Opava

Opava leží na březích řeky Opavy severozápadně od Ostravy. První písemná zmínka o Opavě je z roku 1195 a dnes žije v Opavě přibližně 57 tis. obyvatel. Směrem na jih z Opavy dojdeme do obce Raduň na Raduňský zámek.

Tip:
Tipy na výlety / Trasy Arboretum Nový Dvůr / Jánské Koupele Mapa Opavy
Turistické cíle / Cestopisy Přehrada Kružberk / Vikštejn Hradec nad Moravicí
Nízký Jeseník
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Nízký Jeseník

V dálce vidíme ptačí pozorovatelnu
V dálce vidíme ptačí pozorovatelnu  •  Fotografie (41)  • Foto: jircak
Foto: jircak

Pátek 12. 8. 2022 - odpoledne
Většinou jen kousek popojíždíme, tentokrát jsme od rozhledny Slatiny jeli víc jak půl hodiny. V Kozmicích odbočujeme na jih. Parkujeme u silnice kousek před řekou a pěšky jdeme asi 700 m po neznačené cestě k ptačí pozorovatelně Petra Čolase. Byla postavena r. 2015 v oblasti Kozmických ptačích luk, což jsou nivní louky v povodí řeky Opavy. V 60. - 80. letech 20. století tady byly provedeny meliorační úpravy – jak tehdy bylo zvykem - tok řek se narovnal, mokřady se odvodňovaly a přeoraly se na zemědělskou půdu. V letech 2013 – 2014 bylo vše uměle vytvořené zrušeno a byly zde vybudovány tůně a obnoveny mokřady.
Když jsme na po 15 prudkých dřevěných schodech vystoupali do 2. patra cca 7,5 metrové pozorovatelny, jen jsme žasli. Tohle je nádherný kus krajiny. Sice bych neřekla Kozmické ptačí louky, ale Kozmické rybníčky. I když ani to není snad přesný název. Jsou to členěné vodní plochy, plné ptactva. Jsou tu vidět labutě, husy, čírky, volavky, kachny, čápy. Druhů je tu skutečně celá řada. Na dálku se nám to špatně identifikovalo, navíc všechny ani neznáme. Dole, v 1. i ve 2. patře, je celá řada obrázků ptáků, které zde můžeme vidět. To si nelze zapamatovat, ani pak následně poznat.
Horní patro má i tu výhodu, že je nejen zastřešené, ale je kryté i z bočních stran. Na stranách, otevřených směrem k vodním plochám, jsou okénka v různé výšce, aby se kochat mohly i děti. Takže tady to ani nefouká. U pozorovatelny je i několik informačních panelů. Jeden nás informuje o tom, že pan Petr Čolas, po kterém je pozorovatelna pojmenována, byl 16 let ředitelem ZOO v Ostravě, ze které za tu dobu vybudoval jednu z předních světových chovatelských a ochranářských institucí. Tento projekt podporoval i finančně.
Kochali jsme se skutečně dlouho. Bylo zajímavé pozorovat, jak ptáci vzlétají, přistávají, loví, honí se. Ani se nám nechtělo tu krásu opustit. Tady bych vydržela určitě celý den. Na pozorovatelně je sloup, kde je čapí hnízdo. Jen teď jsme tam žádného čápa neviděli.
Nakonec přece jen odcházíme. Kousek od místa, kde parkujeme, je mlýn Kolečko. Mlýny nás zajímají. Jdeme se tam podívat. Nejdřív vidíme ceduli, že mlýn byl založen r. 1843 a že je tam výroba krmných směsí. Na otevřených vjezdových vratech se dozvídáme, že je to soukromý majetek a že se dovnitř nesmí. To by mne zajímalo, co bych dělala, kdybych chtěla koupit tu krmnou směs. Ale kupovat nic nechci, tak jsme si jen z dálky prohlédli výstavu starších mlýnských kol a sochu mlynáře.
Na cestě je živo, jdeme se podívat dál, kam to vede. Na ohrazených loukách vpravo, které ke mlýnu patří, je všude cedule se zákazem vstupu. Tak tohle moc nechápu. Myslím, že když tam jsou sloupky spojené drátem, že je každému normálnímu člověku jasné, že tam nemá co dělat. A kdo tam bude chtít vlézt, tak ho žádná cedule nezastaví. Asi musí dát všem najevo, co vše je jeho.
Cesta vede k Hlučínskému jezeru. Maximální hloubka je 4 m. Vzniklo r. 1990 zatopením bývalé štěrkovny. Byly zpevněny břehy, vybudovány nápustné a výpustné objekty. Jezero nemá přirozený přítok ani odtok. Vedle jezera teče Opava, ze které může být jezero napouštěno. Proto byly vybudovány i hráze proti povodni. Na opačném břehu je místo určené k rekreačnímu využití.
Jezero je pěkné. Je tu nově upravované, přemostěné lávkami pro pěší. Jezdí tady cyklisté, jsou tu rybáři, na ploše jsem zahlédla jednu kánoi. Jen ten vítr není příjemný.

