Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět

Gulfoss  •  Fotografie (17)  • Foto: Agnes
Skálholt
Skálholt  •  Foto: Agnes

Islandské poznávání jsme zakončili na Zlatém Okruhu.

První kratičká zastávka  proběhla ve Skálholtu, významné historické památce, nacházející se přibližně 93 km od hlavního města.
Skálholt byl od roku 1056 sídlem biskupa. S necelou dvoustovkou obyvatel se  později osada stala největším střediskem země  a také centrem vzdělanosti. Právě  zde vznikla   první  škola na  Islandu. Ústředím moci církevní  zůstal Skálholt téměř 700 let. Probíhaly tu  nejdramatičtější události, které formovaly duchovní, politický a kulturní život na ostrově. V polovině 16. stol. nastala  reformace. Poprava posledního katolického biskupa s jeho dvěma syny v roce 1550 zakončila katolicismus a  k moci se  dostali luteráni. V roce 1785 se biskupství přestěhovalo  do Reykjavíku.

Stavba  současné katedrály  byla zahájena v roce 1956 a vysvěcena  byla  v roce 1963.  Vzhledem k tomu, že na stejném prostranství v různých  dobách postupně stálo 9 kostelů, proběhly před zahájením prací vykopávky.  Mimo jiné byla nalezena  velmi cenná památka  - kamenná  rakev s pozůstatky biskupa P. Jónssona, jež zemřel ve 13. stol. Sarkofág je společně s několika relikviemi umístěn v kryptě   pod katedrálou. Vede k ní tunel. Islandské národní muzeum provozuje v kryptě výstavu. Nachází se v ní i  první vydání islandské bible  z roku  1584. Publikoval ji biskup G. Þorláksson,  umožnil tak získat znalosti o křesťanství. Další  artefakty z archeologického naleziště jsou vystaveny v muzeu v Reykjavíku. Katedrála je místem kultury, duchovnosti a hudby.

Zdobí ji vitráže a oltářní obraz Ježíše. Schovali jsme se pod střechu  moderního vzdušného svatostánku. Atmosféru interiéru s vynikající  akustikou umocnila hra na varhany. Tiše  jsme rozjímali.

Uplakanou krajinou jsme pak   pokračovali dál...

Geysir se  nachází v geotermálním poli Haukadalur na západě  Islandu.  O jeho „atraktivitě“  jsme se přesvědčili na vlastní kůži.  Bylo to tu jako na Václaváku - ucpaná parkoviště, mraky  hlučných zahraničních turistů (s ještě otravnějšími selfie tyčemi…)  a další rušivé elementy. Stále přítomný intenzivní déšť  tomuto  velmi zajímavému místu též  ubíral na kráse.
Geysirem je míněna jak celá oblast s mnoha horkými prameny, tak i  sám Velký Gejzír (Stóri Geysir). Nejstarší záznamy o horkých pramenech na tomto území   pochází    z roku 1294.

Na   fungování tisíce let starého Stóri Geysir (četnosti, výšky, délky  i síly jeho výtrysků) měla a má vliv seismická činnost. Např. v pol. 17. stol. jeho výbuchy  způsobovaly  v blízkém  okolí  otřesy, v  pol. 19. stol. zase  dokázal tryskat do výše až 170 m, jindy byl  zanesen  oxidem křemičitým a nevykazoval žádnou  činnost. V roce 2000  oživilo gejzír zemětřesení a dosáhl  tryskat do  výše 122 metrů po dobu 2 dnů, čímž se stal jedním z nejznámějších gejzírů   v historii. Výbuchy  mohou  v současnosti, dle informace paní průvodkyně,  vypustit vroucí vodu do vzduchu až do výše 70 metrů. Jsou však  velmi vzácné. I když stařík podřimuje, své jméno zapůjčuje horkým pramenům   po celém světě.
Pěknou podívanou nám  nabídl jeho  menší bráška Strokkur. Tryskal každých 5-7 minut do výšky přes  20 m.

Nepřináleží mi  odborně popisovat fungování gejzíru. V jednoduché  formě snad jen to, že podzemní voda se dostává do kontaktu s horkým podložím, ohřívá se   a vytváří se zde  tlak. (Je  v tom i hromada chemie). Ve  „špičce“ vyroste v gejzír.
Všimli jsme si, že těsně  před  výbuchem jakoby  hladina  vody v otvoru  začala „dýchat“. Potom se vytvořila bublina a přes ni si voda prorazila  cestu k nebi. Stáli jsme v bezpečné vzdálenosti, protože  byla  horká.
Prošli jsme se po geotermálním poli a   zhlédli další minigejzírky a bazénky. Ze  země unikaly plyny a  pára.  Opět jsme  si připadali jako na jiné planetě.
Z tohoto pozoruhodného přírodního jevu jsme odjížděli se zajímavými zážitky.

