Žďár nad Sázavou

Žďár nad Sázavou leží v centru Českomoravské vrchoviny a v jihozápadní části chráněné krajinné oblasti Žďárské vrchy. Nejznámější památkou je Poutní kostel svatého Jana Nepomuckého na Zelené hoře, který byl zapsán do seznamu UNESCO.

Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Vítochov / Vysočina aréna Ubytování Žďár nad Sázavou
Turistické cíle / Info z regionu Šiklův Mlýn / Velké Dářko Pramen řeky Sázavy
Českomoravská vrchovina
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Českomoravská vrchovina

hrad Zubštejn
hrad Zubštejn  •  Fotografie (12)  • Foto: Franta

Dnešní noc spíme v autě poblíž Lomnice. Ráno se budím první a když vylezu ven z vozu, vidím v lese mezi stromy nádherně prosvítající paprsky vycházejícího slunce. S foťákem v ruce jdu pak asi 0.5 km po lesní cestě slunci vstříc. Bohužel - tajemná a překrásná atmosféra, kterou vidí lidské oči, nejde přesně podle představ přenést na políčka kinofilmu - čočka fotoaparátu vše vidí poněkud jinak !

ranní úsvit před Lomnicí

Po očistě v lesním potůčku a snídani odjíždíme do Lomnice. Střed městečka se nachází na nepříliš vysokém, zato ale pořádně strmém kopečku. Mají tu nahoře hezké starobylé náměstí, kterému jednoznačně dominuje mohutný raně barokní kostel Navštívení Panny Marie. Dále tu vidíme historickou Radnici a také vysoký Morový sloup, zdobený po svém obvodu sochami snad deseti světců. Mezi nimi i sv.Šebestián se šípy ... Odstavujeme škodovku a procházíme si náměstíčko. Fotit se tu k naší smůle moc nedá, neboť tu ze všech stran do záběru trčí dráty elektrického nebo telefonního vedení ! Hned nad náměstím se nachází kamenná zeď a zamčená vrata do zámku. Ten ale není z tohoto místa přes vzrostlé stromy a nižší vegetaci vidět. Zámecké budovy v současnosti slouží jako učiliště pro kuchaře a kuchařinky, dnes je ale státní svátek na památku Jana z Husi a tak je celý areál liduprázdný. Co teď ? Jak se k němu dostat ??

Pro odpověď si jdeme k nedalekému domku, kde nějaký pán chová na zahradě malého srnečka : " To musíte z kopce dolů, přebrodit potok a na zámek jít zezadu - tam plot není ..."

Poslechneme ho a scházíme starým městem do údolí potoka Besénku, které je hluboce zaříznuté mezi svahy okolních kopců. Besének je už tady pod městečkem docela široký potok, či spíše už malá říčka. Kamarád Míra je vyšší, má tím pádem také delší nohy a tak díky kamenům přes potok přeskáče. Zato já si musím vyzout tenisky, vyhrnout gaťata a přebrodit ... Velestrmý, asi 200 m dlouhý výstup nahoru k bývalému hradu, nás už ale čeká společně. Začínáme v tom mít docela praxi - škoda, že nežijeme v době 15.století - "dobývání" hradů, to by bylo naše hobby !!!

