Reklama
Partner lokality
Vršatské Podhradie
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Vršatské Podhradie
Články redakce vybrat: vše / nic

Z Brumova na Vršatecké Podhradie a zpět - retro 2001

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Za kulturou Do přírody

Město Brumov - Bylnice poblíž moravskoslovenské hranice má rozhodně svým návštěvníkům co nabídnout. Hlavním lákadlem je veřejnosti přístupná zřícenina kdysi mohutného hradu, ve které přes sezónu proběhne bezpočet kulturních akcí. Dále je tu muzeum a další drobné památky nejen ve městě, ale i v blízkém okolí - např. židovský hřbitov... Turista tu najde vícero možností, kterak se zde - na samém jihu Valašska a v překrásné krajině okolních Bílých Karpat - ubytovat a vybrat si ke stravování tu "svoji" restauraci. Zájemci o sportovní vyžití si zde také přijdou na své - není to tak dávno, co návštěvníkům nabídl své služby např. nový plavecký areál ...

Foto: Franta

Milovníci pěší turistiky pak mohou využít značených turistických cest, které vedou na vrcholky okolních Bílých Karpat. Zvláště atraktivní je cesta z Brumova na "skok" k sousedům na Slovensko. Ve vzdálenosti 12 km se zde nachází jedno z vůbec nejromantičtějších míst slovenského příhraničí - zřícenina hradu Vršatec a vysoká bradla "Podhradských skal", jak je my brumovjáci odjakživa nazýváme.

( Protože větší část výletu vede po straně moravské, nezařazuji tento výlet do sousedního státu, ale do oblasti Valašska).

Je polovina srpna roku 2001. Protože se má dneska teplota přehoupnout přes "tropickou třicítku", první část cesty absolvuju busem : z Brumova přes Bylnici a pak bus vjíždí do Vlárského průsmyku. Projíždíme přes Svatý Štěpán k celnici a slovenské hranici, zde odbočujeme vlevo hlubokým údolím Vlárky a přes Sidonii až na konečnou. ( Obě jmenované obce jsou součástí Brumova - Bylnice ). Odtud je to na Vršatec "jen" 8 km.

Foto: Franta

Napřed mne čeká velmi ostré, asi 0.5 km dlouhé, stoupání lesem. To pak postupně ustává a když vycházím na rozsáhlé louky pod Bílou horou, cesta dál už vede jen po vrstevnici. Vlevo hezké rozhledy na dominantní Holý vrch a ostatní "karpatské" vrcholky. Zanedlouho se dostávám k napajedlu, studánce a kapličce pod Bílou horou. Tady už se nacházím na území slovenského státu, naši "sousedé" zde u kaplnky zbudovali krásný intimní amfiteátr. Na tomto místě se také dramaticky mění ráz okolní krajiny : zatímco na moravské straně vidíme kopce "normální", tady začíná bradlový pás, táhnoucí se od Vršatce napříč přes hluboké červenokameňské údolí pod námi až po Lednicu se zříceninou dalšího romantického hradu.Tady také vyměníme značku červenou za modrou ...

Po chvilce stoupání se kochám krásnými výhledy a zároveň si vybírám mezi červenobílými vápencovými kamínky, ležícími v prachu cesty, ty nejhezčí do své sbírky. Polňačka se pak zařezává do úbočí podvrcholků bralnaté hory Chmelová ( 926 m), vpravo pak hlubina Krivoklátskéj doliny. Netrvá to dlouho a z posledního záhybu cesty se člověku až dech zarazí nad fantastickým výhledem na kotlinu, lemovanou vysokými bělostnými vápencovými skalisky - přímo naproti pak vidíme malebnou hradní skálu se zříceninou hradu Vršatce.

Co mne velmi zarazí, tak je napůl zdevastovaný rekreační areál u silničky v závěru doliny - turistická chata s rezavějícími okenicemi je uzavřená, pod ní se pomalu rozpadá koupaliště. Kde jsou ty časy, kdy se tu ozýval "radostný" křik otužilců a dětí z bývalého pionýrského tábora, které se zde musely chodit koupat... ( V současnosti ale naštěstí začíná být areál a chata opět fukční !!)

