Moje oblíbené
 Travel blog Plzeňský kraj Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Plzeňsko

Plzeň je čtvrté největší město České republiky a je metropolí Plzeňského kraje. Hlavně díky Plzeňskému pivovaru a tradici ve vaření piva je Plzeň známá po celém světě. K dalším vyhledávaným místům, Loosovy interiéry nebo Historické plzeňské podzemí

Kam vyrazit?
 Trasy Plzeň a okolí (35)
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Plzeňsko

Renesanční portál u zámku Šťáhlavy
Renesanční portál u zámku Šťáhlavy  •  Fotografie (43)  • Foto: jircak
Zámek  Šťáhlavy

Je konec května. Touhle dobou jsme už chtěli spát v autě a cestovat někde jinde, ale počasí nám naše plány neustále narušuje. Každý den je jinak, jednou je zima, jindy je sice přes den teplo, ale rána jsou studená a do toho prší. Sice nakonec zjišťujeme, že předpověď je horší, než skutečnost, ale na tom už nic zpětně nezměníme.

Na dnešní den předpověď slibuje jednodenní léto. Už večer má však zase začít pršet a zítra se výrazně ochladit. Proto jsme se rozhodli vyrazit aspoň na pořádný jednodenní výlet. V půl 10 odcházíme na vlak. Zatím je docela chladno (10 stupňů) a je zataženo. Plány však neměníme. Pohyb v pořádném lese už mi chybí.
První problém je ještě doma. Ota zjistil, že pohorky nechal v autě. Naštěstí já ráda chodím s dostatečným předstihem, takže Ota stíhá si dojít pro boty a ještě před nádražím mne dochází.
Na nádraží a ve vlaku ještě musíme mít respirátory, ale pak nás čeká 14 km chůze převážně lesem. Konečně tedy trochu vzduchu a volnosti.
Vlaky do Klatov jezdí poměrně dlouhé a ve vlaku je vždy jen pár lidí. Tady to je zcela naopak. Dva vagony a je poměrně plno. Nejlepší je cedule, která nás nabádá dodržovat dvoumetrové rozestupy. Jak to udělat v plném vlaku, to však neradí.