zámek Lomnice
zámek Lomnice  •  Foto: Franta

Komplex zámeckých budov je poměrně rozsáhlý. Oblézáme je kolem dokola a nejhezčí pohled na ně je z druhé strany, kde je vchod a starobylá věž. Ve vratech je malá škvíra a tak "nasísám" dovnitř. Nádvoří je vykachličkované a navíc jej ze všech stran zdobí arkády. ( Až doma při studiu odborné literatury zjišťuji, že zámek má nádvoří dvě a navíc se v něm zachovala krásná gotická kaple ). Takže poslední pohledy a foto na kolébku rodu pánů z Lomnice, jehož poslední členové se přestěhovali na hrad Brumov k nám na Valašsko. Tady tento slavný rod bez nástupců končí svoji životní pouť a jejich ostatky jsou pochovány pod krásnými renesančními náhrobky v bylnické kapli kostela sv.Václava u nás v Brumově - Bylnici ... Přes park jdeme pomalu k uzamčenému vchodu. Z téhle strany není zeď nijak vysoká, lze snadno přelézt a z ní zeskočit. I tak jsme ale rádi, že nikoho nepotkáváme - těžko někomu vysvětluj, že nejsi zlodějem, ale jen milovníkem památek ... Naše další kroky vedou do "Pánské hospody". Útulný starobylý interiér a vzorná obsluha v podobě překrásné blondýnky jsou tím pravým místem na zhodnocení dojmů a zakončení našeho kratičkého pobytu zde v Lomnici. Po vypití kávičky a kofoly si ještě zakupujeme na památku pohlednice a pak už se s tímto hezkým městečkem definitivně loučíme. Víme, že tu mají těch památek a jiných zajímavostí daleko víc, než jsme my dva viděli, ale - snad někdy příště ...

Přes kopec a lesy zjíždíme do kaňonovitého a meandrovitého údolí řeky Svratky u Doubravníku, pak přes stejnojmenný městys s mohutným kostelem z mramoru - ( v něm hrobka slavných pánů z Pernštejna ) - a pak přistavujeme u cesty a trochu "pobufetíme" z našich zásob. Mira se jde podívat do blízkého autobazaru a já mezitím studuju mapu a jsem trochu nervózní : z nově zakoupené mapy KČT Okolí Brna - Svratecko za chvilku "vyjedeme" a pak už mám k dispozici jen sbírku starých map z doby minulého režimu. Ty sice v té době stály jen 8 kč, zato je ale na nich měřítko 1: 100 000 a podrobnosti téměř veškeré žádné - bude to holt trochu fuška ...

Foto: Franta

Z velkého kopce sjíždíme dolů do Nedvědic a na kratičkou chvíli zahlédneme pohádkový přízrak jednoho z nejkrásnějších moravských hradů - majestátního Pernštejna. S těžkým srdcem - ( ale oba jsme tam už byli ) - ho protentokrát míjíme bez dalšího povšimnutí a jedeme dál. ( Už doma jsme se při plánování cesty dohodli na, pro nás neméně atraktivní, náhražce - tajemném Hradu Svojanovu. Ale tento poslední bod naší cesty po Vysočině nás čeká až zítra ...) O kousek dál projíždíme přes Štěpánov, kam od nás z fabriky jezdí často jeden šofér pro odlitky.Prastará fabrika je zvenčí zdobená cimbuřím a připomíná spíš zámek ... Pak odbočujem prudce doleva do kopců a po vrcholu travnatého hřebene se po silničce dostáváme až pod zalesněnou kupu s hradem Zubštejnem. V dnešním už docela horkém dnu - teplota rychle stoupá ke třicítce - auto schováváme do stínu lesa pod větve mohutných smrků na samém okraji vesničky Pivonice. Pak si sebou bereme akorát svačinu, foťáky a pití - je 12.30 a my vyrážíme na asi 20 km dlouhý pochoďáček : čekají nás neznámé zříceniny tří hradů, jedna skála a břehy velkého přehradního jezera !!!

Napřed procházíme dědinkou, v jejíž středu nás vítá nějaké nemocné koťátko, pak nahoru do krátkého vršku a po polní cestě s rozhledem snad na půl Vysočiny se dostáváme na lesní pěšinku a ztrácíme značku. Čeká nás velmi Prudké klesání do přehlubokého lesnatého údolí. A abychom to neměli tak jednoduché, tak se dostáváme do zarostlé obory. Výška kopřiv a jiného nepříjemného porostu tu dosahuje snad tří metrů a přes cestu nám přebíhá stádo srnek, které honí velký černý pes !!!

