Příbram

Příbram leží na řece Litavce pod Brdskou vrchovinou. Příbram má přibližně 35 tis. obyvatel. Příbram je proslulá jako historické hornické město, což připomíná Hornické muzeum.

Tip:
Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Rožmitál pod Třemšínem / Město Sedlčany Ubytování Příbram
Turistické cíle / Mapa Příbrami Plešivec / Padrťské rybníky Ski areál Monínec
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Toulava

ze Solenic do Kamýka a zpět (retro 2009)

Tipy na výlet Pro zdatnější Celodenní výlet Do přírody

mlha nad Vltavou
mlha nad Vltavou  •  Fotografie (7)  • Foto: bezprezdivky

Vyrazili jsme samozřejmě do kopce a za mlhy, že nebylo vidět na deset metrů a po zelené značce. Pomalu jsme se šplhali k Větrovu, mlha řídla, až zůstala pod námi. A po chvíli stoupání už klesla definitivně do údolí Vltavy. Potom už jsme ji nepotkali.

Pavlína mi, jako obvykle, do kopce poněkud utekla, ale jak zase hloubala nad rozměry kuchyně, přešla odbočku. Naštěstí jsem měl dost silný hlas.

Ze silnice jsme přešli na polní cestu, která se střídala s cestou lesní. Stoupání střídalo klesání, živou duši jsme nepotkali. Stoupání začalo převládat, u posedu jsem spočinul a zadíval se do KRAJINY.

Chvíli po téhle přestávce už jsme byli skoro na vrcholu mírně zvlněné „náhorní“ plošiny. I tady bylo pěkně.

mlha nad vltavským údolím

Takovouto krajinou jsme se promotali až do Zduchovic, odtud už kolem hradu Vrškamýk až do Kamýku nad Vltavou. Pavlína byla tak zamyšlená, že hrad i přehlédla, musel jsem jí ho ukazovat. Regulérní cesta snad i vede přes něj, nám se ale nějak ztratila, a šli jsme po značce, která sice byla pořád zelená, ale bylo to kolečko s tečkou uprostřed.

Schylovalo se k polednímu, když jsme do Kamýka dorazili. Dostávali jsme hlad, ale najít otevřenou hospodu se povedlo až na třetí pokus. Něco malého jsme pojedli, pivo měli zahraniční, přitom levné a chutné (Zlatý bažant 10o). Vařila matka, obsluhovala dcera, česneková polévka byla dobrá a sytá, jen malý nedostatek se objevil. Takový práh ve dveřích, o který člověk nezvyklý škobrtl. Zvlášť při odchodu. Pavlínu jsem musel málem chytat. Když se rozčilovala, kdo něco takového mohl vymyslet, odpověděl jsem, že jedině ženská. Ani moc neprotestovala.

Přešli jsme most přes Vltavu a vydali se po červené, která nás měla vést až k našemu hotýlku. Hned za mostem na úpatí skály někdo vysadil květinku, která se mi líbila. Pavlína samozřejmě konstatovala, že tyhle byly na tchýnině zahrádce taky, a já jsem tam nechodil, ale než jsem zmáčknul spoušť, ještě mě zarazila a odklidila drobný kousek staniolu.

kytičky na skále

Šli jsme nejprve po asfaltu, minuli jsme hráz přehrady Kamýk, asfaltka nás opustila. Těsně před tím nás předešel mladý pár, se kterým jsme se potom několikrát potkali. Začali jsme stoupat, zatím však ne přehnaně, po cestě, která byla většinou lesní. Myslel jsem, že bude plná výhledů na řeku, ale bylo jich méně, než jsem čekal, tenhle byl první.

Cesta stoupala, vzdalovala se od řeky (alespoň výškově) a byla pěkná. Chvíli po tomhle pohledu na krásnou cestu okolí pěkně zdivočelo. Žulové skalky, skály i balvany lemovaly cestu jak nahoře, tak dole.