Když o necelou půlhodinu později vystupujeme ve Šťáhlavech, už přes mraky prosvěcuje sluníčko a je příjemné teplo. Odcházíme po modré. Nevolíme však cestu přes zámek Kozel, tam už jsme byli mockrát. Jdeme na druhou stranu - přes centrum - přes Náves republiky. Z hlavní silnice však odbočujeme do klidných uliček obce, abychom se vyhnuli většímu provozu. Po chvíli přicházíme do centra. Tudy jsme mockrát projížděli, ale pěšky jsme tady snad ještě nebyli. Jdeme se podívat k zámku Šťáhlavy, i když víme, že je nepřístupný.
Tento zámek je starší než zámek Kozel, ale méně známý. V 16. století zde rod Kokořovců vybudoval tvrz, kterou na poč. 17. století přestavěl v pozdně renesančním slohu. Z té doby se dochovala vstupní brána.
Když r . 1739 koupili Černínové z Chudenic šťáhlavsko-nebílovské panství, měli v zámku svoje sídlo. V 80. letech 18. století ho barokně upravili a rozšířili. R. 1816 rod vymřel a jejich majetek přešel do vlastnictví Valdštejnů. Ti zámek využívali už jen k ubytování úředníků a jako sklady. Na základě Benešových dekretů jim byl majetek vyvlastněn. Dále ho však nikdo neudržoval. Po r. 1989 ho získal soukromý majitel, částečně ho upravil - zřídil tam 6 bytů. Další plán - úprava na hotel s restaurací jim však už nevyšla. Od r. 2016 ho vlastní Nadační fond přátel památek Plzeňského kraje, který má v plánu zámek i jeho okolí upravit. Dnes je vidět, že se tam něco děje, některé objekty mají již novou omítku, ale samotný zámek vypadá stále zchátrale. Největší překvapení pro mne byl páv, který se pohyboval na poměrně malém kousku trávníku. Park se tomu říkat nedá.
K zámku patřila původně barokní kaple sv. Vojtěcha ze 17. století se šestibokou lodí. R. 1762 byla rozšířena. Asi proto, že se tam konají bohoslužby, je kaple ve velmi pěkném stavu. Tak to vypadalo zezadu a z boku. Bohužel ze strany od silnice už tak hezky nevypadá - dole je omítka oprýskaná.
Po prohlídce zámeckého areálu se vracíme na Náves. Obec opouštíme po červené. Jdeme podle potůčku Beránka. Je v hlubokém korytu. Přesto je na jednom domě znamení, kam jim dosáhla voda r. 2022, když se tento potok vylil se svého kamenného koryta.
Za kamenným mostem přes Úslavu opouštíme hlavní silnici do Rokycan. I když jsme se v tomto polesí už kolikrát toulali, tak tuto část neznáme. Procházíme okolo několika šťáhlavských domků a za chvíli stoupáme po lesní pěšině.
Míjíme hájovnu Kozel, ale to už jsme skoro na rozcestí Kozel - hájovna. Vpravo bychom se dostali k loveckému zámečku Kozel, který si v letech 1784–1789 postavil Jan Vojtěch Černín z Chudenic. Tam však tentokrát nejdeme. Odbočujeme vlevo přes rozcestí Svidná, kde je bývalá hájovna, dnes obytný dům. Sousední budovy sloužily armádě pro uskladnění munice.
Stále stoupáme až na vrchol Maršál (560 m). Jsme na nejvyšším dnešním bodu - na 2. nejvyšším vrcholu Radyňské vrchoviny. Nejvyšší je Radyně s 567 metry. Je tady posezení a vrcholová kniha, ale okolní lesy brání nějakému výhledu. Je příjemně, občas zasvítí sluníčko, nefouká to, jen ten letní den vypadá přece jen jinak. Ale na výlet je to ideální počasí. Dáváme svačinu - jiné posezení na trase asi nebude.
Nyní nás čeká až na malé výjimky jen klesání. Jiná než červená značka tu nevede, zabloudit se snad nedá. Navíc je to velice dobře značené. Občas v průsecích se nám na chvilku otevře poměrně daleký výhled, ale skutečně jen na chvilku. Najednou jsme podél cesty zahlédli asi 4 pravděpodobně historické patníky. Na dvou bylo čitelné písmeno R, na jednom 11Z, jeden byl nečitelný. Zda to mělo být ohraničení panství, značení cesty, to bohužel nevíme.
Míjíme rozcestí Bývalá Rakovská hájovna. Tady se přibližujeme na okraj lesa, ale zrovna tímto směrem toho moc vidět není. V zápětí se opět noříme do lesa. Červená značka nás dovede na rozcestí Němčičky - hájovna, které je na silnici do Rakové. Kousek jdeme po silnici s minimálním provozem. Přecházíme hlavní silnici ze Šťáhlav do Rokycan a pokračujeme stále po červené.  Na rozcestí U Němčiček se najednou objevuje zelená, která vede na kopec Čilina. Už máme cíl na další výlet. Procházíme okrajem Němčiček a Čiliny - oboje je už součástí Rokycan. Z Němčiček je dokonce vidět rozhledna na Kotli. Však už také centrum města vidíme před sebou. Za ním se vypíná vrchol Žďár.
Procházíme okolo malého bezejmenného potůčku až do města. Červená vede až na nádraží - okolo minipivovaru. Jenže jak jsme na okraji města, Ota přestává vnímat značky a pokračuje rovně. Já sice zahlédla odbočující šipku, ale Otu zpátky už nevracím. Tady už nezabloudíme a do cíle dojdeme. Dokonce se těším, že si projdeme celý park U Rakováčku, který byl otevřen r. 2015. Byli jsme tady asi o rok později a moc se mi tento park líbil. Dnes mne to zklamalo. Zdá se, že ani není moc udržovaný, je to tam poměrně dost zarostlé. Snad to do sezony posekají.
Na konci parku zatáčíme vpravo, jsme na červené, ale také u pivovaru  U Stočesů. Vznikl ve zrekonstruované prvorepublikové pivnici, známé pod názvem U Stočesů. Byla postavena r. 1933. Majitel sice chtěl původně pivovar pojmenovat jinak, ale hosté se názvu U Stočesů nevzdali. Nakonec se rozhodl název zachovat. Tady r. 2011 navázal na rokycanskou tradici vaření piva. Poslední funkční pivovar ve městě svoji činnost ukončil r. 1927. V původní kuchyni jsou varny - každý se tedy může podívat, v čem se zde pivo vaří.
Pivovar má poměrně velké venkovní posezení, v pondělí v 15 hodin tu je jen skupinka cyklistů. Ochutnáváme všech 5 druhů točených piv, vč. medového a nakouřeného - ve dvou to tak  velký problém není. Jejich piva známe, nikdy nás nezklamala, takže i nyní si je pochvalujeme. Domů kupujeme ještě dvě petky.
Na nádraží je to necelých 15 minut. Vlaků jezdí do Plzně hodně, ale my volíme ten, který zastavujeme na zastávce, odkud to máme domů už jen kousek. Už jsme toho nachodili dost. Stačí nám to. Tenhle vlak je delší a poměrně volný. Kupodivu však průvodčí nestihl vlakem projít. Nebo se mu už nechce?
Když jsme vystoupili, shodli jsme se na tom, že výlet vyšel dobře. Líbí se mi tahle jarní zeleň. Navíc mne zaujalo, jak ty smrky se probouzí postupně. Některé mají už 3 cm dlouhé jasné zelené letošní větvičky, některé jen malinké, některé ještě asi ani neví, že už je jaro. A borovičky? Ty jejich letošní větvičky vypadají jak malé svíčky. V lese skutečně bylo hezky. I cesty byly různorodé. Od kamenité cesty plné bláta, přes hezkou lesní cestu plnou kořenů až po asfaltku. A samozřejmě snad vše mezitím.
Začíná se to zatahovat, tak jim asi vyjde i ten večerní déšť. Ale to nám už je jedno. Za chvilku už doma odemykáme.
Poslední aktualizace: 26.5.2021