hrad Aueršperk

Po mnoha útrapách se nakonec dostáváme až dolů ke krásně čisté a široké říčce Bystřici. Míjíme zříceninu nějakého stavení a tak dlouho obcházíme fantastický meandr, než se naštveme, říčku přebrodíme a po šíji stoupáme k prvnímu hradnímu příkopu hradu Aueršperka. Tento maličký hrad patřil pánům z Pernštejna a byl vybudován na skalnatém hřbítku, který téměř ze všech stran obtéká říčka Bystřice. Nad příkopem nacházíme zbytky přízemí maličkého paláce a vysoké torzo kdysi mohutné válcové věže - měla průměr 9 metrů !! Zrovna, když odpočíváme, procházejí okolo další turisté. Jeden z nich je Afričan a na zádech má batoh - no to je tedy rarita ! Pak si ještě procházíme zbytek této velmi romantické zříceninky a přes skalnatý val a mohutný příkop se dostáváme k modré značce. Ta nás vede nazpět : napřed po té úžasné šíji - Bystřici přitom máme hluboko pod sebou po naší levici i pravici - pak okolo tábořících trampů po lávce přes říčku a přicházíme pod strmý lesní svah. Značka směřuje nekomromisně rovno hore, ale po pár set metrech Ostrého výstupu jsme už nahoře na vyhlídkovém hřebenu a polní cestě a ta nás vede přes Pivonice zpět k našemu autu.

Foto: Franta

Po tabákové a odpočinku nás čeká další trasa : napřed přes les asi půl km do mimořádně strmého dalšího kopčiska. Na vrcholu ale už stojíme u rozsáhlých a velmi romantických zřícenin hradu Zubštejna. Také výstavbu tohoto sídla měli na "svědomí" pánové z Pernštejna. Trosky tohoto hradu, nesoucího v minulosti i název "Kámen" jsou i do dnešních dnů docela zachovalé a velmi působivé ! Celý hrad je v dnešním pěkném dnu hezky nasvícený, takže si s Mirou focení moc užíváme. Zvláště impozantní jsou Trosky paláce, které dosahují výše 2 pater a zachovaly se v nich 4 klenuté místnosti. Palácová zeď tu přitom z nádvoří chybí - ( asi spadla ) - takže se nám nabízí pohled na zvláštní řez či profil celým palácem. Vede jím také schodiště na vyhlídku. Mirek jde k paláci, já napřed k velké zamřížované studni. Odtud podél mohutné, nasucho kladené zdi - že by štítová zeď ? - až ke skalnatému hřebenu a po něm "horolezecky" nahoru na palác a na vyhlídku. Je to tu úžasné, jen přerostlé stromy brání kdysi nádhernému kruhovému výhledu na velikou část Vysočiny ! Pak zestup dolů po žebřících a schodišti paláce a najednou zakopnu o kožený váček !! ( Když jsem byl malý, dostal jsem jednou na vánoce knihu velmi hezkých pohádek - jmenovalo se to Čertova tanečnice. Jedna z pověstí zpracovávala příběh o pokladu na hradě Zubštejně ). A Já ho dneska našel !!!!!!

hrad Zubštejn
hrad Zubštejn  •  Foto: Franta

Váček je ve skutečnosti novodobý míšek na drobáky a klíčenka. Když s ním zachrastím, zdá se plný. Jdu za Mirkem a říkáme si, no bude tam aspoň 30 kaček v drobných - budeme mít aspoň obá na zmrzlinu ! Otevřu váček, vysypu peníze na velký plochý kámen a ... je tam 60 kč v drobných a na zem ještě vypadne zmuchlaná papírová dvěstěkoruna !!! Co teď ? Adresa nikde, kromě nás na hradě ani noha ... Když tady ty peníze necháme, sebere je někdo jiný - kdyby ztratil peníze kdokoli z nás, tak už je taky neuvidí - uvidíme, chvilku tady ještě pobudeme a když se nikdo neobjeví, tak si peníze necháme a zítra si za ně koupíme dobrý oběd ... Když si pročítáme velkou ceduli o historii hradu, přicházejí sem další návštěvníci - chlapi trampové s dětmi. Podle nadšených výkřiků jsou tady ale dnes poprvé a tak se po krátkém odpočinku rozhodujeme k další cestě a zmiňovaný "poklad" si ponecháváme ... Ještě poslední foto na zříceninu paláce, obsypanou turisty a jdeme dál. Z rozsáhlého areálu hradu se ale ještě tak rychle nevymotáme, protože nás čeká průchod druhým zarovnaným nádvořím. Zbytky zdí z časů, kdy tady panovali Pernštejnové, se tady nedochovaly, zato je uprostřed placu velký památník na paměť jakýchsi bolševiků !! V lesíku nad námi vidíme skalnatý hřeben a tak se tam lezeme kvůli výhledu do krajiny podívat, ale není to tady nic moc ...

