Drnholec
Osada Drnholec je místní částí obce Lubina. Osada se rozkládá mezi městy Kopřivnice a Příbor, podél silnice spojující tyto dvě města. Drnholec leží…

více o Drnholec

Partner lokality

Jižní Morava – kraj slunce a vína vyhlášený svou pohostinností, folklórem a množstvím památek. Ideální pro rodinnou dovolenou, poznávací výlet i adrenalinové dobrodružství. www.jizni-morava.cz

Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Drnholec
Články redakce vybrat: vše / nic

Vinobraní Drnholec 2015

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

Minulý
týden jsem se rozhodl pro výjezd na Vinobraní do Drnholce. K tomuto činu mně
přiměly dva pádné důvody, přestože stále bojuji s resty a časem. Letos jsem se ještě na žádné vinobraní nedostal a ani jsem moc burčáku nepožil. Do doporučovaných 5 litrů, kolik má člověk krve, mi ještě chyběly 3 litry. A
druhou pohnutkou bylo zavzpomínat si na staré časy před asi 4 desítkami let tam prožité, za mé soutěžácké aktivity v mých mladých letech. Každoročně
v době prázdnin se tam konávalo soustředění převážně brněnských posádek,
jezdících federální a národní mistrovství či Pohár města Brna. Sjely se tu
často i se svými rodinami a řádilo se na starém hřišti na Starátku, na druhém se přenocovalo. Od té doby jsem se tam nedostal, tak jsem si chtěl stará místa opět prohlédnout. Výjimečnou osobu, Mudr. Vanýska, skvělého jezdce federálu a hybnou osobu podobných akcí již bohužel nenavštívím, neboť už není mezi námi. Aspoň na něj zavzpomínám na starých místech.

Samozřejmě, po tak dlouhé době už se v Drnholci mnohé změnilo. Vinobraní se tenkrát nepořádala. Dnešní slaví teprve páté výročí. Zpočátku jsme navštěvovali nejprve jihomoravská, pak jsme byli zvědavi i na česká v Mělníku, Litoměřicích a Velkých Žernosekách. Z Mělníku, nemám příliš dobrou vzpomínku. Člověk pořád slyšel o vynikajících vínech z mělnické oblasti. Chtěl jsem tedy jako Moravák pár ochutnat na vinobraní. Bohužel, na všech stáncích byly cedule“Víno z Moravy“, „Moravský burčák“. Místní nikde. Po návštěvě místní vinotéky se mé zklamání prohloubilo. Také Jen moravská vína. Abych si aspoň nějakou památku dovezl domů, zakoupil jsem v jakémsi obchodě nakonec Ludmilu, kterou jsem už ale znal dřívějška. Po této zkušenosti jsem se přestal o vinobraní v Čechách zajímat. Pokud je to dnes lepší, omlouvám se, už je tomu vícero let, co jsem tam jezdil. Objektivně ještě sděluji, že do Znojma a Mikulova už také, z jiných důvodů nejezdíme. Ve Znojmě jsem jednou dokonce na vinobraní seděl na pivě! Burčák se tam vůbec nedal pít. Následující rok jsem si tam vezl s sebou v demižonu skvělý burčák z jednoho doporučeného, blízkého vinařství. V Mikulově se nám dlouho líbilo, než se z něj stala také velkokomerční akce. A tak jsme začali jezdit po méně známých a domácnějších akcích s posezením ve sklípku. Už ani můj kamarád vinař z Bořetic, svého času ministr vnitra Kravíhorské republiky, není mezi námi. Nějak mi ti kamarádi mizí. Ale zpět do Drnholce. Ve vyhrazených otevřených sklípcích burčáku moc nebylo, drtivá většina pila vína. K negativním věcem se nechci vyjadřovat z na začátku vysvětlených důvodů. My jsme si pořídili výborný burčák z Rulandského bílého za velmi slušnou cenu. Na druhou stranu se nám líbil celý kulturní pořad počínaje průvodem a maličkými dětmi v krojích až po další pořady. Znovu se potvrdilo, že víno a burčák činí milovníky tohoto zdravého nápoje veselými, tance a zpěvu milovnými. Neviděl jsem jediného protivného opilce. Večer pokračoval kulturní akcí s tancem v kulturním domě. Hromadný zpěv se nesl městysem až ven. Pozdě v noci se lidé rozcházeli do domovů spokojení a jen za tlumeného, ohleduplného hovoru. My jsme ještě navštívili novou rozhledu U křížku, odkud přes zdánlivě malou výšku je pěkný rozhled. Ostatně víc napoví fotografie. Nechci vám dělat chutě, ale ještě teď u psaní popíjím dovezený skvělý burčák.

