Albánie - cestopisy

Albánie

Albánie je země ležící v jižní Evropě na Balkánském poloostrově. Hlavním městem Albánie je Tirana. Mezi další turisticky zajímavá města a oblasti patří např.: Drač, Himare, Skadar, Gjirokastër. Albánie  má přibližně 3,5 mil. obyvatel.

Info z regionu / Ochridské jezero Berat / Bredhi Drenove Ubytování Albánie
Turistické cíle / Mapa Albánie Klášter sv. Nauma / Apollonia Pohoří Prokletije

Balkán 2019 - Černá hora, Albánie, Makedonie

Fotografie (1)  • Foto: jatyvon

Po úspěšných výpravách na sever (Norsko 2010 - expedice SEVER) a jihovýchod (Rumunsko 2012 – expedice Fagaraš), jsme se po delší době s Pavlem konečně dokopali k další cestě – tentokrát ještě trochu jižněji. Rozhodli jsme se prozkoumat Černé horu, Albánii a Makedonii. „Trošku“ jsme omladili osazenstvo zájezdu a jako třetího člena výpravy jsme ve „výběrovém řízení“ vybrali od nás o generaci mladšího Lukáše. Někdo se o nás, starý dědky, musí postarat laughing.
  Vyrážíme v pátek 17. května 2019 ve 21.00 hodin od Lomnice nad Popelkou. Po průjezdu Slovenskem, Maďarskem a východním cípem Chorvatska zastavujeme po 890 km v sobotu 18.5. v 6.20 na hraničním přechodu do Bosny. Tam musíme trošku změnit trasu. Na trase Doboj – Zenice byly hlášeny záplavy, a proto jedeme na Sarajevo o něco východněji – přes Srebrenik, Kladanj a Olovo. Po cestě nás překvapuje množství čerpacích stanic, někde jich je snad pět během dvou kilometrů… Pro nás je neobvyklé i množství značek, hlavně těch omezujících rychlost. Před každou zatáčkou, podle jejího poloměru, od 30 do 70 km/h. A za jednou takovou čtyřicítkovou zatáčkou číhají policajti – naměřeno 71 km/h frown. Sazba za přestupek je až papíry v čistírně a 200 Euro, nejdřív chtějí 20 Euro, ale nakonec zůstává u pohovoru laughing. Cesta na konci Bosny hlubokým kaňonem Driny je ale opravdu nádherná. Teda až na tu „silnici“. Značená hlavní silnice je ve skutečnosti prašnou cestou s hlubokými výmoly pro jeden a půl auta. Na hraničním přechodu se po přejezdu dřevěného mostu přeci jen zlepšuje a navíc přibývá spousta tunelů ve frekvenci 50 metrů tunel, 50 metrů mezi tunelama, 50 metrů tunel laughing… Občas jsou v tunelu (i mimo něj) napadané kameny a to se stává zřejmě osudným levému zadnímu plášti. Takže u Pivského jezera vyházet kufr, přehodit kolo, naházet kufr…
  Ale to už jsme vlastně skoro na místě. U Pivského jezera se nachází odbočka silničky na Žabljak. Ze začátku zase tunel – netunel, dokonce v jednom je i křižovatka. S narůstající nadmořskou výškou přibývá i na silničce návějí, které byly proraženy frézou. Některé dosahují výšky i dost přes dva metry. A tak se stalo, že se jedna sesunula a dál nejde projet… Proto musíme k cestě do Žabljaku zvolit jižnější cestu. A o víc než o 50 km delší… Za odbočkou na Šavnik poprvé stavíme stan a asi 100 metrů od hlavní silnice přespáváme.
  V neděli 19. 5. byla naplánována tůra do N. P. Durmitor. Nejdřív ale musíme sehnat pneuservis, kde by nám opravili píchlé kolo. A ani v neděli to není problém! Mladý klučina v něm se ale nezdá ani moc šikovný, ani komunikativní, a tak tam kolo necháváme s tím, že se pro něj vrátíme večer. Otevírací doba tam je každý den 8 – 18 hodin! Pak tedy tůra kolem Crnjeho jezera, nahoru kolem kopců Čvorov bogaz a Paljevine. Dostáváme se tak do výšky 2100 m. n. m. Místy je ještě poměrně dost sněhu, ale díky tomu cestou zpět můžeme kopce sjíždět jako na sjezdovkách, místy jako na pekáči surprised. Po pěti hodinách se vracíme zpátky do Žabljaku. Kolo je kupodivu opravené a tak vyrážíme dál, podívat se na kaňon řeky Tary a na most 20 km východně od Žabljaku. Ten jsem si představoval lepší, ale mírné zklamání opět vynahrazuje cesta kaňonem Tary směrem na Mojkovac a Kolašin. Večer se ubytováváme v chatkách u restaurace Izlet