Cestování do Maďarska 2023 Cestovní pojištění  Ubytování Maďarsko  Mapa Maďarska

Rozkládá se po obou stranách toku řeky Dunaj, v Karpatské pánvi. Hlavní město Budapešť bylo po druhé světové válce přestavěno a stalo se významným turistickým centrem s bohatým kulturním životem. Největší jezero střední Evropy Balaton a termální lázně jsou nejatraktivnější cíle domácích i zahraničních turistů. Tip: Kolik stojí dálnice a jak koupit dálniční známku v Maďarsku

Oblíbené destinace a místa
 Aquapark termální koupaliště Lipót     /    Výlet na Balaton a Siofók     /     Zámek Keszthély     /     Hrad Szigliget
Příspěvky z Maďarska od zkušených turistů a cestovatelů  (654)
   Tipy na výlet (26)     Turistické cíle (550)     Trasy (9)     Cestopisy (41)    Fotogalerie (4)

Hory a vinice severního Maďarska - Tokaj

Zámek Edeleny
Zámek Edeleny  •  Fotografie (3)  • Foto: Sir967

Hory a vinice severního Maďarska - Tokaj

Tentokrát to bude méně hor a více vinic. Jako výchozí bod jsme zvolili kemp v městě Kazincbarcika. Tam se dá dostat hlavní silnicí z Rimavské Soboty, když naberete směr Miškolc. Město je to poměrně velké a rozhledné , ale stačí se zorientovat podle jediné hlavní ulice. V kempu nabízejí i ubytování pod střechou a pro náročné stojí hned vedle hotel.

Hrad Diosgyor (Miškolc)

První cestu jsme naplánovali poctivě do kopců. Tedy do Miškolce to zpočátku vedlo rovinou s vyhlídkou na chemické závody. Ale před Miškolcem se krajina výrazně vylepšila. Na kraji města se vypíná krásný hrad Diosgyor se čtyřmi věžěmi, kam jsme se nedostali loni. Letos jsme to napravili a opravdu to stálo za to. Po prohlídce jsme krátce poseděli u vínečka a vydali se do kopců pohoří Bukk směrem k lázeňskému městečku Lillafured. Kopce pokračovaly i dál, ale už víme, že i v Maďarsku jsou taková převýšení, že by je člověk nečekal. Konečně jsme vyjeli nahoru a těšili se rozhledem a na pivo v Malyinke. Ale měli jen lahváče, tak jsme popojeli do Tardony. Odtud zpět do kempu zbýval již jen kousek. I tak to dalo celkem asi 85 kilometrů a přes 1000 metrů převýšení.

Další ráno bylo opět jako vymalované. Zvolili jsme trasu do národního parku Aggtelek. Projeli jsme ves Mucsony a ještě několik dalších vesniček, než jsme se stavěli v jedné na výborné kvasnicové pivo a spláchli prach. V Ragaly jsme si prohlédli zámek a přes kopec se vyšplhali do Aggteleku. Dali jsme si vínko nedaleko vchodu do jeskyní, a protože teď začátkem května jsou prohlídky jeskyní omezené, pokračovali v cestě. Do jeskyní ale doporučujeme zajít, tato krasová oblast navazuje na stejnou oblast na Slovensku – Slovenský kras. Hlavně jeskyně Baradla je světoznámá, celý systém Szabadság, měří 10 kilometrů a kdysi (možná i teď?) se dalo projít až na Slovensko. Prý tu tehdy fungoval jediný podzemní hraniční přechod na světě. Ne nadarmo je to vše pod záštitou UNESCO.

Vinný sklípek Tokaj

Dalším naším cílem byl románský kostelík v Szalonny. Další měl být ve vesničce Martonyi, kam jsme odbočili z hlavní silnice kolem jezera Rakacato. Dlouho jsme ho nemohli najít, až podle jednoho již docela upraveného domorodce jsme pochopili, že je daleko za vesnicí. Ale v místní hospůdce bylo pěkně, přečkali jsme tam menší deštík. Tak jsme tento kostelík vynechali a zastavili se až u zámku v Edeleny. Je krásný, ale dovnitř jsme se nedostali. To už cesta vesele ubíhala, skoro pořád s kopce. V kempu jsme měli 111 kilometrů

