Český Krumlov

Jihočeské město Český Krumlov je už dlouhou dobu v hledáčku všech milovníků turistiky. Středověké centrum města je obklopeno meandry Vltavy, v roce 1992 bylo zapsáno na seznam světového dědictví UNESCO.

Turistika Český Krumlov
Oblíbená místa a aktivity Doporučujeme
Tipy na výlety Rozhledna Kleť Mapy - Český Krumlov
Turistické cíle Český Krumlov Chaty a chalupy Český Krumov
Pěší trasy / Cyklo trasy Grafitový důl Český Krumlov Ubytování Jižní Čechy
Jižní Čechy
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Jižní Čechy

Jak nám na Vltavě teklo nejenom do bot

Fotografie (69)  • Foto: Bubinga

„Rezervace na splouvání horního toku Vltavy je spuštěna? Výborně.,“ zvolám radostně. Ale nadšení mě přejde, když se v telefonu od zástupce NP Šumava dozvídám, že rezervovat můžeme opravdu již dnes, ale plavit se až od 1. června.

Volba tedy padla na Vyšší Brod (319,0 km), kde si v pátek ráno půjčujeme jednu loď pro dva. Ale poplujeme vlastně ve třech, po určitou dobu s námi bude kamarád z Plzně.

Prvomájový průvod se v tomto městečku dnes nekoná, tak jdeme sami na malou procházku. Zaujal nás především cisterciácký klášter nacházející se na vyvýšeném místě nad řekou.

Foto: Bubinga

Vzhledem ke koronavirovým opatřením se lidé se do těchto míst nehrnou a my se tudíž můžeme nechat v klidu unášet zajímavou atmosférou zdejší mnišské tradice. Areál nepravidelného půdorysu zabírá soubor nejenom sakrálních, ale i hospodářských budov z různých dob. Celému prostoru však dominuje zajímavá perla gotické architektury z poloviny 14. století, opatský chrám Nanebevzetí Panny Marie.

Dívat se na panorama Cisterciáckého opatství z různých stran a úhlů nemůže omrzet, což se mi potvrzuje i při následných pohledech od řeky. Je to prostě fotogenické místo.

První máj ve Vyšším Brodě je sice krásný, ale Vltava volá. V jedenáct hodin jsme zpátky u lodi a chystáme se opustit městečko.

„Nes nás královno českých řek klidně po své hladině a ty Neptune, zachovej nám přízeň,“ pronáším naši obvyklou slavnostní řeč a nalévám slivovici do zátky, kterou poté otáčím do řeky. Přípitek Vltavě i bohu všeho vodstva a hledání odpovědí na složité otázky, které si obvykle klademe, nemůžeme nikdy před první vyplutím vynechat.

Foto: Bubinga

Šťastná závrať, jako minulý rok, jako již tolikrát. Bereme pádla a odrážíme od břehu, já v roli háčka, Max coby zkušený kormidelník. Řeka se za Vyšším Brodem začíná stáčet k severu, aby se stala přirozenou osou jižní poloviny Čech. My máme za sebou teprve první metry, ale Vltava již urazila pěkný kus cesty. Její pramen se nachází v pohraničním pásmu Šumavy, pod jihovýchodním svahem Černé hory.

Mírné vlny vedou naši keňu nejprve pod silniční most a po chvíli mostek, ze kterého nás pozoruje Jan z Pomuka. TACUI. Snad i tentokrát bude mlčet a neřekne nikomu, že již takto brzo a ke všemu na lodi otevíráme jeden úžasný nápoj. Následuje ještě další lávka pro pěší a další prázdná parkoviště a bohužel i smutně zavřená občerstvení.

Máme za sebou jeden kilometr a vítá nás šikmý jez u Bílého mlýna. Vlevo má propust, která by za většího stavu měla být sjízdná, ale dnes a s otevřenou lodí je to nereálné. Tudíž nás čeká první přenášení po levé straně jezu.

Za jezem se Vltava rozševelí v příjemných peřejkách a my podplouváme železniční most a poté sledujeme železnici na pravé straně. Postupně mizí domy, končí chatová oblast a řeka vplouvá na chvíli do lesního údolí. U tábořiště Herbertov je menší sjízdný stupeň.

Foto: Bubinga

Kousek za ním nás vítá další jez, Horní mlýn v Herbertově (314,9 km). Také zde pro nás řeka nemá dobré zprávy. Údajně by tu měla být dřevěná šupna, ale my jsme nic takového nenašli a tak musíme opět přenášet. Tentokrát po pravé straně. Potkáváme tady rodinku na lodi, která si také dnes vypůjčila keňu na stejném místě jako my. Neplavíme se tudíž po Vltavě sami, jak nám mnozí předpovídali.

Pod jezem jsou cvičné peřeje v délce asi 200 metrů, před jejichž koncem přidává své vody do Vltavy z pravé strany říčka Větší Vltavice. Počasí je lepší než jsme předpokládali a tak se Maxe ptám, zda nebudeme uvažovat o svlažení se ve vodě. Parťák mě ujišťuje, že bude myslet na to, aby se mi splnilo přání pohroužit se do vod Vltavských.

Okolo nás je krásná příroda, Přírodní park Vyšebrodsko. Kouzelná flora a zajímavá fauna. Například veverky. A hned tři. A k tomu jedna ochotná usměvavá paní a stejně báječně naladěný její manžel. Neboli vyhlášený kemp a občerstvení U tří veverek nacházející se v místě, kde se Vltava otáčí k severu (312,6 km).