v Gornje Dobrilovině. Vstřícná paní hospodská/domácí nám k jídlu doporučuje domácí polévku a místní specialitu. Polévka je výborná – něco jako náš poctivý hovězí vývar. Na místní specialitu jsme si ale naběhli – nějaký kucmoch bez chuti z rozemleté kukuřice. No, jim to asi chutná, ale na výběr je i za nižší cenu 300 g masa tongue-out. Další perličkou je, když nás paní hostí „Rakijí“ na účet podniku. Ochutnáváme, ale ona je to voda! Zdá se, že paní o tom nemá tušení, tak pro klid v rodině děláme, že nic. Podle naší dedukce podezření padá na pana domácího. Jediné vysvětlení je, že je pán alkoholik a vypité lahve dotáčí vodou laughing. Chatičky docela v pohodě, byla tam i sprcha.
  V pondělí 20. 5. po výšlapu k místní jeskyni vyrážíme kaňonem dál. Mezitím nám ještě paní domácí ukazuje dceru. Trošku to teda vypadá, že jí chce provdat za Lukáše surprised. Cesta do Podgorice je kaňony Tary a Morači nádherná… V hlavním městě využíváme wifi Lukoilu k odeslání fotek atd. a pokračujeme směrem k moři. V 14.15 už probíhá koupačka na pláži v Dobré Vodě pod barem (teda pod Barem). Vzduch i voda něco pod 20 0C. Dál přejezd do Albánie a průjezd divokým provozem ve Skadaru. To jsem ještě nezažil. Na dvouproudou silnici v každém směru různě za stran vyrážejí beze strachu cyklisti, motocyklisti i chodci, pravý pruh funguje často jako parkovací. Připadá mi jako zázrak, že při průjezdu městem nevidíme žádné mačkání plechů ani lidí… Asi to mají prostě zmáklý… Při večeři v Kopliku začíná dost silně pršet, tak za pět minut osm objednáváme přes Booking ubytování v horách. Ale k té večeři se musím ještě vrátit. Resturace pěkná, čistá, moderní, ale nikdo tam mimo nás nejedl a ani na to hned nebyli připravení. Po objednávce to ale nabralo rychlý spád – po chvilce přiklusal kuchař, pak číšník přinesl maso, z trhu na ulici zeleninu a za chvíli bylo hotovo. Hromada masa a fakt dobrý! Pak se vydáváme najít v horách (1100 m. n. m.) potmě a v silném dešti hostel Flocka. Podle GPS to nějak nevychází, ale nakonec se jde Lukáš zeptat do nějakého hotelu a tam už na nás mezi dveřmi čeká chlapík. Hostel Flocka je starší barák nedaleko odtud a nám to na přespání bohatě stačí. Jen pro nás „trochu“ nezvyklá je sprcha přímo na WC.
  V úterý 21. 5. vyrážíme směr N. P. Theth. Do sedla, kde končí asfaltka, vede pěkná silnička, jen svodidla jsou „trochu“ rozlámaná, zřejmě od sněhu. Z parkoviště vyrážíme do kopců, trochu blbneme na kamenech (akční fotky a videa) a šplháme sněhem do sedla. Dolů na druhou stranu to nevypadá moc dobře, navíc je tam silná mlha. Ve hře je i varianta návratu, ale nakonec se vrháme vzhůru dolů. Není to tak strašný, jak to vypadalo shora. Scházíme až na cestu těsně nad vesnicí Theth a dohadujeme se, co dál. Buď do vesnice a zpět se nechat dovézt, nebo jít po cestě zpátky k autu. Vyřeší to za nás terénní auto se čtyřmi lidmi, které jede směrem zpět k našemu autu. Pavel ho stopuje a za chvíli nastupujeme. Cesta je to příšerná. Skáčeme po obrovských výmolech, ale nakonec zastavujeme na parkovišti v sedle. Řidič zjišťuje škody, odnesl to držák SPZ, který hází do auta. Od nás inkasuje 15 Euro. Ale nám to ušetřilo hodně času i sil. Pak cesta dolů autem po asfaltce kolem místního kriminálu a dál k mysu Kepi i Rodonit. Před ním závora s vrátným, otvírací doba 8 – 20 hodin. Moc nechápeme smysl této instituce, ani nevybírá vstupné. Navíc v noci slyšíme přijíždět i odjíždět auta, takže závora jde zřejmě otevřít. Nocleh tentokrát ve stanu.
