Hodonín

Hodonín se rozkládá v Dolnomoravském úvalu, v blízkosti řeky Moravy, 50 km od Brna. Hodoním má přibližně 25 tis. obyvatel a jeho nejvýznamnějším rodákem je T.G. Masaryk. V letních měsících je ve městě velmi populární Koupaliště Hodonín.

Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Mutěnice / Kyjov Ubytování Hodonín
Turistické cíle / Mapa Hodonín Rozhledna Travičná / Skanzen Strážnice Vodní nádrž Lučina

Jižní Morava
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Jižní Morava

Vinobraní Strážnice (Retro 2010)

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou

Strážnice, Bílá věž u kostela sv.Martina
Strážnice, Bílá věž u kostela sv.Martina  •  Fotografie (16)  • Foto: Traper

Vinobraní ve Strážnici

Na vinobraní jsme přijeli rovnou ze Slavností vína z Uherského Hradiště. O tom však jindy. Do Strážnice je to kousek a tak jsme zde byli předčasně. Aspoň byl čas na odstavení vozidla mimo trasy případných veselých a bujarých milovníků burčáku. Povedlo se to výborně, nedaleko centra, mezi Zámeckými sklepy a policejní stanicí.

Vinobraní-šikování před průvodem

Už při vjezdu do Strážnice jsme projeli jednou ze dvou bran ze 16. stol., co jsou na obou hlavních koncích města. Jedná se bohužel o dvě torza bez zastřešení. Volný čas do začátku oslav jsme využili k částečné procházce městem. Z dálky jsme uviděli velkou bílou zvonici - Bílou věž, stojící samostatně vedle kostela sv. Martina. Úmyslně jsme obcházeli náměstí bočními uličkami, protože tam se bude hlavní centrum dění. Tak jsme se dostali ke staré synagoze, která byla otevřená. Po zaplacení 20,-/důchodce jsme si prohlédli zajímavou výstavu o dějinách a životě židů. Venku jsme si ještě prošli židovský hřbitov. Všimli jsme si na sebe postavených kamínků na mnohých náhrobcích. Dotazem jsme zjistili, že je to starý zvyk z jejich původní domoviny. Čas zahájení Vinobraní se přiblížil. Posunuli jsme se tedy na opačnou stranu, ještě před horní vstup na náměstí. Tudy by měl procházet slavnostní krojovaný průvod. Na křižovatce už stál v dobové uniformě obecní strážník s bubnem a očekával průvod. Chodníky byly plné diváků. Za chvíli dorazilo čelo průvodu. Vlajku města nesl mladý pár v kroji doprovázený krojovanou dechovkou. Střídavě následovaly ověnčené vozy s ozdobenými zápřahy a hloučky obyvatel ve strážnických krojích. Důležitě se vezl na voze bůh vína Dionýsos se svými bachantkami, kteří si za jízdy notně přihýbali. V závěru nechyběli ani rytíři na koních v plné zbroji, pážata a dvorní dámy. Průvod došel na náměstí s vyvýšeným podiem. V zákulisí si dali přestávku po asi kilometrové cestě městem. Mezitím už se náměstí notně zaplnilo a lidé se tísnili u stánků s burčákem, vínem, hrnčířskými výrobky, a na podobných jarmarcích obvyklým sortimentem. Neobvyklé byly jen výrobky z oskeruší, tj. marmelády, džemy, pálenka i ukázky ovoce. Vše s léčivými účinky. Při každé návštěvě tohoto vinobraní se chystám, že jednou tuto zázračnou pálenku ochutnám. Žel, zatím na to nedošlo kvůli výborným burčákům. Ty se podávaly nejen u stánků na náměstí, ale hlavně v mázhauzech a dvorech domů lemujících náměstí. Pamatuji jeden rok, kdy dokonce nějak Kolem 23 hodiny postupně ve všech mázhauzech začal docházet. Panika však nevznikla, většina se stačila rychle předzásobit naplněnými PETkami. A Kolem půlnoci se začal dovážet čerstvý přímo z různých sklepů! Mňam. Jen si na to vzpomenu, dostávám na něj chuť. Bohužel se jedná o úzce sezonní produkt. Tak si musím nechat zajít chuť. Na podiu zatím probíhaly různé folklorní pořady předváděné, tancované a zpívané jednotlivými lidovými soubory z okolí. Tam jsme museli na chvíli dopřát odpočinku svým nohám. Po této přestávce jsme opět věnovali zkoumání kvality burčáků v mázhauzech, dvorcích a stáncích. To ovšem nejde provádět maratonským způsobem. Když jsme začali trochu více pociťovat jeho účinky, odkráčeli jsme se vyluftovat do neprochozeného zbytku Strážnice. Zašli jsme do přístavu na Baťově kanálu a na obě strany se podle něj prošli. Dokonce jsem chvíli mohl pozorovat bobra, jak stahuje zelené výhonky stromů pod hladinu. S PETkou a kelímky v rukou jsme nejdříve omrkli Skanzen, pak prošli Černou branou ve zbytku hradního opevnění okolo zámku do rozlehlý Zámeckého parku se dvěma amfiteátry. Jsou zde pořádány akce nejen folklorní, ale např. i oslavy slunovratu, hudební festival aj. V době některých festivalů v parku návštěvníci i stanují.