Tahle cesta byla pohodlná, ale měla jednu malou nevýhodu. Obcházela dva potoky vlévající se do Vltavy až skoro k pramenům. Trochu se tím natahovala. Po přechodu druhého potoka jsem si sedl na kládu, zastavil rozběhnutou Pavlínu, a zapálil si. Pavlína si sedla na kládu opodál, něco si mumlala, a já si po chvíli uvědomil, že si přemílá rozměry bytu, který chce rekonstruovat. Potom se v jednu chvíli se proti nám objevili mladí, kteří nás už jednou předběhli. Poněkud přešli odbočku. Šli po té lepší cestě, značka po horší, použité lesáky. Zase jsem blbě šlápl na kamínek a začala mě zlobit nožička. Ale zase byl výhled na řeku.

Vltava
Vltava  •  Foto: bezprezdivky

Cesta se po chvíli umoudřila, nejen, že vedla z kopce, ale následky činnosti dřevařů vymizeli. Sešli jsme zase skoro k řece a zase potkali mladé. Pavlína je dokonce předešla, vykračovala si po té pěkné cestě, značka ale odbočovala pěšinkou Doprava. Proto mladí váhali, nevěděli kudy jít. Já sice značku našel, ale ta se po chvíli tajemně vytratila. Mládí nevydrželo psychicky, vrátilo se hledat značku, my jsme to vzali směrem, který jsem považoval za správný. Na značku jsme narazili po pár stech metrech, na kraji louky, která na chvíli vystřídala les.

cesta nad Vltavou

Už zase spořádaně po značce jsme se vnořili zase po příjemné cestě do lesa. Obešli jsme zase nějaké údolíčko (byla tam sice šipka, že tu je zkratka, ale cesta byla uzoučká, balvanitá a špatně schůdná, raději jsme obešli), a začali sestupovat k řece. Těšil jsem se, pořádné mapy nemaje, že teď už to bude brnkačka. Hrubě jsem se mýlil. Na pořád ještě příjemné a sestupující cestě nás zase předešli mladí, teď už naposledy. Sestoupili jsme skoro až dolů, u potoka jsme narazili na mlýn přeměněný na chalupu. U něj se cesta od řeky odvrátila a přivedla nás k dalšímu takovému mlýnu, jen většímu. Tam se ztratila, přeměnila se v kozí pěšinku šplhající do strmého kopce. Takový ten, po pravé ruce krpál nahoru, po levé dolů, dopředu to není o moc lepší. Nejen, že to bylo strmé, ale i dlouhé. Takový dobrý kilometr. A to už jsme jich měli v nohách dobrých osmnáct. Samozřejmě, že jsem zaostal. Pavlína na mně čekala skoro nahoře, tam, kde bylo možno spočinout na kládách. Prý tam ještě zastihla odpočívající mladé. Zcela vyčerpaně jsem se na kládu zhroutil, a abych získal čas, zapálil jsem si, i když jsem po stoupání skoro plival plíce. Proti nám byla zase nějaká stavení proměněná na chalupy. Když jsme se krokem pomalým vydali dál, předešel nás tak k osmi-desetiletý chlapec, a v tašce nesl notebook. Pavlína konstatovala, že za našich mladých let by měl spíš míč nebo klacek. Nemohl jsem nesouhlasit. Objevilo se auto, kluk odevzdal techniku řidiči, a vracel se. Z cesty, kde to auto bylo, jsme zjistili, na jak pěkném místě se nacházíme. Na nejbližším rozcestí jsme se dozvěděli, že se to tu jmenuje U Jarošů.

