůň
Soutěska
Studánka
Vodní nádrž
Přírodní památka
Rokle
Park
Poušť
Pobřeží
Sopka
Ostrov
Přírodní park
Památný strom
Slatě
Rašeliniště
Zahrada
Kámen
Pramen
Louka
Hřeben
Planina
Travertíny
Sedlo
Kaňon
Údolí, dolina
Pohoří
Říčka
Řeka
Jezírko
Skalní útvar
Údolí
Krasový útvar
Jeskyně
Minerální pramen
Propast
Vodopád
Rybník
Pleso
Potok
Jezero
Vrchol
Štít
Kopec
Hora
Doprava vybrat: vše / nic
Autobusová zastávka
ŽST
Letiště
Žel. stanice
Žlab
Sport a rekreace vybrat: vše / nic
Půjčovna kol
Cyklisté vítáni
Zábava, atrakce
Potápění
Cyklo shop - servis
Cyklo bar - hospůdka
Půjčovna lodí
Golf
Ski areál
Ledovec
Koupaliště
Letovisko
Aquapark
Koňská stezka
Rekreační oblast
Lázně
Památky a muzea vybrat: vše / nic
Synagoga
Mešita
Drobné památky
Radnice
Pevnost, opevnění
Rychta
Panský dvůr
Hrádek
Boží muka
Socha
Kašna
Lapidárium
Hradby
Hřbitov
Chrám
Dům, budova
Statek
Rotunda
Hradiště
Skanzen
Tvrz
Zámeček
Hřebčín
Farma
Letohrad
Salaš, koliba
Měšťanský dům
Památník
Kostel
Bouda
Muzeum
Chata
Kříž
Pomník
Klášter
Kaple
Trosky
Zřícenina
Zámek
Hrad
Ostatní vybrat: vše / nic
Prima Port
Babyfriendly
Bivak
WebKamera
Infocentrum
Nordic walking point
Turistická známka
Hraniční přechod
Ostatní
Zajímavost
Města, obce, vesnice vybrat: vše / nic
Hlavní město
Městečko
Město
Městská část
Městys
Místní část
Náměstí
Osada
Přístav
Samota
Ulice
Vesnice
Technické zajímavosti vybrat: vše / nic
Důl, štola, šachta
Elektrárna
Jez
Lanovka
Mlýn
Most
Přehrada
Rozhledna
Technická památka
Zvonice
Výletní místa a parky vybrat: vše / nic
CHKO
Chodník, naučná stezka
Národní park
Odpočinkové místo
Orientační bod
Poutní místo
Rezervace
Rozcestí
Turistická trasa
Turistické destinace
Vyhlídka
Výletní místo
ZOO a botanické zahrady vybrat: vše / nic
Arboretum
Botanická zahrada
ZOO
Trasy všechny kategorie / nevybrat nic
 › 
Typ vybrat: vše / nic
Balónem
Golf
Pěší trasa
Cyklotrasa
In line brusle
Běžky
Po vodě
Ski areál
Běžecká trasa
Autem
Náročnost vybrat: vše / nic
Malá náročnost
Střední náročnost
Velká náročnost
Druh vybrat: vše / nic
Video trasa
Cestopisy všechny kategorie / nevybrat nic
Články redakce všechny kategorie / nevybrat nic
Fotogalerie všechny kategorie / nevybrat nic
zobrazit výsledky
Změnit oblast
Vyhledat oblast:

Malý průvodce pobřežím Tyrhénského moře od Livorna po Piombino (Elbu nevyjímaje) - cesta na místo

Cestopisy

Z domova jsme odjeli v neděli 21. srpna ráno před devátou. V den, kdy předpověď počasí inzerovala třicítku. Co bylo slibováno, bylo též splněno a tak jsme se v autě bez klimatizace docela dobře pekli. Při pomyšlení, že v cíli nás čeká vytoužené moře se to nicméně dalo zvládnout - ztuha, ale dalo.

Po známé trase Cham, Straubing nám nová navigace, které jsme dali jméno Hermína radit nemusela, tudy jsme jeli už nesčíslněkrát. Do prvního sporu jsme se dostali před Mnichovem. Měl jsem podle mapy nastudovanou trasu už předloni a hodlal jsem se jí držet. Hermína byla ovšem jiného názoru a chtěla jet jinudy, podle mé úvahy špatně, neboť delší trasou. Což byl nesmysl, protože jsem ji naprogramoval na nejkratší trasu, což s karavanem za autem a z toho důvodu limitovanou rychlostí bylo logické. Na druhé straně jsem si představoval jízdu pokud možno po dálnici, kdežto navigaci se po dálnici nechtělo. Je to ovšem pouhá elektronika a když zjistila, že jedu jinudy, prohlásila "přepočítávám" (což později ještě často) a na chvíli se přizpůsobila.