Ráno po snídani jsme pak udělali ještě preventivní procházku aby čerpadlo trochu prohnalo krev přes jaterní a ledvinové filtry a řízení auta domů tak bylo bezpečnější. Prošli jsme až za náměstí k hlavnímu kostelu Nanebevzetí Panny Marie, který leží vlastně mimo centrum města. To se nám zdálo málo, tak jsme si procházku prodloužili hledáním kaple sv. Rocha. Našli jsme ji dál od centra na Komenského ulici. Tato kaple má pohnutý osud. Vystavěna byla jako dík za ukončení morové epidemie r.1680. Jak obyvatelům otrnulo z moru, přestávali se starat o její údržbu a chátrala. Proto ji r. 1752 znovu postavili a dokonce větší. Jenže ji postavili nekvalitně a stala se z ní zřícenina. Nebýt nové epidemie cholery v r. 1840, ze které obyvatelé dostali strach, nestála by dnes v poslední, menší podobě.

Vinobraní - průvod

K nasycení bylo všude plno stánků a restaurací. Spali jsme v autě, byl klid.

Líbilo se všechno. Negativního mně nic nenapadá.

Na Vinobraní se vstupné neplatí. Jediné vstupné jsme platili v synagoze, a to důchodcovských 20,-Kč/jednoho.

Poslední aktualizace: 5.1.2012
Autor: Traper

Strážnice

Příspěvky z okolí Vinobraní Strážnice (Retro 2010)