Vracíme se k autu a na začátku Kozmic odbočujeme vpravo. Tady je nově udělané posezení, ideální místo na přípravu oběda. Je to sice na sluníčku, jenže dnes je to počasí zrádné. Na sluníčku horko, ve stínu, když fouká ten studený vítr, je skutečně zima. Tady to aspoň nefouká, takže nebude problém oběd uvařit. Ráno nám bomba došla, máme tedy novou, bude to brzy.

Poslední dnešní zastávku děláme v Hlučíně, kde byla r. 1992 vyhlášena městská památková zóna. V centru se platí. Parkujeme zdarma na parkovišti Hlučín – střed. Je to blízko hrobky rodiny Wetekampovy, kam už jdeme pěšky. Wetekamp byl vrchním účetním Rothschildových statků. Tuto malou čtvercovou kamennou empírovou hrobku si nechal postavit r. 1898 na místě tehdejšího hřbitova. Jsou zde pohřbeni čtyři členové jeho rodiny. Hřbitov byl zrušen r. 1965, ale hrobka zde zůstala stejně jako tehdejší hřbitovní evangelický Červený kostel. Na půdorysu kříže byl postaven r. 1862 z červených cihel. Kostel je odsvěcený a využívaný ke kulturním a společenským akcím. Pořádají se zde výstavy, koncerty, malá divadelní představení, ale také svatby.
Přes autobusové nádraží jdeme do centra. Začínáme u zámku. Na tomto místě prý r. 1439 stála tvrz. R. 1517 se již píše o zdejším zámku. Při renesanční úpravě v 16. století byly na nádvoří zazděny arkády. V 1. třetině 18. století byly provedeny barokní úpravy. Od 18. století bylo v zámku jen správní středisko a ubytovna pro úředníky. Po znárodnění sloužil zámek k různým účelům – byli zde státní úředníci, armáda, bezpečnostní složky, ale také učňovská škola. Ta zámek opustila r. 1999. Po náročné rekonstrukci slouží zámek ke kulturním a společenským účelům. Je tady muzeum Hlučínska, sídlí tu knihovna a ZUŠ. Je tady i infocentrum. V podstatě tu nic nemají. Jediná výhoda je, že je tam k dispozici Wi-Fi. Nejsem žádný závislák, ale občas je nutná. Stahuji si data z hodinek a koukám na počasí. V Ostravě má zítra přes den poprchávat, večer pršet pořádně. Této změně odpovídá i můj stav. Špatně jsem spala a celý den jsem jak praštěná. Trochu mi pomohla slivovice, ale ne na dlouho. To jsem zvědava, jak to zítra v Ostravě bude skutečně vypadat.
Naproti zámku je kostel sv. Jana Křtitele. První písemná zmínka o něm je z r. 1378. Patří mezi nejstarší kostely nejen ve městě, ale i v okolí. Vznikal postupně, takže jsou na něm vidět prvky gotiky, renesance, baroka i pseudogotiky. Nejstarší částí je kaple sv. Andělů, kde bylo panské oratorium. Ze zámku se panstvo do kaple dostávalo krytým loubím. To bylo pro nevyhovující stav odstraněno r. 1833. Jako poslední byla r. 1791 postavena 46,7 m vysoká hodinová zvonice, aby nahradila tu původní, kterou r. 1648 zničil blesk.
Ještě se jdeme podívat na Mírové náměstí, nejstarší střed města. První domy zde stály již ve středověku. Tehdy vedla přes náměstí stará obchodní cesta z Polska na jih, později nazvaná Jantarová. Zde se obchodníci často zastavovali. Střed města byl obehnán hradbami. Do města se vstupovalo Opavskou, Ostravskou a později ještě Ratibořskou branou. V 1. pol. 19. století byly zbořeny nejdřív první dvě brány, pak i hradby a byly zasypávány příkopy. Z části hradebních zdí i okrouhlých bašt se stalo obvodové zdivo nových měšťanských domů. Zbytky hradeb a bašt jsou vidět severně a severovýchodně od centra. Jižně od centra jsou prý ještě vidět i náznaky hradebního příkopu.
My si chvilku prohlížíme náměstí. Některé domy mají základy ze 17. století. Byly však ve 2. polovině 19. století nebo poč. 20. století přestavěny, některé byly postaveny nově. Zajímá nás samozřejmě radnice, nejhezčí dům náměstí. První radnice byla ve městě již před r. 1616. Na místě dnešní radnice byla postavena dřevěná radnice r. 1659, další zděná byla dostavěna r. 1765. Ta současná klasicistní se stavěla v letech 1867 – 1868. Městská věznice byla postavena ve dvoře.
Z náměstí odcházíme ulicí Pode zdí, kde je minipivovar Avar. Má sídlo v přestavěném původní pivovaru, kde se pivo vařilo od r. 1526 až do r.1904. R. 1993 tady obnovili tradici vaření hlučínského piva a otevřeli i hospodu. Jenže ta je z nedostatku personálu zavřená. Dočítáme se, že si pivo můžeme objednat a po domluvě vyzvednout na rampě. To jsme neobjednali, na rampě nikdo není. Odcházíme s prázdnou. Zase nám to tak moc nevadí, piva zatím máme dost.
Jdeme se podívat za roh – v ulici Na Valech a Generála Svobody jsou zbytky opevnění, vč. dvou bašt. O kousek dál nás zaujal nás zaujal penzion Svatý Florián z červených neomítnutých cihle. Tyhle stavby se nám líbí.
Jak všichni víme, sv. Florián je patron hasičů. A právě r. 1881 byl ve zdejší hospodě, postavené r. 1805, založen dobrovolný hasičský sbor a sídlil zde až do r. 1996, kdy se stěhoval do nového objektu.