Foto: Franta

Lesem pak zestupujeme do malé obce Kobylnice. Je odtud vskutku úžasný výhled !! Dědina totiž leží na lučinatém svahu pod lesem vysoko nad údolím řeky Svratky a nabízí pohled na překrásnou krajinu plnou luk a polí, pastvin a lesů a na hřebeny a vrcholky kopců v široširém okolí. Je tu moc krásně a my víme, že nejenom dnešním dnem se nám tento čarokrásný kraj hluboce vřezál do srdéček a že se sem na Vysočinu vždy budeme rádi vracet ... Procházíme si hlavní - ( a jedinou) - ulici osady. U studny tam stojí krásné, asi 17 - leté tmavovlasé děvče. Bohužel není samo, ale má ochranku - asi svoji babičkou - a z té jde opravdu strach ! Když se zastavujeme a chceme dívku oslovit, tož tá babka na nás začne strašně ječet, že tady není žádná pitná voda a že máme jít o 50 m dál ke druhé studni !! Co nám zbývá - musíme zanechat krásnou vnučku dál ve spárech zlé stařeny - a přesunujeme se tedy o pumpu dál .. Prochází okolo nás jakýsi chlapík a volá na nás, cože pijeme vodu, když si u něj můžeme koupit pivo ! Prodejnu má v přízemí svého domku, má tam místo jen pro dva stoly, my si stejně ale kupujeme každý jen tři tatranky ...

hrad Pyšolec
hrad Pyšolec  •  Foto: Franta

Přes louku pak odbočujeme špatným směrem Doprava a pak se musíme asi 300 m vracet. Nevadí ! Jen o kousek dál už klesáme lesem až k rozcestí u hradu Pyšolce. Ke zřícenině je to odsud asi 0.5 km, cestou míjíme moc krásný mohutný strom s obrovskými kořeny. Je tu tma a tak to normálně vyfotit nejde ! A s bleskem to není ono - škoda ... Přicházíme na spodní nádvoří s troskami a valy, vlastní hradní jádro je ještě kousek nad námi. Po vyšplhání po prudkém chodníku nás vítá zhruba polovina obrovské válcové věže, která měla průměr 11 m a dodnes se zachovala do výše asi 9 metrů. Za nádvořím jsou zbytky paláce, o něco větší zbytek hradeb a základová zeď nějaké budovy. Celý areál je pokryt lesem, stromy rostou dokonce už z hradebních zdí. Také na tomto hradě je moc hezky, hrozně moc se nám to tu líbí, ale už nás opravdu tlačí čas a tak musíme zase dál ... ( Hrad Pyšolec založili též Pernštejnové, později se zde ale majitelé střídali jak na běžícím pásu - patřil pánům z Kravař, Kunštátu, Lomnice a za válek uhersko - českých zanikl ...)

Foto: Franta

Takže : zpět na rozcestí, pak dolů tmavým lesem a vycházíme u širokého toku překrásné řeky Svratky. Přes dlouhý most pak do obce Vír. Ke zdejší známé přehradě to máme ještě 3.5 km. Jdeme proti zapadajícímu slunci a v šíleném pařáku asi polovinu této vzdálenosti, než se dostáváme k dalšímu mostu, rozcestí a restauraci. Musíme se osvěžit nebo lekneme !!! Teprve pak jsme ochotni jít dál. Na mostě se rozhodujeme, že když už jsme dneska zvládli tolik všelijakých stoupání, jeden kopec navíc nás už nezabije ! A tak nás čeká půlhodinový průstup ve stylu tatranského štítu - na Virskou skalku. Stojíme asi 120 m nad údolím a kocháme se výhledem, který je sice super, ale bohužel ne na přehradu, ale na obec Vír. Poněvadž sluneční kotouč urychleně zestupuje po obloze k horizontu, my pádíme po vrstevnici vpravo a hráz přehrady Vír a její rozsáhlou vodní hladinu vidíme, zrovna když nad ní slunce zapadá !!! Že jsme to nestihli aspoń o 10 minut dřív, kruciš !!! Jak nejrychleji můžeme, zestupujeme dolů z kopce a okolo plotu k přehradní nádrži a já fotím pár snímků zapadajícího slunce !!!

