Litovel

více o Litovel

Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Litovel
Články redakce vybrat: vše / nic

Za jarní probouzející se přírodou přes Litovelské Pomoraví

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody

Ranní červánky jsou příslibem hezkého dne, tak tedy vlakem z Otrokovic do Litovle. Les - zachovaný v okolí města je oblíbený k vycházkám - hlavně v CHKO - Litovelského Pomoraví - kam se od nádraží vydáváme.

Jdeme proti pramenu řeky Moravy, okolo vidíme louky, pole, jezem nás míjí vodáci na kánoích, my obdivujeme a fotíme nádherné odrazy stromů ve vodě. Po tomto 2 km úseku následuje cesta lužním lesem až k silničce. Přejdeme most a jdeme do Mladče, ale to už jsme vyčerpali dnešní dávku hezkého počasí a nebe se zatahuje, takže na ranní červánky odtedˇpozor !

Protože v Mladči nefunguje ani hospoda, děláme si na památku pár fotek mlýna s vodou, projdeme nedalekou dědinou, kde se zastavíme u rybníka s rybáři. Zde fotíme další zajímavé odrazy v potoce, jdeme k blízkému Motorestu, kde jsme konečně poobědvali. Pak máme ještě čas, takže dobu, než nám jede autobus trávíme focením dědiny a tří kostelů. Na dálku nás upoutaly barevností a tvarem, nejvíc jejich věžičky, připomínají chrámy v Moskvě, hlavně jeden z nich - však je to také chrám pravoslavné církve !

Autobusem pak odjíždíme do města Litovle. Šest ramen řeky Moravy protékajících městem dává Litovli pojmenování - " Hanácké Benátky". Řeka Morava spolu s meandry touto řekou vytvořené je významným prvkem tvořícím krajinu Litovelska. Návštěvníci si mohou odpočinout v útulných restauracích se zahrádkami a milovníci přírody svou energii načerpají v krásném prostředí zdejších okolních lesů, či v krásných parcích města.

V Litovli jdeme na náměstí Přemysla Otakara, kde středem náměstí pod radniční 72 m Vysoké - veřejnosti přístupné věže - protéká jedno rameno řeky Moravy. Technickou památkou města - jsou schody - tedy kamenné scodiště - k mostu nad Nečízem nad protékajícím vodním kanálem končícím někde v parku. Úzké uličky s množstvím kanálů ve městě a zvony z blízkého kostela sv. Marka - připomínají idylku v Benátkách. Další památkou stojící na náměstí je Morový sloup - je zapsán jako památka na seznamu Unesco. Kaple sv. Jiří - je vzácná ozdoba města, v interiérech jsou cenné malby - pořádají se zde mše a koncerty. Velkou památkou Litovelska je i Svatojánský most - nejstarší funkční kamenný most na Moravě, 3. nejstarší v ČR. Nejstarší litovelský kostel je - sv. Michala a Jakuba. Z první třetiny 14. století se zachovaly kamenné hradby, mezi nimi a ramenem řeky Moravy - stojí v parku muzeum - mimo prohlídky výstav a stálých expozic nabízí i turistické informace, drobné suvenýry a mapy. Zajímavostí ve městě - je největší muzeum harmonik ve střední Evropě - seznamuje návštěvníky s více jak 230 nástroji, které si zájemci mohou vyzkoušet.

Z náměstí se po jeho prohlídce dostáváme k poutavé dominantě města - gymnázia J. Opletala, stojící na protějším břehu 1. rybníka v největším parku - romantických Smetanových sadech. Park se rozkládá kolem dvou krásných chovných rybníků. Zde se na chvíli rozcházíme, každý si fotí, co ho z přírodní scenerie těchto rybníků s kačenama nejvíce zaujme. Fotíme a fotíme, já dokonce i kačeny - " akvabely " !

Až si to tu řádně užijeme, vydáváme se k náměstí,kde jsme měli sraz, odtud již spěcháme k nádraží. Odjíždíme vlakem, který jsme stihli na poslední chvíli - domů - směr Zlín.

Najedli jsme se po cestě v jednom motorestu.

Procházka malebnými uličkami s poklidnou atmosférou královského města Litovle v nás zanechala velký dojem. Návštěva tohoto regionu nabízí všem spoustu zážitků.

Litovel byla postavena uprostřed - v SZ části Hané - nyní šesti ramen řeky Moravy, je to krásné starobylé město. Založil ho v pol. 13. stol. český král - Přemysl Otakar II.

