Travel blog Jeseníky Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Šumperk
Šumperk leží na řece Desná u západního okraje oblasti Hrubý Jeseník, má přibližně 30 tis. obyvatel. První zmínka o městu je z roku 1281.
Tip:
  Tipy na výlet (281)
   Trasy Šumperk a okolí (302)
> Do přírody   > Na kole   > S dětmi
> Cyklotrasy   > In-line brusle   > Pěší trasy

Ze Štítů k řece Moravě

Tipy na výlet Rodina s dětmi Celodenní výlet Do přírody

Štíty náměstí
Štíty náměstí  •  Fotografie (21)  • Foto: PavelMaPa

Výletní den začneme prohlídkou města Štíty. Potom se po modré značce vydáme na krátkou tůru směrem do Horních Studének. Pokračujeme polní cestou k Rozcestí Rozsocha, kde je nádherný památný strom s posezením. Dále vede cesta nad loukou s výhledy k hřebenu Hrubého Jeseníku a k Hraběšické hornatině. Při vstupu do lesa trasa začne klesat pěšinou k malému potůčku až dojde na lesní cestu, která turisty zavede až do údolí na silnic obce Klášterec. Z Klášterce jdeme stále po modré přes most řeky Moravy až k železniční zastávce Bohutín.

Štíty u radnice

Ve městě Štíty si prohlédneme náměstí a akrobat park. V Horních Studénkách uvidíme kostel s hřbitovem a zdí s portály. Před i za obcí jsou na trase památné stromy. Z luk za Rozsochou jsou za dobré viditelnosti výhledy. Sestup do údolí je tak trochu divoce zarostlý. Cesta v sezóně láká k houbaření.

Po procházce městem Štíty můžeme poobědvat v tamních restauracích, např. v akrobat parku či u Černé kočky. Ke svačince je ideální místo u rozcestníku Rozsocha nad obcí Horní Studénky. V údolí řeky Moravy se dá občerstvit v Klášterci v pohostinství Rio nebo ve dvou hospodách v Bohutíně.

Nejdříve je to prohlídka výše zmiňovaného města Štíty. Zajímavá je obec Horní Studénky, posezení u rozcestí Rozsocha s houpačkou. Cesta vede vesměs po polních cestách a pěšinách smýšeného lesa. V podzimním období je to barevnost.

Ohlédnutí
Ohlédnutí  •  Foto: PavelMaPa

Výlet nemusí časově zabrat ani celý den a délka trasy je 9 km. Je to vpodstatě procházková záležitost. Výlet jsem absolvoval jako průzkum části trasy pro akci Jesenický výšlap železničářů. Do Štítů se dá dojít např. z Rudy nad Moravou nebo z Písařova. To je již skoro celodenní záležitost (viz. výlety z Hoštejna, Rudy nad Moravou a z Písařova).