Pokračuju po silničce ke komplexu skalních útesů, na kterých byl už ve 13.století vybudován hrad, patřící k řetězci pevností, které chránily sz hranice Uherska. Na samém vrcholku skal - přímo nad obcí Vršatecké Podhradie - byla napřed vybudována strážní věž, později přibylo nižší Podhradí, ve kterém byl v 16.století vystaven velký renesanční palác a okrouhlá věž. Původně hrad patřil i pánu Pováží - slavnému Matůši Čákovi Trenčínskému, později se rody střídaly. Na přelomu 17. a 18.století zde probíhaly velké boje mezi císařskými vojáky a povstalci. Funkční historie hradu končí pak roku 1708. Povstalcům v pevnosti explodoval nešťastnou náhodou střelný prach, dílo zkázy pak dokonali "císařští", kteří zbylé části hradu po výbuchu zbourali ...

Foto: Franta

Kdo má dost odvahy, může krkolomnou pěšinou vystoupat na nejvyšší místo hradního bradla a kochat se mimořádným rozhledem : za příznivého počasí máte pod sebou údolí Váhu a za ním pásmo Strážovských vrchů, bývá vidět i Malá Fatra a Povážský Inovec. Obrovské útesy na sever od hradu pokračují v délce asi 2 km až nad obec Červený kameň. Pod bradly vpravo se tam dostanete po vyhlídkové, modře značené cestě. Žlutě značená varianta vás pak vytáhne přes starý třešňový sad do sedla pod Chmelovou - na vrchol vede odbočka - a pod mohutnými skalními útesy a bizarními skalními věžemi, zvanými Babky, se nad Č.Kameněm spojuje s modrou.

Oblast Podhradských skal, Červeného Kameňa a Lednice bývá svou neobvyklou divokou scenérií a místy panenskou přírodou přirovnávána k Rumunským Karpatům. Od Váhu a po silnici z Pruského připomínají zdejší bradla pravá orlí hnízda. Podhradské skály už jsou dnes chráněným územím, protože se zde vyskytuje mnoho chráněných rostlin, zajímavostí je např.dub šípák.

Pro veliké vedro se dnes vzdávám okruhu okolo celých překrásných Podhradských skal a vracím se domů na Moravu. Napřed stejnou cestou zpět po studánku pod Bílou horou, pak po červené lesy pod Okršlisko a zde poslední výměna značky : dál přes Holý vrch ( 835 m) a dolů do Brumova už mne vede značka žlutá ...

Je dobré mít jako já svačinu sebou. Jestli bude v obnovené chatě na Vršatci i stravování, to nevím. Bohaté občerstvení si ale můžete dopřát na konci této 20 km dlouhé tůry v Brumově - Bylnici...

Tato oblast Bílých Karpat patří k těm nejkrásnějším a nejdivočejším částem, které jsou u nás v obou státech k vidění... Ostatně - kdoví, jakou předlohu měl při psaní svého románu "Tajemný hrad v Karpatech" slavný Francouz. Možná to nebyl obrázek z rumunské Transylvánie, ale podobenka hradu Vršatce nebo nedaleké Lednice, kdo ví ...

Spoj z Brumova - Bylnice do Sidonie je přes víkend řidší, uvádět jeho cenu dnes, kdy se ceny všeho mění ze dne za den je zcela zbytečné, navíc je to už vše "retro". ( Vzduch je zatím i na Slovensku zdarma ...)