Foto: Bubinga

Světe div se a my také. Mají otevřeno. Zatahujeme tedy za ruční brzdu. Byla by škoda nevyužít jedinečnou příležitost pro občerstvení. Ve svých poznámkách se dočítám, že pan majitel Zdenda je veliký cestovatel. Ptám se ho na to, ale on říká, že je to nesmysl. My mu to však nevěříme, jelikož je v něm na první pohled něco pozitivního a k chutnému pivu a báječné polévce se brzy dozvídáme i zajímavé historky z cest.

Mezitím připlouvá také další loď, rodinka, kterou jsme potkali u jezu. Max se s nimi dává do řeči, aby společně záhy zjistili, že se znají. Kocháme se nejenom Vltavou, ale také kouzelnou okolní přírodou. Majitelé kempu nás upozorňují na její zelenou převažující barvu a ve stejné barvě od nich dostáváme malinký dárek, kterým si společně připíjíme na zdraví, což je obzvlášť v dnešní době potřeba.

Těžko se loučíme s veverkami i s dobrými lidmi, ale je potřeba vyplout. Po další čtyři kilometry nás provází klid a ticho. A tak si to užíváme.

Brzy se nám objevuje jeden z mnoha pohledů na hrad Rožmberk. Řeka Vltava si ho totiž postupně prohlíží ze všech možných stran a my tak činíme také rádi. S nemenším nadšením ale též spatřujeme otevřené občerstvení za mostem (308,7 km).

Foto: Bubinga

Sluníčko svítí a u vedlejšího stolu sedí tří dámy, které se vydali na prvomájový pochod podél řeky. Tak si s nimi vyměňujeme poznatky o Vltavě, my při pohledu z řeky, ony z břehu. Nakonec se také dozvídáme, že tato výletní skupina má nevšední složení, maminka a její dvě dcery. V dnešní uspěchané době je to zajímavý úkaz.

Na sluníčku je úžasně. Také nápoj podávaný panem kavárníkem má velice dobré vlastnosti, ale je potřeba pokračovat v plavbě. Ještě předtím se jdu podívat kousek směrem po toku, abych si prohlédl jez Rožmberk (308,5 km). A také se vydávám na most, kde je zase on, v kanovnickém rouchu a s pěti hvězdami okolo hlavy. Snad i tentokrát neprozradí, co jsme to pili.

Zapichujeme pádla do vody a splouváme zmíněný jez sportovní propustí u pravého břehu. Vltava se následně omotává okolo hradu Rožmberk, aby podplula lávku pro pěší a minula zavřený kemp (307 km). Za městečkem si řeka dále plyne klidně, ale celkem svižně lesním údolím. A my se kocháme a říkáme si, jak je na tom světě krásně.

Foto: Bubinga

Občas pozorujeme břeh, ale na lodi nemáme tachometr ani jiné měřítko, abychom určili rychlost. Možná by to šlo podle naší žízně, proto po třech kilometrech zastavujeme na levé straně řeky, kde se nachází Občerstvení U Jury (297,9 km). Sluníčko svítí, příjemná atmosféra je tady a tak nespěcháme. Kromě něčeho dobrého na žízeň si dáváme také langoše.

Na dohled od posledně zmíněného místa se nachází vyhlášená dřevěná občerstvovna U Fíka. Bohužel má zavřeno. Přesto se tam jdeme podívat, jelikož se jedná patrně o jediné místo, kde jsme si mohli dát něco dobrého jako před 31 lety, když jsme se plavili po Vltavě. Díváme se na účtenku a zápisky v deníčku a vzpomínáme, kterak jsme zde bumbali, papali a bylo úžasně. Skvělá atmosféra, na kterou se nedá zapomenout.

Je však potřeba pokračovat. Ještě chceme dnes nějaký ten kilometr uplout a něco zažít. Na km 295,9 nám silniční most dává na vědomí, že se na březích nachází poklidná vesnička Zátoň. Voda teče celkem rychle, ale je šest hodin a my musíme začít pomalu přemýšlet o konci dnešní plavby.

Na řece jsme sami, tudíž se není koho ptát. Proto zastavujeme v Rybí baště U Matěje, abychom zjistili, co nás čeká a nemine. Poradili nám sice dobře, ale…

Foto: Bubinga

Sedáme opět do lodi a po čase se objevují další mosty i budovy, stejně jako železnice na levé straně. Blížíme se do nepěkné civilizace a nás čeká olej před papírnou Větřní, který musíme chtě nechtě přepádlovat. Na levé straně si prohlížíme neblaze známou továrnu, kde se po určitou dobu odehrávaly nehezké dějiny této kouzelné řeky. Pod zdejší papírnou byla místo řeky stoka. Dnes už je to naštěstí jiné. Sice vodu kojenci nemohou ochutnávat, ale ryby tady také neplavou břichem vzhůru. Naši dřinu ukončuje jez Pečkovský mlýn (288,2 km), který má sice zajímavou retardérovou propust vpravo, ale ta je dnes uzavřena, tudíž nás čeká nudné, ale nutné přenášení po pravém břehu.