Poslední aktualizace: 27.10.2012
Autor: PavelMaPa

Štíty

Příspěvky z okolí Ze Štítů k řece Moravě

Štíty (Šilperk) – Válečný pomník
Vylidněné vesnice, některé zaniklé zcela, to je příznak dějů, které po sobě zanechalo 20. století, u nás v pohraničí hlavně ty důsledky té první poloviny, kdy lidé zapomněli, že nějací pošetilí vědci přiřkli našem…
Štíty jsou malé městečko na západním okraji šumperského okresu. Žijí zde přibližně dva tisíce obyvatel, jeho historické jádro je vyhlášeno za městskou památkovou zónu a první písemná zmínka…
Náměstí Míru ve Štítech zdobí v parčíku pod radnicí, barokní Socha sv. Jana Nepomuckého, která pochází z r. 1732. Skulptura znázorňuje sv. Jana Nepomuckého stojícího v oblacích. Socha stojí na podstavci s volutový…
Štíty leží na Severní Moravě, západním směrem od Šumperka. Městečko se rozkládá pod severními vrcholky Zábřežské vrchoviny a na pravém břehu řeky Březná. Městečko je ze tří stran obklopeno lesy. Severozápadním směrem od městečka je na okraji lesa vyb…
Kavalitní socha sv. Anny je k vidění poblíž hřbitova ve Štítech, dříve Šilperku. Materiál sochy je téměř regionální provenience, přesněji z Maletína, tedy Zábřežské vysočiny, která se vlastně regionu Štítecka těsně dotýká. Socha je umístěna na plochém základě, na který navazuje nižší hranolový podstavec s vykrojenými rohy. Na podstavec navazuje dřík sloupu s volutovými křídly. …
V posledních letech i severomoravské městečko Štíty značně vylepšilo svůj vzhled, kterým se snaží přilákat projíždějící k delší zastávce. Nakonec když už bývalý Šilperk znovu získal hrdý titul města, je to potřeba prokázat i na vzhledu sídla. Středem každého města je náměstí (Míru) a nejinak je tomu i ve Štítech. To vskutku prošlo náročnou úpravou, včetně vybavení (kašna pod…
Cyklistický výlet začíná na nádraží v Rudě nad Moravou. Vyjede se směrem na Olšany podle silničního značení. V Olšanech na křižovatce  se odbočí Doprava na silnici 1. třídy a projede se…
Štíty – kostel Nanebevzetí Panny Marie
Dvoutisícové Městečko, jehož historické jádro je městskou památkovou zónou, je součástí mikroregionu Zábřežsko a nachází se v šumperském okrese. Původní názvy města byly Schildberg a Šilperk a název Štíty je použí…
V parčíku na náměstí Míru ve Štítech stojí za současnou radnicí Barokní morový sloup se sochou Panny Marie. Na kompozitivní hlavici hladkého sloupu je osazena socha Panny Marie s dítětem. Hranolový podstavec je ozdoben hlavou sv. Jana Nepomuckého, dvěma monogramy a symbolem pěti Kristových ran.  Obec Štíty jej nechala v r. 1716 postavit jako poděkování těch co morovou epidemií…
To, že se na jaře (nebo dejme tomu v termínu jaru blízkém) i na Turistice objevuje více článků s podobnou tematikou, případně se mezi žebříčkem nejčtenějších zase objevují ty s různě květinovou tematikou určitě ne…
Čarodějnice letos připadly na pondělí, tedy pracovní den mezi víkendem a státním svátkem. V pracovní dny jezdí vlaky a autobusy jinak, než v sobotu a v neděli, manželka měla ve škole ředitel…
Rozcestník se nachází na náměstí Míru ve Štítech, mezi kostelem Nanebevzetí Panny Marie a městským úřadem. Prochází tudy tři turistické značky - červená, modrá a zelená. Po červené, která je také lyžařskou traso…
První zmínky o Šilperku, tedy dnešních Štítech pochází z doby konce vlády Přemysla Otakara II., r. 1278. Jednalo se o osadu umístěnou pod hradem nebo tvrzí, která patřila Protivenu ze Zábřeha a Doubravic. Nicméně na správu městečka dohlížel jistý Ješek ze Šilperka, který si přivydělával občasným loupení pocestných (dodejme, že oblast n rozhraní tří horopisných celků, Hanušovické vrchoviny, Orlických hor a Zábřežské vysočiny i…
Poblíž kostela, tedy přesně za ním před moderní budovou zdravotního střediska trošku ukryt stojí kříž, můžeme říkat sloup s kalvárií. Kalvárie je poměrně často zobrazovaný výjev. Pro neznalé jde o skulpturu, která má znázorňovat situaci po Kristově popravě, tedy ukřižování. Po stranách tak stává Ježíšova matka, Panna Marie, jeden z apoštolů, sv. Jan a u paty kříže většinou lká Marie z Magdaly. Tato situace možná zavdala i ke…