Mnichov jsme bez problémů objeli, svezli se kousek po dálnici A 8 (á acht) a potom hup doprava na hranice s Rakouskem, která probíhá mezi městy mezi Kiefersfeldenem a Kufsteinem. Než jsme se po dálnici A 12 dostali do Innsbrucku, malinko jsme zašachovali v městečku Wattens.
Když jsem si na webu projížděl trasu, zabrousil jsem taky do různých diskusí a mimo plno opakujících se informací jsem našel možnost tankování v Rakousku, kde je údajně nejlevnější benzín. Mělo to být letos v červnu, do srpna by se toho moc změnit nemělo, usoudil jsem a tak jsem si městečko Wattens (o něm byla řeč) dal do navigace. Autor textu dokonce označil jako úplně nejlevnější čerpačku Agip, takže když jsme sjeli z dálnice (v Rakousku bez mýtné brány a tedy bez problému), otevřenou pumpu Schell hned na kraji Wattensu jsem ignoroval a jal se hledat Agip. Projeli jsme několik ulic, dokonce jedné paní se poptali, Agip jsme nakonec našli a – zavřeno. Inu, Rakousko není Česko, aby zaměstnanci dělali ve dne v noci sedm dní v týdnu a tak že se vrátíme k Schellu, jenomže než jsem našel tu správnou cestu, byli jsme u vjezdu na dálnici a tak jsem mávnul rukou a pokračovali jsme na Innsbruck. Komentáře, které k tomuto pojíždění měly obě navigace tady nemá cenu prezentovat, natankoval jsem na dálnici, bylo to o pár centíků (možná i desítek) dražší než ve Wattensu a jedno ponaučení jsem si vzal k srdci – ne všemu, co kdo prezentuje na webu lze věřit (Agip měl mít otevřeno i v neděli) a hledat nejlevnější pumpu a ušetřit možná 5 € je poněkud kontraproduktivní. O dovolené toho člověk utratí mnohem víc a kolikrát za větší blbosti.

Aby člověk projel necelých 100 kilometrů Rakouskem po jejich dálnici, musí si koupit dálniční známku na 10 dnů, což je při čtrnáctidenní (nebo delší) dovolené doba úplně nesmyslná. Na rok 2012 stojí známka 7.90 €, já jsem si známku (a raději hned 2 na cestu zpátky) koupil v Klatovech u OMV za koruny a naběhl jsem si tak největším zlodějům, kteří v Česku prodávají pohonné hmoty. Za známku totiž chtěli 269 korun - kalkulačku nehledejte, spočítal jsem to za vás. Při kurzu 25 korun za euro, který plus mínus pár haléřů platil v létě 2011 to představuje 10.76 €!
Dalších 8 euro jsme zaplatili za průjezd Brennerským průsmykem. Projeli jsme Brennero a pomalu jsem hledal místo na další zastávku. Možnost se naskytla u městečka Vipiteno – Sterzing, na parkoviště s názvem Sadobre-Casteltono jsme sjeli pěkně vykrouženou dálniční křižovatkou a udělali si pauzu na protáhnutí kostry. Od rakouských hranic jsme ujeli možná 20 kilometrů a parkoviště mi připadalo jako ohromný odbavovací celní prostor (bývalý), spousta míst pro kamióny, dlouhé přízemní prosklené kancelářské prostory, čerpačka, hotel, to všechno téměř opuštěné… působilo to – přes slunečné nedělní odpoledne - poněkud ponuře.
Na horním obrázku opuštěné kryté rampy, na dalším čerpací stanice Agip, na rozdíl od Wattensu byla tahle otevřená. Podobný nápad s odpočinkem zrovna tady mělo víc cestovatelů, výjezd zpátky na dálnici je dobře označený. Za Vipitenem je také první mýtná brána na italském území.

Hermína nás vedla směr Verona, Mantova, Modena, Bologna… a někde tady jsme si chtěli udělat noční pauzu. Úplně nejraději bych dojel na parkoviště, kde jsme novali před dvěma roky. Autogrill Roncobilaccio Ovest měl hned vedle restaurace malé parkoviště pro osobní auta, na kraji dokonce zastřešený, tehdy jsem s karavanem zacouval pod stříšku a krásně jsme se vyspali. A hlavně, bylo to už pod Bolognou a do cíle zbývalo něco málo přes stovku kilometrů. Že to tehdy dopadlo jinak než podle našich představ, o tom o pár řádků níže.