Poslední aktualizace: 12.1.2013
Autor: JENNY-JANA

Litovel

Příspěvky v okolí Za jarní probouzející se přírodou přes Litovelské Pomoraví

Kupodivu ani jeden rybník neleží tam, kde bychom je podle názvu hledali. Přízvisko Hanácké Benátky odkazuje na skutečnost, jak je krásné moravské město Litovel spojeno s vodou. Hlavním impul…
Litovel, někdejší královské město  ležící na šesti ramenech řeky Moravy, má, co se týče historických památek, turistům rozhodně co nabídnout. Vždyť také bylo toto desetitisícové…
Na náměstí Přemysla Otakara II. v Litovli stojí budova bývalé Rolnické záložny. V r. 1625 se na tomto místě uvádí hostinec „U Černého medvěda“, domovní znamení je dosud vidět ve dvoře. Hostinec byl v r. 1870 zakou…
Na náměstí Přemysla Otakara II. v Litovli stojí Městský klub. Zprávy o tomto pravovárečném a šenkovním domě jsou již z r. 1567, kdy zde byl hostinec „U Zlatého jelena“. Dům byl několikrát přestavován, až jej koupi…
Původní Městské opevnění Litovle bylo ve 13. století tvořené rameny řeky Moravy, doplněné prostými valy. Na začátku 14. století král Jan Lucemburský listinou ze dne 3. února 1327 „Aby počet měst v naší říši se roz…
Ve východní části Litovle nad Uničovským rybníkem stojí rozlehlá rodinná vila postavená v r. 1923 pro rodinu notáře JUDr. Jana Slaměníka. Budovu, ve které se mísí pseudorenesance se secesí navrhl ing. Julius Schma…
Informační centrum se nachází v centru města na náměstí Přemysla Otakara.Kontakt: Turistické informační centrum, Náměstí Přemysla Otakara 754, 784 01 Litoveltelefon: 585 371 076, 774 224 513e-mail: info@bavi.cz…
Město Litovel leží přibližně 20 km severozápadně od Olomouce v srdci úrodné Hané. Malebným městečkem protéká hned 6 ramen řeky Moravy, které dodávají městu osobitý ráz i pojmenování Hanácké…
Na křižovatce ulic Palackého, 1. máje a Čihadlo se nachází zbytek hradeb s pamětní „Švédskou deskou“. „Švédská deska“ připomíná naprostou zkázu města za 30leté války v r. 1643, kdy byla Litovel dobyta a vypleněna …
Nedaleko muzea v Litovli u mostu přes rameno Moravy stojí kamenný kříž z r. 1798 s latinským nápisem: Ukřižovaný Bože spas všechny občany litovelské a řiď je ve slávě. Podstavec je na čelní straně ozdoben reliéfem…
Šerhovní uličkou v Litovli, která spojuje Komenského ulici s náměstím Přemysla Otakara II., protéká jedno z ramen řeky Moravy tzv. Nečíz, která dále pokračuje pod radnicí a náměstím Přemysla Otakara II. Radnice vlastně zde tvoří nejvyšší most na řece Moravě (73 m). Přes budovu radnice vede na náměstí jen velmi úzká ulička. K toku Nečízu je na náměstí před radnicí upravený…
"Hanácké Benátky", město s řadou památek, založené Přemyslem Otakarem II. na ramenech řeky Moravy.
Barokní farní kostel sv. Marka je jednou z dominant „Hanáckých Benátek“, jak je desetitisícové město Litovel často a právem nazýváno. Takže jeho zasvěcení je vlastně více než stylové. O tomto zajímavém kostele se sice občas někde něco dočtete, prohlédnete si jeho vnější podobu, ale jeho interiér bývá – mimo bohoslužby a koncerty …
Vlastně jsem to ani neměl v plánu, když už jsem Litovlí projížděl před týdnem, ale jak tuto neděli (10.4.2011) příšerně foukalo od sz., nechtělo se mi kolo obracet, když už jsem dojel do Loštic, tak jsem to vzal na Nové Mlýny a okolo Nových Zámků dojel do Litovle. Zpátky to vezmu do Červenky na vlak. Jak kamrád upozornil, byla otevřená rekonstruovaná kaple, o čemž referoval i tisk. Odpoledne se skutečně vítr neutišil, ta…
V Komenského ulici v Litovli stojí u kaple sv. Jiří (České kaple) kamenný kříž z r. 1849 postavený Kateřinou Gargelovou. Kamenný kříž s korpusem Ukřižovaného Krista má na podstavci reliéf Panny Marie Bolestné.
Pozdně gotická kaple sv. Jiří v Litovli patří k nejstarším památkám tohoto historického města.  Podle původních pramenů měla být postavena někdy mezi roky 1444 až 1520. Od loňského roku již víme, že kaple pochází z roku 1484. Poslední větší úpravy, např. vybudování kůru, zde proběhly v roce 1580. Kapli nechal postavit Jiří z Vlašimi pro zdejší česky mluvící obyvatelstvo, a proto také bývá n…