Strážnice - bývalý Průžkův mlýn
Cestou z Piaristického náměstí k Baťovu kanálu jsme měli naplánovanu návštěvu bývalého mlýna s muzeem stojícího v Bratrské ulici, ale už na dálku jsme viděli, že na něm probíhá dokonce i dnes (na 1.máje!) intenzivní rekonstrukce. Škoda… takže jsme se naň museli spokojit jen letmým pohledem ze dvora a pokračovat dál.   Tento mlýn patřil k nejstarším strážnickým stavením a obilí …
Stojí nedaleko kostela sv.Martina na severní straně menšího Piaristického náměstí. Jedná se o jednolodní chrám se dvěma hranolovými věžemi, svírající mezi sebou honosné vstupní průčelí. Boční vchody jsou umístěny pod věžemi. K severní straně chrámové lodi byla přistavěna sakristie, z jihu přiléhá k prebytáři kaple a nad oběma objekty vznikly ještě oratoře. Z hlediska architektur…
Úzký obdélníkový rynek (70 x 25 m), jehož plocha je parčíkově upravena, je orientován od jihovýchodu na severozápad. Na jižním okraji okolo něj prochází ulice Preláta Horného, od kostela z náměstí vlevo odbočuj…
V roce 1992 byl na místě bratrské školy, kterou v roce 1605 zničili Bočkajovci, zřízen Památník bratrského školství. Do této školy docházel v letech 1604 -1605 i Jan Ámos Komenský a jeho přítel Mikuláš Drabík. Spatříte zde odkryté základy stavby,…
Průžkův mlýn patří ve Strážnici k nejstarším dochovaným stavbám a najdeme ho hned za kostelem Nanebevzetí Panny Marie. O tomto mlýnu se můžeme dočíst už v historických záznamech z roku 1543. Uvnitř domu je dnes zř…
Stojí před budovou ZŠ na průsečíku ulic Komenského a Školní asi 0.5 km od centra města a vede okolo ní žlutě značená tur.trasa. Díky vysoké věži patří kaple k významným městským dominantám.   Když roku 1680 propukla ve Strážnici strašná epidemie moru, měla tolik obětí, že ty musely být pohřbívány i mimo městské hřbitovy. Zbytek obyvatelstva se pak rozhodl vystavět na novém hřbit…
Podle ústní lidové slovesnosti se zde tato strážnická dominanta vypíná již od středověku, pravdou ale je, že její výstavba skončila roku 1615 a ona se stala součástí městského opevnění. Byla zbudována v pozdně r…
Kostelní ulicí s chrámem sv.Martina a Bílou věží vede jediná strážnická pěší zóna a za průchodem v přízemí věže se ocitneme na malém, parčíkově upraveném prostranství s lavičkami. Jeho největší ozdobou je novodobá litinová kašna. Má čtyři symetricky umístěné chrliče vody, jež jsou tvořeny hlavami dráčků a úplně nahoře se nachází ještě jeden v podobě ryby. Kašna není vysoká, ale …
Původně tu stával gotický chrám, který nechal v patnáctém století vystavět Jiřík z Kravař. Za Žerotínů sloužil bratrské církvi. Zpět do lůna té katolické se navrátil roku 1629. Kostel byl prvním požárem postiže…
Když se vysloví pojem muzeum vesnice jihovýchodní Moravy, nejspíše si představíte historickou budovu na vesnici s různými artefakty, u které se dveře příliš netrhnou, a za nimi čeká…
Nachází se jihovýchodně od hlavního náměstí Svobody a je jedinou pěší zónou ve městě. Hlavním objektem ulice je kostel sv. Martina po kterém dostala svůj název. Součástí kostela je i Bílá věž, která tvoří jeho zvonici. Ta svou výškou je dominantou města. Byla postavena okolo roku 1615. Sloužívala společně s opevněním města k ochraně před ničivými nájezdy z Uher. Její chloubou je hodinový stroj z roku 1900 a dv…
U kostela sv. Martina ve Strážnici určitě nepřehlédnete volně stojící pozdně renesanční zvonici - campanillu, která pochází z období kolem roku 1615. Na kamenné přízemí navazuje cihlové zdivo, které je z vnitřní strany neomítnuté. Renesanční okna byla v 2. polovině 19. století upravena do novogotického lomeného oblouku. Bohužel původní sgrafity se dochovalo už jen částečně na…
Turistické rozcestí Strážnice, náměstí
Nachází se na okraji hlavního strážnického náměstí Svobody. Jde o centrální turistické rozcestí ve městě a východiště zdejších turistických tras. Prochází tudy červeně a žlutě značená turistická cesta a začíná zde modrá značka. Červená vede jedním směrem na Lidéřovice a Vnorovy, opačně pak směrem na Bílé Karpaty na Tvarožnou Lhotu, rozhlednu Travičná, na hraniční hřeben na Kobylu a končí u vlaku ve Vrbovcích. Žlutá značka p…