Čekal nás další skvost – obrovský vodopád Gulfoss. Jeho název je  odvozen od hnědavé vody, plné sedimentů, která prý za slunečného počasí vypadá zlatě. Za   však deště nikoliv.
Dorazili  jsme k infocentru (k dalšímu Václaváku) a s davem lidí a deštníky nad hlavami  se  odtud prodírali k jednomu z nejvýznamnějších evropských  vodopádů.

Hvítá, mohutná  islandská  ledovcová řeka, napájená ledovcem Langjökull, se  v tomto jinak  rovinatém kraji nalévá do úzkého kaňonu. Padá přes dva široké skalní stupně  do hloubky 32 m (výška  prvního je 11 m, výška druhého je 21 m).  Oba slapy svírají úhel 90 stupňů.

Voda  vytvářela obrovský závoj mlhy. Vypadalo to, jakoby  řeka mizela do země. Nebýt protivného deště a  mléčné obloze, byl  by Zlatý vodopád určitě díky svému tvaru i neskutečné mohutnosti fotogenický. Síla  vody  naprosto fascinovala.

Ke slapu se váže  příběh.
Zahraniční spekulanti zjistili, že tato severská krajina představuje bohaté zdroje pro výrobu energie.  Měli zájem levně využít sílu Gulfossu pro výstavbu vodní elektrárny. Od farmáře  Tómase Tómassona, který na přelomu 19. stol.   prostory   vlastnil, chtěli  Gulfoss koupit. Farmář  prostory neprodal, pouze pronajal. Jeho (nevzdělaná, ale velmi sečtělá) dcera Sigríður Tómasdóttir už tenkrát určitě  vodní skvost vnímala stejně jako my nyní. Se svou sestrou  nechaly zbudovat cestu k vodopádům a prováděly návštěvníky.

Velmi intenzivně bojovala proti  plánům cizinců. Podle  legendy šla na protestní pochod až do Reykjavíku, dokonce pohrozila, že se vrhne do Gullfossu, pokud se začne  stavět. Za pomocí právníka se  nakonec podařilo smlouvu zrušit.  Vodní dílo nebylo na Gullfossu nikdy postaveno. Boj  o vodopád  měl velký význam pro zachování přírody, proto je tahle dáma nazývána průkopnicí islandské ekologie. V pol. 20. stol.   vodopád odkoupila vláda  a v roce 1979  byla  oblast prohlášena za  přírodní rezervaci.

Už v předchozím článku jsem psala, že Island se nachází v oblasti  Středoatlantského  hřebene, nejdelšího  horského hřbetu planety, táhnoucího se od  severu k jihu napříč  Atlantikem. Pohoří je ponořeno   hluboko pod vodou, jen  v některých místech nad  mořskou hladinou vyčnívá. V severní části oceánu rozděluje Euroasijskou a Severoamerickou desku. Z jeho trhliny se ze  dna hrne žhavé magma a vytváří tak  zcela  novou zem.  Naše další   putování vedlo do národního  parku Þingvellir, do prostranství,  ve kterém výše  zmíněné pohoří vystupuje z moře  a kde  od sebe  (asi  o 2  cm ročně) odstupují dva světadíly. Vstoupili jsme do soutěsky Almannagjá (největší  ze všech trhlin procházejících regionem), doslova vedoucí  mezi Evropou a Amerikou. Almannagjá je dlouhá 7,7 km, její největší šířka je 64 m a maximální hloubka je 30-40m.
Kochali jsme se… Obě tektonické desky vyprávěly dlouhý a  fascinující geologický příběh.

Oblast,  ležící poblíž  největšího  přírodního jezera  Þingvallavatn, je zároveň místem historického, kulturního a geologického významu a jednou z nejoblíbenějších turistických destinací na Islandu.

Není to jen geologický zázrak a místo historického významu, ale i kraj posvátný. První islandští  osadníci si oblast zvolili pro své národní shromáždění.

Althing, jeden  z nejstarších parlamentů na světě,   byl založen v roce 930 n.l. Hlásalo se proti kamenné stěně  s názvem Skála zákonů. Ozvěnou se řeč vracela k uším posluchačů. Zasedání vyhlašovala nové zákony a  urovnávala pře. V roce 1000 země přijala  křesťanství. Zasedání  se tu konala až do roku 1798. Současný parlament  sídlí v Reykjavíku.

Národní park Þingvellir byl založen v roce 1930 (u tisícího výročí založení Althingu). V roce  2004 UNESCO zařadilo  sněmovní pláň do svého seznamu. Islanďané tu oslavují svou svrchovanost a nezávislost.