Nocování na parkovišti

Pro jistotu jsem si na mapě italských autogrilů (odkaz je v pdf) vybral další dvě místa trochu blíž, pod číslem 359 to byl Po Brennero Est, o kousek níž Campogalliano Est s číslem 360 a už na dálnici Bologna Firenze s číslem 181 autogrill Cantagallo.
Před devátou se začalo stmívat, dostavila se únava z horka i z předchozích dní a tak jsme zajeli na parkoviště Autogrill SPA Cantagallo kousek od Bologni, kterou jsme tím pádem už měli za sebou - de facto jsme jeli pouze okolo.

Parkoviště celkem klasika, samoobslužný a perfektně zásobený bufet, provoněný - jako ostatně italské dálniční bufíky všechny - čerstvě upraženou kávou z pressa, čisté záchody s možností se opláchnout... podařilo se nám najít místo u chodníku, takže z jedné strany stáli Poláci s obytňákem a z druhé nic. Postavil jsem boudu na nohy, připravili jsme ji na spaní, což byla otázka minuty, rozložil jsem stativ a vydal se, jako pokaždé na těchto zastávkách, pořídit pár nočních snímků. Chvíli trvá, než se člověk trefí do sprvné expozice a clony a tak jsem měl možná 10 obrázků hotových, když na mě přiklusali dva maníci z jakési ochranky a že se tady fotografovat nesmí!
Zůstal jsem koukat a než se s nima dohadovat svojí lámanu italštinou, raději jsem stativ sbalil a šel si lehnout. Opět z diskusí na webu jsem zaznamenal jakýsi postřeh, že na parkovištích autrogrillů se může parkovat a případně i spát (co jiného nakonec dělají šoféři kamiónů), ale karavan by neměl stát na nožičkách. Nikdy to nikomu nevadilo a nikdy nikdo na nás nepřišel, nakonec ani tihle dva horliví hlídači a tak jsme spokojeně usnuli.

V pondělí ráno 22.8. jsme se probudili po šesté, sluníčko slibovalo další teplý až horký den, udělali jsme hygienu, dal jsem si kávu a v sedm jsme vyjeli. Do cíle nám zbývalo ještě 230 kilometrů, někdy kolem poledne bychom měli být na místě.

S trochu smíšenými pocity jsme se blížili k Florencii, protože ačkoliv od té doby uplynuly dva roky, bloudění kolem tohoto města ve směru na Livorno máme ještě v živé paměti.
Dálnice se jménem Autostrade di Sole se pochopitelně velkým městům vyhýbá, nebo spíš vede kolem nich a tak z Verony, Modeny nebo Bologny člověk vidí jen ty části, které jsou na svazích mírných kopců kolem. Z Florencie pak skoro ani to, protože ta leží v rovině.
Až sem se zabloudit téměř nedá, od Florencie už to je složitější. Plánovače tras od různých firem totiž člověka vedou z Firenze stále po placené dálnici na Pistóiu a Luccu a odtud přes Pisu kolem Livorna do Rosignano Marittimo,

kde placená dálnice končí a dál pokračuje jako SS, čili superstrada dolů do Piombina a na Řím. Tahle trasa je patrně rychlá, pro nás s karavanem ovšem zbytečná a navíc pak zajížďka, což věděla Hermína a nasměrovala nás na neplacený, téměř 70 kilometrový úsek celkem kvalitní superstrady přes Empoli a Pontedera, kde se napojí na tu placenou. Po ní už je to do R. Marittimo necelých 30 km za nějakých 7 €. Neplacený kus silnice je značený jako Fi-Li-Pi – nebo v obráceném směru přeházeně – zkratky jsou počáteční slabiky Firenze, Livorno a Pisa. A tady jsme před dvěma roky jezdili v horku sem tam, až to člověka přivádělo k zoufalství.

Tentokrát to bylo v naprosté pohodě a když jsme po sjezdu z dálnice najeli na úzkou silničku do Vady, byli jsme skoro na místě. Přijeli jsme v době vrcholící sezóny a podle toho to ve Vadě vypadalo – v úzkých ulicích zácpy, popojíždění ke kruhovému objezdu (ty jsou dneska úplně všude!) uprostřed města a teprve na silnici do Ceciny bylo trochu volněji.
I tady číhá na řidiče jedno úskalí - z Vady do Ceciny vedou silnice dvě.
Jedna při pobřeží kolem kempů přes Mazzantu a druhá souběžná, pár kilometrů ve vnitrozemí, rovnější a hlavně rychlejší. Pokud by člověk najel sem, není třeba se otáčet, napojit se na pobřežní silnici lze několika spojovacími úseky.

