Za zajímavostmi v okolí České Třebové : Hory, Kozlov, Semanín

Tipy na výlet Pro zdatnější Celodenní výlet Do přírody Na kole

V zalesněných kopcích na jihozápad od České Třebové se nachází hned několik míst, která stojí za návštěvu. Ta, která zde zmíním, se dají všechna obejít v rámci středně náročného celodenního pěšího výletu s východiskem i cílem v tomto městě. Je také možné zařadit je do programu delšího cyklovýletu (dobře se dá dojet třeba do Litomyšle nebo Svitav). Pokud pojedete na kole, moc hezký je sjezd z Kozlova serpentinami Švabinského aleje.

Prvním cílem bude poutní kaple Panny Marie Pomocné v místě zvaném Hory. Doporučuji vzít to přes malebný městský park Javorku, kde stojí za vidění altánek zvaný Bosenský pavilón. V samotných Horách byly dříve lázně; dnes tu zbyla jen hospoda s pamětní deskou připomínající pobyt Boženy Němcové. Kaple sama není příliš zajímavá stavba, ale vede k ní od pramene s "léčivou" vodou krásná kamenná křížová cesta.

Po dalším stoupání na rozcestí pod Kozlovským kopcem se musíme rozhodnout, zda máme chuť, sílu a čas podívat se i do Kozlova, což znamená nějakých pár výškových metrů sestoupit a pak se stejnou cestou vrátit. V Kozlově ale máme hned tři zajímavosti: roubenou kapličku a dva domky, jejichž štíty vymaloval Max Švabinský, který zde často pobýval. Ve Švabinského chaloupce, zdobené výjevem ze života sv. Václava, je dnes malá expozice.

Od rozcestí je to na vrchol Kozlovského kopce jen kousek. Kromě Švabinského turistické chaty tu stojí rozhledna s pěkným výhledem do kraje. Dál už to bude většinou s kopce. Nad Semanínem se zastavme u nedávno opravené kapličky, v jejíž blízkosti došlo v roce 1945 ke dvěma tragickým událostem - zastřelení několika ruských zajatců za krádež jídla a smrti dvou místních železničářů při manipulaci s nalezenou municí (mají nedaleko pomníček).

Semanín, dříve německý Schirmdorf, prakticky nemá žádné původní obyvatelstvo. Ne všichni Němci však byli odsunuti. Krátce po skončení války se zde udála další hrůzná tragédie, když místní nacista vylákal dvacet lidí do lesa, aby zde spáchali hromadnou sebevraždu (omámil je opiem, postřílel a nakonec zastřelil svou ženu i sám sebe). Okolí jako by neblahé události přitahovalo, jak svědčí i smírčí kříž nedaleko vesnice, připomínka jiné dávné vraždy nebo neštěstí. Dnes Semanín působí upraveně a přívětivě a svými naučnými stezkami láká i turisty, tak snad už prokletí bylo zlomeno. Dominantou, zajímavější než sousední kostel, je polodřevěná zvonice ze 17. století s malovanými ornamenty a německými nápisy na podhledech - tu můžeme považovat za zlatý hřeb našeho výletu.

Vítané občerstvení je ve Švabinského turistické chatě na Kozlovském kopci.

Všechna zmiňovaná místa stojí za návštěvu. Pokud se budete pěšky vracet do Třebové, trochu nudný je bohužel úsek Semanín - Česká Třebová po silnici.

Na vstupné je rozhledna a Švabinského chaloupka.

Poslední aktualizace: 13.7.2015
Za zajímavostmi v okolí České Třebové : Hory, Kozlov, Semanín na mapě
Autor: Helada

Příspěvky z okolí Za zajímavostmi v okolí České Třebové : Hory, Kozlov, Semanín

Semanínská stezka
U obce Semanín nedaleko České Třebové na úpatí zalesněného svahu Kozlovského hřbetu byla v roce 201…
Naučné stezky v okolí Semanína, přístupné z více stran od měst v oko…
Leží v údolí Semanínského potoka a z větší části je obklopen lesy…
Semanín je středně velká obec s 560 obyvateli a najdeme ji v oblasti Třebovické pahorkatiny, jižním směrem od města Česká Třebová. Obec se rozkládá …
Semanínská naučná stezka ČSOP Stezka ČSOP má 10 zastáve…
Nachází se uprostřed parku na obcení návsi. Začíná zde modře značená turistická cesta, která směřuje přes Semanínskou kapli, chatu Maxe Švab…
Jedná se o patrovou čtyřbokou zvonici, která má zděné přízemí a dřev…
V centru menší východočeské obce Semanín, nacházející se nedaleko…
První zmínka o kostelu je z roku 1350. Dnešní barokní objekt pochází…
Tento jednoobloukový kamenný most se nachází v horní části návsi…
Vydáte-li se ze středu obce Semanín u České Třebové po modré turistické…
Semanínský smírčí kříž je všeobecně považován za nejstarší pamětihodnost této východočeské obce. Semanín u České Třebové, ve kterém…
Po úbočí Kozlovského hřbetu, pod Planinou, vede v nadmořské výšce 490…
Turistické rozcestí se nachází na vrcholovém hřbetu poblíž kóty Kamenný vrch v těsné blízkosti zde stojící Semanínské kapličky. Ta zde byl…
Přibližně 200 metrů od rozcestí U Salaše, v zalesněném údolí zařezávajícím…
Zdejší území bylo v minulosti obhospodařováno jako pole a louky. Po r…
Mezi silnicí spojující Semanín s Novým Rybníkem a úpatím Kozlovského hřbe…
Tento tip na výlet se měl původně jmenovat „Návrat do dětství aneb když si…
Na Kozlovském kopci na Českou Třebovou se tyčí rozhledna Maxe Švabinského, která byla postavena a zpřístupněna návštěvníkům v roce…
Rozhledna Maxe Švabinského na Kozlovském kopci
Kozlovský kopec (601 m n. m.) se nachází jihozápadně od České Třebové. Je…