  Ve středu 22. 5. vyrážíme k mysu, fotíme se se želvama, prodíráme se křovím k majáku a nakonec se i vykoupeme v moři. Na pobřeží je spousta naplaveného bordelu. To je škoda na místě, které je podle cedule nejkrásnějším pobřežím v Albánii. Pak oběd z vlastních zásob a koupání na dost luxusní pláži (podle map.cz Gjiri i Lalzit). Dál cesta přes Tiranu k Ohridskému jezeru. V Tiraně je opět doprava jako jeden velkej mejdan. Taková jakoby dálnice městem – tři pruhy v každém směru. Mezi tím kruháče a další křižovatky, občas ze strany vylétne skůtrista, proplete se mezi auty, projede dírou mezi zátarasy oddělující obě strany dálnice… nebo chodec… nebo cyklista… na obrovském kruháči jsme najetý na úplně špatný straně, přesto se dostáváme správným výjezdem ven. Ten chaos funguje výborně!!! Opět výborná večeře v moderní restauraci - za pár peněz hromada masa. Pokaždé se přežeru, až je mi špatně. Na Albánsko - Makedonských hranicích si nás trochu vychutnávají celníci. Probíhá prohlídka bagáže a auta. Zdá se, že čekají na nějaký menší úplatek, alespoň flašku nebo cigarety. Jeden z nich si dokonce lokne mojí hruškovice (a ještě dělá, že mu nechutná undecided). Za námi ale už najíždí autobus, a tak házíme věci do kufru a odjíždíme. Prohlídka nás ale stojí nějaký čas, který jsme měli naplánovaný na hledání místa pro přespání ve stanu, a tak už skoro za tmy zajíždíme do nejbližšího kempu u Ohridského jezera. V ceně 5 euro za osobu je drink večer i ráno, wifi, sprcha a WC. To jde…
  Ve čtvrtek 23. 5. se Lukáš koupe po ránu v Ohridském jezeře. Já s Pavlem ne, voda je totiž 15,5 0C „teplá“. Potom přejezd do Ohridu, prohlídka hradu a podhradí. Docela dobrý, ale od moře bych tam kvůli tomu 200 km nejel… Pokračujeme dál ke klášteru sv. Nauma na jižní straně jezera. Kousek od vstupu do kláštera ústí do jezera poměrně mohutná řeka, která ovšem vyvěrá ze země pouhých pár set metrů odsud. Nenajdeme zde žádnou jeskyni, z níž by voda vytékala. Voda probublává na několika místech skrze písčité dno říčky. Zdrojem této vody je o 160 metrů výše položené Prespanské jezero. Protože jde o zajímavý úkaz, je zde připraveno několik převozníků na pramičkách, kteří jsou ochotni za pár euro (myslím, že jsme platili 15 za tři osoby) turisty k pramenům dovézt. Jeden převozník na nás dokonce vytáhl na mobilu aplikaci mapy.cz. Na zahradě kláštera se prochází několik pávů. Pokračujeme dál za mírný poplatek u závory (opět bez EET laughing) do N. P. Galičica. Zastavujeme na malém parkovišti (nebo spíš plácku na parkování) a šplháme na vrch Magaro (2255 m. n. m.). Za dvě hodiny jsme tam, i s blbnutím na kovové konstrukci (zřejmě na billboard, který „vyrostl“ přibližně na dvou třetinách cesty). Na Magaru je postavený jakýsi patník s názvem a nadmořskou výškou hory, na kterém se opět fotíme v různých akrobatických pozicích. Za další hodinu už jsme zpátky u auta. Na další den plánujeme ještě výstup v N. P. Pelister, a tak stavíme stan několik km před tímto pohořím. V noci prší, ale podle předpovědi by zase až do jedné odpoledne nemělo, a tak v pátek 24. 5. vstáváme už v půl šesté, balíme mokrý stan a vyrážíme. Po hodinovém přesunu autem začínáme v půl deváté stoupat směr hora Pelister (2601 m. n. m.). Zhruba v 1900 metrech se začíná objevovat sníh a v něm dost stop medvědů. Postupujeme proto obezřetněji, abychom nějakého nezašlápli surprised. S rostoucí nadmořskou výškou houstne mlha a na vrchu Stiv (2468 m. n. m.) by se už dala krájet. Usuzujeme, že pokračování by nemělo smysl, viděli bychom zřejmě stále jen to, co vidíme teď – velké kameny a sněhová pole v okruhu 50 metrů od nás a možná ještě míň cool. Otáčíme zpět a v 13.00, přesně podle předpovědi, začíná pršet. Stihli jsme to skoro na vteřinu. Ujišťujeme se, že naše rozhodnutí vrátit se bylo správné. Po náročném týdnu toho máme stejně fyzicky plné zuby. V Prilepu dáváme pozdní oběd (opět hromada masa za pár šušňů), najíždíme na dálnici směr Srbsko (nejen proto, že Lukáš vypadá jako mladší dvojče Novaka Djokoviče). Z dálnice sjedeme až u Jihlavy a v sobotu 25. 5. ráno dorážíme šťastně domů…