Pod silničním mostem opouštíme průmyslovou oblast a několik zatáček nás přivádí k místu zvanému U Papouščí skály (286,4 km). Prohlížíme si zajímavou skalku, kterou před dvěma roky zajišťovali proti pádu kamenů. Dnes je pro změnu staveniště na levém toku řeky, kde bude malá vodní elektrárna. Četl jsem, že v současnosti je před dokončením nová sportovní propust, která patrně ještě dnes není v provozu. Nebo ano, ale my jsme ji neobjevili.

A opět přichází na řadu naše konverzace, která je obdobná u většiny jezů.

"Dá se to splout?" ptám se s určitou nejistotou v hlase.

"Samozřejmě," odpoví bez zaváhání Max.

"Co když to nedáme?" pokládám další dotazy při pohledu na propust na pravé straně. Zaujal mě především šikmý vodní válec, kterému je určitě dobré se vyhnout.

Foto: Bubinga

„Ten proud dole nás vezme doleva, neboj. To zvládneme. Bude to v pohodě,“ rozhoduje Max jako zkušený zadák.

Tak se nebojím. Ale v pohodě to bude, až se nám zhojí všechna zranění a modřiny. Znáte ten pocit, když vám teče do bot. My jsme mokří od paty až k hlavě. Většina věcí nám uplavala. Až na loď. Ta se zasekla mezi kameny, na které ji tlačí silný proud vody. Vyprostit keňu se nám nějak nedaří. Po chvíli snahy mě Max posílá hledat věci.

Během uplynulého dne jsme mnohokrát konstatovali, že je vody málo, ale pod zmíněným jezem musím chvílemi plavat. Řeka nám jako na potvoru vybrala ke cvaknutí patrně jedno ze svých nejhlubších míst. Neplavu však jenom já, ale také naše věci. A podstatně rychleji. A k tomu se pomalu blíží večer, slunko se chystá spát a teplota neúprosně klesá. Ta voda opravdu není na koupání.

Foto: Bubinga

Avšak darebáci mají štěstí. Nakonec Max loď vyprostil, všechny věci jsme postupně posbírali a v půl osmé doplouváme do kempu Nové Spolí (285,4 km). Ten je sice zavřený, ale na další plavbu už nám nezbývají síly a tak se rozhodujeme ukončit páteční putování. Ostatně vzhledem k současným opatřením jsou stejně všechny ubytovací možnosti mimo hru. Kousek od vody nacházíme přístřešek, který se stává naším nocležištěm.  Za dnešní den máme v pádlech třicet tři a půl kilometrů.

Nevím čím to je, ale pivo a jídlo nám nějak nechutná. Ale pesimismus není na místě. Vše přeci dobře dopadlo. Děkujeme Neptune i ty Jane z Pomuku. Je pravda, že jsi tam nebyl, ale jinak máš celkem dobrý přehled, kudy se plavíme. Ostatně ne nadarmo jsi v Benátkách patronem gondoliérů.

A tak celkem brzy uleháme, já do sucha, Max musí mít vždy něco výjimečného, tak si v mokrých věcech vlezl do mokrého spacáku. Noc je zpočátku lehce deštivá, což nám vzhledem ke střeše nad hlavou nevadí. Ale poté se vyjasnilo a teplota klesla dva stupínky nad nulu. To už tak úplně neschvalujeme.

Sobotní ráno se dostavilo a sluníčko vykukující za kopečky mě probouzí. Úděl skřivana vedle sovy není jednoduchý. Co si počít ráno vedle spáče? To tentokrát neřeším. Možná to bude tím, že Maxovi při teplotě lehce nad nulou spacák neuschl a tudíž ten pobyt v něm moc neprotahuje.

Foto: Bubinga

Vstáváme a zkoušíme sušit věci. Paprsky slunce se urputně snaží posunout rtuť teploměru na únosnou mez, ale na trochu opravdového tepla bychom museli čekal dlouho, tudíž se rozhodujeme pokračovat dále. Já se ještě předtím jdu podívat k  místu, kde se včera konalo to dramatické představení, naštěstí s dobrým koncem. A pořizuji samozřejmě fotodokumentaci, jelikož jsme při splouváním na to nějak „zapomněli“. Říká se, že je dobré při cestování spojit zajímavé místo a nevšední zážitek. Dobře se to pamatuje. Myslím, že ani my nezapomeneme.

V osm hodin sedáme do lodi a pokračujeme dlouhých pět set metrů. Na kilometru 284,9 nás vítá krytá lávka a jez Rechle. Jsme ve významném historickém městě, v Českém Krumlově. Čeká nás město jezů a mostů i několikeré obeplouvání středověkého centra. Nad jezem vede dřevěná lávka pro pěší a na pravé straně bývá na vodáckou sezónu nainstalována dřevěná šupna pro pohodlnější splutí. Ale dnes tady není. Moc toho nevymyslíme, čeká nás přenášení.

Za jezem se řeka stáčí doleva, aby za silničním mostem zvolila směr opačný. Ale to se již hlásí jez U Liry (284,1 km). Když si to chce tady člověk důkladněji prohlédnout, tak musí vystoupit na levém břehu ještě před mostem, který řeku křižuje. My však pokračujeme až k jezu, kde vylézáme vlevo a konstatujeme, že sjízdné to moc nevypadá. Ve šlajsně se tvoří docela slušná vlna, která by si nás tam chvíli podržela a do lodi nám nalila vodu. Rozhodli jsme se pro koníčkování v místě, kde se nacházíme, tedy na levé straně.

