Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět

Český Krumlov - Slavnosti pětilisté růže

STŘÍPKY ZE SLAVNOSTÍ PĚTILISTÉ RŮŽE - VIDEOKLIP

Hurá akce – nejlepší akce… Takto je možné charakterizovat návštěvu neobyčejně krásného města, nacházejícího se v Jižních Čechách, v mých očích nejhezčího z těch, které jsem v naší vlasti doposud viděla.

Slavnosti pětilisté růže (české dědictví UNESCO) umocnily atmosféru víkendového pobytu v Českém Krumlově. Krásné propracované kostýmy, dobová hudba, taneční, šermířská a divadelní představení, ohňové průvody a ohňostroje, historické trhy s mnoha krámečky, vůně jídel a horké medoviny, ukázky ručních prací a bohatý kulturní program mě vytrhly ze současné reality a na předposlední červnový víkend roku 2014 přesunuly do pohádky…

Slavností se zúčastnilo požehnaně návštěvníků, městečko praskalo ve švech. Připadalo mi, že v davech lidí slyším více němčinu a ruštinu než český jazyk. I šikmých oček (otravně, neúnavně, stále a všude se fotografujících) se tu pohybovalo mnoho.

Neuvěřitelnou náhodou mě při kávové siestě v zahrádce kavárny nad řekou z jednoho z mnoha plavidel, sjíždějících Vltavu, poznala a zdravila (křičela a mávala pádlem) blízká příbuzná a téměř sousedka z domova - z Moravy. Svět je malý.

Český Krumlov 2014

Střed Českého Krumlova, usazený v meandrech řeky Vltavy, je malinkatý. Díky tomuto historickému jádru je město zcela právem chráněno Unescem. Několikrát jsme proběhli uličkami s naprosto jedinečnou středověkou zástavbou - renesanční a barokní měšťanskou architekturou. Každý domeček byl jiný, přitom všechny do sebe bez vady pasovaly. Brzká rána nabízela nejlepší procházky. Téměř všichni návštěvníci ještě vyspávali.

Párkrát jsme vyšlápli prudký kopec a dostali se na vysoký a protáhlý skalní ostroh. Cestou jsme zamávali do hradního příkopu medvědům. Historie chovu chlupáčků zde sahá do druhé poloviny 16. stol. Kochali jsme se pak z výšin obrovského komplexu státního hradu a zámku výhledy na kostel svatého Víta a část města, obkrouženého řekou Vltavou.

Český Krumlov  - Slavnosti pětilisté růže 2014

Areál s pěti nádvořími, několika desítkami budov a zámeckou zahradou patří k nejrozsáhlejším ve střední Evropě a je dvojnásobným držitelem ceny Evropské unie. Hrad a zámek, žijící v průběhu sezóny bohatým společenským a kulturním životem, nabízí dvě prohlídkové trasy a mnoho dalšího ke koukání – např. expozici hradního muzea, galerie s různými druhy umění či zámecké barokní divadlo… (více viz mapa komplexu ve fotogalerii a odkaz)

Interiéry zámku jsme neprohlíželi, o to více času jsme ale strávili na terasách plášťového mostu, v ochozu věže a hlavně v přilehlé zámecké zahradě o celkové výměře téměř 11 hektarů.

V prostranství se nachází k relaxaci a odpočinku lavičky. Viděli jsme kaskádovou fontánu, obdivovali upravené květinové záhony i vzrostlé stromy. V horní části zahrady nás upoutalo otáčivé hlediště, v jehož útrobách bylo možné se občerstvit. Hned vedle této konstrukce stojí letohrádek Bellarie. Cesta mezi lesíky nás zavedla k zámeckému rybníku s ostrůvkem uprostřed. Letní jízdárnu, budovu jízdárny zimní, stejně tak i hudební salonek jsme jaksi minuli.

Český Krumlov  - Slavnosti pětilisté růže 2014

Nejvýznamnějšími vlastníky českokrumlovského zámku byli páni z Krumlova, následovali Rožmberkové, Eggenberkové a Schwarzenbergové. Hrad byl založen v polovině 13. stol. Vítkovci (již výše zmíněnými pány z Krumlova).

Pětilisté růže v různých barevných provedeních byly vidět o víkendu všude kolem, především na kostýmech. Symbolizují pět synků, kterým ve 12. stol. rozdělil Vítek z Prčice rodová panství (místa, kde pánové později založili hrady - Jindřichův Hradec, Krumlov a Rožmberk, Třeboň a Landštejn, Sezimovo Ústí a Stráž nad Nežárkou).

zde jsou blíže popsány hrady pánů erbu růže

... Ale zpět do Krumlova...