Tím jsme ukončili prohlídku města i dnešní program. Zítra nás už čeká Ostrava. Starost nám dělá, že nevíme, kde budeme spát. Jsme skoro na okraji Ostravy. Popojíždíme k jihu k řece Opavě, kde doufáme, že by se nechalo někde přespat v ulici U Koupaliště. Místo není špatné. Jdeme se podívat do okolí, abychom zjistili, že v nedaleké hospodě Loděnice bude koncert. Už teď je tam spousta lidí. Tak tady by to asi nebylo nejlepší. Kousek se vracíme. V Děhylově před tratí odbočujeme k vlakové zastávce. Slepá ulice končí u nějakých domků, ale vchod mají z druhé strany, od trati jsou kryté zelení. To nám vyhovuje. Nevadí nám ani hromada štěrku. Vlaků tu jezdí dost, ale jezdí docela potichu. Už jsme spali ve větším rachotu. Tak se tu vyspíme snad dobře. Rozhodně tu nemáme žádný hezký a daleký výhled. Ota jako bývalý nádražák a milovník vlaků je však maximálně spokojen. Jezdí tu docela dost druhů vlaků.
V osm hodin začíná v Loděnici koncert. Je to slabounce slyšet až k nám. Jsme rádi, ze jsme odjeli. Po večeři dáváme pivo pivovaru Dejf a jsme spokojeni. Chutná nám moc.
Dnes je mimořádně teplo. V půl deváté je 26 stupňů. Večer nedovíráme boční dveře. Ať nám to v autě trochu větrá.
Poslední aktualizace: 16.1.2023

