Moje oblíbené
 Travel blog Liberecký kraj Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Liberce
Liberec je hlavní město Libereckého kraje a rozkládá se na úpatí Jizerských hor pod vrcholem Ještěd (1012 m.n.m.), který je vyhledávaným rekreačním cílem. Oblíbeným cílem jsou i Botanická zahradaAquapark Babylon a ZOO Liberec s bílými tygry.
 Trasy Liberec a okolí (60)

Lužické hory, Ještědský hřbet
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Lužické hory, Ještědský hřbet

Sloní kameny
Sloní kameny  •  Fotografie (25)  • Foto: Traper

Ráno u Hejnic zjišťujeme potřebu doplnit proviant. To je naplánováno na jediné supermarkety v okolí. Kaufland a případně jeho souseda Penny, na cestě do Jítravy. V záloze je kousek za nimi ještě Lidl.

Současně zjišťuji vybité baterie ve foťáku, včetně náhradních. Takže dnešní fotografie budou lepší, z fotoaparátu kamaráda Pavla. Má nejen lepší vybavení, ale navíc je i lepší fotograf. Tímto mu za jeho laskavost a poskytnutí ještě jednou děkuji.

Bílé kameny  •  Foto: Traper

Objíždíme tedy těsným obloukem Liberec a zastavujeme v Krásné Studánce na velkém parkovišti Kauflandu. V klidu nakoupíme a odsud za 20 minut jsmena malém parkovišti s turistickým přístřeškem u Jítravy. Po svačince vyrážíme na Sloní kameny, alias Bílé kameny. Jedná se o Přírodní památku, ne moc známou. Jezdil jsem tudy občas služebně a zaregistroval jsem si je do závitů v šedé kůře mozkové.

Chvíli tápeme a hledáme turistické značení. Směr je nám jasný, ale cesty na sever vedou dvě. I když je k nim necelý kilometr přes louky, nejsou od parkoviště vidět. Po chvíli už slony vidíme. Svítí na dálku svou nepřirozenou bělostí. Jejich velké oblé boky skutečně připomínají slony, odpočívající na úpatí zalesněných Kozích hřbetů. Zářivou bělost způsobuje kaolin přimísený do běžného pískovce v dávných mořích. Řekl bych, že nejkrásnější pohled je na ně z dáli, ještě z louky za potůčkem. Bohužel jsem je včas nezvěčnil foťákem. Stromy, které potůček lemují, zabraňují pohledu na mimořádnou památku od parkoviště. Až za nimi je na ni pěkný pohled. Čím jsme blíž, tím je zajímavější. Přímo u nich jste už jen ve skupině pískovcových skal. Sloni jsou pryč.

Bílé kameny  •  Foto: Traper

Za Sloními kameny stezka stoupá na zalesněný hřeben Kozích hřbetů, kterým vévodí 511m vysoký Ostrý vrch. Ve výšce kolem 500 m n.m. ukrývá hřeben dvě řady bunkrů budovaných na obranu před Hitlerem. Na jeho konci se dostáváme k silnici s kapličkou před Horním sedlem. Tady se rozhodujeme místo zelené TZ jít kvůli jejímu většímu počátečnímu stoupání raději po červené, a zelenou se vrátit zpátky.

Zpočátku se cesta táhne okrajem obce sledována po levici lesem. Ke konci začíná stoupat a pohltí ji les. Také se k nám přisune zleva zelená, kterou jsme na začátku pohrdli. Teď jdeme s oběma společně do Krásného dolu. Posléze se od nás červená odděluje a my se držíme zelené. Na rozcestí s turistickým přístřeškem se ještě přidá modrá.

Popova skála sedí na hromadě naskládaných mohutných skalních bloků s pseudojeskyněmi. Na vrcholu 565 m vysokém je malá plošinka. Po zdolání železných schodů odmění pozorovatele nádherný kruhový výhled. Trocha námahy stojí za to.

Sloní kameny, chobotnatec

Vracíme se kus cesty stejně, jak jsme přišli. Za Krásným dolem ale odbočíme se zelenou do prudkého svahu. Takže jsme se tomu nakonec nevyhnuli. Ještě že nás při stoupání kryje stín lesa. Jinak bychom se uvařili ve vlastní šťávě. Na vrcholovém hřebenu, kupodivu s názvem Hřebeny, konečně spatříme z cesty Vraní skály. Jsou nádherné a ideální pro horolezce, které chvíli pozorujeme v akci. Každá skála tu má svoje jméno. Fellerova věž, malá a velká Hruška, Krkavec, Krkavčí hnízdo. Ze skalní plošiny u Šachtových věží je výhled i pro nehorolezce.

Při sestupu k Hornímu sedlu míjíme na pravé straně další skalní skupinu osmi lezeckých možností, Horní skály.