Český Krumlov  - Slavnosti pětilisté růže 2014

Město se od 14. do 17. stol. stalo sídlem Rožmberků (jedné z rodových větví Vítkovců), kteří po pánech z Krumlova hrad i erb s pětilistou růží zdědili. Zakladatelem tohoto rodu byl syn Vítka z Prčice, Vítek III. Rožmberkové se stali nejmocnějším a velmi významným českým šlechtickým rodem. Mnozí Rožmberkové působili u královského dvora, čímž se významně zasadili do dějin Česka.

Český Krumlov za dobu jejich působení vzkvétal. Velký rozmach se přisuzuje Vilému z Rožmberka, výbornému diplomatovi a politikovi, který přebudovával hrad na renesanční zámek, z města vytvořil politické i kulturní centrum. Za jeho vlády (s pomocí regenta Jakuba Krčína z Jelčan a Sedlčan) se v okolí vystavěla síť pivovarů. Vznikaly také mlýny, ovčírny a zemědělské dvory, rozvíjelo se rybníkářství, taktéž těžba drahých kovů v dolech, sklářské hutě, různá řemesla, lesní hospodářství a další.

Český Krumlov  -  zámecká zahrada

Mladší bratr, Petr Vok z Rožmberka, jenž se ujal vlády po smrti Viléma, byl počátkem 17. stol. nucen Krumlov prodat a přestěhovat rezidenci do Třeboně. Vyvedl tak zbývající panství z dluhů. V roce 1611 prokázal krumlovskému lidu velkorysost. Když bylo krumlovské panství obsazeno vojsky pasovského biskupa Leopolda, zapůjčil vládě finance na vyplacení služného, aby poddané ušetřil válečných hrůz. V tentýž rok se jeho smrtí dějiny Rožmberků uzavřely, ani od jednoho z bratrů totiž nevzešel potomek.

Historická víkendová slavnost byla soustředěna do časů panovnictví šlechtického rodu Rožmberků, především právě těch dvou posledních, Viléma a Petra Voka z Rožmberka. Každým rokem se scénáře slavností mění, všechny ale představují různé události v dějinách spojených s Českým Krumlovem a Rožmberky.

Tématem letošním byla událost z roku 1585, kdy Vilém převzal v pražské katedrále sv. Víta řád Zlatého rouna - nejvyšší říšské vyznamenání pro katolické šlechtice (udělen mu byl španělským králem Filipem II.).

Program slavností byl podrobně sepsán v letáčcích, které jsme dostávali u vstupu. Cena za vstup na celý víkend byla pro nekostýmované 200,- Kč, vstup s maskou zcela zdarma.

Český Krumlov - státní hrad a zámek -  2014

Program probíhal na různých scénách historického centra – na státním hradu a zámku, v Pivovarských zahradách, na náměstích, nádvořích, v městském parku… I na mnohých neoznačených místech či v hospůdkách a ulicích však bylo možné poslouchat hudbu různého žánru (námdobře známá byla brněnská skupina Quanti Minoris), sledovat tance, divadelní představení… šermířská vystoupení, dále vystoupení praporečníků, bubeníků z italské Sulmony a další. Město žilo!

Hlavním bodem programu byl historický průvod, v němž účinkovalo přes 700 kostýmovaných lidí. Rožmberky - nejen panstvo, ale i kejklíře, obyčejný lid, praporečníky, bubeníky, vojáky, pážata, krumlovské pištce, rytíře, živé šachy a jiné postavy, spojené s dávnou historií Českého Krumlova jsme o víkendu potkávali v celém prostranství historického jádra.

V podzámčí jsme procházeli historickým trhem, kde bylo možné zhlédnout různá řemesla, nakoupit pochutiny, šperky, bylinky, koření, mýdla a mnoho dalších věcí. Mne dostal poctivý turecký med. Vzpomněla jsem si na dětství. Přesně takový mi dovážel dědeček.

Milou tečkou za sobotním večerm byly ohňostroje za doprovodu písně od skupiny Pink Floyd. Ucaprtaní jsme padli do postelí a v neděli po ranní vycházce městem vyrazili na prohlídku nedaleké Třeboně a pak zpět domů.

TIP na ubytování v historickém jádru Českého Krumlova:

Poděkování Zdeňku Němečkovi ze skupiny Quanti Minoris za hudební podbarvení KLIPU (vložen s jeho svolením).

Poděkování Ilči za pozvání a Pavlewink i ostatním za příjemnou společnost.

Použité webové stránky:

Quanti Minoris - účinkující hudební skupina na Slavnostech pětilisté růže  v  Českém Krumlově