Šťáhlavy

Příspěvky z okolí Cca 14 km dlouhý výlet: Šťáhlavy - zámek Šťáhlavy - vrchol Maršál - minipivovar U Stočesů - Rokycany

Kozel
Klasicistní lovecký Zámek Kozel je v posledních letech nejnavštěvovanější památkou na Plzeňsku. Zámek stojí na svahu nad řekou Úslavou, 2 kilometry východním směrem od Šťáhlav. Zámek je možné navštívit v dubnu a ř…
Vážení přátelé Turistiky i turistiky,tentokrát Vás pozvu na Zámek Kozel.Doprava sem není zrovna jednoduchá,proto  výjimečně povoluji auto. Vám návštěvu vřele doporučuji, ale teď už až na jaře.Zámek Kozel je kousek od Plzně. Nádherný zámek , krásný park.My jsme zámek navštívili v rámci pobytu na Plzeňsku. Místní zahradníci jsou opravdoví mistři,což uvidíte jak v parku,tak i v interiérech zámku. Více o…
Zámek Kozel se nachází u Šťáhlavic, 2,5 km od Štáhlav, 5 km od Starého Plzence, 15 km od Plzně. Dostupnost: Vlakem - zastávka ve Šťáhlavech (http://jizdnirady.turistika.cz/) Autobusem - zastávka ve Šťáhlavicích (www.idos.cz) Autem - parkoviště přímo u areálu zámku Cyklisté si mohou najít trasu na www.cyklotrasy.cz Kozel je lovecký zámeček, jehož název pochází z doby, kdy…
Mohylové pohřebiště na Hájku se rozkládá na Návrší mezi zámkem Kozel a hradem Lopatou. V letech 1878 ? 1884 prozkoumal F.X.Franc všech 91 zjištěných mohyl, z nichž byla část zničena při dobývání pařezů. Mohyly b…
Zámek Kozel je známý zámek ležící jižně od Plzně. Jistě se každý návštěvník projde i parkem náležející k zámku. Zámek patří k nejlepším v plzeňském kraji.…
Obec Šťáhlavy leží 14 km jižně od města Plzně v údolí řeky Úslavy. Západně se nad údolím zdvihá vrch Radyně se stejnojmennou tvrzí a po pravém břehu řeky se táhne rozsáhlý lesní porost jihozápadního výběžku Brd …
Vyrážíme na Plzeňsko, konkrétně jižně od Plzně, do údolí řeky Úslavy, kde u obce Šťáhlavy byl vystavěn na konci 18. století klasicistní lovecký zámek Kozel. Auto, kterým jsme sem přijeli odstavíme na parkovišti u …
                     Turistické Kozlování    A tak jsme se po domluvě s naší Pavlou zase ocitli ve Šťáhlavech. Samozřejmě že ne jenom na prohlídku zámku Kozel, ale také na turistiku. Z Parníku ulicí Na Bambousku …
Sluneční velikonoční neděle nás zlákala k jarní půldenní procházce v blízkosti Zlína. Vypravili jsme se vlakem do Vizovic, odkud pokračujeme asi 200 metrů pěšky, odbočíme vlevo a p…
Naučná stezka Františka Xavera France se nalézá východně od Šťáhlav, kde prochází romantickým Hádeckým polesím a na východě i přírodním parkem Kamínky. NS otevřená v srpnu r. 1995 prochází krajinou s pestrou his…
Zřícenina hradu Lopata se ukrývá na strmém skalisku uprostřed hlubokých lesů na Plzeňsku. Najdete jej asi 2 kilometry severně od městečka Nezvěstice pár metrů od hlavní silnice. Zachovaly se základy severní okro…
Při současném koronavirovém nouzovém stavu pátráme po nedalekých místech, kde to zase tolik neznáme nebo kde jsme už dlouho nebyli. Takhle jsem objevila vyhlídku na Mariině skále a dokonce i pivovar, o kterém jsme…
BOHEMIA SEKT CENTRUM - Prohlídky s degustacemi
Navštivte nás ve Starém Plzenci a poodhalte, kde a jak vzniká nejoblíbenější český sekt. Vezmeme vás přímo do výroby a společně i několik našich vín ochutnáme. Těšíme se na vás! Ve Starém…
Kotel - rozhledna
Vrch Kotel je součástí členité Klabavské pahorkatiny složené převážně z ordovických zvrásněných břidlic s křemenci. Na vrcholu stála kdysi (asi před sto lety) dřevěná rozhledna, která vydržela pouhých čtrnáct let.…