Ještě před zřízením tohoto vzdělávacího institutu s vyučováním v češtině se v březnu 1897 muselo město Strážnice zaručit, že pro něj vystaví novou školní budovu. Ta měla mít nejméně 11 tříd, prostory pro učební…
Podnětem k výstavbě nejstarších dochovaných památek ve Strážnici byla  i morová epidemie. K tomuto roku se vážou stavební počátky kaple sv. Rocha. Nová stavba z roku 1752 měla vzhled kostela, přibyla k ní Vysoká věž, sakristie. Kaple byla klenutá, krytá šindelem. Klenba se však brzy začala trhat. Roku 1768 činila městská rada faráři Hnátkovi výtky, že kaple byla vystavěna veliká, nad možnosti fondu. Nakonec z celé stavby zůstala jen ruina bez střechy a klenby. Pouze věž zůstala neporušená. Z nařízení Marie Terezie byla kaple…
Poslední dobou to mám se ženou a našimi společnými výlety dost pofiderní. Buď je Jana v práci anebo jedeme na víkend do Uherského Hradiště za její maminkou do nemocnice, kde je bývalá paní učitelka už několik mě…
Bronzová socha Jana Ámose Komenského ve Strážnici byla slavnostně odhalena 28. března 1984 (v den 392. výročí jeho narození) na jihovýchodní straně náměstí Svobody. Autorem této 220 centimetrů vysoké bronzové postavy je akademický sochař Miroslav Hudeček. Strážnický rodák, akademik Hudeček Jana Ámose ztvárnil v dobovém obleku sedícího v renesančním křesle, s nataženou pravou…
Přišli jsme k němu z Piaristického náměstí s impozantním chrámem Nanebevzetí Panny Marie a okolo bývalého Průžkova mlýna, na jehož renovaci se i přesto, že dnes bylo 1.máje, intenzivně pracovalo. Svátek práce svět…
Muzejní expozice věnovaná historii, kultuře, folkloru a přírodě Strážnicka s řadou artefaktů jako jsou archeologické nálezy, historické dokumenty či vycpaniny vzácných zvířat. V přízemí je prostor pro krátkodobějš…
Tak jako starší lidé, i já se každým rokem několikrát vypravuji strávit kratší dobu lázeňským pobytem. Zatím sice nepotřebuji koupele, ani pitné kůry různých vod. Dávám přednost sezonním preventivně léčebným…
Oficielní název je Muzeum vesnice jihovýchodní Moravy. Buduje se postupně od roku 1975. Do dnešní doby je zde postaveno celkem 65 objektů. Ty jsou rozčleněny podle jednotlivých oblastí Slová…
Strážnice je jedním z důležitých kulturních a historických center jižní Moravy. Nachází se zde přístaviště lodí, které je součástí průplavu - Baťův kanál s délkou 52 km, vedoucího souběžně s řekou Moravou. V přístavišti Strážnice zaujme zdejší atraktivita - živý vodník. Sedí na břehu, hlídá lodě a láká návštěvníky nikoli jako dušičky do hrníčků, ale na projížďku je…
Na úpatí Bílých Karpat jsme navštívili jedno z center Slováckého regionu s dosud živými folklórními tradicemi, a to rozlehlý Skanzen ve Strážnici. Vznikl v letech 1973 a 1981, v jeho ucelených areálech s…
Bílá vež patrí k nejvýznamnejším strážnickým památkám. Je dominantou mesta a podle ní se Strážnice v literární tvorbe nazývá "mestem pod bílou veží". Sloužila jako strážní vež a její vznik je spojován s pocátky mesta. Knižní pruvodce mesta Strážnice uvádí její stárí na 600 - 800 let. Vež ve své dnešní podobe je však mnohem mladšího puvodu. Ve skalickém archívu se dochovaly dva…
Skanzen ve Strážnici je populárním turistickým místem. Dokumentuje stavby z oblasti Slovácka, Pomoraví a Horňácka. Ve skanzenu je kromě klasických prohlídek také množství doprovodných akcí…
Tentokrát nás bylo více - jeli jsme s manželem na výlet společně s jeho rodiči.Ráno jsme se setkali v Luhačovicích,odtud společně pokračujeme jejich autem  přes Uh.Brod, Hluk, Uh.Ostroh do Stráž…
Slovácko je proslulé vínem, dobrou pálenkou, lidovými tradicemi. Příjemné chvíle lze také ztrávit na vodní cestě po Baťově kanále - na řece Moravě, vedoucí od Kroměříže po Hodonín. Souběžně s ním vede i cyklostezka…
Jedna z nejstarších dochovaných staveb Strážnice, o které se píše již v roce 1543, má historické architektonické prvky: mohutné nosné trámy a dřevěný mlýnský mučící pranýř s letopočtem 16…
Synagogu a Starý židovský hřbitov bývalé židovské obce, jejíž židovské osídlení spadá do 13. století, najdeme v severní části města Srtrážnice. V obci se dodnes zachovala téměř polovina původních židovských domů v…
   V době tureckého nebezpečí, na začátku 16. století, tehdejší majitel panství Jan III. ze Žerotína, jako čerstvě jmenovaný vojenský velitel Moravy, začal dle nařízení opevň…