Dojmy z navštívených zemí
Bosna – před vjezdem do Černé hory krásné kaňony. A ty značky před každou zatáčkou laughing
Černá hora – nádherné Pivské jezero, Durmitor a kaňony Tary a Morači
Albánie – hooodně silnej zážitek – doprava ve městě J, N. P. Theth, mys Kepi i Rodonit
Makedonie – asi lepší N. P. Pelister, než Galičica
Celkově – v této části Evropy se nezdá být až taková bída, jak se říká. Obyvatelé se asi musí starat víc sami o sebe, svoje zemědělské produkty často prodávají u silnic. Okolo silnic (a na silnicích) se pasou krávy, ovce, kozy a někde i prasata. Na jednu krávu jsme dokonce narazili (obrazně laughing) i těsně vedle dálnice v Tiraně. Potkali jsme vstřícné lidi, nebyl problém pro nás za nízké ceny přespat nebo se najíst. Tak trochu nám vadila hlasitá hudba z ampliónů mešit, hlavně v noci. Wifi je na každé větší pumpě a v restauracích. V Bosně, Černé hoře a Makedonii se člověk v pohodě domluví česko-slovansky, zvláště my, kteří si z dětství ze školy pamatujeme ještě alespoň trošku základy ruštiny wink. Orientace podle map.cz s GPS byla dost dobrá i v horách, kde byly místy ještě značky zaváté sněhem. Na horách by kvůli sněhu byly snadnější tůry v pozdější době, ale ten sníh měl taky něco do sebe a hlavně jsme potkávali méně turistů, než by tomu bylo v sezóně cool.
  Celá tahle sranda nás na jednoho stála (za benzín plus mýtné) přibližně 3000 Kč. Jinak jsme si dvakrát platili ubytování a mimo asi dvou dní jsme si dali v restauraci večeři, nebo oběd. A to za hoodně příznivé ceny. Tedy alespoň pro nás. Pro místní asi ne, ani jednou jsme neviděli domorodce v restauraci na večeři. 300 g výborného masa stálo většinou v přepočtu na naše něco přes stovku, u nás by to bylo tak 3 x víc… Převozník u Ohridského jezera říkal, že průměrná mzda v Makedonii je 300 – 350 Euro… „Vlezné“ do národních parků Durmitor a Galičica bylo také minimální, do Pelisteru jsme z důvodu předpovědi počasí vjeli ráno, ještě než otevřeli budku na vybírání vstupu.