V Drnholci j dostatek pohostinských zařízení, ipřed sklípky bylo ložno něco zakousnout. My jsme si dali oběd v hotelu na náměstí. Výtečné pečené koleno pro dva jsme dojídali ještě doma.

Ke sklepní části akce se nebudu vyjadřovat, jak jsem psal v úvodu. Pěkná byla vystoupení folklorních souborů a celé organizaci akce se nedá moc vytknout. Atmosféra, kterou samozřejmě nedělají jen aktivní vystupující, ale i návštěvníci, byla skvělá.

Vstupné se neplatilo, režie byla pravděpodobně hrazena Úřadem městyse za příspěvků z výnosů prodeje ve sklepech, a možná i některých reklam. Ceny jídel a pití ve stáncích byly překvapivě běžné, oproti podobným akcím spíše nižší.

Poslední aktualizace: 27.9.2015
Autor: Traper

Drnholec

Příspěvky v okolí Vinobraní Drnholec 2015

Drnholec je městečko s 1670 obyvateli a nachází se na levém břehu řeky Dyje, jihozápadně nedaleko vodního díla Nové Mlýny a severozápadním směrem od města Mikulov. Drnholec je i částečně…
Rozsáhlý zámek se nachází v městečku Drnholec na Břeclavsku v Jihomoravském kraji. Zámek je podlouhlá dvoupatrová budova se středním rizalitem na dvorním průčelí a fasádami zdobenými lizénami a pilastry, v přízemí…
Trasa vycházky z městyse Drnholec na raně středověký hrádek v trati Liščí díry. Délka vycházky je asi 3,5 km. Podrobný popis hrádku a trasy vycházky je zde.
Trasa vede z náměstí městyse Drnolec ulicemi a později polní cestou k rozhledně.
Nachází se v přízemí nově opravené staré radnice na náměstí Svobody v historickém centru obce. Bylo slavnostně otevřeno 17. května 2014.  Provozní doba infocentra: květen, říjen…
Rozlehlý zámek, který tvoří jednu z dominant městyse, se nachází  na vyvýšeném místě obce nad řekou Dyjí. Za ním směrem k řece se rozprostírá dnes velice zanedbaný zámecký park. Zámek…
V letech 1714 – 1715 zasáhla Drnholec jen okrajově epidemie moru. Z vděčnosti bylo zahájeno budování morového barokního mariánského sloupu, který byl dokončen v roce 1718. Jeho autorem je třebíčský sochař Štěpán Pagan, jenž zhotovil obdobné sloupy i na jiných místech jižní Moravy (např. Jaroměřice 1716, Ivančice 1726, Hostěradice 1728). Za jeho nejvýraznější práci se považuje právě morov…
Budova bývalé radnice je památkově chráněným renesančním objektem, jejíž stavební vývoj sahá do 16. století, ačkoliv byla zejména klasicistně přestavěna. Její poslední novodobá,…
Památkově chráněný objekt byl na faru přestavěn z někdejšího raně gotického kostela koncem 16. století. Budova fary se zajímavými valenými lunetovými klenbami, většinou hřebínkovými, náleží…
Památkově chráněný kostel byl vybudován v letech 1750 – 1757 podle návrhu Františka Antonína Grimma (1710-1784). Základní kámen ke stavbě kostela byl položen 12. května 1750. Náklady na stavbu kostela nesl městys společně s obcemi Brod nad Dyjí a Novosedly s přispěním vrchnosti. V roce 1757, v roce dokončení stavby, sem byly přeneseny zvony ze staré věže v sousedství. Kostel je postaven v…
Drnholec byl centrem rozlehlého panství až do roku 1762, kdy celý majetek připadl školské nadaci. Do té doby zde vznikl rozlehlý areál historických objektů, z nich většina se dochovala až do …
Hřbitov se nachází ve východní části městyse. Na dnešním místě byl otevřen v roce 1857. Původně býval v místě dnešní fary za kostelem. Na odvrácené straně hřbitova pod mohutnou cihlovou…
Nachází se na řece Dyji v horní části Mušovské nádrže poblíž Drnholeckého mostu po kterém prochází hlavní komunikace vedoucí z Mikulova na Hrušovany nad Jevišovkou. Jedná se o úzký a dlouhý…