Brzy podplouváme další most (283,6 km) a po chvíli míjíme na pravé straně kdysi slavnou Myší díru (283,1 km). Dnes je tady průchod zakázán, ale dříve se tato 80 metrů dlouhá soutěska používala v případě, kdy vodáci spěchali nebo se jim nechtělo přenášet či sjíždět zbývající dva jezy.

Foto: Bubinga

My však pokračujeme a za chvíli nás čeká další jezů, který se jmenuje Mrázkův mlýn (283,0 km). Tentokrát si ho jdu prohlédnout já a brzy oznamuji Maxovi, že úzká sportovní propust na levé straně má přesně tolik vody, kolik potřebujeme.

Po jedné straně je starobylý dům s grafity, na druhé vše kontroluje osmiboká věž Kostela sv. Víta. Tak hurá na to. Konečně další jez, který lze splout. Je tam sice místo, kde by se mohla loď vychýlit, ale oproti včerejšku se jedná o nepodstatnou vlnku a peřejku. Jak bylo naplánováno, tak to dopadlo, trochu jsme nabrali a já jsem lehce mokrý. To však nebrání pokračování v plavbě.

Podplouváme další silniční most (282,8 km), na jehož okraji je zase on. K jedinečnému krumlovskému zámku, který se tyčí vysoko nad řekou na levém břehu v pravotočivé zatáčce, je Jan z Pomuka otočen zády, ale naši plavbu má zcela jistě pod kontrolou.

Foto: Bubinga

Pohledy na město z vodní hladiny jsou opět trochu jiné než ze souši. My se však musíme soustředit, jelikož nás čeká poslední ze čtyř krumlovských jezů. Jmenuje se U Jelení lávky (282,5 km) a na levé straně je dlouhá a široká sportovní propust, kterou zdobí kartáče. Jako rybí přechod asi dobré, ale na splutí chybí voda. Přemýšlíme, zkoušíme, ale nakonec loď přetahujeme.

Do lodi však již neusedáme, jelikož spatřujeme na levé straně řeky zajímavý prostor pod nábřežní cestou. Svítí tam krásně sluníčko a vypadá to, že soncna bude rumplovat i v dalších hodinách. Je rozhodnuto. Zde rozkládáme náš tábor. Když je vše hotovo, odcházíme na procházku do města. Vzhledem k tomu, že jsem zde byl před půl rokem, tak mi byla svěřena role průvodce. A myslím, že jsem to zvládl dobře.

Je příjemné, poetické dopoledne a Český Krumlov bez lidí. Malý zázrak. Ale o tom se toho již napsalo a namluvilo hodně. Snažím se sice Maxe provést Krumlovem, ukázat mu zajímavá místa a netradiční budovy i neobvyklé věci, ale cíl byl dopředu jistý, NON SOLO CAFFÉ. Cesta tam není složitá, stačí jít do míst, odkud se line vůně převeliká. Je to krásný pocit, když se na něco a na někoho těšíte a nepřijde zklamání. Jen se objevujeme ve dveřím, pan majitel mě poznává a zve nás dále. Jak je jeho dobrým zvykem, uvařil nám neskutečně dobrou kávu. Chvíli jsme si povídali a poté si ještě jedno espresso objednali.

Nelehko se nám loučí, ale Vltava volá. Vzhledem k tomu, že jsme při toulkách městem neobjevili otevřený obchod, tak se vydávám na malou procházku. Ráno jsme totiž jedno takové zařízení u vody viděli. Předpokládal jsem, že za chvíli budu zpátky. Ale… Když chce člověk jít v Českém Krumlově z jednoho místa na druhé, není dobré sledovat řeku. Je pravda, že nezabloudí, ale ujde třikrát více kilometrů. Naštěstí moje mise dopadla dobře, Max se dočkal a piva dáváme chladit do vody.

Obědváme domácí zásoby a kocháme se. Všímáme si jedné zajímavé věci. Některé lidi totiž více než úžasný pohled na Krumlovský zámek zajímá náš neméně úžasný tábor a možná i naše maličkosti. Jak si jinak vysvětlit, že si nás fotí častěji než místní památky. Trochu to nechápu, ale proč ne.

Foto: Bubinga

Líbí se nám tady, ale dnes bychom chtěli ještě něco uplout, tak balíme usušené věci a pokračujeme v plavbě pod Jelení lávkou (282,4 km), za kterou je na pravém břehu kamenitá plážička. Následuje Lazebnický most, ze kterého nás opět pozoruje Jan z Pomuka. Kousek za ním je na pravé straně (282,0 km) vyústění Myší díry a hned za zatáčkou se objevuje lávka pro pěší a ocelový silniční most vedoucí k parkovišti u pivovaru na levém břehu.

Právě v těchto místech si uvědomujeme, že jsme si ani v Českém Krumlově nedali točené pivo vzhledem ke koronavirové situaci. Nevadí, máme pivo v PET lahvích. Následuje prudké zabrzdění, jako když ve vlaku zatáhne člověk za ruční brzdu. Pivo v PET lahvích sice je, ale ne v lodi, nýbrž se stále chladí pod Krumlovským zámkem.

Vydávám se tedy na další procházku po městě, při které zjišťuji, že již otevřel pivovar své okénko. Neplánovaná zastávka se nám tudíž kousek protáhla, jelikož jsme ze studijních důvodů museli ochutnat světlý ležák 11°. A k tomu jsme se ještě dozvěděli zajímavé informace o historii zdejšího pivovaru od pána prodávajícího tento lahodný mok. Příjemná chmelová hořkost, která pozvolna doznívá, vybízí k dalšímu napití, ale Vltava volá.