přehradní nádrž Vir

U obrovské nádrže - ( slouží jako zásobárna pitné vody, koupání je tu zakázáno a její délka dosahuje 9.5 km) - si chvilku vydechneme a pak jdeme na hráz. Vede po ní silnice a my se při pohledu do kaňonu cítíme jak při sledování filmu o nějaké americké superpřehradě ! Stojíme ve výšce 76.5 metru vysoko nad údolím - tato přehrada má jednu z našich nejvyšších hrází - a pak už scházíme dolů k elektrárně a kocháme se pohledem nahoru na masív betonové stěny hráze od vyrovnávací nádrže ... Okolo Svratky se pomalu ploužíme zpět k rozcestí a té hospodě, co jsme byli předtím. Plni dojmů si vychutnáváme kofolu a další nápoje. Když krčmu opouštíme, blíží se 22.hodina a venku už je černočerná tma. Čeká nás ještě asi 5 km cesty nazpět k našemu autu. Napřed jdeme údolím, pak odbočujeme do zalesněného svahu jednoho z kopců. Vede nás "neviditelná" žlutá značka, tma je tu mezi stromy jak v brumovském tunelu, máme co dělat, abychom nezabloudili !! Naštěstí vychází měsíc a tak je to hned o něco lepší. A od poloviny cesty už kráčíme po polní cestě po jakési náhorní rovině mezi poli a lukami a tady už je viditelnost nádherná. Všude v krajině okolo nás vidíme světla vesniček a města Bystřice nad Pernštejnem, vysoko na obloze září milióny dalších lucerniček - hvězdiček ... Je to překrásný zážitek !!!

U naší škodovky jsme ještě dlouho před půlnocí, kvůli větru dáváme opět přednost spaní vevnitř v autě a před spaním si ještě pouštíme na přehrávači skupinu Genesis ...

Poslední aktualizace: 14.1.2012
Autor: Franta

Bystřice nad Pernštejnem

Příspěvky z okolí Cesta na Vysočinu - 4. Z Lomnice na hrady Aueršperk, Zubštejn a Pyšolec a k přehradě Vir - retro