Z tohoto rozcestí jsme měli dvě možnosti, buď po zelené, pořád z kopce, ale cesta delší, nebo kratší cesta po červené, ale z počátku ještě do kopce. Pavlína mým bolavým nohám na výběr nedala, ještě poměrně rázně vykročila po červené. Loudal jsem se za ní, často zastavoval, předstíral jsem, že se kochám, ale občas to ani předstírání nebylo. Viděl jsem třeba na obzoru hrad Vysoký Chlumec, nebo pod nohami housenku nějakého otakárka. Ty se poznávají dobře, velká, tmavá, žluté skvrny, na prdýlce osten. Obrázek už ale nebyl žádný. Hrad byl daleko a k housence bych se musel sehnout.

skály u cesty

K dalším pár domkům, Přední Chlum se to jmenovalo, to nebylo až tak daleko. Tam jsme sešli z asfaltu, po lesní cestě obešli vrchol s příznačným názvem Krchov a začali klesat k řece. Nejprve pozvolna, po pěšině. Potom byly zase nějaké domečky, U Jozávků tam prý říkají, a svah začal být příkrý, cesta se na chvíli změnila zase v asfaltovou. Po pár stech metrech asfaltka odbočila neúprosně do kopce, ale značka vytrvale ukazovala dolů, po uzounké pěšince přehrazené bytelnou závorou. Pěšinka vedla po úbočí korýtka drobného potůčku, ale zejména ze začátku bylo velmi zřejmé, že to, co korýtkem teče, je s vodou jen vzdáleně příbuzné. Nedali jsme se odradit a sešli až k řece, vítala nás lávka pro pěší. K hotýlku bylo už tak čtvrt kilometru. Přiznal jsem, že poslední půlhodinu mě drží ve vzpřímené poloze jen vidina piva na předzahrádce. Pavlína se nezastavila, byly informace, že jsou tu u řeky ještě dvě hospody, kde se dá sehnat něco k jídlu. Já už nemohl ani krok, to pivo jsem si prostě dal. Po spěšné konzumaci jsem se zvedl, ale potkal jsem ji na půli cesty. V jedné hospodě měli utopence, v druhé paprikový lusk, který mám velmi rád, ale ne sladký hospodský. Byli utonulci.

Byl to toho roku poslední větší výlet. A kolem Vltavy jsme snad ještě (samozřejmě kromě Prahy) nikdy nešli.

Bydlení jsme sehnali v Solenicích, s jídlem je to mimo sezónu horší. V Kamýku nad Vltavou jsme oběd obdrželi, s večeří to už bylo horší.

Krajina krásná, značení cesty místy poněkud horší a bohužel v některých částech od lesáků poničené cesty.

Vstupné se, jak je u nás skoro zvykem, neplatí nikde. Ubytování v hodinovém hotelu je pro postarší manželský pár vždy zážitkem. A pozor, chyba jakási, která mi znemožnila zatím vložit obrázky.

Poslední aktualizace: 1.10.2011

Příbram

Příspěvky z okolí ze Solenic do Kamýka a zpět (retro 2009)