Díky Hermíně jsme tohle řešit nemuseli a pod třech kilometrech jsme zatočili do prava, k bráně z předloňského pobytu nám známého kempu Molino a Fuoco. Byli jsme na místě! Ujeli jsme 1005 kilometrů!

A pro úplnost - náklady na cestu - benzín Natural 95:

tankování Domažlice plná nádrž (32.50 litr) - Kč 1400,-
dálniční známka Rakousko Kč 269,-
tankování Rakousko, dálnice za Wattensem 59 € (1.59 litr)tankování Itálie v místě nocování 30 € (1.61) Brenerský průsmyk 8 €
poplatek za dálnici Itále 48.80 €

celkem 145,80 € 1669 Kč

Zevrubné informace o všech silničních poplatcích v češtině jsou k mání zde, možnost vypočítat si mýtné je na webu ViaMichelin (v angličtině, ovládání je celkem jednoduché, intuitivní). Vypočítaná cena se může malinko lišit, řekl bych v rozmezí několika eur.

Celý cestopis včetně fotografií je ke shlédnutí zde!

Poslední aktualizace: 15.04.2012
Autor příspěvku: zdenekh
hodnotit kvalitu příspěvku | nahlásit příspěvek redakci
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat
Malý průvodce pobřežím Tyrhénského moře od Livorna po Piombino (Elbu nevyjímaje) - cesta na místo - Služby, informace
Malý průvodce pobřežím Tyrhénského moře od Livorna po Piombino (Elbu nevyjímaje) - cesta na místo na mapě
Přidat oblast mezi oblíbené
Vyhledání vlakového spojení
Datum a čas:
Odkud:
Kam:

Příspěvky v okolí Malý průvodce pobřežím Tyrhénského moře od Livorna po Piombino (Elbu nevyjímaje) - cesta na místo