A v pátek opět pěkné počasí. Toto Maďarsko nám prostě přeje. Vyjeli jsme opět přes Muscony do Rudabanyi. Šlo to pořád do kopce, tak jsme se v ní zastavili na kafe a docela dobrý zákusek. Potom jsme se vydali hledat zatopené lomy. Nakonec jsme po dlouhém bloudění a hledání našli tři. Je to něco na způsob dolů Amerika v Českém krasu, akorát že tady se smí lézt podle chuti a nikoho nevyhání.. Když už jsme měli bloudění dost, sjeli jsme pěkným sjezdem do Szuhogy a do Szendro. Zde jsme byli již včera. Tentokrát jsme ale zamířili do opuštěných kopců. Skutečně tu lišky dávají dobrou noc. Během asi 20 kilometrů jsme potkali jen dvě auta. Jediná větší vesnička Abot měla zavřenou hospodu. A tak jsme se zastavili na pivo zase v Edeleny. Bylo to trochu složitější, protože byl 1. máj a skoro všude bylo zavřeno. Ale chytli jsme se. Zbýval poslední cíl – románský kostel v Boldvě. A opravdu jsme té zajížďky nelitovali. Zato další cesta nás pěkně vytrestala, hliněná silnice plná děr. Ale po pár kilometrech jsme se dostali na asfalt a vraceli se opět přes Muscony, a potom do kempu. Bratru zase přes 110 kilometrů.

Pobyt se chýlil ke konci a zbývalo město Tokaj a okolí. To jsme si ale museli pomoci auty. Projeli jsme Miškolc a asi po hodině zaparkovali v městečku Tokaj. Prošli jsme si hlavní ulici a na konci už ve stráni objevili ten správný sklípek. A hned ochutnali tříputňové tokajské. A znovu. A nakonec ještě samorodé. Takto upraveni jsme začali stoupat na vrchol kopce s rozhlednou. Docela to šlo, cestou byl krásný výhled na město Tokaj. Z vrcholu toho moc vidět nebylo, byl opar. Ale alespoň zákruty řek Tisy a Bodrogu, které se v Tokaji slévají. Cestou dolu jsme procházeli vinicemi a na kraji města se zase zastavili v jednom sklípku na tokajské samorodné. Naštěstí jsme mezi sebou měli dva vylosované řidiče abstinenty. Ještě jsme se zastavili ve městě Szerens prohlédnout si zámek.

Více se už nestihlo. Do Tokajské oblasti se ještě vrátíme a spojíme to s pohořím Zemplén.

