Tipy a novinky Chaty a chalupy DěčínChaty a chalupy  Mapa Děčín

Děčín leží severovýchodně od Ústí nad Labem nedaleko statní hranice s Německem. Děčín leží na obou březích řeky Labe a je zde důležitý říční přístav, odkud lodi doplují až do Hamburku. Děčín vytváří pomyslnou hranici mezi dvěma chráněnými krajinnými oblastmi a to jsou Labské pískovce a České středohoří.

Trasy Děčín (128)
České středohoří, Žatecko
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti České středohoří, Žatecko

Valkeřice – obec a rozhledna Kohout

Tipy na výlet Vycházka - půldenní Do přírody

Fotografie (7)  • Foto: jircak
Foto: jircak

Vracíme se z Hřenska, máme za sebou 2,5 týdne cestování a je až neskutečné horko. Naštěstí jsme si nenaplánovali žádné dlouhé výlety. Milujeme rozhledny a tady v Českém středohoří na jihovýchod od Děčína je jich docela dost.

Obec se rozkládá podél silnice z Františkova nad Ploučnicí do Verneřic v údolí Valkeřického potoka, který se na severním okraji obce vlévá do Ploučnice. Z centra obce do centra Děčína je to zhruba 18 km. Zhruba stejně je to na opačnou stranu do České Lípy.
Je to tzv. lánová obec, které byly zakládány ve středověku – v údolí podle vodních toků. Velké usedlosti byly poměrně daleko od sebe. Obdělávané plochy jednotlivých usedlostí byly od sebe odděleny dlouhými lány. Až koncem 17. století se pozemky mezi usedlostmi zastavovaly chalupami a hlavně menšími domky.
Obec byla založena ve 13. století, byly to však dvě obce - farní Pertoltice a Erkeřice s tvrzí (později Dolní Valkeřice). První písemná zmínka o nich je z r. 1363. Valkeřice si oblíbil hrabě František Antonín Špork. R. 1701 si na místě bývalé tvrze nechal postavit lovecký trojkřídlý patrový zámek s velkou zahradou a během podzimní lovecké sezóny zde v době od září do listopadu často pobýval, kolikrát i několik týdnů vcelku. Vedle zámku nechal v letech 1712 - 1713 postavit dřevěné divadlo. Někdy okolo r. 1715 již svoji přítomnost na zámku omezil, syn o zámeček zájem neměl a jako nevyužívaný byl po r. 1720 zbourán. Zdivo se použilo v letech 1724–1728 ke stavbě nového barokního kostela svaté Barbory. I ten byl však r. 1975 jako zchátralý odstřelen. Až v 19. století byly obě vsi spojeny do dnešní jedné, téměř 5 km dlouhé obce.
Přibližně uprostřed se nad ní vypíná lesnatý čedičový vrch Kohout (589 m), na svazích je řada balvanů i suťových polí. Těsně pod vrcholem je celoročně přístupná kamenná rozhledna. R. 1908 ji postavil Spolek německých turistů. Spodní část je kamenná, na ní je přistavena kovová konstrukce s točitým schodištěm. Sto let se o ni nikdo nestaral, tomu odpovídal i její stav. Kovová část byla značně zrezivělá, že výstup na ni byl velice nebezpečný. Navíc výhledu bránily okolní přerostlé stromy. R. 2010 došlo k její opravě a vykácení stromů. Na její vrchol byl umístěn symbolický kohout. Rozhledna byla opět zpřístupněna r. 2011, je vysoká 12 metrů, na vyhlídkovou terasu vede 52 točitých schodů – uvnitř kamenné části jsou schody kamenné, dále pak kovové. Nyní je daleký výhled východním směrem na část Lužických hor a České středohoří, na Českou Lípu, Ralsko a nedaleký Strážný vrch, kde je další rozhledna.