Foto: Bubinga

Před hlavním silničním mostem přitéká zleva úzkou skalní průrvou říčka Polečnice (281,3 km) a Vltava se následně ještě jednou obtáčí okolo okrajové části města. Postupně podplouváme další tři silniční mosty a v lehkých peřejkách opouštíme civilizaci a noříme se do ticha.

V běžné sezóně by klid narušovala pouze menší dřevěná občerstvení, která jsou však dnes zavřena. Ale ne všechna. Než se stačíme rozjet, již zase brzdíme. Z pravé strany na nás mávají a bylo by od nás neslušné, je nepozdravit. Podle mapy se to tady jmenuje U Milana. Tento název sice nevidím, ale jisté je, že jsme na kilometru 278,5. Když už jsme z lodi vystoupili, tak si dáváme něco dobrého.

Následně se Vltava postupně zařezává do hlubokého romantického lesního údolí. Český Krumlov sice nebyl vzhledem k současné situaci nějak moc hlučný, ale přicházející ticho je poznat.
Neslyšíme ani lidské štěbetání ani cinkání sklenic ani cinkot karabin horolezců ze žulové skály Sedm Špicí  na levém břehu. Jenom šum lesa a zpěv Vltavy. A to je úžasný koncert.

Foto: Bubinga

Po dalších dvou kilometrech nám silniční most (270,4 km) oznamuje, že se na pravém břehu rozkládá obec Rájov. My však nezastavujeme a pádlujeme pomaleji proudící vodou k jezu Zlatá koruna (269,0 km). Jez je sice sjízdný úzkou sportovní propustí, ale na jeho konci se tvoří o kousek větší než malá vlnka. Nevypadá sice záludně, ale nabrali bychom hodně vody. Je nám tedy jasné, že buď budeme muset vyndat věci, nebo někdo vystoupit z lodi. Po zralé úvaze zůstává zadák a já jdu fotografovat.

Od jezu je vidět k dřevěnému silničnímu mostu (268,7 km), do míst, kde se řeka potkává se zajímavou historií. Vystupujeme na pravé straně, protože se chceme chvíli kochat pohledem na cisterciácký klášter Zlatá Koruna. Jako nejvýhodnější pozorovací místo se nám jeví prodejna potravin s občerstvením. Není sice zima, ale káva přijde vhod. A jeden tekutý zákusek také.

Ve Zlaté Koruně se nezdržujeme dlouho, jelikož čtvrtá hodina již odbila. Na řece se nám otevírají krásné pohledy na okolní přírodu CHKO Blanský les a Vltava nás přivádí do příjemného údolí. Musíme se však dívat také před loď, jelikož nás čekají drobné peřejky a vody tady není moc.

Foto: Bubinga

Koukáme na hodinky a do mapy. Musíme totiž začít vyhlížet místo ke spaní, které by však mělo být přístupné i pro automobil, jelikož jsme se domluvili s kamarádem Mírou, že nás přijede navštívit. Hezky se to řekne, ale hůře provádí. Není totiž vodácká sezóna a lidí, kterých bychom se mohli zeptat, moc nepotkáváme. Zastavujeme tedy na kilometru 261,5, kde se na pravé straně řeky nachází příjemné občerstvení U Kelta.

U zlatavého moku a chutné klobásy zjišťujeme informace, analyzujeme situaci a telefonujeme. Nakonec je rozhodnuto. Na levé straně by se měla nedaleko řeky nacházet obec Třísov a u řeky pod ní tábořiště Dívčí kámen (259 km). Tam dnes zakotvíme. Míra nás však upozorňuje na drobné nedostatky naší volby. Občerstvení je zavřené, příjezd do těchto míst je pouze na povolení a v noci bude zima. Dochází tedy ke korekci našich plánů a přijímáme pozvání ke kamarádovi domů.

Už zbývá tedy jenom dořešit, kudy se dostaneme do vesničky Třísov. Čeká nás pochod s plnou polní (bez lodě) do mírně prudkého kopce. Jedna zastávka střídá druhou. Na pravé straně pozorujeme zříceninu hradu Dívčí kámen. A před námi spatřujeme Míru, který se nás nemohl dočkat. Místo sportovně vyhlížejících kamarádů spatřil dvě bytosti se sudy na ramenou drápající se do vršku. Rozhodl se tedy udělat dobrý skutek. Asi pochopil, že by se nás asi nedočkal. Tudíž došel pro automobil a přijel nám naproti.

V podvečer jsme se nejprve věnovali prohlídce městysu Lhenice. Nevím, zda nás Míra zavezl ke zdejšímu kronikáři, ale hospodský to určitě nemohl být. Tato zařízení jsou v dnešní době uzavřena. Každopádně bylo výborně a dozvěděli jsme se mnoho zajímavého. Večer jsme strávili o kousek dále v půvabné vesničce Brusná. Bylo krásně. Mimo jiné jsme zavzpomínali na společné zlaté studijní časy v Brně.

Nedělní ráno není zase až tak chladné. Možná je to také tím, že jsme přijali nabídku spát pod střechou. Tramping v ložnici není úplně špatná věc. A k tomu čaj, káva a bábovka. A jako bonus odvoz do Vyššího brodu pro auto, jeho převoz do Boršova a následný odvoz našich maličkostí do obce Třísov. Míro, ještě jednou děkujeme.