Přístav
Přístav.
26.8km
více »
Jednou z nejobdivovanějších pamětihodností toskánského města Volterra je tzv. Etruská brána. Jedná se o hlavní vstup do města z jižní strany a pochází z období mezi 4. a 3. stoletím před naším letopo…
33.2km
více »
Městské hradby Volterry patří k velmi zajímavým a historicky pozoruhodným italským fortifikačním stavbám. Opevnění jedenáctitisícového toskánského městečka je totiž částečně stále…
33.2km
více »
Baptisteriem většinou rozumíme raně křesťanskou kamennou křestní kapli, stojící samostatně nedaleko kostela, většinou katedrály. Volterrské osmiboké baptisterium sv. Jana Křtitele je…
33.2km
více »
Jedenáctitisícové toskánské město Volterra, které si až do současnosti zachovalo středověký charakter, nabízí svým návštěvníkům pozoruhodných pamětihodností více než dost. Jednou z těch, které ulpí pevně – a …
33.3km
více »
Skutečným – a nejen společensko-historickým – centrem nevelkého toskánského města Volterra je bezesporu náměstí Piazza dei Priori. A není to jen proto, že se na tomto náměstí nachází…
33.3km
více »
Skutečnou dominantou jedenáctitisícového toskánského města Volterra je – při vší úctě k Medicejské hradní pevnosti - budova místní radnice. Někomu možná silně připomíná radniční palác ve Florencii, ale na to rychle zapomeňte. Radnice ve Florencii totiž ve skutečnosti pouze připomíná svou starší sestřičku z Volterry. Věřte nebo nevěřte, ale volterrský Palazzo dei Priori je nejstarší radniční budovou celého Toská…
33.3km
více »
Všem volterrským svatostánkům bezesporu vévodí pozoruhodný katedrální Dóm; tedy chrám, jehož výstavba probíhala v několika staletích a dodnes se může chlubit také cenným mobiliářem.…
33.3km
více »
Jednou z velmi zajímavých památek toskánského města Volterra je římské divadlo. Je současně jednou z mála regionálních památek, připomínající období…
33.4km
více »
Medicejská hradní pevnost, nacházející se v malé perle italského Toskánska zvané Voltera, je skutečnou dominantou tohoto nevelkého a pozoruhodného italského města. Byla postavena na nejvyšším místě kopce, tak…
33.7km
více »
Pánové Š+G kdysi ve své povídce použili příměru, že „k mladému muži patří cigareta, jako k velbloudu hrby“. Naprosto stejně k sobě zapadá třítisícileté spojení nevelkého toskánského města Volterra a vzne…
33.8km
více »
Název tohoto článku v žádném případě nepřehání. Jedenáctitisícová, a nepříliš známá, Volterra, o které můžeme klidně prohlásit, že je vzdálenostně blízká Pise a vzhledově Florencii, je opravdovým skvostem, kte…
33.8km
více »
Na Piazza dei Miracoli (Náměstí Zázraků) a ještě menším Piazza Duomo uvidíme dóm, který patří k nejkrásnějším románským památkám v Toskánsku. Zvenčí zaujme fasáda ve smetanové barvě s několika slepými arkádami.…
40.9km
více »
Torre Pendente neboli Šikmá věž v Pise je její nejtypičtější stavbou. Najdeme ji pochopitelně na Piazza dei Miracoli (Náměstí Zázraků). Stavba věže začala roku 1173. Začala se naklánět ještě před dokončením 3. …
41.7km
více »
Pisa měla ve středověku vyspělé loďstvo a kralovala ve Středomoří svými cestami do Španělska a severní Afriky. V 16. století své postavení ztratila, když řeku Arno začaly zanášet naplaveniny. Právě tyto cesty m…
42.2km
více »
Město
Město bylo založeno ve 13. stol. p. n. l. Leží nedaleko Florencie, u východního pobřeží Itálie. Je známé svou šikmou věží a dalšími památkami. Více v…
42.2km
více »
Chrámy, postavené v pisánském stylu kombinujícím románský sloh s gotikou, nenajdeme jen na Náměstí zazráků, ale v podstatě na celém území starého piského města. Jedním z nich je právě kostel Sa…
43.1km
více »
Historické toskánské město Pisa nabízí svým návštěvníkům množství pozoruhodných náměstí, náměstíček a malých plácků, často připomínajících spíše vydlážděný dvorek za domem, přinášejících nek…
43.1km
více »
Toskánské město Pisa nejsou jen katedrály, kostely, kláštery, Náměstí zázraků a šikmá věž, ale také pozoruhodné a krásné palácové stavby a šlechtická rodová sídla. Nejvíce palácových staveb…
43.1km
více »
Pozdně – renesanční třípodlažní palác architekta Pietro Francavilly se nachází v centru toskánského města Pisa, a to na náměstí Piazza dei Cavalieri. Přesto, že se jedná o památku – i me…
43.4km
více »
Nejvýraznější stavbou náměstí Piazza dei Cavalieri v Pise je monumentální Rytířský palác neboli Karavana. Od roku 1846 je to sice „jen“ školní budova, hostící univerzitní Scuola…
43.5km
více »
Druhou nejvýraznější stavbou na Piazza dei Cavalieri, druhém nejvýznamnějším náměstí v toskánské Pise, je Palazzo dell'Orologio, který dnes můžeme vidět v podobě z počátku 17. století,…
43.5km
více »
Kostel, zasvěcený svatořečenému papeži Sixtovi II., patří k méně známým, ale rozhodně ne nezajímavým památkám slavného toskánského města. Koneckonců se jedná o sakrální stavbu, která vznikala t…
43.5km
více »
Jednou z nepřehlédnutelných dominant slavného piského Rytířského náměstí (Piazza dei Cavalieri) je již od roku 1596 socha toskánského velkovévody Cosima I. Medicejského. Socha se nachází před průčelím paláce Carovana, kte…
43.5km
více »
Každý návštěvník toskánské Pisy, který z města viděl více než jen nakloněnou zvonici na Náměstí zázraků, musí získat celkem oprávněný pocit, že město ve svých dějinách poznalo pouze slavnou…
43.5km
více »
Náměstí Piazza dei Cavalieri je druhým nejslavnějším náměstím v Pise, kde jej předběhlo jen nedostižné katedrální Náměstí zázraků. Přesto je pro mnohé návštěvníky i obyvatele města místem,…
43.5km
více »
Muzeum sinopie najdeme na jednom z nejkrásnějších náměstí světa, tedy na slavném Piazza dei Miracoli neboli Náměstí zázraků. Kdo toto místo někdy navštívil, ví, že je zde každý…
43.8km
více »
Pro mnohé to možná bude překvapivé zjištění, ale devadesátitisícové město Pisa v žádném případě není totéž, co šikmá věž a Náměstí zázraků (Piazza dei Miracoli). Nebo - lépe řečeno -…
43.9km
více »
Jedno z nejkrásnějších náměstí světa je nazýváno také  La Piazza  dei Duomo, tedy Dómská náměstí. Jedná se o neuvěřitelný „koncentrát“ historických památek na jednom místě, a proto je náměstí již od…
43.9km
více »
Hřbitov Campo Santo je jednou z památek, nacházejících se na možná nejkrásnějším náměstí světa, tedy Piazza dei Miracoli neboli Piazza del Duomo (Náměstí zázraků či Katedrální náměstí). Pamá…
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. další informace