Vyjdeme si hezkou krajinou kolem Šťáhlav z nádraží ČD nebo přímo z městečka. Pokud půjdeme z nádraží, pak po červené turistické značce. Pokud půjdeme z centra, pak ulicí Na Parníku a s ČTZ se spojíme asi po 500 me…
Starý Plzenec leží v Západních Čechách, nedaleko jihovýchodního okraje města Plzeň. Město se rozkládá na levém břehu řeky Úslavy a na okraji přírodního parku Konratický potok. Město je obklopeno lesy. Jihovýchod…
Přírodní park Kamínky se nachází severně od obce Kornatice a západně od Mirošova. Jde o převážně zalesněné území, na severozápadě sousedí s větším a členitějším přírodním parkem Kunratický potok. Nejvyššími body…
Naše společná cesta začíná na Exitu 62 dálnice D5, odkud směřujeme na Rokycany. Cestou projedeme dva kruhové objezdy, které projedeme "rovně" (vždy druhá odbočka). Poté pokračujeme směrem na Šťáhlavy. Na druhé odb…
Vlak z Horažďovic předměstí do Plzně ukrajuje jeden kilometr za druhým. Od Nepomuku jede údolím řeky Úslavy a postupně míjí jedno hezké místo za druhým. Návrší se zříceninou Vlčtejna se…
Vystupujeme na šťáhlavském nádraží a díváme se jak koncová světla vlaku mizí v mlze. Náš dnešní výlet za podzimní krásou v zámeckém parku na Kozlu vezme asi za své. Tak si alespoň prohlédneme Šťáhlavy a dál se uvi…
Radyně
Výrazná zřícenina královského Hradu Radyně je významnou dominantou Plzeňského kraje. Radyně je otevřena v dubnu a květnu o víkendech a svátcích, v červnu až srpnu kromě pondělí a v září a říjnu o víkendech a svátcích. Na Radyni je k vidění výstava erbů a znaků všech majitelů hradu, která je umístěna ve zbrojnici tzv. Hrubé věže. Tmavá silueta Radyně byla v minulosti spojována…
Nejdřív musím říct, že v Plzni žiji strašně a strašně let a celá ta léta jsem si myslela, že kopec Radyně se zříceninou stejnojmenného hradu je v Plzni. Až poslední dny jsem zjistila, že to není v katastru Plzně, …
Naše Společná cesta začíná na exitu 73 dálnice D5.Odtud směřujeme na Nepomuk/Písek. Projedeme obec Losinou a na první křižovatce za obcí odbočíme vlevo (Starý Plzenec). Od této křižovatky jedeme "rovně" při…
Město Radnice se nachází v okrese Rokycany. Leží v nadmořské výšce 382 m n.m. v Plaské pahorkatině.Město obývá necelých 2000 obyvatel. První písemná zmínka o obci pochází někdy z roku 1336. Roku 1570 povýšil Maxmilián II.toto městečko na město.Původně bylo sídlo součástí panství Zbiroh, vlastníky byli Rožmberkové /do roku 1431/. Poté od roku 1542 známo jako panství Březina…
Rokycany leží v Západních Čechách, severovýchodním směrem od města Plzeň. Město je obklopeno lesy, které tvoří přírodní parky. Severovýchodním směrem je to přírodní park Radeč, východním směrem Trhoň a jižním sm…
Barokní zámek je klenotem obce Mirošov na Rokycansku v Plzeňském kraji. Starý zámek je jednoduchá patrová budova. Nový zámek je obdélná patrová budova…
Právě v Plzeňském pivovaru se v polovině 19. století odehrála revoluce v pivovarnictví. Poprvé v historii lidstva bylo vyrobeno pivo, jak je známe dnes - správně hořký nápoj zlaté barvy, se sněhobílou pěnou. Dnes je pivovar živým a dynamickým místem…
DinoPark Plzeň
DinoPark - Unikátní Výprava do druhohor. Jedinečný zábavní park, součást ZOO Plzeň, druhohorní zvířata v životních veliksotech v přirozeném prostředí. Zábavní i vzdělávací funkce, naučná…
ZOO s Botanickou zahradou, skleníkem se sukulenty, dětským koutkem, novou expozicí vesnického hospodářství. Na 21,5 ha svého areálu chová v současné době více než 2500 jedinců od 550 druhů obratlovců a na 150 dr…