Staletá tradice piva v Litovli má svůj počátek v roce 1291, kdy udělil městu král Václav II. právo mílové. Toto privilegium opravňovalo výhradně litovelské měšťany vařit a šenkovat pivo v okruhu asi jedné míle, tedy zhruba v okolí 10 – 12 km. Litovelský pivovar je živou historií pivovarnictví. I když prošel modernizací…
Jedeme autobusem z Brna do Olomouce a poté do Litovle, zpět z Červenky vlakem do Přerova a do Brna. I přes svou nevelkou rozlohu a možná ne úplně srovnatelnou turistickou atraktivitu třeba vedle nedaleké Olomouce, dokonce i přes rozkopané ulice a náměstí (jak je ostatně přes léto dobrým zvykem v každém větším městě, lákajícím k návštěvě), může i Litovel…
Na rychlostní silnici Olomouc-Mohelnice sjedete na 248km a na následném kruhovém objezdu se vydáte směrem na Mladeč. Po pár kilometrech dojedete do středu vesnice , kde vás značky navedou na záchytné parkoviště (neplatí se) aasi tak 200metru se vrátíte zpět podle ukazatelů k jeskyním. Mladečské jeskyně jsou jedny ze tří  jeskyních útvaru na olomoucku (Javoříčské a Zbrašovské…
Mladečské jeskyně se nacházejí na západním okraji obce Mladeč u Litovle v CHKO Litovelské Pomoraví. Puklinové chodby a dómy se nacházejí v podzemí vápencového vrchu Třesín. Části podzemních prostor jsou bohatě z…
JAVOŘÍČKO : Javoříčko leží v horském úžlabí Českomoravské vysočiny, vzdáleno asi 14 km západně od Litovle, Severozápadním směrem protéká vesnicí potok Javoříčka, podél jehož obou břehů…
Hrad Bouzov na Olomoucku je typickým romantickým sídlem se všemi znaky adaptace z konce 19. století, zvýrazněné cimbuřím, arkýři, střílnami, bezpočtem věží a bašt, parkem a dvěma dlouhými mosty, které se klenou na…
Olomouc leží na Severní Moravě, jihozápadním směrem od Ostravy. Olomouc je nejvýznamnější historické město na Moravě ležící na soutoku řeky Moravy a Bystřice. Město je centrem oblasti zvané…
Hrad Sovinec a stejnojmenné městečko se nacházejí 13 km jižně od Rýmařova na okraji masivu Nízkého Jeseníku v Andělskohorské vrchovině, která nese podle hradu název Sovinecká vrchovina.Hrad byl založen bratry Pavl…
Rešovské vodopády je národní přírodní památka a najdeme ji západním směrem od obce Rešov a na toku říčky Huntavy. Přírodní památka je součástí přírodního parku Sovinecko. Severovýchodním…
Nejvyšší a nejnavštěvovanější vrchol Moravy určitě upoutá svou výškou (1492 m) a možnostmi vyžití, hlavně sportovními. Poskytuje podmínky pro pěší turistiku, sjezdové a běžecké lyžovaní. Z vrcholu je výhled na Rychlebské hory, kralický sněžník a další. Výstup na vrchol je velmi jednoduchý, vede na něj asfaltová cesta. Výstup můžete zahájit např. na Ovčárně, kde vás doveze autobus, a nebo na Hvězdě u Karlovy Studánky, pokud…
Macocha je propast, tvořící jednu z nejzajímavějších atrakcí celého Moravského krasu, který spadá do oblasti Brněnské vrchoviny. Prozatimní hloubka dosahuje cca 138 metrů. Propast vznikla…
Karlova Studánka leží severozápadním směrem od města Bruntál a tvoří vstupní bránu na vrchol Praděd ( 1492 m.n.m.), který se zvedá západním směrem nad obcí a je nejvýše položeným místem pohoří Jeseník. Karlova Studánka je jednak vyhledávanou rekreační oblastí a jednak světoznámými lázněmi, a to především pro léčbu dýchacího ústrojí. Obcí protéká říčka Bílá Opava. Karlova Studánka je nejvýše položenou obcí bruntálského re…
Arcibiskupský zámek Kroměříž se nachází ve Zlínském kraji. Zámek je otevřen v dubnu a říjnu pouze o víkendech a od května do září každý den. Zámek patří k nejvýznamnějším památkám na Moravě. Zámek Kroměříž byl zapsán do Seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Zámek, na rozdíl od mnoha jiných památkových objektů, v minulosti zpřístupnil téměř všechny své…