Poslední aktualizace: 4.4.2012
Autor: Franta

Vršatské Podhradie

Příspěvky v okolí Z Brumova na Vršatecké Podhradie a zpět - retro 2001

Pekné slnečné počasie v polovici marca nielenže vyzývalo, ale priamo nútilo vyraziť niekde do prírody zobudzajúcej sa zo zimného spánku. Ja som využil toto počasie na výlet do pre mňa blízkych Biel…
Na skalnatém vápencovém útesu nad Váhem v Bílých Karpatech se nachází hrad. Kopec, na kterém stojí byl osídlen již v době bronzové. Po vzniku uherského státu zde byla postavěna strážní věž s malým vojenským…
Prírodné rezervácie Vršatecké hradné bralo a Vršatecké bradlá ( Ilava - vlaková zastávka ) - boli vyhlásené za rezervácie za účelom ochrany najsevernejšieho výskytu teplomilných spoločenstiev  vzácnych a ohr…
Výrazné a mohutně působící seskupení vápencových útesů v prostoru hlavního hřebenu Bílých Karpat nad obcí Vršatské Podhradie. Vršatské bralá jsou na ploše 102,7 ha chráněným přírodním výtvorem. Vznikly erozí a d…
Další ročník přeshraničního pochodu "Přátelství bez hranic", který tentokrát začínal na Slovensku a končil v ČR, organizovaného Klubem českých turistů ze Zlína a Klubem slovenských turistů z Trenčína. Jak už jsem psala, sešli jsme se tentokrát  na Slovensku v obci Pruské. Prohlédli jsme si zdejší krásný kostel a vyrazili po zelené značce přes Velké Hradiště kolem…
Hrad byl založen kolem roku 1240 královnou Kunhutou, vdovou po českém panovníkovi Přemyslu Otakarovi II. Hrad byl jedním z řetězce středověkých pohraničních hradů tvořících pohraniční opevnění mezi Uherskem a Českým královstvím sahající od Děvína až po Trenčín. Protože tento hrad je unikátním objektem v středoevropském stavitelství byl roku 1949 vyhlá…
Stále relativně novou stavbou je velice pěkná a zajímavá dřevěná šestiplošinová rozhledna na vrcholu Královce, nedaleko města Valašské Klobouky. Byla totiž vybudována v roce 2006. Nachází se v nadmořské …
Valašské Klobouky leží na Jižní Moravě, jižním směrem od města Vsetín a nedaleko hranice se Slovenskem. Město se rozkládá mezi oblastí Bílých Karpat a Vizovické vrchoviny. Městem protéká Kloboucký potok. Jižním …
Máte-li rádi přírodu a vše, co k ní patří, pak vám doporučujeme navštívit pískovcové skály, kterým se začalo říkat Čertovy podle pověsti o sázce chytrého valašského mlynáře s čertem. Jedná se o skalní stěnu charak…
Přírodní památku Čertovy skály (0,15 ha) najdeme na zádním okraji Vizovických vrchů, v Komonecké hornatině, na severním okraji obce Lidečko, asi 100 m od státní silnice a 150 m od železniční trati Vsetín - Horn…
Chráněný přírodní útvar Pulčínské skály se nachází poblíž obce Pulčín, jižně od Vsetína. Jsou součástí NPR Pulčín-Hradisko. Není bez zajímavosti, že skály byly útočištěm člověka již v prn…
Vizovice leží na Jižní Moravě, východním směrem od města Zlín. Město se rozkládá v severní části Vizovické vrchoviny a na obou březích říčky Lutoninky. Město je známé svou tradiční výrobou…
Osvobozením 2. května 1945 začíná pro luhačovické lázně nová etapa vývoje. Vtéto době vzniklo právě velkorysé řešení lázeňského náměstí. Velká kolonáda svým efektním obloukovým půdorysem sleduje úpatí Velké Kamenn…
Luhačovice leží na Jižní Moravě, jižním směrem od města Zlín. Luhačovice jsou vyhledávaným lázeňským a rekreačním městem. V lázních se léčí nemoci dýchacích cest, cukrovka a zažívací nemo…