U rozhledny občerstvení není žádné, asi ani ve Valkeřicích přes den nic otevřeného nenajdete. Takže raději svačinku s sebou. Kdo by chtěl v této oblasti někde přespat, tak mohu doporučit rekreační areál Slunce v Žandově. Z obce je to cca 10 km na severovýchod. Mají zde chatky, nechá se spát i ve stanu, příp. v karavanu. Je zde občerstvení a co bylo nejpříjemnější, součástí je i velký bazén, kde se koupete v minerální vodě. Běžně v kempech nespíme, ale tady se nám líbilo.

Tento typ rozhleden a jim podobné - s kamennými prvky se mi skutečně líbí. Kamenné rozhledny jsou hezké a trvalé. Snad se bude obec starat, aby stromy tuto poměrně nízkou rozhlednu opět nepřerostly.

Rozhledna je přístupná po modré turistické značce. Z obce je to nahoru necelé 2 km. Na rozcestí pod rozhlednu se dokonce nechá dojet autem a tím cestu zkrátit o polovinu.
Nechá se sem přijít také od Benešova nad Ploučnicí. Od tamějšího nádraží je to necelých 6 km – z cesty se nechá ještě odbočit na Ploučnickou vyhlídku, jejíž návštěva za to určitě také stojí. Je to jen malá zacházka. Z Valkeřic na opačnou stranu se po 5 km dojde na další rozhlednu Strážný vrch.