Kozmice

Příspěvky z okolí Jedeme na sever a severovýchod Moravy – 10. den - odpoledne: Kozmice - Kozmické ptačí louky - ptačí pozorovatelna Petra Čolase a mlýn Kolečko; Hlučínské jezero; Hlučín - městská památková zóna

Restaurace a penzion Kamenec - dobrá zveřina Petron
Popis restaurace…Klimatizovaná bezbariérová restaurace je příjemně zařízena v loveckém stylu a obsahuje 64 míst k posezení + 4 místa u baru. Kouření povoleno po 19. hodině. Věříme, že čis…
      Jako trénink po jakési velmi divné viróze (popis pod čarou) již před více než rokem, už si přesně nepamatuji kdy, byla cesta do „Pohádky“. Pod tímto velmi zajímavým názvem si může člověk představit ledasco. …
     Tento článek bude nezvykle krátký. Více než slova řeknou fotky, navíc se jedná o pokračování „průzkumu“ historických lomů. Důvodem k několika výletům byla jedna věta v článku o malé chatové osadě pod lomem „P…
   K pokračování předešlých dvou článků o neznámých jilešovických lomech jsem se dostal s obrovským časovým odstupem až nyní. https://www.turistika.cz/mista/utajene-lomy-u-jilesovic-t-o-silverado/detail https://ww…
Kozmice leží severozápadním směrem od města Hlučín. Západním směrem od obce se nachází město Dolní Benešov. Vydáme-li se z obce jižním směrem dotazíme k zatopené štěrkovně u Hlučína, která je využívaná pro rekre…
Třetí akcí k výročí vzniku republiky, na kterou jsem jela do Ostravy je audiovizuální instalace České filharmonie pod názvem Má vlast - zblízka a nahlas. Akce se koná na Trojhalí nedaleko obchod. centra Karolina. …
Dobroslavice leží jihozápadním směrem od města Hlučín. Jihovýchodním směrem od obce nenachází Ostrava, západním směrem dorazíme do obce Hrabyně, severním směrem leží městečko Dolní Benešov a severozápadním směre…
Zámecký park byl vybudován do zhrubadnešní podoby na počátku 19. století. Na počátku tohoto století byl upraven, doplněn pěnišníky, sosnami a dalšími. V parku se také nachází Velká barokní váza. Samotný zámek…
Informace v jakýchsi novinách s volným „překladem“: „… mimo lom s vodopádem „Pohádka“ by se nedaleko Jilešovic mělo nacházet ještě několik dalších lomů (asi 7)...“ měla i vedlejší efekty než jen mé nalézání lomů a lůmků. Jedním z nich byla i nevšední studánka, která sice neposkytuje pitnou vodu, ale nepochybně je ve velice krásném zátiší. Jak jsem ji našel ani moc netuším – byl…
Lom Trhůvka - Pohádka
Bývalý lom, ve kterém se údajně těžil kámen pro výstavbu vlakové trati Ostrava - Opava. Nyní je zde chatová osada. V zadní části vzniká za dobrých podmínek (při déle trvajícím dešti) vodopád s výškou 10 metrů! V zimě krásný ledopád!
    Název článku může vyvolávat nejrůznější představy. Dokonce ani teď, v klidu domova nevím úplně přesně a jak nejvhodněji místo pojmenovat. Jediné co mohu na začátku uvést je to, že dokáže vyvolat celou škálu nejrůznějších pocitů. Od pocitů svírajících či úzkostných až po jakýsi pocit zvláštní slasti i úcty a úžasu zároveň. To vše v místech, kde bych to vůbec nečekal a opět m…
Jeden z posledních pozůstatků po původní úpravě Zámeckého parku, to je zřícenina původně barokního mostu v zámeckém parku. Jeho hledání vám zabere sice trošku času, ale jistě na vás…
Jedná se o dva Kamenné smírčí kříže asi z 15. nebo 16. století.Na jednom je vyznačena střela z kuše, na druhém velký nůž. Kříže jsou v zahradě soukromého domu při cestě na Plesnou či Děhylov, po většinu roku se zt…