Foto: Bubinga

Dnešní dopoledne je mírně smutné, jelikož víme, že se blíží konec naší plavby. Čeká nás kratší úsek, tudíž si bereme jen nejnutnější věci. Procházka z Třísova do tábořiště pod zříceninou hradu Dívčí Kámen je bez vodáckých sudů příjemná záležitost. Loď jsme také objevili, nikdo si ji nevypůjčil, tak nasedáme a pokračujeme v plavbě.

Pravotočivá zatáčka a my opět pozorujeme monumentální romantickou zříceninu na vysoké skále i krásnou okolní přírodu okolo soutoku Kremžského potoka a Vltavy. Jedná se určitě o velice zajímavé místo, ale dneska se nám nedostává času na podrobnější průzkum.

Vltava teče celkem svižně, i když té vody moc není. Občas drhneme, ale k vystupování naštěstí nedošlo. Objevovat kameny skryté těsně pod hladinou, které by mohly ukončit naší plavbu, není vůbec jednoduché. Příroda nám postupně ukrojila dalších osm kilometrů a my připlouváme do civilizace. U chatové oblasti nás čeká další, tentokrát poškozený jez U Rybů (250,9 km), který splouváme bez prohlížení. Pěkná vlna nás mírně zhoupla, lehce jsme nabrali, ale pokračujeme.

Foto: Bubinga

Následuje zatáčka, kde se svižná voda mění v krátký olej, na jehož konci nás čeká zcela nesjízdný jez u Zátkova mlýna (250,0 km). Není co řešit, jediná možnost je delší přenášení po levém břehu. Přestávku využíváme k telefonátu do půjčovny lodí, jelikož se to už blíží.

Po pěti stech metrech objevujeme vlevo kemp Poslední Štace, kde jsme ráno nechali automobil. Jsme v Boršově. Max tady vysedá a převáží vůz na druhou stranu řeky a já pluje sám pod silničním mostem, vybaven informací, že mám zastavit u toho železničního. Minout to správné místo ostatně nelze. Z vody vidím množství lodí i ostatního vybavení. Vyhazuji pádlo, batůžek a vystupuji po schodech. A kdopak mě to vítá? Max to není. A dobrman nevypadá, že by se chtěl se mnou kamarádit. Za hlučného štěkotu beru rychle zpět své věci a skáču do lodi. Naštěstí se nechce pejsek koupat. Z následného telefonátu se dozvídám, že to pravé ořechové místo je nikoliv před, ale za mostem.

Konečná naší plavby, kterou jsme si opět báječně užili, je tedy na kilometru 248,6. Loď i další vypůjčené věci dle možností čistíme a své věci balíme. Na vodě i mimo ni jsme byli 48 hodin a podařilo se nám ujet i kousek uplavat celkem 70 kilometrů. Během nich nám královna českých řek předvedla každou chvíli něco ze svých nekonečných zásob kouzel. V půl jedné odjíždíme, máváme Vltavě a sami sebe se ptáme, zda to bude trvat zase 31 let, než se necháme zlákat touto kráskou.

Náročný to byl prodloužený víkend. Zmožené tělo vodákovo se bude ještě dlouho z toho dostávat. Ale plavba po Vltavě je úžasná věc, když se člověk rozhodne si ji užít. Stačí k tomu málo, rozhodnout se být šťastný.

Poznámka pod čarou: Veškerá ta piva na fotografiích vznikla digitální úpravou, jelikož je mi jasné, že alkohol na loď nepatří.

O některých místech, která mě zaujala se rozepisuji trochu více a přikládám vlastní fotografie:

O nedalekém České Krumlově jsem již také něco psal: https://www.turistika.cz/mista/cesky-stale-jeste-cesky-krumlov/detail

Foto: Bubinga

Ve městě mě okouzlila mimo jiné také řeka Vltava: https://www.turistika.cz/mista/cesky-krumlov-a-kouzelna-reka-vltava/detail

Nebo o jedné úžasné kavárně: https://www.turistika.cz/rady/kapka-stesti-v-jednom-malem-hrnecku-cesky-krumlov/detail

Dobře jsme si pochutnali v této restauraci: https://www.turistika.cz/rady/cesky-krumlov-a-restaurace-u-dwau-maryi/detail

Návštěva divadlo v Českém Krumlově není jenom o představeních: https://www.turistika.cz/rady/cesky-krumlov-a-jedna-prijemna-divadelni-kavarna-cafe-antre/detail

Foto: Bubinga

Český Krumlov, to je také samozřejmě otáčivé hlediště: https://www.turistika.cz/mista/cesky-krumlov-mestsky-park-zamecka-zahrada-a-otacive-hlediste/detail

Český Krumlov a zámek se zámeckou zahradou: https://www.turistika.cz/mista/cesky-krumlov-a-zamek-se-zameckou-zahradou/detail

V Českém Krumlově se zachovala již jenom jedna brána: https://www.turistika.cz/mista/cesky-krumlov-a-domazlicka-brana/detail

Český Krumlov a Jan Nepomucký na Lazebnickém mostě: https://www.turistika.cz/mista/cesky-krumlov-a-jan-nepomucky/detail

Záhada v Českém Krumlově: https://www.turistika.cz/mista/zahada-v-ceskem-krumlove/detail

