Výstup na Jahňací štít

Tipy na výlet Pro zdatnější Celodenní výlet Na hory

Počasí nám při pobytu ve Vysokých Tatrách přálo, a tak jsme se rozhodli pro výstup na nejvýchodnější štít těchto velehor. Tím je Jahňací štít s nadmořskou výškou 2.229,6 m.

Výstup zahajujeme na parkovišti mezi Tatranskými Metliarami a Kežmarskými Žleby v nadmořské výšce přibližně 900 m. Vycházet odtud mohou i turisté, kteří přijedou autobusem na zastávku Biela voda.

Z rozcestí u parkoviště nás červená turistická značka vede Dolinou Kežmarskej Bidlej vody. Cesta je souběžná se stejnojmenným horským potokem. Ten nám vytváří zvukovou kulisu přibližně 5 km za převážně mírného stoupání. Trasa potom začíná měnit ráz. Otáčí se vlevo do Doliny Zeleného plesa, vede podél Zeleného potoka a otevírají se nám pohledy na štíty ve skupině kolem Lomnického štítu. Scenérie je s blížící se chatou u Zeleného plesa stále úchvatnější.

Chata u Zeleného plesa (1.551 m n.m.) je důležitým místem při výstupu na Jahňací štít. V případě nepřízně počasí poskytne turistům ochranu. Je zde rozcestí turistických cest. Sejdou sem z Velké Svišťovky turisté, kteří si zvolili jako výchozí místo výstupu Skalnaté pleso. A potom čepovali zde dobře vychlazený Budvar. A že nám po několikahodinovém stoupání chutnal, nemusím podotýkat.

Zelené pleso
Zelené pleso  •  Foto: dupis

Od chaty u Zeleného plesa začíná vlastní výstup na Jahňací štít. Povede nás žlutá turistická značka. První necelý kilometr, než se dostaneme nad horní hranici kosodřeviny, stoupá příkřeji a dá zabrat. U Červeného plesa začne být stoupání mírnější. Vcházíme do Jahňacího kotle. Vpravo je Kozí štít (2.111,2 m n.m.), vlevo Jastrabia veža (2.137,3 m n.m.). Před sebou už vidíme hřeben spojující Kolový a Jahňací štít. A do Kolového přechodu (2.118 m n.m.) směřujeme. Míjíme ještě Belasé pleso a přicházíme pod Kolový přechod (ten je o 29 výškových metrů výš než Kolové sedlo). Výstup do něj je exponovaný, zajištěný několika řetězy za sebou. Po zvládnutí tohoto úseku se nám otvírají další jedinečné pohledy severozápadním směrem do Kolové doliny, na Kolové pleso. Za Kolovým přechodem pokračujeme po hřebeni vpravo po úzké stezce a kamenech. Obcházíme zleva skalnatý útvar, pár metrů sestoupíme a zbývá už jen finálový vystup.

Na vrcholu se nám odkrývají pohledy na všechny světové strany. Jižně vidíme Kežmarský štít (2.556,4 m n.m.), Lomnický štít (2.634 m n.m.) s horní stanicí lanovky, Pyšný štít (2.621 m n.m.) a další štíty. Jihovýchodně je na dosah již zmíněný Kozí štít a od severozápadu po severovýchod máme před sebou Belianské Tatry v celé své délce 8 kilometrů s vrcholy Havranem (2.151,5 m n.m.), Ždiarskou vidľou (2.141,6 m n.m.) a mnoha dalšími.

Cesta zpět k chatě u Zeleného plesa je stejná jako při výstupu. Od Zeleného plesa jsme sešli na parkoviště touž cestou, kterou jsme vystoupali.

Jahňací štít ve starých mapách najdete i pod názvy Štít Bieleho plesa, Lastovica nebo i Biely štít.

Z jeho vrcholu vybíhají čtyři hřebeny.

Jihozápadní hřeben vede přes Kolový přechod ke Kolovému sedlu.