Aktualizace: 17. 6. 2012 Nachází se na ploché vyvýšenině mezi vinohrady v nadmořské výšce 217 m, západně od městyse ve viniční trati U křížku. Z drnholeckého máměstí je to sem něco přes…
Nachází se jižně od městyse Drnholec. Jeho západním okrajem prochází komunikace z Drnholce do Jevišovky a podél východního okraje protéká řeka Dyje. Zde poblíž soutoku řek Jevišovky a Dyje,…
Rozsáhlé vodní dílo tvořené třemi nádržemi. Umístěné mezi Novými mýny, Pasohlávkami a Mušovem. Zadržují vodu Dyje, Jihlavy a Svratky. Slouží k závlahám, chovu ryb a rekreaci. Vznik tohoto vodního díla provázely tu…
Jedná se o nejčlenitější část Mikulovské vrchoviny, tvořenou skupinou skalnatých vápencových vrchů, zvedajících se nápadně nad rovinatý povrch Dyjsko-svrateckého a Dolnomoravského úvalu. Jinak z…
Sirotčí hrádek je jednou z nejpěknějších a nejromantičtějších hradních zřícenin. Zřícenina hradu Sirotčí hrádek stojí na severovýchodním výběžku Stolové hory v Pavlovských vrších neboli…
Soutěsek je nespočítatelně, na Pálavě jde však pouze o jednu, dokonce s velkým S. Jedná se o hlubokou skalní rokli, oddělující bradlo Děvína od nižšího Kotle. Na severních skalních stěnách lze vidět výrazné tektonické ohlazy, dále oválné prohlubně (zvané Jüttnerovy jámy) a několik drobných jeskyněk. Při úpatí skal pak sutě s četnými paleontologickými nálezy. Jižní svahy jsou zalesněné. Pod sedlem se nachází pramen pitné vody,…
Dolní Věstonice leží na Jižní Moravě, severně od města Mikulov. Městečko je známé díky archeologickému nálezu sošky Věstonická Venuše. Dolní Věstonice se rozkládají na úpatí Pavlovských vrchů a na břehu soustavy…
Jeskyně Na Turoldu leží v přírodní rezervaci vrch Turold na okraji města Mikulova a spolu s jeskyní Liščí díra tvoří 2,5 km dlouhý labyrint chodeb. Na rozdíl od ostatních zpřístupněných jeskyní vznikla na zlomec…
Mikulov leží na Jižní Moravě, západním směrem od města Břeclav, v těsném sousedství státní hranice s Rakouskem. Město je střediskem moravské vinařské oblasti.…
Zřícenina hradu Děvičky, nazývaného také Maidburk, Maidenburg, Dívčí hrady či Děvín, stojí na strmém návrší na severovýchodním okraji Pavlovských vrchů nad obcemi Dolní Věstonice a Pavlov. Zřícenina hradu Děvičk…
CHKO Pálava byla vyhlášena v roce 1976 na území o ploše 83 km2. CHKO zahrnuje území Pavlovských vrchů, komplex Milovického lesa a sníženu táhnoucí se k rakouským hranicím. Nejcennějšími biotopy Pálavy jsou drnov…
Lednicko-Valtický areál byl zapsán do seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Pokud byste chtěli projít celý park, který je opravdovou…
Zámek Lednice je národní kulturní památkou a byl také zapsán do Seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Zámek stojí na pravém břehu řeky Dyje, uprostřed romantické KRAJINY. Zámek se nachází na B…
Jedná se bezpochyby o nejznámější a nejnavštěvovanější park České republiky (prameny uvádějí kolem jednoho a půl milionu návštěvníků ročně). Hovoří se o něm jenom v superlativech a býv…
Minaret se nachází ve velkém areálu patřící lednickému zámku. Je to romantická orientalizující stavba, vybudovaná v maurském slohu. Pochází z let 1798-1802. Věž Minaretu je vysoká 62 metrů a slouží jako rozhledna.…
Hrad Špilberk je monumentální pevností nad centrem největšího moravského města Brna, nacházejícího se v Jihomoravském kraji. Původní gotický královský hrad z 13. století si svého původního účelu reprezentačního …
Rozsáhlý hrad Veveří stojí na skalnatém ostrohu nad Brněnskou přehradou. Veveří se nachází na Brněnsku v Jihomoravském kraji. Hrad Veveří je jedním z nejmalebnějších a nejrozsáhlejších hradů u nás. Vlastní hrad,…