Foto: Bubinga

Pražírna kávy IDEÁL: https://www.turistika.cz/rady/cesky-krumlov-a-prazirna-kavy-ideal/detail

Český Krumlov a Jan Nepomucký na mostě Dr. E. Beneše: https://www.turistika.cz/mista/cesky-krumlov-a-jan-nepomucky-na-moste-dr-e-benese/detail

Ve městě mě zaujala také jedna vinotéka: https://www.turistika.cz/rady/cesky-krumlov-a-vinoteka-u-lenina/detail

Také v Českém Krumlově mají upomínku na morovou epidemii: https://www.turistika.cz/mista/cesky-krumlov-a-morovy-sloup-na-namesti-svornosti/detail

Při splouvání Vltavy jsme objevili jeden zajímavý kemp a občerstvení: https://www.turistika.cz/rady/vltava-kemp-a-obcerstveni-u-tri-veverek/detail

Foto: Bubinga

Nad městem Český Krumlov se nachází jeden zajímavý kopeček s kapličkou: https://www.turistika.cz/mista/cesky-krumlov-krizova-hora-a-kaple/detail

Vyšší Brod a Jan Nepomucký na lávce pro pěší: https://www.turistika.cz/mista/vyssi-brod-a-jan-nepomucky-na-lavce-pro-pesi/detail

Ve Vyšším Brodě je dobré se zdržet a navštívit klášterní areál: https://www.turistika.cz/mista/vyssi-brod-a-cisterciacky-klaster/detail

V Rožmberku jsem na silničním mostě spatřil Jana z Pomuku: https://www.turistika.cz/mista/rozmberk-a-jan-nepomucky-na-silnicnim-moste-pres-vltavu/detail

Foto: Bubinga

V Rožmberku musí člověk vystoupit z lodi nebo zastavit auto a podívat se na hrad: https://www.turistika.cz/mista/rozmberk-a-jeden-z-nejstarsich-hradu-rodu-vitkovcu--1/detail

Klášter Zlatá Koruna určitě stojí za návštěvu: https://www.turistika.cz/mista/cisterciacky-klaster-v-obci-zlata-koruna--1/detail

Jeden zajímavý, nedostavěný klášter jsem objevil nedaleko obce Brloh: https://www.turistika.cz/mista/nedostaveny-klaster-kuklov/detail