Zoo Lešná Zlínská zoologická zahrada je nejnavštěvovanější a nejkrásnější místo celé Moravy. Areál zoo se rozkládá v historickém lešenském parku, ve kterém roste více než1 140 druhů dřevin a okrasných bylin. Rom…
Zoo Zlín je jedna z nejoblíbenějších v České republice. JE rozdělena na kontinenty a tak postupně projdete Afriku, Evropu, Asii a Střední i Jižní Ameriku. Chlubí se tropickou halou Yukatan a nádherným zámkem Lešná…
Zámek Lešná je klenotem areálu zlínské zoologické zahrady. Zámek doplněný o menší budovy a další drobné objekty, rozptýlené v parku, tvoří architektonicky ucelený soubor pohádkového ladění. Hlavní zámeckou dvoup…
Zřícenina hradu Lukov se nachází asi deset kilometrů od Zlína, na kopci nad obcí Lukov, na dohled Zoologické zahrady Zlín a zámku Lešná. První zmínky o něm pocházejí ze 13. století, důkazy o osídlení této lokality však sahají ještě do dávnější historie – během archeologických výzkumů v 80. a 90. letech 20. století zde byly mj. nalezeny fragmenty pravěké keramiky, které…
Přehrada byla postavena již v letech 1907-1912, za Rakouska ? Uherska, ve spojitosti s již tehdy plánovaným kanálem Odra - Dunaj. Bystřička měla (a má) hráz 36.5 m Vysokou a 170m dlouhou, což bylo na tehdejší do…
Město Rožnov pod Radhoštěm je rozloženo na úpatí nejnavštěvovanější hory Moravskoslezských Beskyd Radhoště ( 1129 m.n.m.). Město leží ve středu Beskyd a Vsetínských vrchů. Rožnov najdeme v h…
Valašský muzeum v přírode- skanzen lidové kultury a architektury v Rožnově pod Radhoštěm je vyhlášenou kulturním památkou. Je situován do třech samostatných lokalit. Rozcestí se nachází u vstupu do nejstarší čás…
Dřevěné městečko je nejstarším areálem. Od roku 1925, kdy bylo poprvé otevřeno pro veřejnost, sem byly postupně přeneseny a znovu postaveny domy z rožnovského náměstí. K nim později dostavěn kostel podle kostela ve Větřkovicíc…
Již po několikáté jsem se byla podívat ve skanzenu v Rožnově pod Radhoštěm. Musím uznat, že jsem byla mile překvapená. Čekala jsem, že vše bude tak jak minule, ale nebylo. Je vidět, že skanzen se neustále rozrůstá o nové a nové objekty. Prohlídka tohoto místa zabere celkem dost času. Je lepší si to naplánovat jako celodenní výlet. Vedle skanzenu je velké parkoviště. Za…
Radhošť je podle legend spojen s uctíváním údajného pohanského boha pohostinnosti, plodnosti a úrody Radegasta. Pověsti praví, že na vrcholku hory stávala odpradávna jeho modla. Tu prý nechali zbořit slovanští věrozvěstové Konstantin a Metoděj, kteří po svém příchodu na Velkou Moravu rovněž zavítali i sem. Pravdou ovšem je, že bůh tohoto jména zřejmě nikdy neexistoval, neboť…
Poutní místo Svatý Hostýn na vrcholu stejnojmenné hory vévodí širokým rovinám Hané, silueta chrámu i blízké rozhledny a sousední větrné elektrárny na obzoru ojedinělá zdaleka viditelná z mnoha stran.
Vrchol Radhošť (1129 m n.m.) se nachází 4 km od horského sedla Pustevny. Vrchol Radhoště je holý a můžeme z něj spatřit jeden z nejkrásnějších pohledů na beskydské panoráma, Vsetínské vrchy, Javorníky, Malo…
Hostýn je významné poutní místo v Hostýnských vrších. Nejvýznamějším objektem je bazilika Nanebevzetí Panny Marie. Základní kámen byl posvěcen r.1721, stavba byla dokončena r.1748.…
Hřebenové sedlo, nejnavštěvovanější místo Beskyd s lyžařskými vleky a pohádkovou architekturou.
"Lysá hora je nejvyšší hora Moravskoslezských Beskyd (1323 m n. m.). Z jejího vrcholu, který není zcela zalesněný, se rozbíhají 4 velké rozsochy, jež se rozvětvují v další menší podruž…