Dolní Benešov je městečko ležící západním směrem od města Hlučín. Městečko je známé zdejším průmyslovým podnikem na výrobu armatur. Městečko je obklopeno rybníky, z nichž největší se rozkládá u jižního okraje Bene…
Zámek stojí na mírném návrší nad rozsáhlým rybníkem na jižním okraji města Dolní Benešov na Opavsku v Moravskoslezském kraji. Z původní tvrze se dochoval pozdně gotický portál z roku 1498. Zámek se skládá ze 2 s…
K dětskému ranči v Hlučíně se dostanete autem nebo autobusem z Ostravy, vystupte na zastávce "Hlučín, Štěrkovny". Na ranči se nachází domácí ZOO, můžete si koupit pro zvířata krmení u vstupu, domluvit jízdu na kon…
Háj ve Slezsku leží na železniční trati mezi Opavou a Ostravou. První vlak tudy projel roku 1855. Od Opavy je Háj vzdálená 15 kilometrů (východním směrem). Háj vznikla jako osada Chabičova roku 1784. Roku 1922 se…
Háj ve Slezsku je rodištěm dvou slavných slezských osobností. Roku 1829 se v budově dnešního hotelu Pod Hůrkou (bývalý hostinec) narodil slezský buditel, profesor a spisovatel Antonín Vašek, otec Petra Bezruče (v…
Muzeum v Háji ve Slezsku sídlí v bývalé Dohnálkově vile nedaleko infocentra. Bývá otevřené v sobotu a neděli, my jsme se tam dostali ve všední den. Jak už jsem psala v článku o Háji všeobecně, jsou tady milí a och…
Pozdně gotický zámek stojí v jižní části památkové zóny v Hlučíně na Opavsku v Moravskoslezském kraji. Zámek je jednopatrový trojkřídlý objekt, který je nádvořím otevřený směrem k jihu k bývalým hradbám. Východní část…
Háj ve Slezsku leží západním směrem do města Hlučín. Obec se rozkládá pod severními vrcholky kopců Nízkého Jeseníku. Severním směrem od obce je město Dolní Benešov, severozápadním směrem leží Kravaře a vydáme-li…
Ostrá Hůrka je kopec nad Hájí ve Slezsku. Vede k němu zelená turistická značka, od nádraží je to 1,5 kilometrů. Kopec ve výšce 317 metrů se v minulém a předminulém století stal několikrát místem slezského odboje …
Vrchol Ostrá hůrka se zvedá jižně od obce Háj ve Slezku. Nedaleko vrcholku tohoto kopce byl postaven Památník Slezského obdoje. Vrchol Ostrá hůrka je památným místem, kde se konalo několikrát setkání lidu. Při…
Hlučín leží na Severní Moravě, severozápadně od Ostravy. Město Hlučín leží v mírně zvlněné krajině. Jižním směrem od města najdeme lesy, vhodné k procházkám a relaxaci. U jihozápadního okraje města je v bývalé p…
Vesnice Darkovičky ležící v nadmořské výšce 250 metrů nad mořem severně od Ostravy, nedaleko Hlučína. Je známá především Areálem čs. opevněním, který představuje fortifikační umění ČSR před 2. světovou válkou.…
Obec Smolkov je místní částí obce Háj ve Slezsku a leží západním směrem. Smolkov se rozkládá na pravém břehu řeky Opavy a jihozápadním směrem od Dolnobenešovských rybníků. Jižním směrem od obce se rozprostírá ob…
Velká Polom leží severozápadním směrem od města Ostravy. Obcí prochází silnice spojující města Ostravu a Opavu. Severozápadně od obce se nachází Hrabyně, severním směrem obec Háj ve Slezsku a severovýchodním smě…
Hrabyně leží jihovýchodním směrem od města Opava. Severozápadním směrem od obce se nachází město Kravaře, severovýchodním směrem Dolní Benešov a jihovýchodním směrem dorazíme do Ostravy. Obec se rozkládá v sever…
Turkov je přírodní památka, která se rozkládá západním směrem od železniční stanice Ostrava-Třebovice. Jižním směrem se rozkládá město Ostrava a severním směrem je město Hlučín. Severním směrem od přírodní památky…