Lípa velkolistá (Tilia platyphyllos) v Horních Studénkách tvoří se sousední kapličkou takřka nedílný celek. Díky rozsáhlému prostoru má strom možnost souměrného růstu do všech stran a vypadá tak i starší než ve skutečnosti je. Nicméně současné stáří cca 210 let již za zmínku stojí. V roce 2009 se udávaly rozměrové údaje 22 m celkem, koruna výšky 19 m, obvod kmene 439 cm, takže…
Sportovní centrum ve městě Štíty s názvem "Acrobat Park" se nachází prakticky v centru města Štíty, v bývalé lokalitě venkovního plaveckého bazénu, asi pět minut chůze z náměstí. Majitelem a…
Ačkoliv v názvu se objevuje jako výchozí místo rybník Sychrov (přesněji křižovatka s červenou pěší TZ) ve skutečnosti je nástupní místo v Horních Studénkách (kam jede autobus). Nuže tedy ten zhruba 1 km po žluté TZ se absolvuje nadvakrát (chce-li výletník půvabný rybník s útočným labuťákem vidět). Faktem je, že rybník v této části Zábřežské vysočiny působí skoro jako zjevení, nakonec i díky nad…
Kvalitní kamenická práce z počátku 19. století, což dokládá nápis s letopočtem 1803 na zadní straně díla. Sousoší je umístěna na nízké, dvoustupňovém základu. Sokl má rozšířenou patku a na čelní vyklenuté straně je reliéf Adama a Evy v ráji. Okraje reliéfu zdobí rostlinný dekor. Sloup pokračuje tvarovaným podstavcem s volutami. Čelní stranu zdobí motiv Panny Marie stojící na ze…
Malý tichý rybník asi 3 km východně od Štítů, patřící do katastru obce Horní Studénky. Své jméno dostal podle oválného kopce v blízkosti rybníka. V této oblasti jsou rybníky vzácností, proto si Sychrov rozhodně …
Nabízím úžasnou nenáročnou trasu pro rodiny s malými dětmi a dětmi v kočárku. Dokonce i pro cyklisty nebude problém trasu prubnout. Ze Zábřeha jsme vyjížděli busem z Valové do Olšan, kde jsme přesedali směr Horní…
Trasa na krátký výlet nemusí být za každou cenu použitá jen při církevních slavnostech. Osada Na Horách, nebo po místním označení Olšanské hory je nejsnáze dostupná právě z Horních Studének. Odbočka k přístupové trase sleduje v prvních metrech modrou TZ směrem k vysílači na kótě U Příčnice (605 m). Ten těsně míjí a zhruba po 200 m dorazí modrá pěší značka k počátku křížové…
Relativně na první pohled nevýznamné textační místo na červené turistické značce od Hambálku k Rybníku Sychrov. To je ovšem jen první dojem. Pustina je nedaleký vrchol na kterém najdeme malý remízek. Díky tomu, že…
Na řadě turistických map najdeme nedaleko Štítů značku skalního útvaru. Toto označení vzniklo z názvu lokality, ve skutečnosti se jedná o opuštěný lom na stavební kámen. Jöklova skála je pojmenována po majiteli či provozovateli těžebního prostoru. Na textační tabulce u bývalého autokempu najdeme poněkud zavádějící údaj že nad lomem najdeme skalní útvar. Ve skutečnosti jde o lom …
Původní záměr byl sice vyrazit na prozkoumání jedné dosti zajímavé lokality již v sobotu, ale ta byla dosti větrná a nakonec i poměrně odpoledne zatažená, takže program se změnil na nějaké zahrádkářské práce a po t…
Tímto vyprávěním bych se rád vrátil do posledního dubnového dne tohoto roku, kdy jsem se rozhodl otestovat kondici svou i svého kola a vyrazil na první letošní náročnější cyklovýlet. Původní plán byl jednoduchý. Pojedu tradiční trasu nahoru dolů – tedy přes Horní Studénky na Drozdovskou pilu – s tím, že se mi třeba cestou podaří narazit na něco nového, nevšedního a zajímavého.…
Horní Studénky jsou malou horskou obcí s 350 obyvateli a rozkládá se pod západními vrcholky Zábřežské vrchoviny východním směrem od města Štíty a severozápadním směrem od města Zábřeh. V…
Nedaleko rozcestí Hambálek či jak se lidově říká Čertí brány najdeme skalní útvar, který naznačuje proč tam ta čertí brána je. Podle lidové pověsti se na vrcholu Lázů, jak se jmenuje kopec nad Hambálkem, usídlil n…
Obec Jedlí je připomínaná r. 1373. Přestože leží ve značné nadmořské výšce v Zábřežské vrchovině, vždy patřila k větším sídlištím. Původní dřevěný kostel byl snad z 15. století, koncem 16. století sloužil protestantům, za 30. leté války vyhořel. R. 1647 se dočkal obnovy, ale postupně přestal vyhovovat. R. 1786 byl na jeho místě postaven pozdně barokní jednolodní kostel kostel.…
Jedlí je větší podhorskou obcí se 710 obyvateli a najdeme ji severozápadním směrem od města Zábřeh a jihovýchodně od města Štíty. Obec se rozkládá pod severozápadními vrcholky Zábřežské…