Jednotlivé fotky jdou rozkliknout pod podtrženými slovy v textu, celá fotogalerie je zde a zde
Odkaz na video je zde
Poslední aktualizace: 17.6.2019
Autor: jatyvon

Theth

Příspěvky z okolí Balkán 2019 - Černá hora, Albánie, Makedonie

Albánie (4) - příchod do údolí Thethu
Středa 30.8.Protože jsme dnešní noc spali na divoko v cca 1700 metrech nad mořem, bylo v noci docela chladno. Nyní už nás však před stanem krásně hřeje Slunce. Medvědi ani vlci se naštěstí…
Den první, Patek 4.9.2009    Tentokrát vyjíždím na tenhle vejlet netradičně z Plzně, po malém zpoždění už stojím u výčepu n…
Toto pohoří, s ne příliš vábným názvem, skrývá nádherné hory, hluboká údolí a skvělé lidi. Nalézá se v Černé hoře na samých hranicích s Albánií (větší část pohoří se také nalézá na území Albánie). Je tu mnoho příležitostí pro jedno- i více- denní treky s náročností od lehké vycházky po horolezecké terény, takže si tu to své najde opravdu každý. Namátkou vyberu vrcholy Maja…
V mnohých materiálech je jako nejvyšší bod Černé Hory uváděn vrchol Bobotuv Kuk s 2525 m.n.m. nacházející se na severu země v národním parku …
Pondělí 28.8.Přestože okna našeho pokoje byla celou noc otevřená dokořán, bylo mi na horní posteli palandy dost horko. Navíc pod okny hostelu umístěného blízko centra bylo v noci chvílemi…
Část pohoří, kterému se v Čechách říká Prokleté hory (Prokletije) ležící na hranicích Černé hory a Albánie. Přímo na hranici leží vrchol Talijánka (2057 m.n.m.). Od obce Gusinje vede přímo pod hřebenem silnička, z…
Prokletije -  v albánštině "Bjeshket e Nemuna" /Prokleté hory/, …
Během naší dvoutýdenní dovolené na Balkáně jsme mimo jiné prošli i část treku Peaks of the Balkans. Celá trasa je okružní a na necelých 200 km vás provede horami Albánie, Kosova a Černé Hory. Nás čeká její východn…
Prokletije bývá pro svou krásu a působivost častno nazýváno jihoevropskými Alpami. Prokletije je dozajista posledním pohořím, které dosud nebylo plně prozkoumáno a je označováno za nejnedostupnější a zároveň jedno…
Valbona je řeka v severovýchodní části Albánie. Pramení vysoko v horách Prokletije a teče východním, posléze jižním směrem ke Drinu, do kterého se vlévá. V horním toku nad Bajram Curri je dravá, krásná  a nebezpeč…
Kučská krajina zahrnuje prostor východně od cesty Podgorica-Mateševo, západně od pohoří Prokletije a jihozápadně od Komů. Většina obyvatel těchto hor tvoří černohorský kmen Kučové, podle nichž nese oblast své jmén…
Jedno z nejseverněji položených měst v Albánii, v jedné z nejchudších oblastí, ve které se takřka zastavil čas. O tom svedčí nejen socha jednoho z místních válečníků - ano je to sám Bajram Curri, také dřevěný most s mnoha dírami, po kterém se do města přijíždí. Mezi trochou českých turistů, kteří tuto oblast navštívili, je pojmem místní hotel Ermal (dříve Termál, ale jedno…
Plav - městečko ležící na břehu Plavského jezera (Plavsko jezero), v Podhůří Prokletje. Kromě samotného jezera lákají k návštěvě i mešity, zejména ta dřevěná - Sultánská. Přímo naproti ní se staví i mešita nová, samozřejmě z betonu.
 Albánie,  21.6. – 28.6.2014.       Letošní dovolenou máme naplánovanou jen zhruba. Víme, že hlavní bod je plavba po přehradním jezeře Koman a potom se nějakým způsobem chceme podívat po černohorském pobřeží. 21.6. Odjíždíme tedy autem přes Slovensko a Maďarsko na Bělehrad. Nikam se neženeme, je totiž jasné, že to do Podgorice nedáme za jeden den. Nocleh nacházíme kousek za…
Betonové bunkry lemují albánské hranice a mnoho je jich i  ve vnitrozemí. Nechal je postavit diktátor Enver Hodža, který se obával útoku NATO nebo Varšavské smlouvy poté, co svou zemi na konci čtyřicátých let minu…