Milešov a rozhledna Milada na Krchově (Přední Chlum)
Milujeme rozhledny. Ve směru na Sedlčany je jich několik, tak jsme se tam na pár dnů vypravili. Obec se rozkládá na Jahodovém potoce, který je pravostranným přítokem Vltavy. Z obce k Vltavě je to zhruba 3 km, prot…
Rozhledna Milada byla postavena soukromým investorem na kopci Krchov nad Orlickou přehradou v letech 2014-2017. Jedná se o dřevěnou konstrukci spojenou ocelovými šrouby. Její výška je 29,70 m, má 9 pater a nahoru vede 144 schodů. Z rozhledny můžete uvidět střední Povltaví, Brdy, Votickou vrchovinu a při dobré viditelnosti i část Šumavy. Asi nejvíce vás upoutá Solenická podkova, kterou zde Vltava vytváří a přehrada Or…
Solenická podkova, která se nachází mezi vodní elektrárnou Kamýk a hrází Orlické přehrady, je jedním z nejfotogeničtějších meandrů na středním toku Vltavy. Řeka zde díky tvrdému skalnatému podloží na jedné straně vymílá protější břeh a vytváří kr…
Na motorce vyrážíme malebnou krajinou Středního Povltaví. Všechny tři naše cíle = Makovou horu, rozhlednu Milada na kopci Krchov i Langovu rozhlednu na Onom Svě…
Cílem naší cesty je barokní perla ve středním povltaví, poutní kostel sv. Jana Křtitele a panny Marie Karmelské na Makové hoře u Smolotel. K Dopravě do Smolotel je nejlépe použít vlastní auto, jelikož autobusové s…
V jihozápadní části Benešovské vrchoviny se nachází, dříve velmi známé poutní místo, Maková hora ( 545 m.n.m.). Na jejím vrcholu byl mezi lety 1719 až 1722 postaven barokní kostel sv. Jana Křtitele a Panny Marie…
Bohostice leží nedaleko od Orlické přehrady.První písemná zmínka o obci pochází z roku 1386. Dají se otamtud podniknout jak výlety na kole ( cyklostezka č. 302 vede nedalekými Smolotely a těmi také prochází naučná…
Maková hora
Maková hora Pokud hledáte místo, kde se „Nebe dotýká země“, tak jste tu správně, na Makové hoře nedaleko od Smolotel, jihovýchodně od Příbrami a severozápadně od Orlické přehrady v Benešovs…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, rád bych Vás pozval na krásný výlet, který můžete absolvovat kdykoliv od jara do podzimu.Na start se budete muset bohužel dopravit autem, protože autobus zde jezdí velice málo a to jen ve všední dny.Zaparkujte tedy na návsi ve Smolotelích  a vyražte po červené značce směr Maková hora. Po vystoupání na kopec uzříte nádherný kostel  a naskytn…
Obec Smolotely je malebná ves, která se nachází kousek od Příbrami (17 km), nedaleko přehrady Orlík. Má vlastní zámek, který je v soukromých rukou a připravuje se jeho rekonstrukce. V současné době je nepřístupný. V obci můžete zap…
1) Do Kamýku n/Vltavou vede spoustu cest, ale nejznámější je z Prahy po R4, která končí u vesnice Dubenec, pojedete ještě chvilku a pak na křižovatce odbočíte doleva a nasměruje vás to př…
Jedeme z Plzně na Moravu a cestou se chceme zastavit na některých zajímavých místech, která máme téměř na trase. Takových míst je u nás hodně – ani nemusíme z trasy moc odbočovat. Mezi ně právě patří zřícenina toh…
Rozsáhlé zříceniny kdysi významného královského hradu Kamýk, nazývaného také Vrškamýk nebo Hunec, stojí na nízkém návrší nad městečkem Kamýk nad Vltavou na Příbramsku ve Středočeském kraji. Kamýk byl typem hradu…
Silnice č. 18 patří mezi ty, o kterých lze říci, že jízda po ní je stále ještě hezkým zážitkem. To platilo i při naší poslední cestě na Sedlčansku. Navíc je v jejím okolí i několik…
Prvním, co návštěvník Kamýku nad Vltavou zahlédne, je zcela jistě kostel. Stojí na návrší a je vidět ze všech světových stran. Byl postaven v raně gotickém slohu a sloužil jako farní kostel městečka Nového Kamýku. Z tohoto období se dochovala podstatná část kostela. Nad kněžištěm je křížová klenba, kterou podpírají mohutná kamenná žebra. Triumfální oblouk je otevřen do obdélníkové lodi. V západním průčelí je masivní hranol…