Po hradech v okolí Víru
Po hradech v okolí Víru (duben 2014)      Takřka v půli dubna se mi podařilo opět na chvíli hodit všechny strasti běžného života za hlavu a vydat se zase v osvědčené sestavě přátel na celodenní pěší tůru. Cílem v…
Náš výlet začíná v obci Vír na Vysočině, významném turistickém středisku pod asi ještě známější přehradou. Od rozcestí a autobusové zastávky u mostu se dáme po modré turistické značce ve směru na Svojanov, který …
Krátká vycházka z Víru-Hrdé Vsi na zdejší vyhlídkové místo na Vírské skalce - Klubačici. Jedná se o červeně značenou odbočku, která začíná u turistického rozcestí Vír,bus na okraji Hrdé Vsi. Odtud přejde přes řeku Svratku a stoupá cestou vedoucí k vleku. Na kraji lesa přejde na pěšinu a po horní hraně stráně vystoupá až na nejvyšší skalisko k vyhlídce. Z ní se se otevře široký rozhled do údolí řeky Svratky směrem k Víru …
Tato krátká, ale dosti náročná vycházka směřuje od mostu v obci Vír nad Svratkou na skalnatý ostroh v příkré stráni zvaný Rossiho skála, na němž byla zbudována jedinečná vyhlídka.Trasa vychází od autobusové zastáv…
Trasa výletu začíná v rekreační obci Vír v hlubokém údolí řeky Svratky. Jako počáteční bod jsme zvolili turistické rozcestí Vír-lávka ve středu obce, kudy prochází červeně značená…
Název dostala tato obec od místní Skály Vířiny, pod níž se na řece tvořily nebezpečné vodní víry. První písemné zmínky o obci poukazují na dobu kolem roku 1047. Později je zmiňována až v roce 1364, kdy připadla …
Trasa vede po červené značce z Víru-Hrdé Vsi (390 m) uličkami údolím řeky Svratky, tu přejde po lávce a silnicí pokračuje pod hrází přehrady a serpentinou stoupá až k rozcestí nad úpravnou vody. Lesními cestami strmě vystoupá až na náhorní plošinu a po Loukách mírným stoupáním přijde na nejvyšší bod k rozhledně Karasín (710 m). Délka trasy je 4,3 km, převýšení 320 m. Turistická mapa KČT 1:50 000 č.48 Žďárské vrchy/C6
Na našem výletě jsme navštívili zříceninu hradu Pyšolec. Na Pyšolec jsme se vydali autem. Autem jsme dojeli do obce Vír. Ve Víru jsme zaparkovali auto a šli po červené turistické značce necelé dva kilometry lesem …
Využili jsme babího léta a vydali se na turistický pochod Vysočinou nesoucí romantický název Jitřenka. Trasu začínáme v malé vesničce Vír, která leží cca 8 km od Bystřice nad Pernštejnem.…
Vírský mlýnek patří mezi atrakce obce Vír na Českomoravské vysočině. Jde o malý mlýn na vodní pohon, který uvádí do pohybu figurky znázorňující různé děje. Místní obyvatelé si ho patrně v…
Turistické rozcestí se nachází ve výrazném sedle pod mohutnou svahovou kupou, na jejímž vrcholu se nachází zříceniny středověkého hradu Pyšolec. Rozcestím prochází červeně značená turistická cesta, která jedním směrem stoupá na výrazný hřeben a k jeho vrcholu, kde se nacházejí zříceniny kdysi mohutné…
Nachází se mezi hrází Vírské přehrady a obcí Vír. Na vrcholu skály je zbudováno vyhlídkové místo, ke kterému vede od směrovníku u mostu pod Hrdou Vsí z červené turistické dálkové trasy červeně značená odbočka. Z vyhlídky se naskýtá jedinečný pohled na obec a hluboké údolí řeky Svratky. Celý skalnatý hřeben s okolní strání nad řekou je dnes vyhlášen za přírodní památku pod názvem Vírská skalka. Turistická mapa KČT 1:50 000 č.48 Žďárs…
Pyšolec
Zřícenina hradu Pyšolec stojí na strmém skalnatém návrší nad pravým břehem Svratky nedaleko vyrovnávací nádrže Vírské přehrady v kraji Vysočina. Poměrně rozsáhlé sídlo se skládalo z vlast…
Vírská přehrada
Vírskou přehradu jsem navštívila několikrát. Letošní návštěva byla neplánovaná, ale o to zajímavější. Letos jsem tam totiž byla v době kdy nádrž přetékala přes okraj. Tzn. spodní výpust nezvládala a vody bylo tol…
Vírská přehrada se nachází na řece Svratce u obce Vír na Pernštejnskobystřicku. Rozloha nádrže je 223,6 ha, délka vzdutí 9,3 km, objem vody 44,056 mil. m³, povodí pak má 410,50 km² a maximální hloubka nádrže pak 6…