Jedním z mých největších zážitků v Albánii byla plavba po řece drin z Fierze do Komanu. Říká se, že tato říční cesta je jednou z nejhezčích na světě a řeči neklamaly. Vyjíždí se ráno v sedm hodin, nalodí se místní…
Navštívili jsme letos severní Albanii, konkretně Skhoder, Teth a jezero Koman. Bohužel informace o dostupnosti a lodní Dopravě na jezeře Komani jsou velmi skoupé a nepřesné. proto jsem se rozhodl podělit o zkušenosti z července 2014. Komanské jezero (Komani Lake) bylo vytvořeno při postavení kaskády na řece Drině před rokem 1970. Stupeň s přehradní zdí u obce Koman ve vzdálenosti cca 2 h…
Messký most.Jedná se o starý kamenný osmanský most přes řeku Kirit v Albánii.Najdete jej ve vsi Mes nedaleko města Shkodër.Místní mu také říkají Turecký.Přes léto je řeka vyschlá a plná balvanů,ale po zimě se kory…
Cesta z přístavu u přehrady v Komanu do Skadaru vede nad řekou Drin. Impozantní panoramata, strmé skály od silnice až do řeky. Zážitek bezesporu i pro řidiče. Piva prodávaná u Studánek se studenou vodou, kuly přem…
Plán navštívit některou turisticky méně navštěvovanou zemi, jsme nakonec museli přizpůsobit faktu, že Pétě skončila platnost pasu a prodloužení by už bylo na hraně stihnutelnosti. Zbývá tedy vybrat některou z evropských zemí, kam nás pustí na Občanský průkaz. Na severu jsme letos už byli a také preferujeme si před zimou ještě trochu prohřát kosti. Volba tedy padá na Balkán, konkrétně na zatím turisty poměrně opomíjenou Albá…
Skadar, (albánsky Shkodër, srbsky Skadar/Скадар, italsky Scutari) je jedno z největších měst Albánie, má 110 000 obyvatel. Skadar leží nedaleko u hranice s Černou horou, na břehu známého Skadarského jezera. Město má široké ulice, vybudované v době vlády Envera Hodži. Na skále nad ním leží pevnost Ro…
Asi, snad každý najde ve svém životě místo, kam se rád nestále vrací. Já jich mám trochu víc a posledním útočištěm se mi stala Albánie. První seznámení b…
Čtvrtek 31.8.Noc poblíž vesnice Theth byla klidná a mnohem teplejší než včerejší noc v horách. Přesto se již od noci budím a cítím se čím dál tím víc nekomfortně. Zprvu je to jen pocit, že…
Na okraji  města Skadar  /Shkodër/  se rozkládají nad řekou Drin a Buna rozvaliny pevnosti Rozafa. Celý areál zaujímá 9 ha a tyčí se na impozantní vyvýšenině (130 m. n. m.). Hrad patřil kdysi k nejdůležitějším str…
V průsmyku Stegvaš, těšně u hranic s Albánií se nachází Krásná vyhlídka. Za pěkného počasí je odtud výhled na albánské město Shkoder a na pohoří Prokletije. K vyhlídce se dostanete po silnici z Virpazaru, která ve…
Monastýr Morača se nachází v údolí řeky Morači, u silnice mezi Podgoricou a Kolašinem. Svými architektonickými rysy, bohatstvím fresek a ikon se řadí k nejcennějším kulturněhistorickým památkám Srbska a Černé hory…
Crna Glava je s 2139 metry nejvyšší horou pohoří Bjelasica. Nachází se v samotném jeho středu, na východním okraji národního parku Biogradska gora. Vrchol hory je z části porostlý klečí, skrz kterou vede úzká stezka na vrchol, tedy jen ze směru od Zekovi glavy, opačným směrem po krátkém strmém skalnatém úseku pokračuje cesta po travnatém svahu. Značená turistická trasa č. 301.…
Černá Hora (2): Kaňon řeky Mrtvice (07/2016)Kaňon Mrtvice (Kanjon Mrtvice) má specifickou tajuplnou atmosféru. Řeka Mrtvica sice vypadá jako mnohé balkánské modrozelené říčky obklopené…
Bjelasica je pohoří v Černé Hoře. Deset vrcholů dosahuje přes 2000 metrů, nejvyšší z nich je Crna glava s 2139 metry. V centrální části až k západnímu okraji se rozkládá Národní park Biogradska gora.Oblast je vyme…