Po návratu do Jítravy se přemísťujeme kousek do Rynoltic. Je pořád pěkně teplo, i když se čas posunuje. Cestou zahlédneme za stromy solidní potok a rozhodneme se smýt pot a prach, když je tu tak pěkná možnost. Po tomto osvěžení se na sluníčku chvíli sušíme.

Kotvu spouštíme na konci obce vedle turistického přístřešku. Doplníme kalorie a sestoupíme zapít suchou stravu do Penzionu Polesí. Ke spaní ho nepotřebujeme, k tomu se nesnížíme, ale odpočineme si na selském dvoře u točeného vychlazeného Mustanga, podávaného sympatickou obsluhou. Byl sice vydáván za dítě Staropramenu, ale myslím, že byl uvařen v Ostravském pivovaru, patřícímu do konglomerátu Staropramenu.

Bílé kameny  •  Foto: Traper

No a po dávce chmelu se krásně spí vedle šumícího lesa. Nemyslíte?

Poslední aktualizace: 18.7.2018
Autor: Traper

Rynoltice

Příspěvky z okolí Jizerskými horami přes Lužické hory do Pekelných dolů, 3.část. CHKO Lužické hory, Jítrava, Sloní kameny, Vraní skály, Popova skála, Rynoltice.

Sloní kameny a Skalsko -Jitrava
Bílé -Sloní kameny najdeme nedaleko Jitravy na Liberecku.Výrazna skupina skal rozdělena menší průrvou má díky příměsi kaolinitu ( jinak pískovcové skály) nápadně bílou barvu a oblé tvary, čímž připomíná hřbety obř…
Čtvrtek 26. 8. 2021 - dopoledne V noci kupodivu zima nebyla. Nebo si už zvykáme. Asi ve 4 hodiny začalo pršet. To by až tak nevadilo, za deště se spí pěkně. Jenže na parkovišti nebylo místo, kde bychom nestáli pod…
Přírodní památka Bílé kameny patří mezi ty, které člověk musí vidět. Byly v minulosti označovány jako Bílé skály či Sloní skály. Přírodní památkou byly vyhlášeny již v roce 1955 a jejich…
Vydáte-li se z Nového Boru směrem na Liberec, tak u obce Jitrava uvidíte po levé straně osamocenou skupinu bílých pískovcových skal, které se říká Bílé kameny, nebo díky jejich tvaru též Sloní kameny. Přístup k ni…
Za výchozí bod dnešního putování, jsem zvolil obecJednáRynoltice, nacházející se asi 17km západně od Liberce a  4km severovýchodně od Jablonného v Podještědí. Obec leží na silnici E13/I. spojující Českou Lípu s Li…
Trasa vede Lužickými horami, přes přírodní památku Bílé skály, kozí hřbety, Horní sedlo, Horní skály, Vranní skály, Loupežnický vrch až do Petrovic. Jak je vidno z výčtu cesta je plná skal, Horní skály jsou oblíbené horolezci, Vranní skály nabídnou krásné výhledy na Žitavské hory, z Loupežnického vrchu můžete krásně vidět Hvozd(749m.n.m.)
Bílé kameny
Bílé kameny tvoří izolovanou, morfologicky výraznou skupinu skal asi 1 km severně od Jítravy na úpatí vrchu Vysoká. Skály jsou nápadné svou bělostí a zaoblenými tvary, připomína…
V nejvýchodnějším cípu Lužických hor je asi 2 km dlouhý hřbet, po jehož temeni probíhá významné geologické rozhraní, označované většinou jako lužický zlom. Hřbet začíná u Horního Sedl…
Jítrava je protáhlá ves, ležící na horním toku Panenského potoka, asi 2,5 km východně od Rynoltic, k nimž dnes administrativně patří. O jejím založení není nic známo, ale poprvé se uvádí…
Bílé kameny Přírodní památka vyhlášena roku 1964, se nachází v Lužických horách v nadmořské výšce 385 – 410 m.n.m., 0.5km od obce Jitrava, vsazena je do jižního úpatí vrchu Vysoká (545m.n.m.), dojít se dá po z…
Při cestě z Nového Boru do Liberce Vás u obce Jítrava jistě po levé straně upoutá skupina světlých kamenů, které zdánlivě připomínají stádo odpočívajících slonů. Právě podle těchto zvířat dostala celá skupina skal…
790 metrů vysoký Velký Vápenný je tím kopcem, který se míjí při cestě z Děčína do Liberce po pravé straně za Jítravou. Dlouho jsem se rozmýšlel, z které strany k jeho vrcholu zamířit. Zkoušel jsem to od Jítravy a chtěl se za ní napojit na červenou zančku vedoucí od Loupežnického vrchu. Našel jsem sice jedno z nejlepších míst pro romantické bydlení, ale nepodařilo se mi…
