Veteran muzeum Česká Ves – už čtvrtstoletí

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

Po nějaké době jsem si zajel na Jesenicko a trošku dál až ke státní hranici. V údolí Bělé skoro nejde neminout Českou Ves. Svým způsobem je to tak trošku předměstí Jeseníku. Samozřejmě nikoho nebudu nutit, aby se trmácel na kole přes Červenohorské sedlo (já si to ale chtěl po čase zase vyjet).

Podle předpovědi počasí se tak trošku schylovalo k nějaké přeháňce, tak se mi i celkem hodilo, že u cesty mě lákala šipka na zahradu, kde v podlouhlé přízemní budově sídlí Veteran muzeum. Nebudu zapírat, že myšlenka byla případně navštívit hospůdku, která kdysi sídlila ve vedlejší budově. Ale ouha, hostinec vypadal nějak vybydleně, což mi nakonec potvrdila postarší paní pokladní. Hospoda už dávno nefunguje.

Naštěstí muzeum funguje a navíc když jsem tak nakoukl špehírkou, bylo jasné, že zastávka se protáhne. Nakonec vskutku trošku zapršelo, takže i ta zastávka splnila svůj účel.

Jako občerstvení v tu chvíli postačil jen bidon v rámu kola, nicméně kdo by vyžadoval objemnější svačinu, o nějakých 300 m severněji je hotel Zlatý Chlum s restaurací,takže může tam. A rovnou se přiznám, že jsem to vydržel až do Mikulovic k restauraci Patolda na dohled hranice s Polskem.

Ale zpět do muzea. Nadpis této části přikazuje uvézt co se líbilo (nebo nelíbilo). Líbilo vlastně všechno. Vlastně jsem byl v muzeu snad rok nebo dva po otevření. Budova byla ta samá, ale exponátů tak sotva čtvrtina (zase na ně bylo více vidět). Po skoro čtvrtstoletí se sbírky značně rozrostly. Hlavním výstavní artiklem jsou jednostopá vozidla, tedy motocykly všemožných značek, kubatur a rozvodů. Samozřejmě že převažují stroje české a československé (pionýry a mopedy se vyráběly na Slovensku). Jsou tady ale i cizí značky, velká část je německé provenience (přeci jen je to nejbližší soused se strojírenskou tradicí). Najdou se i Britové (Triumph), nechybí Italové (to je země motorkám zaslíbená). Motorky doplňují i jejich bezmotoroví předchůdci (tedy kola), přibyly ale i dvoustopá vozidla, tedy jeden Mercedes a dosti exotický Sunbeam.

Od předchozí návštěvy přibyla i spousta doprovodných exponátů (audio-video, nějaké sportovní náčiní, ošacení, modýlky, i vybavení domácností).

Jak paní pokladní poznamenala, už by to chtělo větší prostory, každopádně vstupné 50,- Kč mi v současné době příliš přemrštěné nepřipadlo. Děti mají polovic. Podle současného webu je pravidelně otevřeno od června do 15. září, dál domluvě.

Poslední aktualizace: 6.7.2023
Veteran muzeum Česká Ves – už čtvrtstoletí na mapě
Autor: Bobkart

Příspěvky z okolí Veteran muzeum Česká Ves – už čtvrtstoletí

Česká Ves
Česká Ves je rodištěm Johanna Schrotha, který založil Lázně Dolní…
Do České Vsi autobusem ze Zlatých Hor.Z České Vsi od obecního úřadu pěšky po modré značce přes…
14. května 2016 byla za účasti kazašského velvyslance Serzhana…
Muzeum Veteránů v České vsi je otevřeno veřejnosti od 12.6.1999. Jeh…
14. května 2016 byla slavnostně otevřena válečná expozice v muzeu obce…
Že je v České Vsi (u Jeseníku, Böhmischdorf) k vidění válečný pomník, není nijak výjimečné. Jakožto velká obec, zásobila válčící arm…
  Obec Česká Ves původně patřila k jesenické farnosti, v minulosti…
Dnes se vydáme na Čertovy kameny, které jsou vyhledávány horolezci, turis…
Česká Ves se nachází v údolí řeky Bělé nedaleko města Jeseníku. O…
  Turistická žlutá trasa z Jeseníku na Čertovy kameny vede většinou po silničce, ale v největším stoupání ji nekopíruje, namísto toh…
Ať se nám to líbí nebo ne, tělo sportovce – turisty nevyjímaje – potřebuje…
Čertovy kameny - to je skalní útvar nacházející se na severním úbočí…
    Vítáme Vás na naučné…
  Nejatraktivnější turistickou skalní oblastí v blízkosti města Jeseníku jsou Čertovy kameny. Při mé poslední návštěvě jsem si tady …
  Včerejší večer proběhl ve znamení velkých dohadů o cíli našeho…
Turistické rozcestí Čertovy kameny
Turistické rozcestí leží u turistické chaty na Čertových kamenech. Procházejí tudy tyto značené trasy: modrá SZ směrem -…
Čertovy kameny jsou skalní útvar na severním úbočí Zlatého Chlumu,skalní…
Rychlebské hory (3): Sokolským hřbetem přes vyhlídk…
Vlastně to ani pořádná trasa pro turistu není, ovšem účel je poněkud jiný, než projít desítky kilometrů. Pokud ovšem bude chtít výletník absolvovat…
Ač nerad, musím hned na úvod přiznat, že jesenickou stranu Jeseníků při…