Hraběcí stolek
Jedná se o vyhlídkové místo nad řekou Svratkou nacházející se v horní části skalnatého meandru pod přehradní nádrží Vír II, asi 1,5 km jihovýchodně od obce Vír. Z vyhlídky, která se nachází…
Vysočinou 2013, Lesoňovice – Vír – Bystřice Jsme na týdenní turistické akci Vysočinou 2013, bydlíme ve Žďáru v sokolovně. Na dnešek jsme s kolegou z All Stars Teamu naplánovali nedlouho otevřenou Svrateckou vodoh…
Zřícenina hradu Aueršperk stojí na ostrohu nad výrazným meandrem říčky Bystřice asi 3 kilometry severovýchodně od města Bystřice pod Pernštejnem v kraji Vysočina. Z hradu se dochovalo torzo válcové věže, základy…
Pivonice jsou malou vsí v krásném prostředí Žďárských vrchů. Jsou součástí města Bystřice nad Pernštejnem, od Bystřice jsou ale poměrně vzdálené a navíc oddělené říčkou Bystřicí. První zmínka o obci jako takové pochází ze 14. století, jedná se ale zřejmě o starší sídlo, už vzhledem k faktu, že leží na křižovatce cest mezi hrady Zubštejn a Aueršperk. Nejzajímavější stavbou…
Malá osada, která se nachází přímo pod hradem Zubštejnem a je i ideálním východiskem k dalším dvěma zříceninám - Pyšolci a Aueršperku. Patřila vždy pod nejbližší hrady a to jak Zubštejn…
Vyrazili jsme na prodloužené Velikonoce na Českomoravskou vysočinu. Dva dny jsme se procházeli, byli jsme u pramene Svratky, přes kopečky jsme došli…
ZŘÍCENINA HRADU ZUBŠTEJN
Jedeme navštívit zříceninu hradu Zubštejn, který se nachází nedaleko obce Pivonice. Na cestu jsme se vydali autem. Rozhodli jsme se navštívit zříceninu hradu Zubštejn, který se nachází na skalnatém kopci po pravém…
Zřícenina hradu Zubštejn stojí na výrazném kopci (688 m) nad vsí Pivonice v kraji Vysočina. Zubštejn byl zřejmě nejstarším pernštejnským hradem v povodí řeky Svratky. Na severní straně leželo protáhlé obdélné Předhradí, od východu chráněné skalním hřebenem, na kterém se dosud vyskytují zbytky zdiva. Na ně navazovalo úzké předmostí, z něhož vybíhalo vnější valové opevnění s kamennou na sucho kladenou zdí obklopující hradn…
 Při svém cyklovýletu Hornosvrateckou vrchovinou jsme se chtěli podívat i k Vírské přehradě. Po cyklostezce č.4025 jsme projeli krásný úsek po břehu přehrady z…
Rozhledna a skiareál Karasín Rozhledna je postavena na hřbetu kopce Zadní skála (712 m) na okraji obce Karasín, která leží asi 3 km severně od Bystřice nad Pernštejnem. Vlastní stavba stojí ve výšce 707 m.n.m. a…
Rozhledna Karasín.
Při našem cyklystickém putování v okolí Bystřice nad Pernštejnem jsem navštívili rozhlednu Karasín. Našli jsme ji v krásné přírodě severovýchodní části Vysočiny na kopci zvaném Přední skála, 716 metrů nad mořem nedaleko údolní nádrže Vír. Na Ochoz rozhledny ve výšce 25 metrů nad zemí vede 128 schodů. Rozhledna byla otevřena 25.května 2002. Z Ochozu můžete vidět rozhledny Babylon, Horní les, Milenka a Babí lom. Z měst a obcí je viditelná Bystřice nad Pernštejnem, Vítochov s krásným kostelíkem a hrad Zu…
Není mnoho krásnějších rozhleden, které jsme kdy navštívili. Tato rozhledna se navíc každému stejně jako nám vryje do paměti skutečností, že vstup na ní je pouze za 2 Kč. Řeč je o rozhledně Karasín nacházející se …
Horní les se svými 774 m nad mořem je dominantou zdejší krajiny. Proto si Eurotel Praha vybral toto místo pro svůj telekomunikační vysílač vyššího řádu. Jelikož objekt měl stát na katast…
Pernštejn
Hrad Pernštejn je druhým nejmohutnějším hradem u nás. Hrad stojí nad městečkem Nedvědicí v Jihomoravském kraji a je jedním z našich nejzachovalejších a historicky nejcennějších hradů. Hrad je možné navštívit v dubnu a říjnu o víkendech a svátcích a od května do září každý den, návštěvníci si mohou vybrat ze 4 prohlídkových tras. Jedinečnou ukázkou opevňovací techniky na hradě…