Prošla jsem se  trhlinou  až k mostu, klenoucímu se přes  řeku Öxará, která NP protíná.  Zahleděla jsem se  do hlubin jezírka Drekkingarhylur, jež bylo součástí řeky. V letech 1590  až 1734 byly ženy, shledané vinnými  ze zločinů (cizoložství, nemanželského početí, incestu či jiných „sexuálních trestných činů“)   v tomto  bazénu   utopeny. Poprava mužů (např. za krádeže) probíhala  jinou formou.  Smutná stránka křesťanství…

Z kaňonu jsem pak vyběhla na kratičkou procházku po pláni. Poskakovala jsem  mezi vodními plochami, ne jejichž dnech se třpytily mince a  kupou trhlin, rozsetých v celém regionu. Pozdravila jsem kačátka, batolící se v trávě a  u nedalekého jezera Silfra zase potápěče. Ručičky hodinek se  asi zbláznily. Zpět k parkovišti už jsem to brala  tryskem. Cestou jsem zamávala Þingvallakirkja, dřevěnému kostelíčku z roku  1859 s malinkým  hřbitůvkem.

Dostavník nás  posunul  do nedalekého Reykjavíku  na NEvelrybářskou výpravu (o které jsem  psala v předchozím článku)   a ve večerních hodinách nás letadlo z Keflavíku přeneslo  zpět  do  reality.

Zopakuji  slova, kterými  se začalo severské vyprávění:

Všude kolem nás  je spousta  krásy. Island byl však  v mých očích   skvostem a také důkazem toho, že příroda je nejen křehká, ale i mocná a nespoutaná  a my lidé proti ní jen mrňaví mravenci.

ISLAND - ALBUM

Články související:

1.den:  Grábrók, Reykholt, Deildartunguhver, Hraunfossar, Glymur

Geysir
Geysir  •  Foto: Agnes

2.1. den:  Skógasafn - muzeum Skógar, Katla Geopark – přírodní rezervace Dyrhólaey

2.2. den: Mýrdalsjökull, Skógafoss, Seljalandsfoss, Eyjafjalljokull Erupts Visitor Centre

3. den: Landmannalaugar (Duhové hory) a také o místních konících, ovečkách a o zeleni

4. den: Vestmannaeyjar (Vestmanské ostrovy) - "ostrovy západních mužů“
NP  Þingvellir - Almannagjá - trhlina, rozdělující Euroasijskou a Severoamerickou desku

5. den: Geopark Reykjanes - Modrá laguna, Gunnuhver, Seltún Krýsavík

6. a 7.den: Reykjavík - Harpa, Hallgrímskirkja, Hófđi, Perlan a nevelryby

7. den Zlatý okruh – Geysir, Gullfoss, NP Þingvellir a také Skálholt

Pozdravy  "papuchalkům": Ivance, Martině, Laďovi, Zdenkům, Františkovi a Radkovi

uložit .gpx soubor (64.342, -19.510)
Poslední aktualizace: 23.6.2023
Autor: Agnes

Southern Region

Příspěvky z okolí Island – Zlatý okruh – Geysir, Gullfoss, NP Þingvellir a také Skálholt

Island - řeka Hvítá
Stále běží, klidná a jasná, jako zrcadlo, bílá ve svých tišinách, spěje neustále dál v tichých zákrutech a bílých peřejích, přichází shora z ledovců od velikých vnitrozem- ských jezer, kde v lé…
Třetí den našeho pobytu na Islandu nás čekal druhý výlet. Za hezkého počasí by to mohla být příjemná zhruba 6 km dlouhá procházka s převýšením nec…
Island (3): Střed (Kerlingarfjöll, Hveravellir, Strokkur Geysir, Gullfoss, Bruarfoss, Haifoss, Þingvellir, Deildartunguhver, Hraunfossar a Barnafoss) (07/2017) Střední část Islandu to je jed…
19.6. pondělíBudíček je opět v 7h, pro nás s Peťou tedy opět v 7:30. Nějak jsme zase přeslechli Honzovo buzení. Po vylezení ze stanu je nám tedy docela divné, že kluci již mají sbaleno. Rych…
18.6. neděleBudím se již půl hodiny před budíčkem v sedm hodin a poslouchám bubnování deště do tropika stanu. Čeká nás zřejmě další deštivý den. Než dosnídáme, je již obloha celkem protrhaná…
3. denIsland je z velké části pokryt lávovými poli  a pouštními pláněmi (na nich rostoucími lišejníky a mechy), také ledovci či písky. V určitých oblastech rostla  tráva, křoviska, keříky,…
Dovolená na Islandu nám končí, máme před sebou poslední dvě noci a poslední výlet do přírody. To vše ve vnitrozemí na…