Poslední aktualizace: 19.10.2019

Valkeřice

Příspěvky z okolí Valkeřice – obec a rozhledna Kohout

Kohout
Turisté a milovníci přírody budou mít od soboty 16. dubna o důvod navíc navštívit půvabná Zákoutí Ústeckého kraje. Lesy ČR totiž úspěšně dokončily rekonstrukci rozhledny Na Vrchu Kohout, která je v nadmořské výšce 589 metrů západně od obce Valkeřice poblíž Benešova nad Ploučnicí (o. Děčín) v Ústeckém kraji. Tuto sobotu bude rozhledna slavnostně otevřena pro veřejnost. Její rekonstrukci financovaly nákladem…
Zalesněný vrch vulkanického původu mezi Valkeřicemi a Merbolticemi ve Vernéřovském středohoří. Na vrcholu stojí převaděč mobilního signálu, ke kterému vede cest…
Ve Verneřickém středohoří se jihozápadně od Valkeřic rozprostírá nevýrazný zalesněný vrch U Lomu. V jeho svazích se od poloviny 19. století do poloviny 20. století těžila výlevná magmatická hornina trachyt. Vzniklo zde postupně pět lomů, které jsou dnes většinou zarostlé a zatopené. Trachyt se používal jako dekorativní kámen ve stavebnictví a v sochařství. Z louky pod vrcholem je hezký výhled na okolní část Českého středohoří.
V horní části Merboltic, kde ze silnice odbočuje modře značená cesta vedoucí na rozhlednu Strážný vrch, stojí polodřevěná čtyřboká věž zvonice. Zvonice byla součástí kostela sv. Kateřiny Alexandrijské a původního hřbitova. Od druhé poloviny minulého století areál kostela chátral. V roce 1975 byl kostel zbourán a hřbitov zrušen. Na přelomu století byla zvonice zrestaurována. Přízemí a první patro je kamenné, druhé patro je dřevěné a je zakončené střechou ve tvaru jehlanu. Původní zvony byly v roce 1942 …
Mezi Žandovem a Verneřicemi na hranicích bývalého českolipského a děčínského okresu se nachází rozhledna, která svojí stavbou patří mezi ty pozoruhodnější. Nachází se na vrcholu Strážného vrchu v nadmořské výšce 601 metrů nad mořem. Nejvýhodnější přístupová cesta začíná v osadě Velká Javorská. Přijedeme-li do ní ať už od Verneřic nebo od Heřmanic, dorazíme zde na křižovatku (jediná v obci), na které odbočíme vlevo (v přípa…
Pomník stojí u křižovatky silnic v zaniklé obci Sluková ve Verneřickém středohoří. Pro tento pomník byl využit rozpracovaný pomník z místního kamenolomu pravděpodobně od děčínského sochaře Fritze Tampeho. Franz Tampe byl autorem několika pomníků padlých na Děčínsku. Protože byl němec a jeho pomníky padlých za I. světové války byly věnovány památce převážně vojákům německé národnosti tak jeho pomníky byly ve druhé polovině minulého století poničeny nebo úplně zničeny. Také tento pomník byl při zániku ob…
Zřícenina hradu Ostrý, nazývaného také Šarfenštejn, stojí na čedičovém ostrohu obtékaném řekou Ploučnicí nedaleko Benešova nad Ploučnicí na Děčínsku v Ústeckém kraji. Do dnešních dnů se dochovala část hradního zdiva a zbytky vysoké okrouhlé věže. Hradní zříceniny jsou volně přístupné. Historie Hrad byl postaven Markvartici kolem poloviny 13. století. Mezi dal…
Hlavním cílem našeho krátkého okruhu byla zřícenina hradu Ostrý,která se vypíná nad městečkem Františkov nad Ploučnicí. Před nádražní budovou ve Františkově n/P se orientujeme u rozcestníku a napojíme se na zelen…
Zde jsme se zastavili, když jsme přes Benešov nad Ploučnicí jeli do Krkonoš. Zřícenina hradu stojí na zalesněném čedičovém ostrohu nad řekou Ploučnicí právě nedaleko Benešova. Hrad je přibližně z poloviny 13. století. Písemně je doloženo, že stál již v r. 1268. Za vlády Přemysla Otakara II. byl dokonce královským majetkem. Zvláštností je, že okrouhlá věž asi 8 metrů vysoká…
Rozhledna Strážný vrch Merboltice
Rozhledna Strážný vrch stojí na stejnojmenném vrchu (601 m n. m.) nad obcí Merboltice. Postavena byla obcí Merboltice v roce 2006. Celkové náklady na výstavbu 15 m vysoké rozhledny dosáhly přibližně 750.000,- Kč. Veřejnosti je věž volně přístupná od roku 2007. Od původních záměrů až ke zpřístupnění rozhledny na Strážném vrchu uplynulo více než 7 let. Jejími předchůdkyněmi byly…
Nově postavená rozhledna nad obcí Merboltice,nedaleko Žandova. Na Strážném vrchu stála rozhledna už od roku 1901, jmenovala se Mariina věž.Byla dřevěná, ale protože chátrala, byla v roce…