Poslední aktualizace: 14.12.2009
Autor: Sir967

Kazincbarcika

Příspěvky z okolí Hory a vinice severního Maďarska - Tokaj

Maďarsko - Miskolc, hřbitov
V městě Miskolc se kolem evangelického kostela ze 13. stol. na začátku vrchu Avasi rozprostírá starý hřbitov. Nápisy na náhrobcích jsou z počátku 19. stol., ale pohřbívá se tam dosud. Jsou zde pochovány slavné osobnosti politického a uměleckého života města. Hned u vchodu stojí pomník maďarského politika Lászla Palocsyho.
Z důvodu mé silné zaneprázdněnosti v posledních měsících, jsem se letos pořádně ani nikam nedostal a tudíž využívám aspoň zbytku vzpomínek na vytvoření dalšího cestopisu. Arci z…
Maďarský Miškovec (originálně Miskolc) je nám znám především svými termálními lázněmi. Skrývá se zde však také technická pozoruhodnost prvého řádu. Tou je LÁEV (Lillafüredi Állami Erdei Vasút, tedy státní lesní dr…
Maďarský Miškovec (Miskolc) se pyšní nádherným středověkým hradem. Zove se Diósgyőr a nachází se ve stejnojmenné čtvrti města, ba šlo by spíše říci, že leží na jeho okraji. zajímavostí dozajista je, že jej nalezne…
Miskolc je důležité město na severovýchodě Maďarska. Místo bylo obýváno již v paleolitu. Z kulturních národů zde byli první Gótové, pak Keltové a Maďaři.…
Z centra maďarského mesta Miskolc južne az juhozápadne cca 5 km. Cesta do kúpeľov je značená aj smerovými tabuľami. Atrakcia vhodná hlavne pre deti. Nezabudnuteľný zážitok z kúpania v jaskynnom systéme v teplej vo…
Maďarské město Miskolc na východě země marně hledá svoji zašlou krásu. V 90.letech minulého století většina velkých průmyslových podniků těžkého strojírenství byla uzavřena a sociální důsledky na sebe nenechaly dl…
Miskolctapolca je v podstatě okrajovou čtvrtí Miskolce. Lázeňské středisko je umístěno chráněném v údolí, obklopeno dubovým, březovým a borovým lesem. Středisko…
Na okraji Miskolce, zhruba 6 km od centra leží výjimečné lázně. Kromě běžných bazénů s normální, nebo termální vodou se zde proplouvá v krasových jeskyních.  V…
Hory a vinice severního Maďarska - Bükk Další Jarní cyklistická akce do maďarských hor nás zavedla do pohoří Bükk ve stejnojmenném národním parku. Jde opět o kopce téměř tisíc metrů vysoké, které vyr…
Při poznávacím zájezdu jsme byli jednu noc ubytováni v obci Szilvásvárad. Po věčeři jsem se ještě vydala na procházku a došla jsem až k místnímu kostelíku. Netypický, kulatý bílý kostel reformované církve stojí na kopci ve středu obce. Zchátralý starý kostel byl v r. 1832 zbourán a na pokyn hraběte Miklóse Kegleviche byl postaven kostel nový (1837-1840) v lidově-klasicistním st…
Lázně Miskolc - Tapolca leží 10 km od centra města Miskolc. V roce 1902 tu byla objevena podzemní jeskyně, nad kterou byly posléze vybudovány rozsáhlé lázně. Jeskynní koupele mají mírně teplou vodu (do 30 stupňů)…
Nedaleko Rožňavy je možné navštívit jeskynní systém Domica - Aggtelek, který se rozkládá na hranicích Slovenska a Maďarska, přičemž větší část se nachází na maďarském území. Tam je možné absolvovat 7 možných tras …
To snad Kleofáš nemyslí vážně! A jak se na mě ještě blbě tlemí! Pode mnou osmdesát metrů volného prostoru Bezodně ladnice, propasti, že z ní jde hrůza jen od pohledu, lano na první pohled slabé a krát…
Jeskynní propast na Silické planině Slovenského krasu 1,5 km jihozápadně od obce Silica. Vznikla propadnutím stropu většího jeskynního dómu, čímž vznikla propast 50m dlouhá, 30 m široká a 15 m hluboká, jejíž otv…
Tuto Národní přírodní památku najdete na západním úpatí Silické planiny ve Slovenskom krase, v kaňonu Slané mezi Rožňavou a Plešivcem, leží v Chráněné krajinné oblasti Biosférické rezervace Slovenský kras. Skutečná délka jeskyně je 1525 m…
Národní přírodní památka nacházející se na jihozápadním okraji Silické planiny ve Slovenském krasu v národní přírodní rezervaci Domické škrapy na území Chráněné krajinné oblasti Slovenský kras. Dle Vašeho časového plánu si můžete …
Lokalita nacházející se na JV Slovenska a v některých místech hranicí s Maďarskem. Východiskem do Slovenského krasu může být město Plešivec. Krajina je mírně zvlněná, bez prudkých stoupání a…
Turisticky zpřístupněná jeskyně se nachází na severním úpatí Silické planiny 1 km jihovýchodně od Krásnohorské Dlhé Lúky. Asi půlkilometrová prohlídková trasa vede do Síně obrů, kde se nachází téměř 33 metrů vysok…
V blízkosti obce Krásnohorská Dlhá Lúka se nachází Krásnohorská jeskyně. Objevena byla r. 1964 a její dominantou je 32,6 m vysoký stalagnit, který je největší na světě. Prohlídkový ok…
První písemná zmínka o hradu pochází z poloviny 13. století. Hrad byl vybudován v několika obdobích. Nejstarší část byla gotická, zachovala se hradní věž na severní straně, která je p…
Eger je kouzelné město s historickou atmosférou, ležící ve vzdálenosti 120 km od Budapešti. Je dobře znamé jako lázeňské středisko a turistické centrum. Díky svému geologickému bohatství, přírodním pokladům a své …
Eger, město s historickou atmosférou, ležící mezi pohořím Mátra a vrchovinou Bükku ve vzdálenosti 120 km od Budapešti, je dobře znamý jako lázeňské středisko. První záznamy o jeho léčivých pramenech se datují do r…
Eger (v češtině se používá i název Jager), je město s bohatou historií. Jednou z jeho dominant je zdejší středověky hrad. Byl postaven v druhé polovině 13. století po nájezdu Tatarů, později byl (hlavně v souvis…
Cielom nášho týždenného putovania po slovenských horách bolo pohorie Slovenský kras a Volovské vrchy, ktoré sú súčasťou Slovenského Rudohoria. Keď sme v piatok 19. 07. krátko pred polnocou nasadali do rýchliku P…
Štítnik se nachází v okrese Rožňava a žije tady asi 1.500 obyvatel. Zdejší dominantou, kterou se obec může plným právem pyšnit, je pozoruhodný trojlodní gotický kostel s nádhernou – a nezvykle bohatou - freskovou výzdobou, díky níž se kostel stal v roce 1970 slovenskou národní památkou. Vzhledem k tomu, že jsme zde na Gemeru i tzv. gotické cestě, nemůže být pro zasvěcené tat…
Východoslovenská Gotická cesta se pomalu ale jistě stává (ne)skutečným fenoménem. V době, kdy všichni jezdí obdivovat památky do celého světa, se tady nabízí možnost vidět malé gotické pokla…
Na jihovýchod od obce Mezőkövesd byly v hloubce 875 metrů nalezeny uhličité, sirné a jódové Krasové vody. Vodav této hloubce jehorká 71°C, teploty termálních bazénů v lázních se pak pohybují kolem 38-40°C. Jsou tu…
Z Košíc sa môžme vybrať autom alebo aj autobusom  Ideme do malých klimatických kúpeľov, ktoré ležia na južnej strane Slovenského rudohoria a sú známe hlavne ako liečebňa pre deti…