Poslední aktualizace: 28.5.2020
Autor: Bubinga

Český Krumlov

Příspěvky z okolí Jak nám na Vltavě teklo nejenom do bot

Levné ubytování pro nenáročné
Při návštěvě historického Českého Krumlova a jeho okolí lze využít levné ubytování nedaleko centra města v dosahu MHD. Ubytovna Český Krumlov poskytuje celoroční ubytování pro jednotlivce i skupiny v 1 pětilůžkovém, 1 šestilůžkovém, 9 čtyřlůžkových a 3 třílůžkových pokojích se společnými WC, sprchami a dobře vybavenou kuchyňkou. Parkování před ubytovnou je bez poplatku.…
Staré stromy nabízejí nejen poutníkům stín, úkryt před deštěm či větrem, některým i zdroj energie na další cestu životem. Už staří Keltové měli ke stromům výjimečnou úctu, což můžeme dokladovat třeba tím, že Esus, jeden z jejich tří nejmocnějších bohů, byl kromě podsvětí patronem právě i stromoví. Staré stromy tedy oprávněně budí pozornost i v dnešním světě a leckdo se u nich r…
Český Krumlov je bezesporu jedinečné město, a to nejen díky unikátnímu zámeckému areálu a historickému městskému jádru, kterých si povšimla i organizace UNESCO. O tomto jihočeském městě se…
Jez Rechle (284,9 ř. km) na řece Vltavě se nachází na jih od Českého Krumlova. Těleso jezu je rozděleno na dvě části. Levá strana je tvořena širokou šikmou částí jezu a na pravé straně štěrkovou propustí. Na těles…
Krásné město se zámkem, který nejde minout a nenavštívi.Procházka kouzelnými uličkami .Možnost návštěvy nekoluka muzeí např. voskových figurín, regionální , hisorických motocyklů .  Nedaleko od krumlova jsou Prac…
Řízková restaurace Pivoňka v Českém Krumlově je rodinná restaurace v renesančním domě z 16. století. Nachází se na okraji města, tudíž odpadá problém s parkováním. V létě je možno využít příjemné romantické venkovní posezení včetně jezírka, květinové výzdoby či zázemí pro děti. Nabízí tady klasické úpravy řízků z různých druhů mas i sezónní speciality. K jídlu čepují nefiltrova…
Poutní areál na Křížové hoře nad Českým Krumlovem patří k místům, které by měl alespoň jednou navštívit každý. A nejen proto, že je zde k vidění kaple obklopená ambitem nebo že k ní vede kapličková křížová cesta. …
Úžasné historické a kulturní místo se silnou energií se nachází jihovýchodně od centra města Český Krumlov. Křížová hora je ze všech stran dobře viditelná, tudíž ji přehlédnout nelze. Z centra města je potřeba se dostat na Objížďkovou (hlavní) silnici a odtud na světelném přechodu rovně Křížovou ulicí k první kapličce Křížové cesty. Pokračování je pak jasné (Stinná, U Sáňkařské…
Barokní poutní areál na Křížové hoře spojuje s „unescovým“ jihočeským městem Český Krumlov zajímavá křížová cesta, která je známá také jako Sedm zastavení bolesti Panny Marie. Tuto křížovou cestu tvoří šestice až neobvykle velkých výklenkových kaplí z poloviny 18. století, které hned po dokončení vyzdobil malbami známý jihočeský malíř František Jakub Prokyš. Celou křížovou cest…
Kaple Panny Marie Bolestné a sv. Kříže, která se nachází na Křížové hoře (též Křížovém vrchu) u Českého Krumlova je osmibokou barokní stavbou obklopenou ambitem. Je to kaple centrální, s lucernou a patriarším (dvo…
Město Větřní leží na řece Vltavě asi 6 km jižně od okresního města Českého Krumlova ve výšce 529 m nad mořem. První zmínky o vsi pocházejí z roku 1347. Původní osada byla tehdy majetkem Rožmberků, kteří ji v uvedeném roce prodali Višňovi …
Jednou z nejzajímavějších a nejnavštěvovanějších částí „unescového“ jihočeského města Český Krumlov je bezesporu náměstí Svornosti. Tato krásná čtvercová prostora si dodnes zachovala svou střed…
Název  města Krumlov pochází z německého výrazu "Krumme Aue", který je překládán jako "Křivý luh". Tento název byl odvozen z přírodních podmínek, konkrétně z tvaru území, na němž se město rozkládá - to leží v esov…
Muzeum tortury a útrpného práva je umístěno ve zrekonstruovaných sklepních prostorech starobylé č…
Český Krumlov a kouzelná řeka Vltava vlnící se městem jako stuha. Při leteckém pohledu se to jeví skoro jako nemožné. Ale je jasné, že město a řeka k sobě neodmyslitelně patří. Pohledy z břehů řeky lesklých vodníc…
V Českém Krumlově jsem byla několikrát (naposledy ale v roce 2011), pokaždé mě atmosféra zámku a historických uliček nadchla. Myslím si, že nejkrásnější čas pro návštěvu je tak konec května až …
Grafitový důl pod Českým Krumlovem
V okolí Českého Krumlova se těžilo stříbro, zlato, a řada dalších kovů, nerostů a hornin včetně tuhy. Prohlídka Grafitového dolu v hloubce 70 m pod povrchem s průvodcem, zapůjčení důlní výstroje, zhruba hodinová výprava podzemím, jízda hornickým vláčkem. Okruh měří více než 2 km.
Opět jsme se vrátili do krásného koutu naší vlasti - do jižních Čech. Malebná krajina podhůří Šumavy a spousta památek, to je Českokrumlovsko. Nejdříve jsme navštívili cisterciácký klášter v České Koruně.  Založil…
Muzeum voskových figurín najdeme v Českém Krumlově, dá se říci v centru, v ulici Hradební, nedaleko náměstí Svornosti. A narazíme zde na opravdové české i světové velikány – Švejk, Vlasta Burian, Václav Havel, Ka…
Krásné město v Jižních Čechách zařazené do světového a přírodního kulturního dědictví UNESCO. Autem - se do Českého Krumlova můžeme dostat po mezinárodní silnici E55. Z Českých Budějovic…
Hrad a zámek Český Krumlov.
Při třídenní návštěvě Českého Krumlova a okolí jsme nemohli vynechat prohlídku zámku a hradu, historického skvostu tohoto města. Milá paní průvodkyně nám velmi zaníceně a erudovaně líčila celou jeho historii . St…
Českokrumlovský plášťový most je jednou z nejznámějších a nejzajímavějších památek tohoto krásného jihočeského města, které bylo pro svou jedinečnost zařazeno na seznam kulturního dědictví UNESCO. Není přitom po…
Chcete vidět unikát a přesto zůstat v České Republice? Chcete vidět jednu z nejzajímavějších památek zapsanou do světového kulturního dědictví UNESCO na českém území? Pak se přijeďte podívat do Českého Krumlova, k…
Český Krumlov je pěkné historické město, které leží v Jižních Čechách, jižně od Českých Budějovic. Město je vyhledávaným cílem velké řady turistů, je označováno jako perla mezi městy. Českým Krumlovem protéká řeka…
Nejkrásnější a nejlépe dochované město se zámkem, u nás ihned po Pražském hradě druhý největší hradní komplex si vysloužilo záspi do světového dědictví UNESCO.…
STŘÍPKY ZE  SLAVNOSTÍ PĚTILISTÉ RŮŽE - VIDEOKLIP   Hurá akce – nejlepší akce. Takto je možné charakterizovat návštěvu neobyčejně krásného města, nacházejícího se v Jižních Čechách, v mých očích…
Český Krumlov. Kouzelná řeka Vltava vlnící se městem jako stuha. Zajímavé malé domky či úzké středověké uličky. Zámek. Otáčivé hlediště. Mnoho zahraničních turistů. Český jazyk tady skoro není slyšet. Jako proudy …
Hrad a zámek Český Krumlov se nachází v Jihočeském kraji, tyčí se na vysokém skalním ostrohu nad řekou Vltavou a je jedním z nejvýznamnějších a nejrozsáhlejších areálů v Evropě. Tvoří ho 40 budov a palácových stav…
Český Krumlov - vyhlídka Vyšehrad
Vyšehrad - vrch a ulice v Českém Krumlově s nádhernou vyhlídkou na krumlovský zámek a město. Dostanete se tam od rozcestníku červenobílé významové značky, nenechte se vyděsit vybydleným hotelem Vyšehrad, který bu…