Pokud projíždíte Libercem po E 442 na sever, zastavte se u obce Jítrava k prohlídce chráněného přírodního útvaru Bílé kameny. K bílým pískovcovým skalám vede od hlavní silnice severně po pravé straně přes louku pě…
Hřbet začíná u Horního Sedla vrcholem Ostrý (507 m), na jehož jihozápadním svahu jsou u vrstevnicové cesty nevelké pískovcové věže Trojzubec a Poutník. U rozcestí na východním svahu vrchu je tzv. Landvašský kříž…
Čertova pláň a Kozí hřbet spolu tvoří výrazný souvislý hřbet, vybíhající z masivu Pěnkavčího vrchu na severozápad k osadě Lesné, mezi údolími Lesenského potoka a Milířky. Obě čá…
Horní Sedlo je nevelká rekreační osada, ležící na stráni pod horským sedlem mezi Hřebeny a Ostrým vrchem, asi 3,5 km jižně od Hrádku nad Nisou. Původně se nazývala jen Sedlo (Pass) a jako…
Navštívime zříceninu hradu Hamrštejn ,kousek od Liberce Hrad Hamrštejn byl vystavěn v 1.pol 14.stol. na nejvyšším místě skalnatého ostrohu,ze tří stran obtékaného Lužickou Nisou.Chránil především obchodní cesty do Žitavy.Opuštený…
Středa 25. 8. 2021 I když bylo celou noc jasno, moc se neochladilo. Ráno je 12 stupňů, to je stejně jako včera. Dnes to však nefouká. Vstáváme dlouho, pořád si myslíme, že k nám dojde sluníčko. Jenže stále prosvěc…
Horní skály jsou významnou skupinou sedmi skalních věží, tvořených pískovcem a slepencem, zpevněným křemenným tmelem a prostoupeným tenkými žilkami křemene i vápence. Skály jsou pro svou Velkou členitost a pevnost oblíbeným cílem horolezců a na jejich vrcholy vedou cesty až VII. stupně obtížnosti. Věže tvoří řadu od jihovýchodu k severozápadu, v níž jsou…
Obec Nová Starost          Zajímavé jméno obce, že? A proč se tak jmenuje? Prý proto, že tudy kdysi vedla pašerácká cesta a tak měli pašeráci starost nejen aby je nevyhmátli četníci, ale i lupiči..., takhle nám to…
Havran je asi 20 m vysoký pískovcový skalní ostroh nad jižním okrajem osady Polesí. Skalní útvar ve tvaru ptačí hlavy je mírně převislý a vyčnívá nad údolí ze zalesněného Návrší, kterému se…
Rynoltice leží pod jižními svahy Lužických hor, asi 5 km severovýchodně od Jablonného v Podještědí na hlavní silnici do Liberce. Její součástí jsou dnes také osady Jítrava a Polesí. První zmí…
Zřícenina hradu Roimund stojí na strmé skalnaté ostrožně Vápenného vrchu na Liberecku. Z hradu se do dnešních dnů dochovaly zbytky obvodových zdí a jáma po sklepení hlavní budovy, dále příkopy a val. Hradní zříc…
Výrazná pískovcová skála (565 m), vypínající se severně od Krásného dolu, je dominantou severovýchodního cípu Lužických hor. Skalnatý vrcholek vytvářejí tektonicky porušené svrchnokřídové pískovce. Původně vodor…
Zámek Lemberk vévodí krajině pod Lužickými horami nedaleko Jablonného v Podještědí. Zámek Lemberk se nachází na Českolipsku v Libereckém kraji. Návštěvníci si mohou na zámku prohlédnout renesanční a barokní interi…
Grabštejn
Rozsáhlý areál hradu a zámku Grabštejn stojí na návrší nedaleko Hrádku nad Nisou na Liberecku. Původní hrad připomíná okrouhlý bergfrit. Návštěvníci si mohou prohlédnout severní palác, věž s Vyhlídkou a přístupn…
Hrádek nad Nisou leží v Severních Čechách, severozápadně od města Liberec. Městečko se rozkládá v těsném sousedství hranic tří států a to České republiky, Německa a Polska. Jihozápadním směrem od městečka najdem…
Nedaleko Liberce, spadajícího již téměř do Frýdlantského výběžku naší republiky, se tyčí krásná hora Ještěd a právě pod ní můžete nalézt malebnou starodávnou vesničku Kryštofovo Údolí. Je jednou z mála našich obcí, kde se ještě podařilo dochovat zbytky staré lidové sudetoněmecké architektury na letitých stavbách. Pro návštěvníky, toužící po nových poznatcích, je zde k dispozici…
Ještěd
Vrchol kopce Ještěd ( 1012 m.n.m.) je nepřehlédnutelnou dominantou Severních Čech. Přes vrchol kopce v minulosti vedla nejedna obchodní stezka. Ještěd rovněž tvořil hranici mezi Čechy a Německem. První označení …