Severozápadní hřeben se jmenuje Jahnencov. Odděluje Jahňací kotel od Kotlinky pod Kolovým sedlem.

Severovýchodní hřeben vede přes Jahňací hrb do Kopského sedla.

Jihovýchodní Kozí hřeben odděluje Červenou dolinu od Doliny Bielych plies. Dominuje mu Kozí štít.

Občerstvení je možné na chatě u Zeleného plesa. Je to na trase jediná možnost. Doporučuji však mít s sebou dostatek tekutin i něco k jídlu.

Líbily se nám horské scenérie při výstupu i sestupu. Pohledy z Jahňacího štítu.

Nelíbily se nám poničené lesy v okolí Tatranských Metliarů.

Parkoviště, ze kterého jsme vycházeli je zpoplatněné, nehlídané.

Výstup na Jahňací štít je časově poměrně náročný. Je potřeba vyjít ráno. Z parkoviště k chatě u Zeleného plesa vystoupáte za 3 hodiny. Vlastní výstup od chaty na Jahňací štít je zvládnutelný za 2 až 2,5 hodiny. Zpět k chatě sestoupíte za necelé 2 hodiny. Od chaty K parkovišti sejdete přibližně za 2 hodiny. Pokud nechcete trasu proběhnout, ale užít si ji, počítejte s 9 až 10 hodinami.

Přesná poloha Jahňacího štítu je 49.219722° N, 20.212778° E.

Poslední aktualizace: 6.8.2011
Výstup na Jahňací štít na mapě
Autor: dupis

Příspěvky z okolí Výstup na Jahňací štít

Jahňací štít 2230 m n.m.
Jahňací štít je najvýchodnejší vrchol vo Vysokých Tatrách.Prvý známy…
Kozí štít (2111 m n/m) je jednou z výraznějších rozsoch vybíhajících z…
Na tomto výlete sa vydáme do Vysokých Tatier pod Jahňací štít,kde sa…
Jastrabia veža - bájemi opředená skalní bašta na konci Karbunkulového východního hřebene nad Zeleným plesem. První výstup na věž je…
Rozcestí v Kopském sedle ukazuje turistům cestu po modré značce ve dvou směrech, do Javoriny a opačným směrem k Bielemu plesu a dále…
Turistická Chata Pri zelenom plese se nachází ve východní části Vysokých…
Veľké Biele pleso sa rozprestiera v Doline Bielych plies vo výške 1610 m n…
Zelené pleso - pleso v Dolině Bielej vody pod Jastrabiou vežou. Přístupné…
Tatry jsou naše oblíbená lokalita a tak jsme se rozhodli navštívit takovou…
Baraní rohy (Baranie rohy, 2526 m n/m) jsou výrazným štítem mezi Malou…
Nemecký rebrík je šikmá lávka nachádzajúca sa pod stenami Malého Kežmarského štítu a Kežmarskej kopy nad Chatou pri Zelenom plese…
Lomnický štít Zmíníme-li se o Vysokých Tatrách, vybaví se většině…
Visutá lanová dráha Skalnaté pleso -Lomnický štít 2634 m n.m.premáva od…
Belianske Tatry boli v roku 1991 vyhlásené za Národnú prírodnú rezerváciu…
Baranie (Beraní) sedlo je cca 2384 m vysoký (udává se až 2389 m n/m)…
Lomnický štít bol dlho považovaný za najvyšší štít Vysokých Tatier.Ako…
Skalnaté pleso/Sedlo pod Svišťovkou/Zelené pleso/Biela voda …
O druhé nejvyšší hoře Slovenska - Lomnický štít - toho bylo už napsáno hodně. Je vysoká 2634 m, na vrchol vede lanovka ze Skalnatého…
Sedlo Sedielko sa nachádza v hlavnom hrebeni Vysokých Tatier medzi Širokou…
Jak tak život plyne, přícházejí různá překvapení a to určitě bylo…