Z Tesáku do Chvalčova - podzimní krajinou

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

První Sobotu v listopadu vyjíždíme ráno autobusem na Tesák.Mnohokrát jsem četla,že je podzim nejlepším malířem na světě - ano je to tak ! Na měsíc říjen se těším asi nejvíce z celého roku - barvy září všude kolem,kam jen lidské oko pohlédne.

V den svatého Huberta /patrona myslivců/ vystupujeme u chaty Tesáku,která je v obklíčení zelených kamizol - asi zde chystají Velkou akci. Protože brzy z rána je v lese dušičková atmosvéra a sychravo,rychle se přesunujeme po lesní asfaltce.Již od začátku silničky odbočující vlevo po úbočí hory směrem ke Smrduté je cesta celá pokrytá nádherně zbarveným listím ,opadaným ze stromů.

Jdeme po tomto fantasticky barevném koberci - po zvlhlém listí kolem svahů Čerńavy. Protože nás naše nedočkavost popohání stále dopředu,nedostihne nás ani studený vítr,valící se nám do zad.

Nad cestou se objevují první skaliska mezi bukovými stromy. A to je výzva pro mého manžela,který neodolá a sám vyráží na průzkum po svahu vzhůru.Já si zatím v klidu v zákoutích barevné lesní cestičky,která vede pořád dopředu, fotím různé detaily stromů a cesty.Manžel,kterého chvílemi spatřuji několik set metrů nad sebou ve svahu, se na chvíli vrátí za mnou a pak opět prchá do srázu se slovy: " Tamtu skalní hradbu musím vidět zblízka !" A já jen slyším, jak funí z posledních sil do kopce - musí to prostě vidět.

Já jsem se také nenudila - focení okolní nádherné přírody mne více než uspokojilo. Nejskalnatějším podvrcholkem Čerńavy je Smrdutá - vrchol - 750 metrů. Zajímavostí kromě skal je i jeskyně,která lze celá prolézt a stala se cílem mnoha dobrodruhů.Všechny skalní útvary tady obklopuje les a to všecko je chráněnou přírodní rezervací.Značená turistická cesta je vcelku pohodlná,sestupuje mezi skalami,a pak po rovině obtáčí kopec vysoko nad údolím Bystříčky a pokračuje dál ke Chvalčovu. A tady se nám najednou projasńuje nebe a sluníčko naplno rozzáří barvy pozdně podzimního lesa.Po obvodu hory se dostaneme nad údolí,kde za zarůstající pasekou nacházíme další veliké balvany,bukový les.Napravo je fotogenický svah,vlevo propast.

A jsme na poslední zákrutě lesní cesty - z jedné strany mohutné skalní útesy,dosahující výšky pořádného paneláku z druhé,hromady balvanů s horským lesem působící chaoticky,ale je to vše velmi zajímavé - náruživí "fotografové" jako my dva samozřejmě neodolají a hned si to všecko fotí. Za zatáčkou skalní krásky pomalu mizí, a cesta se napřimuje. Stále ale kráčíme po bohatém,ale místy už dost blátivém koberci z listí. Na rozcestí potkáváme turistickou skupinu důchodců,ale necháváme je, aby nás předběhli.Není nad to si tento nádherný podzimní zážitek vychutnat pěkně v klidu.

Lesy začínají být smíšené a po celou cestu míjíme nádherná lesní zákoutí. Dožene nás i jeden houbař,avšak košík má poloprázný. Ocitáme se na louce Na Jančích - místo je přírodní památka - vzácné rostlinstvo - např. orchideje.Vstupujeme do lesa a blíží se závěr naší cesty - návštěva zatopeného Chvalčovského lomu,kde jsme už kdysi byli- tentokrát je již celý zarostlý.Manžel opět využil příležitosti jak zmizet a vyrazil sám na průzkum,aniž jsem si toho všimla : přes cestu nám totiž přeskákala malá žabka,musela jsem si ji vyfotit ,takže jsem ani neregistrovala,že jsem na cestě sama .

Nikde nebyl v dohlednu,za to byla pod kopcem už silnice,šla jsem tedy sama k mapě a odpočívadlu.Za chvíli se manžel přihnal rozčarován, že zatopený lom jíž skoro neexistuje a jezírko se ztrácí. Podél říčky pokračujeme na zastávku autobusu u hotelu Říha, naproti je krásně zbarvený kopec.

Původní plán,kde jsme si chtěli dát oběd, byl ve zdejším hotelu. Z časových důvodů obědváme až po návratu do Zlína v restauraci "U Máců".

Vyšel námopravdu nádherný den - všechny barvy podzimu a my dva ztraceni v jejich záplavě.Byli jsme zde vícekrát v různých ročních obdobích,ale podzim je mezi nimi jednoznačně na prvním místě. Byl to zatím asi náš nejhezčí výlet na tento konec Hostýnských vrchů.

Pokud se tu zdržíte celý den ,dá se dobře poobědvat na Tesáku nebo Trojáku.

Poslední aktualizace: 28.11.2012
Z Tesáku do Chvalčova - podzimní krajinou na mapě
Autor: JENNY-JANA

Příspěvky z okolí Z Tesáku do Chvalčova - podzimní krajinou

Nejbizarnější skály Hostýnských vrchů - 1.část
Pískovcové skály Hostýnských vrchů přináležící k zlínskému, lukovskému anebo rusavskému souvrství račanské jednotky magurského flyšo…
Zástavba v údolí Rosošné je neodmyslitelnou částí rozlehlé rekreační obce…
Pěkným výletním místem v Hostýnských vrších je Čerňava. K mohutnému …
    Dnes - 24.6.2006 - jsem měl stát na vrcholku Králíckého Sněžníku a obtížný výstup z polské strany pak zapít vodou z pramene Moravy. Bohužel -…
  Rád jezdím na hostýnskou „horu“ Čerňavu (844 m), která se mi stala…
Čerňava - PP Orlí hnízdo
Loňský rok (LP 2015) byl k přírodě Hostýnských vrchů i k jejich návštěvník…
  V současnosti začíná platit pořekadlo, že je voda nad zlato. Před…
Směrem z Tesáku, když jdete od autobusové zastávky dolů, lesní…
     Dnešní páteční den mám v práci naddělán a protože je …
  V horkém srpnovém sobotním ránu mne posedlo volání modrých dálek a touha…
   První den letošní dovolené začíná velmi hezkým ránem a tak se rozhoduji…
Do Přírodní rezervace - Skaliska Sochová
Zajímavé skalní útvary se nachází v Přírodní rezervaci  - Skaliska Sochová…
Za docela pěkného (ale chladného) dubnového sobotního jitra jsem na…
  Porovnávat zbytky našich pralesů s jejich mnohem jižněji položenými…
  Z rekreačního střediska Tesák mířím po zelené značce na blízké skály - na mapě KČT mají být 1 km odtud nějaké skalní výchozy, ty ale ve skutečnost…
Jednoho srpnového rána vyjíždíme dálkovým autobusem, na Tesák, kde…
Předpověď počasí na první červencovou sobotu byla všelijaká, po obvykl…
Název pochází pravděpodobně z "tesání dřeva" v místních lesích. Za bystři…
   Podzim se překulil do své druhé půli, dal vale zářivě barevnému babímu…