Při naší zpáteční cestě z Hřenska pokračujeme v návštěvě rozhleden. Je jich tady spousta, tak si Ota musí doplnit mezery ve svém rozhlednovém katalogu. Tomu prostě nejde zabránit. Merboltice je středověká lánová obec, která je jen 2,5 km na východ od jiné lánové obce – od Valkeřic. Rozkládá se na území dlouhém zhruba 4 km podél Merboltického potoka jižně od Benešova nad Ploučni…
Vyhlídka stojí ve svahu nad nádražím v Benešově nad Ploučnicí. Zděný altán je 10 metrů vysoký a má dvě vyhlídkové plošiny. Byl postaven na počátku 20. století. Při poslední opravě v roce 2000 bylo postaveno nové s…
V dnešním výletu se vydáme za poznáním Bobřích vodopádu. Vodopády se nachází v chráněné krajinné oblasti České středohoří. Přístup k ním je snadný a nenáročný. Jak se k nim tedy dostaneme: Pokud pro cestu zvol…
Z této vyhlídky se vám naskytne nejhezčí pohled na město Benešov nad Ploučnicí. Vyhlídka turistům slouží již od roku 1902 kdy ji nechal vystavět spolek pro pozdvižení cestovního ruchu. Stavbu nalezneme v lesích na…
Město Benešov nad Ploučnicí, nacházející se na Děčínsku v Ústeckém kraji, se může pochlubit pozoruhodným areálem dvou zámků ve stylu pozdní gotiky a v Čechách neobvyklé ?saské? renesance. Dvoupatrový Horn…
Benešov nad Ploučnicí leží jihovýchodně od města Děčín. Město se rozkládá v chráněné krajinné oblasti České Středohoří. Benešovem prochází silnice spojující Děčín a Českou Lípu. Benešov je postaven u soutoku řek…
Malebná chráněná část Bobřího potoka se nachází asi 4 km východně od Verneřic ve východní části Českého Středohoří. Bobří potok vytvořil hloubkovou erozí rokli, jejíž strmé stěny jsou až 30 m vysoké. Potok vytváří peřeje, v řečišti jsou vklíněny balvany a na malém přítoku zprava je asi 6 m Vysoký vodopád.Video z Bobří soutězky, autor Stanislav Drašner
Jedna z nejznámějších přírodních památek východní části Českého středohoří vznikla v údolí vyhloubeném Bobřím potokem nedaleko městečka Verneřice, které je z České Lípy hromadnou Dopravou…
Do severočeského městečka Verneřice, které se nachází na pomezí Ústeckého a Libereckého kraje se dá jet po silnici číslo 240 od Litoměřic přes obec Liběšice cca 25km, z druhé strany od Děčína přes Františkov nad P…
Víťovu rozhlednu nalezneme nedaleko obce Náčkovice, tyčí se v nadmořské výšce 616 m.n.m a z jejího Ochozu se nám naskytne krásný pohled na České středohoří, Lužické hory a Krušné hory. Rozhledna byla vybudována v roce 2003 jako telekomunikační stožár. Její podobu navrhl architekt Martin Gabriel, který pro svou stavbu využil nejen kámen, kterým obezdil spodní část věže, ale i…
Rozhledna se nachází na bezejmenném kopci nedaleko Náčkovic u Lovečkovic.Je z ní kruhový rozhled na východní část Českého Středohoří. Byla otevřena 6. srpna 2004.Věž je vysoká 18 metrů,v…
Vyrazil jsem na Bukovou horu a Humboldtovu vyhlídku. Ke své Dopravě jsem opět využil jízdního kola.  Samotný hlavní výšlap jsem započal v obci Těchlovice, v místní části Přední Lhota, dostaneme se sem po silnici z…
Nepatrné zříceniny hradu Vrabinec leží na čedičové skále nad soutokem Babětínského potoka s řekou Labe nedaleko Těchlovic na Děčínsku v Ústeckém kraji. Z hradu se dochovaly až 10 metrů…
Vyrazil jsem na zříceninu hradu Vrabinec  nacházející se nad obcí Těchlovice. Obec se nachází 15 km od Města Ústí nad Labem směrem na Děčín. Lze se sem dostat po hlavní silnici spojující již zmíněné města. Na samo…
Děčín leží v Ústeckém kraji, severovýchodně od Ústí nad Labem a nedaleko statní hranice s Německem. Město je postaveno na obou březích řeky Labe, do které na území města ústí řeka Ploučnice. Ve městě je rozsáhlý ř…
Děčínský zámek
Soutěž 3 body
Děčínský zámek leží nad soutokem Labe a Ploučnice. Zámek se nachází v Ústeckém kraji a je kulturní dominantou města Děčína. Jedinečným prvkem zámku je tzv. Dlouhá jízda, volně stoupající hlavní příjezdová cesta …
Mohutný zalesněný hřeben - nejvyšší hora Verneřického středohoří, který se nachází severovýchodně od Litoměřic. Na hřebenu je několik pěkných Vyhlídek. Závěrečná část výstupu je poněkud strmější, takže výstup je možný opravdu jen pěšky bez jízdích kol či kočárků :)
Čedičový vrch výrazně vystupující z náhorní plošiny u Práchně na východním okraji Kamenického Šenova je nejznámější geologickou rezervací u nás. Již v 18. století zde byl v činnosti lom, v němž byla postupnou tě…