Než se vydáme na další cestu z Kamýku nad Vltavou po pravém břehu Vltavy do Křepenic, bylo by škoda nepodívat se na pěknou zříceninu hradu Kamýk nad Vltavou.  Dojdeme k ní z centra městečka po zelené značce mírným stoupáním. Prohlédneme si zachovalé zbytky hradního příkopu, části budov a ochranných valů. O celý areál je pěkně pečováno a z informačních tabulí načerpáme mnoho…
Přehrada Orlík je dalším ze stupňů Vltavské kaskády na území jižních Čech. Její hráz přehradila tok řeky Vltavy u Solenice v okrese Příbram. Převážná část přehradní nádrže se nachází na území jižních Čech. Své j…
Rozhledna Kuníček se skládá ze dvou částí. Tou první je 9,6 m vysoký železobetonový válec obezděný kamennou přizdívkou, na jehož hraně se nachází první vyhlídková plošina. Dále pak následuje ocelová příhradová konstrukce s vnitřním tubusem z ocelové roury, kolem které se obtáčí schody až k druhé vyhlídkové plošině ve výši 36,6m. Nachází se nedaleko obce Kuníček u Petrovic těsně vedle vrcholu kopce Hodětín (572 m.n.m.). …
Orlík (zámek)
Zámek Orlík se tyčí na skále nad Orlickým jezerem. Zámek se nachází na Písecku v Jihočeském kraji. Na zámku je téměř 150 místností včetně chodeb a přilehlých prostorů. Desetina z nich je upravena …
Žďákovský most byl po dostavění nazýván technickým divem světa. Ve své době největší jednoobloukový ocelový most překlenul hladinu Orlické přehradní nádrže nedaleko Orlíka nad Vltavou a stal jedno…
Památník se nachází asi 1 km východně od vsi Lety asi 500 m vlevo od silnice směrem k Orlíku nad Vltavou. Památník byl vystavěn v místě bývalého vězeňského hřbitova u cikánského tábora, do kterého byly za fašistické okupace násilně umístěny rodiny většiny českých Romů. Zpočátku tu byl pracovní a později sběrný tábor, který byl v srpnu 1942 změněn na tábor pro Romy. Táborem prošlo za dobu jeho existence od srpna 1942 do …
Tato mariánská bazilika patří k hlavním poutním místům v České republice. První mariánská kaple v těchto místech stála již v roce 1260. V 15. stol. Tu stával malý Kostelíček s věží a zvon…
Původně gotický kostel svatého Jakuba představuje pravděpodobně nejstarší architektonickou památku ve městě. Zrod kostela ve 13. století nám přibližuje například zajímavá listina datovaná k 6. červnu 1298. V osmná…
Sedlčany leží ve Středních Čechách, východním směrem od města Příbram. Město se rozkládá pod vrcholky kopců Středočeské pahorkatiny. Město Sedlčany jsou známé zdejší továrnou na výrobu hudebních nástrojů. Nejen výrobou hudebních nástrojů jsou Sedlčany známé. Nedaleko města je motokrosařský areál, kde se pořádají proslulé závody. Město najdeme na levém břehu říčky Mastník. V…
Březnice (zámek)
Soutěž 2 body
Renesanční zámek Březnice je hlavní dominantou stejnojmenného města, nacházejícího se na Příbramsku ve Středočeském kraji. Zámek si částečně uchoval gotické opevnění. Zámecké fasády zdobí renesanční s…
V obci Stará Huť u Dobříše se nachází Památník Karla Čapka. Empírový starý dům s jedním patrem byl místem prožití posledních let života slavného českého spisovatele Karla Čapka. Expozice …
Hornické muzeum Příbram vzniklo v roce 1886. Rozlohou areálu a počtem expozic je největším hornickým muzeem v České republice. V roce 2005 nabízelo ke shlédnutí 36 stálých expozic situovaných v historických budo…
Kouzelný hrad Zvíkov Až zase budete jednou svižně uhánět od Prahy směrem na Strakonice a dál třeba na Šumavu, sundejte nohu z plynu a před obcí Mirotice odbočte doleva a vydejte se po státní silnici č. 121 d…
Zvíkov
Raně gotický Královský hrad Zvíkov se tyčí na skalnatém ostrohu nad soutokem Vltavy s Otavou. Hrad je národní kulturní památkou, nacházející se v Jihočeském kraji. Zvíkov je druhou nejvíce vyhledávanou kulturní pa…